View Full Version : Enda flere oppsigelser i SAS Braathens
spitfire
03-03-2005, 21:03
Nedbemanner med 71 årsverk i Oslo og Stavanger, åpner for sluttpakker for å få frivillig avgang i første omgang.
Egentlig ikke uventet siden flere og flere bestiller sine reiser på internett, dog ikke så mange blant SAS-reisende som lavprisselskapene, men en skjønner jo hvilken veg det går. Vil bli bruk for færre call-senter-operatører i framtiden vil jeg tro. Tror også det vil bli bruk for færre og færre ansatte ved innsjekk nå som flere og flere sjekker inn på internett og på automater. Dessuten blir vel andelene av e-ticket større og enda lettere/mindre arbeid ved gaten. Er vel ikke lenge før det kun er behov for 1 SGS-ansatt pr avgang ved gaten og ikek 2. Og vil anta at man i SAS også snart vil "pålegge" 1 av crewene tilå bistå ved gaten slik man gjør i Norwegian.
Ikke misforstå - synes det er utrolig leit at folk mister jobben. Men som sagt ser en på utviklingen så komme rvel ikke dette som noe stort sjokk. Hadde vel håpt at det skulle la seg ordne med naturlig avgang, men SAS "sliter" vel litt med mange medarbeidere etter oppkjøpet av Braathens ennå.
spitfire
03-03-2005, 21:41
Ansatte ved noen av billettkontorene er vel allerede begynt som floorwalkers, det var jo et av poengene med Braathens produkt 2001! å slå sammens innsjekk og billettkontor.
Braathens hadde vel bare 1 i utgangen (i allefall ved de mindre stasjonene og noen avganger).
Alltid trist at noen mister jobben sin, men det kan vel stilles spørsmål ved hvor kostnadseffektiv man er med bemanningen, i allefall på bakken.
Superhai
03-03-2005, 21:50
Originally posted by DY
Dessuten blir vel andelene av e-ticket større og enda lettere/mindre arbeid ved gaten. Er vel ikke lenge før det kun er behov for 1 SGS-ansatt pr avgang ved gaten og ikek 2. Og vil anta at man i SAS også snart vil "pålegge" 1 av crewene tilå bistå ved gaten slik man gjør i Norwegian.
Nå er det ofte bare en på gate. Men mange passasjerer har vært misfornøyd med det, ettersom man ikke får den servicen man ønsker, særlig blant fullprispassasjerene. Så det blri brukt på avganger med lavt belegg. Dessuten gir internett bestillingene andre problemer slik som booket på feil dato osv og ettersom man ikke sjekker inn så må det løses der og da. Før brukte vi ofte å ha en av crew ombord til å hjelpe på gate, men nå flys det oftere med minimum crew og SAS reglene gir ofte ikke anledning til å bruke de i gate.
SAS har vel i snart 15-20 år benyttet crew i gatene...
sail4fun
04-03-2005, 07:29
, men som Superhaien sier det ble slutt på det med minimum crew ombord.
Før det var det i alle fall ofte slik at på OSL så foretrakk de ved gaten å gjøre jobben selv [fremfor å ha ei forvirret vertinne der ....] , men i Danmark derimot måtte man alltid hjelpe til i gaten.
TigerBlack
04-03-2005, 08:15
Jeg bare håper jeg beholder jobben min her , trives godt med det jeg gjør.. har ansinitiet fra 2000 så jeg håper det rekker til å bli her.. men må jeg gå så håper jeg det er ett annet flyselskap som har bruk for meg. og det jeg kan skaffe til veie. en omsetning på 300-500 000 pr måned som ikke SK/BU vil ha.. vel kan hende noen er mer takknemlige..
spitfire
04-03-2005, 10:28
Scanor, er det noe alternativ for deg å flytte stasjon hvis du må? Har skjønt at det var noen betingelser med sluttpakkene. Hvor er alternativene? BGO, KSU, MOL, BOO?
Originally posted by P.A. VIKING
Men om en flyr Boeing 737 så er det vel bare krav om 2 cabin crew ombord ved boarding....og da har men en "disponibel" til å hjelpe ved gaten......
Så argumentet med minimumscrew holder ikke, om en da ikke har tatt en avgjørelse om at en IKKE skal det. Men grunnen er altså ikke fordi det da blir for lite crew ombord...men mest sannsynligvis andre grunner.
sail4fun
04-03-2005, 17:03
Originally posted by DY
Men om en flyr Boeing 737 så er det vel bare krav om 2 cabin crew ombord ved boarding....og da har men en "disponibel" til å hjelpe ved gaten......
Så argumentet med minimumscrew holder ikke, om en da ikke har tatt en avgjørelse om at en IKKE skal det. Men grunnen er altså ikke fordi det da blir for lite crew ombord...men mest sannsynligvis andre grunner.
Boarding av tilnærmet full -800 med 2 crew ombord, I don't thing so...
Originally posted by DY
Boarding av tilnærmet full -800 med 2 crew ombord, I don't thing so...
I think so!
:)
Mulig at jeg husker feil, men mener at det er krav om 1 crew pr nødutgangs-stasjon. På en B737 vil det si 2 crew. Om det er krav om flere alt etter antall passasjerer er mulig, men ved en 800-maskin er det jo alltid 4 crew ombord så det går nok fint med 3 crew ombord da.
Tror du tar feil her....men innrømmer at jeg ikke er helt sikker.
Men nå har jo SAS ikke mest 800-maskiner da. Alle flyene til ex-Braathens og SAS B737-600 og 700 går jo fint så......
sail4fun
04-03-2005, 18:03
Dette drar jo OT;
Jeg skrev -800 ....
Selv om man hadde "lov" , hvor kaotisk ville det ikke blitt ombord med ~175 mennesker som ikke helt visste hvor de skulle/ville sitte osv , om det kun var 2/3 til å hjelpe til ?
Poengen er vel at hele workflow'n fra gatesjekkin til seating og cabin clear skal gå på et minimum av tid , og smertefritt for både pax og crew ?
/G
Dette drar jo OT;
Jeg skrev -800 ....
Selv om man hadde "lov" , hvor kaotisk ville det ikke blitt ombord med ~175 mennesker som ikke helt visste hvor de skulle/ville sitte osv , om det kun var 2/3 til å hjelpe til ?
Poengen er vel at hele workflow'n fra gatesjekkin til seating og cabin clear skal gå på et minimum av tid , og smertefritt for både pax og crew ?
/G
Dette var vel dagens største ro-operasjon. Selvsagt går det fint å boarde en flymaskin med 175 passasjer som alle har faste seter og 3 cabin crew. Hvis du virkelig mener at det ikke går så er jeg ganske overrasket.
sail4fun
04-03-2005, 19:44
DY, ro deg ned, enten snakker vi forbi hverandre , eller så har du en "bad hair day"
God helg
:hi2
/Geir
DY, ro deg ned, enten snakker vi forbi hverandre , eller så har du en "bad hair day"
God helg
:hi2
/Geir
Er rolig jeg. Men når du skrev at du mente at en ikke kunne bruke ett crewmedlem i gaten på en 800-maskin, så syntes jeg det virket litt merkelig. Men kan godt la det ligge.
Forresten er jeg barbert på hodet så slike dårlige dager har jeg ikke.:cheers:
Superhai
05-03-2005, 02:19
Det var da fælt da til styr for det crewet. :spin: