View Full Version : Sas Norge og CRJ
Noe BU662 nevnte i en annen tråd fikk meg til å lure på hvordan det hadde vært for Sas Norge å få CRJ på enkelte ruter/flighter.
Med det belegget som SKNO nå har så er det noen ganger der det ikke engang er nødvendig med B735/736. Hadde vel vært bedre med maskiner med mindre forbruk av fuel og dermed mindre kostnader pr flight. Vet det blir en del ekstra kostnader med nye flytyper da, men...
Hva mener dere andre om dette?
Kjør debatt.
La WF med Q400 ta avganger med tynt belegg. Da får man utnyttet flåten i konsernet fremfor å skaffe flytyper til SAS.no som man kanskje ikke har bruk for om noen år når markedet er på vei oppover igjen.
FlightDeck
08-03-2009, 13:22
SAS Danmark skal for øvrig begynne å fly med CRJ 900 på Oslo-København.
Har svært ved at forstille mig en CRJ900 på en rute som OSL-TOS, men OSL-SVG måske
Men f.ex CPH-TRD kunne måske være en god en
Hilsen
ole
(TCAS - du tok ordene ut av min munn) Trodde også at SAS skulle "bli et selskap", så å overføre CRJer til SAS-NO blir jo da bare en papirøvelse for å skaffe flere kjepper til å stikke i hjulene. Hvis SAS som ett selskap kan greie å utnytte CRJene sammen med resten av flåten til alles beste så er det jo det man bør se etter. En periode gikk det Q400 ARN-OSL søndag morgen - da fikk man et morgenfly på en avgang med lite belegg.
Gleder meg til CRJ på OSL-CPH - alltid hyggelig med "2-setere"...
sail4fun
08-03-2009, 14:17
Fremtidens CORE vil forhåpentligvis kunne jo bedre utnyttelse , og riktig materiell på riktig rute.
Jarlabanke Vking
08-03-2009, 14:19
jeg har en våt drøm om at man igjen kan se A321 og A319 i Norge og at tynnere ruter kan betjenes med CRJ. ;-)
La WF med Q400 ta avganger med tynt belegg. Da får man utnyttet flåten i konsernet fremfor å skaffe flytyper til SAS.no som man kanskje ikke har bruk for om noen år når markedet er på vei oppover igjen.
Vel, nå er ikke "sas.no" som du kaller det et flyselskap lenger - det heter nå SAS.
For øvrig så er jeg helt uenig i at WF Q400 kan dekke det potensialet CRJ900 har - mange av de tynne rutene er altfor lange for en Q, men perfekt for en C: KKN, ALF, og delvis EVE og MOL/KSU er ruter som ville vært perfekt med CRJ900, og kombiner gjerne med tynne utenriks som ZRH, DUS, BRU etc som delvis har blitt flydd av Avroen som nå er på veg ut.
Ut over disse tynne destinasjonene kan 900en fly off-peak på tyngre destinasjoner med samme rutetid (eller kortere), enn 737. En Q400 kan både tidsmessig eller pax komfort messig utføre denne jobben.
Som sagt; Nå er SAS igjen ETT selskap, og det vil ikke koste noe ekstra om noen av 900ene opererer fra OSL. Ved samslinging med CPH og STO kan teknisk etc også gjøres felles for alle baser.
Er CRJ900 sertifisert for LCY?
Er CRJ900 sertifisert for LCY?
Nei, approachen er for steep. Q400 gikk med noen blokkerte seter på LCY-CPH, men til OSL og STO var det for stor begrensning på vekt med Qa til at det var lønnsomt.
Nick Figaretto
08-03-2009, 20:15
Vet du om det i det hele tatt er snakk om å sertifisere CRJ900 for Steep Approach?
Vet du om det i det hele tatt er snakk om å sertifisere CRJ900 for Steep Approach?
Nei, det har jeg ikke hørt noe om. Når det så som lysest ut så var det jo snakk om A318, som SAS allerede "har" i flåten, men nå har vel pax tallene på LCY falt såpass at SAS er mer bekymret over å få fylt opp en ATR42 enn å vurdere større fly akkurat dit...
jeg har en våt drøm om at man igjen kan se A321 og A319 i Norge og at tynnere ruter kan betjenes med CRJ. ;-)
Jeg synes jeg stadig ser A321 og A319 fra SAS på innflyging til BGO, den neste A321 lander om ca 10 min. Men kanskje ikke BGO regnes som en del av Norge:D
Hovedproblem for SAS er rute- og traffik-strukturen.
Man har tunge ruter ex OSL til BGO/SVG/TRD og TRO som man fyller. Og man har meget tynne ruter som - jeg for min del sier det helt klart - skulle har trukked seg ut med dagens kostnads-struktur.
Samtidlig har man en utrolig "peaked" traffik-struktur.
Morning-rush inn til OSL (og i mindre grad utifra OSL) og Evening rush exOSL. I disse tider kan du fylle en 737 i de forskjellige varianter til de fleste destinasjoner. Med unntak av 2-3.
Problemet oppstar for SAS mellom 11.00 til 16.30. Da har man ikke traffik pa innenriks i stor stil.
Lar du flyene star i denne tid pa bakken, har du bare kostnader.
Bruker du den innenlands, vil du tape penger fordi du ikke fyller setene.
A bruke flyene utenlands til leisure etc har man prövd seg 2008, resultatet er kjent.
Man ma finne seg en balanse mellom peak-demands og off-peak.
Jeg for min del har oppfattning at man skulle sende flere -800er over til Sverige og erstatte -400/500 over tid med -700. Kapasitet av de -800er er for stor og skaper de omtalte problemer. Ja, CASK av en -800er er lavere enn av en -700er, mens dersom jeg ikke fyller setene, er dette svada.
Antall flyene ma justeres ned.
Dette vil har innvirkinger pa distriktene. OSL-BGO/TRD/SVG/TRO er safe, mens de andre vil merke dette. Sikkert vil de klage. Mens - dette er livet. Har du volum, har du flygninger.
Smart rotations.
Bruk CRJ900 pa dedicated lines.
Da kan man basere flyene i CPH, og ha likevel en del ruter i /fra Norge flydd med disse. CPH-SVG/BGO og SVG-BGO er klare kandidater, mens ogsa de ruter fra OSL til MOL og KSU.
Slutt med stolt, gir opp dette du ikke kan tjene paeng' pa.
Sikkert, det vil ikke gi "Hurra" skriker i Nord-Norge. Mens SAS har ingenting a gi fra seg gratis. Dersom en rute er röd, er den död.
Jeg synes jeg stadig ser A321 og A319 fra SAS på innflyging til BGO, den neste A321 lander om ca 10 min. Men kanskje ikke BGO regnes som en del av Norge:D
Det menes nok på innenriksrutene, Airbusene flyr til CPH.
Er det ikke slik at Airbusene ikke er så gode i vintervær som B737?
Dersom CRJ900 ikke er sertifisert for "steep approach", så kan vel både TOS og ALF bli et problem? Eller er det jeg som har missforstått hva en "steep approach" er?
trimmet Opel Ascona
09-03-2009, 07:44
Gunnar.
Tror det er fra 4,5 grader som kalles "steep approach".
Tromsø er 4 grader.
London City er 5,5 grader og er "steep approach" med eget krav om trening i sim.
Mvh
Trimmet opel ascona
jeg har en våt drøm om at man igjen kan se A321 og A319 i Norge )
Det menes nok på innenriksrutene, Airbusene flyr til CPH.
Klar over det, men så vidt jeg vet har disse aldri fløyet i innenriks i Norge med mulig unntak av a-hoc. Men bevares det er fine maskiner og jeg flyr gjerne med dem hvis de noensinne settes inn på norsk innenriks.
Hadde ikke vært dumt med Airbus eller CRJ på norsk innenriks. Men om det skjer med første er vel sjansen relativt liten for.
sail4fun
09-03-2009, 15:06
... MD tilbake på innenriks fremfor plast :)
Northrider
09-03-2009, 15:28
P.A Viking har skjønt det!!! :)
ENGM RAMP
09-03-2009, 22:03
Ja for det er vel VIRKELIG mere økonomisk enn en gris eller CRJ :)
Men joda, jeg savner synet av dem på innlandsdestinasjoner :) For noen arbeidsjern!
:devot:
FlightDeck
09-03-2009, 22:11
Det er uansett åpenbart at mer fleksibilitet er på vei inn i SAS-systemet... Et selskap, i stedet for fire selvstendige, fordrer best mulig utnyttelse av hele flåten. Endringene vil sikkert ikke komme med en gang, men gradvis - og da vil vi nok se både Airbuser go CRJ-maskiner i Norge.