Someone
07-03-2009, 17:17
Etter fire netter i München var det så tid for hjemreisen. Opprinnelig var jeg booket med SAS på siste flyet via CPH på en ufleksibel billett, men da det ble klart at jeg måtte være en dag lenger enn planlagt i München, ble det så og kaste returbilletten i søpla og kjøpe seg en ny billett på samme flighten 24 timer senere. SAS i economy extra til 8000 var da billigste alternativ. LH sin direkte flight som skulle gå timen før skulle ha ytteligere 500kr og da måtte man ta til takke med economy, hvilket med andre ord gjorde valget svært enkelt. Men iløpet av fredagen ble det klart at jeg enkelt ville kunne rekke et tidligere fly hjem og avbestilte da MUC-CPH-OSL og endte opp med MUC-ZRH-OSL istedet etter litt frem og tilbake med reisebyrået på jobben som tydeligvis er vant til kunder med litt mindre kunnskap om mulige routinger ;) Planlagt ankomst OSL ble da ca 2t tidligere enn den opprinnelig bookingen.
Passende nok ble det så og ta taxi fra den gamle og stengte flyplassen i München, Riem, til den nye, Franz Josef Strauss. Taxisjåføren kunne knapt et kvekk engelsk bortsett fra airport og forsøkte og spørre meg et eller annet på tysk uten at jeg skjønte hva han spurte, bortsett fra at jeg fikk med meg ordene schnell og fahren. Så svarte et klart ja på det.
LH3848 hadde planlagt avgangstid 18:20 og ankom MUC like etter klokken 17. Forsøkte og sjekke inn på automat, men fikk da beskjed om at jeg ikke fantes og måtte hendvende meg til billettkontoret. Ingen kø der og de fant meg rask i systemene sine og fikk skrevet ut boarding cards hele veien til OSL. Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og det var ingen som merket at jeg hadde glemt og da ut toalettmappen så både tannkrem, hårvoks og deo ble lett smuglet inn. (Itillegg skal det vel sies at kofferten sikkert var dobbelt så tung som lovlig, men det er en annen sak)
Flighten var satt opp fra gate H4, men vandret litt rundt og tok meg en pizza og en øl i G-området før jeg gikk opp til H og gjennom passkontrollen. Satt og ventet frem til boarding startet ca 19:05 og fant da frem til setet mitt på 9F som også er nødutgang på Lufthansa sine 319. Og som man ser så har man ingen problemer med knyttnevene her:)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010565.jpg
5 rader biz og resten økonomi, og belegget var vel kanskje rundt 60% og som de fleste andre som reiste alene så hadde også jeg et ledig midtsete ved siden av. Push back ca 10 minutter etter tid pga sen lasting av cargo.
Oppsatt rutetid mellom MUC og ZRH er 50 minutter og man tilbringer ikke så veldig mye mer enn 35 minutter i luften. Allikevel klarer man fint og kjøre servering, men det kreves at de i kabinen er effektive. Når man itillegg tar ibruk 3 traller så tar det ikke så lange tiden før alle har fått snacks og drikke. Fikk utlevert en slags olivenkjeks og tok meg en øl ved siden av
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010563.jpg
Sluddet i ZRH da vi ankom og parkerte tvers ovenfor LN-RRY, som skulle ta meg videre til OSL. Og hadde det ikke vært for at man først måtte ned i kjelleren, så litt bort, også tilbake igjen også gjennom en sikkerhetskontroll hadde det ikke vært lange biten og gå. Hadde 50 minutter transfertid i ZRH så etter 15 minutters venting var det så klart for boarding på SK842 til Oslo. Ombord i 600en var det 2,5 rad business med 60% bellegg (6 stykker) 2 rader economy extra med 83% belegg (10 stykker) og resten economy som så vidt jeg kunne se var stappfull. Så belegget på denne flygningen var ihvertfall iorden. Ellers var det tydeligvis at flyet bestod i forretningsreisende på de to fremste klassene og skiturister, samt et lite innslag forretningsreisende, i den bakre klassen.
Sete 4C som er midtgang og som var første raden på economy extra. Også kommer det jeg ikke skjønner: Hvorfor har SAS gardin ombord når den ikke brukes? Mellom klassene så hadde man satt opp skiltet, mens selve gardinen var kjørt tilbake til rad 12 eller noe slikt. Hva i all verden er poenget og drasse den med seg når den ikke brukes?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010574.jpg
Uansett så ble knyttnevetesten på rad 4 bestått uten problemer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010576.jpg
Push-back ca på tid, men pga en de-icing som tok tid endte vi ca 30 minutter forsinket ut fra ZRH, og når man også hadde motvind så landet man tilslutt 20 minutter etter rutetabellen på OSL.
Etter en liten stund begynte så crewet og forbrede seg på serveringen. Erfarent og dyktig crew og de to som hadde ansvaret for servering på business og extra hadde tydeligvis jobbet på slike fredags flighter før hvor vi som satt der fremme egentlig kunne tenkt og vært hjemme allerede og begynt helgen for lengst.....så da var det bare og kjøre frem drikkevognen og dele ut drinker. Bortsett fra de som tydeligvis kjørte eller av en eller annen mystisk grunn ikke drakk, så tror jeg det var ingen som hadde under 3 "enheter" på turen, og flere av oss, inkludert undertegnede hadde noe mer:p
På første runde som også inkluderte drikke til maten maten så inviterte jeg de franske d'herrer Mr Feuilatte, Mr Arnaud og Mr Moyet på besøk
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010567.jpg
Maten kom som i "extra-matboksen" og bestod av en agurk og potetsalat med roastbeef, ost, kake og en liten toblerone, itillegg til at de ble utdelt varme rundstykker
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010569.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010570.jpg
Etter maten så tenkte jeg at man også skulle smake på den andre rødvinen de tilbyr, som er en portugiser. Itillegg er jo Cognac også alltid godt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010572.jpg
Virket også som salget gikk bra i economy også for de kom stadig bærende på flere ciabattaer og brusbokser til tralla som betjente den delen av kabinen
Landet på 01R etter en udramatisk innflygning 22:30 og ble plassert ytterst på non-Schengen. Ingen kø i passkontrollen, men det var det derimot i Tax-free som tøyt over av folk da det vel hadde landet 6-7 fly iløpet av et ganske kort tidsrom. Fikk plukket med meg kvoten, stemplet fingeren før jeg med 4 minutters margin rakk siste direkte Flytog til Oslo S
Konklusjon:
Lufthansa leverte som vanlig varene, og man merker at småbussene deres er vesentlig mer komfortable en 737erne. Dessuten, som Swiss, så viser også LH at man fint kan ha servering på en 35 minutters flytur. SAS flighten var defintivt en av de hyggeligste jeg har hatt på lenge og stemningen var god. Economy Extra er egentlig et bra produkt, bare synd prisen ofte er hårreisende. SAS burde definitivt begynne med rabatterte billett i Extra (og business) på Europaflygningene deres også, og ikke bare på IC, da jeg tror at det på avganger med lite forretningsreisende kan bidre til ekstra inntjeningen, uten at kostnadene nødvendigvis øker så mye. Kabinbesettningen på denne flighten fortjener også skryt og gjorde en glimrende innsats og var av definitivt av typen som var tilstede og ikke gjemte seg bak gardinen
Passende nok ble det så og ta taxi fra den gamle og stengte flyplassen i München, Riem, til den nye, Franz Josef Strauss. Taxisjåføren kunne knapt et kvekk engelsk bortsett fra airport og forsøkte og spørre meg et eller annet på tysk uten at jeg skjønte hva han spurte, bortsett fra at jeg fikk med meg ordene schnell og fahren. Så svarte et klart ja på det.
LH3848 hadde planlagt avgangstid 18:20 og ankom MUC like etter klokken 17. Forsøkte og sjekke inn på automat, men fikk da beskjed om at jeg ikke fantes og måtte hendvende meg til billettkontoret. Ingen kø der og de fant meg rask i systemene sine og fikk skrevet ut boarding cards hele veien til OSL. Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og det var ingen som merket at jeg hadde glemt og da ut toalettmappen så både tannkrem, hårvoks og deo ble lett smuglet inn. (Itillegg skal det vel sies at kofferten sikkert var dobbelt så tung som lovlig, men det er en annen sak)
Flighten var satt opp fra gate H4, men vandret litt rundt og tok meg en pizza og en øl i G-området før jeg gikk opp til H og gjennom passkontrollen. Satt og ventet frem til boarding startet ca 19:05 og fant da frem til setet mitt på 9F som også er nødutgang på Lufthansa sine 319. Og som man ser så har man ingen problemer med knyttnevene her:)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010565.jpg
5 rader biz og resten økonomi, og belegget var vel kanskje rundt 60% og som de fleste andre som reiste alene så hadde også jeg et ledig midtsete ved siden av. Push back ca 10 minutter etter tid pga sen lasting av cargo.
Oppsatt rutetid mellom MUC og ZRH er 50 minutter og man tilbringer ikke så veldig mye mer enn 35 minutter i luften. Allikevel klarer man fint og kjøre servering, men det kreves at de i kabinen er effektive. Når man itillegg tar ibruk 3 traller så tar det ikke så lange tiden før alle har fått snacks og drikke. Fikk utlevert en slags olivenkjeks og tok meg en øl ved siden av
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010563.jpg
Sluddet i ZRH da vi ankom og parkerte tvers ovenfor LN-RRY, som skulle ta meg videre til OSL. Og hadde det ikke vært for at man først måtte ned i kjelleren, så litt bort, også tilbake igjen også gjennom en sikkerhetskontroll hadde det ikke vært lange biten og gå. Hadde 50 minutter transfertid i ZRH så etter 15 minutters venting var det så klart for boarding på SK842 til Oslo. Ombord i 600en var det 2,5 rad business med 60% bellegg (6 stykker) 2 rader economy extra med 83% belegg (10 stykker) og resten economy som så vidt jeg kunne se var stappfull. Så belegget på denne flygningen var ihvertfall iorden. Ellers var det tydeligvis at flyet bestod i forretningsreisende på de to fremste klassene og skiturister, samt et lite innslag forretningsreisende, i den bakre klassen.
Sete 4C som er midtgang og som var første raden på economy extra. Også kommer det jeg ikke skjønner: Hvorfor har SAS gardin ombord når den ikke brukes? Mellom klassene så hadde man satt opp skiltet, mens selve gardinen var kjørt tilbake til rad 12 eller noe slikt. Hva i all verden er poenget og drasse den med seg når den ikke brukes?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010574.jpg
Uansett så ble knyttnevetesten på rad 4 bestått uten problemer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010576.jpg
Push-back ca på tid, men pga en de-icing som tok tid endte vi ca 30 minutter forsinket ut fra ZRH, og når man også hadde motvind så landet man tilslutt 20 minutter etter rutetabellen på OSL.
Etter en liten stund begynte så crewet og forbrede seg på serveringen. Erfarent og dyktig crew og de to som hadde ansvaret for servering på business og extra hadde tydeligvis jobbet på slike fredags flighter før hvor vi som satt der fremme egentlig kunne tenkt og vært hjemme allerede og begynt helgen for lengst.....så da var det bare og kjøre frem drikkevognen og dele ut drinker. Bortsett fra de som tydeligvis kjørte eller av en eller annen mystisk grunn ikke drakk, så tror jeg det var ingen som hadde under 3 "enheter" på turen, og flere av oss, inkludert undertegnede hadde noe mer:p
På første runde som også inkluderte drikke til maten maten så inviterte jeg de franske d'herrer Mr Feuilatte, Mr Arnaud og Mr Moyet på besøk
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010567.jpg
Maten kom som i "extra-matboksen" og bestod av en agurk og potetsalat med roastbeef, ost, kake og en liten toblerone, itillegg til at de ble utdelt varme rundstykker
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010569.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010570.jpg
Etter maten så tenkte jeg at man også skulle smake på den andre rødvinen de tilbyr, som er en portugiser. Itillegg er jo Cognac også alltid godt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010572.jpg
Virket også som salget gikk bra i economy også for de kom stadig bærende på flere ciabattaer og brusbokser til tralla som betjente den delen av kabinen
Landet på 01R etter en udramatisk innflygning 22:30 og ble plassert ytterst på non-Schengen. Ingen kø i passkontrollen, men det var det derimot i Tax-free som tøyt over av folk da det vel hadde landet 6-7 fly iløpet av et ganske kort tidsrom. Fikk plukket med meg kvoten, stemplet fingeren før jeg med 4 minutters margin rakk siste direkte Flytog til Oslo S
Konklusjon:
Lufthansa leverte som vanlig varene, og man merker at småbussene deres er vesentlig mer komfortable en 737erne. Dessuten, som Swiss, så viser også LH at man fint kan ha servering på en 35 minutters flytur. SAS flighten var defintivt en av de hyggeligste jeg har hatt på lenge og stemningen var god. Economy Extra er egentlig et bra produkt, bare synd prisen ofte er hårreisende. SAS burde definitivt begynne med rabatterte billett i Extra (og business) på Europaflygningene deres også, og ikke bare på IC, da jeg tror at det på avganger med lite forretningsreisende kan bidre til ekstra inntjeningen, uten at kostnadene nødvendigvis øker så mye. Kabinbesettningen på denne flighten fortjener også skryt og gjorde en glimrende innsats og var av definitivt av typen som var tilstede og ikke gjemte seg bak gardinen