PDA

View Full Version : MUC-ZRH-OSL med LH (eco) og SK (extra)

Someone
07-03-2009, 17:17
Etter fire netter i München var det så tid for hjemreisen. Opprinnelig var jeg booket med SAS på siste flyet via CPH på en ufleksibel billett, men da det ble klart at jeg måtte være en dag lenger enn planlagt i München, ble det så og kaste returbilletten i søpla og kjøpe seg en ny billett på samme flighten 24 timer senere. SAS i economy extra til 8000 var da billigste alternativ. LH sin direkte flight som skulle gå timen før skulle ha ytteligere 500kr og da måtte man ta til takke med economy, hvilket med andre ord gjorde valget svært enkelt. Men iløpet av fredagen ble det klart at jeg enkelt ville kunne rekke et tidligere fly hjem og avbestilte da MUC-CPH-OSL og endte opp med MUC-ZRH-OSL istedet etter litt frem og tilbake med reisebyrået på jobben som tydeligvis er vant til kunder med litt mindre kunnskap om mulige routinger ;) Planlagt ankomst OSL ble da ca 2t tidligere enn den opprinnelig bookingen.

Passende nok ble det så og ta taxi fra den gamle og stengte flyplassen i München, Riem, til den nye, Franz Josef Strauss. Taxisjåføren kunne knapt et kvekk engelsk bortsett fra airport og forsøkte og spørre meg et eller annet på tysk uten at jeg skjønte hva han spurte, bortsett fra at jeg fikk med meg ordene schnell og fahren. Så svarte et klart ja på det.

LH3848 hadde planlagt avgangstid 18:20 og ankom MUC like etter klokken 17. Forsøkte og sjekke inn på automat, men fikk da beskjed om at jeg ikke fantes og måtte hendvende meg til billettkontoret. Ingen kø der og de fant meg rask i systemene sine og fikk skrevet ut boarding cards hele veien til OSL. Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og det var ingen som merket at jeg hadde glemt og da ut toalettmappen så både tannkrem, hårvoks og deo ble lett smuglet inn. (Itillegg skal det vel sies at kofferten sikkert var dobbelt så tung som lovlig, men det er en annen sak)

Flighten var satt opp fra gate H4, men vandret litt rundt og tok meg en pizza og en øl i G-området før jeg gikk opp til H og gjennom passkontrollen. Satt og ventet frem til boarding startet ca 19:05 og fant da frem til setet mitt på 9F som også er nødutgang på Lufthansa sine 319. Og som man ser så har man ingen problemer med knyttnevene her:)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010565.jpg

5 rader biz og resten økonomi, og belegget var vel kanskje rundt 60% og som de fleste andre som reiste alene så hadde også jeg et ledig midtsete ved siden av. Push back ca 10 minutter etter tid pga sen lasting av cargo.

Oppsatt rutetid mellom MUC og ZRH er 50 minutter og man tilbringer ikke så veldig mye mer enn 35 minutter i luften. Allikevel klarer man fint og kjøre servering, men det kreves at de i kabinen er effektive. Når man itillegg tar ibruk 3 traller så tar det ikke så lange tiden før alle har fått snacks og drikke. Fikk utlevert en slags olivenkjeks og tok meg en øl ved siden av
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010563.jpg

Sluddet i ZRH da vi ankom og parkerte tvers ovenfor LN-RRY, som skulle ta meg videre til OSL. Og hadde det ikke vært for at man først måtte ned i kjelleren, så litt bort, også tilbake igjen også gjennom en sikkerhetskontroll hadde det ikke vært lange biten og gå. Hadde 50 minutter transfertid i ZRH så etter 15 minutters venting var det så klart for boarding på SK842 til Oslo. Ombord i 600en var det 2,5 rad business med 60% bellegg (6 stykker) 2 rader economy extra med 83% belegg (10 stykker) og resten economy som så vidt jeg kunne se var stappfull. Så belegget på denne flygningen var ihvertfall iorden. Ellers var det tydeligvis at flyet bestod i forretningsreisende på de to fremste klassene og skiturister, samt et lite innslag forretningsreisende, i den bakre klassen.

Sete 4C som er midtgang og som var første raden på economy extra. Også kommer det jeg ikke skjønner: Hvorfor har SAS gardin ombord når den ikke brukes? Mellom klassene så hadde man satt opp skiltet, mens selve gardinen var kjørt tilbake til rad 12 eller noe slikt. Hva i all verden er poenget og drasse den med seg når den ikke brukes?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010574.jpg

Uansett så ble knyttnevetesten på rad 4 bestått uten problemer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010576.jpg

Push-back ca på tid, men pga en de-icing som tok tid endte vi ca 30 minutter forsinket ut fra ZRH, og når man også hadde motvind så landet man tilslutt 20 minutter etter rutetabellen på OSL.

Etter en liten stund begynte så crewet og forbrede seg på serveringen. Erfarent og dyktig crew og de to som hadde ansvaret for servering på business og extra hadde tydeligvis jobbet på slike fredags flighter før hvor vi som satt der fremme egentlig kunne tenkt og vært hjemme allerede og begynt helgen for lengst.....så da var det bare og kjøre frem drikkevognen og dele ut drinker. Bortsett fra de som tydeligvis kjørte eller av en eller annen mystisk grunn ikke drakk, så tror jeg det var ingen som hadde under 3 "enheter" på turen, og flere av oss, inkludert undertegnede hadde noe mer:p

På første runde som også inkluderte drikke til maten maten så inviterte jeg de franske d'herrer Mr Feuilatte, Mr Arnaud og Mr Moyet på besøk
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010567.jpg

Maten kom som i "extra-matboksen" og bestod av en agurk og potetsalat med roastbeef, ost, kake og en liten toblerone, itillegg til at de ble utdelt varme rundstykker
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010569.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010570.jpg

Etter maten så tenkte jeg at man også skulle smake på den andre rødvinen de tilbyr, som er en portugiser. Itillegg er jo Cognac også alltid godt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010572.jpg

Virket også som salget gikk bra i economy også for de kom stadig bærende på flere ciabattaer og brusbokser til tralla som betjente den delen av kabinen

Landet på 01R etter en udramatisk innflygning 22:30 og ble plassert ytterst på non-Schengen. Ingen kø i passkontrollen, men det var det derimot i Tax-free som tøyt over av folk da det vel hadde landet 6-7 fly iløpet av et ganske kort tidsrom. Fikk plukket med meg kvoten, stemplet fingeren før jeg med 4 minutters margin rakk siste direkte Flytog til Oslo S

Konklusjon:
Lufthansa leverte som vanlig varene, og man merker at småbussene deres er vesentlig mer komfortable en 737erne. Dessuten, som Swiss, så viser også LH at man fint kan ha servering på en 35 minutters flytur. SAS flighten var defintivt en av de hyggeligste jeg har hatt på lenge og stemningen var god. Economy Extra er egentlig et bra produkt, bare synd prisen ofte er hårreisende. SAS burde definitivt begynne med rabatterte billett i Extra (og business) på Europaflygningene deres også, og ikke bare på IC, da jeg tror at det på avganger med lite forretningsreisende kan bidre til ekstra inntjeningen, uten at kostnadene nødvendigvis øker så mye. Kabinbesettningen på denne flighten fortjener også skryt og gjorde en glimrende innsats og var av definitivt av typen som var tilstede og ikke gjemte seg bak gardinen

AirbusTrond
07-03-2009, 17:28
Takker for fin rapport ! Har vel hatt min beste flyopplevelse i en A319 fra LH som var nesten helt nytt. Veldig behagelig. Den konjakken er jo bare 3 cl, men det gjør jo ikke noe når man ikke betaler...

Savipix
07-03-2009, 17:43
En bra rapport och du vet vad jag gjorde med din SMS ;)

Bizflyer
07-03-2009, 17:56
bortsett fra at jeg fikk med meg ordene schnell og fahren. Så varte et klart ja på det.

Du skulle bare svart "Schweine-Schnell bitte":lol:

Hvor mye var forskjell i pris fra fleksibel eco billett til biz billett med LH direkte til OSL? Kan vel ikke ha vært spesielt mye. Så SAS skulle ha 8700 for Biz MUC-CPH-OSL.

Så du fikk nok drikkevarer iallefall! Regner med at jeg ikke blir mobbet for mine drikkevaner ombord etter du har avslørt deg så til de grader? hehe!;)

Fin rapport, forresten! :up:

BF:cool2

Someone
07-03-2009, 17:57
Hvor mye var forskjell i pris fra fleksibel eco billett til biz billett med LH direkte til OSL? Kan vel ikke ha vært spesielt mye. Så SAS skulle ha 8700 for Biz MUC-CPH-OSL.

LH skulle slik jeg forstod det ha over 10.000 for biz MUC-OSL når man kjøpte en-veis noen få dager før avreise:8:

Jeg forsøkte og kjøpe meg opp til biz, men siden jeg da måtte betale og bruke et separat kredittkort så lot visst ikke det seg gjør :(

Discus
07-03-2009, 18:55
.....etter litt frem og tilbake med reisebyrået på jobben som tydeligvis er vant til kunder med litt mindre kunnskap om mulige routinger

Velkommen i klubben - tror jeg har irritert på meg noen pådyttede reisebyråer opp gjennom tidene. De ble like irritert hver gang jeg kom opp med billigere og minst like god routing. Og i tillegg skulle de ha betalt for jobben de ikke gjorde :angry:

Også enig med deg når det gjelder LHs effektivitet i kabinen - korteste jeg har opplevd var MUC-FRA med proppfull A320, og allikevel god tid til å få i seg en øl.

EB
07-03-2009, 19:07
Flott rapport...og glad for at du fikk med deg ukens Scanvin tips fra OSL også.

litt-amatør
07-03-2009, 20:57
Flott og spennende rapport som det var hyggelig å lese, men prisene var til å få bakoversveis av...:rolleyes:

Bizflyer
07-03-2009, 23:44
Ja, det var skuffende dårlige Reidar-takter over dette! hehe! :colgate:

BF:cool2

jb1
08-03-2009, 11:53
Jeg er enig i at SAS Eco-Extra er et bra produkt, men prisene er ofte helt ville. Service ombord er ikke særlig mye bedre enn det man fikk på Economy i gamle dager, men fast-track og fleksibilitet er selvsagt bra. Jeg er også enig i at det burde være mulig å betale seg til eco-extra restricted, altså uten fleksibilitet.

EB
08-03-2009, 15:46
Men gamle dager er historie...nå må vi vel heller heie på selskapene som tar seg riktig betalt for tjenestene (neppe mat og alkohol som er viktigst for firmaene som betaler) og sikrer økonomien.

Andrev
08-03-2009, 20:41
Takk for fin rapport. Skulle til å si det samme som jb1 her, serveringen så ut akkurat som på economy for ikke så veldig mange årene siden, den gang det var litt stas å fly utenlands. Men høye priser, tja, alternativet hadde vel vært dagens economy- (ikke-) service for samme pris når man trenger å være fleksibel eller bestille i siste liten.

Fnate
09-03-2009, 18:26
Først og fremst takk for glimrende rapport. Flott å høre at man er fornøyd med EcoExtra. Men jeg er ikke helt enig med de som sier man burde kunne kjøpe EcoXtra restricted. Ser ikke helt pointet egentlig... Det er jo bare en matpakke og fast-track fra Economy, hvis du ikke trenger flektsibiliteten?
Business restricted alla BA's R-klasse derimot. Det hadde vørri noe det kall'.

view
09-03-2009, 18:50
Bra rapport! Minner om hvordan mine egne jobbturer ender noen ganger, med eco restricted billetter som går i søpla og en mye, mye dyrere Extra eller business billett. Sånn er det når man bare skal følge policy :)

Tommy777
09-03-2009, 19:00
He he..

Flott rapport!

Ser at du gjorde ett helhjertet forsøk på å drikke inn det tapte ifm ny billett.

Tyskland er vel det siste landet som man blir ribba til skinnet på denne måten på siste liten billetter. Trikset jeg brukte for å komme meg fra Tyskland ved endringer, var å kjøpe en t/r billett via ett eller annet sted og ikke benytte meg av returen.

FlightDeck
09-03-2009, 23:22
Takk for en flott rapport. Jeg har også opplevd ved noen anledninger at besetningen, delvis i kombinasjon med passasjerne om bord, klarer å lage en spesiell stemning om bord. Det er alltid veldig hyggelig. At det er fredag og fri bar hjelper vel gjerne litt også.

Economy Extra er er bra produkt, en noe forfinet versjon av gamle Economy Class, men SAS bør gjøre produktet mer fleksibelt på den måten at produktet blir tilgjengelig for flere segmenter. Som du selv skriver kan ufleksible Economy Extra-billetter være et smart trekk for å få folk til å betale litt ekstra og få en service som for mange vil være verdt tillegget.

At det skal koste 8000 kr. å komme seg fra München til Oslo høres for øvrig helt hinsides ut ettersom det finnes mange kombinasjoner på denne distansen.

MountainDew
12-03-2009, 11:12
Takk for rapporten og matbilder :)
Det var litt av en pris for å sitte i økonomi ekstra. Til sammenligning er Norwegians dyreste billett MUC-OSL 3213kr.
Den har avgang kl 1235 på Fredager men det er nok i tidligeste laget for forretningskunder.