PDA

View Full Version : Avinor rutefond?


SQ321
07-03-2009, 11:27
Ref. kommentaren til MartinL om nye ruter som dukker opp som "sopp" for tiden. Vi har alle lagt merke til det, kanskje spesielt fra OSL (US, Air Berlin, muligens Swiss, Eastern Airways og siste Egypt Air). I tillegg kjører Norweigan sitt eget lille løp. Og alt dette i den vanvittige nedgangstiden vi er inne i.

Så kom jeg forrige helg i kontakt men en fra reiselivsbransjen i Norge som fortalte at disse oppstartene blant annet er et resultat av et rutefond Avinor opprettet for en tid tilbake. Er det noe andre på forumet vet noe om?

For min del så virker det som om OSL virkelig har våknet og skjønt hva jobben deres går ut på. Husker svaret jeg fikk fra Kobro for noen år tilbake da både ARN og CPH fikk en rekke nye (interkont-) ruter og jeg spurte hva OSL gjorde for for sin del. Svaret jeg fikk var at det var ikke noe de kunne påvirke men noe som var opp til hvert enkelt selskap. Nå forventer ikke jeg at Kobro skal bruke sin arbeidstid på å besvare mail fra sånne som meg men hadde kanskje forventet en litt mer "frempå skia"-holdning.

Så igjen noen som kjenner til dette fondet og jobb som er gjort? Og dette SKAL IKKE bli en interkont fra OSL tråd. Takk!

LN-TIB
07-03-2009, 13:38
Du finner litt informasjon om dette her :

Incentivordninger (http://www.avinor.no/tridionimages/notat%20oppstartrabatt_tcm181-83859.pdf)

JetBlue
07-03-2009, 13:51
Så kom jeg forrige helg i kontakt men en fra reiselivsbransjen i Norge som fortalte at disse oppstartene blant annet er et resultat av et rutefond Avinor opprettet for en tid tilbake. Er det noe andre på forumet vet noe om?

For min del så virker det som om OSL virkelig har våknet og skjønt hva jobben deres går ut på. Husker svaret jeg fikk fra Kobro for noen år tilbake da både ARN og CPH fikk en rekke nye (interkont-) ruter og jeg spurte hva OSL gjorde for for sin del.

Så igjen noen som kjenner til dette fondet og jobb som er gjort? Og dette SKAL IKKE bli en interkont fra OSL tråd. Takk!

OSL har jobbet med aktiv ruteakkvisisjon i mange år, men har trolig vært litt bakpå, som du skriver. Dette fondet er ett virkemiddel, samtidig som OSL er mer proaktive mot aktuelle selskaper. Det morsomme i så måte er at det er nye spennende selskaper som kontakter OSL og ikke omvendt.

Det er nå mer bevegelse i videre ruteekspansjon enn på lenge, og selv om nedgangstidene bremser prosessene akkurat i dag, så vil flytrafikken ta seg opp igjen.

Ikke se bort fra at du må bite i deg din siste kommentarer ;)

SQ321
08-03-2009, 12:36
Det hjelper vel også at et par journalister har fattet interesse for luftfarten og genererer diverse artikler så snart nye ruter åpnes - mye gratis markedsføring. Forumet her er vel viktigste kilden for de mistenker jeg..

DY1908
08-03-2009, 15:36
Tror gerenelt at man skal være forsiktig med å gi ruteutvikingsfondet til Avinor æren for de seneste årenes ruteutvidelser på OSL. De fleste store og små flyplasser i Europa har slike pakker, og det norske programmet utmerker seg ikke i den sammenheng. (Egypt Air flyr vel bare med en dag i uka, og omfattes dermed ikke av fondet)

LN-MOW
08-03-2009, 15:59
Man skal vel ikke overvurdere betydningen av slike fond heller .. det bør jo helst også være et drivverdig trafikkgrunnlag ... men det er en fin støtte for nye operatører i oppstartsfasen.