PDA

View Full Version : EASA-direktiv vedr. F50 in-flight idled-throttle

Blubird
06-03-2009, 22:01
I disse tider hvor throttle settings er høyaktuelt, kommer EASA med denne meldingen, uten at det har sammenheng med AMS-ulykken forøvrig:

Operators of Fokker 50 turboprops are being instructed to modify the engine controls to help reduce the likelihood that pilots will inadvertently move the throttle levers to a dangerously low setting while in flight.

Fokker 50 fix aims to stop in-flight idled-throttle accidents (http://www.flightglobal.com/articles/2009/03/06/323369/fokker-50-fix-aims-to-stop-in-flight-idled-throttle.html)

Northrider
06-03-2009, 22:05
Skal det ikke være et klikk fra flight-idle til denne ground-mode da? Har ikke F50 denne?

Det er slik på Dash-8 mener jeg å huske...

TCAS
06-03-2009, 22:07
Jo, det er et ekstra "hakk" som gjør at man må løfte power levers opp for å få dem bak flight idle. Men ulykker har skjedd fordi det har blitt gjort i lufta, så det kan skje.

Samme krav finnes til Dash8.

Geffelator
07-03-2009, 12:05
Jo, det er et ekstra "hakk" som gjør at man må løfte power levers opp for å få dem bak flight idle. Men ulykker har skjedd fordi det har blitt gjort i lufta, så det kan skje.

Dette stemmer. For å sette prop i ground idle (Beta-range) må man løfte to låser, en på hver throttle. Ligner litt på reverse løsningen som man finner på en god del jet/turbo prop i dag. Så "følelsen" for en flyger blir at man setter throttlene i reverse mode.

Det som gjør at jeg syntes dette direktivet virker litt rart er at Fokker hvis jeg husker riktig også installert en solenoid som går inn å sperrer for at man kan sette ground idle hvis ikke begge hovedhjulene har en hastighet på 17kts eller mer. Dette ble gjort etter luxair ulykken i 1997, så dette er jo over 10 år gammelt.

Så vidt jeg vet har alle Fokkere i dag begge disse systemene og dette bør jo være tilstrekkelig.
Hvis noen vet noe mer eller har en bedre forklaring på hvorfor dette kommer så koriger meg gjerne.

Nick Figaretto
07-03-2009, 13:51
Det stemmer det du skriver. Men visstnok er det slik at om man løfter de to låsene og presser throttlene bakover mot "solenoid-stoppen", vil propellene kunne gå "litt" inn i ground idle.

Bare det å forsøke å gjøre dette i luften er i seg selv totalt horribelt etter min mening, men det er visstnok sett på som et "kjempetriks" i visse selskaper.

Det er vel snakk om å forbedre og idiotsikre systemet enda mer: "EASA says the directive aims to improve reliability of the flight-idle stop system and make it "less sensitive" to inadvertent low-power selections."

Geffelator
07-03-2009, 14:35
Er veldig enig med deg Mr. Figaretto. Og ta med seg "triks" in i cocpiten fører somregel ikke mye godt med seg. Spesielt når man vet hva som skjedde med Luxair.
Dessuten, hvis ikke normal flightidle er nok så har man virkelig ikke planlagt approachen godt nok.

Jeg kan i alle fall bekrefte at dette er ikke praksis her hos oss!