PDA

View Full Version : Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

SAJblue
06-03-2009, 11:54
Meget, meget stygge tall for SAS. Også SAS i Norge lekker passasjerer som en sil.

SAS Gruppen hadde en nedgang i passasjertrafikken (RPK) på 20,1 prosent i februar 2009 sammenlignet med samme måned i 2008. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en nedgang i RPK på 21,0 prosent i samme periode.

Les hele artikkelen i dn.no:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1625609.ece

Overlever SAS ut 2009? Kabinfaktor under 60% er ikke hyggelig. Vi ser også at solgte setekilometer synker raskere enn SAS klarer å parkere fly.

TCAS
06-03-2009, 12:14
Ingen stor overraskelse egentlig. Ikke før 1.april skal den nye organisasjonen være på plass, og da bør man begynne å se visse forbedringer. Det store utslaget bør komme i løpet av sommeren/etter-sommeren....skjer ikke det, så spørs det om det er mulig i det hele tatt.

CK
06-03-2009, 12:14
SAS overlever.
Det blir kuttet i kapasiteten fremover, og ulønnsome ruter legges ned.
SAS i Sverige har allerede varslet 300 oppsigelser innen crew og admin + 500 i SGS
De blir tøffe tak - men WE CAN DO IT!

Hickok
06-03-2009, 12:17
Nå skal det sies at de siste ukene har det vært en økning i belegg på mange fly. Bare siste uken har jeg faktisk opplevd å måtte stå på venteliste på to flyavganger ved bestilling (i ettermiddag OSL-BGO og mandagens BGO-KRS). I tillegg har det vært mange fly ganske nær fulle. Stikk motsatt var det for en måneds tid siden. Det kan derfor være tegn som tyder på at det er i ferd med å snu så smått. Er derfor spent på mars tallene.

storg
06-03-2009, 12:57
Jeg var i Svg 20-22 feb. Fløy SAS begge veier, bort på fredag var det nesten fult. Og returen på søndag var full. Mange av avgangene den dagen virket utsolgt. Nå er vel søndag og fredag to av de bedre dagene. Men uansett. Er det noen spesielle dager eller destinasjoner som påvirker tallene??

TOS
06-03-2009, 13:12
Ingen stor overraskelse egentlig. Ikke før 1.april skal den nye organisasjonen være på plass, og da bør man begynne å se visse forbedringer. Det store utslaget bør komme i løpet av sommeren/etter-sommeren....skjer ikke det, så spørs det om det er mulig i det hele tatt.

Det hjelper sikkert på med omorganiseringen, men så vidt meg bekjent så har SAS nesten kontuinuerlig drevet med omorganiseringer og effektiviseringer. Hva er årsaken til at det skal gå så mye bedre denne gangen? Core-SAS er nok en god ide, men det gjenstår å se hvilken effekt det har.

Flyer
06-03-2009, 13:13
Meget, meget stygge tall for SAS. Også SAS i Norge lekker passasjerer som en sil.

SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet i et marked hvor det er langt færre som flyr enn i fjor. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.

Overlever SAS ut 2009?

For dumt til å kommentere egentlig, men OK: SAS har 15 MRD i egenkapital. Andre flyselskaper som har 5% av dette sier de sover godt om natten likevel... Det er forøvrig fortsatt ikke kabinfaktor som gir penger i kassa.

SAJblue
06-03-2009, 13:16
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.

Det forsvinner langt flere passasjerer enn reduksjonen i tilbudet skulle tilsi. Produksjonen er ned 12%, passasjertrafikken ned 20%. Dette kaller jeg å lekke som en sil.

imm
06-03-2009, 13:30
20% nedgang, det vil jeg kalle ganske dramatiske tall. La oss håpe det ikke fortsetter slik.

LN-KGL
06-03-2009, 13:50
Og med denne månedens resultater så er ikke SAS NO lenger storebror i Norge. En trøst for SASene - nå kan ikke Kjos spille underdog lenger, men derimot glise kan han.

Markedsandelene mellom SAS NO og DY er så i februar:
Pax:
SAS 49%
DY 51%

RPK:
SAS 39%
DY 61%

Når det gjelder 12 måneders rullerende tall for SAS NO og når DY passerer, så må jeg ha riktig maskin foran meg.

LN-RRA
06-03-2009, 14:01
Markedsandelene mellom SAS NO og DY er så i februar:
Pax:
SAS 49%
DY 51%

Spørr sikkert litt dumt, men hvordan kommer du frem til dette?

SKNO fraktet 639 4000 passasjerer i februar i følge dem selv.
DY.NO (NO,DK,PL) fraktet 568 975 tilsammen (3% av dette var i DK) i følge Norwegian.

Ut i fra dette, pax tall, så har vel SKNO større markedsandel en DY (??), men det begynner å bli tett mellom de to

TCAS
06-03-2009, 14:11
Det hjelper sikkert på med omorganiseringen, men så vidt meg bekjent så har SAS nesten kontuinuerlig drevet med omorganiseringer og effektiviseringer. Hva er årsaken til at det skal gå så mye bedre denne gangen? Core-SAS er nok en god ide, men det gjenstår å se hvilken effekt det har.

SAS er fra 1.april tilbake med én AOC, spareprogram er inngått med alle foreninger i selskapet, produksjonskutt er avklart og gjennomføres i henhold til plan osv. Denne gangen virker dessuten spareplanen mye mer konkret, man vet hvor man skal kutte og effektivisere, og det er avtalt med de ansatte. Tidligere har alle spareplanene på en måte vært "svevende" hvor ledelsen har kommet med krav om kutt "litt her og litt der med X antall milliarder", uten at de ansatte har vært med på laget. Dermed har det blitt konflikter og streiker, og ledelsen har ikke klart å kutte der de selv har hatt mest lyst til å kutte. Nå har de ansatte innsett at de lever i en annen virkelighet, og det virker som hele selskapet spiller på samme lag.

Så jo, jeg har trua! :)

CK
06-03-2009, 14:32
liten korreksjon, TCAS. SAS Norge vil kjøre på eget AOC ut 2009.
Det vil vel ta litt tid å migrere

EB
06-03-2009, 14:52
Gratulerer til Norwegian som nå i likhet med gamle Braathens SAFE er størst i Norge. tror dette er sunt...hyggelig og bra for Norwegian men også bra for SAS som kanskje blir tvunget til å tenke nytt/gå til angrep.

ENGM RAMP
06-03-2009, 14:52
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk

Har dette i det hele tatt tredd i kraft enda da? I såfall, hvilke individer?

LN-KGL
06-03-2009, 15:39
Spørr sikkert litt dumt, men hvordan kommer du frem til dette?

SKNO fraktet 639 4000 passasjerer i februar i følge dem selv.
DY.NO (NO,DK,PL) fraktet 568 975 tilsammen (3% av dette var i DK) i følge Norwegian.

Ut i fra dette, pax tall, så har vel SKNO større markedsandel en DY (??), men det begynner å bli tett mellom de to

Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

Og da har DY 668' mot SAS.no 639'
eller hvis en tar RPK DY 636 mill. mot SAS.no 414 mill.

SAJblue
06-03-2009, 15:53
Jeg mener det blir feil å sammenlikne hele Norwegian-systemet med SAS Norge. Du burde jo heller bruke DY.NO mot SAS NO, eller hele DY mot SAS NO pluss SAS SE.

Statistikk er jo som kjent den tredje formen for løgn:P

Tommy777
06-03-2009, 16:19
Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

LOL.. Sammenligningen din er jo helt på jordet. Du sammenligner isolert SAS i Norge, mens du inkluderer DY i Sverige for å bevise at DY nå er størst i Norge.

Kjos kan glise, jeg gliser også når jeg ser dine poster i denne tråden.

sail4fun
06-03-2009, 16:21
Ikke Pent fra SAS, men helt i tråd med det man forventer tror jeg.

Tommy777
06-03-2009, 16:29
Helt klart.

Det er langt fra kun SAS som sliter, belegget på mange av flightene jeg har tatt på CO, UA, US og NW her i USA den siste tiden er skremmende lavt.

Brodern kjøpte seg billett OSL-NYC med LH i går, t/r var prisen 80 Euro + skatter og avgifter med 100% UA poeng...

Jeg er mer opptatt av at bransjen skal klare seg igjennom denne krisen slik at tilbudet til våre passasjerer ikke blir mye dårligere og at de ansatte beholder sine jobber. Pissekonkurransen mellom SAS og DY blir liksom litt uviktig nå

LN-RRA
06-03-2009, 16:35

Føyer meg inn under innlegget til Tommy777.
LOL.. Sammenligningen din er jo helt på jordet. Du sammenligner isolert SAS i Norge, mens du inkluderer DY i Sverige for å bevise at DY nå er størst i Norge.

Det blir jo helt feil å sammenligne DY som helhet med SKNO for å komme frem til markedsandelen i Norge. For å få det riktig så sammenlign DY i Norge og SK i Norge, og ikke dra inn SE, DK, PL.

Gjør man dette ser man at SK NO fortsatt har høyest markedsandel i Norge.

MD11
06-03-2009, 16:49
De sies at 8 fly er tatt ut og en rekke "leisuredestinasjoner" er tatt vekk men disse tallene viser en kraftig reduksjon i kabinfaktor også på innlandsrutene.

SAS har uttalt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland. Det finner jeg merkelig i og med at tallenes tale er klare.

Tør de ikke redusere på innland da de ser at DY tar mer og mer?

TCAS
06-03-2009, 19:48
SAS har uttalt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland. Det finner jeg merkelig i og med at tallenes tale er klare.

Tør de ikke redusere på innland da de ser at DY tar mer og mer?

De har vel ikke sagt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland, men at reduksjonene blir begrensede. Har søkt litt på forskjellige strekninger innenriks (fra mai og utover) som jeg selv benytter en del, og det er gjort en del hogg i rutetabellene sammenlignet med fjoråret.

Og det er vel ingen grunn til at de skal redusere så veldig mye innenlands hvis SAS NO tjener penger? Ellers tror jeg ikke SAS er redde for at DY skal ta så altfor mye av markedet, selv om DY tatt et stort kakestykke allerede. Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på!

ENGM RAMP
06-03-2009, 19:52
Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på!

Hear Her! helt enig med deg der TCAS!

kops
06-03-2009, 19:54
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet i et marked hvor det er langt færre som flyr enn i fjor. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.

For dumt til å kommentere egentlig, men OK: SAS har 15 MRD i egenkapital. Andre flyselskaper som har 5% av dette sier de sover godt om natten likevel... Det er forøvrig fortsatt ikke kabinfaktor som gir penger i kassa.

15 mrd.... og allikevel trenger de ha 800 mill fra staten ( og mine penger ) for å klare å puste?

sukram
06-03-2009, 20:00
De har vel ikke sagt at det ikke kommer på tale med reduksjoner på innland, men at reduksjonene blir begrensede. Har søkt litt på forskjellige strekninger innenriks (fra mai og utover) som jeg selv benytter en del, og det er gjort en del hogg i rutetabellene sammenlignet med fjoråret.

Jeg har lagt merke til det samme. Som et konkret eksempel kan nevnes TOS-(BOO)-TRD som har mistet en til to daglige. En reduksjon som har foregått i det stille.

LN-KGL
06-03-2009, 21:53
Tommy777 og LN-RRA, det var tullete av meg å bruke begrepet markedsandeler - det riktige ordet skulle vært styrkeforholdet.

Men så over til mer rene tall om SAS og spesielt 12 måneders rullerende passasjertall, og da setter vi år 2006 som 100%.
SAS Danmark = 91,7% (dagens tall er 8,3% lavere enn 2006-tallet) - peak 100,8% januar 2007
SAS Norge = 101,8% - peak august 2008 106,6%
SAS Sverige = 101,8% - peak juli 2008 108,8%
SAS IC = 93,2% - peaks 2006 100%
Widerøe = 105,2% - peak desember 2008 106,2%
Blue1 = 85,7% - peak mars 2007 103,2%
SAS Group = 95,6% - peak juni 2008 108,5%

RPK SAS Group = 99,3% - peak juli 2008 111,2%

Tilsvarende tall for DY er:
Pax = 179,6% - peak februar 2009
RPK = 220,1% - peak februar 2009

BU662
06-03-2009, 21:56
Huff, dette er skuffende fra SAS.

Man hadde jo redusert tilbud for a fa kabinfaktoren oppe og utnytte kapasiteten man tilbyr bedre. Mens etterspörelsen faller i like grad som man nedjuster.

Dermed vinner man ingenting, de facto taper man pa dobbelt sikt. Markedandel pa den ene sikt og man forskyver fordelingen mellom variable og fix-kostnader til mere ugunstige forhold.

Man flyr neste hver 2. flysete tom. Dette er utrolig.
Egentlig ma det komme ganske dramatiske kutt na. Man kan ikke forsette pa slik mate.
Man kan bare krysse fingere sine og hape at SAS kan snu trenden, dvs redusere tilbyde kapasitet og holde traffik-volum. Synker det videre, vil de fa dette utrolig vanskelig.

HMWK
06-03-2009, 22:25
SAS må finne seg sjæl, som en jeg kjenner ville ha sagt. Håper Core SAS er løsningen!

imm
07-03-2009, 00:05
15 mrd.... og allikevel trenger de ha 800 mill fra staten ( og mine penger ) for å klare å puste?

Godt spørsmål.
Hvis økonomien i SAS er så solid, vil jeg gjerne at mine skattepenger brukes på noe annet.

IMM

JoeW
07-03-2009, 00:09
Nok en gang, skattepengene "brukes ikke opp" - de investeres fordi man forventer en positiv gevinst...

Someone
07-03-2009, 00:50
Og det er vel ingen grunn til at de skal redusere så veldig mye innenlands hvis SAS NO tjener penger? Ellers tror jeg ikke SAS er redde for at DY skal ta så altfor mye av markedet, selv om DY tatt et stort kakestykke allerede. Jeg vil heller se et SAS med færre avganger og fullere fly, som faktisk tjener penger, enn at de opprettholder mange avganger med halvfulle fly bare for å konkurrere ut DY. Det er det ingen som tjener på!

Hear Her! helt enig med deg der TCAS!

Nemlig! Selv om endel her fokuserer på størrelse og markedsandeler, så er det lønnsomhet det som er viktig i det lange løp. Selv om hverken SAS eller Norwgian kan sies og være der nå så er ihvertfall den norske delen av SAS nærmerer enn Norwegian for øyeblikket

ENGM RAMP
07-03-2009, 01:08
Det som slår meg rundt dette med SAS om dagen er hvor utrolige lite samstemte de virker utad konsernet og SAS NO / SE / DK i mellom. For en drøy uke siden gikk Sonberg og sa at det kom til å bli mye nedskjæringer også på rutenettet i Norge, mens noen timer etterpå gikk Midteide ut og sa at "Nei, dette stemmer ikke, vi har gjort flere rutekutt allerede"

Det virker nesten atter en gang som at SAS DK ønsker å tvinge frem flere kutt og innskrenkninger i Norge, mens faktum er vel at SAS NO går bedre enn de andre i systemet..

Uheldige signaler synes jeg dog det er....

MartinL
07-03-2009, 05:23
Gratulerer til Norwegian som nå i likhet med gamle Braathens SAFE er størst i Norge. tror dette er sunt...hyggelig og bra for Norwegian men også bra for SAS som kanskje blir tvunget til å tenke nytt/gå til angrep.

Det synes jeg var en svaert god refleksjon EB!

MartinL
07-03-2009, 05:26
Nok en gang, skattepengene "brukes ikke opp" - de investeres fordi man forventer en positiv gevinst...

Det blir ikke akkurat tatt boelgen om dagen i forventning om avkastning....

TCAS
07-03-2009, 11:38

Godt spørsmål.
Hvis økonomien i SAS er så solid, vil jeg gjerne at mine skattepenger brukes på noe annet.

15 mrd...det er vel et gammel tall? Uansett betyr vel ikke 15 mrd i egenkapital at det nødvendigvis er penger som kan brukes.

Som det allerede er sagt, så er 800 millioner en investering fra den norske stat. Hva om de faktisk får igjen MER enn de 800 millionene de nå spytter inn i emisjonen? Vil dere da komme skrikende å si at det likevel var dumt å bruke de 800 millionene? :)

(jaja, dette ble litt OT)

apron
07-03-2009, 12:04
..at SAS er i BIGTIME trøbbel er hvertfall sikkert. Pax flykter til DY på innenriks og de har for høy kost til å konkurrere (være attraktive) på leisure.

Jeg er svært spent på hvorfor sommerprogramkuttene holdes igjen. Kan det være at SASNO vurderer/er villige til å "brenne" egenkapital for å vinne passasjerer tilbake, dvs operere med bevisst tap?
Uansett en høyst vankelig situasjon for SASNO sitte hjelpeløst å se på at Norwegian har en driftsmodell og et konsept de er milevis unna å kunne konurrere mot.. Time will show :)

Someone
07-03-2009, 12:11
Jeg er svært spent på hvorfor sommerprogramkuttene holdes igjen.

SAS har annonsert for lenge siden de fleste rutene som kuttes fra OSL, så det er vel heller du som ikke har fulgt med

Jeg kan f.eks nevne Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Warsawa, London City, Lisboa, Aten, Funchal, Berlin og Tenerife blant de rutene som er sagt skal kuttes. Bare der har du 17 ruter som er annonsert kuttet. Itillegg er Bardufoss kuttet og frekvensen på endel Nord Norske byer blitt redusert og det har blitt kuttet 1 avgang til CPH

Forresten så tjente både SAS og DY penger på sine innenriksdestinasjoner i Norge ifjor

apron
07-03-2009, 12:43
SAS har annonsert for lenge siden de fleste rutene som kuttes fra OSL, så det er vel heller du som ikke har fulgt med

Jeg kan f.eks nevne Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Warsawa, London City, Lisboa, Aten, Funchal, Berlin og Tenerife blant de rutene som er sagt skal kuttes. Bare der har du 17 ruter som er annonsert kuttet. Itillegg er Bardufoss kuttet og frekvensen på endel Nord Norske byer blitt redusert og det har blitt kuttet 1 avgang til CPH

Selvfølgelig har jeg fått med meg SASNO's "Snowflake" a-la "opp som en hjort og ned som en lort"...om de tidligere varslede kuttene er fasit - hvorfor holdes da informasjonen igjen? Jeg er hvertfall rimelig overbevist om at det kommer nyheter.. Når krybben er tom - biter hestene..

BU662
07-03-2009, 12:51
Danske aviser vet mer alrede... Kanskje det er symptomatisk for situasjonen. Mye er bevist indiskret gitt ut til media.

Alesund ruten star i livsfare, samme gjelder BGO-LGW. Angaende Nord-Norge, sa vil mere reduksjoner kommer / eksisterende blir permanent. Forvent ogsa justeringer pa kystruten.

Jarlabanke Vking
07-03-2009, 13:33
hyggelig å se at så mange virker glade, skadefro og fornøyde med denne saken da.

JetBlue
07-03-2009, 13:43
Som det allerede er sagt, så er 800 millioner en investering fra den norske stat. Hva om de faktisk får igjen MER enn de 800 millionene de nå spytter inn i emisjonen? Vil dere da komme skrikende å si at det likevel var dumt å bruke de 800 millionene? :)

(jaja, dette ble litt OT)

Nei, det er ikke OT.

Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill. Så lenge den norske stat eier aksjer i SAS må de også forventes å stille opp i en emisjon når det trengs. Hva med de utbyttene staten henter inn fra Hydro, Statoil, Telenor og mange andre selskapet (til og med Avinor!) der staten sitter på eierandeler - vil dere frasi dere også disse pengene?

Å blande inn begrepet "mine og dine" skattepenger er en avsporing.

Jarlabanke Vking
07-03-2009, 14:04
Nei, det er ikke OT.

Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill. Så lenge den norske stat eier aksjer i SAS må de også forventes å stille opp i en emisjon når det trengs. Hva med de utbyttene staten henter inn fra Hydro, Statoil, Telenor og mange andre selskapet (til og med Avinor!) der staten sitter på eierandeler - vil dere frasi dere også disse pengene?

Å blande inn begrepet "mine og dine" skattepenger er en avsporing.

.... og veldig typisk norsk!

LN-KGL
07-03-2009, 14:09
.... og veldig typisk norsk!

Denne diskusjonen er vel ikke eksklusiv for Norge, det her da kommet frem tilsvarende kommentarer fra de to andre skandinaviske naboer.

imm
07-03-2009, 14:29
Nei, det er ikke OT.

Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill.

Jeg har en helt krystallklar prinsippield holdning: Det er ingen grunn til at Staten bør eller skal være eier i et kommersielt flyselskap. En begrunnelse for mitt syn på dette hører ikke inn i denne tråden.

IMM

Jarlabanke Vking
07-03-2009, 14:37
Denne diskusjonen er vel ikke eksklusiv for Norge, det her da kommet frem tilsvarende kommentarer fra de to andre skandinaviske naboer.

hvis det er så provoserende for folk at staten som eier i et selskap må skyte inn kapital i selskapet de eier skjønner jeg ikke at Siv Jensen er den soleklare valgvinner.

Men nå handler vel denne tråden om det enorme fallet i SAS passasjertrafikk i Norge og hvor gledelig det er.

imm
07-03-2009, 14:40
Jeg kan ikke se av denne tråden at noen gleder seg over at SAS mister kunder i stor skala. Det er tragisk og trist, og det tror jeg alle er enige om.

Flyer
07-03-2009, 15:04

SAS hadde ved forrige rapportering 9 MRD i egenkapital, og ved en emisjon på 6 MRD har de altså 15 MRD. Dette er en bedre egenkapitaldekning enn de fleste andre flyselskaper har om dagen, dermed blir det litt flåsete å spørre om SAS overlever 2009.

Det ble spekulert i om SAS vil "bevisst fly med tap" for å ta opp lavpriskampen og vinne markedsandeler. Konkurransereglene i Norge er jo nettopp innrettet slik at det ikke går an, og effekten av det er at den mindre aktøret kan "tappe" en dominerende aktør for passasjerer. Overalt der Norwegian går inn (KRS, AES, BDU..) er SAS nødt til å trekke seg tilbake for å gi plass til konkurrenten. Man kan like det eller ikke, men slik fungerer loven i innenriksmarkedet.

Ellers må man jo minne om i denne "Norwegian har spist SAS til frokost"-tåden at til tross for at SAS er nødt til å trekke seg tilbake der Norwegian går inn, er fortsatt SAS dobbelt så store som DY innenriks, OG som er sagt til det kjedsommelige at SAS Norge har hatt et overskudd på over 2 MRD NOK i samme periode som DY har tapt en halv milliard.

DY vil etter alle solemerker ha under en halv milliard i egenkapital etter Q1, og taper i likhet med SAS penger i SV/DK. Å dumpe prisene for å ta markedsandeler er fristende, men er det bærekraftig?

BU662
07-03-2009, 15:08
hvem er skadefro og skriker "Hurra"?

Mens, dersom man har lov a skrive dette inn her. Mesteparten av de problemer SAS har na har de skapt seg selv. Investeringer som bare ga milliard-tap, service-konsepter som har bare forvirret kundene og ikke minst en ledelse i de siste 10 ars som ikke klarte a se litt lengre enn til kvartalet slutt.
SAS har ikke kommet i denne situasjon over natta, de har manövert seg inne i dette. Samtidlig har nye konkurrenter kommet opp som er rett og slett litt flinkere a adaptere seg til marked. De facto har SAS forsovet de siste 10-15 ar.

Na kommer Core-SAS. Kanskje deretter Skelleton-SAS dersom Core ikke virker. Hvem vet. Jeg har ikke enna hört om pa hvilked mate man vil löse SAS störste problem, som er vannhodet i ledelse.

SAS ma finne seg en ny suksess formula. Mens for tida strider de 3 nasjoner hvem skal baere mesteparten av kuttene. Og her snakker vi om rute-kuttene og kutt i - for det fleste - variable kostnader. Alt for lite blir gjort for a fa de fiks-kostnader nede. Dette kan knekke SAS!

En ting kan man sikkert si.
Konkurrentene skjerper seg og öker. I Sverige vil Malmö Aviation öke antall flygninger, i Danmark blir Cimber og Norwegian stadig sterkere konkurrenter og i Norge ser vi snart pari-pari situasjon. Bare for a nevne situasjonen pa de 3 hjemmemarkeder. Pa int. venter enda flere konkurrenter...

LN-KGL
07-03-2009, 15:29
Hear hear, visdomsord fra Berlin :devot:

ENGM RAMP
07-03-2009, 15:32
SAS hadde ved forrige rapportering 9 MRD i egenkapital, og ved en emisjon på 6 MRD har de altså 15 MRD. Dette er en bedre egenkapitaldekning enn de fleste andre flyselskaper har om dagen, dermed blir det litt flåsete å spørre om SAS overlever 2009

Hvis de har så mye penger, hvorfor skrikes det så høyt da fra analytikere og eksperter om at de ikke overlever så lenge? SAS ER jo i en dyp alvorlig krise, og de har jo kun penger fordi de har solgt stort sett alt de har investert i opp gjennom årene, men disse renner jo nå ut fortere enn de klarer å tette sluket, og de grepene de har tatt de siste årene har jo ikke akkurat TETTET sluket, snarere tvert i mot!

Jeg håper bare for gode venner og kollegaers skyld at man klarer seg!

Flyer
07-03-2009, 15:51
Hvorfor skrikes det så høyt da fra analytikere og eksperter om at de ikke overlever så lenge?

Det kan godt hende noen "eksperter" skriker det, men så vidt men bekjent er det ingen analytikere som sier at SAS ikke overlever 2009. Det de vel sier er at SAS (som et relativt lite flyselskap) kommer til å ta del i den konsolideringen vi ser i europeisk luftfart. De sier altså ikke at SAS har for lite penger, men at de er for små til å kunne stå alene på lang sikt. Det er også Norwegian, som vil bli utfordret av (de virkelige) lavkostselskapene i Europa.

Core SAS går ut på å beholde en sunn kjernevirksomhet i Norden, og kvitte seg med feilinvesterte tapssluk. La oss bare for eksempelets skyld si at denne virksomheten taper en milliard kroner hvert eneste år. I så fall vil SAS ha like stor egenkapital som Norwegian i 2025 (etter å ha tapt 1 MRD i året) med dagens kapitalbase.

The critical mind har mange gode poenger; det må tas kraftige grep. Men at butikken går konk med det første er altså ikke spesielt sannsynlig rent matematisk.

LN-MOW
07-03-2009, 17:15
Jeg har en helt krystallklar prinsippield holdning: Det er ingen grunn til at Staten bør eller skal være eier i et kommersielt flyselskap. En begrunnelse for mitt syn på dette hører ikke inn i denne tråden.

IMM

Det er helt greit, men det er en helt annen diskusjon. Man må forholde seg til at situasjonen er slik den er, og handle deretter. Og situasjonen ER at Staten er i et eierforhold. Avsluttes dette forholdet, vil også situasjonen være annerledes.

MartinL
08-03-2009, 03:26
SAS skulle offentligjoere de berorte rutene naa paa fredag. Dette er utsatt av SAS til foerstkommende mandag.

Discus
08-03-2009, 12:56
SAS skulle offentligjoere de berorte rutene naa paa fredag. Dette er utsatt av SAS til foerstkommende mandag.
Og det er også omtalt og kommentert i en parallell tråd: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42978