PDA

View Full Version : SAS knust i vinter - Ikke lenger det mest punktlige flyselskapet.

Hickok
06-03-2009, 10:48
«SAS-passasjerene er de som kommer oftest frem i tide», kunne flyselskapet skryte av før jul.
Utsagnet stemmer ikke lenger. Hvert fjerde SAS-fly var mer enn 15 minutter forsinket i februar. I en måling av europeiske flyselskapers punktlighet, kom SAS Norge bare på 24. plass i forrige måned.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2959703.ece

Dermed fikk vel tvilerne i denne tråden rett i sine spådommer at det ikke kunne vare gjennom vinteren: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37227&highlight=sas+mest+punktlig

CK
06-03-2009, 11:06
Det er vel Kong Vinter som spøker!

PerJen
06-03-2009, 11:12
Er det SK sin feil at flyplasser er stengt for brøyting? Ja den var ny... Ville heller målt imot andre selskap som har operert på flyplasser med sø på... Det blir litt feil å si at SAS ikke er punktlig når delayene er utenfor deres kontroll...

Hickok
06-03-2009, 11:14
Selvsagt er det det. Akkurat som den ekstremt travle sommertrafikken i det sentrale Europa er med å hjelpe Bolaget til topplasseringer om sommeren.

Uansett, så er nesten 87% on-time over hele året meget bra i et vinterland som Norge!

EDIT: Denne var ment som svar til CK.

LN-RRA
06-03-2009, 11:14
SK nr 11 med 83,87% (SE,DK,IC)
WF nr 27 med 75,84%
DY nr 39 med 63,91%

TOS
06-03-2009, 11:19
Er det SK sin feil at flyplasser er stengt for brøyting? Ja den var ny... Ville heller målt imot andre selskap som har operert på flyplasser med sø på... Det blir litt feil å si at SAS ikke er punktlig når delayene er utenfor deres kontroll...

Jeg er helt enig i at faktorer som er utenfor selskapets kontroll ikke er noe de kan lastes for. Dette gjelder for alle selskaper. Man kan selvsagt argumentere for at selskapet bør ta høyde for denne typen forsinkelser og holde seg meg tilstrekkelig ledig materiell/personell og at for tett program resulterer i mer forsinkelser enn hva litt slakk ville gitt, men jeg vil tro at de fleste finner det urimelig å skulle sitte på x antall reservefly med tilhørende personell. Nå vet vi vel ikke grunnen til alle forsinkelsene, men det er rimelig å tro at man i februar sliter litt med værforhold.

EB
06-03-2009, 14:28
Men fortsatt best i Norge...ikke akkurat knust i forhold til konkurrentene.

Tommy777
06-03-2009, 16:22
Men fortsatt best i Norge...ikke akkurat knust i forhold til konkurrentene.

Vil vel ikke kalle 20% bedre enn Norwegian for å bli knust, nei;)

kops
06-03-2009, 20:03
Vil vel ikke kalle 20% bedre enn Norwegian for å bli knust, nei;)

Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL. Bare å følge registreringen på hvert enkelt fly det........

B777ER
06-03-2009, 20:05
Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL. Bare å følge registreringen på hvert enkelt fly det........

Det legger ikke passasjerene merke til

Tommy777
06-03-2009, 20:07

So what?? Som kunde er jeg opptatt at flyet mitt skal gå på rute. Dersom flyselskapet jeg betaler penger for å fly har 60% on time i sin statistikk burde alarmklokkene gå hos forretningskundene. Da har ikke selskapet mye respekt for kundene sine.

Motpolen blir da selvsagt at DY har en alt for tight ruteplan og driter i om de går på rute eller ikke

kops
06-03-2009, 20:10
Det legger ikke passasjerene merke til

Neida, men hvor tjener flyene penger, i luften eller parkert på bakken?? Dersom du mener det siste har punktligheten en høy pris, altfor høy spør du meg. Statistikken hadde kanskje sett annerledes ut desom man sjekket hvor mange % av flyene som LANDET i rute i stedet for å finregne på hvor mange som var 3 min forsinket i stedet for 2.

TOS
06-03-2009, 20:24
Neida, men hvor tjener flyene penger, i luften eller parkert på bakken?? Dersom du mener det siste har punktligheten en høy pris, altfor høy spør du meg. Statistikken hadde kanskje sett annerledes ut desom man sjekket hvor mange % av flyene som LANDET i rute i stedet for å finregne på hvor mange som var 3 min forsinket i stedet for 2.

Jeg tror Flight Stats baserer seg på ankomstpunktlighet, og det er ikke snakk om 2 eller 3 minutter. Fly innen 15 minutter etter rutetid regnes ikke som forsinket ved ankomst i disse statistikken, så vidt meg bekjent.

Hva angår hvor flyene tjener penger så er det klart at flyene ikke tjener penger på bakken. Du bør kanskje ikke trekke det argumentet for langt, for det er vel en kjennsgjerning at DY ikke tjener så voldsomt med penger.

TOS
06-03-2009, 20:25
So what?? Som kunde er jeg opptatt at flyet mitt skal gå på rute. Dersom flyselskapet jeg betaler penger for å fly har 60% on time i sin statistikk burde alarmklokkene gå hos forretningskundene. Da har ikke selskapet mye respekt for kundene sine.

Motpolen blir da selvsagt at DY har en alt for tight ruteplan og driter i om de går på rute eller ikke

Jeg vil vel tro at DY ikke driter i om de går på rute, men det er nok klart at de har et tett program som gir større utslag i følgeforsinkelser. Det er vel også litt knapt å basere seg på 1 måneds statistikk for å trekke bastante konklusjoner. Samme statistikk for 2008 viser at DY er omtrent like punktlig som SAS (77.7% for DY mot 81.7% for SK).

JoeW
06-03-2009, 20:26
Som kunde er jeg ikke interessert i bakketiden - eller hvorvidt selskapet tjener penger - jeg er interessert i å komme frem i tide...

sail4fun
06-03-2009, 20:33
Flightstat har jo et underlig underlag som de selv ikke klarer å forklare , men oppgir "mange" kilder, og ender opp med altfor få DY ankommster ser det ut for

Men "mine" grapher på OSL viser jo i alle fall helt tydlig avgangs differansen.

http://www.e-gek.net/osl/mrtg/osl-sk-dy.html.

Men om man fikk frem faktiske ankommst tall men alle flighter så post gjerne en link.

tackle55
06-03-2009, 20:37

Vet ikke helt hvor du har dette fra! Jeg jobber på OSL KR, og kan bekrefte at de fleste flightene er turnarounder på godt under 1 time. Ofte på 25 minutter. Og det klarte vi da flyene var fulle også. Fordelen for SAS er at de har en større flåte, og da kan sjonglere mere mellom flyindividene, for å minimere forsinkelsene for paxen.

kops
06-03-2009, 20:37
Jeg tror Flight Stats baserer seg på ankomstpunktlighet, og det er ikke snakk om 2 eller 3 minutter. Fly innen 15 minutter etter rutetid regnes ikke som forsinket ved ankomst i disse statistikken, så vidt meg bekjent.

Hva angår hvor flyene tjener penger så er det klart at flyene ikke tjener penger på bakken. Du bør kanskje ikke trekke det argumentet for langt, for det er vel en kjennsgjerning at DY ikke tjener så voldsomt med penger.

De hadde nok tjent enda mindre dersom de hadde stått like lenge på bakken som SK sine fly...

tackle55
06-03-2009, 20:45
De hadde nok tjent enda mindre dersom de hadde stått like lenge på bakken som SK sine fly...

Strengt tatt er det når paxen går ombord selskapene tjener penger. Og meg bekjent oppererer DY med lengre tid på sine flighter enn SAS gjør. 5-10 minutter mere på f.eks TRD. Og det at SK sine fly står lengre på bakken?? Bli med meg på jobb, så kan du selv få se hvem som snur sine fly hurtigst.
Vet om kolleger av meg som har snudd A321 med 10 containere inn, og 10 ut på godt under 20 minutter, tror det var 12 min. de brukte.

kops
06-03-2009, 21:10
Strengt tatt er det når paxen går ombord selskapene tjener penger. Og meg bekjent oppererer DY med lengre tid på sine flighter enn SAS gjør. 5-10 minutter mere på f.eks TRD. Og det at SK sine fly står lengre på bakken?? Bli med meg på jobb, så kan du selv få se hvem som snur sine fly hurtigst.
Vet om kolleger av meg som har snudd A321 med 10 containere inn, og 10 ut på godt under 20 minutter, tror det var 12 min. de brukte.

iflg tidtabeller har DY 20 min innland/innland på TRD, dvs at sas har kun 10-15 min stopp??? Er du julenissen eller bare tror du på ham. Dessuten har jeg aldri hevdet at SGS jobber tregt eller noe i den duren. Det jeg sier er at SK ofte har fly stående på OSL veldig lenge og da er det lettere å få flyene ut på rute. Les teksten

tackle55
06-03-2009, 21:40
iflg tidtabeller har DY 20 min innland/innland på TRD, dvs at sas har kun 10-15 min stopp??? Er du julenissen eller bare tror du på ham. Dessuten har jeg aldri hevdet at SGS jobber tregt eller noe i den duren. Det jeg sier er at SK ofte har fly stående på OSL veldig lenge og da er det lettere å få flyene ut på rute. Les teksten

"Ikke vanskelig å få fly på rute når de har liggetider på opptil flere timer på OSL"

Nå skrev jeg 25 min. Og det er himmelvid stor forskjell mot flere timer. Og det skjer ikke så ofte som du tror. Og som jeg også skrev beregner, etter hva jeg har hørt, DY lengre tid i lufta på flightene enn det SAS gjør. Og flyene går vel like raskt?

Vi kan ta OSL-TRD-OSL som eksempel:

DY Flytid 60 min, bakken 20 min, flytid 60 min totalt 140min
SAS flytid 55 min, bakken 25 min, flytid 55 min totalt 135min.
Tidene har jeg hentet fra selskapenes tidstabeller.

Blir kanskje litt for personfiksert nå, men liker ikke at noen slenger ut påstander som ikke stemmer. Ja, enkelte flyindivid kan stå lenge på bakken, men det har jeg sett DY fly gjort også.Litt Kjos aktig, fortell en "nestensannhet", nok ganger, og det blir en sannhet.

EB
06-03-2009, 21:44
I kveld viser tallene fra OSL at SAS har 95% i rute - DY 71%

MartinL
07-03-2009, 05:42
Jeg tror ikke man skal bli for selvgod og blind paa historikken heller der man rir sin hoye hest!

At SAS har en god regularitet er fantastisk og et poeng som helt klart burde benyttes ut mot kundene. Men, man skal ikke glemme at konflikter og problemer opp gjennom de siste ti aarene har gitt SAS et rykte som ikke akkurat appelerer til regularitet og trygghet for de reisende. Det ser ut til aa vaer et tilbakelagt kapittel, men dog ikke glemt!

Det tar kortere tid aa rive ned et rykte enn aa bygge det opp!

apron
07-03-2009, 10:10
....var det noen som summerte opp hvilke 8-9 fly som var tatt ut av trafikk, jeg fikk det ikke med meg hvertfall.
Kan det være slik at kun rutetilbudet er kuttet, mens flyene er bare elendig utnyttet?

TOS
07-03-2009, 12:18
....var det noen som summerte opp hvilke 8-9 fly som var tatt ut av trafikk, jeg fikk det ikke med meg hvertfall.
Kan det være slik at kun rutetilbudet er kuttet, mens flyene er bare elendig utnyttet?

Det er klart at når man flyr rundt med halvtomme fly så er utnyttelsen av flyene på langt nær optimal.

apron
07-03-2009, 12:34
.nja - utnyttelsen av flyene måles vel som gjennomsnittlig blockhours pr. driftsdøgn. Publiserer SASNO disse tallene noe sted?
Om tilfellet er at ruteprogrammet er tilpasset 8-9 fly færre OG flyene finnes fortsatt forklarer jo det at det er ikke spesielt vanskelig å holde god punktlighet da rotasjonsforsinkelse problematikk bør være fraværende.

En annen ting er regulariteten - hvorfor har SK sluttet med å publisere statistikken på hjemmesidene sine (ingen tall siden sept-08). I mitt hode burde regulariteten være suveren om tilfellet er hangarene rundt omkring er fulle med tilgjengelige fly. Flightstats har et grunnlag for SK - aner ikke om den er korrekt..

TOS
07-03-2009, 13:19
.nja - utnyttelsen av flyene måles vel som gjennomsnittlig blockhours pr. driftsdøgn. Publiserer SASNO disse tallene noe sted?
Om tilfellet er at ruteprogrammet er tilpasset 8-9 fly færre OG flyene finnes fortsatt forklarer jo det at det er ikke spesielt vanskelig å holde god punktlighet da rotasjonsforsinkelse problematikk bør være fraværende.

Det er mulig at man i luftfarten måler utnyttelsen av fly i block hours, men i mitt økonomihode er ikke utnyttelsen god selv om flyene flyr tilnærmet døgnet rundt om det ikke er passasjerer ombord.;)

Om SAS fortsatt disponerer de flyene de har tatt ut av trafikk så er det klart at det gir større muligheter til å holde rutetabellen gjennom at en forsinkelse i mindre grad skaper knock-on effekter (slik nok tilfellet er for DY).

EB
07-03-2009, 19:11
Hvilken grunn det er til at selskapet går på tid eller ikke er jo ikke så viktig for kunden - det viktigste er vel at man faktisk kan stole på rutetabellen.

TOS
07-03-2009, 20:27
Hvilken grunn det er til at selskapet går på tid eller ikke er jo ikke så viktig for kunden - det viktigste er vel at man faktisk kan stole på rutetabellen.

Det er selvsagt riktig, men av og til kan det jo være interessant å drøfte årsaker til at noen klarer å holde seg på tid mens andre kan slite mer. Mitt poeng i flere innlegg har vært at om man ser på f.eks. 2008 under ett så er ikke forskjellen på DY og SK spesielt stor (noe mange synes å hevde).

EB
07-03-2009, 21:02
Kveldens tall fra OSL 100% på SK og 90% på DY på rute!