View Full Version : Rygge lider under DYs forsinkelser
- Norwegian må skjerpe seg hvis de ønsker flere forretningsreisende til Rygge, mener næringslivstopp.
Hans Bjørn Paulsrud som er styreformann i isoleringsfirmaet keafergruppen, er en av flere forretningsreisende som er kraftig lei
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6509221
Som reisebyrået sa da jeg bestilte billetter til KRS for litt siden og valgte SAS: "Da kommer du ihvertfall frem på rute"
Ja, i går landet 499 12 min. før tiden (og NSB videre var 15 min. forsinket....)
"Vi skal bli bedre" sier Skånvik, men er det ikke RSL som skal bli bedre på å fjerne snø? Hadde kanskje vært lurt å si at "vi er i dialog med RSL om snømåking"?
Jeg tror forsinkelser er rimelig jevnt fordelt mellom selskapene og været kan man som kjent ikke gjøre noe med i fedrelandet.
Etter flere ti-år med reiser innelands , opptil 100 tur-retur reiser pr år har jeg for lengst sluttet å hisse meg opp over forsinkelser , særlig de som er forårsaket av været og som kan gi knock-on effekter i løpet av en dag, forsinket inngående maskin, forsinket crew fra annen flight tsetra,tsetra,tsetra.
Det er derimot en sosialantropologisk studie å se hvordan mange medpassasjer oppfører seg og lever i sin egen verden uten omtanke for virkelighetens verden og de reelle årsakene til forsinkelser.
Forsinkelser er noe som er kommet for å bli når været eller tekniske årsaker tilsier dette.
Slik er det bare og folk flest burde hold kjeft og følge med på informasjon som gies.Idag er de fleste selskaper meget flinke med å opplyse om årsaker til forsinkelser , for ikke snakke om SMS meldingene som strømmer inn dersom det oppstår forsinkelser på SK.
Østfoldingen som klager sin nød her bør lære seg å ha noe romsligere tidsplanlegger vinterstid i fedrelandet.Han får ingen sympati fra meg.
Basta!
Men punktlighet er absolutt noe som skiller selskaper fra hverandre og burde være vel så viktig som en gratis kaffekopp eller to i markedsføringen - basta! Tid er også penger...
Østfoldingen som klager sin nød her bør lære seg å ha noe romsligere tidsplanlegger vinterstid i fedrelandet.Han får ingen sympati fra meg.
Basta!
He, bra poeng Ole Johan. Men, det ryktes nok i Østfold at DY sliter med regulariteten på Rygge, og jeg tror forholdet må korrigeres meget raskt. Ellers vil DY lide lenge under dette...
Men punktlighet er absolutt noe som skiller selskaper fra hverandre og burde være vel så viktig som en gratis kaffekopp eller to i markedsføringen - basta! Tid er også penger...
BAsert på noe statistikk som ble lagt frem i en annen tråd så var det i 2008 som helhet relativt beskjeden forskjell i ankomstpunktlighet:
http://images.emailroi.com/users/flightstats/library99.pdf
Der ser man at DY har 77.7% av sine skedulerte flights innenfor 15 minutter ved ankomst, og SAS har 81.7%. På 100 flighter så er altså 4 flere flighter mer enn 15 minutter forsinket for DY. Ikke noe stort tall, og hvis statistikken her er til å stole på, ikke noe SAS nødvendigvis trenger å slå på stortrommen for.
Men denne tråden handler vel om Rygge og ikke SK/DY på OSL? Stick to the subject.
Dersom været er årsaken til forsinkelsene er det vel ikke mye Norwegian kan gjøre annet enn å være klar det lille øyeblikket rullebanen er åpen... Før den snør igjen, altså... ;)
Men denne tråden handler vel om Rygge og ikke SK/DY på OSL? Stick to the subject.
OK. Det var bare en kommentar til EBs utspill.
...hva med SK på RYG? Kan vel hverken skryte av punktlighet eller regulariet :)
ENGM RAMP
05-03-2009, 11:18
Nå har vel ikke DY så mye å stille opp med da når flyplassen har CAT I sertifisering, og det har vel vært en del tåkedager siden oppstarten, så dette lukter mere urettferdig kritikk enn fornuftig sådan..
sail4fun
05-03-2009, 11:26
Nå har vel ikke DY så mye å stille opp med da når flyplassen har CAT I sertifisering, og det har vel vært en del tåkedager siden oppstarten, så dette lukter mere urettferdig kritikk enn fornuftig sådan..
Men at RYG ikke har disse faciliteten har ikke de reisende tenkt over nå første året, men vil vel kalkuleres inn neste gang man skal ut å reise ...
Står jo ingen disclaimer når man krysser av for sete, bag osv , husk avreisen går fra en flyplass som ikke har CAT I sertifisering, og man man derfor forventer mer sommel og heft enn fra f.eks OSL ....
Men at RYG ikke har disse faciliteten har ikke de reisende tenkt over nå første året, men vil vel kalkuleres inn neste gang man skal ut å reise ...
Står jo ingen disclaimer når man krysser av for sete, bag osv , husk avreisen går fra en flyplass som ikke har CAT I sertifisering, og man man derfor forventer mer sommel og heft enn fra f.eks OSL ....
Det er vel likefullt, som ENGM RAMP skriver, urettferdig kritikk som ville blitt påpekt om det var andre flyselskaper det gjaldt. Kommenteren fra RAMP'en er således på sin plass, og vi bør tradisjonen tro heller kritisere passasjerene for at de er så dumme at de ikke forstår slike ting heller enn å skyte på DY.....;)
sail4fun
05-03-2009, 11:29
Ja enig, kunder er dumme...
...hva med SK på RYG? Kan vel hverken skryte av punktlighet eller regulariet :)
Hehehe, dagens apron!
Det er en farklaring, men holder ikke for kundene. Når de ser at flyene ikke går, eller de er forsinket fra RYG pga tåke eller andre årsaker, men at flyene går fra OSL (og kanskje også på tid), så er det helt helt valid argument fra kundene. Hvorfor skal de velge å fly fra RYG når sjansen er større for at de kommer frem når de setter seg i bilen og kjører til OSL?
Det er en farklaring, men holder ikke for kundene. Når de ser at flyene ikke går, eller de er forsinket fra RYG pga tåke eller andre årsaker, men at flyene går fra OSL (og kanskje også på tid), så er det helt helt valid argument fra kundene. Hvorfor skal de velge å fly fra RYG når sjansen er større for at de kommer frem når de setter seg i bilen og kjører til OSL?
Én av 1000 skjønner forskjellen på CAT´ene, så det er nok ikke mange som tenker i de baner.
Det er imidlertid et faktum at både RYG og OSL deler influensområde, særlig Oslo Sør og Follo. Så da er det tilbudet som avgjør kundenes valg av avreiseplass, basert på tilgjengelig infrastruktur og da vinner OSL.