View Full Version : Samling med tyske Fornebu-bilder fra krigen
Jo-Olav Bakken har lagt ut en mengde flotte bilder tatt av en tysker på Fornebu, hovedsakelig i april 1940 og utover.
Se den bemerkelsesverdige samlingen her: http://www.festningsverk.no/krigsfoto_fornebu.htm
Det var meeeget interessante bilder, takk !!!!
Fellowship
04-03-2009, 10:58
Ja, det er sterkt å se disse bildene tatt fra innsiden av "Festung Norwegen" når det er kjente områder som var på fremmede hender.
Jeg mener disse bildene kommer fra et soldatalbum som ble stykket opp og solgt på eBay. Det var flere bilder av samme fyren som ble solgt bl.a. til Canada, bl.a. av Heinkel 111 på skjærene ved Torvøya, berging av Ju 52 som havarerte på Myra på Stabekk, etc. Jeg har vel scans av dem fremdeles et sted som jeg kan laste opp.
Veldig fint av Bakken å sørge for at bildene kom på norske hender, og ikke minst legge dem ut på nettet til glede for oss entusiaster. (Takk for det JOB, hvis du leser dette!)
Dette er helt spesielle funn.
Hei Ole-Johan, hva med dette bilde:
http://www.festningsverk.no/Fornebu/Fly3/Fornebu%201940%20-38.jpg
.. noe kjent med huset i bakgrunnen ;) ????
Ja dette var meget interessant, fanatstisk at slike bilder legges ut til allmen beskuelse.
Er det noen som vet om bilder/info på nett fra Herdla som tyskeren bygget opp under WWII?
Yngve
Rob Mulder
05-03-2009, 11:11
Hei
I bladet Jet & Prop Nr 2/2009 finnes et stort bilag med bilder: Hele 8 sider om Hedla. Inklusiv et bilde fra en Blenheim som angripper Hedla.
Jeg er ikke flink med å laste opp til forumet så om jeg scanner det inn kan kanskje en annen legge det ut på forumet. Dere kan ta kontakt med meg off-line.
I bladet Jet & Prop Nr 2/2009 finnes et stort bilag med bilder: Hele 8 sider om Hedla.
Tusen takk til Rob som nappet hele bilaget ut av bladet og sendte det til meg da han ikke trengte det selv!!
Flotte og unike bilder fra Herdla flyplass, mange av dem nye for meg :)
Tusen takk igjen Rob!
Yngve
Tommy777
24-03-2009, 21:41
Meget interessant webside. Takker for linken!