View Full Version : Med Finnair (AY) i biz til HKG
VoiceCom
02-03-2009, 00:17
Så var det på tiden med en ny tur til Hong Kong. Denne gangen falt valget på Finnair sin rute hvor det var forholdsvis billige biz-billetter å få. Denne ruten har avreise 13:15 fra Oslo og kun 40 minutter transfer i Helsinki før HKG-flyet går videre. Så er man fremme i HKG i halv-ti-tiden på morgenen. Klar til å gå rett i møter :). På grunn av den korte transfer-tiden var jeg litt redd for at kofferten ikke skulle komme med, så jeg tok dressen i dress-pose med som håndbagasje.
18FEB09
AY656 OSL-HEL EMB170 Sete 1A
13:15-15:40 Duration: 1:25
Turen startet med flybussekspressen fra Tåsen drøye to timer før flyavgang. Flybussekspressen har fått wireless internett ombord - noe jeg ikke prøvde denne gangen men det kan jo være nyttig av og til. På Gardermoen var det behagelig stille og ingen kø i Finnair-skranken så innsjekk gikk greit. Kofferten fikk de rette lapper inkludert en flott rød Priority-tag.
Raskt gjennom security og etter et litt innkjøp i tax-free var det opp trappen til OSLounge. Her var jeg helt alene så jeg kunne synge og danse så mye jeg ville. Men det ville jeg ikke - jeg nøyde meg med litt salat og litt drikke. Etter hvert nærmet det seg avgang, og på tide å komme seg til gate. Det var kort vei til gaten som i dag var nr 36. Flyet på denne avgangen var en EMB170 og jeg var velsignet med sete 1A (se http://www.finnair.fi/filecontent/common/embraer_170_.jpg) - setet med best beinplass om bord så det ut som. Jeg hadde hele rad 1 for meg selv og kunne ha danset og sunget litt der også.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-43.jpg
View fra sete 1A
Det var tre rader, dvs 12 (2x2x3) seter til biz-passasjerer - her var det vel 50% belegg. Bak i slummen var det vel omtrent 70% såvidt jeg kunne se.
Alle i flokken var tidlig ute så vi kunne dra avgårde 10 min før rute. Avgang nordover fra 01L og så høyresving østover. Den hyggelige damen i den rare lyseblå uniformen kunne så servere oss der fremme en bedre lunch mens jeg hadde min iTouch i øret med litt liffelig musikk. Lunchen i dag bestod av følgende:
Beef rillette, lingonberry jely and pumpkin
Cod cake, suce Hollandaise, cliced root vegetables and Parisienne potatoes
Oven-baked apple and vanilla sauce
Dette med en hvitvin til. Meget velsmakende.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-44.jpg
Lunchen fra OSL til HEL
Turen forgikk ellers glimrende. Pekka førte flyet med stø kurs østover, passerte Stockholm og krysset bukta og ankom så Helsinki hele 20 minutter før rute. Så det viste seg at det ikke ble noen problemer med mine 40 min transfer.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-42.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-41.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-40.jpg
Utsikt fra sete 1A
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-39.jpg
Utsikt fra flyet. Mye Finnair her, ja.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-38.jpg
Utsikt fra bussen. MD-11 er et kult fly.
Nå tok det litt ekstra tid da Pekka bestemte seg for en så remote stand at bussen ikke hadde funnet frem ennå, men etter 10 min stående i kø i midtgangen kom den da frem. Jeg husket til og med å ta med meg iTouch'en min da jeg forlot flyet.
VoiceCom
02-03-2009, 00:20
18FEB09
AY067 HEL-HKG A340-300 Sete 02L
16:20-07:59 Duration: 9:39
Jeg har ikke vært i HEL før, men synes terminalen er fin og oversiktlig og jeg gikk rolig, men bestemt, mot gate 31 hvor min neste karjol ventet. Måtte på veien forsere en del asiater - tydelig at det er mye flighter til (og fra) Asia her. Ingen kø i passkontroll mot non-Schengen, og boarding var vel igang da jeg ankom min gate der en prektig Airbus A340-300 i oneWorld livery stod og ventet.
Inn døren og til venstre :) og jeg kunne krype opp i sete 2L (se http://www.finnair.fi/filecontent/common/A340LQB.pdf), gi fra meg dress-posen til den søte damen, motta et glass champagne fra en annen søt dame og livet var herlig. Her serverer Finnair drikke i skikkelige drikkeglass av finsk 'vodka-design' - ikke noe halvfulle stett-glass (eller 'dame-glass' som min datter kaller det) her i gården. Finnene er vel vant til å drikke :).
Maskinen som skulle frakte oss til HKG i dag var OH-LQE som ble levert til AY ny 31. juli 2008, så maskinen var ikke spesielt gammel. Den er malt i OneWorld livery som jeg synes ser fint ut (se bilder her: http://jetphotos.net/showphotos.php?regsearch=OH-LQE&view=true). Kabinen i AY A340 er lys og fin i grå og blå toner. Setene er komfortable med mye innstillinger, men de kan ikke legges helt flatt. Skjermer i stolryggen foran - noe som jeg synes blir litt langt unna. Her var det info om hvor ferden skulle gå. Morsom flight info i 3D hvor vi 'fløy' ruten til Hong Kong som er på 7817 km, og i dag skulle gå litt nord om Moskva, gjennom Mongolia, Kina og ned til HKG. Var også et satellitt-foto over vår nåværende posisjon. Det ble også opplyst at Helsinki hadde -6C der utenfor vinduene, mens vi inne i C-kabinen hadde det varmt og godt med sikkert 20C. Det var forholdsvis godt belegg - rundt 90% antar jeg.
Se interaktivt panorama-bilde av A340 biz her: http://www.finnair.fi//filecontent/common/fleet/a340/a340_business.htm
De søte damene delte så ut en snacksen liten mini-toalettveske med det man måtte trenge ombord (dvs litt kremer og slikt, eye shade, sokker, skopose, tannbørste/krem og ørepropper), hodetelefoner samt en meny så vi kunne glede oss til både middag og senere frokost.
Kaptein Pekka manøvrerte så kjerra via taxiway ZS til holding point 04R på Z5. Vi kunne følge med på hvor godt han fulgte den gule taksebane-stripen med kameraet som viste utsikten fra nesa. Så var det klampen i bånn, og det bar til værs i nord-østlig retning - folk klager på climb rate på A340 men jeg synes dette gikk ganske bra oppover.
Turen forløp behagelig videre. Det varte ikke lenge før de søte damene kom trillende med trallen sin og delte rundhåndet ut det man måtte ønske av drikke samen en liten hår døvre. Jeg koste meg med en GTI - all drikke gikk i 'vodka-glass'. Damene delte også ut tepper og puter til de som ønsket. Og disse teppene var skikkelig polstret med dynetrekk utenpå. Gode og myke og varme - nesten som en dyne.
AY har AVOD ombord hvor man kan fråtse i filmer, TV-show, dokumentarer, spill og flight info. Man kan også sende meldinger mellom setene, telefonere til verden der nede eller sende SMS/epost. Det siste skulle de selvsagt ha betalt for. Utvalget filmer og TV-show synes jeg imidlertid var begredelig. Kjedelige filmer etter min smak - lite aktuelle filmer, og lite klassikere. Her kan de godt skjerpe seg litt.
Det bredte seg snart en god duft gjennom kabinen som pirret appetitten, og middagen ble så rullet ut. Her var det følgende valg:
STARTER:
Creamy black salsify soup
Seasonal salad
Cold-smoked reindeer roast served with apple and celery salad
MAIN:
Beef in oyster sauce and jasmine rice
or
Potato and anchovy casserole served with pickled beetroot
or
Guinea fowl breast and mushroom risotto
DESSERT:
Salaneuvos Gouda cheese, brie cheese and Auro Gold blue cheese
or
Berry cake
or
Ice cream selection
or
Fresh fruit
CHAMPAGNE:
Joseph Perrier Cuvée Royale Brut Vintage 2003
WHITE WINE:
Mercurey Blanc 2004, France
Rocca Sveva 2007, Italy
RED WINE:
Château Malescasse 2003, France
Lucente 2005, Italy
Her valgte jeg Beef in oyster sauce til hovedrett og iskrem til dessert.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-37.jpg
Forrett
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-36.jpg
Beef in oyster sauce and jasmine rice
Vi heldige gaflet innpå, fikk påfyll av væske og jeg avsluttet det hele med litt kaffe og cognac. Alt i alt smakte maten veldig godt, og det var greit store porsjoner. De søte damene var flinke til å ta av all plast og deksler på maten før vi fikk den så dette var riktig så bra. Deretter var det bare å legge stolen tilbake, lide seg gjennom resten av filmen og påsette ørepropper og eye shades, og så var Ole Lukkøye jammen ute og fløy han også (ikke han bokseren altså ;) ).
Sov litt til og fra, og våknet nesten da Pekka kjørte på noen humpete veier over Mongolia, men stort sett forløp alt rolig. Kineserne har nok noen strenge regler for ruting gjennom Kina, for (som vanlig) ble det litt slalom på vei sørover mot Hong Kong. Da det gjenstod et par timer til landing ble det nye dufter i kabinen og det var klart for litt frokost. Her kunne vi velge mellom følgende:
Tapas breakfast
or
Tomato soufflé, potato tortilla and grilled zucchini
or
Selection of cereals and natural yoghurt
Fresh fruit
Fikk dessverre ikke tatt noen bilder av frokosten.
Jeg prøvde meg på den midterste retten. Vanligvis synes jeg ikke varme flyfrokoster er noe særlig, både fordi jeg ikke har noe matlyst tidlig om morgenen og fordi jeg ofte synes de varme frokostene på fly ikke smaker så godt. Men det vi fikk her var riktig så deilig og det gled raskt og villig ned i magen. Igjen var de søte damene raske og effektive og flinke til å følge opp.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-35.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-34.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-33.jpg
Innflyvingen mot HKG
Det var så på tide å forberede seg på å forlate vårt lille rede og møte den harde og tøffe verden utenfor. Flyet hadde satt nesen nedover, og vi måtte forsere et skydekke me vi så bakken fra et par tusen fots høyde, og landet uten større besvær på bane 07R. Pekka førte så skuta trygt inn til gaten hvor vi dessverre måtte gå i land. En søt dame leverte tilbake dressposen til meg og vi takket pent for oss. Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-32.jpg
Hoved- og backup-tårnet på HKG
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-31.jpg
Den stolte oneWorld-skute
Det var overraskende lite kø i passkontrollen denne gangen - kun 7-8 minutter i kø. Jeg hadde vært flink gutt og fylt ut skjemaet riktig, så beæret med et par stempler kunne jeg sette kursen til neste stasjon som var bagasjeutlevering. Her tøt det straks ut kofferter, og de fleste av de som kom først hadde fine røde PRIORITY lapper. Nå blir det nok snart min tur, tenkte jeg, men det ble det ikke. Fler og fler kofferter tøt frem - nå hadde de fleste ingen røde lapper og jeg tenkte at min koffert antagelig fremdeles lå i Helsinki og koste seg. Men plutselig så jeg noe kjent og kjært som dukket frem. Det ble et lykkelig gjensyn.
HKG er en ren og pen og stor og lys flyplass, og det er ikke langt å gå til flytoget. For 90 HKD (nesten 90 kroner nå for tiden) bringer den deg inn til Kowloon på ca 30 minutter. Jeg hadde booket rom på Holiday Inn Golden Mile som ligger langs Nathan Road. Det er en gratis shuttle buss som går fra togstasjonen, men den stopper mange steder og tar litt tid. Så jeg kostet på meg privatsjåfør i form av en av de røde Toyota-drosjene. Man kan bli litt sjøsyk da de har litt gyngende fjærer lett hjulpet av en litt kantete kjørestil. Men alt er trygt og fint.
Var veldig fornøyd med reisen så langt, og var uthvilt og klar for dagens møtevirksomhet. Første post var imidlertid innom skredderen 'min' og bestille noen skjorter som skulle være klar for levering neste dag.
Jeg husket til og med å ta med meg iTouch'en min da jeg forlot flyet.
*Kremt* Ja, hvem gjør vel ikke det??
Ser frem til resten ;)
MountainDew
02-03-2009, 00:51
Ja det var en flott start på rapporten. Har lyst å fly Finnair men da må det bli en MD-11. Forstår ikke at du orker møter på ankomstdagen !
FlightDeck
02-03-2009, 08:27
Takk for en kjempebra rapport, med fine detaljer og gode bilder! Kos deg i Hong Kong!
VoiceCom
02-03-2009, 10:22
*Kremt* Ja, hvem gjør vel ikke det??
Ser frem til resten ;)
;)
Forstår ikke at du orker møter på ankomstdagen !
Det var litt av grunnen til at jeg fikk fly biz. Vanligvis må vi fly Eco. Det er utrolig hvor mye mer uthvilt man (ihvertfall jeg) er når man får hvilt i skikkelige seter. Jeg er 198cm så da blir det ikke så behagelig i den gjennomsnittelige Eco-stol...
Takk for en kjempebra rapport, med fine detaljer og gode bilder! Kos deg i Hong Kong!
Er hjemme igjen forsåvidt, men hadde det fint. Var en kort tur denne gangen.
Fortsettelse med AY dagflight på returen kommer plutselig. Skal se om jeg får tid til å fullføre den i kveld.
AirbusTrond
02-03-2009, 12:00
Takk, herlig rapport. Maten så veldig bra ut, spesielt OSL-HEL så spennede, litt original og delikat ut. Ellers så er jo disse glassene som er avbildet noen klassikere, husker de i alle fall tilbake til 70-tallet. Så de er vel blitt moderne igjen.
Bizflyer
02-03-2009, 21:57
Takk for fin rapport! Savnet noen bilder fra inni flyet.
Så lurte jeg på hva dette betyr:
Creamy black salsify soup
Dere som er litt stive i utenlandsk kan kanskje oversette?
Hva slags viner bød dem på der? Hadde de noe skikkelig Cognacers?
BF:cool2
VoiceCom
02-03-2009, 22:03
21FEB09
AY068 HKG-HEL A340-300 Sete 03L
09:45-14:40 Duration: 10:55
Etter to dager med møter var det på tide å sette nesen hjemover. Returflighten til AY er en dagflight med avgang kl 09:45. Jeg liker å ha god tid, så jeg sjekket ut av hotellet kl 06:45, tok drosje til Kowloon togstasjon og flytoget ut. Det er innsjekksmuligheter på Kowloon stasjon så jeg ble kvitt bagasjen der og fikk bytten den inn i to boarding-kort samt en invitasjon til "Lounge Gate 16". Hele prosessen med reise fra hotell, innsjekk, flytog osv gikk så greit at jeg faktisk var på flyplassen allerede kl 07:25 og hadde da veldig god tid til min avgang.
Har hørt av kolleger at prisene i butikkene før security faktisk er lavere enn de innenfor security så jeg tok en liten runde for å kikke uten at jeg hadde noe spesiell handleliste. Men jeg var fremdeles litt trett (lite søvn) og ikke så lysten på å shoppe så jeg satte kursen mot security ganske raskt. Kom forøvrig over en monter med flymodeller på veien mot security - og hva fant jeg vel ikke midt i samlingen - en bitteliten Norwegian :D.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-26.jpg
Maaange fly...
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-25.jpg
...og en liten Norwegian!
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-30.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-29.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-28.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-27.jpg
Det var noe kø i security. Jeg greier aldri helt å slutte å irritere meg over folk som står i kø til security, og først når de kommer helt frem til maskinen må de styre og ordne med å tømme lommer, ta av belter, ta ut laptop'er og alt mulig. Dette blir det selvsagt ekstra kø av. Men, men. Alle er vel ikke så reisevante, og alle kan selvsagt ikke være så perfekte som oss Scanair-folk :).
Security gikk uten et pip, og damen i luken i passkontrollen, som var rett etter security, var veldig søt men også veldig formell. Hun plukket med seg gjenparten av skjemaet som lå i passet, puttet på et stempel til og skysset meg videre. Og så var man i handle-land. De som lager flyplasser vet selvsagt å legge så mange butikker som mulig rett etter security og pass-kontroll, og i HKG er det maaaaange butikker. Men jeg lot meg ikke lokke, og gikk målrettet mot lyset jeg så i det fjerne. Det lyset viste seg å komme fra et av mange, store vinduer som finnes i terminalen så det ble noen få bilder tatt med mitt dårlige, lille pocket-kamera:
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-23.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-22.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-21.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-24.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-20.jpg
Lyst og fint i terminalen
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-19.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-18.jpg
Barna skal også ha noe fint å se på...
"Lounge Gate 16" ligger overraskende nok like ved Gate 16, og når mitt fly skulle gå fra Gate 18 var dette ganske perfekt. Loungen ligger som en åpen veranda i etasjen over gate-området, og man kunne fint sitte med utsikt ned til Gate 18. Denne var tom da jeg kom, men ca 90 min før avgang tøffet jammen OH-LQE inn til gate i sitt OneWorld livery. Dette var samme flyet som jeg hadde fløyet til HKG.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-14.jpg
OH-LQE tøffer inn til gate
Loungen var helt ok med et utvalg av drikkevarer, litt smørbrød og snacks samt suppe. Og en liten noodle-bar hvor et par damer kunne tilby to typer noodle-suppe. Siden jeg ikke hadde fått i meg noe frokost på hotellet var det godt med litt varm noodle-suppe men de alkohol-holdige drikkevarene fristet ikke helt på denne tiden av døgnet. Hadde forsåvidt fått i meg noen øl kvelden før.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-17.jpg
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-16.jpg
Lounge "Gate 16"
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-15.jpg
Noodle-soup og Sprite til frokost
Vi hørte klart og tydelig da de annonserte boarding nede ved gaten, og kunne se de uvaskede massene køe seg opp foran døren for Economy boarding. Alle gatene i HKG har to klart markerte dører - en for Economy og en for First/Business.
VoiceCom
02-03-2009, 22:05
Tuslet ned trappen et kvarter før avgang og da var det fremdeles en del folk i Economy kø. Vanligvis reiser jeg Economy og må stå i den køen, og da er det ekstra deilig å kunne tusle forbi den lange køen frem til døren hvor det ikke var noe kø. Jeg pekte ikke nese, eller var overlegen på noen måte, altså!
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-13.jpg
Economy-kø på Gate 18
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-12.jpg
Yes - her var min kø - eller mangel på kø :)
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-11.jpg
OH-LQE i all sin pryd
Igjen var det godt å ta til venstre inn den broa som første til dør 1L og finne mitt sete som denne gangen var 03L. Og jammen var det søte og blide damer i kabinen på denne turen også. Igjen så det ut som det var rundt 80% belegg i biz. Rutinene var omtrent som på turen bort, men denne gangen hadde de satt en vannflaske og toalettvesken samt headset klart ved stolen før vi kom ombord.
Pekka, som sammen med Matti hadde beleiret styrhuset, annonserte klart og tydelig på både finsk og engelsk at vi straks var klare for avgang, og på rutetid ble vi dyttet bakover. Bakkemannskapet kjørte bort push-back bilen og vinket pent til oss da vi takset av gårde til bane 07R for avgang.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-10.jpg
Passerte denne da vi taxet ut - full utlufting?
Det ristet litt under avgang, men jeg fikk en fin (om en noe disig) utsikt ned til Victoria harbor under utklatringen. Flighten til Finland er normalt en times tid lenger enn til Hong Kong, men Pekka mente vi skulle komme frem et kvarter før tidtabellen, og det skulle vise seg at han holdt ord.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-09.jpg
Utklatring fra HKG
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-08.jpg
Denne lå og plasket i bukta utenfor Hong Kong
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-07.jpg
Hong Kong Island
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-06.jpg
Hong Kong Island og Victoria Peak
Vel, vodka-glassene florerte snart med all slags drikke oppi og alle lysnet til. Selv om klokken bare var litt over 10 (3 på natten i Norge) syntes jeg jeg kunne spandere på meg et glass hvitvin. Dyrt var det heller ikke... Også denne gangen fikk vi en liten hår døvre som raskt og elegant fant veien ned spiserøret.
På denne turen var det to måltider de lokket med. Lunchen kom ikke så lenge etter avgang, og så noe de kalte 'snack' et par timer før ankomst. Lunch-menyen var som følger:
Creamy broccoli soup
Seasonal salad
Cold-smoked salmon, pumpkin and soy bean salad and dill mayonnaise
or
Herb-marinated chicken, mango salsa and vegetables seasoned with saffron
Fried sole, aubergine ravioli and grilled vegetables
or
Grilled beef tenderloin, pepper sauce and mashed potatoes seasoned with basil
or
King prawns in Szechuan chilli sauce and steamed rice
Cheese selection: brie, gruyère and blue cheese
or
Blueberry cake
or
Ice cream selection
or
Fresh fruit
Her valgte jeg meg suppe (meget smakfult) med forretten samt oksekjøttet til hovedrett. Igjen ble jeg godt fornøyd med maten, selv om den kanskje smakte et lite hakk bedre på turen til HKG. Men nå er ikke dette noen fem-stjerners restaurant heller så alt for store forventninger har jeg ikke.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-05.jpg
Forrett
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-04.jpg
Hovedrett
De glade damer delte rundhåndet ut drikke, dessert, kaffe og annet. De hadde også en kurv med frukt, kjeks, sjokolade og litt småting som de stadig gikk rundt og fristet oss med. Godt jeg ikke var på diett (burde kanskje vært det, men...). Jeg spiste en is til dessert og da jeg ba om en til så kom hun jammen og fristet meg med en liten likør også - jeg kunne jo ikke si nei. Det hadde jo ikke vært høflig.
Etter måltidet ble jeg litt døsig og sovnet noen timer - og jeg var ikke alene om det. Tror ikke jeg snorket riktig så mye som han på andre siden av midtgangen. Men jeg hadde mine ANR ørepropper inne med litt klassisk musikk på fra AVOD så det plaget ikke meg noe nevneverdig.
Biz-stolene til AY har strømuttak med engelsk plugg. Jeg var som alltid beredt og hadde adapter med meg så jeg fikk lekt litt med PC'en noen timer. Litt jobb, litt annet, og litt skriving av trip report. Og stadig vekk var de sauna-friske damene tilstede med fristelsene sine. Slik gikk no dagan, og Pekka førte oss trygt gjennom både kinesisk, mongolsk og russisk luftrom.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-03.jpg
Over Russland ett eller annet sted.
Og så var det jaggu meg på tide å spise litt igjen. Denne gangen var valgene:
Seasonal salad
Lemon-marinated salmon and potato salad
or
Crêpe filled with chicken and mushrooms served with grilled vegetables
Fresh fruit
Det ble pannekake med kylling og sopp på meg, og den var også fortreffelig, og ble skylt ned med litt hvitvin. Sjelden jeg drikker så mye som når jeg flyr... Men ikke for mye, altså! Men antagelig for mye til at jeg husket å ta bilde på dette tidspunktet.
Pekka & Co fant jammen frem til Helsinki også, og klistret hjulene nedpå rullebanen omtrent et kvarter før rutetabellen - som lovet. Her var det en security-kontroll av alle som kom ut av flyet før vi slapp helt inn i terminalen. Denne gangen hadde jeg forholdsvis god tid så det ble anledning til å prøve "Gateway Tower Lounge" som ligger i 2. etg i 'hjørnet' av terminalen. Terminalbygget er formet som en L.
Dette var en forholdsvis liten lounge med et begrenset utvalg drikkevarer og litt snacks - og ikke stort mer. Men det var et greit og rolig sted å slappe av før neste og siste leg.
VoiceCom
02-03-2009, 22:06
21FEB09
AY657 HEL-OSL EMB170 Sete 01F (tror jeg)
16:45-17:15 Duration: 01:30
Flighten til Oslo skulle gå fra Gate 16 (eller noe sånnt) - ihvertfall et stykke å gå. Se http://www.helsinki-vantaa.fi/files/efhk/EFHK_kartat/Transfer_kartta_en.pdf for kart over HEL terminalen. Der var boarding såvidt igang da jeg kom. Ikke tegn til noe priority boarding så jeg stilte meg i køen som forsåvidt ikke var så lang.
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-02.jpg
Her står vår EMB170 OH-LEF klar for å frakte oss til Oslo
Vindus-sete på rad 1 igjen - denne gangen på høyre side av flyet. Kikket litt mot døra mens jeg satt der og så denne konstruksjonen:
http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/HongKongFeb09/HK2009-01.jpg
Såvidt jeg kunne skjønne var dette flyets egen trapp med et sinnrikt system for å rulle denne frem og brette den ut av den åpne døra. Antar jeg.
Også her en vennlig og søt dame i grusom uniform som tok vare på oss i C. Denne gangen fire rader biz med totalt 16 seter, omtrent 50% belegg. Pekka anonserte avgang omtrent på rute og vi kom oss forholdsvis raskt i lufta. Service og opplegget var veldig likt turen bort. Jeg begynte å kjenne at dette var en lang dag så jeg orket ikke styre med kamera og bilder. Beklager så meget.
Menyen så ihvertfall slik ut:
Salmon tartar and honey mustard sauce
Game steaks, goat's cheese, balsamic vinegar sauce and roast root vegetables
Mango marinated pumpkin and cranberry sauce
Til dette koste jeg meg med en rødvin.
I Oslo var det mye snevær men vi hadde ingen forsinkelser og fløy rett inn og landet på 19R. Traff kjente etterpå som hadde blitt en time forsinket fra Evenes, angivelig pga været i Oslo. Gikk som vanlig rett i tax-free for å hente ut de nødvendige bestillinger fra kona samt litt flytende føde til hjemmet. Deretter tok det kun noen minutter før koffertene strømmet ut på båndet. Heller ikke her var min PRIORITY-merkede koffert av de tidligst ankomne. Men det hadde jeg vel heller ikke forventet i Oslo...
Flybussekspressen i snøvær og vassing i småsko i 15cm snø hjem avsluttet en hyggelig tur til Asia.
Så turen gikk veldig greit uten noen problemer av noe slag. Denne ruta må antagelig være den raskeste måten å komme fra Oslo til Hong Kong på. Har ikke fløyet Finnair på longhaul før, og det var egentlig en veldig positiv opplevelse. Service og mat var glimrende. AVOD kunne gjerne ha bedre utvalg, og jeg ønsker meg også seter som kan legges helt flatt.
Men man får vel ikke alltid alt man ønsker seg her i verden - i hvertfall ikke for en billig penge. :FIN
Takk for en flott rapport. Skal selv prøve AY's biz for føste gang neste måned til Shanghai, så dette var kjærkomment.
Dette så jo ganske bra ut, skjønt de vinglassene minnet litt for mye om saftglass :lol:.
VoiceCom
02-03-2009, 22:16
Takk for fin rapport! Savnet noen bilder fra inni flyet.
Så lurte jeg på hva dette betyr:
Dere som er litt stive i utenlandsk kan kanskje oversette?
Hva slags viner bød dem på der? Hadde de noe skikkelig Cognacers?
BF:cool2
Takker.
Liker ikke å ta bilder av andre folk inne i flyet så jeg prøver å unngå det. Men jeg tok med en link til Finnair sin biz-panorama.
Creamy black salsify soup
ble omtalt i den svenske delen av menyen som
Krämig svartrotssoppa
og i den finske delen som
Kermaista mustajuurikeittoa
- så det så :)
Det var samme viner begge veier. Champagne, røde og hvite viner er omtalt ovenfor. Ellers var det følgende alkoholholdig drikke tilgjengelig:
Søte viner:
Opitz One 2007, Austria
Niepoort 20-year-old Tawny, Port Portugal
Andre:
Martell Cordon Bleu Cognac
Chivas Regal 18-year-old Blended Scotch Whisky
Glenfiddich Solera Reserve 15-yera-old Single Malt Whisky
Calvados Roger Groult 20 ans d'age
Finlandia Vodka (surprise!)
Bombay Sapphire Gin
Bacardi Carta Blanca
Cointreau Liqueur
Baileys Original Irish Cream
L&P Cloudberry Liqueur
Campari Bitter
Underberg Bitter
Koff and Lapin Kulta Beer
-- og ingen Jägermeister... :(
FlightDeck
02-03-2009, 22:48
Takker for en flott dokumentasjon av returen også!
Flott rapport fra AY og Biz .. :)
Flott rapport !
Og synes vinglassene er helt topp ! Vurderte å ta med et par stykk fra AY biz flight til Guangshou i høst, falt virkelig for designen :-)
Dette var samme flyet som jeg hadde fløyet til HKG.
Ikke for å være frekk, men er du overvektig? Jeg har også opplevd et par ganger at et flyselskap sender samme maskin for å hente meg tilbake over atlanteren, som jeg hadde på turen bortover, og teorien min er at de "fant ut at det tålte han, så da tar vi ingen sjanser" ;)
AirbusTrond
03-03-2009, 00:58
Hehe. Han ser ikke ut til å være veldig glad i smør i hvert fall.. ! Herlige matbilder. Ser ut til at også finnene liker å servere laks. Ellers synes jeg spritmenyen så forlokkende ut.
Fin fin rapport! Jeg har aldri reist med Finnair selv om jeg bruker deres program i OneWorld - alliansen, men jeg prøver dem gjerne på langruter etter det du beskriver, men om ikke noen andre betaler, blir det nok bak forhenget.
VoiceCom
03-03-2009, 09:40
Ikke for å være frekk, men er du overvektig? Jeg har også opplevd et par ganger at et flyselskap sender samme maskin for å hente meg tilbake over atlanteren, som jeg hadde på turen bortover, og teorien min er at de "fant ut at det tålte han, så da tar vi ingen sjanser" ;)
Hehe - nei anser meg vel ikke som så veldig overvektig, selv om jeg nok kan ha godt av å ta av noen kilo. Men når man er nesten to meter lang blir det jo noen kilo kropp av det ^_^.
Jeg er rimelig sikker på at de ikke sendte samme flyet pga meg - da burde de ihvertfall ha gjort meg oppmerksom på denne spesial-servicen :D.
Men man skal forsåvidt være forsiktig når man reiser mye i jobben. Det blir lett mye restaurant-mat evnt noe 'raskt', noe øl, mye stillesitting i møter og flyseter, og ikke så mye trim. Prøver selv å være flink å benytte meg av svømmebasseng og trimrom når jeg er på tur men det er ikke alltid det går. Hadde med badebuksa denne gangen også, men den lå trygt i kofferten...
VoiceCom
03-03-2009, 09:52
BTW,
Denne turen gav totalt 320 Tier Points hos BA Executive Club (det er 400 TP som er grensen for Sølvkort som tilsvarer gullkort i mange andre bonusprogrammer).
Det gav også totalt 13422 miles på EC kontoen.
Det kommer jo også godt med :)
Bare nevner, at BA også krever 4 "Qualifying Flights", som betyr BA-metall, med BA-flightnummer, og også innen spesielle bookingklasser (De samme klassene som i utgangspunktet git Tier Points).
Så om man melder seg inn i BA sitt program, og flyr en tur som denne med AY, så er man i praksis 80 poeng unna sølv, som tilsvarer en tur/retur London i business. Allikevel får man ikke sølvkortet før man har flydd fire flighter med BA, og ender opp på mer enn 400 Tier Points.
Takk for artig og bra skrevet rapport!
Bare nevner, at BA også krever 4 "Qualifying Flights", som betyr BA-metall, med BA-flightnummer, og også innen spesielle bookingklasser (De samme klassene som i utgangspunktet git Tier Points).
Så om man melder seg inn i BA sitt program, og flyr en tur som denne med AY, så er man i praksis 80 poeng unna sølv, som tilsvarer en tur/retur London i business. Allikevel får man ikke sølvkortet før man har flydd fire flighter med BA, og ender opp på mer enn 400 Tier Points.
Men nå gir jo BA tier points også på billige eco billetter, iallefall i en begrenset tidsperiode (så får man se om den ikke blir forlenget) så da trenger det ikke blir så fryktelig kostbart likevel..
Men nå gir jo BA tier points også på billige eco billetter, iallefall i en begrenset tidsperiode (så får man se om den ikke blir forlenget) så da trenger det ikke blir så fryktelig kostbart likevel..
Men det er vel kun hvis man er sølv elller gull fra før?
Men det er vel kun hvis man er sølv elller gull fra før?
Ja, det er kanskje det?
Har ikke satt meg inn i det skikkelig.