Log in

View Full Version : Første tur med SAS long-haul economy: KUL-BKK-CPH-SVG


gardkarlsen
01-03-2009, 13:23
Etter en uke på jobb i Kuala Lumpur (se reisebrev fra tur ned på http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42438 ) var det på tide å begynne på hjemreisen – og jeg som nettopp hadde kommet inn i døgnrytmen der nede :8: Jeg sjekket ut av hotellet tidlig om morgenen men ettersom jeg er stamgjest på Traders fikk jeg bruke fasilitetene utover dagen. Men etter å ha tatt et glass vin i deres ”happy hour” var det på tide å dra avgårde. Jeg tok taxi til KL Sentral og fra der gikk det ut til KLIA med expresstoget. Hvis en flyr f.eks. Malaysia Airlines eller Emirates kan man sjekke inn på selve KL Serntral men ettersom jeg hadde en Thaii flight ut av KUL måtte jeg ta med kofferten på toget og sjekke inn på flyplassen. Når det gjelder Kuala Lumpur kan dere lese mer om byen i mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/petronas_by_night.jpg

Jeg kom til KUL ca 19.30 den 27/2-09 og innsjekk gikk raskt. Jeg spurte om å legge inn en request om oppgradering til business fra BKK til CPH men damen i skranken sa at det mått jeg gjøre i Bangkok. Så da var det bare å komme seg gjennom immigrasjon (for å stemple ut) og gjennom sikkerhetskontrollen. Fra hovedterminalen går det tog ut til satelitt terminalen og det er raskt og effektivt. På satelitten er det shopping, lounger og selvfølgelig gater ;)
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/KUL_train.jpg

Jeg stakk først til Singapore Airlines loungen men der ble jeg avvist og bedt om å gå til Thai loungen som ligger rett ovenfor. Selve Thai loungen er helt OK den...den er relativt liten og mat utvalget var ganske begrenset. Men det var iallefall mulig å sette seg ned i en komfortabel stol, få tilgang til nett via et gratis trådløst nett og ta seg noe kaldt å drikke. Jeg kunne godt tenkt meg å sett litt vin i loungen men men.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/Thai_lounge_KUL.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=3BONLWFLX0M

Rundt halv 9 gikk jeg til gaten min for å gå ombord i Thai flight TG418 hvor jeg hadde sete 33B i denne Boeing 777-200 maskinen. Flighten så ut til å være ganske full or jeg regner med at det er vel en del som pedler fra KUL til BKK i helgene. Selve flighten var ganske kjedelig – vi fikk et måltid bestående av en slags waldorf salat, pepperkylling med ris og grønnsaker og en søt risdessert.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/meal_on_Thai_flight_home.jpg

Turen tok rett under 2 timer og vi landet i BKK rett før kl 22. Jeg gikk rett til transfer desk og der fikk jeg lagt inn at jeg ønsket oppgradering med poeng og så var det bare å legge ut på vandring mot D grenen av flyplassen ettersom min flight skulle gå fra D2 og ettersom det ligger en Thai lounge der.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/D2_gate_BKK.jpg

Thai loungen i D grenen er svær og tilbyr en kombinasjon av sittegrupper, rom for møter, liggestoler hvor man kan slappe av, store flatskjerm TV’er osv. Og det er selvfølgelig utvalg av mat og drikke og selv om det er bra greier så er ikke matutvalget det beste jeg har sett. Men det er helt klart deilig å trekke seg tilbake i en lounge mens man venter.

Snart åpnet gaten og jeg gikk gjennom sikkerthetskontrollen nok en gang og igjen var det et eller annet som pep. Så nok en gang ble jeg befølt både her og der...jeg har ikke så mye imot det men man blir drittlei når man har gått gjennom slike kontroller X antall ganger i løpet av en lang tur. Jeg stakk til gate D2 og sjekket nok en gang om det var mulig å få oppgradert med poeng men etter en kort diskusjon på Thai var beskjeden ”Plane full” så da var det bare å belage seg på en lang tur på Economy. Jeg fikk sete 23B på SK972 i en Airbus A340 og det er altså et midtgangsete i 2 seters delen av 2-4-2 konfigurasjonen.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/TV_screen_SAS_economy.jpg

Dette var seteplassen bak Economy Extra forresten så benplassen var kanskje litt bedre på grunn av dette men jeg hadde iallefall greitt med plass til beina. Da vi satt og ventet på at dørene skulle lukkes kom det masse damp ut av air-con anlegget. Er dette bevist steaming for å få opp luftfuktigheten før take-off? Uansett, det var også veldig, veldig varmt i flyet før take-off.

Det lå heldigvis en flaske vann i lommen på sete slik at en kunne ta seg litt vann før take-off. Ellers var det bare å sette seg til rette og vente. Sete var forøvrig litt smalt eller er det bare jeg som kanskje er blitt litt bredere :). Men uansett er håndkontrollen og headset uttaket plassert litt merkelig for det var ikke spesielt lett å verken få den ut eller gjøre justeringer mens den var på plass i sin låste posisjon på insiden av armlene. Ellers var skjermen relativt liten og det er ikke snakk om video on demand i Economy og dermed må man bare prøve å se når en film starter. Ellers finner man de samme gamle kjedelige spillene som jeg har testet i Business.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/SAS_meal_economy.jpg

Rundt 00.25 var det take-off fra BKK og vi satte nesa mot CPH. Etter vi kom igjen fikk de også satt igang air-con anlegget og plutselig var det litt for kaldt og da var det bare å dra frem teppe. Vi fikk utlevert headset og snart var det matservering og kveldens mat var grønnsaker til forrett, kylling på en seng av pasta med stekte grønnsaker og en slags krem til dessert. Et helt greitt måltid med andre ord og på economy kan man få to alkoholholdige drikker men etter det må man betale for serveringen. Merkelig nok var jeg ikke spesielt trøtt så jeg satt å så på The Matrix, The Usual Suspects etc. Jeg tok meg også en tur bakover i flyet for å strekke litt på bena og jeg synes det var merkbart mer støy fra motoren bakover i flyet. Helt bakerst satt 2 flyvertinner og jeg fikk litt vann og litt twist. Men etterhvert var det på tide å prøveå få seg litt søvn men det var vanskelig for min del....sete er ikke spesielt behangelig for soving og jeg får alltid skikkelig tresmak i ræva – nå hjalp det ikke at vi måtte slakke litt av på farten pga turbulens så flighten ble hele 12 timer og 18 minutter.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/headset_SAS_economy.jpg

Etter en natt med manglende søvn og forskjellig akrobatisk forsøk på å finne en komfortabel posisjon, var det på tide med frokost rundt kl 5 norsk tid. Frokosten var enkel og grei: et rundstykke, ost og skinke, appelsinjuice, appelsin marmelade og yogurt.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/breakfast_on_SAS_economy.jpg

Vi landet rundt 06.45 på CPH og det var mange som fikk det travel da for flyet videre til Oslo fikk 07.20. Det var deilig å komme av flyet og få strekke litt på beina og jeg fikk også tatt noen bilder av den flotte soloppgangen på vei mot sikkerhetskontrollen.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/Sunrise_at_CPH.jpg

Gjennom sikkerthetskontrollen ble det litt trengsel og knuffing og igjen var det på grunn av Oslo flighten som folk skulle nå. En kar trengte seg rett foran meg da jeg skulle pakke mine ting sammen igjen etter kontrollen og han ble plukket ut for de ønsket å se på innholdet i hans stresskoffert. Med en gang han åpnet kjeften var det ikke tvil om hvem dette var: Hans-Wilhelm Steinfeld. Hans-Wilhelm åpnet stresskofferten og begynte å dra ut ting og kontrolløren fikk fort stoppet han med klar beskjed om at de ville kikke selv. Hans-Wilhelm hørtes litt snurt ut om sa at han bare ville hjelpe til.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/Views_at_CPH.jpg

Jeg var en tur innom SAS loungen og tok meg en kopp kaffe, litt vann og var litt på nett. Jeg ser at de nå har gått over til Mac når man ønsker å komme på nett i SAS loungen. Jeg er ikke spesielt vant til Mac og det ble litt banning da jeg ikke klarte å finne ut hvordan jeg fikk frem @ tegnet.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/Macs_at_SAS_lounge_CPH.jpg

KL 08.10 var det på tide med siste etappe...SK1870 med Atlantic Airways og jeg satt på 11C. Det hadde vært fint med et vindussete på denne flighten for det var ganske fint flyvær. Men jeg satt i ørska det meste av turen ettersom jeg var skikkelig trøtt. Det var som vanlig et sjokk å lande i Stavanger...jeg gikk fra rundt 33 grader i Kuala Lumpur til 1 grad og lett snøvær i Stavanger.
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/Views_at_CPH2.jpg

Konklusjon
Dette var min første flight med SAS på long-haul på economy. Alt i alt ikke så verst og det er slettes ikke noe dårligere enn andre selskap jeg her benyttet på long-haul economy. Men som vanlig er det et slit å fly så langt i et økonomi sete...kanskje jeg har blitt for godt vant ;)
http://i570.photobucket.com/albums/ss143/gardkarlsen/KUL%20SVG%20SAS%20economy/Back_home_in_SVG.jpg

EB
01-03-2009, 13:42
Flott rapport... Sitter her selv med en MAC i lobbyen paa hotellet og slet litt med @ tegnet foerst ogsaa - men du verden hva vi laerer.

FlightDeck
01-03-2009, 13:58
Takk for en glimrende rapport! Min erfaring er at SAS Economy Class på interkontinentalt holder et bra nivå, men nattflighter på fulle fly i denne klassen er jo en utfordring uansett hva slags selskap man reiser med...

LN-MOW
01-03-2009, 15:54
Da vi satt og ventet på at dørene skulle lukkes kom det masse damp ut av air-con anlegget. Er dette bevist steaming for å få opp luftfuktigheten før take-off? Uansett, det var også veldig, veldig varmt i flyet før take-off.



Ikke uvanlig når man kobler fra det eksterne kjøleanlegget. Da blander fuktig luft fra utsiden seg med tørr luft fra innsiden, og det dannes kondens.

@ har jeg innimellom problemer med i norsk Outlook også - uvisst av hvilken grunn ...

VoiceCom
02-03-2009, 13:11
Takk for fin og interessant rapport og bra med bilder!

Andrev
02-03-2009, 15:17
Takk for fin rapport. Satt på 23A på CPH-ORD i fjor høst, og er ganske sikker på at det er litt bedre benplass der. De plassene er jo dessuten ikke valgbare på forhånd, så man kan kuppe dem om ved tidlig innsjekk på nett.

TCAS
02-03-2009, 16:06
SAS har begynt med Mac? Godt at noen har skjønt poenget :)

LN-KMS
02-03-2009, 23:00
Konklusjon
Dette var min første flight med SAS på long-haul på economy. Alt i alt ikke så verst og det er slettes ikke noe dårligere enn andre selskap jeg her benyttet på long-haul economy. Men som vanlig er det et slit å fly så langt i et økonomi sete...kanskje jeg har blitt for godt vant ;)

Flott rapport, "alt i alt ikke så vært" er noe jeg tenker etter jeg har flydd, men setet er ofte j%&lig trangt når du nærmer deg østersjøen og er sår i rumpa og på knærne... :o

Martin
02-03-2009, 23:02
SAS IC er vel det selskapet jeg har trivdes best ombord i, på economy. De gjorde hvertfall et veldig bra førsteinntrykk på den første av de to flightene jeg har flydd med de i Economy.. (Før jeg fant ut at det var seter lenger frem, også ;))

pgaa
02-03-2009, 23:27
Flott rapport ! :)

gardkarlsen
04-03-2009, 09:38
Flott rapport... Sitter her selv med en MAC i lobbyen paa hotellet og slet litt med @ tegnet foerst ogsaa - men du verden hva vi laerer.

Du må gjerne gi meg et tips hvordan dette gjøres slik at jeg kan få det til neste gang jeg er innom SAS loungen i Køben ;)

JoeW
04-03-2009, 20:16
Du må gjerne gi meg et tips hvordan dette gjøres slik at jeg kan få det til neste gang jeg er innom SAS loungen i Køben ;)

Ved siden av Æ (Ø på et dansk tastatur)!

gardkarlsen
05-03-2009, 07:17
Vel, jeg fant selve tasten med tegnet men jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle få det på skjermen. Må man trykke Ctrl, Alt eller Shift for å få frem @ tegnet?

Andrev
05-03-2009, 10:45
På dansk (og svensk) tastatur er det alt og @-tasten. (måtte teste)
På norsk tastatur er det bare @-tasten.
På US tastatur er det shift-2.
På islandsk tastatur er det alt-2.

(strengt tatt heter 'alt'-tasten 'option' på mac, men det står 'alt' på den også.)

Tommy777
05-03-2009, 17:58
Flott rapport! Det er tøft å sette seg bak i flyet når man er blitt vant med langturer i premium klasser...

Artig å lese dine tidligere rapporter på hjemmesiden din og hvordan reise/bonusmønsteret har utviklet seg de siste årene

gardkarlsen
06-03-2009, 07:43
Flott rapport! Det er tøft å sette seg bak i flyet når man er blitt vant med langturer i premium klasser...

Artig å lese dine tidligere rapporter på hjemmesiden din og hvordan reise/bonusmønsteret har utviklet seg de siste årene

Takk for det. Ja, det er rart selv for meg å lese noen av mine gamle reisebrev. For det er klart at meninger, preferanser, vaner, forventninger etc endres over tid og ettersom man blir eldre. Som du sier er det tøft å sette seg bak i flyet når man har blitt "vant til" å fly på business klasse :-)

Savipix
07-03-2009, 21:05
Flott rapport!
Hur är butik/restaurangutbudet på KLIA samt prisnivån?

gardkarlsen
08-03-2009, 11:48
Flott rapport!
Hur är butik/restaurangutbudet på KLIA samt prisnivån?

Takk for det. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har sett så mye på butikkene på KLIA :8: Når det gjelder mat så er det faktisk bedre å spise før en sjekker inn. I en av underetasjene er det en foodcourt som selger billig og god mat.