PDA

View Full Version : Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

CK
27-02-2009, 14:10
I flere norske aviser kjører Norwegian i dag helsider med en annonse som er en ren kopi av SAS' skryteannonse med Ola Strand fra noen uker tilbake.

Kjos "skryter" av at deres gjennomsnittlige billettpris er 471 kroner lavere enn SAS Norges. Dårlig revenue management med andre ord (LOL)?

TOS
27-02-2009, 14:17
Kjos "skryter" av at deres gjennomsnittlige billettpris er 471 kroner lavere enn SAS Norges. Dårlig revenue management med andre ord (LOL)?

Tja, du som har drevet med reveue management vet vel at det ikke er så enkelt. DY og SK oppfattes muligens ikke som identiske produkter, noe som kan bety at DY må prise seg litt lavere enn SK for å selge til like mange kunder. I tillegg er jo ikke bare inntektssiden av interesse, og for å se på hva selskapet tjener penger på så er det jo essensielt å trekke inn kostnadssiden. Der tror jeg at DY har et aldri så lite fortrinn vis a vis SK, og de kan selge et gitt sete til lavere pris men likevel tjene mer penger på det. Ikke sant?

FlightDeck
27-02-2009, 14:19
haha... Denne var veldig bra!!

SAS-kampanjen er i utgangspunktet helt håpløs. Hvorfor i alle dager reklamerer de for gratis kaffe, frokost og litt ekstra benplass?? Fordelen til SAS er punktlighet, god service om noe skulle oppstå og mange frekvenser...

CK
27-02-2009, 14:20
Nå er heller ikke forskjellen så stor som Kjos påstår - ettersom han har sammenlignet DYs pris per passasjer i NOK med SAS Norges pris per passasjer i SEK...

CK
27-02-2009, 14:22
DER er jeg enig med deg, Espen. Det store banneret på OSL ved gate 47 eller deromkring der SAS sier at "hos oss får du gratis aviser og noe bedre benplass" (min kursivering) irriterer meg grenseløst. SAS har så mye mere å by på enn "noe bedre benplass". Ganske tannløst, dessverre.

CK
27-02-2009, 14:34
Tja, du som har drevet med reveue management vet vel at det ikke er så enkelt. DY og SK oppfattes muligens ikke som identiske produkter, noe som kan bety at DY må prise seg litt lavere enn SK for å selge til like mange kunder. I tillegg er jo ikke bare inntektssiden av interesse, og for å se på hva selskapet tjener penger på så er det jo essensielt å trekke inn kostnadssiden. Der tror jeg at DY har et aldri så lite fortrinn vis a vis SK, og de kan selge et gitt sete til lavere pris men likevel tjene mer penger på det. Ikke sant?

Norwegian hadde et underskudd på driften i fjor på 337 millioner, mens SAS Norge hadde et overskudd på 140 millioner.

Jeg tror jammen ikke DY har råd til å fortsette å tjene mindre penger enn SAS per passasjer. Og, SAS har heller ikke mulighet, TOS, til å selge sitt produkt til en særlig høyere pris enn Norwegian så lenge man fokusere på gratis aviser og frokost, og ikke antall avganger, nettverk, IRR-service, fasttrack, mobile tjenester, support, service (som er mer enn gratis mat) etc etc.

De aller flere flyreisende ser ikke forskjellen mellom DY og SKs produkt f.eks. på OSL-BGO. SAS kommer dermed i samme dilemma som Braathens i sin tid. Braathens Best var et klart bedre produkt enn det SAS hadde på den tiden, mens Braathens Back var et dårligere produkt. SAS hadde - som i dag - det samme servicekonseptet til alle ombord uansett pristype. Braathens håpet å kunne ta business-pax fra SAS med sitt bedre produkt, men det var ikke betalingsvillighet. I den andre enden av skalaen matchet konkurrenten Braathens Back-prisen, men med et produkt som var bedre enn det Braathens hadde. Når Best/Back i tillegg fikk ufortjent dårlig presse, og crewet ikke klarte å følge opp delingen av kabinen, gikk det som det gikk.

OJB
27-02-2009, 14:48
Likevel, morsomt å se at disse 2 herrene konkurrerer med glimt i øyet med hverandre.
Dog skal det sies at business er blodig alvor i disse dager.

TOS
27-02-2009, 14:54
Norwegian hadde et underskudd på driften i fjor på 337 millioner, mens SAS Norge hadde et overskudd på 140 millioner.

Det er vel på hele sulamitten til DY (inkl. DK og PL)? Jeg har ikke sett på årsrapporten til DY, så jeg vet ikke. Hvis min gjetning er rett så er det vel ikke helt riktig å sammenlikne bare mot SAS NO. Likevel så ser jeg ditt poeng.

Jeg tror nok det er en del kunder, spesielt i forretningssegmentet, som fortsatt klarer å identifisere enkelte fordeler med SK kontra DY men om det er tilstrekkelig mange av dem vet jeg ikke. Disse kundene betaler nok også noe mer enn de mer prisfølsomme kundene (som fort flytter til DY hvis SK blir for dyr). Så har man jo de som av ulike grunner må fly med SK (for å få gjennomgående billetter, SK monopol, få frekvenser for DY/andre konkurrenter osv.). Da kan SK hente ut noe mer betaling. DY har sikkert også enkelte destinasjoner hvor de ikke har konkurrenter som flyr direkte, men dette er vel ofte destinasjoner for ferie-/fritidssegmentet. For disse betyr det kanskje ikke alltid like mye hvor man drar, bare det går fly direkte. Priser DY seg høyt i det segmentet så drar mange av disse til andre steder heller.

TCAS
27-02-2009, 15:07
Dette er vel første gang i konkurransen mellom SAS og DY hvor konkurrentens navn benyttes direkte i en annonse? Nå som DY har "brutt grensen" bør SAS kjøre til for fulle mugger og komme med noen saftige motsvar i annonseform som virkelig sparker beina under DY (og omvendt!).

Kan bli mye morsomt ut av slike annonsekriger! :) ...og det tyder på at det strammer seg til, og at DY kanskje er litt redd for hva som kan skje om SAS nå virkelig får fart på skuta...?

CK
27-02-2009, 15:08
Vi kan jo håpe at silkehanskene kommer av - det kan bli mye morsomt ut av litt fight!

EB
27-02-2009, 15:13
Kjempemorsom sak!!! Men har SAS baller nok til å komme med en oppfølger om punktlighet - for det "glemte" jo Kjos å kommentere.

Ellers er jo slike "spark" et friskt pust i en ellers grå reklamehverdag...

Flyer
27-02-2009, 15:20
Nå er heller ikke forskjellen så stor som Kjos påstår - ettersom han har sammenlignet DYs pris per passasjer i NOK med SAS Norges pris per passasjer i SEK...

Hvis de har bommet på noe så elementært er det ganske drøyt. Ikke bare juger de i annonsen, men det betyr jo i så fall at prisforskjellen mellom SAS Norge og Norwegian kun er på overraskende lave 250 kroner / pax.

Husk også at i SAS Norges inntekter inngår alle nordmenn som flyr Business og Intercont, og det kan man da i ærlighetens navn ikke sammenlikne med hva folk betaler for en-klasse short-haul...?

Morsomt stunt, men man skal ikke juge :angry:

TCAS
27-02-2009, 15:24
Jeg er ganske sikker på at SAS vil komme med en klage på annonsen til DY. Det var vel i fjor, eller året før, at mobiloperatørene var i storkrig og hvor den ene operatøren benyttet navnet på en av sine konkurrenter i en annonse for å sammenligne priser. Det ble det bråk av og annonsen måtte trekkes fordi sammenligningsgrunnlaget ikke kunne dokumenteres og ikke var reelt.

Hvordan er det i dette tilfellet?

queso
27-02-2009, 15:35
Festlig :D Noen som husker aviskampanjen mellom Avis og Hertz for noen år tilbake? Hvor Avis kjørte en dobbelside med "We try harder" og på neste side hadde Hertz en helside med "...but we`re still number one" (eller noe i den duren..) :D

CK
27-02-2009, 16:27
Husk også at i SAS Norges inntekter inngår alle nordmenn som flyr Business og Intercont, og det kan man da i ærlighetens navn ikke sammenlikne med hva folk betaler for en-klasse short-haul...?

Feil. SAS Norges inntekter i dette tilfelle er kun det som er reist på SAS Norges maskiner. Det som er fløyet interkont kommer på SAS Internationals inntekter. Norwegian har jo også "business", selv om de sitter i samme trange kabin.

CK
27-02-2009, 16:28
og, JA - det kommer et svar:

Regnetrøbbel hos Kjos
Norwegian har plagiert en av annonsene til SAS i fredagens aviser. I annonsen bommer Kjos på en elementær regnefeil, nemlig valuta.I annonsen sammenlikner Bjørn Kjos gjennomsnittsprisen en SAS-kunde og en Norwegian-kunde betalte i fjor. Han kommer frem til at hans egne kunder har betalt 750 kroner i snitt, mens SAS-passasjerer har betalt nesten 1200 kroner. Problemet er bare at han har hentet regnestykket sitt i SAS Groups regnskaper, og de er jo i svensk valuta.
De virkelige tallene er at SAS Norges passasjerer i snitt betalte 999 norske kroner per tur, og det er vesentlig lavere enn Kjos oppgir. Forskjellen til Norwegian er altså rundt 250 kroner per passasjer, og ikke 421 som det står i annonsen.

Annonsen er klart i strid med Markedsføringsloven, og det vil bli vurdert å reagere på dette.

Dagens Næringsliv har lørdag en sak om Norwegians regneferdigheter. I avisen kommer også flere mindre SAS-annonser som forteller om fordelene med å fly med SAS.

Stian
27-02-2009, 16:34
Ja, dette skaper jo bare enda mer oppmerksomhet rundt det, og jeg er ikke så sikker på om det er DY som taper på det.

TCAS
27-02-2009, 16:50
Da er det bare å kjøpe DN i morra for å lese om hvordan DY bruker kalkulatoren :)

Jeg synes SAS burde kjørt en annonse med teksten:

Det er mulig vi en sjelden gang er litt dyrere enn vår konkurrent med rød nese.
På samme måte som vi av og til er litt billigere.
Men i tillegg til gratis kaffe og frokost - så får vi deg faktisk frem til riktig tid!

Valget er ditt!

Molinari
27-02-2009, 16:59
Men i tillegg til gratis kaffe og frokost - så får vi deg faktisk frem til riktig tid!

Og vi gir 100% opptjening av bonuspoeng i alle klasser!

Valget er ditt!

Se endring i tekst :-)

sail4fun
27-02-2009, 17:29
--Tallene for kanseleringer fra f.eks OSL for 2008 kan man jo se på her http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk/_punktlighet?page=punctuality_per_month&from_month=1&from_year=2008&to_month=12&to_year=2008 og gir vel ikke så store forskjellen mellom de to selskapene.

Flyer
27-02-2009, 17:31
Jeg mener at det var noen som trakk frem at SAS faktisk kansellerte en større prosentandel av sine flygninger enn DY

OT, but you started :)

Selv om noen sier det, så trenger det ikke være sant. Cancel rate 2008:
SAS Norge: 1,47%
Norwegian: 2,55%
(SAS DK/SE: 1,61%)

Dokumentasjon (FlightStats):
http://images.emailroi.com/users/flightstats/library99.pdf

DonRuud
27-02-2009, 17:38
Den diskusjonen kan dere vel kanskje ta videre her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41812&highlight=Kanselleringer

Jeg må si jeg hadde likt at SAS og NAS hadde tatt en liten markedsføringsbattle, vel og merke slik at partene fremhever sine egne gode "egenskaper" med et lite spark i siden til konkurrenten:) tror det kunne blitt fornøyelig å følge med på:)

TOS
27-02-2009, 17:40

Ja, der kan man se. Jeg la inn et forbehold, og kommentaren var utelukkende humoristisk ment. Likevel så er tallene du viser til litt interessante. Basert på dette så bør kanskje ikke SAS skryte så veldig mye mer av on time performance (basert på ankomst tid), for fra tabellen i dokumentet så har DY knappe 78% mindre enn 15 minutter forsinket ankomst mens SK har knappe 82% innenfor 15 minutter.

Sorry: jeg så ikke siste kommentar. Likevel så er dette relevant om man skal foreslå markedsføringsstrategier for selskapene.

Blubird
27-02-2009, 18:17
Blir det ikke litt stusselig når SAS vurderer å løpe til "mor" og sladre på slemme Norwegian som erter?

Har selv stor sans for denne parodien fra Norwegian og kan ikke skjønne annet enn at SAS burde være med på spøken fremfor å gå offentlig ut og føle seg snurt og bitter.

DonRuud
27-02-2009, 18:24
Nå er det da faktisk snakk om faktafeil i reklamen og da er det etter markedsføringsloven ulovlig.

gustavf
27-02-2009, 18:25
Har selv stor sans for denne parodien fra Norwegian og kan ikke skjønne annet enn at SAS burde være med på spøken fremfor å gå offentlig ut og føle seg snurt og bitter.

Må si meg enig i dette, men de stiller seg jo lagelig til for hogg når de ikke har orden på tallene. Jeg tror ikke SAS har lyst på noen "annonse-krig", men det kunne jo blitt morsomt å se på.

CK
27-02-2009, 18:28
Da er det bare å kjøpe DN i morra for å lese om hvordan DY bruker kalkulatoren :)

Jeg synes SAS burde kjørt en annonse med teksten:

Valget er ditt!

HERLIG!!! Loving it, TCAS!:nor:nor:nor

CK
27-02-2009, 18:38
Litt OT, men denne her tror jeg må være den aller beste "tilsvarsannonsen" of all time:
http://www.southwest.com/images/ad_gallery/p_ad15.jpg

Flyer
27-02-2009, 18:52
Blir det ikke litt stusselig når SAS vurderer å løpe til "mor" og sladre på slemme Norwegian som erter?

Kjos har jo vært snurt og bitter offentlig hver gang det har vært noe som helst å syte for, enten det har vært Eurobonus, markedsandeler, emisjoner, slots på OSL eller i Frankfurt +++.
Når han står på en helside og juger om en så viktig faktor som prisdifferanse mellom sitt eget selskap og konkurrenten, og soleklart bryter markedsføringsloven, så synes ikke jeg det er rart at SAS vurderer å reagere.

FlightDeck
27-02-2009, 20:07
Synes annonsen i utgangspunktet er kul - men inntrykket ødelegges når Norwegian her regner feil, tilsiktet eller utilsiktet. Uansett, SAS må markedsføre seg på punktlighet, frekvenser og god service, og da tenker jeg på den ekstra gode servicen man får om noe skulle oppstå. Det er det som er grunnen til at man bør velge SAS, ikke at man får en te eller kaffe på de 40 minuttene man flyr over til Bergen! Overfor bedriftsmarkedet har SAS dessuten bedre produkter enn det Norwegian har.

LN-KGL
27-02-2009, 22:07
Merkelig at så mange av dere går i fella - eller skyttergropen med sterk tro. Det eneste som kan sammenlignes er egentlig omsetning/RPK - altså inntekter pr flydd passasjerkilometer, og er det ikke dette som kalles yield? ;)

Yielden til DY er kjent, og ligger på noe over NOK 0,68 for 2008.

Og nå skal spenningen utløses - yielden er for:
SAS Group = NOK 1,17
SAS IC = NOK 0,70
SAS DK = NOK 1,76
SAS NO = NOK 1,69
SAS SE = NOK 1,44
Spanair = NOK 0,98
Widerøe = NOK 4,58*
Blue1 = NOK 1,23

* Widerøes yield er unaturlig høy siden Odd og hans kompaner gjør så god butikk i Mosjøen, og uten dette tilskuddet ville yielden til WF ligget under NOK 3!

Konverteringskursen mellom SEK og NOK som er benyttet er gjennomsnittskursen for 2008 hentet fra DnBNor og den var NOK 85,49 pr. SEK 100. Tallene forøvrig som benyttes er hentet fra selskapenes egne rapporter.

Med andre ord er det bare SAS IC som kan sammenligne seg sånn noenlunde med DY. De som slo seg på brystet for SAS NOs vegne, så lopper de sine passasjerer med over 140% mer for en noenlunde samme tjeneste (gjennomsnittlig distanse DY flyr per leg er høyere enn det SAS NO har, så derfor er avstanden per flytur som det diskuteres her lavere). Med andre ord kunne Kjos slått enda mer på stortromma enn det han gjør. Var det noen som ikke har forstått hvorfor DY tar markedsandeler så det synger?

sail4fun
27-02-2009, 22:23
Hovere og hovere , det var da Kjos selv som trakk om disse tallene , men når

.

Så må man vel først klare å kjøre butikken i + før man skal beskylle konkurenten for å loppe noen som helst ?

BU662
27-02-2009, 22:31
Herregud, de talletriksene er pa vei igjen.

Selv med en prisunderskudd pa bare 250 Kroner far du mye mye kaffee hos DY. Faktisk mere enn du kan drikke pa en gjennomsnittlig flytur.

Tallene for DY sitt Norsk virksomhet er bedre enn de tallene som er sammenligget her med SK NO. Mens de inneholder CPH og WAW basen og ble derfor trekked ned.

Mens til slutt er det rett og slett utrolig enkelt.
Fremtida vil vise hvem har bedre konsept. Enten vil DY klare a fylle sine flyene eller vil SAS beholde rett og fylle sine flyene, eller kanskje vil begge dele opp marked mellom seg og begge vil klare a fylle sine flyene. Det spörs bare hvor mye fly det er hos DY og SK i ar 2019... Dersom vi finner en SK og DY i 2019. Det er god mulig at det finnes ingen av disse 2 aktörer dersom de velger a ruinere seg hverandre... Da vil bare de andre selskaper som er avventende na ler seg og tar seg den marked som begge ikke klarer a fordele mellom seg. Dersom det kommer a skje pa denne mate.

Jeg er utrolig lei av disse "konkurranser".
Begge selskaper har livets rett, begge har deres kundegruppe. Det minner litt om Cola-Krig mellom Coca Cola og Pepsi.

Jeg for min del vil fly DY, rett og slett fordi jeg slipper mellomlanding pa vei til SVG. Time matters, og 1:45 timers reisetid slar ingen annen selskap...

LN-KGL
27-02-2009, 22:33
Men P.A. VIKING da, strekk opp armene og innrøm tapet.

Tror heller ikke SAS har noe å vinne på å fortsette diskusjonen, nå er tallene i public domain og da får vi se hva avisene i morgen sier.

Her er regnestykket for SAS NO:
Revenue = SEK 14 178 000 000 = NOK 12 120 772 200
Revenue Passenger Kilometer (RPK) = 7 190 000 000
Yield = Revenue / RPK = NOK 1,69

sail4fun
27-02-2009, 22:36
Er RPK "eneste" rette regnemåten ? , jeg spør, men har ikke svaret , men litt av svaret ligger vel om man sammenligener SK IC mot WF....

Tallene til Brønnsøysund sier også sitt.

Men som BU662 sier, vi får se om 25 år.

Savipix
27-02-2009, 22:53
Mens til slutt er det rett og slett utrolig enkelt.
Fremtida vil vise hvem har bedre konsept. Enten vil DY klare a fylle sine flyene eller vil SAS beholde rett og fylle sine flyene, eller kanskje vil begge dele opp marked mellom seg og begge vil klare a fylle sine flyene. Det spörs bare hvor mye fly det er hos DY og SK i ar 2019... Dersom vi finner en SK og DY i 2019. Det er god mulig at det finnes ingen av disse 2 aktörer dersom de velger a ruinere seg hverandre... Da vil bare de andre selskaper som er avventende na ler seg og tar seg den marked som begge ikke klarer a fordele mellom seg. Dersom det kommer a skje pa denne mate.

Jeg er utrolig lei av disse "konkurranser".
Begge selskaper har livets rett, begge har deres kundegruppe. Det minner litt om Cola-Krig mellom Coca Cola og Pepsi.

THANK YOU RICHARD! This has to be the wisest remark that has been made since the dawn of the DY/SK debate on this forum!

Gunnar
27-02-2009, 22:53
Noen (slik som meg selv) betaler gjerne litt ekstra "i tilfelle", og etter det som hendte i Bangkok har SAS fått ekstrapoeng i min bok. Litt service på turen er heller ikke å forakte. Så bør det vel nevnes at jeg aldri har hatt problemer når jeg har reist med Norwegian.

Så det kommer vel til hva vi er villige til å betale...

(PS: sist jeg skulle fra Alta til Oslo var Norwegian over dobbelt så dyr som SAS)

LN-KGL
27-02-2009, 23:26
10 år var det BU662 nevnte ;)

Så la oss se på gjennomsnittlig pris per flytur til SAS NO og den er 719 km lang.
Da lander vi på et gjennomsnitt på NOK 1212 per tur med SAS NO.

Tilsvarende tall for hele DY (Kjos har benyttet tallet for DY NO og det var NOK 750):
993 km og NOK 682 per flytur.

Hvis en som eksempel hadde hatt sammenlignbare fly med 150 seter og tar hensyn til kabinfaktor, så er inntekten per flytur for hver av dem:
SAS NO = 150 x NOK1212 x 66% = NOK 119 988
DY = 150 x NOK 682 x 79% = NOK 80 817

Og hvis DY hadde tatt seg betalt som SAS NO gjør per flytur så hadde det blitt
NOK 39 171 x 75 000 flighter = 2,9 milliarder ekstra inntekt
Og da hadde hatt et overskudd på litt over 2,2 milliarder mer enn SAS NO og fremdeles hadde passasjerene fått billigere flyturer enn hos SAS.

Mye tull med tall på en fredag kveld, men ser man hvor mye bedre SAS NO (som er best i klassen hos SAS) må forbedre seg for å bli konkurransedyktig på kostnader.

apron
27-02-2009, 23:30

...fortsatt OT (la oss flytte regularietsdebatten straks ;)), men FlightStats underlag er FEIL når det gjelder DY!

Jeg er ikke sikker på hvor og hvordan kildedataene hentes, men mistenker at det kun er delvise - eventuelt kun et utvalg av flyplasser.
Hvorfor?
Grunnlaget i antallet flighter (31840) er under halvparten av det som er aktuelt gjennomført.

Mistenker videre at grunnlaget ikke utelukkende er basert på kommersielle flighter ("J" og "C"). DY har det med å sette opp en drøss av "P" flighter (posflighter) til/fra f.eks Lasham (QLA) som aldri blir gjennomført.

Tallgrunnlaget stemmer rett og slett ikke!

For SASNO (BU) er grunnlaget basert på 126137 flighter - med litt røffe antagelser er dette en relativt stor del av totalt gjennomførte flighter, kanskje noen kan bekrefte dette.. Det som er sikkert er at forholdet mellom tallgrunnlaget for (BU) og DY er skjevt - (BU) fremstår med 4 ganger flere avganger enn DY..

..Sorry FlightStats..:p

slankebrusmannen
27-02-2009, 23:43
Fordelen til SAS er (...) god service om noe skulle oppstå

Det skulle jeg likt å se, gitt.

Gunnar
27-02-2009, 23:50
Bangkok ;)

FlightDeck
27-02-2009, 23:50

For et konstruktivt innlegg. Hva med å utdype litt?

slankebrusmannen
28-02-2009, 00:11
For et konstruktivt innlegg. Hva med å utdype litt?

Spørs hvor mye jeg kan utdype uten at det blir en fullstendig avsporing. Jeg tror mine flyturer har hatt en større enn normal avsporingsrate de siste ti årene, og mine - etterhvert altfor mange - erfaringer med service hos SAS i slike tilfeller, er i gjennomgående og uten unntak håpløst negative. Disse erfaringene er faktisk den viktigste årsaken til at jeg skyr SAS i den grad det er mulig og formålstjenlig.

slankebrusmannen
28-02-2009, 00:16
og, JA - det kommer et svar:

Det var neppe en god idé rent markedsføringsmessig. Man angriper konkurrentens annonse for faktafeil, men ender bare opp med å bekrefte hovedbudskapet i annonsen; at SAS er dyrere. Hvilken uttalelse tror man egentlig har best markedsføringseffekt for Norwegian?

1. Norwegian (i en annonse): -SAS er dyrere enn oss.
2. SAS (i et redaksjonelt produkt): -Vi er dyrere enn Norwegian.

Gunnar
28-02-2009, 01:12
Da må det være noe spesielt med meg og mine omgivelser siden jeg ikke har noen dårlige erfaringer med SAS i tilfeller der ting har gått galt. Og ja; ting har gått galt på turer der jeg har benyttet meg av SAS. Og Bangkok er ikke det eneste stedet hvor ting har gått galt, jeg har nemlig opplevd problemer i Stavanger, Oslo, Tromsø og Alta. Og så var det Heathrow, da, og den var da til overmål selvforskyldt (uten at det stoppet SAS fra å være serviceinstillte).

Gunnar
28-02-2009, 03:04
Spørs om vi ikke også kan snakke om forventninger? Jeg forventet i alle fall ikke mye når jeg hadde rotet det til på Heathrow, ergo ble servicen en enda større opptur...

Når det gjelder markedsføring, så mener jeg at det værste SAS har gjort er å forsøke å konkurrere med Norwegian på Norwegian sine premisser. Det de bør gjøre er å markere seg på områder hvor de gjør det bedre enn Norwegian. Og ja, jeg er enig i at "litt bedre benplass" virker litt ymse. TCAS sitt forslag er i så måte ypperlig!

Savipix
28-02-2009, 09:15
Nu får jag be att ni styr tillbaks till Norwegians marknadsföring (och svar från SAS) istället för servicenivå. Det har vi ett pa trådar om redan.

TCAS
28-02-2009, 11:34
Back to topic...

SAS kommer nok ikke til å gå videre med saken (klokt gjort) om man skal tro det som står på hegnar.no, og sier de ser humoristisk på annonsen. Samtidig kaller de annonsen til DY for svindel, så da er krigen igang? :)

http://www.hegnar.no/nyhetsoversikt/article362155.ece

JetBlue
28-02-2009, 15:30
Etter mitt syn er Kjos i ferd med å bli en medianisse, og akkurat dét gavner dessverre ikke Norwegian. Nå er det beinhard business som gjelder, og da nytter det ikke med denne type utspill.

Og en god regel i markedsføringsetikken er aldri å angripe motstanderne, her har DY-folkene gått i fella.

Blubird
28-02-2009, 17:29
Kjos har en folkelighet som går rett hjem i stua hos den jevne Ola Dunk, dét kan ingen ta fra ham.

Someone
28-02-2009, 17:30
SAS skifter så ofte sjefer at det er knapt nok noen som får lært seg navnet før de slutter igjen.

SAS har hatt 2 toppsjefer de siste 8 årene, hvilket ikke er noe mer enn en gjennomsnittlig bedrift av den størrelsen, og når det kommer til SAS Norge så har de hatt 2 toppsjefer (+ en konstituert) etter at de ble opprettet. Det kan ikke kalles spesielt stor turnover

Men imotsetning til Kjos så har ikke SAS ledelsen like stort behov for oppmerksomhet og lider ikke av ekstrem PR-kåthet og derfor er mer anonyme av seg. Problemet til Norwegian er at de har gjort seg avhengig av Kjos og hans "folklighet"............

Blubird
28-02-2009, 17:34
Problemet til Norwegian er at de har gjort seg avhengig av Kjos og hans "folklighet"............

Dette er ikke et problem i moderne merkevarebygging, snarere tvert i mot! Merkevaren Norwegian speiles gjennom Kjos sine aktiviteter og personlighet, og deler av Norwegians suksess kan faktisk knyttes opp mot Kjos som person.

Someone
28-02-2009, 18:20
Dette er ikke et problem i moderne merkevarebygging, snarere tvert i mot! Merkevaren Norwegian speiles gjennom Kjos sine aktiviteter og personlighet, og deler av Norwegians suksess kan faktisk knyttes opp mot Kjos som person.

Problemet er hvis Kjos forsvinner eller gjør en eller annen form for feil som setter han i et dårlig lys

SAJblue
28-02-2009, 21:20
Jeg for min del synes denne annonsen var fantastisk morsom. Jeg får også mer "feelgood" av denne typen markedsføring.

For øvrig er det jo klart at denne tråden blir alt for farget av de som arbeider for nevnte to flyselskaper. Jeg som derimot ikke gjør det må si at Norwegians svar var langt bedre enn SAS' opprinnelige annonse.

AirbusTrond
28-02-2009, 21:35
En helt annen ting er jo å spørre i hvor stor grad slik markedsføring er virkningsfull? Skal jeg fly innenriks i Sør-Norge er det for meg komplett likegyldig om det er SAS eller DY, dog med en liten preferanse på SAS pga stort sett litt nyere fly, en gratis kaffe, frokost og for det meste hyppigere avganger (flyr stort sett OSL-AES da). Men ellers er jo prisen det eneste avgjørende.

Får slike annonser virkelig folk til å velge det ene framfor det andre? De fleste kjenner jo SAS og DY, og har allerede gjort seg opp en mening om de liker Kjos eller SAS. Merkevarebygging er vel ikke akkurat så aktuelt når man allerede har merker med så stor kjennskap? Blir litt som om at Tine skulle komme med en generell annonse om at Tine har flest oster, og Finden skulle svare med at de også har gulost og brunost i sitt sortiment ...

TCAS
01-03-2009, 00:59
Artikkelen i DN er nå tilgjengelig her: http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article1621574.ece

Gbuster
01-03-2009, 01:31
"Etter å ha regnet på nytt igår ettermiddag, måtte kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian legge seg flat.

- Vi har nok bommet med en kaffekopp eller to, sier Skånvik, som fra 1996 til 2004 jobbet i Finansdepartementet som informasjonssjef og avdelingsdirektør."

Dersom prisen på en kaffekopp eller to er kr. 173,- (billettdifferansen ikke 421 kroner, men 248 kroner) hos Norwegian, henger "lavkostselskap" i en tynn tråd ;-)

GB

Jarlabanke Vking
01-03-2009, 02:22
... og dermed hadde krigen om lufta i Norge nådd et nytt lavmål....

sail4fun
01-03-2009, 11:14
... og dermed hadde krigen om lufta i Norge nådd et nytt lavmål....

Dette utsagnet sier ganske mye om hvordan mennesker oppfatter SAS og Norwegian. I setningen "De fleste kjenner jo SAS og DY, og har allerede gjort seg opp en mening om de liker Kjos eller SAS" kommer kjernen frem. Man kjenner SAS og DY mens man liker Kjos eller SAS.

Ergo, SAS har ingen frontfigur og har ikke hatt det siden Janne Carlzon. SAS oppfattes som en kjedelig institusjon ala Nedre Romerike Vannverk, bare at dommene mot SAS er vel fortsatt mer omfattende både i antall og bøtestørrelse.

Neida Jarlabanke, det er tydlivis fortsatt mulig å gå lavere

MartinL
01-03-2009, 12:11
Med andre ord er det bare SAS IC som kan sammenligne seg sånn noenlunde med DY. De som slo seg på brystet for SAS NOs vegne, så lopper de sine passasjerer med over 140% mer for en noenlunde samme tjeneste (gjennomsnittlig distanse DY flyr per leg er høyere enn det SAS NO har, så derfor er avstanden per flytur som det diskuteres her lavere). Med andre ord kunne Kjos slått enda mer på stortromma enn det han gjør.

Ikke glem at det er dyrt aa servere gratis kafe LN-KGL:colgate:

JetBlue
01-03-2009, 21:11

Sorry, det er nettopp det som er feil. Les boka " Branding" av Christian Sinding. Det finnes knappt nok en merkevare som er bygget om rundt kun én person. En merkevare lever sitt eget liv uavhengig av personer, folkelige eller ei. Derfor lever en merkevare videre, mens personer forgår.

Blubird
01-03-2009, 21:37
Finnes flere spennende bøker om emnet. Med fare for at vi snakker forbi hverandre; poenget mitt er at når Kjos opptrer i media for Norwegian, vil hans uttalelser, oppførsel m.m. knyttes til Norwegian sin profil.
Selvsagt er det et hav av andre ting som også påvirker og danner en persons oppfatning av en merkevare, men dét er en annen diskusjon.

CK
02-03-2009, 18:30
Southwest lever fremdeles - selv etter at legendariske "Herb" ga seg.
Og, Ryanair selger seter i bøtter og spann - på tross av Micheal O'Leary

JetBlue
02-03-2009, 20:06
Vi er helt klart enige om Kjos´ern sin positive betydning for Norwegian idag.

Tertit54
03-03-2009, 13:14
Kan ikke se at dette julegavetipset fra SAS til Kjos er blitt publisert:

Boarding har snakket med Sas og de er blitt enige om å "spleise" på en valutakalkulator til Herr Kjos.

http://www.boarding.dk/art.asp?id=35456

TCAS
03-03-2009, 15:49
Boarding har snakket med Sas og de er blitt enige om å "spleise" på en valutakalkulator til Herr Kjos.

Feil, for da har du nok ikke lest artikkelen du har linket til. Boarding har bare lest DN som har snakket med SAS ang. spleising på kalkulator til Kjos :)

Lamox
03-03-2009, 19:11
Jeg tror ikke SAS har veldig mye å lære bort i faget kalkulering.

Og hva i all verden mener du med det??? At heller ikke SAS vet forskjellen på NOK, SEK og USD...? Dette er for dumt!

HMWK
03-03-2009, 21:56
Jeg tror at tiemand tenkte på overskudd på driften!

Someone
03-03-2009, 21:59
Jeg tror ikke SAS har veldig mye å lære bort i faget kalkulering.

Både SAS og Norwegian burde være like flinke til og kunne bruke "minus-knappen" ihvertfall

Chye
04-03-2009, 05:55
Jeg blir flau på DY's vegne av denne annonsen her :(

Og hvordan i alle dager kan man rote med NOK/SEK på denne måten! Lærlinger i markedsavd? ;)

sail4fun
04-03-2009, 06:42
Ikke selvgjort
Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han ikke har regnet ut prisforskjellen selv, men var sikker på at valutakursen var regnet inn.

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article1621574.ece

Ingen Storberget takter over denne nei.....

TOS
04-03-2009, 08:29
http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article1621574.ece

Ingen Storberget takter over denne nei.....

Dette er vel akkurat samme artikkelen som TCAS lenker til litt lenger opp i tråden. Er det et behov for å holde liv lengst mulig i denne debatten som gjør at man må lenke til samme sak flere ganger....;)

Gunnar
04-03-2009, 10:16
Tja, du skal ikke se bort ifra at det kan være lærlinger i markedsavdelingen. Det ville i så fall være en fin måte å kutte kostnader på...

slankebrusmannen
04-03-2009, 10:41
Lærlinger i markedsavd? ;)

Tvert imot. Nå har de jo fått SAS til å gå ut og bekrefte påstanden om at de er dyrere. Det hadde aldri skjedd uten at de hadde blingset litt på valuta(kurs)ene. :)

tackle55
04-03-2009, 13:47
Tvert imot. Nå har de jo fått SAS til å gå ut og bekrefte påstanden om at de er dyrere. Det hadde aldri skjedd uten at de hadde blingset litt på valuta(kurs)ene. :)

SAS har aldri sagt de er billigere enn NAS i gjennomsnitt. Men at de ved endel tilfeller er like billige/billigere er det ingen tvil om. Det er vel også noe som heter at den største aktøren i et marked ikke har lov til å selge for lavere pris enn de direkte kostnadene?

I tillegg koster det mere å drive et nettverksselskap, enn et punkt til punkt, det koster også å gi den servicen/punktligheten SAS NO har for øyeblikket.

Mener å huske at SAS NO har hatt overskudd totalt sett siden NAS startet i 2002?, det har ikke NAS, så den kalkulatoren har de nok bruk for.

litt-amatør
04-03-2009, 16:10
Edit: Snakket med en jeg kjenner i NRK som visste litt om programmet som visstnok allerede er laget. Lager derfor en egen tråd om dette.

Apropos markedsføring; 21. mars er Norwegian-sjef Bjørn kjos med i Den store klassefesten på NRK midt i beste sendetid lørdag kveld. Da er det bare å begynne å glede seg...:p Forrige helg hadde programmet over 1,2 millioner seere, så her burde det være gode muligheter for profilering for Kjos.

Fra nrk.no:

19.55

Den store klassefesten (ttv)
Dan Børge Akerø inviterer nok en gang til en underholdende og uforutsigbar klassefest med to kjente gjester som møter sine gamle klassekamerater. Gjestene i kveld er Arthur Buchardt og Bjørn Kjos. (3:8)
Blir også sendt i morgen kl. 13.45 (NRK2).

EB
04-03-2009, 18:11
Les også leserinnlegget i dagens DN - en som ikke er helt enig med Kjos.

Molinari
04-03-2009, 22:05
Les også leserinnlegget i dagens DN - en som ikke er helt enig med Kjos.

Nå leste jeg artikkelen til frokost i dag - men om jeg husker riktig så har vel mannen fra HRG har et poeng med at DY må slutte å forsøke å være SK.

slankebrusmannen
04-03-2009, 23:45
SAS har aldri sagt de er billigere enn NAS i gjennomsnitt.

Nei, hva så? Poenget er at Norwegian markedsfører seg på å være billigst, men budskapet har betydelig større gjennomslagskraft når det kommer fra konkurrenten og det attpåtil i redaksjonelt innhold fremfor en annonse.

I tillegg koster det mere å drive et nettverksselskap, enn et punkt til punkt, det koster også å gi den servicen/punktligheten SAS NO har for øyeblikket.

SAS kan ha ti tusen gode grunner til å være dyrere. Okkesom er det en tabbe å markedsføre den viktigste konkurrenten på den måten der.

Mener å huske at SAS NO har hatt overskudd totalt sett siden NAS startet i 2002?, det har ikke NAS, så den kalkulatoren har de nok bruk for.

Tviler på at det er mangel på valutakalkulator som har gjort det utslaget.