View Full Version : Myntinnkast på toilettet
For en stund siden spøkte noen med at Ryanair snart ville ta betalt for do-besøk. Vel... spøken blir fakta. De Telegraaf skriver i dag at Michael O'Leary planlegger å innstallere myntinnkast på toilettene ombord.
FlightDeck
27-02-2009, 11:59
Hva blir det neste vi skal spøke om?
Utflyttet
27-02-2009, 12:03
Hva blir det neste vi skal spøke om?
Langhaul fra OSL, SAS med nye langruter, Ryanair med kundeservice, relansering av service hos SAS, Krabi Air, servering på innenriks i USA, hvilken flyplass som er viktig av byene på Mørekysten (AES eller KSU), drikking av Solo Super, the list goes on.
Men den orginale saken her er jo til å grine av. Hva skjer om man virkelig må og ikke har mynt? Kan man i det hele tatt nekte noen?
-A
.. at man betaler ved ombordstigning, klippekort, månedskort og "stoppsnor" i taket.
Utflyttet
27-02-2009, 12:05
.. at man betaler ved ombordstigning, klippekort, månedskort og "stoppsnor" i taket.
Hva med verdikort?
"Jeg skulle gjerne betalt for 3 liter og 4 glonter"?
-A
Det var kanskje derfor Ryanair innførte muligheter for bruk av mobiltelefoner ombord, så man kan betale for dassbesøket ved hjelp av mobiltelefon?
AirbusTrond
27-02-2009, 12:08
Hehe. Ser for meg hvordan økonomene sitter å regner på dette.
Kanskje finner de ut at det plutselig lønner seg å servere gratis kaffe - i mengder??!
Bizflyer
27-02-2009, 12:14
Herregud! Hvor vil dette ende? Det eneste som gjenstår er et gebyr på 25 kr for å få lov å gå opp flytrappa, og 50 kr for å gå ned igjen!
BF:cool2
hva blir det neste fra Michael O'Leary ?
stå plass i flyet.
Utflyttet
27-02-2009, 12:15
For en stund siden spøkte noen med at Ryanair snart ville ta betalt for do-besøk. Vel... spøken blir fakta. De Telegraaf skriver i dag at Michael O'Leary planlegger å innstallere myntinnkast på toilettene ombord.
Her er en engelsk sak på det: http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/4861505/Ryanair-may-charge-1-for-toilet-use.html
Ryanair is considering charging passengers £1 to use the lavatory on its flights, according to chief executive Michael O’Leary.
-A
Gad vide om det er lovligt at tage betaling for toilet beøsg når du er airborne ???
Og så lige denne:
Hvad er det da lige med nordmænd herinde og så dette Krabi Air...det kommer igen og igen og igen...men flyver de ???? flyver de til Skandinavien ??? kommer de til det ????
Næppe...det sker aldrig...I Norge snakker i om ,at der er så og så mange der flyver til Thailand.....men er der nogen der flyver direkte..Jeg ved det ikke, men jeg ved, at der fra
AAL og BLL er og har været direkte fly til Phuket.....Har det så noget med at reklamere for sig selv, og ikke bare forvente at der flyves...ja det har det....og det har de forstået i AAL og BLL
Hilsen
ole
hva blir det neste fra Michael O'Leary ?
stå plass i flyet.
Seat belt charge. £5,-
Reading light £ 1/ hour
Sexy flight attendend £ 200,-
Om ikke annet så får Ryanair litt presse igjen.
Mens oljen sto i $140, og det ble regnet på en masse forskjellige måter å spare vekt for derigjennom å spare fuel (mye merkelige ting de regnet på), foreslo jeg at man skulle gjøre med pax'en som foreldrene våre gjorde med oss før vi satte oss i bilen for å kjøre til hytta - sende alle sammen på do FØR man gikk ombord. Dét vlle kunne spare ganske mange kilo på hver flight. Økonomene i FR får nå regne på om det lønner seg for FR å oppfordre til dobesøk på flyplassen eller la dem gå på do for GBP1 ombord. Alternativt kan MOL presse flyplassene til å innføre betaling på doene på bakken, og kreve en cut av det også. genialt!
Mere her:
£1 for an in-flight pee?
Consumer body Which? Holiday has lambasted suggestions that Ryanair might start charging passenger for the use of in-flight toilets.
http://www.travelmole.com/stories/1134928.php?mpnlog=1&m_id=s~Y!bd~As~
Herregud! Hvor vil dette ende? Det eneste som gjenstår er et gebyr på 25 kr for å få lov å gå opp flytrappa, og 50 kr for å gå ned igjen!
Bare vent :colgate:
Varför tänker jag plötsligt på den här?
http://www.youtube.com/watch?v=SJnE8Ck0n5s
Hvis man i tilegg serverer fordeva mat kan jo dette bli god butikk :-)
Økonomene i FR får nå regne på om det lønner seg for FR å oppfordre til dobesøk på flyplassen eller la dem gå på do for GBP1 ombord. Alternativt kan MOL presse flyplassene til å innføre betaling på doene på bakken, og kreve en cut av det også. genialt!
Vel, MoL har uttalt at han synes økonomer er noe tull - fordi økonomer skaper behov for stadig nye økonomer, og dermed blir en kostnadsdriver.......
Gad vide om det er lovligt at tage betaling for toilet beøsg når du er airborne ???
Og så lige denne:
Hvad er det da lige med nordmænd herinde og så dette Krabi Air...det kommer igen og igen og igen...men flyver de ???? flyver de til Skandinavien ??? kommer de til det ????
Næppe...det sker aldrig...I Norge snakker i om ,at der er så og så mange der flyver til Thailand.....men er der nogen der flyver direkte..Jeg ved det ikke, men jeg ved, at der fra
AAL og BLL er og har været direkte fly til Phuket.....Har det så noget med at reklamere for sig selv, og ikke bare forvente at der flyves...ja det har det....og det har de forstået i AAL og BLL
Hilsen
ole
Det gaar haugevis med flighter fra de stoerste norske byene til Thailand.
Det er dog Charter og ikke rute trafikk.
Naa skal dra dette for OT, men det kan nevnes at i 2009 forventes det like mange danske som norske reisende til Thailand....
Vel, MoL har uttalt at han synes økonomer er noe tull - fordi økonomer skaper behov for stadig nye økonomer, og dermed blir en kostnadsdriver.......
Dersom en tar alle økonomer og legger dem etter hverandre langs ekvator, vil det ikke det være noen dum ide!!!:lol::lol:
Dette er helt forbanna sinnsykt spør du meg!! Kjenner jeg blir kraftig irritert her!
Det er vel ikke mer ulovlig enn å gjøre sitt fornødne i flaske, spypose e.l. (selvsagt på en diskret måte slik at man ikke plager sine medpassasjerer). ;)
Bizflyer
27-02-2009, 13:43
Hvis man i tilegg serverer fordeva mat kan jo dette bli god butikk :-)
Thats a good one! Men det er farlig å skrive slikt! Nå har de jo tatt oss på ordet med vår fleiping om myntinnkast på doen. Neste skritt blir vel å sette forslaget ditt ut i livet også! Man vet jo aldri!!
FBU 4EVER
27-02-2009, 13:53
Ståplass ombord? Tja, alpinbindinger montert i dørken og utleie av støvler. £100.00 pr. flight? Eg berre spyr. Kor ska det ende?
Fly high
27-02-2009, 14:16
. Kor ska det ende?
Enn så lenge bruker jo folk Ryanair så det holder, men nå synes jeg jammen at selskapet strekker strikken lovlig langt ... :8:
Jeg lar Ryanair drive med sitt, og bryr meg ikke. Jeg flyr ikke med dem.
Hvor mye ekstra vekt bidrar en dodør med myntinkast til? Og om alle pasasjerene også må veksle til seg mynter før de går ombord i tilfelle de får behov? + ivesteringskostnader og montering. Jeg er ikke sikker på at dette gir mye inntekt. Og tenk på alle som faktisk bruker Ryanair på jobbturer. "Unnskyld, kan du gi meg en kvittering på at jeg går på do?" Ser for meg reiseregningen også, flytur + bagasje + + + + dobesøk.
Heldigvis slipper jeg å bekymre meg for dette her i trondheim. Vi har 2 fullservicesellskaper, KLM og WF, ett halvservice sellskap SAS som gir kaffe innenlands og aviser utenlands, begge deler trenger man jo ikke, og så har vi en LCC, Norwegian, som tydeligvis har mye å "lære" før de lever opp til LCC navnet. Om noen av disse innfører betaling for å gå på do så slipper de å ha meg som kranglete kunde.
Bizflyer
27-02-2009, 14:44
Det er det jeg alltid har sagt: Man får det man betaler for....
Selv er jeg glad at ikke FR er monopolist på fly i Europa!
Ikke skjønner jeg at det finnes mennesker som forsvarer ryanair, og som attpåtil sier de liker selskapet.
Slikt som dette gjør at jeg blir enda mer sikker på at jeg aldri skal fly med de.
SudCaravelle
27-02-2009, 17:05
Det er det jeg alltid har sagt: Man får det man betaler for....
Selv er jeg glad at ikke FR er monopolist på fly i Europa!
Fullstendig enig... Man får det man betaler for - og jo rimeligere man vil ha det (som en meget stor kundegruppe tydeligvis vil) jo enklere produkt får de..
Men hvis dette ikke er en spøk så begynner det å bli i meste laget..
Detta måste vara ett massmedialt utspel bara för att få publicitet! Att man har affärsmetoder som är allt annat än bra när det gällde service, det visste man, men det funkar ju ,folk flyger med dom ändå!! OTROLIGT!!!! Själv har jag aldrig och kommer aldrig!!
Men åker en barnfamilj med dom nu o man är en familj på fem så kostar det nästan 100 svenska kronor för familjen att gå på toa! Haha tycker synd om dom som köper en billig biljett med Ryan. 1 krona för biljetten ,men gå på toa kostar 15ggr mer !! Bara en tidsfråga innan det blir en serveringsavgift så fort man vill ha något från kabinpersonalen!
Fömodligen införs nu också en straffavgift på 1000£ om en passagerare kissar på sig haha!
Og hva gjør man med valuta? står med en norsk tier i hånda og må d...e, men nei fillern, du må ha et pund!:p
Sikkert en effektiv måte å holde bruken av toalettene ned på, i samme dur som at betaltoaletter på kjøpesentere ol. blir mindre brukt..
Extra230
27-02-2009, 18:02
De får holde på, har sluttet å fly med dette patetiske selskapet for lenge siden...
http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/4861505/Ryanair-may-charge-1-for-toilet-use.html
“I don’t think there’s anybody in history gone on board a Ryanair flight with less than a pound,” he added.
I så fall er jeg historisk, for jeg har gått ombord på fly helt uten kontanter. Og det på langtur... :p
Om ikke annet så får Ryanair litt presse igjen.
Mens oljen sto i $140, og det ble regnet på en masse forskjellige måter å spare vekt for derigjennom å spare fuel (mye merkelige ting de regnet på), foreslo jeg at man skulle gjøre med pax'en som foreldrene våre gjorde med oss før vi satte oss i bilen for å kjøre til hytta - sende alle sammen på do FØR man gikk ombord. Dét vlle kunne spare ganske mange kilo på hver flight. Økonomene i FR får nå regne på om det lønner seg for FR å oppfordre til dobesøk på flyplassen eller la dem gå på do for GBP1 ombord. Alternativt kan MOL presse flyplassene til å innføre betaling på doene på bakken, og kreve en cut av det også. genialt!
Samt påtvunget klystèr ved innsjekk ? Kan det bli bedre? :colgate:
Ryanair vil gå inn i historien som selskapet "alle" fløy med, men som "alle" samtidig hatet. Ikke helt ulikt Se&Hør.
Sir Richard Branson klarer å skape mediestorm og medieomtale på en positiv måte som smitter over på kundenes oppfatning og holdning til Virgin. For O'Leary sin del er det stikk motsatt, og jeg forstår bare ikke hvorfor han ønsker dette kontinuerlige negative fokuset på Ryanair. Tenk hvilke muligheter selskapet kunne hatt om folk var tilsvarende positive til Ryanair som de er negative?
Lad dem dog - personligt er jeg ligeglad - Jeg flyver ikke med dette selskab og jeg læser heller ikke Se & Hør - men om andre får deres behov opfyldt ved at flyve med FR og læse Se & Hør, så fint med mig - bare jeg ikke skal være en del af det.
Ingen af delene passer til mine behov og ønsker...
Eg berre spyr. Kor ska det ende?
Spy? Det blir 10 kr. Kan tas med på neste fly og vin :)
flytoget
28-02-2009, 00:25
Har aldri fløyet med dem og kommer heller aldri til og fly med dem, så jeg bryr meg ikke.
Skjønner ikke at folk kan fly med et sånt selskap.
Spy? Det blir 10 kr. Kan tas med på neste fly og vin :)
Ja, og kr 10 for sikkerhetsannonseringen før avgang, det blir lettjente kr 1.890,- pr. flight!
Fra the irish times (http://www.irishtimes.com/newspaper/ireland/2009/0307/1224242448956.html)Michael O’Leary has come clean and admitted that his proposals to charge passengers to use the toilet on aircraft was just a cheap publicity stunt.
Despite telling reporters on Thursday that “it’s going to happen”, Mr O’Leary told a tourism conference yesterday that it was technically impossible and legally difficult.
Mr O’Leary joked it was a “new visionary strategy and a wonderful idea” but also conceded that it could be construed as “taking the p***”. He told the conference, organised by city tourist bodies around Europe, that Ryanair had bought Boeing aircraft in recent years, but the doors were not suitable for charging customers to use the toilet.
“Boeing can put people on the moon, design fighter aircraft and smart bombs, but they can’t design a bloody mechanism to go on doors that will accept coins,” he admitted. Mr O’Leary also confessed that it would not be possible because some “bureaucrat in Brussels” had decreed that establishments where food and drink is served have to provide toilets free of charge.
“It is not likely to happen, but it makes for interesting and very cheap PR,” he told the audience at the Grand Hotel in Malahide, Co Dublin.
AirbusTrond
07-03-2009, 10:20
Det skjønte vel de fleste, bortsett fra journalistene - eller lot deg seg velvillig bruke ? Til og med NRK Dagsnytt hadde jo dette i sin hovedsending samme dag!
Og da har MOL greid det igjen - all publicity is good publicity, and free publicity is even better. :)
sail4fun
07-03-2009, 10:43
God PR ? , eller over the edge , folk må jo begynne å lure , og sjekke extra før man finner på å booke en bilett hos de ?
Fly high
07-03-2009, 16:12
Det skjønte vel de fleste, bortsett fra journalistene -
Ha, det var en relativt enøyd konklusjon! Ta en rask kikk i denne tråden og sjekk hvor mange som hisset seg opp. Lurt opp i stry nesten alle mann alle :lol:
AirbusTrond
07-03-2009, 16:56
Det var nokså mange som kommenterte at det var et medieutspill også. Og så burde det faktisk stilles større krav til de som formidler nyhetene enn de som bare leser dem. De fleste regner vel med (tross alt) at det som står i avisen er sant.
Men dette er vel neppe stedet for en ny "journalistdiskusjon", selv om mye av "reiselivsjournalistikken" er noe vi godt kunne klart oss uten, ref bl.a. de mange oppslagene om at "sydenturene snart utsolgt " (ergo: Løp å kjøp hos våre annonsører)... :)
AirbusTrond
07-03-2009, 20:45
Og farsen fortsetter:
"Ryanairs betalingstoalett blir realitet. Flyselskapet må bare få teknologien på plass".
http://www.dinside.no/806932/ryanairs-betalingstoalett-blir-realitet
Jeg vedder en flaske utsøkt Syltes ananasbrus på at det ikke blir en realitet. :lol:
Oppdatert: Også har Aftenposten.no sine journalister tydeligvis vært innom forumet igjen... :)
litt-amatør
07-03-2009, 20:56
En flaske brus herfra også, dette kommer neppe til å skje...
Han har sikkert fåttt ideen her på forumet! Hvilket nick her er egentlig MoL? :D
Han har sikkert fåttt ideen her på forumet! Hvilket nick her er egentlig MoL? :D
IMM ? :colgate:
Han waster ikke time på idioter som oss, var det ikke noe i den duren? ;)
Han waster ikke time på idioter som oss, var det ikke noe i den duren? ;)
Nei, det var bloggere. Vi står antagelig enda lavere på listen ... :p
...eller ble den godeste MoL tatt med buksene nede på egen maskin mens han lette etter mynter?
Dette kan jo like mye faktisk være et bevisst forsøk fra Ryanair om å teste ut hvordan markedet mottar et forholdsvis kontroversielle forslag om nye felt for inntjening til selskapet.
Bizflyer
10-03-2009, 10:45
Jeg har hørt at han nå jobber med klappseter til flyene sine. De vil det bli myntinnkast på slik at hvis man ikke kaster på mynt, så må man stå hele flyturen!
Fly high
10-03-2009, 20:50
Jeg har hørt at man snart må fly selv ... :musikk
At i det hele tatt MOL kan uttale seg om dette sier det meste. Om det er seriøst eller ikke spiller ingen rolle, så lenge det meste av uttalelsene og spillet rundt dette går på å finne nye muligheter for gebyret, ekstra betaling osv.
Jeg synes det er i beste fall irriterende at ikke alt kan inkluderes i prisen fra begynnelsen av. Det er nok av overrasekelser når man er ute å reiser, om man må ha dette i tillegg også. Hele systemer er designer for "å lure" forbrukerne, og det liker jeg ikke
Jeg har reist Ryanair 2 ganger, og det blir ikke flere. Jeg synes de suger. Konspetet og service irriterer meg, og jeg er glad for at det finnes alternativer. Ikke det at alternativen er så veldig bra, men plass om bord, mer sentrale fryplasser osv betyr mye for meg, og er verd prisen.
Hvor mange fikk kun med seg at det skulle innføres og ikke at det var en "spøk"?
FlightDeck
15-03-2009, 19:00
- Boeing klarer å sette folk på månen, designe jagerfly og smarte bomber. Men de klarer ikke å lage en kroneautomat til dodørene.
- Det vil ikke være mulig fordi byråkrater i Brussel har bestemt at steder der det blir solgt mat og drikke må ha gratis toaletter, sa Ryanair-sjefen under konferansen.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=567279