PDA

View Full Version : Forbruker.no


DY
02-03-2005, 09:31
Her har man sammenliknet ulike internettsider med reisebyråene. Pussig nok kommer reisebyråene ofte best ut sammenliknet med selskapene selv. Med et unntak - Norwegian.

http://forbruker.no/reise/article980112.ece

Flyselskapene ikke alltid billigst
Billetten med SAS Braathens til London får du kjøpt billigst hos VIA Ferieverden. Til New York sparer du 4699 kroner hvis du kjøper en SN Brussel Airlines-billett hos Supersaver.no og ikke hos flyselskapet selv. Flyselskapet er tre ganger så dyrt som nettbyrået! Det er altså slett ikke alltid billigst å kjøpe billetten direkte hos flyselskapene, ofte er prisen lavere hvis du går igjennom et nettreisebyrå. Årsaken er ofte at flyselskapenes flysøkemotorer ikke er gode nok. De klarer ikke å finne det rimeligste alternativet - ikke engang blant selskapets egne billetter.

Ellers interessant å se at British airways, Sterling, Icelandair, Norwegian og Ryanair ikke tar gebyr for å bestille flyreiser på internetsidene deres.

The Ticketor
02-03-2005, 11:54
ofte er prisen lavere hvis du går igjennom et nettreisebyrå

Ja, men IKKE ALLTID! Så sjekk begge deler.

Klippe
02-03-2005, 13:26
Tror ikke alle nettbyråene er 100 % oppdatert til enhver tid i forhold til inventory. Vet man hvor mange % av bestillingene via nettbyrå som blir avvist?

The Ticketor
02-03-2005, 14:21
Tja, har man en ordentlig bookingmotor, så bør det ikke være et problem.

Guest
02-03-2005, 14:57
Originally posted by DY

Ellers interessant å se at British airways, Sterling, Icelandair, Norwegian og Ryanair ikke tar gebyr for å bestille flyreiser på internetsidene deres.


RyanAir tar bunker af gebyrer på deres bookingmaskine.

Men iøvrigt er det en uskik af dimensioner at skulle betale gebyr for at købe noget. "Salgstillæg" "ekspeditionsgebyr" hvorfor skal jeg betale for at købe noget - det er sgu da det selskaberne lever af? Fairnok hvis jeg vil have extra service hos et rejsebureau, men at købe hos producenten, der hører det ingen steder hjemme at skulle betale for at købe.

Jan
02-03-2005, 15:11
Originally posted by jens

Originally posted by DY

Ellers interessant å se at British airways, Sterling, Icelandair, Norwegian og Ryanair ikke tar gebyr for å bestille flyreiser på internetsidene deres.


RyanAir tar bunker af gebyrer på deres bookingmaskine.

Men iøvrigt er det en uskik af dimensioner at skulle betale gebyr for at købe noget. "Salgstillæg" "ekspeditionsgebyr" hvorfor skal jeg betale for at købe noget - det er sgu da det selskaberne lever af? Fairnok hvis jeg vil have extra service hos et rejsebureau, men at købe hos producenten, der hører det ingen steder hjemme at skulle betale for at købe.



Men nu kan du med god samvittighed betale købsgebyret med Dankort
:smokin

DY
02-03-2005, 15:19
Originally posted by jens

Originally posted by DY

Ellers interessant å se at British airways, Sterling, Icelandair, Norwegian og Ryanair ikke tar gebyr for å bestille flyreiser på internetsidene deres.


RyanAir tar bunker af gebyrer på deres bookingmaskine.

Forsøkte bestille en reise fra Oslo-Torp til London t/r og totalt kom det på 447,-NOK. I tillegg informere Ryanair at de tar 2,5 Euro i gebyr pr strekning om jeg betaler med kredittkort, og 0,60 Euro pr strekning om jeg betaler med bankkort. I verste fall 5 Euro altså, noe som tilsvarer ca 40,- NOK. Det er langt fra verste gutt i klassen, men enig i at det er uting å måtte betale for å få lov å betale/kjøpe noe.

Farmer
02-03-2005, 15:36
Dette med servicehonorar/bestillingsgebyr tok jo av da flyselskapene sluttet med provisjoner til reisebyråer og andre salgssteder og nettoprismodellen ble innført.
Da dette skjedde ble det mulig å synliggjøre for kundene den "kostnad" som var forbundet med å selge de aktuelle flybilletter. Hos flyselskapene gjør dette seg utslag i gebyrer som skal gjenspeile den kostnad for call-center personell, booking kost/husleie m.m. Dette gjør det også mulig å virkelig vise at online kanalen er den desidert billigste distribusjonsmåten for både kunden og det aktuelle flyselskap. Også online produktene har ikke ubetydelige kostnader, slik at dette er årsaken til at de aller fleste selskap legger på et gebyr som gjenspeiler kostnad pr billett. De som ikke legger på denne har valgt å skjule denne ved å bake denne inn i billettprisen.
Det gjør det også mulig for reisebyråene å vise sin salgskostnad ved de påslag de tar.

Dette skrives bl.a i FAQ på www.wideroe.no om dette fenomenet;

Servicehonorar/bestillingsgebyr
Alle billettpriser oppgis som nettopriser. De ulike salgskanaler legger derfor til et servicehonorar/bestillingsgebyr ved salg av billetter. Nedenfor er det en oversikt over satsene for Widerøes direktesalg. Andre salgssteder og reisebyråer har sine egne satser som kommer i tillegg til nettoprisen . Det beregnes et servicehonorar pr billett.

Følgende servicehonorar/bestillingsgebyr gjelder for Widerøes direktesalg:

Telefon/skranke www.wideroe.no
Innland Business Kr. 200 Kr. 25
Turist Kr. 150 Kr. 25
Innen skandinavia Business Kr. 230 Kr. 25
Turistklasse Kr. 180 Kr. 25
Europa Business Kr. 330 Kr. 25
Turist Kr. 230 Kr. 25
Interkontinental Business Kr. 580 Kr. 25
Turist Kr. 380 Kr. 25

RolfL
02-03-2005, 16:45
Det är väl som Farmer säger för att synliggöra kostnaden för försäljningspersonal m.m. som bolagen tar ut avgiften. Men för mig som kund är det fullständigt likgiltigt att veta att den kostnaden kommer extra vid sidan av. Allt vad bolagen gör kostar ju pengar ! Fuel, besättningar, lease/köp av flygplan, övrig administration , you name it ... Då kan man ju lika gärna dela upp biljettpriset i små poster på samtliga kostnader som en konsekvens. Men är inte "serviceavgiften" också ett krav från konkurrensmyndigheterna då bolagen själva säljer biljetterna?

Trety
03-03-2005, 08:54
Originally posted by jens
Men iøvrigt er det en uskik af dimensioner at skulle betale gebyr for at købe noget. "Salgstillæg" "ekspeditionsgebyr" hvorfor skal jeg betale for at købe noget - det er sgu da det selskaberne lever af? Fairnok hvis jeg vil have extra service hos et rejsebureau, men at købe hos producenten, der hører det ingen steder hjemme at skulle betale for at købe.


Meget vel talt! :up:

Farmer: Å skulle "synliggjøre kostnader for kunden" er en tynn unnskyldning. "Servicehonorar" my ass, kunden må altså betale gebyr for å gjøre jobben selv når man booker.
I samme stil som når SAS Braathens kalte det at folk kunne få kjøpe mat ombord for inflight service... :sarc

Dagens utblåsning! :alien:

Pooh
03-03-2005, 10:48
Nå prater dere tull, gutter... :)

Man må alltid betale for å få kjøpe noe. Neste gang dere har hatt rørlegger på besøk, kan det godt komme en faktura inndelt i lønn, transport, delepris, administrasjon, faktureringskostnader, regnskapskostnader, kvalitetssikringskostnader, telefonutgifter, sosiale avgifter, pensjon, forsikringer, nedskrivninger, kapitalutgifter, markedsføringsutgifter og blablabla.

Gjør man det, vil man se at rørleggeren "egentlig" er veldig billig. Eller det vil i alle fall være målet at man skal tro det...

Det hele dreier seg bare om hvilke kostnader man ønsker å synliggjøre for kunden. I sluttenden er det totalprisen som er interessant, målt opp mot det produktet eller den tjenesten man har fått.

CK
03-03-2005, 12:11
det ligger også et snev av politikk i at flere flyselskaper operer med servicehonorar på eget salg, på nettet eller telefon. Dette kom etter at provisjonen til byråene (som fremdeles står for mye av salget i Skandinavia), og dermed kunne flyselskapene selge sine billetter blligere enn byråene dersom ikke også selskapene la på servicefee. Byråene kan selvsagt også selge uten servicefee, men da er det jo ingenting å tjene på å selge billettene (ettersom de ikke får sine fete provisjoner)

TUC
03-03-2005, 15:03
Originally posted by Pooh
Nå prater dere tull, gutter... :)

Man må alltid betale for å få kjøpe noe.

Ja, men det er smått provoserende når man må betale for å få betalt...
:p

Pooh
03-03-2005, 16:07
Originally posted by TUC

Originally posted by Pooh
Nå prater dere tull, gutter... :)

Man må alltid betale for å få kjøpe noe.

Ja, men det er smått provoserende når man må betale for å få betalt...
:p


Men det må man alltid. Det kalles bare ikke alltid "servicehonorar" eller lignende. Men kostnadene ved å få betalt vil alltid ligge som en kostnad på kostnaden. Som man må betale for å få betalt... :)

amatør
03-03-2005, 16:19
Her er vel Smart Club og Atle Brynestad verste gutt i klassen.Der betaler man jo for å få lov til å handle!:sarc

sail4fun
12-03-2005, 21:08
"oppdaget" vår nye sponsor supersaver.no nå i kveld , og er ikke imponert over de priser og alternativer den klarer å finne, så moralen får blir undersøk flere steder om man skal ut på reiser og skal bestille reisen på internet ( ... , hva har man ikke sekretærer til ...)

/G

DY
12-03-2005, 22:21
Originally posted by P.A. VIKING
"oppdaget" vår nye sponsor supersaver.no nå i kveld , og er ikke imponert over de priser og alternativer den klarer å finne, så moralen får blir undersøk flere steder om man skal ut på reiser og skal bestille reisen på internet ( ... , hva har man ikke sekretærer til ...)

/G

Den konklusjonen kommer vi alltid til når en skal bestille reiser. Sjekk mange steder!:spin: