PDA

View Full Version : WF-siden nede


DY
02-03-2005, 10:10
Skulle sjekke priser på en helgetur og prøvde logge meg på Widerøe (www.wideroe.no) men fikk bare denne beskejden:
Du er kommet til www.wideroe.no

Vår nettsted er midlertidig ute av drift på grunn av feil med kommunikasjon mot database. Det jobbes med å rette problemet. Prøv igjen senere.
:(

Farmer
02-03-2005, 10:14
Sidene er oppe igjen etter 6 minutter. Problemer med linjer hos vår hosting partner i Bergen ;-)

DY
02-03-2005, 10:38
Ja det ordner seg sikkert raskt. Men det tar nok mer enn 6 minutter vil jeg anta.

Farmer
02-03-2005, 10:51
Originally posted by DY
Ja det ordner seg sikkert raskt. Men det tar nok mer enn 6 minutter vil jeg anta.


Det ordnet seg raskt . 0913 var vi oppe igjen ;-)

DY
02-03-2005, 10:54
OK - jeg kom ikke inn før nå. Men det var min egen feil. Jeg skrev bare korrekt adresse i adressefeltet og fikk hele tiden samme beskjed....inntil jeg nå forsøkte "Refresh" og da kom jeg inn.
Datanerd er jeg ikke!:spin:

LCH78
02-03-2005, 17:48
Originally posted by Farmer
Sidene er oppe igjen etter 6 minutter. Problemer med linjer hos vår hosting partner i Bergen ;-)


i motsetning til lokale serveren her i Vadsø som tok kvelden 5/2 og sjefen min fikk den ikke opp å gå før 18/2 :)

DY
02-03-2005, 19:41
Originally posted by LCH78

Originally posted by Farmer
Sidene er oppe igjen etter 6 minutter. Problemer med linjer hos vår hosting partner i Bergen ;-)


i motsetning til lokale serveren her i Vadsø som tok kvelden 5/2 og sjefen min fikk den ikke opp å gå før 18/2 :)

Sånn har det blitt i distriktet......nedprioritert! Får stemme SP til høsten så blir det nok bedre skal du se. :devot:

LCH78
02-03-2005, 22:41
var nok heller det at han mangla noen deler til den :)

Og SP, KRF, SV, FrP er noen partier jeg aldri kommer til å stemme på :)

DY
03-03-2005, 00:02
Og så var den nede igjen.....:(


Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80004005'

[DBMSSOCN]General network error.
//include/LanguageSetup.asp, line 67

LN-KGL
03-03-2005, 00:32
Forstår ikke at noen tørr satse på å ha noe på en MS IIS, nei takke meg til Unix og Apache. Dessuten er det utrolig mange websider som har MS-koding for IE - ler meg skakk hver gang jeg er på besøk med min Firefox. :lol

Falcon
03-03-2005, 00:35
Du vet hvor mange IE-brukere det er vs. Firefox-brukere? :)

Farmer
03-03-2005, 00:40
Oppe igjen etter planlagt oppgradering på en tid hvor det er lite bruk av nettstedet. Til sistemann .. 96% av alle våre brukere har IE.... Ikke unaturlig å optimalisere for majoriteten av brukerne. :)

Falcon
03-03-2005, 00:47
Originally posted by Farmer
Oppe igjen etter planlagt oppgradering på en tid hvor det er lite bruk av nettstedet. Til sistemann .. 96% av alle våre brukere har IE.... Ikke unaturlig å optimalisere for majoriteten av brukerne. :)


Hos Norges største nettsteder ligger tallet rundt 95 i snitt for alle IE-versjoner (over 90% er 6.0). På et par av disse nettstedene ser jeg i dette øyeblikk at antallet brukere av Mozilla Firefox (alle versjoner) akkurat har passert 2%. Netscape har litt flere brukere, mens Opera har enda litt færre.

LN-KGL
03-03-2005, 00:54
Originally posted by Falcon
Du vet hvor mange IE-brukere det er vs. Firefox-brukere? :)


Fordi de er så få, så utelater vi dem :naughty: lukter litt GWB-tankegang av det

Det er fullt mulig å skrive kode som kan leses over alt, men da må du aldri kjøpe noe med MS foran. Har selv nettopp oppgradert til Macromedias StudioMX 2004 etter å ha benyttet Dreamweaver uten og med MX tidligere. Jeg tester alltid resultatet mot flere browsere og operativsystem før det slippes.

Som et eksempel på noen som har bommet er epostleseren på online.no. Noen av funksjonene fungerer ikke med Firefox, bl.a. slette mail, videresende, ...

LN-KGL
03-03-2005, 01:04
Er vel litt atypisk mine brukere (Plane-Spotter.com), med bare 90% MSIE, 6% Firefox, 1,4% Opera, 1,4% Netscape og ikke minst bare 75% versjon 6 av IE - Unix andelen er litt over 1%, MacOS er nesten 3% og nesten 20% har en eldre utgaver av Windows (95/98/ME/NT).

Her er det best å holde tunga rett i munnen :p

dc-8-63
03-03-2005, 03:09
Originally posted by LN-KGL
Forstår ikke at noen tørr satse på å ha noe på en MS IIS, nei takke meg til Unix og Apache. Dessuten er det utrolig mange websider som har MS-koding for IE

Jeg tror det har langt mere med personene bak enn med platformene og softwaren, selv har jeg en jevn fordeling mellom Apache og IIS for kreftregistret her i staten Washington...disse dager har vi hatt 100% tilgjengelighet i over et aar...ingen av disse totalt 5 portalene skaper noe som helst bry...og kravene til sikkerhet slaar vel de meste....skulle personopplysinger komme paa avveier er jeg personlig straffeansvarlig, med bot paa USD 2500 pr opplysing.....og jeg toer aa satse paa en SSL loesning paa IIS 6.0 for deler av dette......

for koding er jeg derimot helt enig i at DreamWeaver MX2004 er i klasse for seg selv...

Jens W
03-03-2005, 05:52
Originally posted by Farmer
Oppe igjen etter planlagt oppgradering på en tid hvor det er lite bruk av nettstedet. Til sistemann .. 96% av alle våre brukere har IE.... Ikke unaturlig å optimalisere for majoriteten av brukerne. :)

Optimalisere er en ting, å avvike fra W3C standard er en helt annen..
Så lenge de som sitter og snekrer sider rundt omkring holder seg til denne fine standarden (eller samlingen av) så skal det ikke være noe problem.

For å snu det hele litt tilbake til topic, så er eneste problemet jeg har opplevd på wf.no at drop-down menyen for flyplass på statussidene ikke virker. (Lista er tom rett og slett)

Enhanced
03-03-2005, 13:05
Originally posted by Cedlind
Optimalisere er en ting, å avvike fra W3C standard er en helt annen..
Så lenge de som sitter og snekrer sider rundt omkring holder seg til denne fine standarden (eller samlingen av) så skal det ikke være noe problem.


Man skal selvsagt holde seg til standardene. En vevutvikler som ikke er i stand til å gjøre noe så enkelt som å lage en vevside som validerer burde helst finne seg noe annet å gjøre. That being said; det hjelper ikke å holde seg til standarderer alene, da alle nettlesere tolker enkelte deler av standardene forskjellig. Særlig IE er jo notorisk kjent for å ikke være veldig standard compliant.

Det som dyktige folk typisk anbefaler er at man først lager nettstedet slik at det validerer, og fungerer i Opera / Mozilla. Deretter gjør man alle hacks / tilpasninger som skal til for at det skal fungere i IE også. Å ta utgangspunkt i en side som er laget kun for IE vil føre til mye mer jobb hvis man ønsker å få den til å se bra ut i andre nettlesere.

Morten.