PDA

View Full Version : Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?


Glenn
23-02-2009, 17:08
Hei.

Er det noen som kjenner til Norwegians praksis når det gjelder hvilke maskiner som går på avganger som er utsolgt? Er det vanlig å bruke -800-maskiner på ruter som er helt fulle?

Er avgangen utsolgt når alle 150 seterene er fylt opp, eller 189 seter? Eller hva de har på sine 800-maskiner..


- Glenn

MD11
23-02-2009, 19:14
B737-300 = 148 seter/ 800 = 189 seter. 150 på Dubai. Er avgangen full så får du ikke kjøpt billett, da står det utsolgt i internettbookingen.

800 blir mer og mer vanlig også på OSL-BGO/TRD og på rutene nordover på populære tider ettersom flere maskiner kommer inn i flåten.

ENGM RAMP
23-02-2009, 19:51
Til og med til Bardufoss ble det sendt en -800 i forrige uke, bl.a på grunn av enorme mengder med ski :)

LN-MOW
23-02-2009, 20:02
Er avgangen utsolgt når alle 150 seterene er fylt opp, eller 189 seter? Eller hva de har på sine 800-maskiner..




I utgangspunktet er det satt opp enten en -300 eller -800 og kapasiteten matcher planlagt flytype. Imidlertid samarbeider ruteplanleggerne med det som kalles 'yield management' og hvis man vurderer det slik at man har behov for flere seter på en spesiell avgang, vil man forsøke å stokke om på flåten for å få til dette. Det er ingen automatikk at det blir satt inn større fly hvis en avgang blir utsolgt, men selvfølgelig vil man forsøke å selge så mange billetter som mulig.

Glenn
23-02-2009, 21:02
I utgangspunktet er det satt opp enten en -300 eller -800 og kapasiteten matcher planlagt flytype. Imidlertid samarbeider ruteplanleggerne med det som kalles 'yield management' og hvis man vurderer det slik at man har behov for flere seter på en spesiell avgang, vil man forsøke å stokke om på flåten for å få til dette. Det er ingen automatikk at det blir satt inn større fly hvis en avgang blir utsolgt, men selvfølgelig vil man forsøke å selge så mange billetter som mulig.

Ok, trodde det kanskje var en automatikk i dette, hadde kanskje vært lurt?

Til og med til Bardufoss ble det sendt en -800 i forrige uke, bl.a på grunn av enorme mengder med ski :)


Jepp, så at LN-NOF var på BDU i går.

ENGM RAMP
23-02-2009, 21:08
Det er ikke så lett å få til noe "automatikk" på dette Glenn :)

gustavf
23-02-2009, 21:16
Ok, trodde det kanskje var en automatikk i dette, hadde kanskje vært lurt?

Dersom flyselskapet til en hver tid hadde et antall maskienr stående overalt, ja. Det har de jo ikke, så dersom man skal sette inn en -800 på en avgang, så må det inn en -300 på avgangen som skulle hatt -800.

Dersom det er en full avgang til Trondheim, så kunne man kanskje sende en 800-maskin dit. Men hva hjelper vel det, dersom den egentlig skulle gått til Bergen og videre til Kanariøyene, for dit kan man jo ikke sende en -300? Eller kanskje den skulle gått nesten full til Bergen og smekk full tilbake, mens alternativet er å sende den helt full til Trondheim og nesten tom tilbake?

Dette er et stort puslespill...

Discus
23-02-2009, 21:21
Og så må man jo passe på at crew har utsjekk på aktuell flytype også. (Vet ikke omDy har fått alle sine crew sjekket ut på begge typer)

Glenn
23-02-2009, 21:24
Ja, det var vel ikke helt gjennomtenkt utspill av meg.. Noe er best manuelt gitt..

Gunnar
23-02-2009, 21:38
Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...

TOS
23-02-2009, 23:24
Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...

Jeg vil vel tro at kapasiteten er delvis satt utfra historiske data, samt forventinger om fremtidig etterspørsel. Å skulle styre flyindivider/modeller mer detaljert i forhold til bookingtall osv. vil vel være en aldri så liten logistisk utfordring, siden de fleste flyindividene vel flytter litt rundt i rutenettet (et fly flyr kanskje OSL-TOS, for så å fly TOS-STN, for så å returnere STN-OSL). Hvis det da er behov for ekstra kapasitet på OSL-TOS så er det kanskje ikke behov for samme kapasiteten på TOS-STN, men behov for ekstra kapasitet på OSL-STN osv. Flytter man på et flyindivid så må man vel i så fall se på kapasitetsbehovet for alle bevegelsene til dette individet den aktuelle dagen, sett i forhold til alternativ anvendelse av maskinen. Noe sier meg at en slik mer real time basert planlegging fort kan by på mer utfordringer enn gevinst (det er tross alt "bare" 40 flere seter), men nå er jeg bare en stakkars økonom :). Men flyindividene disponeres kanskje ikke før relativt tett opp mot avgang uansett, eller hur...?

JoeW
23-02-2009, 23:24
Det blir jo enklere når man får inn flere 738 i flåten, men med tanke på at en del av destinasjonene i forhold til range krever 738, har man jo hatt relativt begrenset mulighet til å "bare sette inn" en 738 uten videre fordi flighten er full. Dog, en full 733 er da ikke ille management-wise, den burde jo tjene greit med penger.

EDIT: Forhåpentligvis, greier du ikke tjene penger med en full maskin, greier du det aldri!

Hickok
23-02-2009, 23:27
Er jo en litt spennende måte å se det på hvis det skal være et problem at flyene er full. Luksusproblem kaller jeg det. :)

LN-MOW
24-02-2009, 01:43
Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...

Slike systemer finnes, men det er enkelte beslutninger en maskin ikke kan ta like bra som en erfaren menneskelig hjerne. Systemet skal være til hjelp, men det skal ikke styre.

Gunnar
24-02-2009, 02:02
Ja, jeg mener å ha hørt at det er der de fleste IT-prosjekter går galt; når systemet får styre i steden for å bli styrt...

Og TOS; jeg er stygt redd for at jeg beveger meg i retning av ditt yrke/fagområde... :p

O_K_
24-02-2009, 08:48
Man skal også tenkte på at enkelte ruter kanskje bookes lang tid i forveien, mens andre fylles opp tett mot avgang. Det er derfor ikke gitt at det er lurt å flytte en 800 fra en rute til en annen som ser ut til å fylles fort. Kan tenke meg at innenriksruter fylles opp på et senere tidspunkt enn utenriks / ferieruter.