View Full Version : jcnorway on tour 2009 - Asia
jcnorway
21-02-2009, 15:07
Da er årets høydepunkt i gang og i løpet av 15 dager skal jeg og samboeren gjennom programmet som dere ser i signaturen :) Akkurat nå er vi på vei mot OSL i god tid før avgang kl 17.10 med SK811. Lite trafikk på E6 og vi passerer akkurat nå Sharif's dekksenter :) Får håpe alt går som planlagt på første strekning som blir OSL-LHR-HKG. Hører kanskje plutselig fra meg før avgang på SK811 ;)
jcnorway
21-02-2009, 15:45
Innsjekk gikk kjapt, baggasje sendes hele veien gjennom, bp for LHR-HKG må printes ut på LHR.
FlightDeck
21-02-2009, 16:36
God tur - dette blir spennende!!
jcnorway
21-02-2009, 16:50
Sitter ved gate 56 og venter på boarding. Har hørt ordet "overbooking" 2 ganger men tror det løser seg. Godt belegg på denne her :) Snakkes plutselig!
Molinari
21-02-2009, 18:17
God tur - gleder meg til å lese -> og tipse hvor jeg kan
litt-amatør
21-02-2009, 21:52
God tur!! Håper første tur har gått bra. Blir spennende å følge i fortsettelsen. Artig at det er godt belegg på London-flighten. Trodde lørdag ettermiddag/kveld pleide å være litt tynt besatt, på den annen side er det vel ingen kveldsavgang i kveld, hverken fra SK eller BA.
Bizflyer
21-02-2009, 22:36
God tur - gleder meg til å lese -> og tipse hvor jeg kan
Er det vanlig å tipse reisende? Trodde helst det var bartendere og servitører som skulle tipses! Har du de reisendes kontonummer så du kan få ordnet med den tipsen?:lol:
BF:cool2
Molinari
22-02-2009, 09:17
Er det vanlig å tipse reisende? Trodde helst det var bartendere og servitører som skulle tipses! Har du de reisendes kontonummer så du kan få ordnet med den tipsen?:lol:
BF:cool2
Tipser der jeg kan
Det er ikke rart du drikker....
Artig at det er godt belegg på London-flighten. Trodde lørdag ettermiddag/kveld pleide å være litt tynt besatt, på den annen side er det vel ingen kveldsavgang i kveld, hverken fra SK eller BA.
Reiste forrige lørdag med 1645-avgangen fra OSL til FRA, den var også nesten full, de eneste ledige setene var visstnok midtsetene på rad 1 (biz) som jo er blokkert og muligens et midtsete i extra - fikk i alle fall det inntrykket fra sete 1F.
Ikke alle SAS-flighter som har lav kabinfaktor tydeligvis
jcnorway
22-02-2009, 12:43
God kveld fra Langham Place i Hong Kong!
Turen gikk smertefritt. Maa si at Air New Zealand har et meget godt Economy produkt. Godt med benplass (plass til 2 knyttnever) og god mat! Lite plast aa finne i Economy, til og med vinglass i skikkelig glass fikk man. Og her var det ikke utdeling av mini-flasker med vin. Bestningen gikk rundt med hele vinflasker og fylte opp til hver enkelt :) I tillegg var det ordentlig AVOD paa hvert sete.
Bilder av mat osv kommer senere naar det blir anledning til aa legge over slikt.
Naa blir det en tur ut for aa utforske omraadet rundt hotellet, samt finne et sted man kan faa seg litt mat.
Fortsettelse foelger etterhvert :)
Samme inntrykk av NZ som meg......;)
Mange mange år siden jeg fløy NZ - men det frister jo til gjentakelse.
jcnorway
23-02-2009, 10:53
NZ overrasket meg positivt i alle fall. Selv om 747'en deres begynner aa dra paa aarene saa er de godt vedlikeholdt og absolutt behagelige aa reise med.
Besetningen var ogsaa veldig tilstede under hele turen og utfoerte sine oppgaver med et smil :) Det at det ikke er mulig aa sjekke inn paa nett med NZ er faktisk ikke noe savn for min del. Det er mulig aa legge inn seteoenske paa forhaand og disse blir i stor grad respektert. I mitt tilfelle sjekket jeg inn paa SAS sin flygning fra OSL til LHR paa nett, mens LHR-HKG med NZ kun var en seat request. Resultatet var at SAS flyttet meg og samboer 11 rader lenger bak ved boarding (hadde egentlig 3E og 3F), mens NZ uten problemer tildelte oss de plassene vi hadde lagt inn oenske paa. Hva skal man med online innsjekk og setevalg? Hoeres selvfoelgelig mer fancy ut enn aa si at man ikke har det sikkert :rolleyes: Det var flere som hadde blitt flyttet paa som kommenterte nettopp dette.
Snakkes! :)
Resultatet var at SAS flyttet meg og samboer 11 rader lenger bak ved boarding (hadde egentlig 3E og 3F),
Ble gardinen/skiltet flyttet en rad bakover? Fra erfaring er det alltid litt risky å velge første raden bak biz/extra når man sjekker inn tidlig da skillet iblant kan flytte på seg
jcnorway
23-02-2009, 11:00
Ja, gardinen/skiltet hadde blitt flyttet en rad bakover. Saa det var nok aarsaken. Da vet man det til neste gang. Legg inn en liten sikkerhetsmargin mellom biz/extra i tilfelle SAS ombestemmer seg ^_^
FlightDeck
23-02-2009, 11:05
Det trenger ikke å ende slik det endte med dere, jcnorway. Det er selvfølgelig en viss risiko ved å velge setene helt foran når man sjekker inn tidlig ettersom man fort kan bli tildelt et nytt sete lenger bak. Jeg har imidlertid opplevd flere ganger at jeg ikke har blitt flyttet, men i stedet blitt en del av Economy Extra når jeg har valgt sete langt foran. Derfor gjør jeg det alltid på ruter som jeg vet har høy kabinfaktor og mange reisende på Business Class og Economy Extra.
jcnorway
25-02-2009, 07:27
God ettermiddag fra HKG!
Her har man nettopp inntatt en bedre lunsj bestaande av diverse Dim Sum. Nam!
Straks settes kursen mot Victoria Peak siden det er god sikt over Hong Kong i dag. Fant en butikk paa kjoepesenteret som er tilknyttet hotellet som har et stort utvalg flymodeller til salgs. Gaar mest i CX og Dragon Air, men saa ogsaa noen modeller fra ATA, Lufthansen, SQ osv. Faar se hva man gjoer med dette :)
I kveld skal online innsjekk hos Emirates testes. Skal ut og fly 777-300 til BKK i morgen kveld.
Snakkes etterhvert :)
jcnorway
26-02-2009, 05:28
Vel... gikk ikke an aa sjekke inn online hos Emirates fordi billettene jeg fikk fra WIAS var papirbilletter og ikke e-ticket. Emirates tilbyr e-ticket, men jeg mistenker at hele bestillingen kom som papirbilletter fordi strekningen BKK-KBV-BKK er kjoept som en PG (Bangkok Airways)-flight og de tilbyr muligens ikke e-ticket. Derfor papirbilletter. Dermed er det oppmoete paa Hong Kong Airport minst 3 timer foer avgang, noe som gir tid til aa bli bedre kjent med omraadet. Stikker kanskje innom Terminal 1 for aa sjekke ut Aviation Discovery Center naar man likevel har saa god tid :)
jcnorway
26-02-2009, 05:48
Nedenfor foelger noen raske inntrykk fra turen saa langt. Bildetekster kommer foer bildene. Bildene ombord er tatt med mobil, resten med speilrefleksen.
Som jeg har nevnt tidligere saa var maten paa NZ bra til aa vaere Economy.
Middag: To valg, enten lammegryte eller kylling i karri, jeg valgte det siste. Som dere ser saa er det lite plast :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009.jpg
Frokost: To valg, enten eggeroere med kalkunpoelse og poteter eller blabaerpannekake med sirup. Valgte det foerste og slik saa det ut.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009003.jpg
God benplass paa sete 67 B. Kunne legge sete godt bakover selv med noedutgang rett bak, og bena kunne man strekke godt ut.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009001.jpg
Underveis i foelge kartet :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009005.jpg
Et bilde av kabinen tatt fra sete 67B
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009008.jpg
I heisen paa vei opp til rommet i 31.etasje paa Langham Place.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0932.jpg
Bilde av rommet og badet.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0918.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0919.jpg
En meget kort rulletrapp fant jeg ogsaa paa en av undergrunnstasjonene ^_^
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0936.jpg
Takk for bilder. Ser jo ut som NZ hadde en rikelig med middag, og to valg til frokost er jo også bra service! venter i spenning på bilder og rapport fra EK.
FlightDeck
26-02-2009, 09:18
Denne maten hadde sikkert kvalifisert til Business Class for flere selskaper innen Europa.
jcnorway
26-02-2009, 11:24
Da er man på Hong Kong International Airport. Tidlig på plass, men det er for å få litt tid til å gå på Aviation Discovery Center:) Flott flyplass og mye interessant trafikk! Blir spennende å se hvordan EK385 blir. Tror det er en rute til Dubai med mellomlanding i BKK. Jeg får huske å gå av :p
Tror det er en rute til Dubai med mellomlanding i BKK. Jeg får huske å gå av :p
Stemmer det - 777-300
Flat bed luxury in First Class, deeply reclining sleeperette seats in Business Class, both with integrated passenger seat control, and a new generation of comfort in Economy. Also featuring our award-winning ice entertainment system.
jcnorway
26-02-2009, 12:41
Får prøve å få tatt noen bilder:) Sitter ved gate nå og har god tid. Får sjekke butikkene her i mellomtiden.
Tertit54
26-02-2009, 23:51
Husk at når du kommer til Krabi så må du gå innom KAIR sitt "kontor" og hilse fra oss alle og si at de ikke må begynne å fly på OSL før KAIR posten er passert 75 000 views:colgate:
jcnorway
27-02-2009, 16:23
Ja... hva skal man si? Emirates er et selskap alle boer proeve! Deres 777-300 er lekker og fresh. Bildene kommer senere naar det blir anledning for det. Foer avgang kom besetningen rundt med varme kluter. EK385 til Dubai via BKK var ikke saerlig folksom paa strekningen HKG-BKK. I bakerste seksjon der vi satt saa var det max 30% belegg. Knyttnevetesten bestaatt og deres AVOD er meget bra! Skulle nesten oenske at jeg kunne faa bli med helt til DBX og det er ikke hverdagskost bak gardinen tipper jeg :rolleyes:
Til middag fikk man velge mellom:
Steamed fillet of ling fish with preserved vegetable in soy sauce, accompanied with Chinese greens, carrot flowers and steamed rice.
eller
Chinese style roast chicken coated with plum sauce, served with mixed vegetables and fried egg noodles with bean sprouts and sping onions.
Til dessert fikk man Orange chocolate mousse cake.
Kaffe/te/sjokolade fikk man ogsaa. All drikke til maten var inkludert. Det eneste som kostet ekstra var hvis man oensket Champagne, dette tok de 8 USD for. Jeg valgte kyllingmiddag :)
Hotellet vi bor paa er ogsaa meget bra. Park Plaza Sukhumvit Bangkok heter det og bilder kommer ogsaa senere her.
Bangkok-oppholdet er blitt noe redusert/amputert siden samboeren har paadratt seg akutt bronkitt. Men etter aa ha konsultert lege og faatt en haug med medisiner saa tror vi at det skal la seg gjoere aa fullfoere reisen som planlagt. Krysser fingrene :)
Ha en fortsatt fin dag i Norge! Her er klokken snart 22.30.
Gleder meg til å fky EK etter den rapporten. Hvordan opplevde du bredden der, de har vel 10 i bredden på 777-en, føltes det smalere over skuldrene enn vanlig?
jcnorway
28-02-2009, 10:09
Tenkte faktisk ikke noe over akkurat det med bredden, men hadde det vaert unormalt trangt saa hadde jeg nok lagt merke til det :)
I morgen skal Thai testes fra BKK-KBV. Er vel en 777 paa den ruten tror jeg. Det finner jeg ut i morgen ^_^ Samboeren er paa bedringens vei saa det er jo positivt.
Kjoepesenteret MBK har akkurat blitt besoekt. Et par timer der holdt lenge for min del... Kan bli for mye shopping for min del :)
Fortsettelse foelger etterhvert.
jcnorway
02-03-2009, 05:07
Da er Thai sin 777-300 testet. Paa raden jeg satt paa var konfigurasjonen 3+3+3.
Knyttnevetesten saavidt bestaatt. Turen fra BKK til KBV tok 1 time og 10 minutter og vi kom oss avgaarde ca 15 minutter etter opprinnelig plan. Flyet var ca 85% fullt, mange Skandinavere med paa denne ruten. I loepet av 1 time klarte crewet aa servere en enkel frokost (fruktkake og juice) + 2 runder med drikkeservering. Effektivt maa jeg si.
Naa er man innkvartert paa Lanta Castaway Resort paa Koh Lanta. Meget fin resort med super badestrand og utsikt! Er for oeyeblikket ca 30 grader i luften, lett overskyet :) En stor flaske Singha her koster 5 kroner :cheers:
Ha en fin uke oppe i nord :)
Misunner deg så pass at det gjør vondt i magen. :) Kos deg. LOS er et fantastisk land.
jcnorway
10-03-2009, 09:44
Da er man tilbake i det kalde nord. Må si at tankene går tilbake til varme Thailand :) Rapport om hjemreisen kommer etterhvert. Fikk dessverre ikke testet Thai sin A300-600, var en 777-200 som fløy oss fra KBV til BKK. Mer kommer senere:)
jcnorway
11-03-2009, 09:58
Har store planer om å få lastet opp diverse bilder og få skrevet noen ord om resten av reisen i dag :)
Nå uttaler jeg meg på grunnlag av erfaringene fra Economy og jeg må si at det var litt nedtur å sette seg på et SAS-fly etter å ha testet Thai, Emirates og Air New Zealand sin service på Economy. Mer kommer forhåpentligvis i løpet av dagen.
jcnorway
11-03-2009, 19:51
Strekning: HKG-BKK
Flightnr: EK385
Selskap: Emirates
Flytype: Boeing 777-300
Klasse: Economy
Sete: 47 AB
Innsjekk i HKG hvor Emirates tilbyr litt å lese på før man steller seg i innsjekkingskøen.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1128.jpg
Synes Emirates sin selskapsprofil er stilig :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1129.jpg
To bilder av maskinen som skulle ta oss fra HKG til BKK denne kvelden.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1130.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1131.jpg
Ombord på Emirates sin 777-300 før avgang.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/26022009014.jpg
Den beste AVOD-tjenesten jeg har vært borti. Merk at alle seter har strømuttak :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/26022009018.jpg
Fikk sneket til meg et bilde av biz med mobilkameraet på vei inn i flyet på turen fra BKK-HKG. Her er det virkelig lekre saker!
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1257.jpg
Kom oss avgårde på oppsatt tid og fikk følgende meny å velge fra.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/26022009020.jpg
Valgte kyllingretten og den smakte bra. Her ble maten servert i plast, men legg merke til bestikket :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/26022009022.jpg
Landing i BKK on schedule og alt i alt en meget positiv opplevelse av Emirates! AVOD-systemet de har frister til langturer :thumbup
jcnorway
11-03-2009, 20:07
Strekning: BKK-KBV
Flightnr: TG249
Selskap: Thai
Flytype: 777-200
Klasse: Economy
Ikke mye å berette om på denne korte turen fra Bangkok til Krabi. Turen tok 1 time og 10 minutter og i løpet av denne turen var det servering av en "snack-pack" + 2 runder med drikketrallen :) Tipper belegget på Economy lå på rundt 90% på denne flighten.
Nedenfor følger noen ymse bilder tatt med mobilen.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/08032009024.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/08032009023.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1243.jpg
KBV var ganske tom denne morgenen. Bortsett fra vårt fly var det en maskin fra Thomson på plass. Ingen maskiner å se fra KAir :colgate:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1241.jpg
Ingen store ting å berette om denne turen. Besetningen var oppmerksomme og ikke minst effektive :) Tommelen opp også for Thai :thumbup:
jcnorway
11-03-2009, 20:17
Returen tilbake til Hong Kong hvor vi skulle bli en natt før turen tilbake til kalde nord gikk med Thai TG 250 (777-200) og Emirates EK384 (777-300). Ingenting nytt å berette. Begge selskapene gjorde jobben sin og tok oss trygt fra KBV til HKG.
Nedenfor følger noen bilder.
En fin lapp som hang i souvernirsjappa på KBV ^_^ EDIT: Ser det er litt vanskelig å lese, men det står "We can take Visa, Master, Amax. And take other money."
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1238.jpg
Maskinen som tok oss fra KBV til BKK.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1239.jpg
Denne stod på KBV da vi reiste. Skulle ta med en del svensker tilbake til ARN.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1240.jpg
Desserten Emirates serverte her var kjempegod!
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/08032009029.jpg
Her følger noen bilder fra BKK:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1251.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1255.jpg
Ukjent selskap for meg. Stod S7.ru på maskinen...
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1259.jpg
Vel framme i HKG så innkvarterte man seg på Marriott Sky City som ligger rett ved flyplassen. Åpnet i desember 2008.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1261.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1262.jpg
Sov godt i den sengen på Marriott! Godt med søvn før reisen tilbake til Norge dagen etter :)
Molinari
11-03-2009, 20:24
KBV var ganske tom denne morgenen. Bortsett fra vårt fly var det en maskin fra Thomson på plass. Ingen maskiner å se fra KAir :colgate:
Faen - kanskje de ikke begynner å fly på OSL........
;-)
Slapp av. De sto sikkert inne i en hangar.... :)
jcnorway
11-03-2009, 20:27
Tidligere på turen hadde jeg fått tatt meg en tur innom Aviation Discovery Center som ligger i terminal 2 på HKG. Nedenfor følger noen bilder fra dette senteret.
De har utstilt noen biz seter fra flyhistorien og her følger noen smakebiter:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1092.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1095.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1097.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1101.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1102.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1104.jpg
En liten samling maskiner:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1109.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1113.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1121.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1108.jpg
En cockpitsimulator var det også.
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1106.jpg
Flott rapport ! Ønsker meg EK til Star Alliance ! :colgate:
jcnorway
11-03-2009, 20:53
Strekning: HKG-LHR
Flightnr: NZ39
Flytype: Boeing 747-400
Sete: 67BC
Klasse: Hva tror dere? ^_^
Avgang kl 08:15 og vi var ferdig innsjekket kl 06:45. Godt med kort vei til flyplassen når man har en tidlig flight.
Fikk tid til å se oss litt rundt på HKG før avgang.
Maskinen som skulle ta oss fra HKG til LHR
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1264.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1265.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/22022009008.jpg
I løpet av turen på litt over 13 timer fikk vi servert frokost, et lett mellommåltid, snacks + middag før ankomst LHR. Her er middagen jeg spiste før ankomst. Biffgryte med potetmos. Ikke mye plast her og vinene ble selvfølgelig servert fra store flasker :) To røde og to hvite viner fra New Zealand å velge mellom.
Nedenfor følger noen bilder av "Airshow" som var tilgjengelig på AVOD. Artig grafikk og animasjon:)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1266.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1267.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1268.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1269.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1270.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1276.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1277.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1278.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1280.jpg
Landet på LHR noen minutter før tiden og passerte denne på vei mot gate :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1286.jpg
Air New Zealand leverer et meget godt produkt i Economy. Pitch'en er på hele 34" og er vel noe av det bedre som finnes i Economy. Frister å prøve ut NZ igjen ved en senere anledning. Får håpe WIAS får selge billigbillettene deres etterhvert :)
Turen fra LHR til OSL gikk med SAS og var ikke mye å skrive hjem om... Etter å ha blitt vartet opp og fått SKIKKELIG service av TG, EK og NZ så var det stor kontrast når standardtalen om "Vi serverer et varmt måltid i Biz, kaldt måltid i Eco Extra, og i Economy vil det bli muligheter til å kjøpe varme og kalde drikker, samt noe å bite på...". Må gjøre en liten :rolleyes: når jeg tenker på at SAS har "relansert service"...
Kom oss uansett avgårde litt før tiden og landet på OSL før schedule. Helt grei opplevelse av SAS, men når man har blitt bortskjemt med disse andre selskapene så blir det en nedtur å komme "hjem" til SAS...
Alle flybillettene kom på ca 8500 kr pr pers, noe som må sies å være bra. Ingen særlig opptjening av poeng og slikt, men hvem trenger det når prisen er så bra?
Konklusjonen må være at service har en annen betydning hos Thai, Emirates og Air New Zealand enn det SAS har satt som definisjon på service. Bortsett fra at samboeren ble syk på turen så må jeg si at dette har vært en flott tur til flotte steder! Flyselskapene innfridde forventningene og det var ingen store forsinkelser eller avvik i løpet av 8 legs, noe som ikke alltid er en selvfølge.
Håper dere likte rapporten selv om den kanskje ikke er veldig flyspesifikk og detaljert som andre rapporter her. Er det spørsmål så kan jeg alltids prøve å svare mer utfyllende hvis dere føler noe mangler.
En veldig bra rapport i mine øyne. Fine bilder og beskrivelser. AZ må absolutt testes ut snarest mulig!
jcnorway
11-03-2009, 21:31
Her er et lite knippe bilder som ikke har noe med fly å gjøre, men som er fra selve ferien :)
Hong Kong skyline by night
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0940.jpg
"Symphony of Lights"
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_0984.jpg
Hong Kong fra Victoria Peak
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1047.jpg
Fra veien fra Kowloon til Hong Kong Airport ^_^
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1084.jpg
Fra Lanta Castaway Resort (beachbar til venstre, grill til høyre).
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1138.jpg
Fra stranden i Koh Lanta. Er det rart man lengter tilbake? :)
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1163.jpg
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1150.jpg
5 kroner pr flaske :colgate:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/DSC_1221.jpg
VoiceCom
11-03-2009, 23:09
Kjempefin rapport og flotte bilder. Ser det var litt bedre vær i HK da du var der. Ser ikke så ille ut i Koh Lanta heller.
Thomsonmaskinen hadde fått svensk reg. så jeg, får den TUIfly Nordic paint?
Flott rapport - annonseringen til SAS er jo veldig bra og bygger opp under det valget du selv har tatt.
jcnorway
12-03-2009, 08:12
Flott rapport - annonseringen til SAS er jo veldig bra og bygger opp under det valget du selv har tatt.
Joda, jeg forstår at SAS ønsker å informere. Men når man nå ikke tilbyr fullservice til hele kabinen, er det virkelig nødvendig å fortelle 100 stk hva de 2 i biz og de 8 i Y+ skal få servert? Hos de andre selskapene vi prøvde så fikk vi kun annonsert hva vi i vår klasse skulle få servert. Ingen lang tale om hva de helt foran hadde å se fram til... Vi i Y har vel ingen interesse i å vite hva de i Y+ og C får servert, eller er det bare meg? Hva ønsker SAS å oppnå ved å dele med hele kabinen hva de foran gardinen skal få av mat og drikke? :)
Takk for super rapport fra det fjerne Østen. Må si jeg gleder meg enda mer til å teste EK etter det lille glimtet du viste frem.
AirbusTrond
12-03-2009, 12:01
Flott og artig rapport, takker spesielt for flotte mat- og menybilder! Kan man spørre om selskapene og routingen ble bestemt slik for å teste mange ulike selskaper, eller var det pris som var avgjørende - eller begge deler? Spør fordi jeg har lyst til å prøve noe lignende til min neste tur til Asia, når den måtte komme (muligens til høsten, om jeg får beholde jobben..)..
jcnorway
12-03-2009, 12:24
Vi hadde ønske om å besøke Hong Kong, Bangkok og Krabi/Koh Lanta. Selskapene og routingen ble bestemt ut fra pris :) OSL-HKG-OSL ble bestilt som en separat booking, mens HKG-BKK-KBV-HKG ble bestilt i en annen booking.
Selvfølgelig spennende å få prøve flere selskaper og flytyper, men det var nok prisen som var avgjørende til slutt. Det ble kun 600 poeng fra SAS (OSL-LHR-OSL i mikroklasse) på denne turen. Reisen med Thai og Air New Zealand var i klasser som ikke ga poeng. Men for 8500 kr pr pers for 8 legs derav 2 longhaul så betyr ikke poeng så mye :)
Savner å ligge på en stranden i Thailand med en singa i hånden. *sukk*
Vurdere Koh Lanta neste gang. Har 2 turer til phuket bak oss. Begge fantastiske opphold.
Hvordan føltes 10 i bredden på 773 ??
jcnorway
12-03-2009, 12:48
Nå satt jeg på en rad der det var 2+4+2 siden kabinen "snevret" seg inn bak der.
Men et par rader foran meg var det jo 3+4+3 og det så ikke ut som det var nevneverdig ubehagelig trangt. Ser at setepitchen på EK sin 773 er 34" og bredden er 17". Til sammenligning så er setepitchen hos SK (A330 og A340) på 32" og bredden på 17,7". SK har altså 1,77 cm ekstra i bredden, men 5,08 cm mindre på benplassen. Kan ikke si at jeg led noen nød hos EK :)
Tommy777
15-03-2009, 01:29
Artig aa foelge med her. Keep it coming!!
jcnorway
15-03-2009, 10:31
Ehm... jeg er jo tilbake :D
Men jeg har noen kommende turer til London og Torino som det sikkert blir tripreports av. På disse turene blir kamera og laptop med så da ligger alt til rette for "live"-rapporter.
Flott rapport. Ser at du fløy NZ's "Dunedin" HKG-LHR. Har selv flydd med denne. Enig at NZ leverer et kjempeprodukt til tross for at 747'ene begynner å dra på årene. God benplass, bra service, god mat og drikke, samt et bra AVOD system gjør NZ til kanskje det beste jeg har flydd. Timesvis med Top Gear gjør flyturen langt kortere. Deres 777 er også meget bra, men her er benplassen redusert til 32 eller 33'.