View Full Version : Forsøker å starte flyproduksjon i Norge
Kveldens mest overraskende sak på TV2 var et innslag om selskapet Aeriton fra Østfold som ønsker å starte opp produksjon av fly i kompositt her i Norge - og helst i tilknytning til Rygge. Det ser ut som om selskapet er under etablering, og at de nå skal gå ut og hente inn 100 MNOK i investorpenger.
Flyet ser ut til å være en høyvinget tomotors turboprop på størrelse med en Twin Otter eller GAF Nomad. Maskinen skal kunne innredes for mange slags forskjellige oppdrag. Det ble vist en masse foilware på TV med skisser til forskjellige konfigurasjoner.
Sjekk enkel 3D-rendering og bittelittegrann info på http://www.aeriton.com/.
Edit: Oh well. Dette var visst ikke så veldig nytt likevel:
http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article31165.ece
http://www.dfk.no/arkiv/nyheter/2005vedlegg/20050122.ssi
Gründerne har heldigvis rettet navnet til "Aeriton Aircraft" (fra Aeroton Aircrafts [!]). :)
De har jo god erfaring med bilproduksjon også nedi Østfold, så det der går sikkert kjempebra!
:spin: VC-10
Bare å ønske lykke til på reisen det.
"Oh ye of little faith". :D
The Ticketor
01-03-2005, 09:48
Meget spennende! Håper det går bra for dem. :up:
Dette høres helt utrolig ut, klarer de dette flytter jeg til Moss!:up:
FBU 4EVER
01-03-2005, 10:00
Kunne de ikke bare snakke med Fairchild/Dornier og overta produksjonsrettighetene for DO-228?
Selve grunnidéen deres, å bruke norsk spisskompetanse på avanserte forsterkermaterialer i kompositter til å bygge sterke og lette strukturer, er i seg selv slett ikke dum. Om en høl-i-veggen-bedrift er i stand til å gå hele løpet frem til sertifiseringer og kommersialisering av et helt nytt avansert produkt gjenstår å se.
Kanskje et brukbart alternativ for Norwegian når 737-300`ene trenger avløsning? :up:
Dette kan gå bra, i siste utgave av Airliner World var det en artikkel om PZL -Mielec M-28 Skytruck, som er basert på Antonov An-28. Det er siste flytype som kan erstatte gamle fly i størrelse 15-20 seter.
Markedet er tilstede med fly av typen Beech 1900, Casa 212, DHC-6 Twin Otter, Dornier 228 og Let 410, som vil trenge en erstatter i årene som kommer.
Dette kan bli en seriøs utfordrer, PZL er jo polsk, og ett øst-europeisk selskap med gammel russiske/ukrainsk teknologi, er det en god del selskaper som vil vegre seg fra å kjøpe flyet.
Ønsker Aeriton lykke til, håper de får dette til!
Hei dere.
Artig og lese rundt om at miljøet diskuterer Aeriton.
Tenkte her jeg skulle gi noe teknisk data på MT13MPA maskinen fra Aeriton.
Maskinen skal sertifiseres etter EASA(JAR) part 23, og er derfor under 5760kg MTOW.
Den er er i størrelse mer mot King-Air serien, en DO228.
High speed cruise er ca est. 348kts
Når det gjelder selve teknisk progresjon, kan vi si så mye at maskinen vil bli sertifisert/testet av en eksisterende organisasjon som har DOA/POA. Så denne delen gjøres ikke i Norge. Aeriton vil bygge seg opp mot å få POA (production organisation approval) mot 2010.
Igjen hyggelig og se at folk er engasjert.
Følg gjerne med oss videre.
Vennlig Hilsen
Johannes Wårseth-Junge
Aeriton Project Manager/CEO
Må si jeg ble svært overrasket, imponert og litt glad over at våre diskusjoner blir lagt merke til, og i tillegg får mer informasjon fra selveste Project Manageren! :)
Og nok en god grunn til å tenke seg om mer enn én gang når man skriver et innlegg... :spin:
Litt overrasket over at ingen av dere har kommentert det allerede, men hvis dere ser på hjemmesiden til selskapet så har flyet Lufttransport sin logo på halen. Etter hva jeg har blitt fortalt via noen som kjenner noen som kjenner noen, så har dem et samarbeid med Lufttransport om å få et fly opp å kjøre som ambulansefly. Dette kan bli spennende. Har også sett performance for flyet, og det ser meget lovende ut!
Originally posted by LN-BRK
Litt overrasket over at ingen av dere har kommentert det allerede, men hvis dere ser på hjemmesiden til selskapet så har flyet Lufttransport sin logo på halen. Etter hva jeg har blitt fortalt via noen som kjenner noen som kjenner noen, så har dem et samarbeid med Lufttransport om å få et fly opp å kjøre som ambulansefly. Dette kan bli spennende. Har også sett performance for flyet, og det ser meget lovende ut!
Ikke alle som er like oppmerksomme ;) (Selv om det er mange av dem her, så overrasker egentlig meg litt også :p)
Det burde vel ikke være noe problem å finne folk med flyfaglig kompetanse, med tanke på bemanningskuttene som har vært både i det sivile og hos forsvaret.
The Ticketor
02-03-2005, 11:03
Johannes,
Lykke til med prosjektet! Vi som elsker luftfart håper selvfølgelig at ordrebøkene blir fulle. Jeg er sikker på at vi ville vært svært glade for en oppdatering sånn litt innimellom (det som trygt kan leses av dem på utsiden altså).
Enda en gang, lykke til!
Ja, lykke til med prosjektet. Vi heier på dere!
Og om dere skulle være i beite for en markedsfører...call me! :p
Vi kommer med en pressekonferanse i begynnelsen av Mai.
Jeg kan røpe så mye at det har skjedd svært mye den siste måneden.
Vår nettside (den ordentlige) vil være oppe noen dager før dette.
MVH
Johannes Waarseth-Junge
CEO
Aeriton Aircraft AS