PDA

View Full Version : Det er ikke gratis å drive et flyselskap, selv ikke for Norwegian


LN-KGL
20-02-2009, 09:44
Gross EBITDA result of MNOK -169 in Q4 (-36)
Group earnings of MNOK -202 before tax (MNOK -34)
Group earnings after tax of MNOK -149 (MNOK -22)

Hele presentasjonen her:
http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216338_Q4%2008%20Presentation.p df&attId=62939

Someone
20-02-2009, 09:58
Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.

Ser at oppstarten i CPH tilnå har kostet 32 millioner ifølge rapportene

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216338_Q4 08 Report.pdf&attId=62940

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216338_Q4 08 Presentation.pdf&attId=62939

På slide 16 sier de litt om flyflåten
- Forventer å ha 18 737-800 i drift ved utgangen av 2009
- 5 leide 738 kommer i h1 og 4 leide og 2 eide kommer i H2
- MDene går ut i Q3
- Total flåtestørrelse forventes å være 44 ved utgangen av året
- 6 fly vil være basert i CPH fra våren av

Flyer
20-02-2009, 10:10
Ikke pene tall det heller, men pga valuta/hedge gevinsten fra tidligere i år så klarer de nesten å nå i 0 for året totalt.

Men var det så lurt å selge sikringen mot valutasvingninger? Det ble jo en kortvarig glede når man leser tallene, hvor svak norsk krone tynger tallene. Fuel, leasing, handling ++ som de betaler i fremmed valuta ligger de helt åpent eksponert mot etter at de tok gevinsten i cash i fjor...

Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk.

LN-KGL
20-02-2009, 10:18
Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007

TigerBlack
20-02-2009, 10:34
Hvor lenge holder denne skuta da ?

Bjørn Kjos må se at Norwegian tapte 202 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor.

Driftsresultatet for Norwegian (NAS) og konsernsjef Bjørn Kjos endte på minus 199 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor. Det er langt dårligere enn det finansanalytikerne ventet, ifølge Reuters.
Forventningene lå på minus 73 millioner kroner.


http://e24.no/boers-og-finans/article2937712.ece

TigerBlack
20-02-2009, 10:45
SAS hadde 5 mrd i konserntap. 4.XX av dette var pga Spanair. SAS Norge mener jeg å huske gikk med ett lite overskudd

Hickok
20-02-2009, 10:49
Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....

Flyer
20-02-2009, 11:09
SAS Norge mener jeg å huske gikk med ett lite overskudd

126 millioner NOK er vel ikke så lite i disse dager ;)

krølle
20-02-2009, 11:32
Skal vi begynne på den tanken, så kan du jo spørre hvor stor del av DY sitt resultat som skyldes Fly Nordic....

Og så kan en fortsette å tenke, hva var oppstartskostnadene i Polen,så langt har den kostet 32 mill i Danmark, men det stopper vel ikke helt der, kostnadene altså:(

JetBlue
20-02-2009, 11:34
Forøvrig er det spennende å se om de får sving på Danmark og snart får orden på Sverige, som så langt har kostet mer enn det smaker tror jeg. Hvis Norwegian (også) hadde konsentrert seg om hjemmemarkedet hadde dette vært kanonbutikk.

Godt spørsmål, og et interessant scenario, uansett utfall. DY er nemlig ingen merkevare i Danmark. Hørte Kjos på TV nå nettopp, og han uttalte at satsningen i Danmark er veldig "spennende", gudene vet hva han mente med det.

Tror DY begynner å se realitetene av diverse kriser de også, faktisk.

Molinari
20-02-2009, 11:36
Godt spørsmål, og et interessant scenario, uansett utfall. DY er nemlig ingen merkevare i Danmark. Hørte Kjos på TV nå nettopp, og han uttalte at satsningen i Danmark er veldig "spennende", gudene vet hva han mente med det.



Spennende er et godt utrykk, som kan bety så mangt....

Hva synes du om min nye frisyre? Spennende!
Hva synes du om min nye kjæreste? Spennende!
Hvordan smakte maten? Spennende!

Joda - så neida

FlightDeck
20-02-2009, 12:13
Det som i alle fall er sikkert er at det tar tid før Norwegians merkenavn og ruter blir kjent og etablert. Og et av problemene til Norwegian i dag er at selskapet har ganske mange slike uetablerte satsninger. Disse er i seg selv spennende og de har åpenbart potensiale - men de må jobbes med og man må bruke tid for å få de til å fungere:

- Norwegian i Polen har vi ikke hørt mye fra det siste året, utover at vi har registrert at en rekke ruter har blitt lagt ned og at antallet fly i Warszawa-basen har holdt seg på samme nivå som da basen ble åpnet. Rutene har blitt konsentrert rundt markeder som Norwegian allerede kjenner, det vil si ruter fra Polen til Skandinavia. Norwegian tjener ennå ikke penger i Polen, og det ser ikke ut til at selskapet vil åpne nye ruter til ikke-skandinaviske destinasjoner.

- Oppkjøpet av FlyNordic og omgjøringen til Norwegian.se har vært kostbart og det svenske markedet har vært seigt. Mange av FlyNordic-rutene gikk dårlig, og Norwegian har måttet kutte ut en lang rekke innenlandsruter og ruter til storbyer. I stedet har selskapet begynt å fly på en rekke Syden-ruter som Norwegian i Norge tidligere har hatt suksess med. MD-80-fly har blitt faset ut av Sverige-flåten til fordel for satsningen i Danmark - og det blir spennende å se hvor mange 737-800-maskiner som til slutt havner i Sverige.

- Norwegian i Danmark fikk en god start med sin København-Aalborg-rute, og det tok ikke lang tid før selskapet hadde annonsert oppstart av 12 nye ruter fra København og to nye fra Aalborg. Denne massive satsningen kommer samtidig som en rekke andre selskaper starter ruter i kjølvannet av Sterling-konkursen, og Norwegian vil få mye tøffere konkurranse i Danmark enn det de har fått i Norge. Norwegian har manglet fly i Danmark og har overført kapasitet fra Sverige, samtidig som selskapet har måttet leie inn dyre flytjenester fra selskaper som Jet time. Satsningen i Danmark kan tippe begge veier; det eneste som er sikkert er at det blir overkapasitet i markedet på mange strekninger.

- Det er et år siden flyplassen på Rygge ble åpnet, og Norwegian har gjort en lang rekke endringer i tilbudet herfra. Flere internasjonale ruter har blitt lagt ned eller blitt flyttet til Gardermoen, og satsningen har blitt dreid i retning av Syden-ruter og innenlandsruter.

Spørsmålet er hvor lenge Norwegian kan klare å opprettholde alle disse usikre og kostbare satsningene. Det som i alle fall er sikkert, er at Norwegians beste og viktigste marked, det norske, må subsidiere de ovennevnte satsningene i året som kommer. Derfor ser vi at Norwegian i Norge har konsolidert seg og ikke åpnet nye ruter i samme tempo som tidligere. I stedet har selskapet lagt ned noen ruter, f.eks. Oslo-Madrid og Oslo-Istanbul, og forbedret rutetabellen på innenlandsrutene der selskapet åpenbart gjør det ganske bra. Nye ruter til Ålesund og Kristiansand har blitt startet, og satsningen på forretningsreisende har blitt synliggjort i kampanjer og gjennom forbedret tilbud til fullflex-reisende. London-ruten får nå tre daglige avganger fra Oslo og trafikken flyttes i sin helhet til Gatwick.

BU662
20-02-2009, 13:07
No nice numbers som kom in. Likevel, mange har tapt penger i 4. Kvartal. Fuel senked mange, ogsa DY sine resultater.

Likevel ligger i presentasjonen ogsa noen confirmasjoner og "lille nyheter" for det vannlige folk.


Det kommer nok en -800 pa kort varsel til
En -800er fra den förste lease-deal er speeded-up fra 2010 til 2009 delivery
2 egne -800er kommer i H2
alle MDer er bort ved slutten av Q3


Innslag av CPH-Satsingen pa resultatene blir spennende mens vi vil se hvor dypt röd det blir i Danmark i Q2 og Q3.

Jeg ble overrasked at man ikke har henvist pa den kommende flytting til LGW. OK, for TRD ruten söker man slots, mens de vil man fa. Dette er en steg i riktig retning og vi har sett dette för i Paris og Roma.

Hvor mye -800er havner i Sverige? Om det heter pa SE register, Ingen. Fra operasjonelt sikt rekker vel 4 stykk for a erstatte de 4 operasjonelle MD80 (1 er jo alltid ute av drift... Shitty snag rates). Mens FlyNordic AOC forsvinner og ogsa de 2 - na 1 - SE registrerte -800er flöy jo pa norsk AOC.

MD11
20-02-2009, 13:42
Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007

Ta bort minusen din foran 7,6.....


Fra boarding:

Key figures full year 2008 (2007)

Passengers: 9.2 million (6.9 million)
Revenue: 6.2 BNOK (4.2 BNOK)
Load factor: 79 % (80 %)
EBITDAR: 200 MNOK (504 MNOK)
EBITDA: -208 MNOK (+208 MNOK)
EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK)


http://www.boarding.no/art.asp?id=35336

ENGM RAMP
20-02-2009, 13:46
Undertegnede har i dag handlet Norwegian aksjer for 118.400,-.
Så får vi se hvorvidt det var lurt eller dumt. Historien vil ubønnhørlig gi svar på det.

Go Tiemand :) Tøff satsing det der, og håper (og tror) at på lang sikt så gir satsingen din avkastning!

Someone
20-02-2009, 13:48
Men på bunnlinjen for hele året 2008 står det -7,6 MNOK mot +84,6 MNOK i 2007

Ta bort minusen din foran 7,6.....


EBT: 0,7 MNOK (113 MNOK)



Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap:p Nettoresultatet til Norwegian var MNOK -7,593 som man kan lese ut av resultatet deres

EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen

bu 4233
20-02-2009, 14:31
Nei KGL har rett! På tross av at han ikke er økonom så klarer han å lese et regnskap:p Nettoresultatet til Norwegian var MNOK -7,593 som man kan lese ut av resultatet deres

EBT er ikke det samme som det som blir igjen på bunnlinjen

I såfall kan det virke som kjoseren selv tar feil :8:

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1613666.ece?jgo=c1_re_left_9

Hele 2008 endte med et overskudd på 0,7 millioner kroner, sammenlignet med 113 millioner kroner i 2007.

- Jeg er svært tilfreds med et resultat på plussiden i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer, spesielt med tanke på høye drivstoffkostnader som også har rammet Norwegian hardt. Driften vår i Norge går imidlertid godt, og vi har også dreid organisasjonen i Sverige kraftig. Dette skal gi resultater for inneværende år, sier Kjos.

Someone
20-02-2009, 14:37
I såfall kan det virke som kjoseren selv tar feil :8:


Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.

Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv

En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden

bu 4233
20-02-2009, 14:48
Han tar ikke feil, men har heller ikke rett. Her så bruker han den målestokken som passer han best. I dette tilfellet earnings before tax. Men det sier ikke nøyaktig hvor mye man satt igjen med etter alt som skal trekkes fra var trukket ut.

Siden det finnes så mange forskjellige definisjoner på overskudd (regnskap er ikke like rett frem som mange tror, da de er fulle av skjønn og vurderinger) så vil man når man presenterer sine egne tall, bruke det som fremstår som mest fordelaktig for en selv

En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden

Da må jeg få spørre deg Somone. Hva vil Norwegian stå registrert med for2008? Et MINUS på 0.7 mill før skatt ??

JetBlue
20-02-2009, 14:48
En ting er uansett regnskap, men kontantstrømmen fra driften var også solid plantet på minussiden

Ja, nemlig, og dét er alvorlig!

FlightDeck
20-02-2009, 15:38
Flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank sier han inntil nylig var svært skeptisk til Norwegians inntog i det danske markedet.

- Det danske markedet er modent og svært vanskelig. Men det er en ny situasjon nå, når SAS trekker seg tilbake og lar passasjerene stå igjen på bakken. Nå tror jeg Norwegian får en lettere jobb, sier Pedersen til E24.

http://e24.no/boers-og-finans/article2938198.ece

FlyHi
20-02-2009, 19:11
Men hvad de danske aktieanalytikere og "flyeksperter" mener tror jeg man skal forholde sig meget afslappet til.

Det var de samme, der mente at priserne på flybilletter ville stige da Sterling gik konkurs????? Her skete det stik modsatte... Blot et eksempel på at disse såkaldte "eksperter" ikke har meget føling med flymakedet selvom de selv på står noget andet.

bu 4233
21-02-2009, 03:53
Men hvad de danske aktieanalytikere og "flyeksperter" mener tror jeg man skal forholde sig meget afslappet til.

Det var de samme, der mente at priserne på flybilletter ville stige da Sterling gik konkurs????? Her skete det stik modsatte... Blot et eksempel på at disse såkaldte "eksperter" ikke har meget føling med flymakedet selvom de selv på står noget andet.

Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!

TOS
21-02-2009, 09:32
Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!

Someone er økonom, ikke "såkalt økonom". Hvilken relasjon har du til DY?

Resultatet vil, om tallene i denne posten er riktig, vise 0.7 millioner + før skatt og et nettoresultat på -7.6 millioner for 2008. Å trekke frem fakta er på ingen måte å tåkelegge. I likhet med Someone og JetBlue synes jeg også det er bekymringsfullt at cash flow fra operations er negativ.

JetBlue
21-02-2009, 12:10
Jaja men jeg lurte nå på om resultatet for DY 2008 kom til og vise minus 7 eller pluss syv mill før skatt. Her prøver såkalte økonomer og tåkelegge fakta og det synes jeg er tøv!!!

Såkalte økonomer - hva skal det bety? Forholdet er vel at vi påpeker hvordan et regnskap skal leses og forstås. Det har ingenting med tåkelegging av fakta å gjøre.

TCAS
21-02-2009, 15:34
Fin kommentar fra Kjos i en E24-artikkel: "- Tallene var egentlig bedre enn mange fikk med seg da vi presenterte resultatet, sier Norwegian-sjefen. " :)

http://e24.no/boers-og-finans/article2939747.ece

Gbuster
21-02-2009, 16:34
"- Tallene var egentlig bedre enn mange fikk med seg da vi presenterte resultatet, sier Norwegian-sjefen. "

Da er jo spørsmålet: Er det de "mange" som ikke forstår, eller måten tallene presenteres på, som er problemet?

Uansett hvordan en snur og vender på tall / presentasjon er det fortsatt stort underskudd på drift.

Flyer
24-02-2009, 12:22
Nå har NAS fått brutal juling flere dager på rad. Falt nye 11% i går og over 7% i dag. Aksjen har falt over 70% de siste 12 månedene, det er jo bare sorgen! Det virker som analytikerne ble
overrasket på Q4, og at de ikke helt deler oppfatningen om at tallene var mye bedre enn alle tolket dem dessverre.

SAS-aksjen har også fått hard medfart, men ikke i samme grad. Den stiger 3% i dag, og har til tross for emisjonen "bare" hatt et fall på 49% de siste 12 månedene, og dermed en "bedre" utvikling enn NAS.

Håper det snur snart for alles del, nå knaker det litt i aksje-sømmene...