Log in

View Full Version : AF i C: LHR-CDG-OSL


Someone
19-02-2009, 23:09
Etter en helg i London var det så tid for returen tilbake til Oslo og for å få tømt FlyingBlue kontoen min så valgte jeg å prøve ut Air France sin intra-Europeiske business class. Itillegg til poengene så skulle de også ha en over €110 i diverse avgifter og drivstoff, så spesielt uttaksvenlig kan ikke Flying Blue hevdes å være.

Var vel ikke helt i 100 etter kvelden før da jeg tok Tuben utover mot LHR etter en rask lunch. Hadde avgang 16:00 og ankom LHR drøye 1,5 timen før så hadde god tid. Air France bruker T2 på LHR og dette er kanskje den kjipeste terminalen på LHR og bare for å gi en dårlig førsteinntrykk så er innsjekkingsområdet det som tidligere var en parkeringskjeller, noe som gjør at det er ekstremt lavt under taken. Nestern innerst og delves gjemt bak noen søyler fant jeg SkyTeam og AF sin innsjekkingsområde. Bortimot ingen andre der og ingen foran meg i business check-in så tok ikke lang tid før jeg hadde fått boarding card, fått levert fra meg kofferten og var på vei mot security. Slapp å ta ut laptoppen, men derimot så måtte skoene av her. På innsiden gikk jeg rask i rettning AF sin lounge og satte meg der. T2 er generelt en terminal med elendig utsikt med fra AF sin lounge ser man bort på T3 og deler av den ene rullebanen som man ser av bildene under

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010531.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010537.jpg

Loungen i helhet var litt kjedelig og den manglet også WLAN, selv om det riktignok var et par PCer der. Drikke utvalget var bra, mens matutvalget derimot var elendig og bestod stort sett av diverse snacks og "evigvarende" småkaker
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010534.jpg

Manglet do gjorde det også så like før boarding ble det å pakke sammen og finne frem til en do som lå innerst i en liten labyrint. Pre-boardet og 1 minutter senere begynte boarding og vi som satt foran og de helt bakerst i bussen fikk lov til å gå ombord først.
Var en 321 som var satt opp på ruten og var vel 5 rader biz med 4 passasjerer og resten economy som knapt nok kan ha vært halvfull. Air France har en litt umoderne blåfarge på setene sine og selv om de ser myke ut så synes jeg det var harde i stoppen og foretrekker Recaro slim-line (f.eks ala Swiss) fremfor disse. AF har blokkerte midtseter i business og man har et bord mellom setene som skille
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010538.jpg

Hadde valgt meg sete 1A på LHR-CDG for å få testet ut hvordan plassen var på bulkhead
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010539.jpg

Hyggelig crew og det var 1,5 av totalt 5 stykker som tok seg av oss 4 i business class. Så snart de uvaskede massene hadde kommet seg bak, ble det også utdelt pre-departure drinks og man kunne velge mellom Champagne, juice eller vann og glassen var 2/3 fulle, men av plastikk. Avgang på rute og det var ikke mye ventig får vi kom oss opp i luften og var på vei mot CDG. Mat ble utdelt før vi var kommet opp i cruisehøyde og vi fikk en matboks som kunne minne litt som SAS Y+ på intra-Scand. Desserten var bedre enn SAS sin, men totalt sett så vinner SAS her Tok en glass Champagne til for å reparere litt, men angret egentlig litt i det jeg så hun tok frem flasken (AF bruker store flasker) da jeg så det var Heidsieck Monopole, som er den Champagnen jeg liker minst
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010540.jpg

Ellers en hendelsesløs flytur og nesten 15 minutter før rute landet vi på CDG. Men hva hjelper det når man lander på totalt motsatt ende av flyplassen og etter å ha takset rundt hele Roissy så kom vi til gaten vår på T2-F et par minutter etter rutetid.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010542.jpg

CDG T1......han som designet dette beistet fortjener virkelig å få inndratt arkitektdiplomet sitt:baeh
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010545.jpg

Først ut av flyet og null kø i passkontrollen og kunne ta fatt på spaserturen i rettning T2-D. Stort sett var det greit skiltet, bortsett fra da jeg kom til enden av innsjekkingsområdet til F. Der ble jeg nødt til å resonere meg frem til at jeg bare skulle fortsette å gå rett frem helt til jeg kom til D og det visste seg å stemme. Så var det å vise billett og ID for å komme inn på innsjekk/bagasjelevering, så det samme for å komme gjennom security. Lite kø i security, på tross av at det var en der på nabobåndet som lagde en helvetes scene over en brus og som på fransk maner skulle krangle med vaktene.
Kort vei å gå fra security til gaten og nok engang skulle boarding card og ID sjekket. Skjønte fort at siden det ikke var noe fly som stod der at det ble bussing og ikke overaskende, før man fikk gå ombord i bussen skulle boarding card og ID sjekkes på nytt:rolleyes:
Etter en utrolig rykkete busstur ut til øya på T2-E fikk vi så gå ombord i en 319 som stod klare for å ta oss til OSL......men før vi fikk slippe ombord så måtte besetningen selvfølgelig sjekke boarding card og visste du det ikke så nektet de deg ombord stigning. Tilsammen kom jeg frem til at fra jeg ankom CDG til satt ombord i flyet til OSL måtte jeg vise ID 5 ganger og boarding card 6 ganger, så dokumentkontroll er det ivrige på der nede.

Ombord var det også her 5 rader business og vi var vel kanskje 6 stykker her, mens bak gardinen var belegget kanskje rundt 65% hvis jeg skal tippe, mer var det ihvertfall ikke. Pre departure drinks av samme slaget som fra LHR ble også servert her men her var de litt mer gjerrige på mengden så var vel ikke mye mer enn halvfull.
Benplassen på sete 2A derimot var mer enn godkjent og blant det beste jeg har hatt på intra-Europeisk
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010547.jpg

Avgang på tiden og fikk satt kursen mot OSL. Totalt 4 på jobb i kabinen og de to som hadde ansvar foran bestod av en skikkelig matrone som sikkert trenger flere hender for å telle antall streiker og en yngre elegant. Men også på denne flighten var besetningen hyggelig og greie.
Maten ombord var en slags kaldt ris og kjøttrett, med en minibaguett av typen steinhard:angry:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010548.jpg

Stort sett overskyet hele veien, men klarnet litt opp da vi nådde Sørlandskysten og fulgte Oslofjorden hele veien inn og landet på en snødekt OSL på rutetiden og fikk heldigvis en gate med kort gåavstand til bagasjehallen. Siden jeg hadde pri-tag på kofferten tok jeg meg bedre tid enn normalt i tax-free'n, og etter og ha få fullt opp kvoten gikk jeg til båndet hvor kofferten kom etter 1 minutt. Siden jeg ikke hadde noe mat hjemme og var litt sulten så stoppet jeg på Peppes før jeg begikk meg mot flytoget. Jeg og mange andre rakk akurat ikke Flytoget pga en jævla tulling som stod å blokkerte alle i rulletrappen og som ikke skjønte poenget med å gå til høyre på tross av at folk så ifra ganske klart:71:


Konklusjon
Man mange kanskje vet, så var det en liten gjettekonkuranse i forbindelse med denne reisen angående om 45 min transfer tid på CDG ville holde. Noe det gjorde denne gangen. Ellers så skuffet rett og slett Air France i business på intra-europeisk. Plassen ombord var god og crewet gjorde en god jobb, men eller så faller de totalt gjennom, spesielt på mat- og drikkefronten hvor SAS faktisk har et bedre produkt i Economy Extra. En såder kald rett, plastbestikk og plastikkglass holder ikke! Nå fikk jeg ikke testen loungene deres på CDG pga dårlig tid, men den på LHR var av det enkle slaget, selv om drikkeutvalget var bra. Og nok engang fremstår T2 på LHR som den værste terminalen der, noe jeg var klar over fra før da jeg tidligere har reist med Lufthansa derifra

Savipix
19-02-2009, 23:18
Tack för ännu en bra rapport från Someone(s) reports A/S

Martin
19-02-2009, 23:30
Og jeg som hadde håpet at vi kunne opprettholde sangtittel-i-trip-rapport-tradisjonen med Bonnie Tylers "Lost in France" :D

Bra rapport! Men, er det Cola Zero jeg ser på siste bildet? Du vet hva slags rykte man får om man drikker lettbrus her på forumet?

Someone
19-02-2009, 23:31
Bra rapport! Men, er det Cola Zero jeg ser på siste bildet? Du vet hva slags rykte man får om man drikker lettbrus her på forumet?

Vanlig Pepsi. AF har ikke Coca ombord.

Martin
19-02-2009, 23:32
Vanlig Pepsi. AF har ikke Coca ombord.

Ah, da så. Syntes det så ut som en svart boks.

JoeW
19-02-2009, 23:35
Fin rapport, selvom konklusjonen vedr. AFs C-klasse kom litt uventet på meg.

(Og light-brus er bra, Martin - om jeg hadde drukket tre liter sukker-cola om dagen ville jeg neppe sett ut - med coke zero legger jeg ihvertfall ikke på meg!!)

LN-MOW
19-02-2009, 23:59
Vanlig Pepsi. AF har ikke Coca ombord.

JO. mellom Paris og Atlanta, :cool:

JoeW
20-02-2009, 00:11
JO. mellom Paris og Atlanta, :cool:

Har de noe valg?? :rolleyes:

LN-MOW
20-02-2009, 00:16
Nei, Delta satte hardt mot hardt der! :P

Tommy777
20-02-2009, 04:57
Takker for rapport. Det businessproduktet er det verste jeg har sett innen Europa.

EB
20-02-2009, 06:51
Takk for nok en velskrevet rapport...som jo ikke får meg til å önske å bytte flyseslkap eller allianse.

LCH78
20-02-2009, 07:30
Du vet hva slags rykte man får om man drikker lettbrus her på forumet?

Er kun Solo Super som gir et sånt rykte da :)

Fin rapport som vanlig fra den kanten :)

FlightDeck
20-02-2009, 10:20
Takk for en glimrende rapport! Business-produktet så stakkarslig ut - de kan umulig ha brukt verken kreativitet eller fornuft når de har planlagt matserveringen. Og ellers har FlyingBlue noen vanvittige satser på uttak av bonusreiser. Skal du til Afrika må du f.eks. ut med over 3000 kr. i skatter og avgifter.