PDA

View Full Version : Med KLM til Asia

imm
18-02-2009, 17:09
Jeg var veldi heldig og vant to billetter med KLM til valgfritt reisemaal. Vi diskuterte langt og lenge hvor turen skulle gaa. Vi var innom Karibien, Afrika, men endte opp med Asia. Vi booket til Kuala Lumpur hvor vi planla aa vare i 3 netter, foer vi reiste videre til Singapore. Der har vi noen bekjente, og vi booket 3 netter der ogsaa, foer vi skulle tilbake til KUL. Flybilletten KUL-SIN t/r kjoepte vi paa nettet for ca 1000 kroner (for 3 personer).

Avreisen fra Torp gikk ikke som planlagt. KLM har slitt mye med forsinkelse i vinter (se egen traad om KLM paa TRD - samme problem paa Torp). Vaar avgang ble godt over en time sen, og vi mistet forbindelsen i Amsterdam.
Vi satt foroevrig paa siste rad fra Torp, og det er ganske mye braak fra motorene saa langt bak i F70. Men bevares, vi hadde en fin tur, og mannskapet ombord var veldig vennlige. Uvanlig vennlige vil jeg si. Vi fikk til og med hver vaar flaske champagne som plaster paa saaret. Ikke galt!

Vi fikk ikke dekt overnatting i Amsterdam av KLM. Grunnen var naturlig nok at vi hadde vunnet billettene. Vi la oss inn paa Sofitel, og det var et greit hotell 10 minutter unna flyplassen. Vi dro inn til byen neste formiddag, men aa slite rundt med 3 trillekofferter i regn og blaast fristet lite. Vi rakk et kanalcruise og et cafe besoek. Saa dro vi tilbake til flyplassen og ruslet rundt. Jeg liker flyplassen, oversiktelig og grei, godt utvalg av butikker og serveringssteder.

Boarding paa KL907 gikk etter planen. B747-400 brukes paa den ruta, og det skulle bli min foerste tur med mix versjon av denne maskinen. Vi saa cargo ble lastet ombord bak, og det er imponerende hvilken kapasitet dette flyet har!

Ombord virket alt som normalt, helt til kapteinen sa at naa var det bare en lasteluke som skulle lukkes, saa skulle vi sette kursen mot KUL. Men tiden gikk, og ny beskjed kom. Luka lot seg ikke lukke, og teknikere var tilkalt. Det gikk mer tid, og ny beskjed kom: Flyet skulle lastes om, og luka lukkes manuelt. Jeg saa 4 containere ble tatt ut, saa kom ny beskjed: Flyet ble kansellert.

Vi ble sendt til transit service, og der ble det lang venting. Det tok ca 2 timer foer jeg kom til en skranke. Denne gang ble vi gitt hotell, og booket om til Singapore neste dag. Grunnen til det var at vi skulle bare ha 3 netter i KUL, og to av disse var allerede gaat. Lite poeng i aa komme til KUL paa ettermiddagen for aa reise til SIN neste morgen.

Det er naa 4 timer til avgang til SIN. Det er 777-200 som blir brukt paa denen ruten, og fordelen med det er ihvertfall at de har tv skjerm i stolsetene. Det er noe jeg setter pris paa.

Saa faar vi bare se da, om vi kommer oss avgaarde.

KLM ansatte har vaert fantastisk hyggelige og hjelpsomme hele veien. Vi har faat den beste servicen, selv om ting ikke har gaat som det skal.

Fortsettelse foelger!

IMM

MountainDew
18-02-2009, 23:47
Det var litt av en start på turen :)
Er spent på fortsettelsen

litt-amatør
18-02-2009, 23:57
Spennende rapport som det skal bli enda mer spennende å følge videre. Men det var rart/dumt dere ikke fikk dekket hotell når det var KLMs feil.

JoeW
19-02-2009, 00:38
Spennende rapport som det skal bli enda mer spennende å følge videre. Men det var rart/dumt dere ikke fikk dekket hotell når det var KLMs feil.

Sånn er det med "frynsegoder" for ansatte... Gleder meg til fortsettelsen, imm!

LN-FOC
19-02-2009, 01:15
Du har vel strengt tatt alltid krav på overnatting, med mindre flyselskapet kan dytte skylda over på andre....???

EB
19-02-2009, 05:43
Reglene for kompensasjon på ID er vel enkle og greie - er du ombord får du kompensasjon er du ikke med flyet får du det ikke...

memphis_belle
19-02-2009, 08:50
Reglene for kompensasjon på ID er vel enkle og greie - er du ombord får du kompensasjon er du ikke med flyet får du det ikke...

Men nå var vel ikke han på ID tur?
Han hadde jo vunnet billetter!
Regner med at det var en vanlig konkurrase som var åpen for alle, og ikke internt for KL ansatte?

Discus
19-02-2009, 09:01
EU-reglene er ganske klare - ifbm. hvem de gjelder for står det:

The regulation applies to any passenger
...
unless

* the passenger is travelling on a free or discounted ticket not available to the general public, other than a ticket obtained from a frequent flyer programme.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Applicability

LN-KOG
19-02-2009, 09:32
Han sier ingenting om hvordan billetten er vunnet. Kanskje en ide å spare på kruttet til man vet om billetten er vunnet i noe som var "available to the general public" eller bare noe for handling-firmaer som ikke er "general public".

JoeW
19-02-2009, 10:16
Jeg leser mellom linjene at han har vunnet i konkurranse/trekning på arbeidsplassen...

(Jeg tipper trekningen ble holdt fordi de er helt ville på self-service check-in på TRF ;))

gardkarlsen
19-02-2009, 10:54
Regner med at vi får se noen bilder etterhvert? ;)

imm
20-02-2009, 05:09
Vel, vi kom oss avgaarde til slutt. Reiste med KL837 til Singapore onsdag kveld, og flyet var paa rute.
Jeg var virkelig imponert over PTV ombord, det overgikk baade British Airways og Virgin Atlantic (som jo er veldig bra). Det var kort avstand mellom setene, det var jeg forberedt paa. Men vi satt godt allikevel. Maten omobrd var av veldig god kvalitet. Jeg hadde pasta til middag, mens kona og Michelle hadde kyllying. De gikk ofte forbi med drikke. Da middagen var inntatt, ble vi bedt om aa dra ned "gardina" siden det ikke ville vaere moerkt ute veldig lenge. Lysene ble slukket, og vi sovnet fort. Det eneste som jeg har aa utsette paa turen var at mens de fleste sov, kom de med is, og istede for aa spoer med "innestemme" ble ihvertfall jeg vekket av spoersmaal om jeg ville ha is. Det var irriterende. Men ellers: Topp service, topp entertainment system, og topp mat. Jeg saa to filmer: The Shooter og Blood Diamond.

Vi landet paa rute i Singapore. Jeg stiller meg helt uforstaaende til den kritikk som KLM har faat paa sine langruter. Det jeg opplevde var langt over forventningene. Folk var genuint vennlige og hjelpsomme baade paa bakken og i luften.

Da vi kom ut av flyplassen sto en mann med skilt: Mr Leif Arild Jensen.
Vi ble tatt med i en BMW 730 Li til Shangri La hotell.

IMM

akira
20-02-2009, 13:03
Fin fin rapport så langt, imm. Kjenner meg igjen ang long-haul KLM, topp service og god mat.

imm
21-02-2009, 04:24
Hotellet: http://www.shangri-la.com/en/property/singapore/shangrila
er i en klasse for seg selv. Jeg har aldri bodd saa flott foer! Det er helt ubeskrivelig. Det er 5 minutter aa gaa til hovedgata, allikevel faar man ikke foelelsen av aa vaere midt i en storby. Her er et stort hageanlegg og et stort basseng. Virkelig god rekreasjon etter en dag i byen. Dette maa vaere det ultimate for business menn. Her faar man virkelig slappet av i rolige omgivelser, selv om man er midt i sentrum.
Frokosten er i en klasse for seg selv. Det er umulig aa beskrive!
Rett utenfor resepsjonen er det vip parkering for 5-6 biler. Her staar en Lamborghini, ferrari, bentley.... heheh.

Byen er veldig groenn og frodig. Ryddig og ordentlig fra A til AA. Vi har ruslet litt rundt i byen, tatt en sightseing buss, og tatt et cruise paa elva her. Absolutt flott alt sammen.
Vi koser oss!

Om to dager skal vi videre til Kuala Lumpur med Air Asia. Gleder oss til det, selv om vi kommer til aa savne Singapore og hotellet.

Molinari
21-02-2009, 09:42
Dere må komme dere på Night Safari hvis dere får det til.
Ta taxi t/r..... ikke buss

gardkarlsen
21-02-2009, 16:02
Da er jeg på plass i Kuala Lumpur og jeg bor på Traders (som er "billig" kjeden til Shangri-La forresten). Har nettopp sjekket inn men har bodd på hotellet før så jeg visste hva jeg gikk til. Kos dere videre i Singapore.

imm
22-02-2009, 04:00
Hvor lenge blir du der? Kanskje vi sees?

Bizflyer
22-02-2009, 04:51
Det er vel stor forskjell på KLMs 747 og B777 på langrutene. Dårlig med PTV på 747.

BF:cool2

gardkarlsen
22-02-2009, 05:47
Hvor lenge blir du der? Kanskje vi sees?

Skal jobbe hele uken og drar hjem på fredag kveld. Du vet aldri...kanskje vi møter på hverandre ;)

imm
23-02-2009, 10:57
Er naa paa flyplassen i Singapore. Ingen venting for innsjekk. Det var gjort paa to minutter. Men en del spoersmaal til kona om visum til Malaysia. Hun har pass fra Barbados, og det er nok ikke saa vanlig her. Men etter hva jeg sjekket hjemme, trenger hun ikke visum. Men damen i innsjekk sa at hun sansynlig vis ville maatte taale konfrontasjon med immigration... Vi faar se hva som skjer.

AK132 skal gaa om en halv time, men flyet er ikke her. Det er ikke annonsert noe forsinkelse. De snur vel flyene raskt da...

Vel, vi setter snart kursen mot KUL, og jeg gleder meg.

imm
01-03-2009, 10:21
Turen med Air Asia gikk supert. Veldig flott maskin, med skinninterioer og greier. Vi gikk ca 10 minutter sent, men landet omtrent paa rute. Topp betjening ombord - terningkast 6 paa utseende alle sammen. Skjortene hadde glidelaas, og de var dratt akkurat passe langt ned :p

Naa star vi i Kuala Lumpur, og skulle reise hjem i gaar. For 3 dager siden fikk jeg vite at det var 110 ledige plasser paa flyet. Da vi kom i gaar kom vi ikke med fordi de sprakk paa vekter. Saa daa var det bare aa dra med kone og barn tilbake til byen, og sjekke inn paa hotell klokka halv to paa natta. Det var litt av en nedtur.

Det er visst like ille i dag, men vi maa jo bare forsoeke....

Wish me luck!

gardkarlsen
01-03-2009, 10:27
Turen med Air Asia gikk supert. Veldig flott maskin, med skinninterioer og greier. Vi gikk ca 10 minutter sent, men landet omtrent paa rute. Topp betjening ombord - terningkast 6 paa utseende alle sammen. Skjortene hadde glidelaas, og de var dratt akkurat passe langt ned :p

Hehe...har akkurat samme erfaring med AirAsia. Flott maskin og lekre damer som betjening ombord. Vi hadde en av besetningsmedlemmene som sto og kikket på seg selv i speilet omtrent hele veien fra KUL til BKK...men hun var flott også så vi brukte også neste hele tiden fra KUL til BKK med å kikke på henne ;)

imm
02-03-2009, 09:31
Ja, jeg skjoenner hvorfor Fred. Olsen ble saa salig i blikke den gang han snakket om de gamle flyvertinnene her hjemme kontra de "singapore girls".

Vel, det gikk ikke bra i gaar heller. Vi er fortsatt i KUL. Pussig nok fikk vi gaa til gaten, og koffertene ble levert og merket stand by. Da vi ikke kom med, maate vi igjennom passkontrollen, og hadde et svare strev der med aa forklare at vi kun hadde vaert paa gate c3. det ble mye greier ut av det, og nye immigrasjonskort maatte fylles ut.
Vi ble lovet aa faa bagasjen vaar ved bagasjebaandet, men de kom ikke. Etter to timers venting paa bagasjeservice, fant de ut at koffertene var paa vei til Amsterdam. Yesss. det var bare det som manglet akkurat naa. For en tur! ALT som kunne gaa galt, har gaatt galt.

gardkarlsen
02-03-2009, 09:36
Dette høres jo bare verre og verre ut. Så hvor lenge blir dere sittende i Kuala Lumpur? Og nå uten klær også? Heldigvis kan man kjøpe ting billig i KL dersom man bare går på de rette plassene :-)

imm
03-03-2009, 16:20
Ja det har vært litt av en tur. Alt som kunne gå galt gikk galt. Og litt til.

Mandag kveld dro vi igjen ut til flyplassen (tredje forsøk), og denne gang kom vi med. Min kone og barn i vanlig sete, og jeg fikk klappsete. Etter å ha sittet ombord en stund fant de ut at det faktisk var et ledig sete ombord, og jeg fikk det. Det var jeg virkelig glad for, for klappsete var virkelig ukomfortabelt. Flyet var nok også fullasted med cargo og fuel. Det gikk ikke akkurat opp som en rakett da vi tok av, og da jeg la meg etter å ha vært i lufta i nesten 3 timer, var vi fortsatt i en høyde av bare 8500 meter.

Turen hjem gikk flott, bortsett fra at vi hadde turbulens store deler av turen. Maten var upåklagelig, besetningen ombord var fantastiske. Men inflight entertainment systemet på KLM sin 747 kan ikke sammenligne med hva de har på 777. Jeg leste i lokalavisen i Kuala Lumpur at KLM skulle sette inn 777 mellom KUL og AMS. Desverre skjer ikke det før om en måneds tid.

Flyplassen i Kuala Lumpur var en positiv overraskelse. Flott, moderne og effektiv. Virkelig bra flyplass etter min mening. Bortsett fra beliggenheten, det var nesten en time å kjøre til byen. Det er langt.

Vi landet på rute, og skulle hjem til Torp. Jeg skulle ønske KLM hadde en morgenavgang fra AMS til Torp, vi landet grytidlig og skulle hjem klokka 1505. Det er lenge å vente.
Da vi skulle sjekke inn, sier damen i skranken at innsjekk hadde blitt stengt på den avgangen. Jeg lurte på hvorfor, men hun kunne ikke svare. hun tok en telefon, og sa så at hun anbefalte oss å dra til Oslo istede, muligens var det noe "plunder", og det kunne godt være at flyet vårt ble kansellert.
Vi fulgte rådet hennes, og fikk booket oss til OSL.

En drøy halvtime før avgang gikk vi forbi transfer insjekk, og jeg spurte om de hadde mer infor om KL1217 til Torp. De ringte og oppdaget hva som var feil. Det hadde vært flybytte, og de hadde bare glemt å åpne den for innsjekk igjen etter dette. Det var desverre for sent å få oss over til Torp maskinen igjen, så vi dro til OSLO og tok toget hjem derfra. Det var litt irriterende, men ingen katastrofe. Vi var bare glade for å være hjemme, etter en tur hvor ALT gikk galt (med alt som hadde med fly å gjøre).

Til tross for alt som gikk galt, sitter jeg igjen med et særdeles positivt intrykk av KLM. Jeg hadde ikke store forventninger (etter å ha hørt erfaringene fra mange her på forumet), men ble positivt overrasket. Vi har fått topp service fra A til Å, maten har vært av veldig god kvalitet, og underholdningssystemet ombord på deres 777 var overlegent alt annet jeg har opplevd på andre selskap.
Jeg reiser gjerne med KLM igjen, og vet at alt vi har vært borti av problemer ikke er normalt for selskapet.

IMM