PDA

View Full Version : SAS- kaptein måtte byttes ut


litt-amatør
17-02-2009, 13:06
(Dagbladet.no): En dansk SAS-kaptein i 50-årene ble mandag fjernet i forkant av en flygning fra København til Oslo, etter det som skal ha vært en form for illebefinnende.


http://www.dagbladet.no/2009/02/17/nyheter/sas/utenriks/danmark/luftfart/4894990/

Flyet skulle til Oslo, men kapteinen virket ikke å ha tenkt seg dit.

Utflyttet
17-02-2009, 14:45
Jeg har da et par ganger i historien sittet i Oslo og blitt ønsket velkommen til Stavanger og Haugesund uten at det har vært noe ramaskrik. Selv om vi fløy til Bergen.

Enda bedre, jeg har vært ønsket velkommen til Stockholm fra Køben (på vei mot Bergen), hvorpå vedkommende skjønte dette var veldig feil og tok seg inn med en ny runde på PA og forklarte at de de som satt i vindus-sete ikke ville til Stockholm men skulle til Bergen... osv. Mye bra latter da. :)

-A

Savipix
17-02-2009, 14:49
Jag är mer glad för kaptenen (och övriga ombord) att hans illabefinnande upptäcktes på backen. Önskar honom god bättring.

gilberg
17-02-2009, 16:19
Stiller meg undrende til om dette er et illebefinnende. I så fall er det mange kabinmedlemmer opp igjennom som virkelig sliter ;) Har selv, som flere nevner her, opplevd å bli ønsket velkommen til en helt annen by en den vi nettopp har landet i. En uskyldig feil. Skal en kaptein ombord i et fly virkelig være så perfekt at han/hun ikke kan gjøre en slik feil? Det er fortere gjort enn man tror.:exclaimation

Wig-wag
17-02-2009, 17:21
Dere skjønner vel at det ligger noe mer bak enn en ren forsnakkelse eller feiltagelse når kapteinen blir skiftet ut. Håper det går bra med mannen!

gilberg
17-02-2009, 17:51
Ja, det må nok ligge noe mer bak. Bra gjort at ingen passasjerer har kommet i VG enda med uttalelser ala fullt kaos ved gate! :D

LN-AFG
17-02-2009, 18:06
Synes dette var en ikke sak!

Meget trist for mannen om dette skulle bety slutten på flyger karrieren, men godt at han dette ble oppdaget kjapt og håper han blir bra igjen.

JoeW
17-02-2009, 18:21
Altså, det var vel neppe selve announcementet som var årsaken til at man konstaterte illebefinnende - slik det nesten kan virke på artikkelen. I tillegg må jeg si at jeg synes nesten det virker som opphausing ved å skrive:

Det er usikkert om kapteinen vil føre fly for SAS igjen.

(Og om så er, er det vel ihvertfall ikke fordi han sa feil bynavn...)

LN-KOG
17-02-2009, 18:40
Jeg trenger ny navigatør! LN-KGL sliter litt med retningene. Kommer det på førstesiden i VG også?:wow::drunk:

gilberg
17-02-2009, 19:34
Det startet vel med en forsnakkelse og etterpå så forverret kapteinens situational awareness og generelle helsesituasjon, hvorpå styrmannen overtok kommando av situasjonen og anbefalte at han skulle grounde seg. Hvorpå kapteinen samtykket og har forklart "han begynte å svette, og at det plutselig svartnet for øynene hans. Han var fullstendig klar over at noe var galt" - link (http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1277123.ece)

Jarlabanke Vking
17-02-2009, 20:17
Stiller meg undrende til om dette er et illebefinnende. I så fall er det mange kabinmedlemmer opp igjennom som virkelig sliter ;) Har selv, som flere nevner her, opplevd å bli ønsket velkommen til en helt annen by en den vi nettopp har landet i. En uskyldig feil. Skal en kaptein ombord i et fly virkelig være så perfekt at han/hun ikke kan gjøre en slik feil? Det er fortere gjort enn man tror.:exclaimation

du kan jo prøve å fly 18 leg på 3 dager så kan du se hvor godt det sitter hver gang du lander.:p