PDA

View Full Version : DOT klar for norske ruter


FlightDeck
17-02-2009, 10:43
DOT tar 1. april over anbudsrutene fra Oslo-Fagernes og Oslo-Røros. Selskapet skal fly med Saab 340 på rutene. Nå har en norsk nettside blitt satt opp, med mulighet for å bestille billetter på rutene.

Åbningstilbud - Flyv en vej fra kun 295,-

1. april letter DOT LT fra Røros og Fagernes med billige billetter og flere afgange.

De billige billetter findes på alle afgange, men det handler om at være hurtig. For der er naturligvis en begrænsning på. Det vil typisk dreje sig om 15 % af det samlede antal pladser. DOT LT forventer, at der hurtigt bliver udsolgt på de mest populære afgange.

Bestil dine billetter på www.flydot.no

Eirik
17-02-2009, 11:07
Tror jeg har fri og er i Oslo 1.april; kastet inn en bestilling på første flight til Røros, retur samme ettermiddag, 295,- hver vei, lenge siden både Røros og Saab 340 :-)

Wig-wag
17-02-2009, 17:11
Hva er DOT?

Savipix
17-02-2009, 17:15
Hint: Tryck på länken i första posten

Wig-wag
17-02-2009, 17:19
OK, nå vet jeg at DOT er Danish Air Transport. Forkortelsen laget av en dyslektiker?

Hele resten av web-siden handler om DAT, som jeg trodde de het. Hva er greia her?

Someone
17-02-2009, 17:22
DOT er DAT sitt litauske datterselskap

Wig-wag
17-02-2009, 17:31
A-ha. Takk Someone!

Vede
17-02-2009, 19:19
Viss DOT skal bruke SAAB 340 innenriks i Norge. Har de da nok med det to de har til å også fly EBJ-BLL-SVG?

TCAS
17-02-2009, 19:51
Lurer på hvordan DOT og DAT egentlig samarbeider, bortsett fra at DOT er DAT sitt datterselskap. Begge selskapene la inn anbud på Fagernes og Røros, som DOT vant. Så DAT har på en måte utkonkurrert seg selv...?

EB
17-02-2009, 19:57
Planlegger en tidlig tur til Fagernes - lenge siden jeg var på den flyplassen og morsomt med nytt flyselskap - det nærmer seg 80!

gustavf
17-02-2009, 20:10
Lurer på hvordan DOT og DAT egentlig samarbeider, bortsett fra at DOT er DAT sitt datterselskap. Begge selskapene la inn anbud på Fagernes og Røros, som DOT vant. Så DAT har på en måte utkonkurrert seg selv...?

Det er jo et godt spørsmål. Nå er det jo ikke slik at man nødvendigvis snakker sammen, selv om man jobber i samme konsern, men dette var jo spesielt snodig. Jeg gjetter på at DAT og DOT hadde litt ulike forutsetninger for anbudet og at DAT på denne måten halvgarderte med å legge inn to anbud som var litt forskjellige.

Forøvrig bør DOT gjøre en jobb på websidene sine for å avklare forholdet mellom DOT og DAT.

BGO
17-02-2009, 21:02
Forøvrig bør DOT gjøre en jobb på websidene sine for å avklare forholdet mellom DOT og DAT.

Jeg syns de (DOT og DAT) bør være flinkere til å sammarbeide når det gjelder websidene. Ser ikke noe god grunn til ikke å ha samme nettside.

På Wideroe.no syns jeg det er helt naturlig å kunne bestille SAS-billetter. Og på DAT ville jeg forvente at jeg kunne bestille DOT-billetter også.

Blubird
17-02-2009, 21:33
Siden det ikke er nevnt så langt: DOT = Danu Oro Transportas.

FlightDeck
18-02-2009, 01:21
Hvorfor i alle dager kan ikke disse selskapene operere med samme navn? Det er jo komplett forvirrende for folk å forholde seg til doter og dater... Ikke rart at de stort sett baserer seg på anbudsruter og ikke kommersielle ruter. Der ville de ikke kommet langt med dette opplegget.

STARSHIP 2
18-02-2009, 12:47
Da DOT/DNU-Danu fløy ATR til Skien virket det som om de byttet piloter med DAT på enkelte flygninger. Mulig jeg hørte feil, men de hadde en kjent engelskaksent..

CK
18-02-2009, 12:52
greit nok at de har en .no-adresse, men den kan ikke kalles norsk, når all teksten er på dansk...

Blubird
18-02-2009, 18:40
Hvorfor i alle dager kan ikke disse selskapene operere med samme navn?

Vil vel være naturlig å tro at DOT eksempelvis har lavere lønnsutgifter enn DAT, om de flyr med lokalt personell.

FlightDeck
18-02-2009, 19:55
Vil vel være naturlig å tro at DOT eksempelvis har lavere lønnsutgifter enn DAT, om de flyr med lokalt personell.

Ja, men det betyr ikke at selskapet må hete to forskjellige ting.

Scandinavian
18-02-2009, 20:05
Vil vel være naturlig å tro at DOT eksempelvis har lavere lønnsutgifter enn DAT, om de flyr med lokalt personell.

Fløy med en DOT merket ATR som ble chartret på en tur, da var hele crewet dansk i hvert fall.

TCAS
18-02-2009, 23:03
Viss DOT skal bruke SAAB 340 innenriks i Norge. Har de da nok med det to de har til å også fly EBJ-BLL-SVG?

Ligger de bare inne med SAAB 340? Uansett har de nok en backup-plan om også å bruke av sine ATR. Sjelden mye folk til Røros og Fagernes, så kapasitetsmessig sett har det sikkert ingen betydning hvilke flytype de flyr.

Men det skal bli interessant å se om de eventuelt kommer til å mikse operasjonen med DAT dersom de f.eks. skulle få snag på en av sine maskiner. Og hvis det skjer, så blir det interessant å se hvordan det slår ut i forhold til anbudskravene. Der står det tydelig at "wet-lease" ikke er tillatt på anbudsruter, og hvis DAT skulle fly for DOT (og omvendt)...vil det da bli definert som wet-lease? De har jo forskjellige AOC, fly, crew osv osv. Etter hva jeg har skjønt så er DAT og DOT flinke til å mikse sine operasjoner ellers så det blir interessant å følge med på hvordan de løser denne jobben.

LN-EIR
18-02-2009, 23:15
Kan bekrefte at rutene skal flys med dansk crew.

FlightDeck
19-02-2009, 00:11
Det var jo i utgangspunktet Coast Air som fløy disse rutene, men etter konkursen tok Widerøe over Røros-ruten og Air Norway Fagernes-ruten. La disse inn anbud på rutene i det hele tatt?

Gunnar
19-02-2009, 04:23
Artic Air fløy jo også på Fagernes-ruten en gang i tiden.

Er det forresten noen som kan forklare hvorfor "wet lease" ikke er tillatt på en anbudsrute? Og om det finnes unntak?

JoeW
19-02-2009, 09:23
Har noen en forklaring på hvorfor wetlease ikke er lov?

Og hvordan stiller det seg så med AirNorway operated by NorthFlying? Ville NorthFlying hatt anbudet i så tilfelle?

TCAS
19-02-2009, 10:05
Det var jo i utgangspunktet Coast Air som fløy disse rutene, men etter konkursen tok Widerøe over Røros-ruten og Air Norway Fagernes-ruten. La disse inn anbud på rutene i det hele tatt?

Ja, både Widerøe og Air Norway la inn anbud, men var ikke billige nok.

TCAS
19-02-2009, 10:10
Er det forresten noen som kan forklare hvorfor "wet lease" ikke er tillatt på en anbudsrute? Og om det finnes unntak?

Det er ikke tillatt fordi man da kunne fått inn selskaper som utelukkende baserte operasjonen sin på wet-lease. Staten vil nok ha selskaper som tar ansvaret for egen operasjon, sikkerhet og kvalitet i alle ledd fra A til Å.

O_K_
19-02-2009, 11:13
Men om et lite selskap får snag så må de vel kunne få disp for å bruke wet lease som en midlertidig løsning? Må jo være bedre for alle parter at det går et fly, enn at de må ta tog og buss.

jb1
19-02-2009, 11:27
Er det noen som vet om Air Norway har planer om andre ruter etter at rutene til Fagernes forsvinner. Noen som har erfaring med selskapet. Jeg får trolig prøvet dette selskapet på en tur til Danmark i sommer. De er langt billigere enn BA/Sun Air til Ålborg, men de har jo ikke så mange avganger.

JoeW
19-02-2009, 11:41
Ikke så mange? Er det ikke snakk om en i uken? Den handler vel rett og slett om at flyet må ned for vedlikehold i Aalborg, og de likegjerne kan ta med pax (i starten gikk den vel tom)!

Selskapet er vel helt greit, hverken mer eller mindre, mer koselig enn noe annet tror jeg. Mener å ha hørt de sender rundt termokanne med kaffe i kabinen!

jb1
19-02-2009, 12:00
Ikke så mange? Er det ikke snakk om en i uken? Den handler vel rett og slett om at flyet må ned for vedlikehold i Aalborg, og de likegjerne kan ta med pax (i starten gikk den vel tom)!

Selskapet er vel helt greit, hverken mer eller mindre, mer koselig enn noe annet tror jeg. Mener å ha hørt de sender rundt termokanne med kaffe i kabinen!

To i uken etter hva jeg ser, mandag og fredag.

TCAS
19-02-2009, 13:30
Men om et lite selskap får snag så må de vel kunne få disp for å bruke wet lease som en midlertidig løsning? Må jo være bedre for alle parter at det går et fly, enn at de må ta tog og buss.

Alt slikt er avtalt i anbudskontrakten mellom selskapet og Staten. Som en del av selskapets søknad skal det være redegjort for både flytype, antall fly, tilgjengelig reservekaspasitet hvis nødvendig osv osv. Så det er med andre ord regulert allerede hva som skjer dersom de får snag på Røros/Fagernes-flyet.

FlightDeck
21-03-2009, 16:18
DOT LT frister med webshop og taxfree priser
Når DOT LT starter opp sine flyvninger på rutene Røros – Oslo og Fagernes – Oslo kan passasjerene handle ur, parfyme og andre spennende varrer til taxfree priser.

http://www.boarding.no/art.asp?id=35687

TCAS
21-03-2009, 20:30
...sendes varene fra Danmark eller Litauen, så må man ikke glemme å legge til toll da :)

gustavf
21-03-2009, 20:51
"Tax Free-priser" er vel muligens et kodeord for rundt 20% rabatt (dvs uten moms). Parfymeriet på avgang innland på OSL reklamerer vel også med samme priser som tax free, som neppe er mye mer enn en måte å si at de har merkbart høyere avanse på andre sida av boardingkortkontrollen.

The Pilot
22-03-2009, 10:24
Never understood why they coudn't fly RRS-VDB-OSL. According to the anbud if you do a intermediate stop between RRS and OSL you have to use a 100 seater airplane. Don't think you would never fly with 97 pax from RRS since the average from VDB is 2.6 per leg.

TCAS
01-04-2009, 12:36
Og i dag har DOT startet opp med flyvninger ut fra OSL. Kan se ut som RRS får et ganske godt tilbud med tidligfly ut fra RRS kl 0640 og en senflight tilbake. De har vel også en rundtur på ettermiddagen.