PDA

View Full Version : LPA-OSL-LPA

LN-CMN
15-02-2009, 19:29
14.Feb LPA-OSL DK 5832 OY-VKE 12.50

Våknet klokka 0745 og gikk inn på TeleCanarias sine text-tv sider for å sjekke om flighten fra Gardermoen var i rute, hvilket den ikke var. 30min forsinkelse.

Klokka 0943 Buss fra Patalavaca med Guagua Global.
Ankomst Cruce de Gando 45min senere og 4,75€ fattigere.

I det jeg kom inn på flyplassen var det innsjekk fra 66-72, mange Thomas Cook flighter på lørdager til skandinavia. Var kø og tok tid for å få sjekket inn, cirka 15min. Ble tildelt 13C midtgangsete og det var ikke det jeg hadde planlagt.
Etter jeg sjekket inn så gikk jeg ikke til safety, men for å se etter noen som skulle med DK sin flight 1315 til OSL, de ble nødt til å stå enda lengre i kø ettersom at alle charterbussene med pax til sverige og danmark ankom.

Gikk så etterhvert gjennom safety og det gikk ganske raskt. Tok så en tur ut på takterassen for å se på alle flyene, sto en del skandinaviske charterfly der: Novair, TUIfly Nordic, Thomas Cook, Primera Air osv.
Gikk så for å se om gate var satt opp, A10 var tildelt. Gikk og satt meg ved gaten for å vente på ombordstigning, fant ut at det var gate uten bro og det ble buss ut.
12.40 startet ombordstignig, 10min før oppsatt rutetid. På vei ut til flyet passerte vi A321 OY-VKB som fortsatt bar MyTravel paint, selvom alle flyene egentlig skulle vært malt i den nye Thomas Cook Scandinavia painten.

Boarding foregikk forholdsvis ganske rask og boarding completed var gjennomført.
Startet opp sikkerhetsvideo og motorer og takset mot avgang mot nord.
Take off 30min forsinket.

Opp på mach 35.000ft ble vi informert om forsinkelsen som var forårsaket av snø og de-icing. Drikkevognene kom ut i cabinen, men ble sendt tilbake til galley ved sete 8 pga at to luftstrømmer traff hverandre og dannet turbulens.
15min senere roet det hele seg og serveringen kunne fortsette. Hadde ikke forhåndsbestillt mat og de kunne da kun tilby meg snacks og drikke. Kjøpte en pose M&M og flaske San Benedetto vann, som er en av mine favoritt vanntyper.

Etter dette sov jeg, og i mellomtiden hadde matserveringen foregått, våknet i det en kaffekopp kom forbi nesa mi.
100% belegg og de fleste var charterturister.

Etter dette skjedde ikke mye spennende, filmene "Lange flate ballær 2" og "Et öga rödt" ble vist.
Crewet var 2+6 og seteantallet var 211, hvilket er mer enn hva SAS oppererer med, rart siden det er charterfly.

Landet i Oslo 1950, gikk en tur innom tax-free før så å vente på bagasje. Det tok tid før bagasjen kom, en del bagasje på båndet fra LHR. Vi delte også bag belt med DK's A333 som landet like etter oss. Fikk tak i bagasjen ganske kjapt, men måtte vente på de som kom med A333 for å komme meg hjem.

Retur med SAS 24.Feb.

Blubird
15-02-2009, 20:20
Kjøpte selv kun billett med MYT for noen år tilbake for å besøke kjente ved Middelhavet. Helt grei måte å komme seg fra A til B på. Betalte nærmest kun en symbolsk sum for det hele i tillegg.

LN-CMN
15-02-2009, 21:04
Bilder kommer snart!! Restplassbillettene som de selger nå er veldig greie, 900,- en vei..

litt-amatør
17-02-2009, 15:45
Bra rapport! Går de greit å kjøpe enveisbilletter med charterselskapene selv mitt i sesongen?

LN-CMN
18-02-2009, 18:38
Det går helt fint, ser til påske at OSL-LPA med DK koster 400,- Generelt så selger DK billetter til 900 ofte, samme med BLX, NVR har nesten ingenting. Ellers er DY billigst gjennom hele sesongen, og faktisk bedre enn charter:)

LN-CMN
24-02-2009, 17:58
OSL-LPA 24/2-2009
SK4697 LN-RRF 737-800w
09.20 Gate 47

0632: avgang fra Alværn, Nesodden med ruter til Nesoddtangen brygge.
0655: Ankomst N.Tangen brygge.
0700: Avgang N.Tangen brygge.
0723: Ankomst Aker Brygge
0739: Flytoget fra National th. stasjon.
0807: Ankomst OSL.

Gikk direkte til check-in automaten og fikk printet ut bagasjetaggen. Valgte sete 14F eksakt 22timer før avgang. Tenkte at jeg ville få se mest av innflyvningen hvis jeg satt på den siden. Fordi av dere som er kjent så vet dere hvordan innflyvningene foregår.

Etter dette gikk jeg til bag-drop, var litt kø der så det tok en 7-8min.
Gikk så videre til security, hvor det var en del kø og ventetid. Kom meg til slutt igjennom, og det peip ikke denne gangen, husket å ta av klokka.
Liten tur innom duty-free før jeg gikk direkte til utgang 47.
Go to gate var allerede, men jeg måtte ta noen bilder og telefoner så det ble gate closing før jeg gikk ombord.
Vel ombord fant jeg mitt sete 14F, ledig midtsete.

Vel ombord i Frøydis Viking, som hadde cirka 70% belegg, kom kapteinen på lufta og sa at vi måtte ha en tekniker ombord fordi i cockpit ble det indikert "full tank" på toalettet.
Teknikeren kom og det hele tok bare 5min.
Takset ut og plasserte oss i kø til RWY 19L. Noen ex Braathens maskiner og SAS Danmark foran oss i køen. En god del winglets griser på OSL i dag:)
Maskinen jeg befant meg i var ifølge LN-MOW ikke en Ex AEA maskin, men den hadde fullt AEA interiør og spanske inskripsjoner rundt omkring i flyet.

Vel oppe i luften ble det servering, 4-5Rader Economy Extra. Ble tilbudt en del å spise, valgte en ciabatta som smakte ganske bra, foruten om at den var litt seig.
Etter dette sovnet jeg, våknet over Frankrike med en utrolig trang til å kaste opp. Men det gikk bra! :) Fulgte med litt ut vinduet og det var en del trafikk, Cityhopper og Lufthansa var blandt de som var å se, men ellers var det helt skyet og å se bakken var umulig, kapteinen informerte om at vi nettopp hadde passert Paris og ikke noe fransk jord var å se, løsnet seg opp ved spania.
Var fortsatt uvel, men roet seg og det ble en liten blund til før jeg våknet midt uttpå havet.
Innflyvningen til kanariøyene skulle starte snart, og det ble en helt vanlig innflyvning, hvertfall den mest brukte. Kom forbi Las Palmas til høyre, videre ned forbi flyplassen, piloten valgte å snu ganske tidlig så ble en krapp sving opp mot RWY.
Ankom 10min før rutetid, og det var bare 2-3 store fly der og resten var Binters. SAS er den eneste som flyr fra Norge på tirsdager, Tenerife er mer opperert på tirsdager, hoved-dagene er hvertfall Onsdag og Lørdag fra Skandinavia.

Taxet inn mot gate så jeg mange Binters og det er det neste selskapet jeg skal fly om 38dager, til Lanzarote.

-CM-

FlightDeck
24-02-2009, 18:01
Takk for fin rapport. Hvis du sammenlikner opplevelsene med SAS, Norwegian og Thomas Cook, hva likte du best?

Hickok
24-02-2009, 18:06
Maskinen jeg befant meg i var ifølge LN-MOW ikke en Ex AEA maskin, men den hadde fullt AEA interiør og spanske inskripsjoner rundt omkring i flyet.

Han sa det vel slik, ettersom SAS tok over maskinene før de kom ut av fabrikken, men etter at seter og alt annet ikke kunne endres. Derfor har den aldri flydd for AEA.

LN-CMN
24-02-2009, 18:20
Kan egentlig svare for alle selskap som flyr hit: Novair, TUIfly, Thomas Cook, Norwegian og SAS. Norwegian har de beste flyene, SAS beste service, mens de andre charterflyene er jo rene supermarkeder hvor alt handler om å få solgt "spesialtilbud" og andre tax-free varer. Maskinene til charterflyene er pressa ihjel med seter. Ser bare på Airbus 321 til DK og NVR de har 211 mens SAS har vel bare 199? Trangt og ubehagelig med alt de presser på deg. Rutefly vinner!

LN-MOW
24-02-2009, 20:02
Han sa det vel slik, ettersom SAS tok over maskinene før de kom ut av fabrikken, men etter at seter og alt annet ikke kunne endres. Derfor har den aldri flydd for AEA.

Det er heeeeelt korrekt!! ^_^