FlightDeck
14-02-2009, 21:20
Reiserute:
24. januar 2009: DY1018 Oslo (OSL)–Wroclaw (WRO), Boeing 737-300W
28. januar 2009: FR8406 Wroclaw–London Stansted (STN), Boeing 737-800W
1. februar 2009: SK810 London Heathrow (LHR)–Oslo (OSL), Boeing 737-800
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-7.jpg
Vi bodde ved Liverpool Street denne gangen, på Crowne Plaza Shoreditch, og the Gherkin var en nær nabo
Dagen etter at jeg kom hjem fra denne (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856) omfattende rundturen i Europa, var det på tide å fly ut igjen. Denne uken skulle deles mellom Polen og England – og flymessig ble det Norwegian, Ryanair og SAS. Kanskje ikke så spennende for forumfolket - men her kommer i alle fall rapporten for de som er interessert!
24. januar 2009, kl. 19.00:
Norwegian DY1018 Oslo (OSL)–Wroclaw (WRO),
Boeing 737-300W
Norwegian har siden juni 2008 fløyet to ukentlige rundturer mellom Oslo og Wroclaw, med avganger på onsdag morgen og lørdag kveld. Jeg hadde kjøpt en billett til 299 kr. og ankom Gardermoen i sekstiden lørdag kveld. Det var naturlig nok rolig på Gardermoen og øvrige passasjerer var stort sett folk som skulle med PIAs avgang til Islamabad. Automaten foreslo et sete langt bak i flyet, men jeg flyttet meg enkelt til sete 1A. Etter at Norwegian begynte med et advarselstegn på automatene ved nødutgangssetene og setene på første rad, har det blitt relativt enkelt å sikre seg denne type seter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-17.jpg
Sikkerhetskontrollen gikk raskt og etter en kjapp tur innom tax free-butikken slo jeg meg ned med en kaffe. Det var kraftig snøvær og etter hvert ble avgangen meldt femten minutter forsinket. Brøytebiler kjørte i kolonne langs taksebanene og jeg var ikke helt sikker på hvordan dette ville ende. Likevel takset en Boeing 737-300-maskin inn til gate like før klokken 19 og passasjerer strømmet ut av maskinen. Overraskende nok hadde maskinen winglets og ved nærmere øyesyn fant jeg ut at det var LN-KHC. Denne er en av de siste 737-300 som ble produsert; bygget i 1998 og levert til Deutsche BA, senere omgjort til Fly-DBA og deretter innom Aegean Airlines før den kom til Norwegian i juni i fjor.
Polakkene hadde som vanlig stilt seg opp i kø langs gaten i god tid før avgang, men siden setet allerede var sikret gikk jeg først om bord som en av de siste. På vei inn i flyet spurte damen foran meg om hvordan været var i Wroclaw, men flyvertinnen lo godt og sa at det ante hun ikke. Ja, hun måtte faktisk legge til at hun ikke engang visste hvor byen lå. Jeg spurte så noe spøkefullt om kapteinen visste hvor byen lå, men flyvertinnen tok ikke spøken, og svarte belærende at de hadde systemer som sørget for at flyet fløy i riktig retning. Åja, sier du det.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-17.jpg
Det var bare 43 passasjerer på denne avgangen, og de aller fleste satt langt bak i flyet. Det var faktisk bare meg som satt foran nødutgangsradene, og jeg vet ikke hvor happy flyvertinnene var for at jeg satte meg i ”deres” territorium. Det var ingen vegg foran 1ABC og jeg fikk derfor god benplass, samtidig som jeg måtte forholde meg til flyvertinnene som tråkket rundt og kastet søppelposer og bagasje inn og ut av toalettet.
Distansen fra Gardermoen til Wroclaw er 1,074 kilometer og flytiden ble beregnet til en time og 45 minutter. Besetningen uttalte Wroclaw systematisk uttalt feil gjennom hele turen - det uttales Vråtsvaf.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-16.jpg
På marsjhøyde kjøpte jeg meg en cola og et smørbrød til 60 kr. og ellers ble det avislesing på vei nedover i Europa. Vi fløy over Göteborg, Malmö, den baltiske sjø og Szczecin før vi landet i Wroclaw på rutetid. Rullebanen ligger langt fra terminalen, og vi måtte kjøre opp rullebanen igjen og takse en del før vi kunne parkere utenfor terminalen. I motsetning til Ryanair, så parkerer Norwegian rett utenfor terminalen og man kan dermed enkelt spasere inn i det lille terminalbygget.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-17.jpg
Jeg hadde bare med håndbagasje og kunne sette meg i en drosje bare minutter etter ankomst.
28. januar 2009, kl. 09.55:
Ryanair FR8406 Wroclaw (WRO)–London Stansted (STN),
Boeing 737-800W
Ryanair flyr daglig fra Wroclaw til London-Stansted, mens Wizz Air flyr fire ganger i uken til London-Luten. Lufthansa kan fly deg til London via ulike tyske flyplasser til 1300 kr. tur/retur, og til samme pris en vei. Man kan også fly med LOT via Warszawa for 1200 kr. en vei, slik jeg gjorde i desember (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239).
Jeg gjorde det uansett enkelt og bestilte en billett med Ryanair. Betalte kredittkortavgiften på 50 kr., ingenting for billetten og ingenting i skatter og avgifter. Dermed var jeg mer en kostnad enn en inntekt for Ryanair, noe som er forutsetningen for å bestille billetter hos dem.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-15.jpg
Jeg ankom flyplassen en times tid før avgang, og det var som vanlig en del kø i sikkerhetskontrollen til Terminal B, der non-schengen-avgangene går fra. Slikt tar lang tid i Polen ettersom omtrent alle polakker piper når de går gjennom, samtidig som de alltid har vanvittige mengder med håndbagasje. Mannen foran meg hadde både med seg ti kilo peanøtter og en støvsuger! Jeg kom meg likevel gjennom og satte meg på kafeen med en cola, mens jeg studerte det egyptiske selskapet Lotus Air klargjøre sin Airbus A320-200-maskin for en chartertur tilbake til Sharm el Sheik.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-16.jpg
Avgangen nærmet seg og jeg gikk bort til London-gaten, men i det samme kom det opp en beskjed om 20 minutters forsinkelse på avgangen. Etter noen minutter hadde folk begynt å stille seg opp bak meg, og vips var jeg først i køen. Fire-fem personer hadde kjøpt priority boarding og fikk gå om bord i bussen først gjennom en separat inngang, men ettersom vi alle havnet i samme buss, var prioritetsboardingen egentlig en vits. Vi ble kjørt ut til flyet, det stod som vanlig to Ryanair-maskiner parkert, og jeg kjappet meg om bord for å sikre meg et bra sete. Dessverre hadde besetningen stengt mange av seteradene ved å ta ned bordene. Dette gjaldt blant annet de første radene, og jeg gikk derfor lenger ned og fant meg plass ved nødutgangen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-17.jpg
Fire slitne besetningsmedlemmer om bord og det var bare så vidt at de orket å ønske oss velkommen. Ryanair-reklamene var satt på for fullt over høyttaleren og det var ikke måte på hvilke gode tilbud som ventet oss om bord. En ny buss med passasjerer kom etter hvert, og besetningen prøvde desperat å få folk til å sette seg, men folk var opptatt med å velge sete og finne plass til bagasjen - og besetningen måtte kjefte på folk og trykke dem ned i setene for at noe skulle skje. Et problem var dessuten at det ikke var noen polsktalende besetningsmedlemmer om bord, slik det ofte har vært på mine tidligere Ryanair-flygninger fra Wroclaw.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-16.jpg
Vi måtte vente på ankomsten til en Lufthansa CRJ-200 fra Düsseldorf før vi fikk kjøre ut på rullebanen og sette kursen mot London. Flytiden var satt til 1 time og 50 minutter, med en distanse på 1,154 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-14.jpg
Det var om lag 70 prosent fullt på denne avgangen, og flyturen over til London gikk over Dresden og Düsseldorf.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-15.jpg
Jeg planla å kjøpe en kaffe på turen, men ble oversett av kabinbesetningen på den første runden. Prøvde igjen på den andre runden med servering og fikk da napp. De hadde ikke kaffe, men besetningen overtalte meg til å kjøpe deres luksuskakao. Jeg ga dem en fempundslapp, og flyverten ristet på en pose M&M og sprute om jeg ville ha den. Jeg sa nei. Så tok han opp noen lodd, men jeg takket nei også denne gangen. Kakaoen kom sammen med både melk og sukker, uten at jeg helt skjønte hva jeg skulle med det. Fikk først tilbake et pund fra besetningen og påpekte så at det kanskje var litt lite. Så fikk jeg et pund til. Som vanlig prøvde de altså å ta mer penger enn det varen egentlig koster, og som vanlig endte det opp med at jeg fikk for lite tilbake.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-13.jpg
Vi landet i regnværet på Stansted på rutetid, og jeg tenkte at det er rart at denne flyplassen ikke har mer enn en rullebane. Nye Ryanair-fly landet mens vi takset bort til terminalen. Ettersom Ryaniar-piren ligger helt inntil hovedterminalen var det ganske kort vei til passkontrollen, og jeg må si at jeg liker de nye og effektive automatene der man enkelt og raskt kan sjekke passet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-14.jpg
24. januar 2009: DY1018 Oslo (OSL)–Wroclaw (WRO), Boeing 737-300W
28. januar 2009: FR8406 Wroclaw–London Stansted (STN), Boeing 737-800W
1. februar 2009: SK810 London Heathrow (LHR)–Oslo (OSL), Boeing 737-800
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-7.jpg
Vi bodde ved Liverpool Street denne gangen, på Crowne Plaza Shoreditch, og the Gherkin var en nær nabo
Dagen etter at jeg kom hjem fra denne (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856) omfattende rundturen i Europa, var det på tide å fly ut igjen. Denne uken skulle deles mellom Polen og England – og flymessig ble det Norwegian, Ryanair og SAS. Kanskje ikke så spennende for forumfolket - men her kommer i alle fall rapporten for de som er interessert!
24. januar 2009, kl. 19.00:
Norwegian DY1018 Oslo (OSL)–Wroclaw (WRO),
Boeing 737-300W
Norwegian har siden juni 2008 fløyet to ukentlige rundturer mellom Oslo og Wroclaw, med avganger på onsdag morgen og lørdag kveld. Jeg hadde kjøpt en billett til 299 kr. og ankom Gardermoen i sekstiden lørdag kveld. Det var naturlig nok rolig på Gardermoen og øvrige passasjerer var stort sett folk som skulle med PIAs avgang til Islamabad. Automaten foreslo et sete langt bak i flyet, men jeg flyttet meg enkelt til sete 1A. Etter at Norwegian begynte med et advarselstegn på automatene ved nødutgangssetene og setene på første rad, har det blitt relativt enkelt å sikre seg denne type seter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-17.jpg
Sikkerhetskontrollen gikk raskt og etter en kjapp tur innom tax free-butikken slo jeg meg ned med en kaffe. Det var kraftig snøvær og etter hvert ble avgangen meldt femten minutter forsinket. Brøytebiler kjørte i kolonne langs taksebanene og jeg var ikke helt sikker på hvordan dette ville ende. Likevel takset en Boeing 737-300-maskin inn til gate like før klokken 19 og passasjerer strømmet ut av maskinen. Overraskende nok hadde maskinen winglets og ved nærmere øyesyn fant jeg ut at det var LN-KHC. Denne er en av de siste 737-300 som ble produsert; bygget i 1998 og levert til Deutsche BA, senere omgjort til Fly-DBA og deretter innom Aegean Airlines før den kom til Norwegian i juni i fjor.
Polakkene hadde som vanlig stilt seg opp i kø langs gaten i god tid før avgang, men siden setet allerede var sikret gikk jeg først om bord som en av de siste. På vei inn i flyet spurte damen foran meg om hvordan været var i Wroclaw, men flyvertinnen lo godt og sa at det ante hun ikke. Ja, hun måtte faktisk legge til at hun ikke engang visste hvor byen lå. Jeg spurte så noe spøkefullt om kapteinen visste hvor byen lå, men flyvertinnen tok ikke spøken, og svarte belærende at de hadde systemer som sørget for at flyet fløy i riktig retning. Åja, sier du det.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-17.jpg
Det var bare 43 passasjerer på denne avgangen, og de aller fleste satt langt bak i flyet. Det var faktisk bare meg som satt foran nødutgangsradene, og jeg vet ikke hvor happy flyvertinnene var for at jeg satte meg i ”deres” territorium. Det var ingen vegg foran 1ABC og jeg fikk derfor god benplass, samtidig som jeg måtte forholde meg til flyvertinnene som tråkket rundt og kastet søppelposer og bagasje inn og ut av toalettet.
Distansen fra Gardermoen til Wroclaw er 1,074 kilometer og flytiden ble beregnet til en time og 45 minutter. Besetningen uttalte Wroclaw systematisk uttalt feil gjennom hele turen - det uttales Vråtsvaf.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-16.jpg
På marsjhøyde kjøpte jeg meg en cola og et smørbrød til 60 kr. og ellers ble det avislesing på vei nedover i Europa. Vi fløy over Göteborg, Malmö, den baltiske sjø og Szczecin før vi landet i Wroclaw på rutetid. Rullebanen ligger langt fra terminalen, og vi måtte kjøre opp rullebanen igjen og takse en del før vi kunne parkere utenfor terminalen. I motsetning til Ryanair, så parkerer Norwegian rett utenfor terminalen og man kan dermed enkelt spasere inn i det lille terminalbygget.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-17.jpg
Jeg hadde bare med håndbagasje og kunne sette meg i en drosje bare minutter etter ankomst.
28. januar 2009, kl. 09.55:
Ryanair FR8406 Wroclaw (WRO)–London Stansted (STN),
Boeing 737-800W
Ryanair flyr daglig fra Wroclaw til London-Stansted, mens Wizz Air flyr fire ganger i uken til London-Luten. Lufthansa kan fly deg til London via ulike tyske flyplasser til 1300 kr. tur/retur, og til samme pris en vei. Man kan også fly med LOT via Warszawa for 1200 kr. en vei, slik jeg gjorde i desember (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239).
Jeg gjorde det uansett enkelt og bestilte en billett med Ryanair. Betalte kredittkortavgiften på 50 kr., ingenting for billetten og ingenting i skatter og avgifter. Dermed var jeg mer en kostnad enn en inntekt for Ryanair, noe som er forutsetningen for å bestille billetter hos dem.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-15.jpg
Jeg ankom flyplassen en times tid før avgang, og det var som vanlig en del kø i sikkerhetskontrollen til Terminal B, der non-schengen-avgangene går fra. Slikt tar lang tid i Polen ettersom omtrent alle polakker piper når de går gjennom, samtidig som de alltid har vanvittige mengder med håndbagasje. Mannen foran meg hadde både med seg ti kilo peanøtter og en støvsuger! Jeg kom meg likevel gjennom og satte meg på kafeen med en cola, mens jeg studerte det egyptiske selskapet Lotus Air klargjøre sin Airbus A320-200-maskin for en chartertur tilbake til Sharm el Sheik.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-16.jpg
Avgangen nærmet seg og jeg gikk bort til London-gaten, men i det samme kom det opp en beskjed om 20 minutters forsinkelse på avgangen. Etter noen minutter hadde folk begynt å stille seg opp bak meg, og vips var jeg først i køen. Fire-fem personer hadde kjøpt priority boarding og fikk gå om bord i bussen først gjennom en separat inngang, men ettersom vi alle havnet i samme buss, var prioritetsboardingen egentlig en vits. Vi ble kjørt ut til flyet, det stod som vanlig to Ryanair-maskiner parkert, og jeg kjappet meg om bord for å sikre meg et bra sete. Dessverre hadde besetningen stengt mange av seteradene ved å ta ned bordene. Dette gjaldt blant annet de første radene, og jeg gikk derfor lenger ned og fant meg plass ved nødutgangen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-17.jpg
Fire slitne besetningsmedlemmer om bord og det var bare så vidt at de orket å ønske oss velkommen. Ryanair-reklamene var satt på for fullt over høyttaleren og det var ikke måte på hvilke gode tilbud som ventet oss om bord. En ny buss med passasjerer kom etter hvert, og besetningen prøvde desperat å få folk til å sette seg, men folk var opptatt med å velge sete og finne plass til bagasjen - og besetningen måtte kjefte på folk og trykke dem ned i setene for at noe skulle skje. Et problem var dessuten at det ikke var noen polsktalende besetningsmedlemmer om bord, slik det ofte har vært på mine tidligere Ryanair-flygninger fra Wroclaw.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-16.jpg
Vi måtte vente på ankomsten til en Lufthansa CRJ-200 fra Düsseldorf før vi fikk kjøre ut på rullebanen og sette kursen mot London. Flytiden var satt til 1 time og 50 minutter, med en distanse på 1,154 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-14.jpg
Det var om lag 70 prosent fullt på denne avgangen, og flyturen over til London gikk over Dresden og Düsseldorf.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-15.jpg
Jeg planla å kjøpe en kaffe på turen, men ble oversett av kabinbesetningen på den første runden. Prøvde igjen på den andre runden med servering og fikk da napp. De hadde ikke kaffe, men besetningen overtalte meg til å kjøpe deres luksuskakao. Jeg ga dem en fempundslapp, og flyverten ristet på en pose M&M og sprute om jeg ville ha den. Jeg sa nei. Så tok han opp noen lodd, men jeg takket nei også denne gangen. Kakaoen kom sammen med både melk og sukker, uten at jeg helt skjønte hva jeg skulle med det. Fikk først tilbake et pund fra besetningen og påpekte så at det kanskje var litt lite. Så fikk jeg et pund til. Som vanlig prøvde de altså å ta mer penger enn det varen egentlig koster, og som vanlig endte det opp med at jeg fikk for lite tilbake.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-13.jpg
Vi landet i regnværet på Stansted på rutetid, og jeg tenkte at det er rart at denne flyplassen ikke har mer enn en rullebane. Nye Ryanair-fly landet mens vi takset bort til terminalen. Ettersom Ryaniar-piren ligger helt inntil hovedterminalen var det ganske kort vei til passkontrollen, og jeg må si at jeg liker de nye og effektive automatene der man enkelt og raskt kan sjekke passet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-14.jpg