PDA

View Full Version : Oslo-Wroclaw-London Stansted-London Heathrow-Oslo


FlightDeck
14-02-2009, 21:20
Reiserute:
24. januar 2009: DY1018 Oslo (OSL)–Wroclaw (WRO), Boeing 737-300W
28. januar 2009: FR8406 Wroclaw–London Stansted (STN), Boeing 737-800W
1. februar 2009: SK810 London Heathrow (LHR)–Oslo (OSL), Boeing 737-800

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-7.jpg
Vi bodde ved Liverpool Street denne gangen, på Crowne Plaza Shoreditch, og the Gherkin var en nær nabo

Dagen etter at jeg kom hjem fra denne (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856) omfattende rundturen i Europa, var det på tide å fly ut igjen. Denne uken skulle deles mellom Polen og England – og flymessig ble det Norwegian, Ryanair og SAS. Kanskje ikke så spennende for forumfolket - men her kommer i alle fall rapporten for de som er interessert!

24. januar 2009, kl. 19.00:
Norwegian DY1018 Oslo (OSL)–Wroclaw (WRO),
Boeing 737-300W

Norwegian har siden juni 2008 fløyet to ukentlige rundturer mellom Oslo og Wroclaw, med avganger på onsdag morgen og lørdag kveld. Jeg hadde kjøpt en billett til 299 kr. og ankom Gardermoen i sekstiden lørdag kveld. Det var naturlig nok rolig på Gardermoen og øvrige passasjerer var stort sett folk som skulle med PIAs avgang til Islamabad. Automaten foreslo et sete langt bak i flyet, men jeg flyttet meg enkelt til sete 1A. Etter at Norwegian begynte med et advarselstegn på automatene ved nødutgangssetene og setene på første rad, har det blitt relativt enkelt å sikre seg denne type seter.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-17.jpg

Sikkerhetskontrollen gikk raskt og etter en kjapp tur innom tax free-butikken slo jeg meg ned med en kaffe. Det var kraftig snøvær og etter hvert ble avgangen meldt femten minutter forsinket. Brøytebiler kjørte i kolonne langs taksebanene og jeg var ikke helt sikker på hvordan dette ville ende. Likevel takset en Boeing 737-300-maskin inn til gate like før klokken 19 og passasjerer strømmet ut av maskinen. Overraskende nok hadde maskinen winglets og ved nærmere øyesyn fant jeg ut at det var LN-KHC. Denne er en av de siste 737-300 som ble produsert; bygget i 1998 og levert til Deutsche BA, senere omgjort til Fly-DBA og deretter innom Aegean Airlines før den kom til Norwegian i juni i fjor.

Polakkene hadde som vanlig stilt seg opp i kø langs gaten i god tid før avgang, men siden setet allerede var sikret gikk jeg først om bord som en av de siste. På vei inn i flyet spurte damen foran meg om hvordan været var i Wroclaw, men flyvertinnen lo godt og sa at det ante hun ikke. Ja, hun måtte faktisk legge til at hun ikke engang visste hvor byen lå. Jeg spurte så noe spøkefullt om kapteinen visste hvor byen lå, men flyvertinnen tok ikke spøken, og svarte belærende at de hadde systemer som sørget for at flyet fløy i riktig retning. Åja, sier du det.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-17.jpg

Det var bare 43 passasjerer på denne avgangen, og de aller fleste satt langt bak i flyet. Det var faktisk bare meg som satt foran nødutgangsradene, og jeg vet ikke hvor happy flyvertinnene var for at jeg satte meg i ”deres” territorium. Det var ingen vegg foran 1ABC og jeg fikk derfor god benplass, samtidig som jeg måtte forholde meg til flyvertinnene som tråkket rundt og kastet søppelposer og bagasje inn og ut av toalettet.

Distansen fra Gardermoen til Wroclaw er 1,074 kilometer og flytiden ble beregnet til en time og 45 minutter. Besetningen uttalte Wroclaw systematisk uttalt feil gjennom hele turen - det uttales Vråtsvaf.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-16.jpg

På marsjhøyde kjøpte jeg meg en cola og et smørbrød til 60 kr. og ellers ble det avislesing på vei nedover i Europa. Vi fløy over Göteborg, Malmö, den baltiske sjø og Szczecin før vi landet i Wroclaw på rutetid. Rullebanen ligger langt fra terminalen, og vi måtte kjøre opp rullebanen igjen og takse en del før vi kunne parkere utenfor terminalen. I motsetning til Ryanair, så parkerer Norwegian rett utenfor terminalen og man kan dermed enkelt spasere inn i det lille terminalbygget.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-17.jpg

Jeg hadde bare med håndbagasje og kunne sette meg i en drosje bare minutter etter ankomst.

28. januar 2009, kl. 09.55:
Ryanair FR8406 Wroclaw (WRO)–London Stansted (STN),
Boeing 737-800W

Ryanair flyr daglig fra Wroclaw til London-Stansted, mens Wizz Air flyr fire ganger i uken til London-Luten. Lufthansa kan fly deg til London via ulike tyske flyplasser til 1300 kr. tur/retur, og til samme pris en vei. Man kan også fly med LOT via Warszawa for 1200 kr. en vei, slik jeg gjorde i desember (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239).

Jeg gjorde det uansett enkelt og bestilte en billett med Ryanair. Betalte kredittkortavgiften på 50 kr., ingenting for billetten og ingenting i skatter og avgifter. Dermed var jeg mer en kostnad enn en inntekt for Ryanair, noe som er forutsetningen for å bestille billetter hos dem.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-15.jpg

Jeg ankom flyplassen en times tid før avgang, og det var som vanlig en del kø i sikkerhetskontrollen til Terminal B, der non-schengen-avgangene går fra. Slikt tar lang tid i Polen ettersom omtrent alle polakker piper når de går gjennom, samtidig som de alltid har vanvittige mengder med håndbagasje. Mannen foran meg hadde både med seg ti kilo peanøtter og en støvsuger! Jeg kom meg likevel gjennom og satte meg på kafeen med en cola, mens jeg studerte det egyptiske selskapet Lotus Air klargjøre sin Airbus A320-200-maskin for en chartertur tilbake til Sharm el Sheik.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-16.jpg

Avgangen nærmet seg og jeg gikk bort til London-gaten, men i det samme kom det opp en beskjed om 20 minutters forsinkelse på avgangen. Etter noen minutter hadde folk begynt å stille seg opp bak meg, og vips var jeg først i køen. Fire-fem personer hadde kjøpt priority boarding og fikk gå om bord i bussen først gjennom en separat inngang, men ettersom vi alle havnet i samme buss, var prioritetsboardingen egentlig en vits. Vi ble kjørt ut til flyet, det stod som vanlig to Ryanair-maskiner parkert, og jeg kjappet meg om bord for å sikre meg et bra sete. Dessverre hadde besetningen stengt mange av seteradene ved å ta ned bordene. Dette gjaldt blant annet de første radene, og jeg gikk derfor lenger ned og fant meg plass ved nødutgangen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-17.jpg

Fire slitne besetningsmedlemmer om bord og det var bare så vidt at de orket å ønske oss velkommen. Ryanair-reklamene var satt på for fullt over høyttaleren og det var ikke måte på hvilke gode tilbud som ventet oss om bord. En ny buss med passasjerer kom etter hvert, og besetningen prøvde desperat å få folk til å sette seg, men folk var opptatt med å velge sete og finne plass til bagasjen - og besetningen måtte kjefte på folk og trykke dem ned i setene for at noe skulle skje. Et problem var dessuten at det ikke var noen polsktalende besetningsmedlemmer om bord, slik det ofte har vært på mine tidligere Ryanair-flygninger fra Wroclaw.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-16.jpg

Vi måtte vente på ankomsten til en Lufthansa CRJ-200 fra Düsseldorf før vi fikk kjøre ut på rullebanen og sette kursen mot London. Flytiden var satt til 1 time og 50 minutter, med en distanse på 1,154 kilometer.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-14.jpg

Det var om lag 70 prosent fullt på denne avgangen, og flyturen over til London gikk over Dresden og Düsseldorf.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-15.jpg

Jeg planla å kjøpe en kaffe på turen, men ble oversett av kabinbesetningen på den første runden. Prøvde igjen på den andre runden med servering og fikk da napp. De hadde ikke kaffe, men besetningen overtalte meg til å kjøpe deres luksuskakao. Jeg ga dem en fempundslapp, og flyverten ristet på en pose M&M og sprute om jeg ville ha den. Jeg sa nei. Så tok han opp noen lodd, men jeg takket nei også denne gangen. Kakaoen kom sammen med både melk og sukker, uten at jeg helt skjønte hva jeg skulle med det. Fikk først tilbake et pund fra besetningen og påpekte så at det kanskje var litt lite. Så fikk jeg et pund til. Som vanlig prøvde de altså å ta mer penger enn det varen egentlig koster, og som vanlig endte det opp med at jeg fikk for lite tilbake.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-13.jpg

Vi landet i regnværet på Stansted på rutetid, og jeg tenkte at det er rart at denne flyplassen ikke har mer enn en rullebane. Nye Ryanair-fly landet mens vi takset bort til terminalen. Ettersom Ryaniar-piren ligger helt inntil hovedterminalen var det ganske kort vei til passkontrollen, og jeg må si at jeg liker de nye og effektive automatene der man enkelt og raskt kan sjekke passet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-14.jpg

FlightDeck
14-02-2009, 21:21
1. februar 2009, kl. 17.30:
SAS SK810 London Heathrow (LHR)–Oslo (OSL),
Boeing 737-800

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-13.jpg

Etter to dager i Cambridge og en riktig så fuktig helg med venner i London, var det tid for å reise hjem. Og etter turer med både Norwegian og Ryanair, var det liten tvil om at det ble SAS som skulle frakte meg hjem på den populære distansen London-Oslo. Overraskende nok var 17.30-avgangen denne søndagen priset til 750 kr., som er startprisen på denne ruten, og rimelig sett i forhold til ukedag og tidspunkt. Prisen steg i været etter at jeg hadde bestilt og jeg var riktig så fornøyd.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-13.jpg

Jeg ankom flyplassen med tuben to timer før avgang og fant raskt frem til SAS’ innsjekkingsområde, som SAS Ground Services betjener. Gikk rett til Business Class-innsjekkingen, slang gullkortet på disken og fikk utskrevet ombordstigningskort og tag med priority-lapp. Det ble fast track i sikkerhetskontrollen og jeg var gjennom på under ti minutter. Ble riktignok litt irritert ettersom sikkerhetskontroll, passkontroll og skokontroll var på tre separate punkter – og at disse systemene tilsynelatende er forskjellig fra flyplass til flyplass.

Planen var egentlig å besøke Singepore Airlines-loungen, men ettersom jeg tilfeldig møtte noen venner av familien med Business Class-billett hos SAS, gikk vi i SAS Business Class Lounge som ligger like ved SAS’ avgangsområde.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-12.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-13.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-11.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-11.jpg

Jeg fikk et positivt inntrykk av denne to etasjer store loungen. Her var det et godt utvalg med arbeidsplasser, sofaer og sittegrupper. Det var gratis trådløst nett og et godt utvalg med internasjonale og skandinaviske aviser og tidsskrifter. En egen hjemmekino og bibliotek var det også. Det var ikke noe varmmat, men et greit utvalg med fersk pasta, grønnsaker, frukt og diverse snacks og drikke.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-12.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-12.jpg

Avgangen ble en halv time forsinket, men sammenliknet med hva som var i vente i London, betydde dette ingenting. Denne kvelden og de påfølgende dagene kom det verste snøværet i London på 18 år – og veldig mange avganger ble som kjent kansellert. Derfor var vi svært heldige som kom oss av gårde i tide!

Fra et av vinduene i loungen kunne jeg se at det var LN-RCY, Eylime Viking, som skulle operere avgangen. Denne Boeing 737-800-maskinen ble levert til SAS i 2002, og det ble min første tur med maskinen. Etter hvert som jeg kom meg om bord fant jeg ut at dette er en av de mer komfortable 800-maskinene til SAS, med 2+3-konfigurasjon på de første radene.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-9.jpg

Det var tre rader Business Class med fem passasjerer og tre rader Economy Extra med åtte passasjerer, og videre en helt fullsatt Economy Class. Jeg satt på sete 12A, nødutgang, og hadde god plass selv om hele raden var fylt opp.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-8.jpg

Litt ette klokken seks lokal tid var i luften i retning Oslo, og kabinpersonalet på tre eldre kvinner og en eldre mann, var åpenbart i godt humør. De hadde hyggelige meldinger over høyttaleren og tok seg tid til å snakke med passasjerene. Da salgsvognen kom spurte jeg etter en varm ciabatta, og flyvertinnen sa at de ikke hadde noen til denne flygningen, men at det var noen igjen fra utreisen. Jeg kunne få en til halv pris og takket pent ja til det, og bestilte også en cola. Da jeg skulle betale sa flyvertinnen at jeg skulle få det gratis siden jeg var gullkunde, og jeg ble nesten forfjamset over denne gode servicen.

Distansen fra Heathrow til Gardermoen er 1,206 kilometer, og vi landet på Gardermoen etter vel to timer i luften. Bagasjen med priority-lappen kom først opp på rullebåndet, og flytoget tok meg til sentrum uten ventetid.

Konklusjon:
Ryaniar irriterte meg. Norwegian gjorde meg likegyldig. Og SAS gjorde meg glad!

Tidligere rapporter:
Oslo-København-Hamburg-Zürich-Manchester-Zürich-Hamburg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856)
Manchester-Helsinki-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41114)
London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239)
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39305)
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036)
Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786)
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267)
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)

SQ 777
14-02-2009, 21:53
Herlig rapport.. Like spennende med de "nære ting"........;)

Flirte veldig da jeg så du betalte kr. 50 i det fæle kredittkortavgiften og intet ellers hos FR.. At de tør ta seg slike friheter...:cry:

FlightDeck.. Takk for nok en strålende rapport...:cheers:

DY_ENZV
14-02-2009, 22:02
Spennendes lesning!

Fin rapport :)

Er en grunn til at ryanair nesten ikke eksisterer for meg ;)

AirbusTrond
14-02-2009, 22:19
Takk for nok en flott rapport! Om hundre å har dine mange detaljerte rapporter fått historisk verdi.

Skjønner ikke helt at DY forsøker å få penger av folk ved at de kan sete ved bestilling. Så lenge flertallet ikke bestiller og betaler for å velge sete, vil jo man kunne velge sete gratis hvis man sjekker inn på automat rimelig tidlig.

Artige observasjoner av flyvertinnes manglende kunnskaper og manglende oppfattelse av humoristiske kommentarer. Av og til er det best å holde kjeft. Hehe.

Ellers er det vel en del Ryanair-hatere som får sine fordommer bekreftet her, og det er jo sånn det KAN være hos Ryanair, men ikke slik det bestandig er. Det viser jo andre rapporter. Dessuten er jo det vanskelig å utsette noe som helst når man ikke betaler noe...

EB
15-02-2009, 07:28
Takk for nok en topp rapport og ikke minst takk for at du er såpass bevisst forholdet ditt til Ryanair - kjøpe billetter kun hvis du blir en kostand for Ryaanir er ukens beste - om ikke årets.

Someone
15-02-2009, 08:36
Nok en herlig rapport!

TOS
26-02-2009, 00:01
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-7.jpg
Vi bodde ved Liverpool Street denne gangen, på Crowne Plaza Shoreditch, og the Gherkin var en nær nabo


Flott rapport!

Siden du har et bilde av "the Gherkin" så tenkte jeg bare at jeg måtte skryte litt av baren i toppen av det bygget. En helt utrolig flott 360 graders utsikt (også i retning av LCY), men bare synd at man må kjenne noen som jobber der for å få tilgang....

FlightDeck
01-03-2009, 18:53
Flott rapport!

Siden du har et bilde av "the Gherkin" så tenkte jeg bare at jeg måtte skryte litt av baren i toppen av det bygget. En helt utrolig flott 360 graders utsikt (også i retning av LCY), men bare synd at man må kjenne noen som jobber der for å få tilgang....

Det kan jeg tenke meg - opplevelsen av en kveld i baren på Gherkin er sikkert proporsjonal med prisen. Det var for øvrig imponerende bra utsikt fra baren på Crowne Plaza Shoreditch også.