DY_ENZV
14-02-2009, 20:06
Etter å ha slappet litt av, tenkte jeg å prøve å skrive min første tripreport fra en kompis tur til Barcelona! Dessverre ble det ingen bilder :(
11 Februar 2009
Stavanger – Amsterdam
KL 1202 Avgang 1500
Fokker 70
Amsterdam – Barcelona
KL 1677 Avgang 2035
Boeing 737-800 (Winglets)
Turen begynte med at jeg møtte opp på Sola en time før flyavgang. Innsjekk ble unnagjort i løpet av få minutter av en veldig hyggelig og effektiv person bak skranken. Køen i sikkerhetskontrollen var lang, og da jeg var kommet gjennom, sto allerede flyet ved gate. Jeg traff på han jeg reiste med og vi satte oss ned ved Gate 12, hvor KLM alltid har sine avganger.
Selv om flyet hadde stått en god stund ved gaten, kom ikke boardingen i gang før kvart på tre. Vi gikk ombord og satt oss på sete 09AC. Knyttneve testen ble bestått. Jeg antok at det var rundt 60-70% belegg på denne turen. Vi pushet litt over tre, men måtte ta en liten tur innom deicing på veien til rullebanen. Takeoff er alltid morsomt i Fokkern og det ble gjort en rask takeoff fra bane 36 hvor vi etterpå svingte til venstre ut over nordsjøen og deretter satte kursen mot Schipol. Ombord ble det servering som bestod av en pakke kjeks og et bredt utvalg av drikke. Flytiden ble estimert til en time og femten minutt, noe som stemte ganske bra, og det ble landing på polderbaan noe som ga litt ekstra taxing til gate, men kan omtales som en fin "tour" av schipol. Siden vi som sagt fløy Fokkern, ble det fjernparkering der KLM alltid parkerer Cityhopper flåten sin, men vi ankom raskt terminalen.
Vi valgte å ta KL1202, slik at vi fikk litt ekstra tid på Schipol. Vi prøvde å oppsøke spotter terrassen, men denne var til vår skuffelse stengt denne dagen, så vi stakk innom Aviation Megastore sin butikk inne på terminalen, før vi gikk gjennom security igjen for å finne noe mat. Etter ett besøk på burgerking med en fin utsikt over C og D gatene ble det tid til en øl. Etterhvert som det nærmet seg avgang til Barcelona tuslet vi bort mot gate D71 hvor vi var blant de siste ombord. Vi fikk egentlig plass på 09EF, men siden belegget bare var på rundt 50% gikk vi nesten helt bak og fikk en hel rad for oss selv. Her ble knyttneve testen bestått med svært gode marginer. Vi pushet på rute, og var oppe i lufta i løpet av minutter. Den hyggelige besetningen kom raskt igang med servering og vi fikk gode sandwiches og fikk velge fra drikkevogna flerne ganger. Vi fikk en oppdatering fra flightdeck og ble opplyst om at sterke medvinden hadde gitt oss en fart på over 1000 km/t og derfor kom vi til å lande 20-25 minutt før rute! Etter en forholdsvis myk og behagelig landing, gikk vi i land og bagasjen kom relativt kjapt.
Så! Etter et par fine og varme dager i Barcelona, gikk turen hjem igjen!
14 Februar 2009
Barcelona – Amsterdam
KL 1672 Avgang 1155
Boeing 737-800 (Winglets)
Amsterdam – Stavanger
KL 1203 Avgang 1510
Boeing 737-800 (Winglets)
Vi møtte opp på flyplassen rundt klokken ti. Vi hadde allerede sjekket inn dagen før og valgt seter. Vi stilte oss i Business/Elite skranken, som var tom for kø, å bagasjen ble raskt sendt avgårde. Etterpå gikk vi ut noen minutter får å kjenne på sola og den varme lufta, før vi satte kursen mot kalde norge. Var ikke så mye kø i sikkerhetskontrollen og den ble unnagjort på rundt fem minutter. Tiden ble brukt til å vandre rundt på taxfree handling og flyspotting (mye mer kjekt å se på)! Boarding kom i gang og som på vei ned, ventet vi til slutt for å gå ombord. Belegget denne gangen lå på rundt 80% og vi hadde satt oss på sete 06AC i håp om at midtsetet skulle forholde seg ledig. Heldigvis fikk vi hele tre setern for oss selv. Boarding var ferdig femten minutter før avgangstid, i håp om å komme avgårde pga sterk motvind. Vi pushet uheldigvis ikke før rute og var i lufta rundt fem over timen. Det ble satt i gang servering og vi fikk samme type sandwich som på vei ned. Som sagt er benplassen veldig god ombord KLM sine 737-800 maskiner. Vi landet heldigvis på rute ettersom besettningen hadde gitt bånnpinne til Schipol og parkerte på Gate D82.
Det ble ikke mye tid til shopping på Schipol denne gangen pga den korte connectionen. Etter å ha handlet litt og opplevd kortsvikt, skyntet vi oss til gate D59 for ombordstigning. På vei ned til gaten ble vi til og med ropt opp på flyplassen. Dørene ble lukket 7 minutter før rute, men vi pushet ikke før opprinnelig avgangstid med et ca halvfullt fly. Vi hadde sete 10AB, men ble spurt av en flyvertinne om vi heller ville ta plass ved en av nødutgangene. Her var det ekstremt god benplass! Beste benplassen opplevd på shorthaul noen gang. Vi takset til den berømte Polderbaan hvor jeg observerte en hel flokk av spottere som trosset den lave temperaturen på 3 grader. Takeoff ble raskt utført etter en Northwest A330 tok av før oss. Oppe i lufta kom som vanlig serveringen i gang. Denne gangen bestod det av samme type serving som Fokkern tilbød, kjekser og drikke. Det ble en helt grei og behagelig flytur med cruise høyde på 39 000 ft. Landet på sola fem minutter før rute og parkerte på KLM sin trofaste gate 12 på sola.
Jeg vil si gratulerer til KLM som nokk engang leverer!! Det var en behagelig og flott tur med hyggelig besettning hele veien!! Den lave billettprisen på 1500 tur/retur gjorde ikke saken verre. Litt Flying Blue poeng ble det også. KLM er et selskap jeg anbefaler godt og varmt! En virkelig positiv opplevelse.
Håper dere likte den første tripreporten min!!
Takk for at du ville lese!
11 Februar 2009
Stavanger – Amsterdam
KL 1202 Avgang 1500
Fokker 70
Amsterdam – Barcelona
KL 1677 Avgang 2035
Boeing 737-800 (Winglets)
Turen begynte med at jeg møtte opp på Sola en time før flyavgang. Innsjekk ble unnagjort i løpet av få minutter av en veldig hyggelig og effektiv person bak skranken. Køen i sikkerhetskontrollen var lang, og da jeg var kommet gjennom, sto allerede flyet ved gate. Jeg traff på han jeg reiste med og vi satte oss ned ved Gate 12, hvor KLM alltid har sine avganger.
Selv om flyet hadde stått en god stund ved gaten, kom ikke boardingen i gang før kvart på tre. Vi gikk ombord og satt oss på sete 09AC. Knyttneve testen ble bestått. Jeg antok at det var rundt 60-70% belegg på denne turen. Vi pushet litt over tre, men måtte ta en liten tur innom deicing på veien til rullebanen. Takeoff er alltid morsomt i Fokkern og det ble gjort en rask takeoff fra bane 36 hvor vi etterpå svingte til venstre ut over nordsjøen og deretter satte kursen mot Schipol. Ombord ble det servering som bestod av en pakke kjeks og et bredt utvalg av drikke. Flytiden ble estimert til en time og femten minutt, noe som stemte ganske bra, og det ble landing på polderbaan noe som ga litt ekstra taxing til gate, men kan omtales som en fin "tour" av schipol. Siden vi som sagt fløy Fokkern, ble det fjernparkering der KLM alltid parkerer Cityhopper flåten sin, men vi ankom raskt terminalen.
Vi valgte å ta KL1202, slik at vi fikk litt ekstra tid på Schipol. Vi prøvde å oppsøke spotter terrassen, men denne var til vår skuffelse stengt denne dagen, så vi stakk innom Aviation Megastore sin butikk inne på terminalen, før vi gikk gjennom security igjen for å finne noe mat. Etter ett besøk på burgerking med en fin utsikt over C og D gatene ble det tid til en øl. Etterhvert som det nærmet seg avgang til Barcelona tuslet vi bort mot gate D71 hvor vi var blant de siste ombord. Vi fikk egentlig plass på 09EF, men siden belegget bare var på rundt 50% gikk vi nesten helt bak og fikk en hel rad for oss selv. Her ble knyttneve testen bestått med svært gode marginer. Vi pushet på rute, og var oppe i lufta i løpet av minutter. Den hyggelige besetningen kom raskt igang med servering og vi fikk gode sandwiches og fikk velge fra drikkevogna flerne ganger. Vi fikk en oppdatering fra flightdeck og ble opplyst om at sterke medvinden hadde gitt oss en fart på over 1000 km/t og derfor kom vi til å lande 20-25 minutt før rute! Etter en forholdsvis myk og behagelig landing, gikk vi i land og bagasjen kom relativt kjapt.
Så! Etter et par fine og varme dager i Barcelona, gikk turen hjem igjen!
14 Februar 2009
Barcelona – Amsterdam
KL 1672 Avgang 1155
Boeing 737-800 (Winglets)
Amsterdam – Stavanger
KL 1203 Avgang 1510
Boeing 737-800 (Winglets)
Vi møtte opp på flyplassen rundt klokken ti. Vi hadde allerede sjekket inn dagen før og valgt seter. Vi stilte oss i Business/Elite skranken, som var tom for kø, å bagasjen ble raskt sendt avgårde. Etterpå gikk vi ut noen minutter får å kjenne på sola og den varme lufta, før vi satte kursen mot kalde norge. Var ikke så mye kø i sikkerhetskontrollen og den ble unnagjort på rundt fem minutter. Tiden ble brukt til å vandre rundt på taxfree handling og flyspotting (mye mer kjekt å se på)! Boarding kom i gang og som på vei ned, ventet vi til slutt for å gå ombord. Belegget denne gangen lå på rundt 80% og vi hadde satt oss på sete 06AC i håp om at midtsetet skulle forholde seg ledig. Heldigvis fikk vi hele tre setern for oss selv. Boarding var ferdig femten minutter før avgangstid, i håp om å komme avgårde pga sterk motvind. Vi pushet uheldigvis ikke før rute og var i lufta rundt fem over timen. Det ble satt i gang servering og vi fikk samme type sandwich som på vei ned. Som sagt er benplassen veldig god ombord KLM sine 737-800 maskiner. Vi landet heldigvis på rute ettersom besettningen hadde gitt bånnpinne til Schipol og parkerte på Gate D82.
Det ble ikke mye tid til shopping på Schipol denne gangen pga den korte connectionen. Etter å ha handlet litt og opplevd kortsvikt, skyntet vi oss til gate D59 for ombordstigning. På vei ned til gaten ble vi til og med ropt opp på flyplassen. Dørene ble lukket 7 minutter før rute, men vi pushet ikke før opprinnelig avgangstid med et ca halvfullt fly. Vi hadde sete 10AB, men ble spurt av en flyvertinne om vi heller ville ta plass ved en av nødutgangene. Her var det ekstremt god benplass! Beste benplassen opplevd på shorthaul noen gang. Vi takset til den berømte Polderbaan hvor jeg observerte en hel flokk av spottere som trosset den lave temperaturen på 3 grader. Takeoff ble raskt utført etter en Northwest A330 tok av før oss. Oppe i lufta kom som vanlig serveringen i gang. Denne gangen bestod det av samme type serving som Fokkern tilbød, kjekser og drikke. Det ble en helt grei og behagelig flytur med cruise høyde på 39 000 ft. Landet på sola fem minutter før rute og parkerte på KLM sin trofaste gate 12 på sola.
Jeg vil si gratulerer til KLM som nokk engang leverer!! Det var en behagelig og flott tur med hyggelig besettning hele veien!! Den lave billettprisen på 1500 tur/retur gjorde ikke saken verre. Litt Flying Blue poeng ble det også. KLM er et selskap jeg anbefaler godt og varmt! En virkelig positiv opplevelse.
Håper dere likte den første tripreporten min!!
Takk for at du ville lese!