PDA

View Full Version : LN-KKS


MartinL
25-02-2005, 23:22
Leser på nabo forumet at denne nye grisen står i Melburne med alt annet enn i en perfekt tillstand.

Hvordan er det når Norwegian leaser disse flyene. Jeg regner med at det finnes leasing selskaper som formidler disse flyene. Når Norwegian nå venter på LN-KKS, hvordan funker det økonomisk? Er det ikke slik at 737-300 leases for ca 100.000 dollars i måneden. Når det da er en leasing kontrakt,
hvem betaler da følgene?

Før Arrival:
C-check i melburne?
Forflyttningen til Norge?
Utbedringer før sertifisert for Norge?

Etter arrival:
Kostnadene ved å bytte deler/nye deler
oppgraderinger
Generelle pålegg fra Boeing

MartinL
26-02-2005, 11:32
Hvorfor i all verden skaffer de seg dA FLY SOM SÅ TIL DE GRADER ER I DÅRLIG FORFATTNING. Er ikke det dårlig reklame for norwegian?

På nabo forumet skremmes jeg bort fra deres -300 gitt:

http://forum.airpics.com/read.php?TID=26307

DY
26-02-2005, 11:37
Får kanskje heller satse på A318/A319 da - det hadde vært noe;)

MartinL
26-02-2005, 11:45
Men burde de ikke serriøst vurdere eventuelt andre typer av 737 serien når nå etterspørselen etter 300 har gått opp, og med det prisen opp og kvaliteten ned!!!!

Husker de var inne på tanken med 319 i startfasen, men med så mange aldrene 300 i flåten burde de vell ha i bakhode at kanskje ikke blir mange årene før de må begynne å tenke på å bytte disse ut!

DY
26-02-2005, 11:51
Det måtte vel kanskje bli 500-versjonen, der må det vel snart være endel å få tak i. Flyene er vel litt mindre enn 300...

EZA
26-02-2005, 13:02
Som vanlig mye synsing å antakelser fra noen av forumets medlemmer. Norwegian er underlagt Norsk lov, blir inspisert like ofte som alle andre selskaper. Norwegian er da et like trygt selskap som noen andre. de har vel hatt en liten hendelse i løpet av sin levetid. SAS har vel en i uken. Det er påfallende hvor dypt "hatet" mot dette nye selskapet sitter i hos enkelte.:wow:

MartinL
26-02-2005, 13:19
Om du legger deg litt mere i selene for å sjekke litt bakgrunn før du hamrer løs vil du finne ut at jeg ABSOLUT ikke har noe i mot Norwegian. Tvert i mot!!!!!!
Tror neppe det finnes mange som er like pro Norwegian enn denna gutten.

Synes bare det er interessant å få frem info om hva jeg lurer på, slik at jeg kan utøke mine kunnskaper enda mere om nettopp Norwegian!

Men leser du linken jeg la ut ovenfor ser du jo hvorfor jeg reagerte. Det ser ikke ut som om den nevnte maskinen KKS har noe i luften å gjøre!!!!!!

EB
26-02-2005, 13:22
Ingen som har diskutert sikkerheten til DY!!! Noen som heller er veldig hårsåre...

DY setter selvfølgelig fly som ikke har noe i luften å gjøre på bakken. Men der tjener man ikke penger. Det skal forøvrig bli spennende å se hva som en gang i fremtiden skal erstatte B737-300 hos DY.

Stone
26-02-2005, 16:41
737-300'er i rimelig forfatning har vært lett tilgjengelig til en rimelig penge noen år, men som noen påpeker, så enkelt er det ikke lenger, derfor må man "ta til takke" med eldre/dårligere eksemplarer. Men det betyr ikke at det dermed blir farligere å fly, det betyr mest av alt mer vedlikeholdsutgifter for operatøren. Dermed har man en kurve som avgjør NÅR det er på tide å introdusere en annen flytype i flåten.
Det enkleste (og billigste) for en 737classic operatør vil, i hvert fall på kort sikt, å skifte til 737NG. Crew kan fly begge typer i overgangsperioden, og teknikere trenger "bare" et 5-6 ukers differansekurs. Videre vil også veldig mye utstyr og reservedeler være felles.
En overgang til en helt annen type vil være mye mer smertefull, både for crew, teknikere og operations, da filosofien er ganske forskjellig mellom f.eks. Airbus og Boeing.
Og jeg HAR hørt rykter om at 737NG har blitt uformelt diskutert i DY..... :)

Stone

MartinL
26-02-2005, 17:00
Som fersking i gamet lurer jeg på følgende. Hva er forskjellen på 737-300 og 737NG?

DY
26-02-2005, 17:21
Originally posted by MartinLangaas
Som fersking i gamet lurer jeg på følgende. Hva er forskjellen på 737-300 og 737NG?


Sjekk denne: Boeing 737 (http://www.boeing.com/commercial/737family/flash.html)
NG=New generation :)
Og Enda mer 737 (http://www.boeing.com/commercial/737family/background.html)

Savipix
26-02-2005, 17:23
är inte NG Next Generation?

RolfL
26-02-2005, 17:24
NG = next generation

MartinL
26-02-2005, 17:29
Takk da henger jeg med.
Men om nå kostnadene ved å vedlikeholde disse flyene blir høye fordi de nå begynner å dra på årene. forsvarer det seg da heller ikke å oppgradere til nyere fly så snart de får litt økonomisk fundament under benene?

LN-MOW
26-02-2005, 17:52
Det er klart. Her maa man veie kostnadene i billige fly/hoeyere vedlikehold mot dyrere leasingpriser/billigere vedlikehold. Utnyttelsen av nyere fly vil ogsaa bli en anelse hoeyere da de ikke behoever aa tilbringe saa mye tid i vedlikehold.

Men sistnevnte innebaerer hoeyere investering, saa 'inngangsbilletten' er dyrere ...

Det begynner nok aa bli vanskelig aa finne gode, brukte 733'er ettersom de ogsaa er iferd med aa bli populaere som fraktere. Men baade UA og CO er iferd med aa pensjonere et stort antall 735'er, saa dette skulle kunne vaere et rimelig alternativ for DY.

Jeg var innom SAS Teknisk da jeg var i Oslo, og fikk hoere litt om den maskinen som sto paa Sola ... not pretty ... men det er ofte slik det er aa overta eldre fly .. mye skjulte feil og mangler.

EB
26-02-2005, 17:57
Skulle tro at USAirways også kan komme til å kvitte seg med noen -300!

LN-KGL
26-02-2005, 18:41
Hadde ikke vært så dumt å sett noe slikt :wow:

http://www.plane-spotter.com/Gifs/A319_Norwegian.gif

MartinL
26-02-2005, 18:55
Jeg synes jaggu Airbusen tar seg bedre ut i Norwegian farger enn 737 gjør jeg!

Nydelig!

amatør
26-02-2005, 20:32
De fleste flyselskap tar seg bedre ut i Airbus A320 serien,enn i gris!!:spin:

EB
27-02-2005, 09:03
Veldig bra Kurt!!!