PDA

View Full Version : Aar's lokale lufthavn hedder CPH!


Jan
10-02-2009, 08:57
DA lader det til Aarhus kommune har opgivet planerne
om en storlufthavn. (De vil hellere vente på en bro).

http://jp.dk/indland/aar/article1597969.ece

sk931
10-02-2009, 13:02
Ja, det er sådan at hoved flyvepladsen i AAR er AAR og den "sekundære" er CPH !!!!!

Hilsen
Ole

PP
10-02-2009, 19:19
Ja, det er sådan at hoved flyvepladsen i AAR er AAR og den "sekundære" er CPH !!!!!

Hilsen
Ole

Ja ja AAR er da hovedflyplas for AAR - men måske CPH er hovedflyplads for Århus by :)

JoeW
10-02-2009, 19:28
Må innrømme at når jeg ser på den danske flybranche, hvilket jeg skriver en samfunnsøkonomisk oppgave om for tiden - tviler jeg på at det er et stort nok marked for en "CPH" til. Der man i Norge har mange "mellomstore" lufthavner, namely BGO, TRD og SVG - har man i DK kun BLL som vel kan kalles mellomstor og en rekke "mindre" flyplasser. (Danmarks Statistik definerer kun CPH og BLL som "større lufthavner"). Det er vel en årsak til at man ikke har funnet det forsvarlig å bygge noen større flyplass i AAR... Det synes for meg å i såfall være mer for prestige enn nytte, om man skulle laget en "storlufthavn" i AAR.

Jan
10-02-2009, 20:32
Ja, det skyldes bla. at BLL var hurtigst med en massiv (nu max. 3.5 mill.pax) kapasitetsudbyggelse, og pax. grundlaget i f.eks 100km radius er større end AAR !
Tror heller ikke der er grundlag for endnu en "mini CPH"

AAL er med 1.000.000 pax dog vokset sig fordi begrebet "flyplads"

sk931
10-02-2009, 21:45
Ja AAR tabte helt klart til broen....og egentlig tror jeg, at hvis ikke der havde været så meget "fnidder-fnadder" i det hedengangne Aarhus Amt og hvem der nu skulle bestemme,
så tror jeg faktisk at AAR i sin nuværende placering var lukket og der var åbnet en ny, større og bedre beliggende lufthavn tættere på Aarhus City.
Det gode ved den placering AAR har nu, er at støjmæssigt generer AAR ikke nogen, og i den forbindelse er det såmænd ikke så udsædvanligt med lufthavne placeret langt fra den by de betjener....Tænk på ARN og OSL, NRT og sikkert mange andre.
Det vigtige er, at infrastrukturen er i orden , men for eksempel hurtige tilbringer service..
Der halter vi lidt i AAR med busservice fra AAR city...bus dep 70 minutter før dep.
Også lidt vigtigt med hurtigheden gennem lufthavnen...Det klarer vi fint i AAR...
---
Så det korte af det lange er ikke så meget placeringen, men infrastrukturen i og omkring lufthavnen
Hilsen
ole

Bll spotter
11-02-2009, 00:08
Nu skal der bruges ca 50 milliarder på jernbanen i de næste 11 år. Hvis det ufattelige skulle ske at de fandt 1-2 milliarder ekstra til en jernbane til Billund fra Horsens Syd via Jelling ville det sgu nok hjælpe en hel del på den skæve fordeling af lufttrafikken i Danmark. Ham klaphatten fra Århus (Nej det er ikke Ole jeg mener:lol:) Men ham fra Business Aarhus som artiklen omhandler, burde dømmes for Jyllandsforræderi. Jeg tvivler på hans udtaleser vinder gehør hos Cotra.
http://www.travelbroker.dk/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=513&cntnt01returnid=155

COTRA vil stimulere udviklingen af flytrafikken fra Vestdanmark

Omkring tyve af Vestdanmarks største og mest rejseaktive virksomheder har etableret en forening, der skal sikre flere direkte flyruter tilpasset erhvervslivet behov.


Det største problem i det vestdanske samfund, er vel i bund og grund at man ikke kan blive enig om at pege på en Lufthavn som hovedlufthavn. Det er sgu ikke smart at have 7 lufthavne med trafik, på et så lille område alle med elendig infrastruktur og ingen med Jernbane. Kom der et ordentligt samarbejde
i gang om at støtte op, omkring kun en Lufthavn er jeg sikker på at vi sagtens kunne have en lufthavn af en hvis størrelse. Det synes jeg sgu Jylland fortjener.