PDA

View Full Version : Full stopp i Paris (CDG, ORY)


Discus
09-02-2009, 23:43
CDG og ORY er stengt pga. sterk vind i kveld. Ser ut som vår utskremte medarbeider fra Scanair passerte Paris i tide. Alternativet hadde vært å blitt blåst inn i Øst-Europa:

Paris airports have shut for 12 hours because extremely high winds are expected, transport officials say.

The French capital is facing winds of up to 120km/h (75mph), forecasters say.

The country is on storm alert with the French Atlantic coast expected to be worst hit. The airports are due to reopen at 0800 (0700GMT) on Tuesday.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7879664.stm


METAR 092130Z 22027G40KT 9999 -RA FEW003 SCT009 BKN016 11/09 Q0990 NOSIG

TAF 091700Z 0918/1024 20015G25KT 7000 BKN005 BKN010 BECMG
0921/0923 22025G50KT 9999 BKN015 TEMPO 1002/1012 4000 RA
BKN004 PROB40 TEMPO 1005/1007 24030G60KT BECMG 1013/1015
29015G30KT 8000 -SHRA BKN015 BKN025 TX09/0923Z TN04/1018Z

LN-KRF
09-02-2009, 23:54
Dæven det der er ikke bra, tror neppe jeg ville flaksa opp i fly da, selv om jeg har vært borti verre vær på vestlandet...

GFL
10-02-2009, 00:35
Flyplassen i Orly stengte akkurat etter Norwegain kom seg avgårde. Hvordan gikk det med SK-flighten fra CDG?

CK
10-02-2009, 10:13
ser ut til t jeg var heldig i går. BA323 gikk noen minutter etter oppsatt avgangstid 18:10, men jeg kom meg iallefall "out of Dogde". Litt risting var det, men ikke noe som var plagsomt. Mulig jeg fpr eventuelle frankofile på nakken, men puh! glad jeg kom meg til LON og ikke måtte tilbringe en natt i PAR.... Frankrike er jo bare sivilisert et stykke på vei ...

Dag Johnsen
10-02-2009, 13:21
Heisann,

Fikk en telefon fra min kamerat Niels i gaar som sitter vaerfast i CDG. Han skulle fly returen CDG-EWR i dag og var ikke sikker paa om de skulle gaa.

Jeg vet ikke i farten hva runway layout paa CDG er men som det viser 22027G40KT og selv TEMPO 24030G60KT, om det ikke er paa tvers av rullebanan, skulle vel ikke dette vaere noe problem?

Dag

Savipix
10-02-2009, 13:33
CDG har 08/26 L/R och 09/27 L/R

Dag Johnsen
10-02-2009, 15:46
Heisann Savipix!

Takk for dette. Selv med runway 27 og vind 24030G60KT skulle det ikke vaere mer enn litt over 15 KT steady og 30 KT gust crosswind komponent...! Med RWY 26 kommer gust crosswind komponent ned i 20 KT.

Til vaare trafikkflygende venner her paa forumet... er dette noe nok til aa stenge flyplassen? Er det mer her vi ikke vet om?

Dag

Discus
10-02-2009, 15:48
Er ikke dette som "en vanlig dag på jobb" i Bodø el.l.?

Martin
10-02-2009, 15:52
Heisann Savipix!

Takk for dette. Selv med runway 27 og vind 24030G60KT skulle det ikke vaere mer enn litt over 15 KT steady og 30 KT gust crosswind komponent...! Med RWY 26 kommer gust crosswind komponent ned i 20 KT.

Til vaare trafikkflygende venner her paa forumet... er dette noe nok til aa stenge flyplassen? Er det mer her vi ikke vet om?

Dag


Husker ikke nøyaktig hvilke, men alle fire banene har vel samme retning, til tross for at de heter 26 og 27. Da blir vel vindkomponentene de samme?