PDA

View Full Version : Request reisetips i Sør Korea


Speedbird
09-02-2009, 21:52
For en sjelden gang er jeg ute i god tid med å planlegge en reise, denne gang er kursen Sør Korea.
Nord Korea som egentlig var planen er lagt litt på hyllen, mye pga avisoverskrifter som dette:
Korea-Kim på krigsstien

Det stadig dårligere forholdet mellom Nord-Korea og Sør-Korea har brakt halvøya på randen av krig, mener Nord-Korea.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=546674

Selvom jeg ikke tviler på at innslag som: Nesten én million soldater er oppstilt langs grensen. virkelig kan sprite opp en "Speedy" tripreport.. ;)

Tips jeg er ute etter for Sør Korea, er:
- Spennende innenriks flyturer?
- Noen flymuseer i området?
- Noe vi virkelig ikke bør gå glipp av?

Oggi
10-02-2009, 14:25
Jeju Island er vel et "must", men ikke akkurat "off the beaten track".

http://www.lifeinkorea.com/travel2/cheju

Da får du prøvd Asiana, ikke det at de er så veldig spennende... men billig er det iallefall.

MountainDew
11-02-2009, 13:09
Virker spennende. Tror ikke så mange på forumet har besøkt Sør-Korea. Noen flere tips ang dette tema?

JoeW
11-02-2009, 13:13
Speedbird: Nord-Korea kommer du jo kun inn i et par ganger i året arrangert av et nord-koreansk reisebyrå, og det er snakk om rundreise med propaganda (for all del, fikk litt lyst selv etter å ha lest om det i Conde Nast Traveller. Var i et av de nyere nummerene, muligens januar-utgaven. Kan sjekke hvis du er interessert, men har desverre ingen scanner...).

undah
21-02-2009, 14:40
En tur til DMZ kan anbefales...

http://static.guim.co.uk/sys-images/Travel/Pix/pictures/2008/06/06/DMZ4.jpg

Man får også ta en liten tur inn i Nord (på andre siden av rommet):

http://www.a-tata.com/images/KOREA/DMZ-2-2005.jpg


USO-touren er visstnok den beste, ihvertfall for noen år siden http://affiliates.uso.org/Korea/default.cfm?contentid=347

JoeW
21-02-2009, 14:44
Nord-Korea er omtalt i Conde Nast Traveler October 2008, med en spennende artikkel fra en annen verden. Kamera og mobil må du visst avlevere ved innreise for plombering/oppbevaring - men artikkelforfatteren var en kapabel tegner. Det spørs jo hvor lenge man vil ha et Nord-Korea som i dag.

Bizflyer
21-02-2009, 22:29
Noen som kan si noe om koreanere generelt!

Har møtt på en del, spesielt på Filippinene! Og mer rasistiske folk skal du lete lenge etter. De har sine egne barer, hoteller og restauranter. Og prøver man som hvit man å komme inn, blir man nektet. Filippinerne har ikke mye høye tanker om koreanerne, pga deres arrogante og egoistiske væremåte.

Men de oppfører seg kanskje anderledes i sitt eget land?

BF:cool2

BSSW
22-02-2009, 01:42
De oppførte seg ihvertfall fint de timene Speedy og jeg var på ICN :)

MountainDew
22-02-2009, 15:00
Kan et besøk i DMZ regnes som at en da her vert på Nord-Koreansk grunn?
Hvilken transport benyttes fra Seoul til DMZ?

FlightDeck
22-02-2009, 15:14
Er det i det hele tatt mulig å komme seg inn i Nord-Korea på fornuftig måte?

Denne tegneserieboken kan for øvrig anbefales:

Ved ankomsten på Pyongyang flyplass blir Delisle møtt av en personlig guide som overrekker ham en bukett blomster. Delisle er godt forberedt og vet allerede at guiden fungerer som kontrollør og at blomstene har en annen mottager. Enhver utlendings første plikt i Nord-Korea er nemlig å legge ned blomster ved foten av en 22 meter høy Kim Il Sung-statue som er reist på Pyongyangs høyeste punkt.

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080801/OBOKER/732307535

Bizflyer
22-02-2009, 15:47
Og det er vel heller ikke et alternativ å nekte å legge ned disse blomstene?

Det verste er at de folkene som bor der ikke aner hvordan verden utenfor er, og derfor ikke aner hvilket helvete de lever i!

BF:cool2

JoeW
22-02-2009, 15:49
Er det i det hele tatt mulig å komme seg inn i Nord-Korea på fornuftig måte?

Det Nord-Koreanske turistdept. eller noe i den duren arrangerer noen turer sammen med et amerikansk(tror jeg) reisebyrå et par-tre ganger i året under noen store "militærhøytider" for å vise seg frem. Da flyr du med en Ilyushin fra Bejing eller noe slikt, og må "bruke passe tid" per statue etc.

undah
22-02-2009, 21:59
Kan et besøk i DMZ regnes som at en da her vert på Nord-Koreansk grunn?
Hvilken transport benyttes fra Seoul til DMZ?

DMZ'en er strengt tatt en 4 km bred stripe langs hele grensen som er demilitarisert. Området man besøker heter JSA, Joint Security Area, om jeg ikke husker feil, og er der man hadde freds- / våpenhvileforhandlingene i sin tid.

Betongstripen man ser på det ene bildet er selve grensen, og går midt over bordet på neste bilde. Dermed har man ihvertfall fysisk satt fot på nordkoreansk grunn ;) Men stempel i passet fikk jeg ikke...

Turen går med buss, og tar vel litt under en time én vei om jeg ikke husker feil. Min tur var i tillegg innom et minnesmerke, hvor man kunne gå ned i en oppdaget invasjonstunnel, et utsiktspunkt og en dårlig koreansk kafé på tilbakeveien. Disse var vel litt mindre minneverdige, men jeg fikk ihvertfall stanget i taket i tunnelen, og spist vond potetsuppe.

Det ligger mye bilder og reisebrev på nettet, søk på DMZ, JSA og Panmunjom.

Korea er forøvrig et spennende land, men kanskje ikke så typisk turist-vennlig. Jeg var heldig og hadde skreddersydd opplegg laget av lokalkjente, så da var det en flott opplevelse.

Utflyttet
23-02-2009, 04:04
Er det i det hele tatt mulig å komme seg inn i Nord-Korea på fornuftig måte?


Søk i på FT, i trip reports de er det folk som ahr vært i Nord-Korea. Det er såvidt jeg husker reisebyrå i Beijing som drives av en brite som har ganske grei organisering av dette og man kan velge turer på 5, 7 eller 13 dager eller noe slikt. Jeg hadde alt i gang for et år siden for å få dette til, men skar seg som vanlig jobbmessig for meg.

De rapportene je gleste på FT indikerte at mobil og film-kamera var noe du la igjen på flyplassen på vei inn og fikk tilbake, men kamera fikk du beholde, det er ganske organisert hva du får se og de vil gjerne ha vist frem denne "virkeligheten".

Har også lest at denne typen besøk er for tiden ikke muig da Nord-Korea er mer stengt enn vanlig pga endringene i lederskapet som angivelig skjer.

MountainDew
25-02-2009, 02:12
Da er vi snart klare for avgang! Takker for alle gode råd & tips :)

LN-MOW
25-02-2009, 02:28
Vi venter på avisoverskriftene ....

Utflyttet
25-02-2009, 07:51
Er det i det hele tatt mulig å komme seg inn i Nord-Korea på fornuftig måte?
/732307535[/url]

Og nå kan du se i vårt eget forum for trip reports. Vi har en som har vært der. ;)

-A

sirpjalle
25-02-2009, 08:55
Noen som kan si noe om koreanere generelt!

Har møtt på en del, spesielt på Filippinene! Og mer rasistiske folk skal du lete lenge etter. De har sine egne barer, hoteller og restauranter. Og prøver man som hvit man å komme inn, blir man nektet. Filippinerne har ikke mye høye tanker om koreanerne, pga deres arrogante og egoistiske væremåte.

Men de oppfører seg kanskje anderledes i sitt eget land?

BF:cool2

Nå er det lenge siden jeg var i Korea........

Tror forresten at Koreanere ikke har vennlige tanker om Filippinene heller....

Men generelt kan jeg si at det er hyggelige folk. De er serviceminded, vennlige og stolte og ikke minst ærlige. Ligner på mange måter på Japanere (vil jeg tro, har ikke vært i Japan).

Apropos ærlig, kan gi et godt eksempel på det... Husker ikke hva jeg kjøpte, men jeg fikk for lite vekslepenger, enda på leksa var at damen hadde krysset Seoul på kryss og tvers. Og da hun fant meg fikk jeg de vekslepengene som jeg hadde fått for lite av og et stort unnskyld :)

Et klassisk eksempel på stolthet er da jeg spurte om hvor mange som bodde i Korea / Seoul, og jeg fikk tre forskjellige og sprikende svar, men ingen sa at de ikke visste. Hadde de sagt det ville de ha tapt ansikt.

Et godt tips, vær sikker på at de ikke mistforstår deg og tar deg for amerikaner. Amerikanere er ikke godt likt, og de må ofte betale mer for en vare enn det vi måtte betale (pruting er vanlig)

Det er det jeg kan komme på i farten......

Jeju (Cheju) island kan og anbefales. Dette er valfartsområde 1 for nygifte. Det er her de som oftest drar på bryllupsreise, og spesielt med tanke på at de bare har tre feridager i året :)