PDA

View Full Version : London Calling - OSL-LCY

Someone
09-02-2009, 18:29
Har valgt å dele opp trip reporten min fra helgens Londontur av diverse årsaker, men her kommer del 1, som dessverre er uten bilder pga jeg oppdaget først da jeg satt på flyet at batteriet i kameraet var dødt

6. Februar 2009
SAS SK4795 OSL-LCY 15:15-16:35
BAe Avro RJ-70

Siden jeg skulle en tur til London så fant jeg ut at den enkleste var å fly SAS sin OSL-LCY rute, som dessverre snart forsvinner. Spesielt siden de jeg skulle besøke også bor i Wapping i Øst London, ikke så langt unna Shadwell som er nest siste stasjon før Bank på DLR, var LCY det overlegent mest praktiske valget og prisen på 1200kr en-vei for et fredagsettermiddag til London var det heller ikke noe å si på.

Forlot kontoret på Smestad noen timer tidligere enn enn normalt og tok T-banen til Oslo S for å hoppe på Flytoget. Hadde det ikke vært for snøen ville det enkleste vært å gå til Skøyen, men siden jeg hadde en liten Travel Pro med meg hvor hjulene ikke er designet for norske vintere ble det Plan B. Sveipet kortet på Oslo S og hoppet ombord på Flytoget som dessverre var en avgang som kom fra Asker, hvilket betydde at det var stappfullt og omtrent ingen av oss som gikk på på Oslo S fikk sitte plass.

Hadde sjekket inn dagen før og plukket meg ut 15A på RJ70 maskinen og fikk raskt merket kofferten og sendt den avgårde. Pga ombygging og liten bemanning var det relativt lang kø for å komme gjennom sikkerhetskontrollen (tok kanskje 15min) og ikke lenge etter jag var gjennom så var det Go-to gate.

Som vanlig var det bussgate på denne avgangen, selv om jeg ikke skjønner hvorfor Avroene tilsynelatene alltid står på innenriksdelen, hvilket betyr en kjøretur rundt hele flyplassen. Hadde også begynt å snø og blåse endel, hvilket betydde det var en kald fornøyelse og stå å vente på å få slippe ombord. Var SE-DJX som var satt opp på dette avgangen, hvilken er en av Transwede sine hel-hvite Avroer. Ombord var det såvidt jeg kunne se 2 i C, 4 i Y og de resterende 30-40 stykker i M. Fant frem til sete 15A, som muligens er det beste setet da det er den første 2 seteren bak 3-seter raden og er trukket et stykke ut fra veggen, slik at man får plass til skulderen.

Pushback et par minutter etter rutetid, og pga de-icing og litt kø for avgang ble vi vel en ca 20 minutter sene. Vel oppe i luften begynte serveringen, og det var tydelig populært for det virket som om de fleste kjøpte noe så det tok en evighet før tralla kom til meg. Dessverre så begynte det å bli utsolgt for det meste, men de hadde en sandwich med pesto og ost igjen, så tok den. Selv om jeg egentlig heller ville ha Ciabattaen eller kyllingsalaten så var sandwichen meget god og kjøpte også en øl og en boks med Pringles.
Virket som om det var mange som skulle på helgetur, inkludert en kameratgjeng noen rader lenger fremme, så da de spurte om drikkeservering nr 2, fikk også jeg lyst på en øl til. Så da var det bare å pling på besetningen og kjøpe meg en øl.

Ellers forløp turen uten de store hendelser og man kunne begynne innflyningen til LCY. Overskyet i London så var ganske lavt innen man kunne se bakken. Innflygningen til LCY er jo også av det artige slaget og man merker godt at man går brattere inn her enn andre steder. Parkerte på en av de mest sentrale gatene på den klassiske LCY-maner og siden begge utganger var i bruk var man raskt ute. Pga endel trafikk ble det snaue 5 minutter å vente i passkontrollen, men nok engang på LCY som ankom jeg og kofferten min baggasjeutleveringen samtidig og 10 minutter etter landing satt jeg på DLR i rettning sentrum.

Som andre har påpekt så er LCY blant verdens mest effektive flyplasser, og det er synd at ruten fra OSL blir lagt ned. Ellers var det en fin tur over Nordsjøen og det 2 manns, eh kvinnelige crewet var i godt humør. Avro vil alrdi bli noen favoritt flytype, men så lenge det er i 2+3 layout så går det til sitt bruk.

FlightDeck
09-02-2009, 19:39
Takk for fin rapport. Jeg har hatt tre turer med SAS til/fra LCY, og de har alle vært en fornøyelse. I tillegg til at LCY er vanvittig effektiv sett i sammenheng med at den faktisk ligger i London, synes jeg Transwede-crewet har vært hyggelig - og med 30-50 passasjerer om bord på turene jeg har tatt, har det vært rolig og avslappende sammenliknet med vanlige London-flygninger. SE-DJX har jeg også fløyet en gang, og denne flyr fast fra LCY til Milano to ganger daglig for Air One, i tillegg til at den også hjelper litt til på OSL-ruten. Synd at ruten snart er historie, kanskje jeg rekker en tur siden jeg skal til London i mars.

Det er for øvrig bare produsert tolv Avro RJ70, så det er litt morsomt å få med seg den!

sail4fun
09-02-2009, 20:20
Transwede-crewet ikke SAS Crew ?

Someone
09-02-2009, 20:24
Det var SAS crew, i vanlige SAS uniformer. Hvertfall i kabinen

FlightDeck
09-02-2009, 20:32
Kabinbesetningen hadde også SAS-uniform da jeg fløy dem, men jeg trodde disse jobbet i Transwede.