View Full Version : Oslo-København-Hamburg-Zürich-Manchester-Zürich-Hamburg-Oslo
FlightDeck
08-02-2009, 23:23
Reiserute:
9. januar 2009: SK1461 Oslo (OSL)–København (CPH), Boeing 737-800W
9. januar 2009: SK1641 (QI) København (CPH)–Hamburg (HAM), Canadair Regional Jet 200
9. januar 2009: LX1057 Hamburg (HAM)–Zürich (ZRH), Airbus A320-200
9. januar 2009: LX380 Zürich (ZRH)–Manchester (MAN), Airbus A320-200
23. januar 2009: LX391 Manchester (MAN)–Zürich (ZRH), Airbus A319-100
23. januar 2009: LX1056 Zürich (ZRH)–Hamburg (HAM), Airbus A320-200
23. januar 2009: LH3154 Hamburg (HAM)–Oslo (OSL), Canadair Regional Jet 200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/34-2.jpg
Etter å ha fløyet 93,383 kilometer fordelt på 93 flygninger i 2008, var jeg bare noen tusen poeng unna SAS EuroBonus Gold. Jeg valgte derfor å arrangere et aldri så lite mileage run for å klare det innen kvalifiseringsperioden gikk ut i januar. Jeg skulle til Leeds for avsluttende eksamener i januar, og jeg planla derfor en tur-retur reise til Manchester. Jeg bestilte først en tur-retur-reise fra Hamburg til Manchester via Zürich for 2400 kr. i Business Class med SWISS, og deretter billetter med Lufthansa tur-retur fra Oslo til Hamburg for 900 kr. i Economy Class.
Jeg var i utgangspunktet veldig heldig med flytidene og hadde hele veien 2-3 timer differanse i Hamburg. Dessverre skjedde det endringer i flytidene slik at reisen totalt sett ikke ble like smidig som planlagt. For det første kansellerte Lufthansa sin formiddagsavgang til Hamburg og satt meg på et kveldsfly. Jeg fikk booket meg om gratis til en morgenavgang med SAS via København, som gjorde reisen veldig mye lenger og mye mer slitsom. Ombookingen førte heldigvis til at jeg fikk billetter med 100 prosent EuroBonus-opptjening (H-klasse). Videre ble det justeringer i Swiss-flightene fra Hamburg, noe som bidrog til at jeg fikk mer tid enn først antatt i Hamburg både på utreise og retur. Dermed var det med skrekkblandet fryd at jeg tok fatt på denne omfattende runden...
FlightDeck
08-02-2009, 23:24
9. januar 2009, kl. 06.15:
SAS SK1461 Oslo (OSL)–København (CPH),
Boeing 737-800W
Jeg ankom Gardermoen litt før halv seks, og det var relativt mye folk på flyplassen til tross for at det etter mine beregninger fortsatt var midt på natten. Business Class-innskekking og sikkerhetskontrollen tok sin tid og jeg var først gjennom nærmere klokken seks. Da var det bare å gå rett om bord gjennom kombinasjonsgaten bak de nye bankfasilitetene på Gardermoen. Jeg observerte raskt at det var et eksemplar av SAS’ Boeing 737-800-maskiner ved gate, nærmere bestemt LN-RRG som er den tredje 800-maskinen som SAS har fått levert på bekostning av Air Europa som opprinnelig bestilte maskinene. Den første maskinen reiste jeg med i juni, og flere bilder av den finnes i denne tidligere rapporten (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427).
Flyets eksteriør med winglets er desto mye finere enn interiøret med de lyseblå skinnsetene, som sammen med hvite vegger og røde gardiner gir et lite helhetlig inntrykk. Disse maskinene flyr mye på hovedstadstriangelet, og det er kanskje ikke så dumt å holde dem unna lengre ruter ettersom komforten ikke er den beste.
Det var satt av fem rader til Economy Extra på denne avgangen, som for øvrig var den første avgangen fra Gardermoen denne morgenen. Seks personer i øverste klasse, og om lag 60 prosent fullt bakerst. Etter avising kom vi oss i luften noen minutter etter rutetid, og flytiden ble beregnet til 45 minutter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-15.jpg
Jeg kjøpte en frokostpakke til 55 kr. fra besetningen, og ellers ble det en rolig og effektiv tur de 518 kilometerne ned til København, for øvrig med kvinnelig styrmann. Vi stod ved gate klokken 07.10 og flyet skulle overraskende ikke videre før klokken 08.25. Ikke akkurat imponerende utnyttelse av flyflåten midt i morgenrushet!
9. januar 2009, kl. 08.25:
SAS SK1641 (QI) København (CPH)–Hamburg (HAM),
Canadair Regional Jet 200LR
Følte meg fortsatt ikke særlig våken og døste på en benk ved gaten den drøye timen frem mot avgang til Hamburg. Dette var en bussgate, og vi ble etter hvert kjørt ut til ”gravlunden” der SAS’ Dash 8-maskiner står parkert. Det er enn så lenge Cimber Air som fly alle SAS’ avganger fra København til Hamburg, og dette ser det ut til at de skal gjøre til langt utpå høsten da SAS’ nye CRJ-900 skal ta over noe av trafikken.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-15.jpg
En Cimber Air CRJ-200 stod klar i full Cimber-design. Hadde trodd vi ville få en maskin med ”Flying for Scandinavian Airlines”-titler, men det er jo klart at Cimber ikke baserer valg av fly på bemaling.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-13.jpg
To hyggelige flyvertinner fra Cimber ønsket oss velkommen i den relativt trange CRJ-200-maskinen, som selskapet har åtte eksemplarer av. Radene 1–13 var satt av til Business Class og Economy Extra, men som bildet over viser, var det ganske svakt belegg i disse klassene. Economy Class – med sine fire rader – var derimot nesten fullsatt. Er litt usikker på om tre klasser i et fly på 50 seter er helt rette strategi. SAS opererer for øvrig med et hinsides prisnivå på denne 280 kilometer lange distansen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-15.jpg
Flytiden ble beregnet til 35 minutter, men besetningen på to klarte likevel å kjøre gjennom salgsvognen i Economy Class før vi landet i Hamburg. Det var OY-MAV som opererte denne ruten. Maskinen er en Long Range-versjon av CRJ-200, og ble bygget og levert til Maersk Air UK i 2000. Den har fløyet for Maersk Air i Danmark og nedlagte Duo Airways før den kom til Cimber Air i 2004.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-14.jpg
FlightDeck
08-02-2009, 23:24
9. januar 2009, kl. 14.50:
SWISS LX1057 Hamburg (HAM)–Zürich (ZRH),
Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-15.jpg
På Hamburg-flyplassen var det differensierte innsjekkingsområder for den ene kortstatusen etter den andre, og fra klasse til klasse. Det var lite kø og jeg nøyde meg med å sjekke inn på en vanlig skranke. En hyggelig Lufthansa-dame sendte av gårde bagasjen min med priority tags og ga meg ombordstigningskort med den noe underlige routingen Hamburg-Zürich-Manchester. En stor C på kortet markerte at jeg skulle fly Business Class. Etter å ha kvittet meg med bagasjen dro jeg inn til byen for å spise lunsj med en kamerat.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-14.jpg
Halvannen time før avgang ankom jeg igjen flyplassen og fant veien til Lufthansa-loungene, som består av en Business Class Lounge og en Senator Lounge. Det ble førstnevnte på meg, og dette var en helt grei lounge med et godt utvalg av drikke og kaffe, og et mer sparsommelig utvalg av mat. Loungen hadde fine arbeidsplasser og gode stoler, men ingen utsikt. Jeg fikk meg både en og to latte macchiato og leste i en bok, ettersom internett kostet åtte euro for en times bruk.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-14.jpg
Etter passkontrollen fikk jeg med meg Norwegians avgang til Oslo, som denne dagen ble operert av LN-KKP, Kirsten Flagstad, som vel er blant få Boeing 737-300-maskiner i flåten med ”riktig” design. Det så ikke ut til å være så mange passasjerer som skulle være med denne avgangen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-13.jpg
En Emirates Boeing 777-300ER stod ved nabogaten klar for en ny tur til Dubai.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-13.jpg
Det ble etter hvert klart at det var en Airbus A320-200 som skulle frakte meg de 695 kilometerne ned til Zürich. Swiss har 19 slike maskiner, og de har en kapasitet på 136–168 seter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-12.jpg
Ombordstigningen startet 20 minutter før avgangstid, men det var ingen differensiering i forhold til hvem som skulle gå om bord når. Ved døren ønsket både kaptein, kabinsjef og en kabinansatt passasjerene velkommen og jeg ble snart påspandert en vannflaske og en våtserviett. Det var tre rader Business Class på denne avgangen, med seks passasjerer totalt. Jeg satt på 1F og hadde hele raden for meg selv. En flyvertinne gikk rundt med en kasse med aviser og vi kunne velge så mange vi ville.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-12.jpg
Etter hvert som flyet ble fylt opp, det så ut til å være nesten helt fullt i Economy Class i dag, kom kapteinen ut fra kontoret sitt, og gikk på høyttaleren stående slik at alle kunne se han helt foran i kabinen. Det manglet visstnok to passasjerer og bagasje måtte lastes av. Vi ble dermed 20 minutter sene, men kapteinen lovet å fly oss raskt til Zürich. Maskinen (HB-IJP) hadde overraskende nok vegger med rosa blomster – og jeg lurte fælt på om denne maskinen tidligere hadde blitt bygget for et filippinsk selskap eller tilsvarende. Nærmere undersøkelser viser imidlertid at maskinen kom ny til Swissair i 1997 og at den ble overført til Swiss i 2002. Vel oppe på marsjhøyde kom serveringen i gang, men det tok nærmere 25 minutter før jeg fikk maten. En flyvertinne hadde ansvaret for oss seks på Business Class, men begynte bakerst og jeg ble dermed servert sist.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-12.jpg
Maten i seg selv var et godt fat med ost, salami og spekeskinke, sammen med en sjokoladekrem som kanskje var litt oversized sett i sammenheng med øvrig mat. Plastikkbestikket kunne med fordel vært byttet ut, og ellers var glassene overraskende små. En sveitisk øl ble likevel inntatt mens vi fløy over Tyskland.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-12.jpg
Flyvertinnen forsvant ganske raskt etter serveringen, og da jeg skulle på toalettet helt fremme i kabinen stod hun og spiste bak gardinet og ble tydelig flau da jeg oppdaget henne. Te og kaffe ble tilbudt like etterpå.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-11.jpg
Vi landet litt etter rutetid på Kloten-flyplassen i Zürich og vi måtte passere en annen rullebane for å komme oss inn til terminal A. Kaptein og kabinpersonale delte ut sjokolade idet vi gikk ut – og jeg satt igjen med et greit inntrykk etter min første reise med Swiss, som da nødvendigvis også var min første reise på Swiss Business Class.
9. januar 2009, kl. 17.15:
SWISS LX380 Zürich (ZRH)–Manchester (MAN),
Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-11.jpg
Det var cirka en time til videreforbindelsen til Manchester, og jeg rakk en rask tur innom Swiss Lounge som består av en Business Class Lounge, som jeg besøkte, og en Swiss Senator Lounge. Det finnes i tillegg en egen lounge for First Class- og HON Circle-passasjerer. Denne loungen var åpenbart mer påkostet enn loungen i Hamburg, utvalget av mat og drikke var bredere og interiøret mer spektakulært. Besøket ble likevel såpass kort at jeg nok ikke fikk utnyttet potensialet i denne loungen.
På Kloten-flyplassen finnes det en egen sikkerhetskontroll for reisende på First Class og Business Class, men her var det lang kø – og jeg ble stående i ti minutter før jeg var igjennom og kunne bevege meg mot Manchester-gaten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-11.jpg
Ombordstigningen var da i gang, men det var heftig kø og jeg ble sittende. Etter hvert som det ble mer glissent med folk gikk jeg inn i køen, og like etterpå kom gatesjefen på høyttaleren og ønsket Business Class-passasjerer velkommen om bord. Jeg som trodde at Business Class-passasjerer i utgangspunktet kunne gå om bord først?
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-10.jpg
Vann, våtserviett og aviser ble delt ut – og med utsikt fra sete 5F talte jeg tretten passasjerer fordelt på fem rader i Business Class på denne avgangen. Economy Class var helt fullsatt. Kabinsjefen tok selv ansvaret for Business Class, sammen med en nydelig sveitsisk jente som jeg kom i kontakt med og har blitt Facebook-venn med, med mer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-8.jpg
Ettersom jeg satt på siste rad ble jeg servert først denne gangen, riktignok etter en person som nok var HON Circle-medlem. Det var tid for middag, og det jeg vil kalle en omfattende kyllingfilé ble servert sammen med diverse tilbehør. Regnet med at kyllingen ville være ganske tørr, men den var saftig og god – selv om størrelsen kanskje ga litt negative EU-assosiasjoner. Salaten var ganske kjip, men balsamicoen spritet den opp. Registrerte at det ikke ble servert dessert, noe jeg synes var litt overraskende ettersom det ble servert på den forrige flygningen og dette tross alt var middag. Plastbestikket var heldigvis erstattet med ordentlig bestikk. Ellers ble det et par øl og en cola underveis. Plutselig ble en stor tralle med hvit duk rullet ut, men det var bare te og kaffe, og ikke noe mer spennende.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-10.jpg
Denne Airbus A320-200-maskinen, HB-IJW, ble bygget og levert til Swiss Sun i 2004, men overført til Swiss samme år. Setene var på dette flyet var mye tykkere og mer klumpete en de supertynne setene som ellers er å finne i Swiss-flyene. Det så ut til å være samme seter som Finnair har i sine fly.
Distansen på ca. 1000 kilometer ble unnagjord med en flytid på en time og 30 minutter. Passkontrollen gikk raskt, men bagasjen lot vente på seg – og jeg var først ute av flyplassbygget etter 30 minutters venting. Bagasjen kom først, så priority-lappen fungerte sånn sett fint – selv om det er en mager trøst når man allerede har ventet så lenge.
FlightDeck
08-02-2009, 23:25
23. januar 2009, kl. 08.50:
SWISS LX391 Manchester (MAN)–Zürich (ZRH),
Airbus A319-100
Etter to uker på øyriket, bare avbrutt av en helgetur til Helsinki, var det tid for å returnere til Oslo – og også denne gang med det jeg vil kalle en langt mer omfattende reiserute enn nødvendig, med stopp i både Zürich og Hamburg.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-7.jpg
Jeg oppholdt meg på Crowne Plaza-hotellet på flyplassen natten før avgang, og til tross for at jeg hadde sånn cirka 60 kilo bagasje, fikk jeg et rom langt fra heisen. Hotellet var ikke på langt nær så fint som det nye Crowne Plaza-hotellet i Manchester sentrum, men ettersom jeg bare betalte 49 pund for natten, var jeg mer enn fornøyd. Det var dessuten ganske bra utsikt mot den ene rullebanen.
Neste morgen gikk shuttlebussene i kø mellom hotellet og flyplassen, men jeg ankom innsjekkingsskranken til SWISS/Lufthansa godt over en time før avgang. Innsjekkingsagenten så skeptisk på bagasjen min. Den ene kofferen veide 36 kilo og den andre 24. Det endte selvfølgelig med at jeg måtte rokkere om i galskapen, et kolli kan jo ikke veie mer enn 32 kilo, og idet jeg var ferdig holdt agenten på å regne ut hvor mye jeg måtte betale i overvekt. Hun fortalte at jeg kun hadde 30 kilo bagasje inkludert i billetten, og at jeg måtte betale for resten. Så påpekte jeg at hadde Star Alliance Gold, som jeg nådde på utreisen, og da var det plutselig ikke noe problem lenger – og koffertene ble fylt med tags: destinasjonstag, prioritytag, heavytag og short con-tag. Agenten spurte om jeg visste hvor loungene lå, og det gjorde jeg, og så ønsket hun meg god tur.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-6.jpg
Terminal 1 har to lounger, og Swiss bruker Serviceair-loungen, sammen med blant annet SAS. Denne har flott utsikt til området mellom Terminal 1 og Terminal 2, der de fleste mindre fly parkerer, for eksempel flere av Dash 8-maskinene til flybe og Embraer-maskinene til bmi.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-6.jpg
Loungen i seg selv hadde greit utvalg med drikkevarer, inkludert brennevin, og to standard kaffemaskiner. Maten var det verre med: Her var det bare folieinnpakkede croissanter, litt folieinnpakket pålegg, chips og annen snacks. Ikke frukt, smørbrød eller noe annet ferskt. Idet jeg ordnet meg til med kaffe, påpekte en annen gjest overfor personalet at de kun hadde appelsinjuice og ikke det brede utvalget de hadde hatt tidligere. Nedgangstidene, det er nedgangstider, vet du, påpekte damen. Det er visst svaret på alt for tiden. Det ble en god halvtime i den pent innredede loungen, og jeg fikk med meg landingene til flere flotte maskiner ankommende fra USA.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-6.jpg
Ombordstigningen var godt i gang da jeg kom ned til gate 23, og etter hvert som jeg kom igjennom tok jeg med meg noen aviser fra SAS-trallen som av en eller annen grunn ble brukt til denne flygningen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/29-3.jpg
Det var satt av fire rader til Business Class med fire passasjerer totalt. Economy Class var omtrent fullsatt. I Business Class ble vi tilbudt enda flere aviser, sammen med en vannflaske og en våtserviett.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/27-3.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/28-3.jpg
Vi ble stående i kø bak en Boeing 757 fra Continental, slik bildet viser. Ganske humpete avgang, og mye regn, tåke og skyer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/31-3.jpg
Denne Airbus A319-100-maskinen, HB-IPY, ble levert til Swissair i 1997 – og den er nå en av syv A319 hos Swiss. Maskinene har 108–138 seter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/30-3.jpg
Ettersom jeg satt bakerst fikk jeg også mat først, og ikke overraskende ble det servert en engelsk frokost som smakte slik den burde. Etter frokosten fikk vi servert en varm croissant som også smakte veldig bra. Det var en flyvertinne i Business Class, og hun var årvåken og bød på kaffe, te og annen drikke. I Economy Class fikk passasjerene servert en stor croissant sammen med valgfri drikke.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/32-2.jpg
23. januar 2009, kl. 12.40:
SWISS LX1056 Zürich (ZRH)–Hamburg (HAM),
Airbus A320-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/36-1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/37-1.jpg
Jeg rakk en liten halvtime i SWISS Business Lounge før jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen og mot den ventende Airbus A320-maskinen som skulle fly meg de 695 kilometerne opp til Hamburg. Det var HB-IJM som ventet, også dette en tidligere Swissair-maskin, bygget og levert i 1996.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/38-1.jpg
Det ble en ny runde med vannflaske, våtservietter og aviser, og i motsetning til tidligere Swiss-flygninger på turen, var ikke denne avgangen fullsatt. Vi var fem personer fordelt på tre rader på Business Class og om lag 70 prosent fullt i Economy Class.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/35-2.jpg
Det begynte etter hvert å snø lett, og vi fikk beskjed om at vi ville bli 10–15 minutter forsinket. Jeg fikk "sett meg litt om" på flyplassen mens vi takset rundt, og det er ganske åpenbart at de ulike terminalene varierer ganske mye i standard. Den nye terminal E, for langdistanseflygninger, ligger litt avsides til, men er ny og flott. Terminal A, som jeg fløy til og fra, er oppgradert innvendig, men ser ganske sliten ut fra utsiden. Terminal B, som ligger i direkte tilknytning til A, så nesten ut som et spøkelseshus.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/39-1.jpg
Vi kom oss etter hvert opp gjennom det tunge skylaget, med en time og ti minutter som beregnet flytid. I Business Class fikk vi servert en kald rett med laks, scampi, potetmos, ost og en liten dessert. God smak, men om man hadde vært veldig sulten, ville det nok ikke mettet så mye.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/40-1.jpg
Det ble to runder med drikke og sjokolade før vi begynte nedstigningen mot Hamburg, der snøen også satte sitt preg på flyplassen.
Priority-tagen så ut til å virke, og bagasjen dukket opp på båndet blant de første koffertene.
FlightDeck
08-02-2009, 23:26
23. januar 2009, kl. 18.40:
Lufthansa Cityline LH3154 Hamburg (HAM)–Oslo (OSL),
Canadair Regional Jet 200
På grunn av ruteendringene fikk jeg så mye som tre-fire timer på Hamburg-flyplassen. Satte meg ned på en kafé og ventet en times tid før jeg mannet meg opp og tok heisen opp til Star Alliance Gold-innsjekkingen. Var klar for å betale litt for å få sendt mine 60 kg. ettersom jeg bare hadde 20 kg. med Economy Class-billett og 20 kg. ekstra med Star Alliance Gold. Innsjekkingsagenten så imidlertid ikke ut til å bry seg nevneverdig om kiloene, hun sendte koffertene uten en mine og minnet meg på hvor loungen befant seg hen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/42-1.jpg
Etter innkjøp av vin, ble det noen gode arbeidstimer i Lufthansa Senator Lounge, som hadde både terrasse og fantastisk vindusutsikt mot flyene. Selv om interiøret kanskje er litt sterilt, hadde den variert sittegrupper med ulik funksjonalitet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/41-1.jpg
Det var flere typer mat, blant annet pasta, hamburgere, salat, suppe og etter hvert også pølser. Flere tappekraner for øl, sammen med et godt utvalg av champagne, vin, brennevin og mineralvann. Det begynte etter hvert å snø kraftig på flyplassen, og ikke overraskende ble avgangen til Oslo forsinket, i første omgang med 40 minutter. Det betød flere runder med servering av ulikt slag, sammen med lesing.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/43-1.jpg
20 minutter før avgang gikk jeg ned til gaten – men der var det lite aktivitet, og vi ble nye 20 minutter forsinket, uten at vi fikk nevneverdig med informasjon om det. En buss kjørte oss ut til CRJ-200-maskinen som akkurat hadde ankommet fra Brüssel. Vi ble ønsket velkommen i den lille maskinen av hele tre kabinansatte.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/44-1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/45-1.jpg
Det satt en passasjer på Business Class og ellers så det ut til å være halvfullt i Economy Class. Distansen til Oslo er 734 kilometer og flytiden ble satt til en time.
Lufthansa Cityline har 22 CRJ-200-maskiner, og denne maskinen, D-ACLZ, ble levert i 1996. Maskinen har 50 seter og benplassen var god.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/46.jpg
Etter om lag 20 minutter i luften fikk vi servert en liten baguette, en sjokolade og valgfri drikke. Det ble en ny øl på meg, og i tillegg til servering, bidrog besetningen og norske aviser til at det ble en rolig og hyggelig tur opp til Gardermoen.
FlightDeck
08-02-2009, 23:26
Konklusjon:
Denne rundturen ga 6960 EuroBonus-poeng (690+820+1200+1400+1400+1200+150) og jeg nådde målet om å bli oppgradert til gullstatus allerede halvveis på turen. Swiss leverer et godt produkt i Business Class, og deres ordning med rabatterte billetter gjør jo at man kan få Business Class-billett til samme pris som SAS selger Economy Class-billetter.
Tidligere rapporter:
Manchester-Helsinki-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41114)
London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239)
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39305)
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036)
Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786)
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267)
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)
Flott rapport. Merkelig at det var plastikkbestikk på det ene Swiss legget, på samtlige av de jeg har fløyet har det vært metall.
Grattis med Gullkort forretsen!
Du tjente vel inn en omfattende tur bare på eventuell overvekt(økonomi uten Gold-status..).
Takk for fin rapport!
Takk for rapporten. Nå har vi jo et par vellykkede Swiss-rapporter på kort tid her, hyggelig med selskaper som tar vare på folk.
FlightDeck
10-02-2009, 13:39
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg må legge til at SWISS' TV-programmer var på grensen til irriterende. De viste stort sett hele tiden reklame for alt man kunne kjøpe om bord, og ellers noe informasjon om nye ruter og samarbeidspartnere. Av og til satte besetningen inn en gammel video med et skjult kamera-program fra 1990-tallet.
Tommy777
10-02-2009, 19:10
Takk for hyggelig rapport. Ingen tvil om at denne turen var ett klassisk Flyertalk mileage run!
MountainDew
10-02-2009, 23:29
Flotters rapport med fine bilder :) Håper Swiss gjør alvor av sine planer om å returnere til OSL