PDA

View Full Version : Wias og Air New Zealand

LN-FHU
08-02-2009, 21:38
Først og fremst kanskje et spm. til Farmer, men alle som føler for det kan svare....;)

Sitter å leker meg på "Avansert søk" på www.wideroe.no , legger opp reisrute og finner destinasjoner. Pussig nok skal jeg fly noen leg( eller kanskje en )med Air New Zealand. Taster inn NZ som foretrukket selskap,men får da bråstopp....:question:
På pop-up lista over selskaps-koder står ikke Air New Zealand(NZ)...... Betyr det at WIAS ikke kan selge billetter med dem kanskje....?

Søker Farmer......

jcnorway
08-02-2009, 21:43
Mener det har blitt nevnt tidligere her på forumet at billettene med NZ plutselig forsvant fra WIAS. Hvorfor vet jeg ikke, det må Farmer svare på. Jeg fikk i alle fall bestilt billetter med NZ i november 08, men det ser ut som det ikke lenger er mulig.

MountainDew
08-02-2009, 22:18
Finnair og Norwegian har også forsvunnet fra WIAS.
Dette er uheldig da du vil risikere å ikke kunne finne ruten som passer best eller lavest tilgjengelig pris!

A346
09-02-2009, 13:11
Dette er jo veldig synd. WIAS har hatt hyggelige priser med NZ tidligere, og NZ er et kjempeselskap! Eneste negativt med NZ er at de kun flyr til LHR til/fra Europa noe som de gangene jeg har flydd med de og SK betyr at man med nød og neppe rekker en 2-timers connection pga kø i transfer-sikkerhetskontrollen. Litt stressende med blinkende "boarding" på jumboen til AKL og man er stuck i køen uten boardingpass.

Litt off topic: men hvorfor kan ikke SGS på OSL utstede boardingpass på f.eks NZ eller LH longhaul når man er på gjennomgående reise. Et ekstra stressmoment å måtte hente boardingpasset i transferdesken når man allerede har lite tid mellom flightene.

jcnorway
09-02-2009, 13:19
Off topic oppfølgingsspørsmål: I følge Farmer så skal jeg kunne få BP på OSL for strekningen OSL-LHR-HKG med SK/NZ siden billetten er gjennomgående. Men det er kanskje ikke mulig likevel? Har 2 timer og 35 min. for connection.

Skulle gjerne sett DY, AY og NZ i "sortimentet" til WIAS :)

A346
09-02-2009, 14:02
2t og 35 min bør jo normalt holde i massevis, men tre ganger har jeg flydd NZ til/fra LHR og alle tre gangene har sikkerhetskøen vært så lang at jeg har vært en av de siste ombord. Da har jeg hatt ca 2 timer connection alle gangene og har landet ca på rute. Kanskje jeg har hatt uflaks, men kjenner jeg begynner å svette bare å tenke på transfer på LHR. Forhåpentligvis er det bedre på T1 enn det T3 var.

Someone
09-02-2009, 14:21
Kanskje jeg har hatt uflaks, men kjenner jeg begynner å svette bare å tenke på transfer på LHR. Forhåpentligvis er det bedre på T1 enn det T3 var.

Jeg har hatt relativt mange transfers T3(+ noen T4) --> T1 i perioden 2003-2007 og opplevde aldri mer enn 15-20 minutter venting i transfer security i T1. Det vanlige var vel runt 5-10 minutter, men vet ikke om det er blitt annerledes etter omrokkeringene på LHR.

Men jeg tror jeg bortimot aldri opplevde å få boarding pass hele veien når jeg reiste SAS-->BMI, som jeg normalt gjorde, og måtte alltid via transfer desken som er rett på innsiden av kontrollen, men det gikk også alltid kjapt..

jcnorway
09-02-2009, 14:22
SAS lander vel på T3, mens NZ opererer fra T1. Regner med at det ordner seg, men BP for hele turen er jeg usikker på om jeg får på OSL. Hadde jo vært greit å slippe transfer-desken på LHR...

Inntil Farmer svarer her, er det noen som kan komme på noen gode grunner til hvorfor WIAS ikke lenger selger billetter med DY, AY og NZ?

FlightDeck
09-02-2009, 14:38
Så lenge du får sendt bagasjen direkte, så er det jo ikke noe problem å få ombordstigningskort på et transfersenter eller i gaten.

GFL
09-02-2009, 14:48
Er mulig å få billettene enten uten ved check-inn ANZ eller inne i transferhallen. Jeg fløy SK/NZ OSL-LAX,og måtte få billettene mellom LHR-LAX på LHR. Men tilbake fikk jeg billetter hele veien. Baggasjen blir sendt hele veien...

Fin buss mellom T3-T1.

Solgte WIAS for billige billetter for henholdvis AY og NZ? Kjøpte billige billetter til HKG og Mumbai, og ganske billige billetter til LAX.

Someone
09-02-2009, 14:49
Er mulig å få billettene enten uten ved check-inn ANZ eller inne i transferhallen. Jeg fløy SK/NZ OSL-LAX,og måtte få billettene mellom LHR-LAX på LHR. Men tilbake fikk jeg billetter hele veien.

Jeg har inntrykk av at andre selskaper klarer å utstede boarding card med SAS, mens motsatt vei blir det krøll

jcnorway
09-02-2009, 14:50
NZ-billettene man fikk tak i fra WIAS var i alle fall en god del billigere enn om man skulle bestilt på NZ sine nettsider.

jcnorway
09-02-2009, 14:53
Jeg har inntrykk av at andre selskaper klarer å utstede boarding card med SAS, mens motsatt vei blir det krøll

Hva kan dette skyldes? Sitter check-in-agentene til SAS med systemer som ikke tillater innsjekk hele veien hvis det ikke er SK/WF på hele turen? Høres merkelig ut at det ikke skal være mulig den ene veien, men ok den andre veien...

FlightDeck
09-02-2009, 15:49
Virker som om WIAS slutter å selge billetter hos selskaper som har priser som nesten er "for" gode, jf. bl.a. Finnair-billettene til bare 1400 kr. t/r Asia og Air New Zealand-billettene til Hawaii til bare 3700 kr. t/r.

LN-MOW
09-02-2009, 16:09
Jeg lar Farmer svare på det avtalemessige, men når det gjelder gjennomsjekking av boarding-pass, så er dette avtalebestemt og programmeres av et par damer i annen etage i SITA-hq her i Atlanta. Dette må legges inn for hver stasjon, noe som gjør at man kan få SK-NZ boardingkort i f.eks LHR men ikke FRA ..

Farmer
09-02-2009, 16:55
Vi har fortsatt såkalte interlineavtaler med både AY og NZ, men ettersom de i det siste har valgt å la de aller fleste rabattbilletter få strammere regelverk, slik at disse kun kan utstedes på henholdsvis AY- dokumet og NZ-dokument hadde vi ikke noe annet valg enn å stenge for salg av disse. Dessverre undergraver slike regelverk hele opplegget med interlineavtaler, men ikke mye vi kan gjøre med slike ting dessverre ;-(
Vi får håpe at de åpner opp igjen når fueltaxene( som er en av hovedårsakene til strammere regelverk) går ned igjen. Da vil det ikke lenger bety så mye hvilke dokumenter billettene utstedes på .

jcnorway
09-02-2009, 17:02
Da regner jeg med at Scanair avd. WIAS annonserer her på forumet når/hvis det igjen blir mulig å booke NZ og AY :)

A346
09-02-2009, 17:50
Jeg lar Farmer svare på det avtalemessige, men når det gjelder gjennomsjekking av boarding-pass, så er dette avtalebestemt og programmeres av et par damer i annen etage i SITA-hq her i Atlanta. Dette må legges inn for hver stasjon, noe som gjør at man kan få SK-NZ boardingkort i f.eks LHR men ikke FRA ..

Mulig det er jeg som er treig, men skjønner fortsatt ikke hvorfor man kan få bp for alle strekninger NZ/SK fra LAX-LHR-OSL, men ikke motsatt vei, eller PVG-MUC-OSL med LH, men ikke motsatt. Skulle tro det var mulig når man har en gjennomgående reise innen samme allianse, eller til og med samme selskap å få dette til (selv om man må starte reisen fra OSL).

Kan du ikke ta en prat med disse damene i 2. etg??

A346
09-02-2009, 18:03
Finnes det andre som fortsatt selger billige NZ billetter?

LN-MOW
09-02-2009, 18:18
Mulig det er jeg som er treig, men skjønner fortsatt ikke hvorfor man kan få bp for alle strekninger NZ/SK fra LAX-LHR-OSL, men ikke motsatt vei, eller PVG-MUC-OSL med LH, men ikke motsatt. Skulle tro det var mulig når man har en gjennomgående reise innen samme allianse, eller til og med samme selskap å få dette til (selv om man må starte reisen fra OSL).

Kan du ikke ta en prat med disse damene i 2. etg??

Dette er en programmeringssak og må bestilles av SAS/NZ i fellesskap. Det er de interlineansvarlige i SAS og NZ som bestiller dette ... Phyllis og Ronnie bare legger inn det de får bestilling på. 'Hitrate' ligger vel på en 97-98 prosent, så det kan også være at du har vært uheldig. Er responstiden over et visst antall sekunder, avbrytes transaksjonen.

learjet
09-02-2009, 18:28
Mitt intrykk (fra OSL) er vel også at SGS ikke er noe spesielt stødige til å legge inn f.eks APIS på de dest som krever det.
Om de sliter teknisk med å overføre, eller det er en annen årsak er jeg usikker på. Men ofte så vil jo systemer sperre for BP inntill APIS er korrekt.

Det er vel flere her som har måtte dra innom tranfer desk i CPH før tur over dammen slik at de kan legge inn APIS.

Et problem med å ikke få BP er jo at man kan risikere å få de skikkelig kjipe setene hvis man må vente til siste minutt før man får BP.

S

JoeW
09-02-2009, 18:59
Learjet og jeg har tydeligvis samme inntrykk...

jcnorway
09-02-2009, 19:04
Nå har Air New Zealand en semi-online check-in ved at man kan velge seter på forhånd enten i bookingøyeblikket eller i etterkant. Og i følge diverse innlegg rundt omkring (bl.a. FT) så "respekteres" seteønsket i de fleste tilfellene. Er som regel ved materiell-endring at det kan bli kluss.

Uansett kjedelig hvis dette er et problem som OSL må "slite" med.

Når det gjelder NZ-billetter så håper jeg disse dukker opp hos WIAS igjen :)

Someone
09-02-2009, 19:48
Uansett kjedelig hvis dette er et problem som OSL må "slite" med.

Ikke OSL, men SAS/SGS. Det er det samme fra CPH.