View Full Version : Kombinert ferie og spottertur til Murcia/Alicante
Enva på forumet og undertegnede tar turen til Murcia/Alicante Den 14-21 Februar.
Avreise:
TRD - MJV. 14 Februar - 13:35-18:05. Norwegian
Retur:
MJV - TRD. 21 Februar - 19:00-23:30. Norwegian
Sete 10F samt 10D er reservert Avreise, og 17F og 17D på hjemreise.
Sjansene er små, men vi håper begge på 737-800, i alle fall på en av strekningene.
Regner med å sette av en dag til spotting på "lille" MJV, og en dag til ALC.
Rapport følger!
- Novair
Flyttet til Reiseforum inntil turen har startet.
Både utreise og hjemreise er satt opp med 733. God tur!
Bizflyer
08-02-2009, 21:15
Murcia er ikke mye å spotte på! Det er 3-4 bevegelser om morgenen og det samme på ettermiddagen. Så det kan bli en lang og kjedelig dag. Da er det mye bedre på ALC hvor man kan stå veldig sentralt plassert ved rullebanen for å ta bilder. Men det er jo ikke så mye spennende som kommer der. Griser og småbusser fra diverse lavkostselskaper. Men det er vel ikke bare derfor dere reiser nedover? ;)
BF:cool2
Murcia er ikke mye å spotte på! Det er 3-4 bevegelser om morgenen og det samme på ettermiddagen. Så det kan bli en lang og kjedelig dag. Da er det mye bedre på ALC hvor man kan stå veldig sentralt plassert ved rullebanen for å ta bilder. Men det er jo ikke så mye spennende som kommer der. Griser og småbusser fra diverse lavkostselskaper. Men det er vel ikke bare derfor dere reiser nedover? ;)
BF:cool2
Kjenner til det der ja, men uansett så blir det tøft med nye selskaper på brikken, til en forandring fra TRD :)
Å nei, det blir nok ikke bare spotting. Turen skal utnyttes og nytes for alle penga :).
- Novair
Vil bare informere Bizflyer litt, ikke for å være frekk eller noe men i tillegg til sivile flybevegelser på Murcia så må man også huske på at det også er en STOR militær flybase der med flere titalls jagerfly + Noen 737, 757 osv som eies av militæret som kommer innom.
MountainDew
08-02-2009, 22:27
Hei! Hvorfor har dere reservert rad 15. Er da bedre "nedsikt" forran eller bak vingen!
Greie plasser, det er jo trossalt det sterkeste punktet på flyet:p
-Neida, men vi kommer sikkert til å flytte oss om vi ser at det er masse ledig, ta hver vår sete rad å legge oss "neppå" litt :D
Hei! Hvorfor har dere reservert rad 15. Er da bedre "nedsikt" forran eller bak vingen!
Har endret til Sete 10F samt 10D for Avreise, og 17F og 17D på hjemreise.
Bizflyer
08-02-2009, 22:43
Vil bare informere Bizflyer litt, ikke for å være frekk eller noe men i tillegg til sivile flybevegelser på Murcia så må man også huske på at det også er en STOR militær flybase der med flere titalls jagerfly + Noen 737, 757 osv som eies av militæret som kommer innom.
Det har du rett i. Tror det Spanske flyvåpenet har en flyskole der. Mente jeg så det da jeg kjørte forbi i romjula. Fant forøvrig ikke noe grei spotteplass der, mye pga de militære inngjerdingene som er der. Men det er jo ikke sikkert jeg var så god til å lete etter en grei plass!
BF:cool2
Tårnet er jo et alternativ da vet du:D
Ellers så går det en vei fra go-kart'en og ned mot rullebane 5 med noen voller enkelte plasser langs veien.
Både utreise og hjemreise er satt opp med 733. God tur!
Får håpe på 733W, Takk for det!
Ja eventuelt LN-KKX eller KHA da! Fløy KKX fra MVJ til TRD en gang, så vi skal ikke se bort i fra det. Men jeg krysser fingra uansett jeg
FlightDeck
12-02-2009, 12:20
Rad 12 og 13 er nødutgang i 737-300, så disse er best sammen med rad 1.
Ser frem til rapport!
I de aller fleste 733'ene til DY, så er det 13A og 13F som er gullsetene, sammen med rad 1.
FlightDeck
12-02-2009, 12:48
Jepp, disse setene har jo ingen sete foran seg... :) Og erfaringsmessig er de ikke så vanskelig å få tak i når man sjekker inn på automat, kanskje utropstegnet på setekartet på automaten skremmer folk fra å velge dem.
Sikkert, men det gjør jo ingen ting! :)
Så frem til at det er et eller flere vindu på raden jeg sitter på så er det ikke så nøye med benplass, da jeg ikke er så lang av meg.
Selger forresten Norwegian flymodeller på lengre flyturer?
FlightDeck
12-02-2009, 13:46
Ja, du kan kjøpe modeller om bord! Det er en del av tax free-salget.
MountainDew
12-02-2009, 15:27
Husk at nødutgang seter er forbeholdt for de spreke over 18 !
Da er det bare 1 dag til avreise, og det ser ut til at vi velger et Kollektivt transportmiddel ut til Værnes. M.A.O. Flybussen.
Ser frem til å komme til et varmere klima, da det er -1 og snøbyger her i Barteland.
MountainDew
13-02-2009, 17:38
Ser ut som at det kan bli KKY som frakter dere sørover!
Det er et godt fly med nye seter :)
Ser ut som at det kan bli KKY som frakter dere sørover!
Det er et godt fly med nye seter :)
Takker for Informasjonen, høres bra ut!
Da har jeg tatt morgen dusjen og siste finpuss. Ettersom reisen straks er i gang håper jeg MOD kan flytte tråden.
DEL 1: TRD-MJV
Våknet søndag morgen i 08:30 tiden, hoppet i dusjen og tok en rask dusj. I løpet av natten hadde det kommet 30-40 cm. Nysnø, så jeg merket godt at det skulle bli herlig med en tur til et varmere klima. Ble hentet av ”enva” utenfor hos meg for så å kjøre ned til Lerkendal Stadion. Herifra hadde vi valgt kollektivtransport, med andre ord flybussen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7550.jpg
Norges peneste fotballstadion.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7554.jpg
Denne kjerra skulle frakte oss ut til TRD, med ankomst i 11:05 tiden.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7555.jpg
Solid oppakning framfor en lengre reise.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7557.jpg
Svært lite kø i BAG-DROP, brukte vel rundt 3 minutter.
Var på forhånd noe nervøs for overvekt på håndbagasjen, men så vidt jeg vet så veies denne aldri (?), men det gikk greit.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7558.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7559.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7561.jpg
Relativt lite trafikk denne lørdags formiddagen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7576.jpg
Det samlet seg mye folk da KLM fikk problemer igjen med sin flight til AMS. Da det ble annonsert over Terminalen at denne flighten nok en gang hadde fått problemer, så var vi ikke sene med å ta kontakt med Adressa.no samt å sende ut nyhetsbrev (trondheimlufthavn.net)
Resultatet av tipset til Adressa ble slik: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1275481.ece
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7579.jpg
Problem flyet
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7590.jpg
Boarding med tårnet i bakgrunnen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7591.jpg
LN-KKY (ex. Acta) skulle ta oss ned til Murcia denne vinter dagen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7593.jpg
Fint interiør var det også! 10D og F var reservert for anledningen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7594.jpg
Knyttnevetesten bestod ikke denne gangen! *TRANGT*
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7600.jpg
En av Norwegians konkurrenter drar av gårde til ALC like før oss.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7607.jpg
De-Ice måtte til da det var -2 og snødrev.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7624.jpg
Kort tid etterpå var vi i luften, denne dagen var marsjhøyde på 34.000 fot.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7638.jpg
Enva studerer tax-free utvalget.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7643.jpg
Pyreneene sett fra luften. Vakkert!(?)
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7656.jpg
Når vi nærmer oss landing, kommer Santiago De la ribera til syne.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7663.jpg
Murcia er mest kjent for sine militære flybevegelser, her er noe av utvalget!
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7668.jpg
Touchdown! Klokken 17:35.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7685.jpg
Fikk meg et bilde av cockpit i samme slengen også, Takker for en flott flyvning.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7687.jpg
Det var et sjokk og komme til et skyfritt og varmt Murcia (20*)
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7693.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7699.jpg
Air Berlin, D-ABDU var klar for push and start. Airbus 320-200.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_7705.jpg
Så var det bare å grabbe til seg kofferten og komme seg fortest mulig ut.
- Flere rapporter følger! ALC,MJV++
Solhilsen fra Enva og Novair. :-)
Blackhawk
15-02-2009, 12:54
Flott rapportering dette her ja, ser frem til fortsettelsen!
Se bilder fra ALC her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42301
FlightDeck
18-02-2009, 19:03
Takk for en flott rapport - godt dokumentert med tekst og bilder. Hyggelig at Norwegian leverte varene og ga dere en fin opplevelse.
Bizflyer
19-02-2009, 12:33
Supre bilder! Men det må ha vært en lang og trang flytur! Hvor lang tid tok denne turen?
BF:cool2
Takker for en flott rapport fra en rute som jeg flyr mye på, senest for 14 dager siden. Fine bilder du presenterer:D Hyggelig at dere hadde en flott flight:D
Airbus 330
19-02-2009, 13:17
Vel, jeg ville ikke kalt det TRANGT når du får plass til laptopen foran beina. ;)
Knyttnevetesten bestod ikke denne gangen! *TRANGT*
Hvor store never har du? Det ser da ut til at du fint skulle fått en knyttneve ned der...
Hvor store never har du? Det ser da ut til at du fint skulle fått en knyttneve ned der...
Tydeligvis alt for store :D
Se bilder fra MJV her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?p=351966#post351966
Ble knyttnevetesten utført med laptopvesken der samtidig??
Ble knyttnevetesten utført med laptopvesken der samtidig??
Den ble nok det, så hadde jeg bare turt å lagt den i hattehyllen, så ville den bestått med glans! Tror nok saken var en litt annen hos "enva", han hadde ingen sekk foran seg, og slet noe forferdelig med plassen.
slet noe forferdelig med plassen.
Ja da så, det så jo riktig greit ut for dere - du skal se meg på 186 og min venninde på 180 på tur - da kan vi begynne å snakke trangt.
Man kan ikke bare henge på flyplassen, derfor dro vi ut på en utflukt til ”Calblanque”.
Et rent og pent natur område, nærliggende til sjøen og dyrelivet. Fine strender var det også, noe vi benyttet oss av, Bading hører jo med!
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8406.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8407.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8418.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8424.jpg
Ble litt ufokusert dette..
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8465.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8469.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8679.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8693.jpg
Hjemreise i dag:
Flight: DY1739
Avgang MJV: 19:00
Ankomst TRD: 23:30
LN-KKO
- Rapport følger.
Siste del av vår lille tripreport fra Spania.
Den siste etappen gikk fra MJV til TRD.
Avgang MJV: 19:00
Ankomst TRD: 23:30
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8702.jpg
Det var relativt godt med folk på denne flighten, Innsjekk desk nummer 7 og 8 var tildelt vår flight til Trondheim. NAX flightene til OSL og BGO fikk tildelt henholdsvis 9 og 10, samt 11. Nils Arne Eggen kan sees lengre framme i køen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8703.jpg
Tax-Free utvalget var ikke akkurat mye å skryte av. Jeg plukket med meg noe godt å bite i, og gikk til kassen. Betalte 14 euro.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8704.jpg
Fin og oversiktelig terminal. Terminalen var hovedsaklig fylt opp av nordmenn, da det var 3 NAX flighter som stod for tur.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8707.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8710.jpg
733 var også satt opp på flightene til OSL og BGO. LN-KHC, skulle frakte solbrune nordmenn til OSL.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8713.jpg
Henrik Ibsen, LN-KKO, skulle frakte oss (Trønderne) til TRD. Maskinen er bygd i 1991.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8716.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8721.jpg
Knyttnevetesten bestod fint hos meg.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8723.jpg
Noe trangere hos "enva".
Så var det klart for pushback. On-time var vi ute på RWY klar for avgang. Avgang for flighten var på RWY 23.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8731.jpg
Vi sier hade til Murcia - San Javier, og setter kursen mot et mye kaldere klima.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8734.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8737.jpg
LA Manga, kjent blant fotballfans. (Heia RBK)
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8739.jpg
Dessverre var våre seter (17D og F) på feil side i forhold til solnedgangen.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8749.jpg
Rundt 20 minutter etter avgang kom et SVÆRT serviceinnstilt personale rundt med menyen. Er det ikke typisk når man sitter midt i flyet at man blir servert sist? Og dermed er førsteønsket utsolgt.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8774.jpg
Enva og jeg skulle egentlig kjøpe oss panini, men da disse selvfølgelig var utsolgt så måtte man kjøp noe annet.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8775.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8769.jpg
Her passerer vi over Toulouse. Med over 1 million innbygger er dette Frankrikets fjerde største by.
Tror du ikke vi var så heldig og fikk oss en tur i cockpit også, på 35.000 fot? Nå til dags er dette en sjelden kost. TUSEN TAKK!
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8777.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8778.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8781.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8782.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8790.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8797.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8802.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8812.jpg
Etter besøket "der framme" dro vi tilbake til plassene våre.
Og Kabin besetningen kom rundt med Tax-Free kataloger.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8813.jpg
Jeg og "enva" kjøpte oss en 738 modell av LN-NOB.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8827.jpg
Touch down på RWY 09, on time.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8834.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8853.jpg
Vi takker for en flott tur og setter kursen inn mot Terminal B.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8852.jpg
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8854.jpg
Mye folk på Tax-free etter ankomst.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/kulis1/IMG_8857.jpg
Ingen flere Ankomster eller Avganger på TRD denne lørdags kvelden.
- Novair
PS: En Ekstra Takk til MD11!
FlightDeck
23-02-2009, 10:38
Takk for en fin bilderapport - hyggelig å høre at Norwegian ga dere en fin opplevelse også på returen. Ser at Norwegian ofte har avgang til flere norske byer samtidig fra sine destinasjoner i sør, og da gjerne på lørdager. Er det en grunn til det, billigere handling?
MountainDew
23-02-2009, 11:04
Veldig hyggelig rapport! Flott at dere også fikk besøke cockpit :)
Takker så mye for flotte bilder og en hyggelig tripreport:D Topp at dere fikk en tur i cockpit:exclaimation Får vel skaffe med en 800 modell jeg også:)
Takk for en fin bilderapport - hyggelig å høre at Norwegian ga dere en fin opplevelse også på returen. Ser at Norwegian ofte har avgang til flere norske byer samtidig fra sine destinasjoner i sør, og da gjerne på lørdager. Er det en grunn til det, billigere handling?
Det bør jo gi(om man hadde hatt common ckin, det ser det jo ikke ut til her...) bedre utnyttelse av personale. Jeg tviler vel på at DY har eget ticket office på Murcia, men i utgangspunktet ville de jo kunne kutte ned åpningstiden på dette også. Skal ikke se bort fra at man kan forhandle ned prisen noe på handling i et slikt tilfelle? Sikkert noen her som kjenner mer til dette!
Blackhawk
24-02-2009, 15:36
Fine bilder dette her, som dokumenterer reisen godt!
Likte også SVÆRT godt naturbildene du tok med på forrige
side, slike bilder er et stort pluss å ha med på slike trip-reports
spør du meg!
Flott rapport. Eller så kan jeg nevne at SVG-MJV går på søndager så alt er ikke samlet på lørdagen.