PDA

View Full Version : Riding on a British Airways plane, pt.2

Martin
07-02-2009, 11:47
For de som ikke husker, var jeg før jul og så Status Quo, live i London. Etter konserten på Jessheim i sommer, fikk jeg plutselig en ny liten "gnist" når det gjaldt lysten til å se de live. De hadde da bl.a. byttet ut en god del sanger i setlista, (og enda flere når de spilte i London - De er egentlig kjente for å spille de samme låtene år etter år), og en kveld, da det ble offentligjort en turne i Irland, fikk Martin en lur ide om at han kunne dra til Dublin å se de! Ja, det hørtes lurt ut! Skyndte meg så å bestille flybilletter før jeg ombestemte meg, siden jeg ofte bestiller flybilletter av den urefunderbare typen, og vips var det ingen vei tilbake.

Bestilte først billett tur/retur London, med selskapet jeg tydeligvis har blitt så glad i: BA. Planen var så å få noen nye selskaper på lista; Aer Lingus og BMI (SAS flyr jo og direkte OSL-DUB, men det ble liksom ikke noe spennende ;)), men fant ut at Business Class og flere poeng på BA-kortet fristet mer. Til DUB flyr de dog fra Gatwick (enn så lenge. Den ruta forsvinner snart), så planen ble da å fly ned til LHR, komme seg til LGW via bakketransport, overnatte på Sofitel, og fly videre til DUB på konsertdagen, som er på søndag.

I Dublin fant jeg et hotell som heter The Morgan, mest valgt fordi jeg fant ut at det var et hotell som het det, og at de ikke lå så veldig langt unna konsertlokalet (tror jeg..). Retur på mandag, med BA tilbake til LGW, via bakken til LHR, og videre med siste kveldsflighten, som skal ankomme OSL en halvtime før midnatt.

Sete 4A er sikret på bussen til London, og etterhvert åpner også innsjekk for morgendagens BA8084, som forøvrig skal flys med en gris. Første gang jeg fly britisk gris, faktisk :)

Mer kommer etterhvert, når en har kontakt med verdsveven. ETD fra Maura litt før to, med bussen..

Martin
07-02-2009, 13:27
Og da var en også sjekket inn form flightene mellom LGW og DUB. Ja, faktisk! ba.com lot meg sjekke inn begge veir, enda det er hele 48 timer til returflighten. Ikke verst, BA! Ble 5A ene veien, og 3A tilbake.

jcnorway
07-02-2009, 14:05
Ser fram til videre rapport :) Håper BA står til forventningene.

AirbusTrond
07-02-2009, 14:54
Alltid artig å følge med på ferden! Matbilder er toppers :-)

Martin
07-02-2009, 16:10
Bussen kom, og for 38 kroner kom jeg meg ned til OSL, ca 5 minutter forsinket. Gjorde ikke så mye, for så ofte som bussen går på lørdager, var alternativene å være der en halv time før skranken åpnet, eller en drøy halvtime før flyet gikk - Jeg gikk for de første.

Automatene var dog i drift, så boardingpass fikk man, før jeg brukte de halve timen på å slappe av i østenden av terminalen, hvor det står noen stoler. Benyttet tidel til å bl.a. observere en litt snodig mann som brått tittet frem bak Aeroflot sin skranke (Var kanskje noe med at selskapet var russisk, som gjorde at hele opptrinnet så litt merkeligere ut), og en eldre mann som med stor fart så ut som han skulle sparke ned en glassdør (Var ikke verre enn at han skulle hindre en heisdør i å lukkes, men det så komisk ut).

Var tilbake ved skranken litt over tre, og der var det kø! Siden jeg hadde vasket meg, fikk jeg gå dit det ikke var kø - eller? Først måtte damen som stid der fortelle alle de som ikke hadde vasket seg at de ikke fikk slippe inn her, så fortelle resten at de måtte i automaten å sjekke inn først, før hun stenkte hele "åpningen" inn til Club-innsjekken, og gikk rundt for å sette opp noen bånd, sånn at de som ikke hadde vasket seg kunne stå i en litt mer organisert kø, samt gå forbi hverandre en tre-fire ganger før de var framme ved skranken. Var uansett et par som ble ekspedert i Club-skranken, så jeg hadde det ikke travelt.

Det kom en annen dame og åpnet, og da hadde jeg plutselig havnet bak noen gitarkamerater som jeg ikke helt vet hvor kom fra. I mellomtiden, hadde hun i den andre skranken sett meg, og vinket meg dit. Typisk! Andre flight på rad, hvor jeg blir vinket frem til en skranke, hvor hun som sitter der ikke er fullt så pen som hun bak skranken jeg egentlig stod i kø i (No offence, though). Fikk så en tag, samt en orange en som det stod Priority på. Artige, de. flyr man til OSL, så virker de ikke, og flyr man til LHR, så trenger man de ikke.

Security hadde en del kø, men de skal ha for at det går radig. Vel fremme var det å stable det en hadde oppi tre bokser. Tuslet gjennom, og tror du ikke det pep? (Neste gang tar jeg nok av beltet). En kar ba meg løsne beltespennen, og begynte så å scanne meg med detektoren sin. Piece of cake. Men hei, der! Hvor var hånda di nå?? Jaja.. Han syntes vel buksa mi så behagelig ut, og ville kjenne på stoffet.. Fikk ønske om en fin dag, og fikk samlet med meg tingene, og er nå på plass i loungen, hvor jeg i motsetning til de to forrige gangene faktisk kom meg på nett! Ute snør det, og nå skal jeg ha meg noe å dytte inn i kjeften.

Snakkes!

Martin
07-02-2009, 17:56
Skulle vært i luften for 50 minutter siden. Står for øyeblikket på Gate 53 og venter på at de skal brøyte banen - igjen!!

AirbusTrond
07-02-2009, 18:02
Det er viktig å drikke mye når det snør! :-)

Hickok
07-02-2009, 18:03
Lykke til! Håper det ordner seg med å rekke neste flight fra LGW!

Discus
07-02-2009, 18:06
Det skal snø mye før han ikke rekker den :)
07/02-2009 BA767 OSL-LHR A320
08/02-2009 BA8084 LGW-DUB B737

jcnorway
07-02-2009, 18:34
Status på BA767 tatt fra osl.no: "Forsinket 20:30".... Bra du ikke har connection videre samme dag :)

BSSW
07-02-2009, 19:09
Men hvordan ser det da ut på returen...? Da er det connection samme dag, men husker jeg ikke feil så er det vel over 7 timer mellom flightene.

Uansett god tur Martin :)

jcnorway
07-02-2009, 19:18
I følge ba.com er BA767 "cancelled".

matsbg
07-02-2009, 19:19
Men ikke 769 som kanselert. Men OSL.no melder om det motsatte...

jcnorway
07-02-2009, 21:07
Spent på hvordan dette løste seg for deg, Martin. Vi venter i spenning... :)

AirbusTrond
07-02-2009, 21:58
Ja, dette ble jo spennende. Det viser seg at live-reports har me for seg. Regner med BA tar godt hånd om sine business-reisende.

Discus
07-02-2009, 22:21
Det blir spennende ja. Ser på ba.com at både 767 og 769 er kansellert, samme for inbound fra LHR i kveld. Tipper flyet som står der går tilbake som første BA-flight i morgen tidlig, dersom gjengen greier å få bort snøen på banen ila. natta. *krysser fingrene*

Martin
07-02-2009, 22:59
Ok, hvor var vi? Jeg er hvertfall hjemme igjen..

Etter loungen, hvor det ble et par pils, samt noe som lignet på omelett, blinket det "Go To Gate" på skjermen. Jeg tuslet så i retning gate 53, gjennom en køfri passkontroll, og satte meg ned og ventet. Bordaingtid nærmet seg, og det ble så opplyst om at vi var litt forsinket, pga. noe trøbbel med setekonfigurasjonen. Til slutt fikk vi slippe ombord, og det lå vel an til en delay på et kvarter eller noe sånt. No big deal.

Fant sete 4A, boarding ble completed, og jeg fikk bekreftet at jeg fikk toseteren for meg selv. innimellom ble det også delt ut sm kluter, sånn at vi som hadde vakset oss, kunne vaske oss litt mer.

Når det var gått en halvtime etter at vi skulle ha dratt, kom første beskjed om at de nettopp hadde måkt rullebanen, og når de var ferdige, så var den nedsnødd igjen. De skulle så prøve på nytt. Crewet kom så rundt med vann og juice. Hørte en som spurte etter cola, noen ville ha te, og det virket som man kunne få akkurat hva man ville, og det tok ikke lange stunden før ølbokser og champagneflasker fløt rundt.. Juice var godt det og :rolleyes:

Et par oppdateringer fra capt'n underveis, og han tok seg og tid til en runde gjennom kabinen, om noen ville spørre han om noe.. Han minnet meg av en eller annen grunn om Borgermesteren i Quahog (Family Guy, anyone?).

Da klokken passerte 19:00 (omtrent samtidig som vi skulle ligget i strafferunder over London), kom beskjeden om at flighte var kansellert, og at vi måtte forlate flyet. Ture gikk så gjennom passkontroll, og til baggasjehallen, hvor kofferten min faktisk dukket opp ganske fort. Fant så vegen opp til avgang, hvor det bare var å stille seg i kø.

Køen gikk sakte, og var laaaaang. Jeg var heldig, og stod kanskje bare noen meter unna selve skranken, men det gikk ikke fort. Samtidig gikk noen søte damer rundt, og organiserte, sånn at bl.a. de som skulle videre fra LHR ble prioritert (eller: fikk en egen kø ved siden av den andre). Etter hvert kom de også med maten som skulle blitt servert i Euro Traveller, og det ble en liten sandwich og en juice.

Så fikk jeg plutselig med meg at noe ropte "BA business??" Jeg svarte "BA Business!!", og da fikk jeg lov til å snike i køen.. Etter å ha stått der litt, kommer enda en dame (Det var hun som satt i den skranken jeg egentlig skulle levert kofferten min i, da hun andre vinket meg over :)), som også ropte "BA Business", og nok en gang svarte jeg "BA Business".

Da ble det fart på sakene. Bevæpnet med en mobiltelefon, og BA i andre enden, ordnet hun opp. Jeg la frem det jeg hadde av papirer, og forklarte at jeg hadde to bookinger, en til LHR, og en fra LGW til DUB, og det var visst ikke noe problem.

Mannen i andre enden fikk booket meg om til BA761, til LHR, samtidig som jeg ble flyttet fra LGE-DUB-flighten, over til en Aer Lingus-flight, med en transfertid på rett i underkant av to timer, og jeg er faktisk fremme i DUB samtidig som jeg skulle reist fra LGW! "Mister" loungen på LGW, men får et nytt selskap, i det minste. T1 Tror jeg jeg har vært på før (BA i '99), men har heller aldri prøvd transfer på LHR, så dette kan bli artig. Eneste var at det ikke finnes Business-klasse hos EI, men det får heller være. Ser også ut som det kan bli litt snauere med Tier Points enn det som var planen, men vi får se om vi ikke kan claime litt etterhvert. Og da jeg forsøkte å kansellere rommet jeg hadde bestilt på Sofitel LGW, så var det selvsagt for sent :rolleyes:

Ferdig med seansen ca. halvannen time etter at jeg forlot flyet, og da var det halvtimen til bussen hjem gikk, og den var atpåtill på rute, som omtrent det eneste på Østlandet i dag.

Nå får jeg gjøre et forsøk på å få litt søvn, før jeg gjør et forsøk på å være på OSL sånn i 06:30-tiden i morgen :drunk:

Lærte også at BA tar vare på deg, selv om du er på separate bookinger, så da er jeg hvertfall trygg om noe skjer på hjemveien.

AirbusTrond
07-02-2009, 23:35
Det ble i hvert fall en spenndende rapport. Vi føler/følger med deg!

Martin
07-02-2009, 23:58
..og en flightinfo-sak jeg har på iPhone'n min, sier at EI skal frakte meg i en A321 i morgen. Da fikk jeg ny flytype og, da :)

aerlingus.com bekrefter også A321. Det var den jeg mangla!

Fellowship
08-02-2009, 00:50
God tur og lykke til, nå lander det i hvertfall fly på OSL igjen....

Martin
08-02-2009, 06:55
..og vi prøver igjen..

Var oppe av køya litt over fem, og prosedyren var stort sett rett ut i bilen.. Kjørte avgårde på nybrøytede veier, og egentlig var det litt koselig å kjøre rundt, sånn halv seks en søndag morgen.

Siden bussene ikke går på sånne tider av døgnet, hadde jeg altså valgt å ta bilen, og parkere på jobben. Da jeg kom dit, var selvsagt ikke parkeringsplassen brøytet :o

Dum og trøtt som jeg var, gav jeg på, i et desperat forsøk på å komme meg de 10-15 metrene bort til der jeg hadde tenkt å parkere, men det endte med at jeg satt bom fasst - akkurat sånn en har lyst til, når en skal rekke en flight som en i utgangspunktet ikke hadde lyst til å være på.

En snill dame (Jeg har fått ny respekt for G4S!!), tilbød seg å dytte, men fant fort ut at hun trengte hjelp, så hun gikk for å hente en kollega. I mellomtiden, klarte jeg å flytte bilen litt, men med det resultat at jeg satt fast på et annet sted.. Hun og kollegaen kom tilbake, og nå hadde også han som drev og brøytet plassen (en som jobber i firmaet vi deler lager med), både fjernet snøen foran bilen, og nå stod alle tre og dyttet bak, så jeg fikk kjørt fram, og kom meg til slutt fram til en plass som han allerede hadde måkt.. Så da fikk de noe å snakke om på jobben i morgen og :rolleyes:

Fikk med meg bagasjen, og tuslet retning terminalen. Prøvde meg på automaten, men de ville ikke sjekke meg inn. Damen som slapp folk inn i køen (en av de samme som hadde vært på jobb i går og. All honnør til de som står opp og møter på jobb så tidlig, dagen etter en sånn dagf), spurte om jeg hadde sjekket inn? Neei.. Det ville ikke automaten, og hun slapp meg inn..

Stod og ventet litt i Biz-køen, og skranken ble så ledig. Forklarte den unge herremannen at jeg ikke hadde fått sjekket inn. "Nei, du skulle flydd i går?" Det stemte. "Er du på scanair-forumet?" Eh.. Ja, det er jeg.. Det viste seg at han bak skranken var matsbg (hyggelig å hilse på :)). Han tastet i vei, og klarte til slutt å trylle fra både boarding pass og baggasjelapper hele veien til Dublin. Til tross for at jeg ikke hadde fått sjekket meg inn på nettet, var det ikke noe problem å få et sete på venstresiden (Der BA har tosetere, i motsetning til treseteren til høyre), og jeg kunne velge mellom 5A og 5C, hvilket tyder på at hele de toseteren var ledig inntill da. Fikk 5A, samt 21C på Lingus, takket pent, og tuslet avgårde.

Security gikk greit, med kanskje en 5 minutters venting, og turen gikk så opp i loungen, hvor jeg nå har fått meg litt frokost.

Snakkes plutselig!

Martin
08-02-2009, 15:31
Vel fremme i DUB, en liten time før det opprinnelige skjemaet.

Etter loungen, tuslet jeg mot gaten, hvor matsbg nå (hvertfall så ut som han) var "in charge". Tuslet mot vinduet for å titte på flyet, satte meg ned, og omnrent 2 sekunder etterpå, tok matsbg mikrofonen, og annonserte boarding, så da var det opp igjen.

Boaerdet, og fikk et "lykke til" av Mats, og det tror jeg hjelp. Pushback omtrent på tid, taxing til 01L med litt deice på vegen, og vi var vel i lufta ca. 20 minutter etter det som var rutetid. Dro avgårde på vanlig vis, og etterhvert gikk lyset av, og vi fikk frokost. Hun som serverte minnet meg forresten om Mila Kunis (Jackie i '70s show anyone?), men kunne kanskje fått et lite smilekurs? Fikk eggerøre, sopp, skinke og en slags pølse. ALt smakte greit, untatt soppen, som minnet om viskelær.. Hadde nå fått en recliner foran meg, men jeg klarte da å spise for det ;). Siden det var litt tidlig, holdt jeg meg til et glass appelsinjuice, og en kopp te.

Ble plutselig overrasket bakfra, av en enda søtere (og ikke minst blid!) flyvertinne, som lurte på om hun kunne ta brettet mitt? "If I can sneak it out", svarte jeg, men da hun fikk brettet, gikk hun.. (;))

Landet, og taxet, og jeg tror ikke vi hadde noen voldsom forsinkelse. Det ble bussgate, og buss og trapp stod allerede klart (i motsetning till forrige gang jeg ankom LHR på en bussgate). Var kjapt av, og ombord i den første bussen, som tok oss inn til T5. Så var det opp en rulletrapp, bort en gang, ned igjen, og inn i en ny buss! Dukket så opp i T1, og så var det å følge skilter. Gjennom e passkontroll, så kom man til et sted hvor de tok bilde av deg, og man fikk en liten lapp med en strekkode på. Deretter, ny sikkerhetskontroll, opg vips så var man ute i avgangsomrpådet i T1, som i og for seg så normal ut.

Vi hadde landet fra OSL litt over ni, og det var gått godt under en time når jeg var fremme her. Gate-info skulle dukke opp 10:20, men skjønte fort at jeg kunne følge skiltene som viste flighter til UK, Ireland and Channel Islands", og tuslet avgårde. Der møtte jeg en dame, som tok strekkoden min, og vips var mitt vakre ansikt slettet fra BAA sine databaser. Her trodde jeg nå at gaten var "rett borti her", men neida :rolleyes:

Flighten var nå oppført med "gate 77-86" eller noe sånt, så jeg visste i det minste sånn ca. hvor jeg skulle, og fulgte et skilt med et gateområde på ca. 4 gater mer enn de jeg visste jeg skulle til. Gikk så gjennom en gang på ca. 5 kilometer. plutselig, så dukket det opp et lite område hvor det gjerne lå en liten pub, tax-freebutikk eller lignende, også var det en ny gang på 5 nye kilometer. Enda mer spennende var det å gå i de 5.kilometersgangene uten at det var ett eneste annet menneske der.

Kom til slutt ut i enda en gang, som hadde gater langs ene veggen, og her skulle jeg visst fly fra. Det var grågrønt, og kjedelig.. Var en liten pub der, og jeg tror EI hadde en lounge og en skranke like borti gangen. Nå hadde jeg vel gått ca. halvannen mil..

Boarding begynte etterhvert, og jeg fant mitt 21C ombord i 321'ern. Setene var ganske så ok, og om ikke hele knyttneve, så var det litt luft i mellom knærne og 20C.

Observerte her og en eldre herre, som tydeligvis ikke fløy hver dag. Han ble nøye forklart "TWENTY-FIVE C!!", og flyvertinnen pekte på den lille blå lampen som der de stod, viste rad 3 eller noe sånt.. Så gikk han tre rader bakover, bøyde seg saakte, og kikket på den tilsvarende lille blå lampen, som nå fortalte at han var ved rad 6.. Så tre rader til.. Jadda :rolleyes: Han ble dog vinket bakover, og jeg tror han fikk satt seg..

Belegget var ca. 2 per treseter, av det jeg kunne se, og ellers et trivelig crew. En av de, med etternavnet MOOney, beklagde seg, da hun måtte lene seg opp i hyllen over meg, men det gjorde ingenting.. Kikket dog opp, for å holde et øye med sakene.. Sakene mine altså, som hun flyttet litt på..

Flighten gikk bra, og konseptet var Buy-On-Board. Gadd ikke kjøpe noe, så jeg fant fram iPoden, og lot Bruce Springsteen slå følge med meg på turen over irskesjøen.

Landert vel sånn ca. på rute, og man kom seg av til slutt, gjennom en passkontroll, og ut til bagasjebåndet, hvor jeg fant kofferten forholdsvis fort (dog etter å ha ventet på at 20 rader med passasjerer skulle komme seg av flyet før meg).

Tuslet ut, fant en taxi, og sa navnet på hotellet, hvor en hyggelig dame sjekket meg inn. Rommet er trivelig, og på heisdøra er det et bilde av Mona Lisa som viser rævsprekken. Heisen var forøvrig og av typen med madrasser på veggene, så jeg ble skeptisk et lite øyeblikk. Noen timer igjen, og jeg tror ikke det blir store utskeielsene, med tanke på at jeg sov tre timer i natt.

Snakkes plutselig!

Martin
08-02-2009, 16:46
En anne artig detalj, var flyet jeg hadde fra OSL til LHR (som jeg mistenker var det samme som jeg skulle ha flydd i går). Først la jeg merke til at den ikke hadde de små blå lampene, som viser seterader, men vanlige markeringer på hattehyllene. Airshowen imponerte også, istedenfor det vanlige kartet, som vises i alle nyttige og unyttige målestokker (Kjekt å se kartet helt ned til Sør-Afrika når en flyr innen Europa), var det bl.a. en fancy 3D-modell, som viste flyet, mens man så navnene på byene man fløy over.

Noe av årsaken, kan være at flyet er forholdsvis nytt: Første flight 28/11 2008, levert til BA 16/12..

G-EUYD (http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A320/3726.html)

VC-10
08-02-2009, 17:09
Imponerende til kjapphet med å få ut tripreports Martin :)
Artig lesning - fint at du fikk et nytt flyselskap i blokka. Jeg har prøvd EI en gang, det var DUB-ORD. Det var helt OK, hverken mer eller mindre!

VC-10

Martin
08-02-2009, 17:16
Egentlig dumpet jeg jo en kombo av EI og BMI til fordel for business på BA - men værgudene ville det annerledes :D

Helt greit - Likte setene ganske godt, og ellers er de vel som DY og SK på innenriks: Vil du ha noe, så kan du få kjøpe (Bortsett fra kaffekoppen til SK).

Og det med liverapporter, har vel blitt kjennetegnet mitt her.. Kan ikke skuffe "fansen" :D

Martin
09-02-2009, 01:18
Konserten var bra! Spillested på størrelse med Rockefeller (på gulvet. Dog et par etasjer i høyden), og ståplasser nede. Varmt og klamt og stå i en to-tre timer, men det var bra. Oppvarmingsband var forøvrig The North (http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=56345853), som frontes av dattera til Francis Rossi.

Med avgang 12:15 i morgen, satser en på et par timer i loungen, ETD fra hotellet rundt 9..

Talast!

EB
09-02-2009, 07:03
Kan definitivt melde meg på som en del av "fansen"... keep writing!

Someone
09-02-2009, 07:09
Flott rapport. Forresten, neste gang du må sitte å vente i innenriks/Irland delen av T1 hadde jeg gått og satt meg ved BMI sitt område ved gate 5. Der har du kjempe utsikt over den ene rullebanen. Ellers er det som du sier, et stykke å gå fra transfer senteret på T1 til domestic/Ireland.

MountainDew
09-02-2009, 12:06
Ønsker deg en riktig god tur tilbake. Fint vær på OSL :) Jeg har aldri flydd med BA så nu er det snart på tide å prøve de også!

Martin
09-02-2009, 19:50
Gudd Friday!

Våknet av tonene til Bruce Springsteen's "Cadillac Ranch" som dundret ut av iPhone'n ca. klokken halv ti. Kom meg opp, og sjekket at alt var pakket, og da klokken passerte ti, var jeg sjekket ut, og hoppet inn i den eneste taxien som stod parkert utenfor. Følte meg heldig, der ;) Hadde bestemt meg for å skippe frokosten, siden det sikkert var noe i loungen på DUB. Kom oss gjennom et forholdsvis godt trafikkert Dublin, og var ute ved flyplassen etter kanskje en snau halvtime, med ca. halvannen time til avgang.

Fant innsjekksområdet, hvor det var en passasjer i skranken, men han ble ferdig når jeg var ferdig i automaten og det ble in tur. Fikk tag og pri-tag, og damen forklarte meg vegen til loungen, som forøvrig var rett innenfor Security.

Anna Livia loungen brukes av en rekke selskaper, og lista utenfor er nesten like lang som medlemslisten til Star Alliance, i tillegg til andre kortprogrammer, ala Priority Pass. Om en ikke skulle være en av de heldige som hadde loungetilgang gjennom noen av disse, kunne man også betale €25 for å slippe inn. Jeg tuslet opp for å se om det var noe Livia Anna, og kom opp i en forholdsvis liten lounge, men ikke mindre enn at jeg fikk plass i en av de mange ledige stolene. Var mao. ikke så voldsomt "belegg".

Ble et par cola, og et par forsøk på å komme seg online, men til ingen nytte. Det ene nettverket het "Free wifi Zone", og det hørtes jo bra ut. Dessverre virket det tydeligvis ikke. Forsøkte også et som het "eircom", hvor man kunne kjøpe seg tilgang, men den ville ikke belaste VISA-kortet mitt, så jeg ga F...

Ja, jeg skippet jo frokosten, med håp om å få noe hos a Anna.. Mat? Nei.. Var noe kjeks og greier, men det fristet ikke, så det ble med to cola..

Et skilt sa at man skulle beregne 15 minutter til gaten sin, og da det var 15+10, tuslet jeg avgårde. BA har skjønt det med å ha både innsjekk og lounge rett ved Security, men gatene de bruker, lå heeelt i andre enden. Tuslet til og med forbi enda en sikkerhetskontroll.

Fant gaten, og G-DOCF, en 737-400, kom taxende inn. Dette var en gate uten bro, og de brukte tom. flyets egne innebygde trapp. På gaten ved siden av, var det boarding av en AF\Cityjet Avro (eller Bae-146). Hadde visstnok vært en rugbykampm i byen, hvor Frankrike hadde spilt. Tydelig at flyet ble for lite, for omtrent hele køen til min flight snakket også fransk. Vel ombord ble det faktiosk kjørt en egen announcement på fransk, til stor applaus fra de uvaskede franskmenne.

Var ikke mer enn 5 (inkl. meg), som hadde vasket seg, så i snitt var det 1 per rad. To reiste sammen på 2A og C, jeg satt på 3A, og de to siste reiste sammen på 4A og C.. Lenger bak var det heller ikke mer enn halvfullt.

Taxet avgårde, og så bl.a. en av "mine egne" maskiner, samt en SK-gris på vei til OSL.. (Nå, det ironiske med det, var at en av grunnene til at jeg valgte bort direkteflighten, var at den gikk litt tidilgere enn det jeg foretrakk. Flighten min hadde avgang 10 minutter etter SAS :rolleyes:). Det jeg la merke til, var at vi taxet i en helt annen retning enn de andre, og det skyldtes visst at vindretningen var snudd. Til slutt fikk vi ta av, og dro avgårde. Vel oppe startet serveringen, og den så sånn ut:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/DUB/IMG_0158.jpg

Smakte slettes ikke verst, og det var virkelig på tide med litt mat da. Serveringen foregikk uten tralle, og Mr. Flight Attendant kom ut med brettene til en og en. Til drikke, ba jeg faktisk om vann, og da tok han bare glasset mitt, forsvant inn i galley, og kom tilbake med det fylt med vann.

Landet etterhvert på Gatwick, og parkerte ved en internasjonal gate, som betydde at vi måtte busses. Av en eller anne grunn, brukte de da kunn den bakerste utgangen, som betydde at vi som hadde vasket oss kom oss sist av flyet.. Dog var vi sist på bussen og, og dermed først av den igjen ;)

Duret så avgårde, gjennom noen kilometer med ganger, mens jeg fulgte skiltene med "UK Arrivals", og kom til slutt fram til et bagasjebånd. Var enda ikke kommet noe bagasje, men da båndet først rørte på seg, kom min som nummer tre.

Så var det å finne toget: Først et førerløst shuttletog ned til den søndre terminalen, deretter var det å kjøpe seg en billett, og komme seg inn på Galtevikexpressen. Skvatt litt, da det plutselig kom et par bevæpnede vakter, med en litten bissevov, som snuste på bagasjen til folk.. Ja, vi snakker ordentlig maskingevær!

Framme på Victioria etter en halvtime, og kjøpte deretter en Singe Zone 1-billett, som skulle funke for å komme seg til Paddington via Circle Line, eller "den gule".. Den delte riktignok plattform med "den grønne" og jeg løp rett på toget som stod der, før jeg fant ut at det var feil tog.. Det gikk dog i samme retning, og det var flere gulgrønne stasjoner langs linja, så jeg hoppet bare av på neste, og ventet et par minutter, før et nytt (gult) tog dukket opp.

Landet 13:35, og sånn ca. to timer etter dette, stod jeg på Paddington. Ironisk nok, var det den strekningen hvor jeg var nervøs for at noe skulle skjære seg, den som gikk knirkefritt, mens den jeg trodde skulle gå bra, som gikk til H....

Rett over vegen, har kjeden Garfunkles en "filial", og der ble det tid til et kjapt "pit-stop", for påfyll av cola og kyllingburger

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/DUB/IMG_0159.jpg

Tuslet så tilbake til Paddington, kjøpte meg billett til Heathrow Express, som fraktet meg hit.

Opp noen etasjer, og heeelt bort i andre enden av terminalen, hvor området for Biz-checkin ligger (Jeg hadde sikkert fått lov til å sjekke inn hvor jeg ville, men jeg synes nå jeg kan benytte meg av tilbudet når det er der ;))

Printet Boarding Pass, og leverte kofferten til en søt dame, som klistret tag og pri-tag på den (igjen: J********vlig spent på om den funker på OSL).

Skulle så gjennom Security, in den biten som heter fast-track. Her havnet jjeg bak en familie på tre (to voksne, og en "sitte-i-vogn"-liten), som skulle pakke ut omtrent alt de eide, og legge på båndet. Bl.a. dukket alt de hadde av flytende opp fra div. vesker. Og Hva skjedde med han som står 10 meter bak og spør om du har noe flytende?? :rolleyes:

Bl.a. hadde de en flaske som var ovet de 100 milliliterne, men av en eller annen grunn lot mannen som jobbet der, de sende den gjennom, med resultat at maskinen begynte å pipe, og far ble stående og krangle med hun som jobbet på andre siden, mens de 140 boksene med tingene deres (pluss barnevogna, som ble sendt på egenhånd), hopet seg opp, med det resultat at mine ting ikke slapp fram. ikke at jeg hadde det travelt, men..

Fant så veien opp til lounge, hvor jeg sitter og slapper av med litt cola og noe å tygge på.. (Skulle selvsagt kost meg med noe merspennende enn cola, og hadde tom. sørget for privatsjåfør hjem fra OSL i kveld, men dessverre...

Blir her en drøy time til, før sete 4A på BA770 venter..

Snakkes!

Martin
10-02-2009, 02:05
Og returen ble heller ikke helt uten dramatikk..

Tuslet ut av loungen når det var en ca. 40 minutter igjen til avgang, stusset litt over at gaten ennå ikke var satt opp. De gjør det rimelig sent på LHR, men avganger etter oss, hadde allerede fått gate. Var dog ikke verre, enn at jeg etter et kjapt dobesøk, så at gate 9 var satt opp (typisk.. samme som sist :rolleyes:). Boarding begynte sånn omtrent når den burde, og alle fant plassene sine. Forøvrig forholdsvis fullt i en 6-raders kabin. Stor business-fakktor, med folk som leste store, rosa aviser. Klokka var nå farlig nære departure, og da plutselig, kom pilotene! Har hørt at det er greit at de også er på plass..

Historien bak dette, var at de hadde flydd den maskinen som egentlig skulle flydd til Oslo, fra FRA, og den hadde visstnok blitt syk underveis, eller "unservicable" som de sa. Hørtes ikke betryggende ut at den ble det underveis, men de hadde nå klart å lande det, hvertfall. De hadde så kommet inn på ca. motsatt ende av T5, og kom derfor forsinket til den nye maskinen som var satt opp. Skal forøvrig ikke se bort i fra, at vår maskin (G-EUPN, en A319) stod der fordi et par avganger til CDG var blitt kansellert.

De trengte så en halvtime til å "fyre opp kjerra", og delayen ble på den halvtimen. Vi kom oss dog avgårde, og taxet den korte veien bort til 9R, sammen med bl.a. at par 346'er fra Virgin og Ethiad (tror jeg det var), og de motorene imponere meg hver gang. 380 ble også observert, men parkert ved gate (Så forøvrig en som startet take-off-roll på lørdag.. den var seig å få i gang ^_^).

Passerte no'n-og-tjue-tusen fot, setebeltelysene gikk av, og den mannlige av de to som serverte foran, kom med drikketralla. Siden bilen ventet, ble det cola på meg. Hans kvinnelige kollega, kom etterhvert med mattralla, og valget var enten lam med coscos (stavet jeg det riktig?), eller "chicken casserolle". Gikk for kylling, og fortsatte med cola. Mr. drikketralle, sjenket i glasset, og lurte på om jeg ikke ville ha en ekstra boks med cola? Jo takk! En colaboks er ikke mye, men sånne små detaljer legger en faktisk merke til, og blir en enda mer fornøyd kunde! Thumbs up, der :)

Maten ble spist, og colaen ble drukket opp, og vi hadde fortsatt et godt stykke igjen til vi skulle suse forbi Bizflyer. Litt musikk?? F**N!!! Noen som vet om BA har en e-postadresse for etterlysning av gjenglemte saker? Ny iPod Touch koster forresten 2999 NOK.. :angry: (Ligger nok i setelommen bakpå sete 2A på G-DOCF, den..).

Anyway, vi suste oppover norskekysten, og nærmet oss etterhvert Oslo, og ellers er jeg ikke helt sikker på hvordan vi fløy, annet enn at jeg til slutt fant ut at vi lå på approach nordfra. Det var rimelig tåkete, og det kan være moro.

Der man kunne se bakken, kunne man se at den kom nærmere. Det siste jeg kunne se av bakken, var nære nok til at jeg skjønte at touch-down nå kunne være hvert sekund.. Ventet.. ventet.. Touch Down snart?? Nei.. Fikk være med på min første Go-around, gitt. Artig det, og :)

Nå skulle jeg egentlig sendt en SMS til VG, om at jeg ble livredd, og at det ikke kom noe info fra cockpit, men egentlig syntes jeg det bare var skikkelig moro, og regnet med at det var litt viktigere for de å fly flyet, enn å skravle til oss. Til slutt kom det info om at det visstnok var litt tåkete på den rullebanen vi hadde fått tildet, men at de nå skulle prøve den andre, hvor det ikke var tåke.. Så fint, da.. Hvorfor ikke sende oss på den minst tåkete med en gang? Fant ut at det var 19L vi hadde prøvd oss på, for etterpå landet vi på 19R, og taxet heeeeeeeele veien over til gate 50 (tror jeg?). Ellers var jeg såppass fornøyd, at jeg smilte litt ekstra, når jeg kom med et "thank you" til crewet da jeg gikk av flyet.

Vi kom oss av, og hvertfall for min del, smertefritt gjennom passkontrollen. Fremme i bagasjehallen var det fortsatt ingen bagasje, så jeg tuslet innom tax-free'n for litt sjokolade og tyggegummi. Forøvrig rart å vare i den butikken når den er tom. Først da jeg oppdaget hvordan butikken egentlig så ut.

Når bagasjen først kom, kom min koffert egentlig ganske fort, men jeg vet egentlig ikke om det var tilfeldig. Mener dog de første som kom, var uten pri-tag. Så var det ikke annet enn å tusle ned til bilen, å komme seg hjem, og alle (les: meg) var enige om at det hadde vært en bra tur :)

LN-MOW
10-02-2009, 02:12
Proev +44 8457 222 767

Martin
10-02-2009, 02:17
Da kommer jeg til?

Bizflyer
10-02-2009, 09:52
Buckingham Palace! ;)

Glitrende rapport forøvrig! Men hvorfor kaste bort penger på Heatrow Express da du kunne tatt tuben hele veien ut til Vidderad for en langt billigere penge??

BF:cool2

Hickok
10-02-2009, 10:43
Buckingham Palace! ;)

Glitrende rapport forøvrig! Men hvorfor kaste bort penger på Heatrow Express da du kunne tatt tuben hele veien ut til Vidderad for en langt billigere penge??

BF:cool2
Og det hadde nok tatt akkurat like lang tid også(eller kjappere). Circle Line tar usannsynlig lang tid, og på den tiden når du endelig nådde Paddington, så ville du vært halvveis til LHR med Piccadilly Line.

jcnorway
10-02-2009, 10:45
Takk for en finfin rapport! :) Alltid morsomt å "bli med" deg på tur!

Discus
10-02-2009, 11:02
Artig rapport, Martin. Høres ut som litt etterarbeid med turen, både få tak i iPoden og få registrert points på Lingus-flighten.

BAEC pleier å være kjappe med korreksjoner, men e-mail-formen kan være vanskelig å finne:
https://www.britishairways.com/travel/customersupport/execclub/_gf/en_gb?source=BOT_contactus

Der finner du "Contact British Airways by email." helt nederst med mulighet for å velge "Missing BA-miles" Du kan jo evt. bruke den for iPoden også.

Martin
10-02-2009, 11:10
Og det hadde nok tatt akkurat like lang tid også(eller kjappere). Circle Line tar usannsynlig lang tid, og på den tiden når du endelig nådde Paddington, så ville du vært halvveis til LHR med Piccadilly Line.

Jeg tenkte på det, men jeg hadde god tid. Hadde også delvis planlagt på forhånd, det besøket på Garfunkles.

Artig rapport, Martin. Høres ut som litt etterarbeid med turen, både få tak i iPoden og få registrert points på Lingus-flighten.

BAEC pleier å være kjappe med korreksjoner, men e-mail-formen kan være vanskelig å finne:
https://www.britishairways.com/travel/customersupport/execclub/_gf/en_gb?source=BOT_contactus

Der finner du "Contact British Airways by email." helt nederst med mulighet for å velge "Missing BA-miles" Du kan jo evt. bruke den for iPoden også.

Ah! Den så jo litt annerledes ut enn den jeg brukte i går. Venter litt og ser om jeg får noe svar på den først, ang. poengene. Skal sende en mail om iPoden nå. Takk for den, Discus :).

Er det forresten noen som vet noe om hvordan man kan få slippe å betale et hotellopphold man ikke har møtt opp til? Fikk ikke kansellert Sofitel før det var for sent, men tenkte ikke noe mer over det, da jeg ikke ble belastet. Fikk så en mail fra Sofitel i går, om at de ville belaste kortet mitt. Svarte på den og forklarte situasjonen, men venter fortsatt på svar fra de.

Discus
10-02-2009, 11:25
Er det forresten noen som vet noe om hvordan man kan få slippe å betale et hotellopphold man ikke har møtt opp til? Fikk ikke kansellert Sofitel før det var for sent, men tenkte ikke noe mer over det, da jeg ikke ble belastet. Fikk så en mail fra Sofitel i går, om at de ville belaste kortet mitt. Svarte på den og forklarte situasjonen, men venter fortsatt på svar fra de.

Evt. ta det med reiseforsikringen?

FlightDeck
10-02-2009, 11:26

Reiseforsikringen din vil dekke dette hotelloppholdet. Hotellet vil mest sannsynlig ikke dekke det fordi du har reservert et rom de ellers kunne solgt til noen andre. Og ellers skal du få bonuspoeng for den opprinnelige reiseplanen din, og ikke for den nye reiseplanen.

Takk for fin rapport - håper konserten var bra!

jcnorway
10-02-2009, 11:27

Hvis Sofitel står på sitt og belaster, så tipper jeg du kan få ordnet dette enten gjennom reiseforsikringen.

Et lite utdrag fra Storebrand sine vilkår:

3.1 Forsinket til neste avgang.

Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt
transport, erstatter vi nødvendige
og dokumenterte reiseutgifter
for å innhente den planlagte reiseruten.
Årsaken til forsinkelsen må skyldes
værforhold, teknisk feil og/eller
trafikkuhell med det transportmiddel
du reiser med/skal reise med og det
forutsettes at du har beregnet minst
1 time fra ankomst til neste avgang.
Vi erstatter inntil 20 000 kr pr.
person, inntil 50 000 kr pr. familie.
Dersom forsinkelsen medfører at det
ikke er mulig å reise videre samme
dag, erstatter vi også nødvendige og
dokumenterte overnattingsutgifter
med inntil 1 500 kr pr. person, inntil
4 000 kr pr. familie.
Det er en forutsetning at forsinkelsen
og årsaken er bekreftet skriftlig
av reisearrangør, trafikkselskap eller
bergingsselskap.

Hickok
10-02-2009, 11:31
Sjekk med reiseforsikringen din. Dette er vel en klassisk reiseforsikringssak, vel?

EDIT: For sein! :)

Martin
10-02-2009, 12:23
Får se nermere på det i kveld..

Noen tips om hva slags dokumentasjon man legger fram for noe sånt? Ser f.eks. over at Storebrand krever en skriftlig bereftelse fra flyselskapet. Jeg har vel kun boardingpassene, samt itinerary-utskrifter av de opprinnelige bookingene, men ingen direkte bekreftelse fra BA på at den ble kansellert.. Det er vel dog ingen stor hemmelighet at det ble kansellert på OSL på lørdag..

Hva bonuspoeng angår, så har Lingus-poengene allerede dukket opp, med nada Tier Points. Vi får se hva de svarer på mailen.

jcnorway
10-02-2009, 12:26
Det bør vel være en grei sak å få en skriftlig bekreftelse fra BA om at flighten din til LHR ble kansellert grunnet værforholdene på OSL som igjen medførte at OSL måtte stenge?

Hadde nok bare ringt dem og bedt om en slik bekreftelse.

litt-amatør
10-02-2009, 12:29
Håper det ordner seg med hotelloppholdet ditt. Har tidligere opplevd at hoteller har vært greiere enn jeg hadde trodd i lignende situasjoner. Men ellers er nok reiseforsikringen en grei vei.

Flott rapport nok en gang, og jeg blir med i fanklubben av dine "live-rapporter".:D

learjet
10-02-2009, 13:01
Hei

Si i fra hvis du trenger en bekreftelse, så kan jeg nok få en kollega til å fikse den.

S

FlightDeck
10-02-2009, 13:08
Hva bonuspoeng angår, så har Lingus-poengene allerede dukket opp, med nada Tier Points. Vi får se hva de svarer på mailen.

Du skal som sagt få poeng i henhold til den egentlige bestillingen din. Du skal ikke tape poeng fordi flyet ble kansellert, den nye reiseruten var jo ikke et aktivt valg fra din side. Så jeg regner med at de fikser dette for deg! :)

Martin
10-02-2009, 13:35
Jeg har sendt mailer både til BA ang. poeng og ipod, samt til Sofitel, så får vi se hva de svarer. Hvis BA ikke klarer å skaffe meg ipoden, må jeg jo bruke 3000 kroner på ny ipod, istedenfor en tur/retur London, så hvis de er interresert i å tjene penger på meg, så vet de hva de har å gjøre ;)

learjet: Ja takk :) Sender du meg den på mail? Mailadresse fåes ved å klikke på linken i signaturen min.

BSSW
10-02-2009, 13:46
må jeg jo bruke 3000 kroner på ny ipod
Her kan du vel også bruke reiseforsikringen...?

Martin
10-02-2009, 13:47
Her kan du vel også bruke reiseforsikringen...?

For noe jeg selv glemte igjen på flyet?

BSSW
10-02-2009, 13:55
Hadde nok vært lettere hvis den var ødelagt, men du har jo mistet den og hvis den er meldt savnet så kanskje??

Du får høre med forsikringsselskapet og se hva de sier.

Lurer på om at jeg kanskje beveger meg inn på et område jeg kanskje ikke vet så mye om...:drunk:

Martin
10-02-2009, 14:02
Nei.. Var jeg selv som glemte den.. Kunne sikkert klart å koke i hop en historie, men har ikke helt samvittighet til det, så lenge det faktisk var min egen skyld.

BSSW
10-02-2009, 14:19
Vet ikke hvem du forsikret hos, men der jeg er forsikret (Gjensidige) så står det:
Inntil 25 000 kroner (for en person) og 50 000 (for familie) for erstatningsmessig tapt/skadet reisegods. Innenfor denne summen erstattes verdigjenstander som for eksempel fotoutstyr, smykker og lignende med inntil 15 000 kroner (for en person) og 20 000 kroner (for familie)
Gjensidiges utheving.

Hva ordet "erstatningsmessig" egentlig betyr i denne sammenhengen er jeg litt usikker på.

O_K_
10-02-2009, 14:35
Vet ikke hvem du forsikret hos, men der jeg er forsikret (Gjensidige) så står det:

Gjensidiges utheving.

Hva ordet "erstatningsmessig" egentlig betyr i denne sammenhengen er jeg litt usikker på.

Det betyr vel tyveri fra et innlåst (sikkert) sted. Jeg har i alle fall til gode å finne en reiseforsikring som dekker at ting blir gjenglemt. Om man mister telefonen ut av lommen og den blir borte får man heller ikke ny, det har jeg undersøkt. Hadde det travelt og satt i taxi i USA på vei til flyplass, betaler og løper til innsjekk, da oppdager jeg at telefonen var borte. Vet at den jakken jeg hadde har dårlige lommer som ting lett sklir ut av.

Det sørgelige da var at forsinkelsen ikke var min feil, så om jeg hadde tatt det med ro, og sjekket at jeg hadde alt når jeg gikk ut og kommet for sent til flyet, så hadde forsikringen dekket nye biletter... Den gangen var europeiske heldige, men jeg skal ikke klage, de har altid oppført seg bra, og betalt erstatning uten å kverulere de gangene jeg har hatt krav på det.

Discus
10-02-2009, 14:58
Du skal som sagt få poeng i henhold til den egentlige bestillingen din. Du skal ikke tape poeng fordi flyet ble kansellert, den nye reiseruten var jo ikke et aktivt valg fra din side. Så jeg regner med at de fikser dette for deg! :)

De pleier å fikse det greit, men de må ta det manuelt. Noen ganger går det på en dag, andre ganger tar det litt lenger tid. Miles for Aer Lingus var nok bare automatikken som slo inn.

Og bare en liten sak: Martin hadde to separate bookinger, så hadde BA fulgt reglene hadde se sagt - "sorry, din feil". I dette tilfelle flyttet de ham fra en LGW-BA-flight til en LHR-BA-flight, noe som var god service.

Martin
10-02-2009, 15:00
Og bare en liten sak: Martin hadde to separate bookinger, så hadde BA fulgt reglene hadde se sagt - "sorry, din feil". I dette tilfelle flyttet de ham fra en LGW-BA-flight til en LHR-BA-flight, noe som var god service.

Det kommenterte jeg lenger opp. La aldri skjul på det, og nevnte det flere ganger, at jeg hadde to separate bookinger. Så sånt sett er jeg veldig fornøyd :)

FlightDeck
10-02-2009, 15:06
Nettopp, leste litt raskt, jeg. God service, men samtidig en service et seriøst flyselskap bør gi - i alle fall til en passasjer på Business Class. Ellers ville jeg nok ikke begitt meg ut på en konstruert historie om at iPoden ble stjålet - da må du politianmelde det og sende det til forsikringsselskapet, og det hadde ikke passert min samvittighet. Men har selv forlagt ting på fly og fått det tilbake, så det er ikke umulig at du får det igjen.

Martin
10-02-2009, 16:57
Sofitel bekrefter at dessverre ikke kan tilbakeføre pengene, da de var fullbooket den natten. Vi prøver forsikringen..

Tommy777
10-02-2009, 17:53
Det er ikke bare stjaalet reisegods som du kan faa igjen paa forsikringen. Dersom du har glemt igjen ting paa ett fly, er det tapt reisegods. Jeg hadde brukt reiseforsikringen for aa faatt meg ny ipod

Martin
10-02-2009, 18:01
Jeg får det bare ikke til å høres fornuftig ut, at et forsikringsselskap skal kjøpe ny ipod til meg, fordi jeg selv var sløv, og glemte den.

Vi får uansett se hva BA svarer, før jeg evt. gjør noe. Gir de hvertfall en dag eller to til.

Tommy777
10-02-2009, 18:13
Det er en av grunnene til at man har reiseforsikring, kamerat

JoeW
10-02-2009, 18:33
Det er ikke bare stjaalet reisegods som du kan faa igjen paa forsikringen. Dersom du har glemt igjen ting paa ett fly, er det tapt reisegods. Jeg hadde brukt reiseforsikringen for aa faatt meg ny ipod

Det ville jeg også. Det har man forsikring til - og ihvertfall de bedre forsikringene dekker nok dette.

VoiceCom
10-02-2009, 19:06
Det er jo bare å prøve seg. Meld den tapt uten å forfalske noen historier. Det værste som kan skje er at de svarer nei.

Concorde
10-02-2009, 20:43
Som fagmann i forsikring kan jeg bare si med en gang at Ipoden din ikke blir dekket som følge av uaktsomhet. Oppdiktede historier med at den er stjålet osv holder ikke vann for da ville du vel meldt den tapt med en gang du kom til Norge eller levere anmeldese i Irland/England?
Hotellet skal du derimot ha refusjon for og med forsinket utreise vil du ha krav på kr 500.- pr døgn.

Martin
10-02-2009, 20:56
Velger å stole på fagmannen. Hadde uansett ikke diktet opp noen historie (er for ærlig til sånt), så det hadde nok da mest sannnsynlig blitt et nei.

Krysser fingrene for et positivt svar fra BA. Hvis ikke, sitter noen og koser seg med masse artig musikk. Hvis f.eks. Øystein Sunde plutselig blir populær i UK, så vet vi hvorfor :p

Forbanna irriterende, men :(

Tommy777
10-02-2009, 21:00
Hotellet skal du derimot ha refusjon for og med forsinket utreise vil du ha krav på kr 500.- pr døgn.

Minus egenandel??

Concorde
10-02-2009, 21:03
Neida, det skal han slippe!

Concorde
10-02-2009, 21:04
Martin, du bør heller lage en Facebookgruppe for tap av iPoden, da kommer den helt sikkert til rette;)

Martin
10-02-2009, 21:05
Så av de ca. 773 kronene jeg ble trekt (79 pund), får jeg igjen 500?

Concorde
10-02-2009, 21:06
Det naturlige er reufusjon for hotellutgiften pluss 500.- i kompensasjon.

Martin
10-02-2009, 21:09
Ah! Så det er hotellregninga, pluss de 500? Høres jo greit ut.

Concorde
10-02-2009, 21:15
Kontakt skadesenteret ditt i morgen;)

JoeW
10-02-2009, 21:30
Innbiller meg Amex eller AIG eller noe sånn har en deal der de også dekker tap der du har vært "simpelt uaktsom" (ikke grovt..), men hvis fagmannen sier at det ikke er kutyme for det får vi tro ham.

Martin
10-02-2009, 21:42
Martin, du bør heller lage en Facebookgruppe for tap av iPoden, da kommer den helt sikkert til rette;)

http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=54851981897 ;)

Concorde
10-02-2009, 21:44
Kjenner til at AIG dekker alle tap uansett årsak. Har selv brukt denne en gang og den var meget bra da!

JoeW
10-02-2009, 21:49
Av de norske er vel Europeiske de som generelt sett er greiest å ha å gjøre med, har jeg inntrykk av. Selger AIG til privatmarkedet i Norge eller er det kun bedriftsavtaler etc?

Someone
10-02-2009, 21:55
Jeg har AIG både på jobben og privat gjennom jobben.

Dessverre kommer kortene deres med den stygge Manchester United logoen.........

Concorde
10-02-2009, 21:58
Av de norske er vel Europeiske de som generelt sett er greiest å ha å gjøre med, har jeg inntrykk av. Selger AIG til privatmarkedet i Norge eller er det kun bedriftsavtaler etc?

Europeiske eller Gjensidige er de beste. Så lenge de er tilknyttet SOS international er det bra.
Viktigste er hurtigheten på skadeoppgjøret ikke prisen. Der skiller det lite i toppen.

BudFox
10-02-2009, 21:59
Jeg tenkte på det, men jeg hadde god tid. Hadde også delvis planlagt på forhånd, det besøket på Garfunkles.

Ah! Den så jo litt annerledes ut enn den jeg brukte i går. Venter litt og ser om jeg får noe svar på den først, ang. poengene. Skal sende en mail om iPoden nå. Takk for den, Discus :).

Hei. Ville også prøvd: heathrow.lostproperty@excess-baggage.com
Jeg tror de tar imot glemte eiendeler for BA. Evt du kan ringte +44 20 8745 7727.
-bf

jcnorway
10-02-2009, 22:02
Har selv reiseforsikring gjennom Storebrand og de benytter vel SOS International etter det jeg vet.

Concorde
10-02-2009, 22:07
Har selv reiseforsikring gjennom Storebrand og de benytter vel SOS International etter det jeg vet.

Det stemmer.

Martin
10-02-2009, 22:40
Hei. Ville også prøvd: heathrow.lostproperty@excess-baggage.com
-bf

Feil flyplass, men ser de har kontor på Gatwick og. Takk for tipset, en e-post skal forfattes og sendes dit :)

Tommy777
10-02-2009, 22:59
Det naturlige er reufusjon for hotellutgiften pluss 500.- i kompensasjon.

Hva er de 500 kronene ekstra kompensasjon for?

I min forsikring naa har jeg foelgende vilkaar (US basert):

Point-to-point protection not just on your flight

Reimburses you for lost, damaged, or stolen baggage, whether checked, carried on, or on hotel property

Covers cost of necessary replacement items if baggage is delayed

Protection for valuables such as jewelry and cameras (unlike most hotels and airlines)

Reimbursement without receipts covers up to 75% of what it costs you to replace covered lost items for which you don’t have receipts (most airlines require receipts)

Tommy777
10-02-2009, 23:05
Og i tillegg kommer Amex Platinum som sier:
With the Baggage Insurance Plan, you'll receive coverage against loss of and damage to checked and carry-on baggage when you purchase your Common Carrier ticket — plane, train, helicopter, ship, or, bus — tickets with your Card.

Effective May 1, 2007, enhanced coverage is for up to a combined maximum of $3,000 for loss or damage to carry-on and checked baggage. Of that combined maximum, the maximum benefit for checked baggage is $2,000 in excess of the Common Carrier's coverage. Until May 1, 2007, coverage is up to $1,250 for loss or damage to carry-on baggage and up to $500 for loss or damage to checked baggage, in excess of the Common Carrier's liability.

Mer

Embedded Protection

Just use your Card and the Purchase Protection Plan protects eligible purchases against accidental damage, loss, and theft for up to 90 days from the date of purchase.

Worldwide Coverage

Coverage includes eligible purchases made worldwide with the Card, including gifts purchased for others.

Shop Worry Free

The Purchase Protection Plan repairs, replaces, or reimburses you for the amount charged to the Card (not to exceed the original purchase price). Coverage is limited to up to $10,000 per Occurrence, up to $50,000 per Card account per policy year, and is in EXCESS of other sources of indemnity.

Og forsinkelse

Covers hotel lodging and additional necessary expenses for up to two days for delays caused by missed flight connections or delayed or canceled departures
Provides coverage for weather delays, unlike most airlines
Reimburses you for lodging and additional necessary expenses if you’re denied boarding due to an overbooked flight
Lets you stay at the hotel of your choice

Men det sier ingeting om at du faar penger i tillegg. Her maa du henvise til direkte kostnader du har hatt, enten ved aa fremvise kvittering og uten kvittering mottar du 75%. Saa dersom Martin ikke hadde 500 bols i kostnader, har han vel ikke krav paa det?

Concorde
11-02-2009, 06:15
Det er bare en standard med kompensasjon for forsinket reiserute så lenge det kan dokumenteres. Vi har det og jeg er temmelig sikker på de andre store har samme servicen. Skal forresten sjekke opp med en bekjent i det aktuelle selskapet så er jeg sikker.