View Full Version : Trenger råd: Sykdom på reise
Bizflyer
05-02-2009, 13:24
Med så mye kompetanse samlet på ett forum, er det sikkert noen som har hatt lignende erfaringer eller vet hva som er standard.
Saken er følgende. Min mor og gubben er på ferie i Thailand. Der har han fått blodpropp i beinet. Han kan nesten ikke gå på det, og blodpropp er jo lite forenlig med 11 timer i turistklasse på flyet.
Så da er spørsmålet: Dekker reiseforsikring hjemreise på biz pga dette? Ev hva slags bekreftelse må til? Han kan vel i så fall bookes med "trenger assistanse"? Er det forsikringsselskapet som booker billett, eller kan vi gjøre det selv og så få refundert billetten? Dekker en reiseforsikring også hjemreise for følget? (Hvis de ikke kan få booket ham inn på samme flighten som de opprinnelig skulle hjem med)
Alle kloke svar/råd mottas med takk!
BF:cry:
Molinari
05-02-2009, 13:28
Hva står i vilkårene for forsikringen - om du har tilgang til denne?
Om ikke ville jeg sporenstreks ringt aktuelle forsikringsselskap å forhørt meg. De håndterer flust av slike saker daglig.
Lykke til!
________
Jeg har også sendt din forespørsel til en venn med bakgrunn fra reiseforsikringsbransjen. Poster svaret her når jeg får det
Bizflyer
05-02-2009, 13:36
Spurte her fordi jeg ikke vet hvilket forsikringsselskap de har forsikring i. Så det hadde vært greit å vite hva man kan forvente før man ev ringer dem. Forsikringsselskapene gir heller ikke noe gratis ved dørene lenger, så her må man vise at man kan leksa si!
Så om noen har erfaringer, vil jeg gjerne høre!!
BF:cool2
Uten at jeg er noen ekspert på området så tror jeg at dette kan bli meget tøft å få gjennom.
jcnorway
05-02-2009, 13:45
Hos Storebrand står det bl.a. dette i vilkårene for reiseforsikringen:
c) Reise- og oppholdsutgifter.
Vi erstatter nødvendige og dokumenterte
merutgifter til reise, kost
og losji når du av medisinske årsaker
og etter legens ordre må utsette
fastsatt hjemreise eller ikke kan reise
videre som planlagt.
Så scenarioet du skisserer faller kanskje inn under dette, men det kommer helt an på hvilket forsikringsselskap som dine foreldre har og hvilke vilkår det opererer under. Her er det forsikringsselskapet som har siste ordet uansett.
MsMaverick
05-02-2009, 14:28
Er det noe lurt å fly 11 timer, uansett klasse med blodpropp i benet? Spør du meg så bør vel dette behandles på et sykehus eller lignende før man setter kursen hjemover. Hva om tilstanden blir forverret ombord?
Nr 1 er vel å finne ut hva slags og hvor de har forsikringen, for så å lese litt på vilkårene. Jeg har hjulpet familie medlemmer her hjemmefra (mens de har vært f.eks. i Florida/Spania etc) mer enn en gang - det har fungert veldig bra.
Har selv en del erfaringer med å bruke reiseforsikring, egne og på vegne av andre. Jeg har Europeiske og de stiller ALLTID 100% opp - har aldri blitt skuffet. Det første jeg som regel gjør er å ringe alarm sentralen deres i København og forklarer, da får man gode råd og vite hva som må gjøres ikke gjøres. De forlanger alltid en form for legeerklæring, så dette er vanligvis det første man må gjøre.
En gang var jeg nødt til å bli igjen i SIN et par ekstra døgn pga sykdom, lege på rommet kostet over 2 lapper, dette satte vi på hotell regningen vår. Vi ble spurt om vi hadde penger til å legge ut for dette og ekstra netter, så ville vi få refundert når vi sende inn "claim" etter hjemkost. Europeiske/alarmsentralen ordnet med endring og gebyrer på flybilletter.
Alarmsentralen er veldig flinke til å følge opp - senest i sommer måtte jeg bli igjen et ekstra døgn i København pga sykdom, de ringte meg flere ganger for å høre hvordan det var med meg...
Nå vet ikke jeg hvor mye dere allerede har gjort, jeg regner med at de har vært i kontakt med en lege der, om det er en "bra" lege så ville jeg satset på å få en uttalelse fra han om tilltak som bør iverksettes. Ut i fra at blodpropp er konstatert ville jeg kontaktet reiseforsikringen og spurt hva som bør gjøres videre.
Om det virker usikkert om reiseforsikringen dekker oppgraderte biletter hjem, og de mener at de trenger det ville jeg kanskje også hørt med flyselskapet som skal fly dem hjem. Er ganske sikker på at de ikke har lyst til å få noe annsvar for en pasient med blodpropp i benet, og derfor kanskje nekter å fly dem i turist. Da må reiseforsikringen dekke ny reise hjem.
Jeg har selv aldri hatt noe problemer med min reiseforsikring. De dekker alle utlegg, og har ikke kommet med noen klager i etterkant. Det som er viktig er å involvere dem på et tidlig stadium (før man begynner å bruke penger), slik at de kan få "styre showet". Hvis ikke kan de etterpå komme å si "hvorfor gjorde dere ikke sånn?"
gardkarlsen
05-02-2009, 15:36
Jeg har en kollega som fikk ryggproblemer da han var i Singapore for noen år siden (etter å ha spilt golf forøvrig) og han gikk til lege der nede og legen skrev ut melding om at han ikke kunne fly hjem på turistklasse. Dermed måtte han kjøpe seg opp til businessklasse og det ble dekket av reiseforsikringen.
Bizflyer
06-02-2009, 11:06
I dag hadde sykehuset funnet ut at det ikke var blodpropp allikevel men en kraftig infeksjon. Så det var jo en litt bedre diagnose iallefall. Legen hadde skrevet ut en attest som tilsier at han må reise på biz/1st hjem igjen. Forsikringsselskapet skulle ordne billetter så da går nok dette greit!
Takk for innspillene, folks!
Tommy777
06-02-2009, 16:41
Det var flott! Saa lenge raadet ikke var aa gi mannen en Jagermeister, overlever han garantert :P
Bizflyer
06-02-2009, 18:07
Det var flott! Saa lenge raadet ikke var aa gi mannen en Jagermeister, overlever han garantert :P
Der sa du noe! Av alt det som ikke hjelper, er nok Jägermeister det beste!:colgate:
Skål for pokker! Det er fredag!
Der sa du noe! Av alt det som ikke hjelper, er nok Jägermeister det beste!:colgate:
Min mor lærte meg at det var congac...
Men dette er reiseforsikringselskapene flinke på - mange, om ikke de fleste, benytter SOS Assistanse i Danmark til communication og booking - og de er virkelig eksperter, og har sitt eget team fra et reisebyrå i sine egne lokaler.
Concorde
06-02-2009, 22:25
I dag hadde sykehuset funnet ut at det ikke var blodpropp allikevel men en kraftig infeksjon. Så det var jo en litt bedre diagnose iallefall. Legen hadde skrevet ut en attest som tilsier at han må reise på biz/1st hjem igjen. Forsikringsselskapet skulle ordne billetter så da går nok dette greit!
Takk for innspillene, folks!
Happy tur^_^
Bizflyer
07-02-2009, 12:23
Og nå har reiseforsikringen booket dem inn med SAS på biz fra BKK og hjem! Ypperlig service der!!
Hadde det vert en DVT (dyp vene trombose) kunne han ikke ha flydd hjem før den var løst opp medikamentelt, trykke kunne da ha forårsaket at trombosen ble en emboli og kunne flyttet på seg å satt seg i lungene, som igjen ville forårsaket en mer alvorlig tilstand, pluss tungpustethet. Infeksjon i benet, sansynelig en erecipelas infeksjon gjør at benet hovner veldig opp og blir rødt og hissig, å fly i trykk kabin kan ha påvirkning på det og gjøre at han får sterke smerter.. Bør ta med seg smertestillende!! Aller helst bør han behandles med antibiotika noen dagen før hjemreise (om tilfellet er hva jeg tror det er). (Har sykepleier-bakgrunn fra infeksjonsenehet)
Bizflyer
10-02-2009, 15:18
Han hadde gått på antibiotika i 4 dager før avreise, og følte seg noe bedre.
De kom forøvrig hjem i dag med SAS i biz, og turen hadde gått fint!
takk for alle innspill!