PDA

View Full Version : Hva er sjansen for oppgradering med poeng på Singapore Airlines?

gardkarlsen
05-02-2009, 12:46
Hei

Jeg har samlet opp en del SAS Eurobonus poeng nå og det er kanskje på tide å bruke dem før SAS går konk :rolleyes: Nå som det er mulig å bruke poeng på å oppgradere fra økonomi til business på Singapore Airlines så er kanskje dette et bra alternativ. Jeg må kanskje til Malaysia i begynnelsen av mars men hva er sjansen for å få en oppgradering med poeng på Singapore Airlines på et A380 fly på en fradag eller lørdag? Pleier businessklassen deres å være fylt opp hele tiden eller? Og vil det være verdt de 50000 poengene som det vil koste meg? Det vil jo fra 1 mars koste det samme for å oppgradere fra økonomi til business på SAS :rolleyes:

Et annet spørsmål...for å kunne oppgradere må jeg ha en Y eller B klasse billett. Når jeg ser på Singapore Airlines sine websider så ser det ikke ut som om klasse er spesifisert. Hvordan sikrer jeg meg at jeg får en Y klasse billett slik at jeg har muligheten for en oppgradering?

Bizflyer
05-02-2009, 13:35
SIA har vel noen av de mest tettpakkede biz classer i bransjen. Man skal bestille lang tid i forveien for å i det hele tatt være sikker på å få lov til å betale for ett sete. Oppgradering på en A380 tror jeg er så godt som umulig. Det er også ganske vanskelig å få til en bonusbillett i biz med SIA.

Hvordan du skaffer deg en Y eller B billett er vel lettest om du ringer ett reisebyrå. Der vil du sannsynligvis også få beskjed om at denne billettklassen koster nesten det samme som om du hadde kjøpt biz billetten.

Som det er sagt så mange ganger før her: Star Alliance Upgrade Award er bare noe vås!!

BF:old

ex_trd
05-02-2009, 13:35
Hvis du klikker på "Summary of Fare conditions - Please click here." der du velger flightene på SingaporeAir.com vil du se bookingklassen, den er første bokstaven i "Fare Basis Code", f.eks. DNET261 betyr D-klasse.

Gjorde et kjapt søk på ITA med Y-klasse, og den koster over 5500 USD LON-SIN-KUL-SIN-LON, så da kan du egentlig like godt booke rett i biz (3400 GBP i D-klasse = biz) :-) B-klasse fant jeg ikke noen på. Kan heller ikke si noe om belegget da jeg ikke får opp seatmap på dette strekket.

gardkarlsen
05-02-2009, 14:13
5500 USD???? Da innser jeg at dette ikke er rare alternativet. Det er jo utrlig at de skal være så dyre når de selger ganske rimelige økonomibilletter. Og prisen på businessklasse er ganske dyr...men åpenbart gjør de noe rett hvis de klarer å fylle opp alle flyene sine :-)

Bizflyer
05-02-2009, 14:21
Y klasse er vel den økonomibilletten de selger helt frem til avgang. Den er fleksibel og så er den vel noen kroner billigere enn C som er fullpris biz.

Det er den billetten du kjøper når du er helt nødt til å reise og penger ikke betyr noe!

BF:cool2

Tommy777
05-02-2009, 16:58
Glem det, Gard. Dette er ikke verdt det..

gardkarlsen
05-02-2009, 19:42
Jeg ser det er tilsvarende regler på f.eks. Lufthansa. Er det like dyrt med Y billetter på Lufthansa også? Så i praksis så er SAS poengene kun til nytte ved oppgradering på SAS...

Tommy777
05-02-2009, 19:43
Samme styret der, dessverre

ILS2
05-02-2009, 19:52
Så i praksis så er SAS poengene kun til nytte ved oppgradering på SAS...
...og det er sannsynligvis akkurat det SAS har innsett. De har nærmest monopol på fornuftig bruk av EuroBonus-poeng, og kan dermed endelig oppføre seg som en monopolist: øk priser og gebyrer. De har sikkert savnet det etter at Norwegian kom på banen.

Chriscross
05-02-2009, 21:57
Tror mange firmaavtaler ligger i bookingklasse B, iallfall hos Lufthansa. Selskapet jeg jobber for betaler eks 12 000 t/r Sin i B med Lufthansa. Ved tidligere oppdrag betalte ett annet selskap 8700 for B, mens bookingklasse M egentlig kostet 9700, husker ikke veiledende pris på B da. Dette var med Lufthansa til GYD (regner med at alle har den flyplasskoden i hodet) :-)) . Når M&M i tillegg har betydelig billigere uttak for oppgradering for B og Y er det straks mer interressant enn det våset SAS driver med.