View Full Version : Korean øker 380 ordren
...med 2 til totalt 10
http://www.flightglobal.com/articles/2009/02/03/321973/kal-orders-two-more-a380s.html
Korean Air (KAL) has ordered two more Airbus 380s, increasing its commiment to the type to ten
Dette var gode nyheter i disse store nedgangstider.... :)
2 A380 blir jo som 4 787...;)
Og Korean fortsetter og se fremover og har idag bestilt 6 330-200, med levering fra 2010 til 2013. De sier også maskinene skal brukes for vekst :)
http://www.flightglobal.com/articles/2009/02/26/323118/kal-orders-six-a330-200s.html
A KAL spokesman in Seoul says the carrier today announced to the Korean stock exchange it has placed a firm order for six A330-200s for delivery from 2010 to 2013
Bizflyer
26-02-2009, 22:37
Har KAL mange gamle fly som skal fases ut, eller er det oppsving i flymarkedet der over?
BF:cool2
Har KAL mange gamle fly som skal fases ut, eller er det oppsving i flymarkedet der over?
BF:cool2
Eventuelt de ser frem i tid......som f.eks far 2011 og utover:)
Bra noen har sett verdien i større fly. Flere passasjerer per flyvning=Mer penger i kassa.
Ganske enkelt regnestykke.
Når de har ruter som flys flere ganger daglig og/eller med stor etterspørsel, så er større fly den beste måten å tjene mer penger på. Færre turer med like mange passasjerer.
Kan noen se for seg at 380 blir et tilbud til oss i fremtiden? Eller er vi stuck med stort sett 737?
Spørsmålet blir i så fall hvilke destinasjoner/flighter som kan generere passasjervolum nok ut av OSL til å kunne forsvare en A380 i en eller annen konfig. Svaret er vel ingen, med mindre Corsair (som flyr for Fritidsresor og StarTour) skulle finne på å bytte ut dagens B744 med A380 og forlenge f.eks. ARN-HKT fra OSL.
Kan noen se for seg at 380 blir et tilbud til oss i fremtiden? Eller er vi stuck med stort sett 737?
Tenker du frakt med Korean eller pax-trafikk? A380F kommer neppe på flere år, da de stoppet utviklingen (midlertidig ihvertfall) pga problemene med pax-versjonen. Dessuten tror jeg ikke den var så populær.
Hvis du tenker pax, så må det vel spesial tillatelse til får å få lande en A380. Airbus måtte ihvertfall få det da de kom for å teste i freezing fog.
Noen som vet om det er planer for å kunne dokke en A380, ytterst på B-piren eller ytterst på den nåværende utenlandsdelen, i sammenheng med T2 utbyggingen? De må vel gjøre noe med RWYs og TWYs i så fall også.
EDIT: Beklager hvis jeg drar denne tråden for mye OT :)
Det er mange store flyplasser som ikke er 'A380-ready' .. blant annet min 'lille' lokalflyplass som kategorisk har erklært at enhver operatør som har tenkt å A380 hit vil få gleden av å bekoste de nødvendige oppgraderingene. Så dermed vil det neppe bli Verdens Største Passasjerfly på Verdens Travleste Flyplass.
Jo, men tenkte at siden det blir en så stor utbygning som det blir, at de kanskje gjør klar for å kunne ta imot A380 hvis noen vil fly slik en til OSL.
Tenker du frakt med Korean eller pax-trafikk?
Tenker vel mest på pax. Men bare det å få herligheten hit, pax eller cargo, hadde ikke vært å forakte. Kan jo se for meg at det kunne vært forunftig å bruke i forbindelse med turer sørover på sommeren. Da skal jo halve Norge nedover uansett, så det ville neppe vært et problem å fylle det.
Jo, men tenkte at siden det blir en så stor utbygning som det blir, at de kanskje gjør klar for å kunne ta imot A380 hvis noen vil fly slik en til OSL.
Noe annet ville vært tragisk. En eller annen gang så vil nok større fly også bli vanligere på OSL. Kan like så godt legge til rette for det.
Det er mange store flyplasser som ikke er 'A380-ready' .. blant annet min 'lille' lokalflyplass som kategorisk har erklært at enhver operatør som har tenkt å A380 hit vil få gleden av å bekoste de nødvendige oppgraderingene. Så dermed vil det neppe bli Verdens Største Passasjerfly på Verdens Travleste Flyplass.
Ser vi et aldri så lite snev av amerikansk proteksjonisme her?
Med andre ord ; kjøp amerikansk materiell , B747-8I ?
Jeg mistenker at det finnes noen overordnede toner her fra ATL sin side.:cool:
Kom over denne hos Airbus
http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/09_02_27_koreanair_a330200.html
The order is the first for the new 238 tonne increased take-off weight version of the popular twin-engine widebody, offering an extended flying range of up to 7,200 nautical miles
Har Airbus kommet med en oppgradert versjon av 332 (330) nylig?
Er ikke det den versjonen som skal "sloss" mot Boeings 787?
EDIT: På range og MTOW altså
Jeg mistenker at det finnes noen overordnede toner her fra ATL sin side.:cool:
Nei, jeg tror neppe det .. ledelsen på ATL er i søkelyset for kostnadsoverskridelser og uhumskheter for diverse andre utvidelser og prosjekter. Jeg tror heller ikke at det er noen der nede som er istand til å tenke så langt. De har til og med store problemer med forskjellene på 'Austria' og 'Australia', noe jeg opplevde i en halvtimes telefonsamtale med et medlem av administrasjonen der nede ... :rolleyes: