PDA

View Full Version : The story of a mans journey to The Julebord 2009

BSSW
02-02-2009, 01:01
Gjør som Speedy og jeg gjorde i desember og legger ut teksten først, så kommer bildene i senere poster.

Bestilte billetten til SEA i september og valgte reiserute SVG-FRA-DEN-SEA og SEA-PDX-FRA-SVG for å få flere flypasser og flytyper på listen. Noe senere på året så fikk jeg en slik ”hyggelig” e-mail om at det hadde vært ruteendring på retur-leg’en og da hadde jeg blitt rutet om ORD istedenfor PDX. Lufthansa har også vært ute med sparekniven… Heldigvis fikk jeg endret reisedato, slik at jeg i tillegg til å få den originale reiseruten også sparte en natt på Sheraton.

En stund senere så oppdaget jeg at det hadde vært flybytte, fra B752 til A320, på DEN-SEA :(

I slutten av oktober så var jeg en tur i LIS. På den turen mistet jeg enda en flytype (BAe 146-300)

Så plutselig i begynnelsen av desember så tok Speedy og jeg oss en liten tur, hvor jeg da mistet enda en flytype (A340-600).

Så da satt jeg kun igjen med 2 nye flytyper, ut av 5, på turen til SEA. Nemlig EMB-120 og A330-300.

For å tilpasse seg SEA-tid så fort som mulig så valgte jeg å ikke sove natt til avreise. Og i og med at flighten til FRA gikk kl 0610 så gjorde ikke det noe heller.

Prøvde kvelden før å sjekke inn på nettet, selv om jeg egentlig vet at det ikke går, til ingen nytte. Så derfor så ble det å komme seg til SVG tidlig nok til å kunne kapre en 2-seter helt bakerst.

Hadde funnet ut at det skulle være en BAe 146-200 noen dager i forveien så da visste jeg at sete 16A er fint :)

Hadde tenkt å kjøre fra Egersund i 03 tiden, og ble ikke mer enn 25 min forsinket (godkjent det). Heldigvis så fikk jeg kommet meg av gårde da, 0325 altså, for hvis jeg hadde ventet 20-30 min så hadde jeg nok kommet noe senere til SVG (pun not intended!). For ca 20-30 min etter at jeg hadde passert ett sted mellom Egersund og E39, så var det en som kjørte i fjellveggen der og døde. Og jeg ville sannsynligvis ha vært den første på stedet…

20/1-09 SVG-FRA
D-AEWD BAe 146-200
Sete(r) 16C(A)
Gate 11 LH 3163

Uansett… Da jeg kom til SVG så traff jeg på en tidligere kollega, fra den siste jobben min i Egersund, som også skulle ut å reise via FRA. Vi fikk sjekket inn kofferter og spesial bagasje, og valgte setene 16A og C. Var en gentleman og ga A setet til henne ;) :colgate:

Det var litt turbulens de først 45 min av flyturen, pluss noe da vi nærmet oss FRA. Maten ble sandwich med skinke, drikke ble OJ og cola. Ikke noe sjokolade som LH/EW pleier å ha :( Knyttnevetesten bestått, men pga bord i armlenet så strøk man på hoftetesten (ikke det at jeg satt veldig trangt). Glemte å sjekke kabinfaktor.

Etter ankomst på FRA så var det den vanlige bussturen inn til terminalen hvor jeg hadde en transfertid (TT) på 4-og-en-halv time, mens min ”reisepartner” hadde en TT på ca 5 timer før hun skulle i motsatt retning, først til HKG.

På FRA brukte man tiden til å sitte på McDonald’s og kikke ut vinduet. Og da terrassen åpnet kl 10 så var det en tur ut en liten time. Spanderte selvsagt på damen :) Pengene var det verdt for ikke lenge etter så kom KLM’s andre Embraer taxende til stand. Det ble et par (:rolleyes:) bilder av den maskinen…. Ellers så var det en og annen LH A319/320/321 som landet og tok av… Bilder fra FRA kommer i en senere post. Må nesten legge til at frøkenen synes at jeg tok mange bilder!

20/1-09 FRA-DEN
D-AIHA A340-600
Sete 40A
Gate A58 LH 446

Etter dette så ble det en liten matbit på McDonald’s, før jeg tok Skyline til Terminal 1A hvor flyet mitt til DEN skulle gå fra. Da jeg kom dit så var det en laaang kø som ventet på å bli pre-boardet! Det var bare å stille seg i kø og vente… Etter en god stund så ble det endelig min tur og jeg fikk komme inn i pre-boarding området som var overfylt med folk. Det er tross alt en A346 om skal fylles! Og ikke nok med det… det ble buss til flyet som stod et godt stykke forbi LHT hangaren!

Flyet ble ganske fullt så det ut til, tror over 95%. En forholdsvis vanlig tur over dammen, ikke noe særlig å nevne. Så et par filmer, tv-serier, airshow og hørte på musikk. Fikk duppet av en times tid eller noe slikt. Fikk middag etter T/O og før landing i DEN, valgte kylling på den siste. Husker ikke hva den første var, men bilde i annen post. OJ og cola ble valgt som vanlig. I mellomtiden kunne man stikke bakover og få seg mere drikke. Crewet var også regelmessig rundt å bydde på vann (man kunne selvsagt spørre om å få noe annet som da ville bli brakt til deg).

Grønt kort måtte fylles ut selv om man var registrert i ESTA.

Landet i DEN og så maskinen til Dag J. stående inngjerdet utforbi CO hangaren. Fikk noen bilder av den, men de ble ikke veldig bra. Men man klarer å se hva det er i det minste. Taxet inn til gate A41 og fikk slippe inn i USA (:drunk:).

Så var det å få sjekket inn til SEA. Det gikk greit så da var det gjennom sikkerhetskontrollen igjen og hoppe på toget som går mellom A, B og C concoursene. Flyet mitt skulle ikke av gårde før 1759. Og jeg kom vel inn rundt kl 1525, så ikke på klokka. Hadde altså 2-og-en-halv time TT. Tok da toget til Concourse C for å høre med SouthWest om en av de 2 gamle BU maskinene var på stedet eller ville være der ila tiden jeg var der. No such luck…:( Fikk derimot bilde av den første private maskinen til å lande på DEN, den 28/2-95, en Learjet 35A. Den henger i taket midt i Concourse C.

20/1-09 DEN-SEA
N436UA A320-200
Sete 8F
Gate B27 UA 407

Etter å ha brukt en del tid der så ble det tur tilbake til Concourse B og en sub og cola før boardingen skulle begynne. Men det ble en technical delay pga en pax hadde hørt en lyd da de landet. Flyet ble trykksatt for å se om de klarte å fremprovosere lyden, men jeg tror ikke de fikk det til.

Fikk sete ved midtgangen da jeg sjekket inn, men spurte på gaten om det var noe ledig vindusete. Var heldig og fikk 8F som er E+. Fikk gratis drikke da vi kom opp på ”cruise”, men det tror jeg alle bak gardinet fikk. Uansett så fikk jeg i hvert fall god beinplass :) Hørte på ch 9 hele turen og mener å ha hørt at vi hadde max høyde på FL270 pga det med den lyden. Fikk opplyst at flytiden skulle være ca 2t15min, så noe av forsinkelsen ville bli flydd inn igjen, og vi endte opp med å ”kun” bli ca 45min forsinket inn til SEA som var dekket av tåke. Hørte på ch 9 at det var en RVR på 800 fot da vi landet. Grensen på våres A320 var 300 fot, så vi hadde en del å gå på :)

Da var det bare å finne kofferten sin og hoppe på Airport Shuttlebus og komme seg til hotellet. Det gikk greit å komme seg dit og få sjekket inn. Hoppet på heisen og kom seg inn på rom 2109. Var ikke lengre trøtt så jeg fikk kommet meg på nett og lest litt på forumet.

BSSW
02-02-2009, 01:12
Onsdag 21/1-09

Våknet opp og fikk tatt seg en dusj før det ble ut for å leke turist. Det ble en tur på Monorailen til Seattle Center. Kjøpte meg en tur opp i Space Needle for å kikke litt. Oppdaget at det er en god plass til å spotte hvis flyene lander fra nord på SEA. Etter å ha spottet der en stund så ble det en tur på Science Fiction Museum og Experience Music Project i Seattle Center. Det er absolutt å anbefale, men man får ikke lov til å ta bilder der inne (noen som hermer etter Boeing…?). På EMP så kan man prøve seg på forskjellige instrumenter og som mixer. Fant ut at jeg ikke bør satse på musikk i hvert fall…:drunk: Prøvde meg på trommer, keyboard og som mixer.

Etter dette så var det å ta monorailen tilbake til Westlake senteret og shoppe Obama t-skjorte til min moder. Det gikk an å få custom made t-shirts der til en OK pris (men det syntes ikke Tommy da jeg nevnte det for ham på fredagen), og jeg stakk innom der samme kveld og kjøpte en med selvvalgt tekst og grafikk på begge sider.

På kvelden så gikk jeg på PF Chang’s rett ved Westlake senteret (finnes inngang fra senteret). Kommer ikke til å gå der igjen. Dette skrev jeg etterpå her på forumet:

Da er PF Chang's testet, og bare 2 ord om det...... Aldri mer!

Risen var altfor fuktig, colaen smakte utvannet, sausen var det for lite smak i, kjøttet (kylling) var også for fuktig....

Det eneste jeg likte var vårrullene og servicen

Etter det så skjedde det ikke noe særlig.

Torsdag 22/1-09

Denne dagen var det ”alle” skulle komme. Det ble avtalt å møtes, nede på Museum of Flight ved BFI, den dagen for oss som hadde vært i området (Discus, VC-10 og meg). LN-MOW dukket også opp etter at han kom fra ATL. Det ble buss #174 ned til BFI, hvor man fikk prøvd den nye ”undergrunnen” i Seattle. I stede for at bussene kjører oppe på gateplan inne i sentrum, så finnes det et slags tunnelsystem som bussene kjører i. Utforbi sentrum så kom bussen ut i dagslyset.

Fikk gått litt rundt på museet, men fikk ikke sjekket Airpark (hvor Concord, B737, B727, ex-AF1 og B747 står). Møtte plutselig VC-10 ved inngangen til kafeteriaen (inngangen ved The Red Barn) og litt etter (snakk om sekunder) så så VC-10 en person, som satt ved et bord ved vinduet, som vinket. Det skulle da vise seg at det var Discus :D Vi satte oss ned sammen med Discus og fikk oss noe mat.

Etter en stund så dukket altså LN-MOW opp og hilste på. Etter en stund så måtte LN-MOW stikke for å hente de 2 kapteinene i gruppen våres (den ene flyr buss for American Airlines og den andre for United). Da han dukket opp igjen så hadde han kun med seg en kaptein, nemlig AA-skipper. Den andre kapteinen, Denny Flanagan , var ikke ved opplukkingspunktet.

Etter at vi hadde snakket en stund så gikk turen tilbake til hotellet. Vi (Capt. Flanagan (som da hadde joinet oss), AA-skipper, Discus, VC-10 og jeg) gikk litt senere ned på Athenian i Pike Place Fish Market. Dette er også stedet der ”Sleepless in Seattle” hadde noen scener fra. Det ble bestilt 3 porsjoner grav laks på deling til de som hadde lyst på. Pluss drikke. Dette ble spandert på oss av Capt. Flanagan og AA-skipper.

Etter at vi var ferdig der så fortsatte vi ned 1st avenue til Fado hvor Speedy senere dukket opp sammen med DYflyer og Hickok. Etter det så dukket dc-8-63 også opp. Litt drikke og appetizers ble det også der. Før man gikk for å rekke ferjen over til Bainbridge for å stikke innom The Harbour Pub. På ferjen over til Bainbridge så satt jeg sammen med Capt. Flanagan hvor vi diskuterte ting frem og tilbake, mens resten av gjengen satt og snakket bak ryggen på oss…:p :D Da vi endelig hadde fått plass så dukket etter hvert Tommy777, Dag Johnsen, Martin, Fellowship, DonRuud og LN-MOW, som hadde hentet disse, opp.

Etter maten og samværet der så bar det av gårde til ferja igjen som skulle bringe de fleste av oss over fjorden til downtown Seattle. Vi gikk opp til hotellet for natten.

BSSW
02-02-2009, 01:20
Fredag 23/1-09

På fredagen så begynte fellesaktivitetene. Startet dagen med dusj og frokost. Ikke samtidig! :old

Etter at frokosten var fortært så var å komme seg ut i bilene. Og turen gikk opp til Everett og til der de lager flygende replikaer av Me 262. Jeg satt på med Oliver fra Flyertalk opp til dit, og på veien opp trodde vi at vi skulle bli stoppet, men etter at onkel politi hadde kikket kjapt inn i bilen og sett at vi var 2 så hoppet han videre til neste bil. Neste bil var Tommy som hadde nesten full bil så han slapp også unna :) Men neste virket det som om ikke var like heldig. Vil anta at det kun satt en person i den bilen. For de som ikke kjenner til det så finnes det ”2+” filer på større veier i USA. Man må være 2 eller flere i bilen for å kunne kjøre der. Og han som ble stoppet hadde vært i den filen. Det var en del politibiler ute på I-5 på vei oppover, og ett sted så kjørte vi forbi der en kvinne fikk på seg håndjern. Hvorfor vet man ikke.

Anyway… Oppe på Everett så fikk vi en bra omvisning hvor de bygget Me 262 replikaer til museer og andre som skulle ha 2.5 mill USD i lomma. Etter en stund der så stakk vi av gårde til RNT hvor Boeings grisefarm ligger. Etter litt hit og dit så endte vi opp utfor hangarene til Boeing og touren kunne begynne :) Det begynte, som i fjor, med en video om Renton fabrikkens historie og en kjapp gjennomgang (på samme video) om hvordan en B737 blir bygget. Akkurat samme video som i fjor. Så var det å få på seg øretelefon slik at vi ikke måtte stå oppi guiden for å høre hva han sa. Spørsmål kunne vi også stille ila touren. Den første B737en vi så var en av Dag J. sine B739ER som egentlig skulle vært levert i fjor, men som ble utsatt til i år pga streiken. Det var et opphold i rekken i den ene produksjonslinjen, der skulle egentlig den nye ubåtjegeren ha vært men som nevnt i en annen TR så hadde den blitt flyttet til en ”sikker” hangar for ferdigstillelse.

Etter touren så bar det av gårde for å spise lunch, det ble avtalt med Tommy om å dra ett eller annet sted, huske ikke hvor. Og vi trodde at alle skulle samme plass. Vi er da Oliver, Speedy, MoutainDew og jeg. Så vi fulgte etter LN-MOW et lite stykke før Tommy ringer og lurer på hvor vi har tenkt oss… Det vi ikke var klar over var at LN-MOW og gjengen hans skulle ut å spotte på BFI. Vi ble omdirigert og havnet ganske snart bak Tommy og Dag J. som da fulgte en GPS gjennom det ene boligstrøket etter det andre for å komme til et sted jeg ikke huske navnet på. Det ble litt telefonering frem og tilbake mellom sjåførene før det ble bestemt å stikke en plass. Fulgte ikke så mye med på det der, da de som styrte med dette så ut til ha kontrollen. Endte tilslutt opp på en Vietnamesisk restaurant kalt ”What the Pho!”. Der ble det bestilt noe mat og drikke. Tommy syntes at det tok litt lang tid fra drikken ble bestilt til den etter hvert dukket opp. Maten kom også på bordet etter en stund og man kunne begynne å spise. Tommy og jeg bestilte det samme fra menyen, og han synes at jeg klaget for mye da jeg syntes at det var noe sterkt… Etter at vi hadde spist lunsjen så var det noen som fant ut at de skulle bestille dessert! Etter at de hadde spist opp den og regningen var betalt så var det tilbake til hotellet.

Fra da av så var det fritt hva man ville gjøre før man skulle en tur innom Von’s noen få timer senere. Speedy, MountainDew, DonRuud og jeg stakk på shopping. Vel, jeg hang kun med som selskap… og pikkolo skulle det vise seg… Etter at det var handlet inn for en liten sum dollar så bar det tilbake til hotellet før folk begynte sin gange mot Von’s. Noen gikk bort dit før andre. Jeg havnet midt mellom de som gikk først og de som kom senere. Den gjengen som kom først hadde ordnet seg et langbord samme plassen som vi satt i fjor, men det satt folk i andre enden som ikke hørte til gruppen vår. Jeg satte meg ned ved siden av Discus og ble sittende og snakke med han og dc-8-63. Reb og vennen hans (husker ikke hva han het) kom og satte seg ovenfor og ved siden av meg. Etter en stund så kom en amerikaner og satte seg ved siden av Reb, eller ett sete neden for der igjen, husker ikke helt. Uansett så hadde denne amerikaneren på seg en interessant genser…nemlig en genser med et norsk flagg, og genseren fant vi ut senere at var kjøpt fra Norge. Det var en Dale genser. Mitch, som han da kalte seg, husker jeg ikke hvor var ifra. Kanskje noen andre husker mer om han. Han hadde hørt på oss snakke (på norsk) og han lurte på hvor vi var fra, hvorpå jeg da enkelt og greit pekte på det norske flagget på genseren hans… Tommy var også borte og nevnte at han likte genseren hans…

Når man prøver å få med seg alt som skjer rundt en så ender man som regel opp med å ikke få med seg en skit…så det er stort sett det jeg husker av Mitch. Fikk da tatt et bilde av ham sammen med Reb, det kommer senere. Fikk også et bilde med Reb og Sonja, som man husket i fra i fjor…

Etter at vi var ferdige på Von’s så var det av gårde til Wild Ginger. Da vi kom oss dit så var det ikke ledig til oss akkurat da, hvorfor vet jeg ikke, og vi måtte vente en liten stund før det var klart. Vi fikk et rom for oss selv, der det var satt sammen 4 bord i en firkant. Men da alle ville sette seg så fant man ut at det ikke var plass til alle rundt bordene, så da ble den store firkanten delt i 2 og man fikk 2 mindre bord. Da fikk alle plass :)

Drikke ble bestilt og servert, jeg hadde bestilt vann. Kelneren syntes sikkert at siden jeg ikke hadde bestilt øl så kunne jeg heller lukte øl, så han sølte likegodt øl på meg…:p Fikk tørket opp det ølet som det gikk an å tørke opp. Fikk nok av tørkefiller til å tørke meg med, så det gikk da greit. Fikk en eller annen væske, som jeg ikke husker hva var, til å hjelpe å få bort lukten med. Ellers så var det en bra middag med gjengen og det virket som om alle hadde det gøy. Tullet litt med kelneren, som sølte på meg, når kan kom i nærheten av meg med drikke.

Lørdag 24/1-09

Det ble tidlig opp på lørdagen da det var avtalt at man skulle møte oppe på Everett kl 0830. Og utrolig nok så klarte alle å komme seg opp slik at vi kom oss opp i tide. Der møtte vi en bekjent av Dag J. som hadde tatt seg tid på fritiden til å vise oss rundt på fabrikken. Meget hyggelig av han å gjøre dette :) Han hadde fått hjelp av Doug (?) til å holde styr på oss der vi gikk rundt.

Denne gangen fikk vi en sikkelig omvisning på fabrikken. Ikke det at den i fjor var så dårlig. Vi fikk sett hvordan en B777 ving ble laget. Imponerende! Deretter så gikk vi inn i et langt og smalt rom som de sealet alle plassene det trengs å seales. Og en fueltank må være 100% tett. Kjente med en gang igjen lukten av sealing da vi kom inn i det rommet.

Vi fikk også sett hvordan en ving så ut ferdig, før påmontering på fly. Svær!!! Vi fikk også sett andre ting som produksjon av hjulbrønner. Vi fikk sett nærmere på vingen til en kommende BA B777. Hvor vi så en fot stikke ut under vingen! Man kan ikke ha klaustrofobi hvis man skal jobbe inni der! Vi var flere som fikk stikke hode inn i tanken for å se hvordan det ser ut inni der. Det er litt større enn inni vingen på en B737…

Deretter så var det videre til hovedattraksjonen, B787, hvor noen i gruppen fikk satt igjen fingeravtrykkene sine på flyet. Vi fikk tatt en runde rundt og ble forklart både det ene og det andre om flyet. Meget interessant. Det flyet der bruker litt strøm når det er i bruk… Mye nytt med det.

Til slutt så fikk vi gå litt rundt en B744F og tafse litt, og få se hvor stor den egentlig er når man står på bakken. Den er svær!

Etter å ha tafset oss ferdig så sa vi takk for oss og leverte fra oss navneskiltene (tror alle fikk riktig navn denne gangen). Og akevitten ble tildelt Rocke som hadde vist oss rundt.

Så gikk turen videre til Flying Heritage Collection på Everett, faktisk rett ved siden av der hvor Me 262 prosjektet holder til. Nesten alle flyene der inne er i flyvedyktig stand. Etter å ha sett gjennom samlingen og fått knipset noen bilder så gikk turen opp til Future of Flight på Everett. Suvenirbutikken der tjente sikkert godt den dagen… Vet ikke om det var noen som tok turen inn i utstillingen der, men flere av oss gikk opp på terrassen for å spotte. Fikk med oss Dreamlifteren som startet opp og fløy av sted, og en B764 som skal omgjøres til VIP-maskin. Vi fikk også med oss en av Dag J’s nye B739ER som landet og tok av igjen.

På kvelden så ble det middag og pakkebytte på Tap House Grill. Hvor det ble en del øl på gruppen, det ble i hvert fall ganske fullt med ølglass på bordet etter hvert. Husker ikke helt hvem som byttet pakke med hvem, men jeg byttet med Tommy, som fikk en B787 i 1:200 som han hadde i fra før. Tror den endte opp hos dc-8-63 tilslutt. Av Tommy fikk jeg en P-51 Mustang 1:72 i metall. Meget fin :) Takk Tommy :) Men da jeg hadde kommet hjem så så jeg at det ene propellbladet hadde brukket av :( Fikk limt det på igjen, men man kan se at det har vært brukket av hvis man ser nøye på den.

Etter at pakkene var byttet så begynte Tommy å ”rydde”, også kalt stable, glass. Det ble ganske høyt og Tommy fikk lurt MountainDew til å holde det, hvor da Tommy fortsatte å bygge på det. Tror det kun var 2 glass som ble skadet/ødelagt i verdensrekordforsøket.

BSSW
02-02-2009, 01:25
Søndag 25/1-09

Morgenen etter så var det de fleste skulle reise, og allerede lørdag så reiste noen (Capt. Flanagan, AA-skipper, Reb og venn pluss Discus). Tommy og Dag J. reiste tidlig søndagsmorgen. Noe senere skulle VC-10 og DYflyer hjem. Mens resten av flokken kravlet inn i Siennaen, som LN-MOW disponerte, og ned til Museum of Flight ved BFI. Der nede ble det mer spotting, hovedsakelig fra tårnet de har på MoF, men også fra kafeen der.

Hickok ble kjørt opp til SEA når det nærmet seg tiden for at han måtte reise. Mens vi andre ble igjen på BFI og spiste og handlet i giftshopen. Speedy kjøpte et ”par” bøker der så han hadde nok noe å lese på på veien hjem :D

Da vi var ferdige på MoF ble det tid for å kjøre opp til SEA, der de som skulle hjem med SK938 måtte sjekke inn.

Da disse var levert på SEA så kjørte LN-MOW meg til hotellet, og han kjørte videre for å sjekke inn på hotellet han skulle sove på. I nærheten av flyplassen IIRC. Jeg brukte resten av dagen på å knote litt på forumet, pakke og spise middag.

Middagen ble fortært på Daily Grill som er restauranten som samarbeider med Sheraton hotellet. Der valgte jeg Grilled Chicken Herb Breast, eller noe slikt, meget godt var det i hvert fall. Sunt skulle det også være :drunk: Mens jeg ventet på maten så så jeg på TV hvor jeg kunne velge mellom ESPN, ESPN og ESPN :exclaimation Valgte alt. 2 hvor jeg så en av de dummeste reklamene jeg har sett på lenge! Det var reklame for shaveing cream, husker ikke merke.

BSSW
02-02-2009, 01:36
Mandag 26/1-09 - Avreisedagen

Gjorde ferdig pakkingen før jeg fikk kommet meg ned og fikk sjekket ut. La tingene mine til oppbevaring før jeg stakk til Starbucks for en siste HC for denne gang. Da jeg var mindre enn et kvartal fra hotellet så så jeg at shuttlebussen stoppet utfor hotellet, før tiden! Da var det bare å skynde seg til bussjåføren og be henne vente litt slik at jeg kunne hente tingene mine. Heldigvis så gjorde hun det og på mindre enn 30 sek så hadde jeg hentet tingene og stod utforbi bussen klar til avreise, uten å ha sølt noe HC! Fikk kommet meg om bord og betalt sjåføren. Etter en stund, vet ikke helt hva som skjedde, men jeg endte opp med å søle litt HC på bukse og jakke…(D’oh! #1) Heldigvis så var det ikke så mye. Kun et par flekker på buksen. Ikke så veldig synlig.

26/1-09 SEA-PDX
N561SW EMB-120
Sete 3A
Gate N12 UA 5795

Jeg fikk kommet innforbi på SEA og prøvde å sjekke inn på automat. Tro’kke d! sa maskinen (på fint amerikansk!) så da var det å spørre etter hjelp. Og fikk etter hvert sjekket inn og fikk det setet jeg hadde lyst på. Kofferten ble sjekket inn helt til SVG, mens jeg ikke fikk sjekket inn lengre enn til FRA. Fikk mine 2 BP og gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Etter den så var det å komme seg ut til N-gates. Det er ganske likt som til S-gates, bare at man tar toget som går mellom Terminalen og N & C gates i stede for mellom Terminalen og B & S gates.

Kom meg over til N-gates og fant meg en plass rett ved N12 hvor jeg kunne kikke rett ut på rullebanene og fikk dermed med meg alle flyene som landet og tok av der. Vinduet var rent nok, så jeg fikk gode bilder.

Etter hvert så kom maskinen som skulle frakte meg og mine medpassasjerer til PDX. Og en liten stund etterpå så kunne man boarde flyet. Ned på bakken, bort en ”korridor” med kjegler og bort til flyet, heldigvis fint vær.

Vi fòr av gårde ca på tiden og i luften ikke lenge etterpå. Og satte kursen mot Portland, Oregon.

Da man var kommet opp i cruise så skrudde kapteinen av setebeltelyset og serveringen kunne begynne. Fikk valg mellom te, kaffe eller brus (gratis), valgte te. Fikk dette og satte meg til rette. Så ut på noen kjente fjelltopper og ville ta bilde. Første bilde gikk greit, med teen i høyre hånd, men så….(D’oh! #2) (Note to self: Ikke ta bilde mens du holder noe drikkende i hånden!) Heldigvis var det bare litt te som havnet på skjorten. Da det tørket så forsvant flekken.

Landet uten flere hendelser og spurte om jeg fikk lov til å ta et bilde i cockpit, og det fikk jeg. Bildet tatt og fikk takket pilotene for en fin tur, så var det inn i terminalen. Vi landet på RWY 10L og taxet inn til park ytterst på Terminal E. Og flyet videre til FRA skulle gå fra ytterst på Terminal D.

26/1-09 PDX-FRA
D-AIKA A330-300
Sete(r) 31A(C)
Gate D14 LH 469

Etter å ha gått dit så gikk jeg opp til disken og spurte om det var mulig for han å sjekke meg inn på flighten videre fra FRA til SVG. Det kunne han og setet 17F ble valgt. Satte meg ned og begynte å lese litt, i den boken Capt. Flanagan gav oss, mens jeg ventet på boarding.

Da boarding begynte så var jeg ganske rask om bord, havnet i første gruppe om bord. Fant setet mitt, la jakke og laptopbag i hyllen over meg, og kameravesken på gulvet foran meg. Da det lød boarding completed over PA-systemet så ble jeg glad. Fikk en 2-seter for meg selv. Ganske greit egentlig, for da kunne jeg sitte på 31A ved T/O og landing, og på sete 31C når jeg ville strekke ut beina skikkelig. For under A setene så er det AVOD-boksene er plassert, og gjør at man kan ikke strekke beina skikkelig ut hvis man i tillegg har en bag eller lignende med seg der. Etter at middagen var fortært fikk jeg flyttet meg over til 31C og fikk lagt ned setet litt og satte i gang med å se på film. Så filmen ”Swing vote (http://www.imdb.com/title/tt1027862/)” igjen og filmen ”City of Ember (http://www.imdb.com/title/tt0970411/)”, en helt ok film. Om jeg hadde gått på kino for å se den vet jeg ikke, men angrer ikke på at jeg så den om bord på flyet. Ellers så så jeg en episode av ”Two and a half men (http://www.imdb.com/title/tt0793280/)”, hørte på musikk eller fulgte med på airshow.

Klarte også å sove en liten halvtime. Frokost ble servert før landing på FRA. Forsvant det meste der. Landingen ble foretatt på RWY 07L.

For en gangs skyld så parkerte vi på gate(!) og da på gate B26. Så da var det bare å gå ut gjennom pass- og tollkontroll og gjennom sikkerhetskontrollen og finne gate B11.

27/1-09 FRA-SVG
D-AEWO BAe 146-300
Sete 17F
B11 LH 3160

Da jeg kom til gate B11 så var det bare å vente, siden jeg allerede hadde fått det setet jeg ville ha i PDX, så da fant jeg frem boken vi fikk av Capt. Flanagan igjen og fortsatte å lese. En meget interessant bok.

Boarding begynte og man kunne gå ned til bussen for å bli fraktet ut til flyet. Man kom seg om bord i flyet og fant frem til sete 17F. Fant en person i sete 17D, men han flyttet seg over til 16A (tror jeg) da boarding complete hørtes over PA. Så da fikk jeg den eneste 2 seteren i hele flyet h e l t for meg selv :colgate: Og bak setet mitt så var det et ”dansegulv” på ca 1,5x1,5m. At Eurowings eller Lufthansa ikke har funnet ut at det kan brukes til noe forstår jeg ikke…

T/O på RWY 07R etter å ha taxet rundt halve flyplassen. Mat fikk man da man kom opp på cruise og skiltet med fest setebeltet var slått av. Denne gang så fulgte det med en liten Mars-bar så ble fortært etter skinke sandwichen var spist opp. Colaen ble også drukket opp. OJ ble ikke bestilt pga all den OJen jeg hadde hatt ila uka og turen over til FRA.

Flydde rundt SVG og landet fra nord på RWY 18, og fant gate 11 og gikk ”i land”. Innom tax-free butikken og kjøpte 1 (en, ein, one!) pose med M&M, før jeg gikk for å hente kofferten min. Den fant jeg på båndet ikke lenge etter at jeg var kommet ned, og da var det å komme seg ut å finne bilen som skulle frakte meg hjem. En Skoda Filicia –97 mod. :D

BSSW
02-02-2009, 01:52
Så kommer bildene. Det er noen kommentarer på noen av bildene.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4438.jpg
Maten vi fikk på flyet fra SVG-FRA

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4441.jpg
Flyet vi fløy

Så noen spottebilder fra FRA, noen gjennom glass og noen fra terrassen
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4741.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4753.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4763.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4783.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4798.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4815.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4835.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4907.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4939.jpg
KLM's andre Embraer!

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5005.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5065.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5076.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5080.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5089.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5115.jpg
Biz-jeter flyr også på FRA. Ligner litt på LOT sitt fargeskjema :8:

BSSW
02-02-2009, 02:11
Det fortsetter med flere spottebilder
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5140.jpg
Hva er dette??? Merkelig nese har den også :8:

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5160.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5250.jpg
Slikt et var det jeg fløy fra FRA i.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5416.jpg
Egentlig selvforklarende. På vei fra FRA til DEN.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5417.jpg
Første måltid. Nede til venstre så kan man se kontrollpanelet hvor man styrte volum, lys, kanal og man kunne også tilkalle FA via dette. Dumt plassert synes jeg.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5420.jpg
Andre måltid, ikke lenge før landing i DEN

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5436.jpg
Ok, her er den altså, CO sin B735 som havnet utenfor banen for en liten stund siden. Dag J. har fått den opp fra grøften og inngjerdet rett utfor CO hangaren

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5518.jpg
Det første private flyet til å lande på DEN da den åpnet i feb -95

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5538.jpg
Litt mer info

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5548.jpg
Dette er da maskinen jeg fløy videre med til SEA. Men mangler reg på den :angry:

Så kommer det noen bilder fra Space Needle i Seattle
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5633.jpg
Flyvefisk? :8:

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5725.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5754.jpg
Trodde først at dette var AA sin B767 som er testmaskin med Winglets! Men ble skuffet da jeg så nærmere på den...

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5809.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5871.jpg
Et par nyhetshelikopter. Den siste kom og landet mens jeg var i "nålen"

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5888.jpg

BSSW
02-02-2009, 02:31
Enda fler bilder fra "nålen"

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5925.jpg
Noen har sluppet løs Mikke!!!:8:^_^

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5942.jpg
Slik ser da downtown Seattle ut fra Space Needle

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5954.jpg
Parkeringshus ikke langt fra Seattle Center hvor "nålen" er

Så har det blitt torsdag og gjengen begynner å samles. Vi begynner på Museum of Flight ved BFI
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5972.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5988.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_5996.jpg
Hjulbrønnen på en B737-200

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6048.jpg
Et lite utvalg av hva de har

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6052.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6056.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6079.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6089.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6155.jpg
Levering til Renton. 2 stk B738 og 2 stk B73G

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03759_MAS.jpg
Hmm, ja, her ser det ut til at fokusen ikke funker som den skal...:cool: f.v. dc-8-63, Tommy777, VC-10 og Speedy

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03760.jpg

Så var det blitt fredag...
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6170.jpg
Fra venstre: Speedy, Tommy777, MountainDew og DonRuud. Dette var rett før vi holdt på å bli stoppet av onkel

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6175.jpg
Her tenker Speedy på en lur kommentar til bildet han nettopp har tatt. Oliver såvidt synlig til venstre

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6206.jpg
Her har vi kommet opp til Me 262 projektet. Dette er bilde av noen meget primitive missiler. De går rett frem til de treffer noe. I bakgrunnen skimtes f.v. Discus, AA-skipper, VC-10 og DonRuud

BSSW
02-02-2009, 03:14
Man fortsetter på Me 262 projektet...
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6211.jpg
...og den ser slik ut

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6213.jpg
Ja...

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6235.jpg
På vei fra Renton til hotellet så vi denne komme inn for landing.

Så var det fredagskveld og vi skulle begynne på Von's...
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03775.jpg
Her har dere Sonja, som også serverte oss ifjor, sammen med Reb, fra Flyertalk.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03776.jpg
Og her er Reb sammen med Mitch og hans genser med norsk flagg på

Så beveget vi oss bort til Wild Ginger
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03782.jpg
Tips til Speedy: Hvis du ikke skulle få jobb etter militæret så kan du kanskje prøve et nytt yrke:question::colgate:

Etter en vellykket middag på Wild Ginger så var det tilbake til hotellet.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03785.jpg
Da AA-skipper og Capt. Flanagan skulle reise på lørdagsmorgenen så ble det sagt ha det til dem.

På lørdagen så begynte man på Boeingfabrikken på Everett. Etter at vi var ferdig på Everett så ble det tid for en matbit. Dette stedet vi var på, har blitt nevnt før, "tvang" oss til å steke maten selv!! Ihvertfall de som bestillte kjøttretter, de som bestilte pizza fikk sin mat ferdig stekt.
Anyway.., etter lunsjen var inntatt så skulle vi av gårde. Men da vi kom ut til bilene så var det noen som fant noe der...
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6257.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6267.jpg
Vi dro så til the Flying Heritage Collection oppe ved PAE. Hvor denne bilen sto utenfor og ba om det :D

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6284.jpg
Replika av Space Ship One

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6287.jpg
UPUPA EPOPS (EPOPS står ikke for Extended Prop Operations:old :D)

http://www.youtube.com/watch?v=0vwvyfDvrXM
Video av UPUPA EPOPS sammen med piloten som fløy den i WW2

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6339.jpg
Me 163(?)

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6355.jpg
Her er gruppen samlet. Men det er 2 stykker som ikke hører til oss, damen nedenfor MountainDew og mannen som står og hører på hva guiden sier.

BSSW
02-02-2009, 03:47
Fortsatt på the Flying Heritage Collection

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6358.jpg
Vi måtte stoppe Martin fra å kjøpe denne da han sa han "bare" skulle bruke den rundt på Maura :colgate:

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6363.jpg
Det samme gjaldt Speedy. De ville fly om kapp!...:drunk:

Så var det opp til Future of Flight på Everett
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6398.jpg
Hvor denne gjengen stod på vollen og tok noen bilder. Foran til venstre: Hickok, DYflyer (bak Hickok), Fellowship (bak DYflyer), LN-MOW (bakerst), VC-10 imidten og dc-8-63 til høyre

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6399.jpg
Da jeg kom tilbake til Norge og begynte å se gjennom alle bildene jeg hadde tatt, så oppdaget jeg denne perlen...

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6555.jpg
Denne B764 skal bli VIP-fly

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6579.jpg
En av Dag J.s griser stakk innom for en touch'n'go.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6622.jpg
Nå kan vi se om vi klarer å se forskjell på en B767 og en B787:drunk:

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6661.jpg
Og her tok Dreamlifteren av, sannsynligvis for å hente en ny del, eller 2, av en B787

Så var det tilbake til hotellet før det var tid for middag og pakkeutdeling på Tap House
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03796.jpg
Etter å ha sittet en stund fant Speedy og DonRuud ut at de måtte på do. Og siden de satt nesten helt inderst så fant de ut at de skulle krype under bordet. Her er Speedy på vei tilbake.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03797.jpg
Og så DonRuud :D

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03805.jpg
Disse jentene satt i båsen ved siden av. Og det ble hørt noe om en "freakin' iPhone". Kjenner du noe til dette Martin? :D

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC03809.jpg
Her har MountainDew blitt lurt av Tommy til å holde stabelen mens Tommy fyller på med flere glass :)

Dagen derpå så var det avreise dag for de fleste. Og det ble tur ned til BFI for de som skulle med LH eller SK. Pluss LN-MOW og jeg.

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6698.jpg
Hva Speedy egentlig gjorde oppå her tror jeg ikke noen vil vite :colgate:

BSSW
02-02-2009, 04:02
Fortsatt på BFI/Museum of Flight
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6734.jpg
Tror kanskje vi får vite hvorfor Speedy gliser slik i hans triprapport...

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6768.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6817.jpg
Paul Allen's B757

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6848.jpg
Pen maskin

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_6983.jpg
Speedy, hva var det du tenkte på da du tok på dette? :8::lol:

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7020.jpg
På vei til SEA for å slippe av de som skal med Sk 938. Fikk ikke noe bedre bilde Martin

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7035.jpg
Og her er gruppen som skulle reise, pluss LN-MOW
f.v. DonRuud, Martin, MountainDew, Fellowship, Speedy og LN-MOW

Så be det mandag og det var på tide for meg å reise hjem.
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7041.jpg
Så denne påvei til SEA. Pen.

Litt spotting fikk man tid til...
http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7079.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7094.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7138.jpg
"The Spirit of Kitty Hawk"

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7147.jpg
"A whole different animal"

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7190.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7209.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=swNTdThgpDQ
Her blir den lakkert

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7394.jpg
Maskinen som skal fly meg fra SEA til PDX

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7401.jpg

BSSW
02-02-2009, 04:08
Fortsatt på SEA

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7416.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7466.jpg
B757 er en pen maskin

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7546.jpg
Nytt bekjentskap

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7566.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7590.jpg
Alaska Airlines Logojet

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7632.jpg
Ikke ofte man får se et fly fra denne vinkelen

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7646.jpg
Sikker en del medlemer som kan fortelle meg hva denne heter ;)

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7679.jpg
Vi har kommet frem til PDX og her er cockpiten på Emb-120

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7737.jpg
Taxiing for take-off og man ser denne

http://www.youtube.com/watch?v=2dYC2eqTpf8&feature=related
Og siden man viste den andre så kan man ikke være dårligere med denne. Legg merke til dukken...

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7738.jpg
Flere FedEx maskiner, men ikke bedre kvalitet

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7760.jpg
RWY 10L/28R PDX

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7773.jpg
Begynner med dette før middagen kommer

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7774.jpg
Middagen

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7775.jpg
Frokosten

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7780.jpg
Denne forklarer seg vel også selv

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7847.jpg
Speedy: Kjenner du igjen reg'en på maskinen bak PrivatAir Airbussen?

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7916.jpg
Maskinen som skulle fly meg til SVG

BSSW
02-02-2009, 04:23
Siste post, og man er ombord i flyet på vei til SVG

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7989.jpg
"Mat ska'em ha..." Fikk endelig min sjokoladebit :)

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_7991.jpg
Da var man nesten hjemme. Bare en times kjøretur gjenstår.

Takk til alle som var der borte, hadde en MEGET fin opplevelse med Boeing, Me 262 og ikke minst selskapet!

Vil også takke for at dere har tatt dere tid til å lese denne lange rapporten og sett på alle bildene.

Vil også takke Speedy og Discus med hjelpen med å huske enkelte ting. Pluss et bilde...

LN-MOW
02-02-2009, 04:30
Selv takk - og takk for en flott weekend! Knall rapport!

sk931
02-02-2009, 18:04
Vulkanen er vel Mt. St. Helens
Hilsen
ole

Discus
02-02-2009, 18:06
Takk for rapporten (*tilbake til tastaturet for å skrive ferdig min nå, ja*)

Martin
02-02-2009, 18:13
Takk for rapporten (*tilbake til tastaturet for å skrive ferdig min nå, ja*)

Eh.. Satt du ikke strengt tatt ved tastaturet når du skrev det der? (:D)

Takk for rapporten, Olav :) Freakin' iPhone?? Skjønner ikke hva du snakker om..

Fellowship
02-02-2009, 19:01
Tusen takk for fin rapport BSSW, og takk til alle dere som var der borte. Morsomt å se alle bildene, herlige minner

jeg skal prøve å få litt mer fart på min rapport også...

Speedbird
02-02-2009, 19:03
Ord som dukker opp når jeg leser denne rapporten:
RÅTT - KULT - LATTER - GENIALT - HUMOR ! ! !

HERLIG, Olav!! :D

pgaa
02-02-2009, 19:10
Fantastisk rapport ! Bra lesning og mye bilder ! :up: :up:

Tommy777
02-02-2009, 19:15
Meget bra.. Haaper at Dag har huska aa poste brevet med cash til parkeringsselskapet...

SQ 777
02-02-2009, 19:16
Strålende BSSW.......:YES

Men det som overasker meg er at LH har A333 PDX-FRA ! KL-NW-AF har har A332 fra SEA til Europa.. Forklaring...:rolleyes:

BSSW
02-02-2009, 19:42
Takker for alle kommentarer :)

Vulkanen er vel Mt. St. Helens
Hilsen
ole
Tror nok at det stemmer ja ;) :)
Strålende BSSW.......:YES

Men det som overasker meg er at LH har A333 PDX-FRA ! KL-NW-AF har har A332 fra SEA til Europa.. Forklaring...:rolleyes:
Tror nok at det er i ytterkanten på hva en A333 klarer (uten å ha sjekket), men det var ganske lite pax ombord, så kanskje de har byttet fra A343 til A333 for å spare cash? Kanskje noen som vet kan svare?

P.S. har oppdatert litt, bl.a. lagt til bilde

Hickok
02-02-2009, 19:47
Nja, jeg flydde A333 også begge veier, og de var oppsatt på de rutene helt fra bestillingstidspunkt. Vi snakker om en distanse på ca. 5300 miles, noe som vel ikke burde være så stort problem?

Martin
02-02-2009, 19:51
Flyr de ikke med 333 til SEA og? Vet bl.a. ogn at de flyr (har flydd?) 333 FRA-MCO, og det er vel en omtrent like lang flight..

http://i304.photobucket.com/albums/nn194/olavfje/Seattle%2009/DSC_4741.jpg

Og ser jeg ikke helt feil, så var det denne (D-AIKE) jeg fløy til og fra MCO. Husker du den natten, Speedy? :p

Ah, minner...

BSSW
02-02-2009, 19:51
Nja, jeg flydde A333 også begge veier, og de var oppsatt på de rutene helt fra bestillingstidspunkt. Vi snakker om en distanse på ca. 5300 miles, noe som vel ikke burde være så stort problem?
Mente det ikke slik Hickok, tenkte mer i retning av at det før ble fløyet med A343, pga range. Og har blitt byttet til A333 pga lite pax, og dermed mere fuel. Ikke ett rent flybytte.

Det stod A333 da jeg booket i september også.

BSSW
02-02-2009, 19:58
Etter å ha sett på Airliners.net sine datasider hvor det står:
Range with 335 pax and reserves 8340km (4500nm) with CF6s, or 8430km (4550nm) with P&W engines, or 8600km (4640nm) with Trents.
A330 longer range version with max passengers range 10,185km (5,500nm).
Så må det da være i ytterkant av range. For ifølge Great Circle Mapper så er distansen FRA-PDX 4542nm, og det er direkte.

Hickok
02-02-2009, 20:05
De flyr vel til PDX de dagene de ikke flyr til SEA, så det er nok samme flyet som går. Nå har vel ikke LH mer enn 221 pax ombord i sine 333, så de drøye 100 færre passasjerene utgjør vel en del ekstra range.

Speedbird
02-02-2009, 20:50
Husker du den natten, Speedy? :p

Ja.. :baeh

EB
03-02-2009, 06:48
Kjempeflott rapport...og absolutt velskrevet! Har du flere bilder fra flyplassen i Denver?

BSSW
03-02-2009, 15:28
Kjempeflott rapport...og absolutt velskrevet! Har du flere bilder fra flyplassen i Denver?
Takk

Har flere bilder ja. Er det noe spesielt du tenker på?

MountainDew
08-02-2009, 14:09
Utmerket rapport fra deg Olav :)
Bildene var av meget god kvalitet og EMB120 var et artig innslag. Hva synes du om den flytypen?
Måtte flire litt av det ene matbildet på LH der de har ris til forrett og ris til middag!
Ellers drømte jeg i natt at meg og Tommy777 kranglet mye i SEA og han holdt meg hardt rundt magen. Alt dette pga jeg ville beholde Bergensdialekten og ikke legge om til Østlandsk :D

BSSW
08-02-2009, 20:06
Utmerket rapport fra deg Olav :)
Bildene var av meget god kvalitet og EMB120 var et artig innslag. Hva synes du om den flytypen?
Synes det var koselig å fly denne. Satt for meg selv på 3A, som på denne maskinen i denne konfigen er bulkhead. Fikk ikke strekt ut beina som jeg kunne tenkt meg, men det gjør ikke så mye på en så kort flight.

Så rett ut på propellen, ellers fin utsikt. Skywest som opererer denne flighten polerer motorcowlingene så de reflekterer flyet, stilig.

Fikk en slags "vuggende" følelse på cruise og man kunne kjenne enkelte ganger når rudder ble brukt (kjente at halen gikk ut). Det er noe helt annet enn å fly i en stor wide-body. Som sagt så var det en koselig flight, selv om man søler te...:D

Ellers drømte jeg i natt at meg og Tommy777 kranglet mye i SEA og han holdt meg hardt rundt magen. Alt dette pga jeg ville beholde Bergensdialekten og ikke legge om til Østlandsk :D
Ja.... vet ikke helt hva jeg skal si til det...:8: Tommy har vel ikke akkurat østlandsk dialekt han heller...