PDA

View Full Version : Hurra nå er det barre 19 dager til jeg skal reise til MAN


oddi
01-02-2009, 17:50
Ja som overskriften sier så er det bare 19 dager til jeg skal reise med KLM fra SVG til MAN via AMS og jeg gleder meg kjempe mye jeg skal ligge på Jyrs in Manchester og se Manchester United mot Blackburn og tripreport kommer og her er reise oversikten.
20.02.09 12.10 SVG - AMS KL1200 Boeing 737-800 winglets
20.02.09 AMS - MAN : KL1087 Boeing 737-800 winglets
22.O2.09 11.30 MAN - AMS KL1082 Boeing 737-900
22.02.09 AMS - SVG : KL1203 Boeing 737-800 winglets

Martin
01-02-2009, 17:53
Flyttet til reiseforum.

LN-KOG
01-02-2009, 18:07
er dette så mye å juble over da-.-'
-Trenger liksom ikke å skrive: hipp hurra, jippi å den stilen dær. Blir så dumt

Misunnelig? La nå oddi glede seg over at han skal til Manchester da! Jeg gleder meg hver gang selv jeg - ikke minst pga Aviation Viewing Park

http://www.fornebuarkivet.no/DivBilder/AVP.jpg

Someone
01-02-2009, 19:47
Også holder vi oss til temaet. Diskusjoner om språk og grammatikk kan vi ta et annet sted

LN-KGL
01-02-2009, 23:53
Og her ser du den venstre spotterplassen fra en annen vinkel - husk å puste gjennom nesen når du er der, parfymen følger ikke med dette bildet

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2009_Tour/TheAVP.jpg

Bizflyer
02-02-2009, 00:14
Men MAN har vel ikke så mye internasjonal trafikk, eller?

BF:cool2

TOS
02-02-2009, 00:32
Men MAN har vel ikke så mye internasjonal trafikk, eller?


De har nok ikke så rent lite internasjonal trafikk på MAN uten at jeg sitter på noen tall (men -KGL eller -KOG er jo frekvente gjester, og har sikkert noe info i bakhånden).

Edit: For 2003 som jeg fant noen tall for så var kun 3 millioner innenrikspassasjerer av 20 mill. totalt. Resten, fordelt på knappe 10 mill charter pax og 7 mill ruteflygninger, gikk internasjonalt.

LCH78
02-02-2009, 00:33
Men MAN har vel ikke så mye internasjonal trafikk, eller?

BF:cool2

Tja.. iallfall mere enn OSL :)

LN-KGL
02-02-2009, 01:10
Siden jeg sitter med januarutgaven av FlightCheck (månedlig tidstabell utgitt for flykikkere) foran meg, her er en listen av flyselskaper til de forskjellige terminalene + cargo:

Terminal 1
Air Berlin, Bulgarian Holidays, Nouvelair Tunisie, City Airlines, Cyprus, Eurocypria, Aer Lingus, Etihad, Icelandair, Ryanair, Aurigny, Transavia, Iberworld, Spanair, Lufthansa, Libyan Arab, Jet2, Swiss, Monarch, Sky Europe, Olympic, Austrian, Aer Arann, SATA, SAS, Eastern, Thomas Cook, Turkish, Air Transat, TUIfly, Kibris Turkish og Titan

Terminal 2
SkyServices, Air Europa, Astaeus, Air France, Belavia, Continental, Delta, Air Blue, Bulgaria Air, First Choice, Globespan, KLM, Air Malta, Onur Air, CSA, Croatia, PIA, Qatar, Singapore, Saudia, Thomsonfly, US Airways, Viking og Virgin Atlantic

Terminal 3
American Airlines, Finnair, British Airways, bmi, Flybe, easyJet, Brussels, VLM, Air Southwest og bmibaby

Cargo
Air China, China Airlines, Cathay Pacific, Dragonair, FedEx og Great Wall

Så kommer alt av ad hoc og andre småsaker, og hvis det er problemer på Heathrow med tåke så kommer et drøss av disse oppover også.

Litt mer enn OSL? Og så er det ikke bare 737er da :)

Blackhawk
02-02-2009, 03:26
Wow! Faktisk imponerende, hadde aldri trodd at MAN hadde
såpass stort utvalg av selskaper og flytyper - interessant å se!

LN-KGL
02-02-2009, 09:37
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/B-2429.jpg
Som et eksempel på det mer eksotiske, her lander for første gang Great Wall på MAN.

På en normal dag vil du se det meste som finnes av flytyper, unntatt A340, DC-10 og MD-11 - Tu-154M er det også slutt på.

FlightDeck
02-02-2009, 11:37
Manchester har veldig mye å by på - og ettersom British Airways nesten ikke er å se på flyplassen, blir det egentlig ingen selskaper som dominerer. Tilbudet er veldig variert, med et bredt spekter av europeiske selskaper, lavprisselskaper så vel som tradisjonelle, og også en rekke amerikanske og asiatiske selskaper.

Finnair bruker for øvrig Terminal 1, KGL.

LN-KGL
02-02-2009, 11:51
Å si at en nesten ikke ser British Airways er vel en sannhet med modifikasjoner - en typisk ukedag nå i februar er det 13 flighter mellom Manchester og London (LHR og LGW). Og nå som alle A320-100 er fløyet til himmelen, så er sannsynligheten for at man ser noen av de få A320-200 med CFM56 til BA større. Her er en av dem:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/G-BUSH_1.jpg

Airbus 330
02-02-2009, 16:19
Bare så synd at det er så dyrt å komme seg dit for oss som bruker ta en dagstur når vi spotter.:(

LCH78
02-02-2009, 16:27
nja.. fikk en pris på rundt 2k på reise OSL-MAN-OSL i juni da, selv så betalte jeg 1100kr ca for min tur ifjor til MAN

LN-KGL
02-02-2009, 16:38
Slutt og klag Jan-Kåre, så lenge du unngår helger og fotballkamper kan man få en direktebillett for rundt kr 1500 t/r med SAS, men da må du overnatte. På Travelodgen i gangavstand fra Aviation Viewing Park kan man få rom ned til £19 pr natt og for å komme til og fra terminalene går det hotellbuss. Og for de som ikke har fått med seg, OSL-MAN-OSL går over til ettermiddags-/kveldsavganger fra sommersesongens start.

Airbus 330
02-02-2009, 16:51
Slutt og klag Jan-Kåre, så lenge du unngår helger og fotballkamper kan man få en direktebillett for rundt kr 1500 t/r med SAS, men da må du overnatte. På Travelodgen i gangavstand fra Aviation Viewing Park kan man få rom ned til £19 pr natt og for å komme til og fra terminalene går det hotellbuss. Og for de som ikke har fått med seg, OSL-MAN-OSL går over til ettermiddags-/kveldsavganger fra sommersesongens start.

Vel, for meg som er statsansatt og kan stort sett bare reise på dagsturer er ca 2000,- mye penger for en dagstur. De prisene jeg får opp på søk i f.eks mai mnd.
Dronninga her hjemme synes det i hvertfall ;)

Tommy777
02-02-2009, 23:40
Ikke veldig lenge foer undertegnede skal besoeke samme flyplass med like mange stopp fra Chicago.

19 mars baerer det over dammen med UA til LHR og videre til MAN med BMI, retur samme routing.

Liverpool-Villa skal beskues fra rad 2 paa soendag!

Martin
02-02-2009, 23:42
På en normal dag vil du se det meste som finnes av flytyper, unntatt A340, DC-10 og MD-11 - Tu-154M er det også slutt på.

Jeg mener vi (FedEx) åpnet en ny rute direkte MAN-MEM for en tid tilbake..

LN-KGL
02-02-2009, 23:48
Jeg mener vi (FedEx) åpnet en ny rute direkte MAN-MEM for en tid tilbake..

Det ble allerede stoppet rett før jul, nå er det bare småfiser (ATR et eller annet) som flyr for FedEx.

Martin
02-02-2009, 23:50
Det ble allerede stoppet rett før jul, nå er det bare småfiser (ATR et eller annet) som flyr for FedEx.

Kan godt hende.. Har ikke oversikt over flighter og sånt.. Jobber i pakkefirma, ikke flyselskap :rolleyes:

Tommy777
03-02-2009, 00:02
AA har nylig oppgradert fra 757 til 767 ORD-MAN-ORD siden BMI trakk seg paa ruten

LN-KGL
03-02-2009, 00:19
Nei, Tommy777 - AAL har flydd 763 mellom ORD og MAN i hele 2008 og frem til nå (DX24 i det siste).

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/N380AN.jpg

I 2007 var det derimot 757 som fløy

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/N186AN.jpg

Tommy777
03-02-2009, 00:21
Ja, som foelge av at BMI kuttet ned frekvensene i 08 og er naa borte fullstendig. Jeg kikket paa billetter med AA i februar i 2008, da gikk ruten fortsatt med 757.

Saa jeg vil vel kalle fra mars 2008 som nylig

LN-KGL
03-02-2009, 00:24
Lurer på hvilket år du er i Tommy, BD705 ble kuttet først 18. januar i år (2009) og opp til den tid ble den fløyet daglig.

Noe som skjer på MAN kan du ikke ta meg på - it's home airport ;)

Tommy777
03-02-2009, 00:32
Lurer på hvilket år du er i Tommy, BD705 ble kuttet først 18. januar i år (2009) og opp til den tid ble den fløyet daglig.

Noe som skjer på MAN kan du ikke ta meg på - it's home airport ;)

Faar se om jeg ikke kan ta deg alikevel ved aa finne frem en billett med BMI MAN-ORD i 08. Der ville jeg nemlig booke om billetten paa returen og reise en dag senere, noe jeg ikke kunne fordi man ikke floey den dagen.

Men for all del, kan jo vaere en tilfeldig kanselering

Regner med at De staar og venter ved min ankomst til Eders hjemmeflyplass, BD598 20. mars :-)

LN-KGL
03-02-2009, 00:34
Ja, som foelge av at BMI kuttet ned frekvensene i 08 og er naa borte fullstendig. Jeg kikket paa billetter med AA i februar i 2008, da gikk ruten fortsatt med 757.

Her er rekken av fly som fløy i februar 2008 (fra 1. til 29.)

N376AN, N372AA, N395AN, N374AA, N366AA, N386AA, N343AN, N39364, N388AA, N368AA, N374AA, N39367, N354AA, N353AA, N394AN, N7375A, N344AN, N394AN, N343AN, N362AA, N371AA, Canx, N386AA, N377AN, N368AA, N368AA, N377AN, N355AA, N349AN

Med andre ord ikke en eneste 752, bare 763
Kilder: RingwayReports og TAS Winged Words

Tillegg: AA55 ble kansellert ut fra MAN fredag 22. feb og dermed torsdag 21. feb fra ORD

Tommy777
03-02-2009, 00:36
Her er rekken av fly som fløy i februar 2008 (fra 1. til 29.)

N76AN, N372AA, N395AN, N374AA, N366AA, N386AA, N343AN, N39364, N388AA, N368AA, N374AA, N39367, N354AA, N353AA, N394AN, N7375A, N344AN, N394AN, N343AN, N362AA, N371AA, Canx, N386AA, N377AN, N368AA, N368AA, N377AN, N355AA, N349AN

Med andre ord ikke en eneste 752, bare 763
Kilder: RingwayReports og TAS Winged Words

Da ble nok avgjoerelsen om materiellvalg tatt etter at jeg saa etter billetter, for da kom det opp 757, som var en direkte grunn til at jeg valgte konkurrenten

LN-KGL
03-02-2009, 00:49
Da ble nok avgjoerelsen om materiellvalg tatt etter at jeg saa etter billetter, for da kom det opp 757, som var en direkte grunn til at jeg valgte konkurrenten

Kikket litt nærmere på movements for MAN i 2007 og 763 ble benyttet hele året på ORD-MAN - det var til Boston 752en ble benyttet.

Det man kan lære av dette er at det som står på de forskjellige søkemotorer kan man ikke stole på, man må se hva de vanligvis flyr :cool:

Tommy777
03-02-2009, 00:51
Takker for forklaringen. Saa det blir vel heller rett aa si at AA konkurrerte ut BMI paa ORD-MAN da?

LN-KGL
03-02-2009, 00:58
Kanskje det Tommy, bmi har funnet ut at flere penger kan tjenes på å fly sine A332 fra LHR til Midtøsten og nærAsia. MAN til USA er et turistmarked og minimalt på business, dette ser man også helt klart på cargo på MAN - alt går til og fra Asia.

Blubird
03-02-2009, 01:10
Kanskje det Tommy, bmi har funnet ut at flere penger kan tjenes på å fly sine A332 fra LHR til Midtøsten og nærAsia.


For min del assosierer jeg bmi med SAS; et litt vinglete selskap som vil leke med de store gutta, men ikke helt får det til - med en noe odd longhaul-flåte på hele én A332 i egen produksjon (én av de tre er vel fortsatt på rep...).

LN-KGL
03-02-2009, 01:26
Alle tre bmi A332 er egenproduksjon - to på LHR og en på MAN, og den MAN-stasjonerte flyr til Las Vegas/Antigua/Bridgetown (2x/1x/3x i uken) frem til april, og deretter flyttes den også ned til LHR.

Problemet var vel at bmi ikke fikk fly fra LHR til USA når de fikk sine A332 i 2000/2001, og derfor fløy blant annet en av dem senavgangene til EWR fra CPH for SAS rundt 9/11.

Og Blubird, bmi på IC er litt SAS - de har hatt inne både 763 og 752 på lease (våt og tørr) på lengre destinasjoner. Så ble også BMED innlemmet med sine laaaaange A32X-flighter til Midtøsten, nærAsia og tidligere Sovjet-republikker. Med mer Lufthansa og mindre Bishop så får vi se hva som skjer.

Tommy777
03-02-2009, 05:41
Helt paa viddene, men avgjoerelsen om aa legge ned rutene til USA og Barbados kom vel foer at LH kjoepte 80% av aksjene i BMI?

LN-KGL
03-02-2009, 09:32
Og hvis du snur flisa Tommy, siden dette var kjent så går jeg ut fra at denne endringen VAR grunnen til at LH kjøpte bmi - tyskerne VET hva de gjør.

FlightDeck
10-02-2009, 12:33
Ser i britiske aviser at de reklamerer noe voldsomt for det nye materiellet til Midtøsten nå... Lave priser var det i alle fall ikke.