PDA

View Full Version : Fellowship to Seattle: Soul Food To Go


Fellowship
30-01-2009, 22:52
Forrige helg var årets høydare, uten tvil!!!!
En opplevelse jeg vil leve lenge på og derfor et velfortjent sangvalg: Soul Food to Go!
Nå ligger det alt flere fine tur-rapporter ute, men jeg vil prøve å fortelle litt sett fra mine øyne. Bilder blir lagt til etter hvert, det tar tid å gå gjennom så mange… får vel være fornøyd bare jeg får skrevet en tur-rapport.

Jeg hadde booket meg inn på SK 937 fra CPH kl 15:45, og det var enkelt å velge tilslutningen fra OSL: SK 457 kl 12:15, både fordi jeg liker å ha god tid på Kastrup, og fordi jeg liker å fly MD-80. Den lå inne i bestillingen alt i slutten av august, da datoen for helgen ble bestemt.
Jeg fikk bestilt via WIAS t/r OSL-CPH-SEA for under 6000 kroner, økonomiklasse. Dette var blant de klart billigste muligheten da jeg lette etter billettene, og selv om det har vært mulig å få til noe billigere etterpå, så var det aller viktigst for min del å være sikker på en plass, og til en god pris. Og det at SK938 har sein avgang fra Seattle, var også en god grunn til dette valget..

Dag 1, torsdag 22/1. som varte fra kl 08:00 norsk tid til ca kl 24:00 lokal tid i Seattle
1.etappe, fra Grorud til Kastrup.
FlybussExpressen fra Grorud til OSL er effektiv og grei, og går 2x pr time. 36 minutters reisetid, og kr 155 etter siste billettøkning. På avgangen kl 09:30 var vi kun 4 passasjerer, så vi kom rakst og greit frem, knyttbnevetest ok. Mat: kun medbrakt Dronningsjokolade :)

Overraskende god plass i terminalen, ingen køer noe sted. Tydelig at finanskrisen slår til blant reiselysten. Innsjekk var gjort på pc hjemme, men det gikk ikke å sjekke inn hele veien. Uvisst av hvilken grunn. Jeg fikk valgt sete 6A på SK457 og den oppsatte MD-87, og det var optimalt i forhold til turistklassen. Mitt gode reisefølge, Martin flyttet seg bakover fra 3A til 5A i ren solidaritet;) På bagdrop ble det også forsøkt å velge et vindu sete for meg, men heller ikke han klarte det… Men automaten gikk i hvert fall med på å skrive SEA som endestasjon for reisen.
En takk til både den ene og den andre turdeltaker som prøvde å oppgradere meg underveis. Takk for omtanken!!!
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen for å se meg litt om men jeg ventet på Martin, og det tok ikke lange tiden før han var der.
Sammen ga vi oss i vei retning gate 42 og puben der.
http://farm4.static.flickr.com/3386/3239414921_d5d956b924_o.jpg
Vindusplass mot flyene fikk vi, og Martin spanderte drikke, tusen takk, Martin :)
http://farm4.static.flickr.com/3358/3240252640_d94c30f3ba_o.jpg
Vi kunne snakke om hvor magne ansatte vi kjente på OSL
Det var merkbart færre fly på oppstillingsplassene enn jeg har vært vant med fra sommerdager på jordvollen, men vi gledet oss sammen over at reisen var begynt, og fortalte vel litt om oss selv og flyinteressen. Så kom det en som Martin visste om og ikke ville si til meg før den var der, samtidig som jeg så den lande langt borte i tåka og tenkte jeg ikke skulle si hva det var før den kom forbi oss;) http://farm4.static.flickr.com/3099/3239414781_4eedc1a5ee_o.jpg
TF-FIX kom forbi oss, og seinere så vi at det var en vanlig 757-200WL som var gått til CPH samme dag.
http://farm4.static.flickr.com/3441/3239414863_191c43978f_o.jpg
Det neste vi så ga oss fin mulighet til å prate mer om hva som egentlig er den mest fleksible reisemåten.
Så studerte vi Reidunn Viking da hun kom,
http://farm4.static.flickr.com/3402/3239414939_1791653b32_o.jpg
like fin som en MD alltid er, og har vært i trafikk i 17 år nå :)
http://farm4.static.flickr.com/3095/3240252774_dd1125b90d_o.jpg
piloten på sete 0B fatter interesse for oss
http://farm4.static.flickr.com/3531/3239415279_0e61bd4828_b.jpg
Reg på alle fly jeg flyr med skal sjekkes, og -RMP har jeg ikke vært oppe med før
http://farm4.static.flickr.com/3093/3240253112_b200d722f9_o.jpg
Må studere litt McDonnel Douglas før vi besøker Boeing
http://farm4.static.flickr.com/3516/3239415315_c286063a84_o.jpg
Velkommen Reidun Viking
http://farm4.static.flickr.com/3373/3239415343_3b89700277_o.jpg
til slutt en stilstudie av PW JT-8D

Boarding startet på passe tid, og vi var i gang på tur.

Sete 6A hadde god beinplass, ikke nødvendig å prøve med knyttneven en gang.
Liker alltid å sitte ved vindu og følge med på alle bevegelser flyet tar, hvilke taksebaner og evt. rullebane osv…
http://farm4.static.flickr.com/3510/3241109368_babf4ae2c6.jpg http://farm4.static.flickr.com/3428/3240274823_70e77876a8.jpg
LN-TUI hadde pushback fra gate 44 rett før oss, men vi var først på taksebanen, og CSA tok av mens KLM gikk forbi på H og TK blir gjort klar, mens FI står og losser på gate 48

Jeg prøver å legge merke til skilt og merking som er synlig underveis..
http://farm4.static.flickr.com/3377/3240275095_b09620e4c5.jpg http://farm4.static.flickr.com/3077/3240275075_733af3e0f4.jpg
vi gikk ut på taksevei H, og videre oppvoer S, der vi på lang avstand så D-ABXS i avgang og LN-KKW på vent



Vi gikk inn for de-icing etter en KL 738WL og før en TK 738WL. Det tok vel drøyt 5 minutter, så sto vi litt på holding lengst i nord før rwy 19L, pga en lampe i cockpit som også Martin har fortalt om. Men det tok ikke mange minuttene, så bar vi av gårde og ble fint og elegant løftet opp dit himlen alltid er blå…

Ikke noe problem å lande på rute i CPH, innflyging ut og inn av skyer helt til rett før landing, rwy 22L. Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den ;) i det fjerne skimtet vi også den siste NB 735 som står rød og fin uten motorer ved siden av den gamle DC-8 som er blitt en del av bygningsmassen der nede….

Martin
30-01-2009, 23:42
Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den ;)

Må ha vært litt bråkete ombord i MD'en: Jeg ba deg ikke ta bilde av den... (;))

Ser frem til resten :)

Concorde
31-01-2009, 01:07
Herlig Ole Johan, og ikke minst helt enig med med valg av MD87 til CPH.

Fellowship
31-01-2009, 01:27
Må ha vært litt bråkete ombord i MD'en: Jeg ba deg ikke ta bilde av den... (;))
Ser frem til resten :)
Det bråkte ikke overhodet i den :) Må være klasseforskjellen :lol:

- eller at gamle folk bare hører det de vil høre...

Fellowship
31-01-2009, 01:28
Herlig Ole Johan, og ikke minst helt enig med med valg av MD87 til CPH.
Takk for det. Ja, nå var det nok andre som satte opp -87, men jeg var veldig fornøyd :)

MountainDew
31-01-2009, 01:52
Flott start på rapporten! Gleder med til alle bildene

Fellowship
31-01-2009, 12:11
Legger til bilder fra de-icing og litt fra turen OSL-CPH her:

http://farm4.static.flickr.com/3314/3241156098_2a250d5620.jpg http://farm4.static.flickr.com/3124/3241156156_33a4cdf331.jpg
På vei inn til deicing, og vi var straks i gang. Hvorfor tenker jeg på Karius og Baktus og stemmen som sa "GAP OPP!!!" ?

http://farm4.static.flickr.com/3127/3241156168_f69f7f895e.jpg http://farm4.static.flickr.com/3370/3241156374_8280af5029.jpg
Morsomt å se det på nært hold

http://farm4.static.flickr.com/3393/3240322093_3d658f6aed.jpg http://farm4.static.flickr.com/3127/3240322111_86d788f4bf.jpg
ganske massive maskiner rett utenfor vinduet, med god presisjon

Så noen få bilder fra veien ut til rullebanen, der vi måtte stå og vente i 5 minutter før klarsignal fra teknisk.
http://farm4.static.flickr.com/3123/3240347323_8f015c9325.jpg http://farm4.static.flickr.com/3385/3241180798_aa61670a54.jpg
Det fine med gråvær er jo lysene i skiltene. Det er plass til store fly i "rusegropa"

http://farm4.static.flickr.com/3360/3240347343_78db45fc77.jpg http://farm4.static.flickr.com/3099/3241180960_2c13aaa497.jpg
Det eneste som ikke står her er vel at den er ca 3000 meter lang, og vi var helt i øvre bane-ende :)

http://farm4.static.flickr.com/3345/3240352881_a7302a2027.jpg http://farm4.static.flickr.com/3347/3240352935_6f25798b83_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3406/3240352959_f90813316d_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3360/3240352979_3c889436ae_m.jpg
Klar på betongen og gir gass - passerer antennene som står i veien når vi fotograferer ;) - ser etter kjente steder - og løfter omtrent halvveis på banen etter mine vurderinger

Det var omtrent fullt fly, tror jeg. 125 seter i følge Scanorama. Ingen mat på meg, jeg spiste før og etter :) Men svært behagelig flytur.

Fellowship
31-01-2009, 13:05
Nydelig å være der himmelen alltid er blå :)
http://farm4.static.flickr.com/3517/3240380787_7cd65756a2.jpg http://farm4.static.flickr.com/3490/3241214290_01d150d5fd.jpg http://farm4.static.flickr.com/3492/3240380869_6f55112eab.jpg
Første sted vi så noe etter avgang, var mellom noen skylag. Ser mykt og fint ut, har noen lyst til å gå på ski her?
http://farm4.static.flickr.com/3104/3241214392_8771dd8f57_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3437/3240380961_bb4cf25ac4.jpg http://farm4.static.flickr.com/3417/3240380989_c18cb4a452_m.jpg
Skygger laget av skyer på andre skyer - vi så land nord for Helsingborg (?) - og så er vi klare for å dukke ned i skyen on approach rwy 22L

http://farm4.static.flickr.com/3504/3240381021_5ba21d28a5_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3349/3241251178_590699887c_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3351/3240381097_111d0e998e_m.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3513/3241214550_c476900508_o.jpg
Passerte DY på A9 og takset rett inn på gate B2, foran den engang så ærverdige bygningen som ble satt opp tidlig på 60-tallet.

Det betød kort vei til Transfer-senteret, der jeg måtte troppe opp for å få den vindusplassen jeg ønsket meg over Atlanteren. Vennlig og greit ble jeg sjekket inn på sete 41A , så vindu ble det :)

Deretter noen ærend i taxfree, før vi traff DonRuud, vi endte opp på et bord ved det store vinduet ut mot plassen mellom B og C piren. Tuborg øl og hvitløkbrød, for mitt vedkommende. Andre hadde nok finlest forumet litt bedre mht gode spisesteder på plassen, men jeg innrømmer at jeg har vondt for å sette meg et sted der en ikke kan se ut på deler av flyplassen…..( har ikke bodd over 20 år med direkte utsikt til rullebane fra kjøkkenvinduet hjemme, uten å bli preget av det….. )
beliggenheten er viktigere enn maten… Nei, det er ikke bevisst slanking!

http://farm4.static.flickr.com/3493/3240381131_3d28153c11.jpg
Her ser vi hvorfor Martins tripreports kommer med en gang, han skriver med en gang :)

Someone kom også på sin tur til Japan, så vi hadde et hyggelig bord der vi fire. Så hyggelig at jeg glemte å ha kameraet klart da en SAS CRJ900 passerte på taxeveien utenfor… (slurv..)

Fellowship
31-01-2009, 13:19
2.etappe, fra CPH til SEA, med A340 OY-KBM
Vi gikk mot C-pirenog passkontroll og Someone tok av mot C28 og LN-RKF til Tokyo, se egen rapport han har fra den turen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41334), mens vi gikk ut til C39, der OY-KBM ”Astrid Viking” ventet på oss.
http://farm4.static.flickr.com/3099/3244891123_31e78b748d.jpg

Men før vi kom så langt sikret jeg meg et bilde av Tor Air, med 737-400 SE-RJA.
http://farm4.static.flickr.com/3356/3245735054_fb7f0c5ce0_o.jpg
Noen av flyene i bakgrunnen tiltrakk så oppmerksomheten:
http://farm4.static.flickr.com/3388/3245720006_6c5d9e5605.jpg http://farm4.static.flickr.com/3371/3245720052_ebf07f6601_o.jpg
De to nærmeste var fra høyre: LN-RDA og LN-RDB



http://farm4.static.flickr.com/3492/3245719960_7e6eae0276.jpg
Jeg har ikke vært mye ute på langreiser, og har heller ikke fløyet mange store fly enda, så det var stas å stå der på gate å se på klargjøringen av A340-300.

Boarding startet, og det var greit å finne veien bakover fra inngang gjennom dør 2. Fikk følge med en hyggelig dame som hadde vært i Belgia hos sin datter, pga søsterens sykdom og død, og nå skulle hun hjem til Edmonton. Var opprinnelig fra Filippinene, og vi hadde litt av hvert å snakke om, samtidig som vi også kunne sitte hver for oss med film el annen underholdning i lange perioder.
Avgangen på bane 22R var helt som jeg hadde forventet. Men jeg var nok litt overrasket over støynivået der bak, men jeg forstår det jo..

Det var hyggelig og service-innstilt crew ombord, vi fikk god servering utfra hva som forventes på økonomi-klasse, maten er beskrevet godt i Martins turrapport. Knyttnevetesten uproblematsik i min størrelse der bak på 41A, men en liten boks under setet foran begrenser benplassen litt, så det er viktig å legge alt "unødvendig" opp i hattehylla.
Jeg satt spesielt stor pris på at særlig to av crewet var oppmerskomme og giik med påfyll av vann mange ganger i løpet av turen.

http://farm4.static.flickr.com/3501/3256731640_e1a4006fe4_o.jpg
Klar i setet 41A, og utsikten rett før pushback fra gate C39
http://farm4.static.flickr.com/3481/3255901255_c9f2b15fc2.jpg http://farm4.static.flickr.com/3114/3255901321_2b9fa9483f.jpg http://farm4.static.flickr.com/3343/3256731886_9fa08d76f7.jpg
Første bildet: Etter pushback, med retning taxiway R. Andre bildet: På vei ut til rwy 22R møtte vi OY-KBD som hadde ankommet på rwy 22L, her møtes vi winglet mot winglet :)
Tredje bilde: Flaps set for take-off :)

Speedbird
02-02-2009, 19:14
Artig lesning, Ole Johan! =)
Gleder meg til fortsettelsen! :)

pgaa
02-02-2009, 19:25
Flott start på en rapport, ser frem til resten :)

FlightDeck
04-02-2009, 20:42
Meget hyggelig og detaljert rapport! Håper du vil skrive fra returen også.

Fellowship
05-02-2009, 23:08
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Dette har tatt tid da denne uka ikke har gitt for mye fritid, men det skal komme mer. Returen fra Seattle blir nok den som får minst spalteplass, men det er en annen historie...

Jeg deler bare noen bilder til fra CPH, dere får bla videre om dere synes det blir for mange "hverdagslige" fly...

Her en trio mens vi ventet på boarding SK937
http://farm4.static.flickr.com/3513/3255901085_c445990186.jpg
1)D-ABBM sto på østsiden av pir C
http://farm4.static.flickr.com/3306/3256731618_0569f82fdc.jpg
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
http://farm4.static.flickr.com/3464/3255901161_e323acd4a7_m.jpg
3) Nei...., nå kom jeg for seint igjen..!!!!


http://farm4.static.flickr.com/3466/3256731682_36368192b1.jpg
Et drøyt år siden var sist jeg var her da jeg fløy m en av disse til ABZ :)


Så til avgangen på rwy 22R:
http://farm4.static.flickr.com/3359/3255901437_385f7c9809_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3435/3255901481_18e37bd7bf_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3534/3256732064_376ebb8ba1_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3528/3255901547_d97e15b7bd_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3505/3255901577_12bacb0dc0_m.jpg
En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne :)

Etter at vi var oppe, spurte mitt reisefølge i 41B om jeg pleide å fotografere mye .... Hun hadde en bror som også likte å fly :)

Speedbird
06-02-2009, 08:31
Ikke hverdagslige fly dette, Ole Johan!
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
- Dette er en reg som vekker minner.. =)

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne
- Tror du glemte ca. 20 x roooooooooollllllllliiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnn g til her.. ;)

Airbus 330
06-02-2009, 13:55
Kjempe bra Ole Johan, dette er nydelig lesning for oss som ikke kunne være med denne gangen. :(

ANX
06-02-2009, 14:17
Dette har tatt tid da denne uka ikke har gitt for mye fritid, men det skal komme mer.


Den som venter på noe godt, kan gjerne vente lenge... Vi er da ikke småbarn?

Setter pris på dine rapporter, sikkert "noe med øynene som ser". Thanx! :)

Tommy777
06-02-2009, 20:13
Ikke hverdagslige fly dette, Ole Johan!
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
- Dette er en reg som vekker minner.. =)

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne
- Tror du glemte ca. 20 x roooooooooollllllllliiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnn g til her.. ;)

he he.. Hey! Braun sine 1500W er rimelig sterke. Braaker gjoer dem ogsaa, skulle hoert naar kjerringa foente haaret i morges

Fellowship
06-02-2009, 22:41
Hei igjen :)
Som jeg har skrevet så var støynivået merkbart bak i kabinen, men jeg vendte meg fort til det. Har ikke bodd i over 20 år med 1km luftavstand til bane 06/24 på FBU uten virkning ;) (kan også leses som støyskade, og det er nok delvis sant, ja.... )

Jeg satt og tenkte litt på det jeg har lest på forumet om A340 og "hårfønere", men jeg må si at jeg syntes de løftet bra når vi passerte "rotate!"

1 minutt etter avgang var vi godt gjennom skydekket og fortsatt i retning rett forover, og det så slik ut:
http://farm4.static.flickr.com/3343/3258232841_aeec9180e1.jpg http://farm4.static.flickr.com/3439/3258232897_4a04b2ce53.jpg http://farm4.static.flickr.com/3312/3258232933_bb884f442a.jpg
Rett etter at jeg tok det første bildet, begynte høyresvingen mot vestlig kurs

Det tok ikke lang tid før de begynte serveringen, og etter å ha servert de som hadde vasket seg og betalt for turen(?), kom de ganske fort bakover, og helt ned til rad 41 ja, for å tilby drikke. Jeg valgte øl, fordi det er godt når man førest er underveis, og litt tørst.
http://farm4.static.flickr.com/3481/3275249378_198a1bd1e5.jpg
Etter en drøy halvtime i luften, kom sola til syne igjen :) (Den var "gått ned" da vi startet fra CPH)

En stund seinere kom middagen som var kylling med en salat, og en enkel dessert. Det smakte helt ok, kyllingen var igrunnen en hyggelig overrakselse, rent smaksmessig. Jeg valgte røvin og et glass vann til maten, og te til dessert. Varm og helst så svart og engelsk te som mulig, for min del.. Det ble med den ene teposen, men den smakte. Men rødvinen var nå best, da :)
Og vi var velkommen bak for å kjøpe det vi ønsket underveis. Fordelen med seterad 41 er jo at veien bakover er kort. (For lommeboka er det kanskje ikke så bra... men jeg klarte å begrense meg).
Som jeg skrev, var de veldig påpasselige med å gå og skjenke vann til alle som var våkne og klar for påfyll gjennom hele den lange reisen.

Sidefølget så på film, mens jeg hadde lyst til å følge med på reisen og flyhøyde og fart og slikt som man ser på skjermen foran seg. Vi etablerte oss i 36000ft alt før vi forlot norskekysten sør for Bergen. Vi fløy nord for Island, og noe over "midten" av Grønland var vi oppe i 37000ft. Det ble mørkere ute etter at vi hadde sett sola komme opp. Den gikk ut av horisonten igjen... Det var et jevnt skylag, så det var ikke noe å se under oss...

Men etter ca 4 og en halv time ble det fin utsikt:)
http://farm4.static.flickr.com/3396/3274427043_87a0d34271_o.jpg
Med farger i horisonten og en klar stjerne som fulgte oss over babord winglet, kunne jeg prøve å ta bilde av "contrails fra innerste babord motor
http://farm4.static.flickr.com/3381/3274427075_75db09d3fd.jpg
Vakkert, spør du meg.....


http://farm4.static.flickr.com/3431/3275249530_51dcc88949.jpg http://farm4.static.flickr.com/3450/3274427133_b39cdc184f.jpg
Og en halvtime seinere har vi gjort en kursendring, for stjerna har flyttet seg :) Og et nærbilde får fram fargespillet mellom motor og vinge, og refleksjon i vinduet gør ikke noe...

http://farm4.static.flickr.com/3084/3275249746_bfd91eb7ac_o.jpg
Det har gått over en time videre på turen (kl 23:05 norsk tid..), og her er et stilstudie av CFM56-5C4


Vi dreide etterhvert mer sørvestover, og solskinnet kom mer foran flyet, De merker nok det der Stein kaptein sitter :)
Etter enda en time forsvant skydekket, og vi var på vei innover de nordligste øde områdene av kanadisk territorium...
http://farm4.static.flickr.com/3436/3275249828_7110af4726_o.jpg
et enormt område som egner seg best for polfarere eller liknende, tror jeg....

http://farm4.static.flickr.com/3472/3275249970_a4d288db74.jpg http://farm4.static.flickr.com/3492/3275250062_81dc1ffc3c.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3463/3274427927_85080803ff_o.jpg
Et utrolig syn med alle forgreningene, må være morsomt å se på sommerstid, om det da blir sommer her... (?)

Fellowship
12-02-2009, 23:39
http://farm4.static.flickr.com/3524/3275250486_b212ee9deb_o.jpg
Fristenede å si: "Hvor er dette??" en flygærning ser flyplasser overalt :)... men kan det være det ? bilvei langs vannet i hvert fall, oppover mot høyre i bildet...
Det er sikkert noen der ut som kan finne ut det også, vi hadde fløyet i omtrent 8 og 20 minutter fra CPH da vi var over dette...

Vi kom inn over Canada i 38000ft, og nå begynte vi å ane en ende for turen, og vi fikk litt mat på slutten her, tror jeg :) Hun i sete 41B som bodde i Edmonton, fortalte at det alltid var mye turbulens hver gang hun skulle dra mellom Edmonton og Seattle.
Og det er ikke så rart (tenkte jeg) med den enorme fjellkjeden og møtet mellom luftstrømmer fra havet og fra isområdene der nord, men jeg lot være å gå inn på en engelskspråklig orientering omkring dette...

http://farm4.static.flickr.com/3465/3274428439_048c0ea383_o.jpg
noen av fjellene....., dette er tatt bare en halvtime før landing

http://farm4.static.flickr.com/3356/3274428587_62fdb99c83_o.jpg
jeg kommer aldri til å prøve å utforske slike områder fra bakken... 20min igjen til landing :)

Endelig ankommer vi SEA, og rapporten også ;)

http://farm4.static.flickr.com/3010/3259062798_da9352e0f6.jpg http://farm4.static.flickr.com/3394/3258232367_2002da3708_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3486/3258232395_01eb1e1183_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3466/3259062890_7c480fdd87.jpg http://farm4.static.flickr.com/3051/3259062824_79185856eb.jpg http://farm4.static.flickr.com/3123/3258232553_fb211679f6_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3532/3259063094_eaa087a180.jpg

Vi parkerer på S3, og vandrer innover mot Immigration. Flyet kan ikke ha vært mer enn halvfullt slik det så ut bakfra, i hvertfall i økonomiklasen var det mange ledige seter... Traff igjen Martin og DonRuud i køen for passkontroll, og de ventet på meg med kofferten klar da jeg kom ned. En hyggelig dame i passkontorllen ville vite litt mer da jeg svarte på hvor lenge (dvs kort!) jeg skulle være der borte, og at vi var en gruppe.. "invited by Boeing!"..prøvde jeg meg med... og da smilte hun og vinka meg videre...

Så var det å finne "det store SAS-skiltet" ved avgangshallen, og den første hyggelige praten med LN-MOW (på mobil) forklarte veien. Måtte bare bort å sjekke dobbeldekkeren i taket først!
http://farm4.static.flickr.com/3469/3259063152_31d90c6bfc.jpg
Med en Boeing i taket....

Vi gikk ut og fikk kjenne at det var bra å ha med norsk vintertøy. Rett før Andreas kom, så kom også Tommy og Dag Johnsen som vi fikk gleden av å treffe med en gang, og da var turen skikkelig i gang !

Vi ble kjørt rett til hotellet, og igjen en hjertelig takk til Tommy for den servicen han ga oss, mht til rabatt og standard på hotellrom, og tilgang til frokost i 32. etg..

Så var det avgang ned til fergen over til Bainbridge Island, for testy av en bar i terminalen, men enda bedre: Fellowship tester forumets mest omtalte ferge-tur :)
Som den landkrabben jeg er, konstaterer jeg at vi kom oss vel over til den andre siden, også der med en øl på øvre dekk.
Så møtte vi resten av gjengen til en bedre middag på The Harbour Pub, og jeg satt i hjørnet nærmest veggen med DC-8-63, Tommy, VC-10, Dag Johnsen og Capt Flanagan. Meget god avslutning p¨å en lang dag, og på veien tilbake m fergen og hotellet ble det også tid til å ble bedre kjent med flere av deltakerne. AA-skipper fortalt om sin norske bakgrunn, og om den kommende overgangen fra A300 til 757/767 for sin egen del.

Da kunne jeg gå til ro i 29.etg på hotell Sheraton, etter en lang dag men en ganske lang reise bak meg. Og mere var i vente :)

Fellowship
15-02-2009, 22:53
Dag 2, fredag 23.januar, Fra Seattle Sheraton via Everett til Renton og Boeing Field os så tilbake til hotellet, inkludert nødvenddige matstopp :)

En meget hyggelig måte å prøve å venne seg til amerikansk frokost for et par dager, var lunsjen Tommy gav oss tilgang til i 32.etg. Flott utsikt, og god bevertning :)

Så var det avreise, og denne dagen skulle bringe oss som var så heldige å sitte på med LN-MOW til samtilge 3 Boeing-plasser, just for a start ;)
Meget solid og bra kjøring Andreas, all the way!!
Andreas rapport om samme helg kan ses http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41276


http://farm4.static.flickr.com/3194/3281877623_0a368832a2_o.jpg
Her er vi underveis mot Everett...

http://farm4.static.flickr.com/3504/3282698484_894803eafc.jpg http://farm4.static.flickr.com/3439/3282729900_9bd14a6153.jpg http://farm4.static.flickr.com/3524/3282729964_cf05473094.jpg
det manglet ikke på motiver, de to første er tatt før bilen stoppet...

Men vi skulle på et formemt historisk søk, til de som har tatt på seg å resturere Me-262.
http://farm4.static.flickr.com/3429/3281877541_072a5187a5_b.jpg http://farm4.static.flickr.com/3531/3282698142_6ab0a3d668_m.jpg
Vi fulgte pilen både for parkering og for inngang

Der var det kontor og møterom, og jammen hadde de et skikkelig utsiktstårn ut mot rullebanen, ikke så dumt det når man ligger rett ved stripa på Everett...
Men aller viktigst: hadde de en skikkelig hangar der de akkurat nå arbeidet med 2 fly. En svært kunnskapsrik og engasjert dame som hadde all historikken om flyene de arbeidet med innabords. Vi fikk en engasjerende og lærende omvisning. Legger ved noen bilder som viser at også de verste styresmakter, kan ha dyktige folk i stt arbeid..
http://farm4.static.flickr.com/3664/3281908637_3b7a97b537.jpg http://farm4.static.flickr.com/3557/3282729578_09b67ff114.jpg http://farm4.static.flickr.com/3338/3281908791_1e553451dd.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3231/3282729682_d0e365d011_o.jpg
Det er et stykke arbeid å restaurere gamle fly.... særlig de som skal opp å fly!

http://farm4.static.flickr.com/3530/3282729712_de3c2f7a3c_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3423/3281908961_9e76b1ff18_o.jpg
Man går da ikke et slikt sted uten å få med seg detaljene, Tommy i arbeid :)


Så var det alle mann i bilene, og strake higwayen fra Everett til Renton! Vi lå i vesntre fil, som hadde markert hvit linje (dsv den var forbeholdt biler med 2 eller flere personer. og vi var flere.. :) )
Et øyebilkk lurt jeg nesten på om det var så stor veitrafikk mellom de to fabrikkene, men det var før jeg leste skiltene...

Vi fant en hygglieg kar som guidet oss rundt i fabrikken, langs 2 av produskjsnonslinjene for Boeing 737. Vi var alle CO-ansatte for et par dager, (Takk til Dag Johansen!).
Utrustet med hvert vårt headsett, kunne vi høre stort sett alt han foralte, mens vi gikk og prøvde å suge inn inntrykkene, og leste ivrige på linjenumrene på de flyene vi så. Flest -800, et par -700, en militær -700 var tatt ut av linjen og flyttet til et "hemmelig samlebånd", og en -900 som skulle til CO.
På vei inn i bygningen, så vi de 4 neste skrogene som skulle inn til produksjonshallen de følgende dagene, de sto på hver sin jerbanevogn.
De bruker altså kun 10 dager fra et skrog kommer inn bakert i venstre hjørne, til det 3 dager seinere kommer inn på den bakerste stajsonene på en skinne. Så får den vinger og undesrtell go hale, og alt som skal inn!!!!!!!!
Den 10.dagen, står det et helt nytt fly klar til å rulles ut i andre enden av produksjonslinjen, for å begynne testflight! Imponerende!

Fellowship
15-02-2009, 22:54
Dag 2 forts...

Takket være vår utmerkede spotter-sjåfør gikk ferden direkte herfra rundt plassen til der man kan ta frem kamera og titte på de som står parkert ute på Renton.
http://farm4.static.flickr.com/3554/3282730060_b896978a44.jpg
Vi var ikke seine med å komme oss ut....

http://farm4.static.flickr.com/3457/3282730114_c8bb4028bf_o.jpg
det finnes hus i bakgrunnen der, ja....

http://farm4.static.flickr.com/3512/3282730172_fb74b360a4.jpg http://farm4.static.flickr.com/3237/3281909875_6ffabb3683.jpg
Linjenummer 2802, en -800 for Westjet, linjenummer 2799 en -700 for Southwest
http://farm4.static.flickr.com/3341/3282730916_a775ef2b3e.jpg http://farm4.static.flickr.com/3449/3281909965_56f9323d09.jpg
og så EI-EBG ferdig malt for Ryanair. På bane 15/33 her har MANGE av de flyene vi kjenner her hjemme hatt sin first flight!

Så kunne vi fornøyde sette kursen for et gatekjøkken og litt mat, fyldigere omtalt i f.eks Martins rapport (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41155)

Sjåføren vår hadde lyst på mer spotting, og det var det visst noen av oss som hadde også :) Eller hadde han vært så lur å leie en bil som alltid finner korteste vei til nærmeste interessante flyplass? (Ja, jeg har prøvd den der overfor familien noen ganger, med vekslende hell :) )

I hvertfall ankom vi en passende parkeringsplass ved gjerdet rundt Boeing Field... Alle 3 på en dag! (sukk!!!!! )

http://farm4.static.flickr.com/3189/3281910261_02e582cb7a.jpg http://farm4.static.flickr.com/3607/3281910055_143767b008.jpg
Først så vi den ene veien, så så vi den andre veien...

http://farm4.static.flickr.com/3532/3282731018_8907a9baf7.jpg http://farm4.static.flickr.com/3589/3282731172_e3c2a71c51.jpg
Så lå en med winlgets på innflyging, og vi fikk se vår første standard first arrival at BFI, med kort oppbremsing, så full gass og ny hard oppbremsing. Dette var l/n 2797 for Ryanair

http://farm4.static.flickr.com/3323/3281910595_13b505bd46.jpg
På vei inn mot Seatac, kom FDX med MD-10, og da kan jeg vel rette opp "misforståelsen" fra innflyging CPH, Martin?

http://farm4.static.flickr.com/3084/3281911133_240b4b072b.jpg http://farm4.static.flickr.com/3373/3281911201_ebeddf0f41.jpg
Morsomt å lære seg hvor en kan lese av l/n, som her er 2795 for Egypt Air

http://farm4.static.flickr.com/3622/3281911251_dea7d53e2c.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3273/3282732682_0f98390a0d.jpg http://farm4.static.flickr.com/3434/3282732732_694bb853ea.jpg
Så litt lokal trafikk før vi dro, N19 og N791PB, også den med WL

http://farm4.static.flickr.com/3422/3282732424_39b2ac6962_o.jpg
Så til slutt, som en takk til Captain Flanagan, for bøker og CD som har delte ut fra United Arilines til frokosten denne dagen: en 757 over oss mot Seatac

Da bar de inn mot hotellet igjen, et første møte med den hyggelige puben Vons, hvor de hadde en klokke som talte ned hvor mange dager det var igjen til jul...., jeg prøvde bevisst å se andre veien....
Og kveldens siste spisested bød på meget god mat og underholdning :)

Tommy777
16-02-2009, 02:10
Glimrende, kamerat! kjempebra rapport!

FlightDeck
16-02-2009, 10:28
Takk for fin fortsettelse av rapporten! Mange detaljer og fine bilder. Håper på mer.

Airbus 330
16-02-2009, 16:06
Flott Ole Johan, dette var nydelig. Flott med masse bilder. :)

VC-10
16-02-2009, 17:08
Kjempeartig Ole Johan!
Gøy å lese og fine bilder - skulle gjerne dratt tilbake og inn i historien igjen!
Keep on the good work ;)

VC-10

Speedbird
16-02-2009, 17:59
Meget bra Ole Johan! =)
Masse flotte bilder/minner!
Gleder meg til "The Julebord '10"!

Fellowship
22-02-2009, 15:00
Dag 3, lørdag 24.januar
Den store Everett og julebord-dagen!

del 1: Hos Boeing :)

Kona mi har i mange år fleipet med meg om at "hvis det bare har noe med fly å gjøre, så kan du stå tidlig opp"! Ja, slik er det å bli godt kjent! Når motivasjonen er i orden, hvilket den var denne lørdagen, så var det ikke noe problem for NOEN av oss på turen å sitte klar fordelt i 4 biler slik at avgangen gikk som planlagt kl 07:45.
Ferden gikk rett til Everett / Paine Field, og hovedinngangen til Boeing på det enormt store området de har til fabrikk og oppstillingsplasser.
Vi festet på oss navneskiltene, og ble møtt av 2 menn som var våre guider denne dagen. Rett gjennom kontrollposten og inn i en ventende buss som kjørte oss direkte til en inngang på baksiden av den store produksjonshallen.
http://farm4.static.flickr.com/3552/3290582909_9bca895bf5_o.jpg
Her ses hallen fra motsatt side av rullebanen der vi samlet oss på Future of Flight på ettermiddagen.

Med en gang vi kom inn, fikk jeg opplevelsen av at "her er alt veldig stort!". Dagen før hadde vi jo fått se produksjonen av 737, men her kom vi rett inn bakerst på en av de linjene der de har 777 i produksjon. Vår gode guide, Rocke, var en meget hyggelig mann, og han gikk grundig til verks med oss på slep. Vi fikk utlevert beskyttelsesbriller, da vi gikk på gulvet i denne enorme hallen innimellom de ulike avdelingene av produksjonen.
Ganske fort kom vi inn i en trang passasje der vi sto rett ved siden av en 777-vinge på høykant!
Assosiasjonene kom uvilkårlig til mine erfaringer da jeg som tenåring satt med en Airfix 747 i 1/144 skala og arbeidet med å sette sammen vingen.
Vi skrudde jo ikke nagler på byggesettene, men det gjør de på Everett. Men det var sterkt å stå der rett ved den ene vingehalvdelen.
Så fór vi oppover, og vi fikk et lite glimt hver over det som er produksjonslinjen for 787.
Vi gikk tilbake til den andre siden, og kom etter hvert tett innpå den ene produksjonslinjen fro 777. Det var artig å stå ved rekkverket å se ned på der hvor de begynner med å sette skrogdelene sammen. Vi så skrog nr 774, nr 775 og nr 776, og så var det gjort klar plass til det som skulle bli det neste...
Vi gikk på de oppbygde stativene som fulgte formen av vingen som nå var festet til skroget på det som skulle bli en B777-200LR til BA, vi kunne gå helt innunder, og stikke hodet opp i hull i vingen. Og der drev de med rengjøring inne i vingen...
Vi kunne inspisere den spesielle "wingleten" som er ytterst på 777-vingen, og snudde vi oss mot gjerdet, så var verktøykassene der hvor vi nærmest i detalj kunne se hvor de oppbevarte verktøy og skruer og alt mulig i ulike størrelser.
så var det ned på gulvet igjen, se litt på understell og vi fulgte produksjonslinjen nedover. Vi gikk bl.a. forbi en 777 med linenumber 767.. For alle som opplever at et fly har sjel, aner vi her kimen til en identitetskonflikt?

Vi kom rett forbi de nylagede flyene som sto nærmest døren der "Roll-out" foregår. Så var det over til neste produksjonslinje, og der sto den da:
Boeing 787 l/n 1. I Boeing-fargene og med de nye skruene lett synlig bak på flyskroget. Han informerte mye om prosessen, vi kunne gå helt rundt den omtrent, og det var jo noen som sørget for å få fingeravtrykkene sine på den.
Rocke var åpen for alle slags spørsmål vedr prosessen.
Så gikk vi videre på tvers, og kom dit hvor de har begynt å gjøre klar for produksjon av 747-8. Men før de kommer så langt, må den som står nederst ved døra gå i stykker!! Ja, vi fikk stå der og se dirkete på 787 l/n 2, som er den som settes i press for å se: når brekker vingen? Utrolig å se alle de loddene og hva det nå var, som var plassert på både over og under vingene, og som hele tiden ble overvåket fra det kontrollområde vi så opp på.
Virkelig en opplevelse som er verd å ta med seg til de samtalene jeg av og til å har med folk som har flyskrekk.

Så gikk vi videre til den 5. av de parallelle produksjonslinjene, og vi havnet rett under den som sto forrest av de som muligens er de 4 siste 744F under produksjon. 747 er og blir enorm, og når man kommer helt bort til den, og kan gå helt oppreist midt under flyet, så sier det det meste..

Da hadde vi altså sett den innerste linjen med 787, vi hadde gått detaljert gjennom den neste linjen med 777, vi gikk i forkant av den 3 linjen som også er for 777, der vi traff på 787 som sto rett innefor døren. Og vi så den 4. linjen der de altså klargjør for 747-8 og nå tester 787 sine grenser. Og vi så den 5. linjen der de fortsatt arbeider med 744.

IMPONERENDE! Flott få lov til å delta på dette, det sitter i som sterke minner, selv om vi ikke har noen bilder derfra. Tusen takk til Dag, og til Rocke!!

Vi gikk ut av hallen, og tilbake over broen til utgangen der bilene våre sto, og dro så til et trivelig sted nede ved sjøen for å spise lunsj.

Fellowship
22-02-2009, 15:38
Dag 3, del 2: The flying Heritage

Igjen var jeg plassert i den "spotter-vennlige" bilen, dvs sjåføren, Andreas.

Før samling ved inngangen til museet var vi vel noen som var ivrige med kameraet rett ut av bilen:
http://farm4.static.flickr.com/3421/3288037833_3051d68c00.jpg http://farm4.static.flickr.com/3309/3288037783_715c37b7e7.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3045/3290563547_6b31f9c54a_o.jpg
Må jo si at særlig denne var det vanskelig å ikke ta med en gang, i sollys

http://farm4.static.flickr.com/3337/3288037979_9cbc56170b_o.jpg
Har alltid likt selskaper som vet å merke noen fly med noe ekstra :)

Men nå ble vi skjenna på, og ropt inn fordi vi jo hadde avtale med omvisning på den flotte og private samlingen av fly under navnet "The Flying Heritage".

Jeg legger ut noen av bildene derfra uten så mange kommentarer....
http://farm4.static.flickr.com/3364/3288854894_e20c9b37ef.jpg http://farm4.static.flickr.com/3186/3291362744_a23b5529a9_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3271/3290536733_4c2c2ea76a_o.jpg
En flott Mustang, og dett bildet fortjener en litt nærmere titt...

http://farm4.static.flickr.com/3217/3291353790_f4bcdce6cf.jpg
Hickok studerer motoren, og VC-10 fotograferer
http://farm4.static.flickr.com/3433/3290536855_abeba95396.jpg
For de som vil hvite hvilket fly det er.., og der bak ser vi vel en som har vært her før, og venter litt på å få kommet seg ut for å se nybygde Boeinger
http://farm4.static.flickr.com/3496/3291353878_605c9db5ec_o.jpg
Polykarpov..
http://farm4.static.flickr.com/3416/3291362084_d897f57068.jpg http://farm4.static.flickr.com/3499/3291362442_841966662b.jpg
Må teste ut autofokusen... Speedbird og Martin
http://farm4.static.flickr.com/3507/3290545233_9eb6a4ae0e_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3394/3291362766_6e08b189d2_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3358/3291362676_40236ec892_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3429/3290545623_277ecbebae_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3511/3291362978_c0a913516d.jpg
Discus og DonRuud i arbeid
http://farm4.static.flickr.com/3351/3291363126_2887d6dbe8_o.jpg

Det var en flott samling, og det er ikke minst imponerende at de holder mange av disse flydyktige, og deltar fast i oppvisninger med dem. Vi fikk en flott omvisning av en av veteranene derfra. Men på min mobil tikket det inn en sms der det bare sto 764...
Så jeg gikk ut etter å ha fotografert det meste her inne.

Fellowship
22-02-2009, 16:00
The flying heritage forts...
Bare noe få bilder til innefra:
det var jo noe litt morsomme detaljer å se, og ikke alle var til skrekk og advarsel... :
http://farm4.static.flickr.com/3535/3290563941_f6dbfd5a03_o.jpg http://farm4.static.flickr.com/3212/3291381114_1ca74a750c.jpg
Mange måter å brøle på...
http://farm4.static.flickr.com/3234/3290564015_57ac2f4fcf_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3248/3290563991_2c41996d04_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3434/3291381180_a647b7dc8f_m.jpg


dag 3, del 3, spotting på Paine Field
http://farm4.static.flickr.com/3341/3290564069_03a43b958d.jpg

Ute ved en benk ved gjerdet, fant VC-10 og jeg LN-MOW som var avsender av sms om 764. Så da begynte vi å vente sammen. Og vi ventet og vi ventet.
http://farm4.static.flickr.com/3408/3291381280_dcb615db18.jpg
Denne ventet nok også på noe..

http://farm4.static.flickr.com/3437/3291398844_be740de270_o.jpg
Det var tid for å tenke på gode venner der hjemme...

http://farm4.static.flickr.com/3420/3290564659_7cfab34813.jpg
Denne kom inn mens vi ventet..

Så kom den endelig store fuglen nedover mot oss..
http://farm4.static.flickr.com/3411/3291381374_c9c0dd8685_o.jpg
Det var jo ikke allverdens farger på den, selv om de sier at der alle farger samles på en gang, der blir det hvitt :)
http://farm4.static.flickr.com/3491/3291398914_2c1d64c27f.jpg
Men som bizjet... ..If I were a rich man...
http://farm4.static.flickr.com/3378/3291381630_e9d07e146d.jpg http://farm4.static.flickr.com/3442/3291381722_c36e154ff2.jpg
Avgang på rwy 34L, og med Future of Flight i bakgrunnen

Vi satte oss i bilen og dro til neste port...
http://farm4.static.flickr.com/3648/3290565145_bc5c857e46_o.jpg
LN-MOW opg VC-10 ved porten...

Der vi fant denne samlingen av pensjonerte C-9B, dvs en av dem var kanskje fortsatt i tjenete, med full merking.
http://farm4.static.flickr.com/3507/3291382146_333f760c2b_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3528/3291382276_0a2ca770a6_o.jpg
Et fly som er godt å se på museum.....
http://farm4.static.flickr.com/3359/3290565019_73353bb778_o.jpg
Og et som har fremtiden for seg... Anbefalt spotter-hotell i bakgrunnen.

http://farm4.static.flickr.com/3450/3291398938_8b32c674e5_o.jpg
litt av en line-up
http://farm4.static.flickr.com/3501/3290565593_40fac92ba0.jpg
Til slutt fra den porten et lite bilde av den vi lurte så fært på... Er dette 787 l/n3 ? Ellers synes jo halene på et par 773 for Virgin Australia, og Dremliftern bakfra...

Fellowship
22-02-2009, 16:30
dag 3, del 3 forts...

Undertegnede spurte om vi kune stoppe ved samlingen av gamle fly som vi kjørte rett forbi:

Den første 727 og en Comet....
http://farm4.static.flickr.com/3521/3290565373_e750413a6c_o.jpg
VC-10 i godt begrunnet søk etter mulig fotoplass, helt til høyre
http://farm4.static.flickr.com/3480/3291382558_78ddcf7314_o.jpg
N7001U....

Vi kjørte rundt til Futuret of Flight, hvor vi traff de andre og kunne gå rundt og se, og samtidig nyte utsikten fra takterrassen der. Fantastisk utsikt!
http://farm4.static.flickr.com/3554/3291399274_a2c97b0d8a.jpg http://farm4.static.flickr.com/3590/3290582521_c8a7921492.jpghttp://farm4.static.flickr.com/3236/3290583395_0c935bb252_o.jpg
En 767 gjøres klar for JAL, og i midten bakerst, kan ses hvor den gamle 727 står parkert

Et par lokale småfugler..
http://farm4.static.flickr.com/3635/3291399210_a627cf92fc_m.jpg http://farm4.static.flickr.com/3471/3291399224_b416f773c4.jpg

Det var kjølig, men vi ventet på Dreamliftern, som det var varslet avgang på etter kl 16...
http://farm4.static.flickr.com/3367/3290582621_37b3e60c87_o.jpg

Med starthjelp,ser det mer dramatisk ut enn det er, slev om det sto både vakbil og brannbil klar med blinklys på hver sin side..
http://farm4.static.flickr.com/3415/3290583495_2925c2a5f6.jpg http://farm4.static.flickr.com/3345/3291400610_b953c79721.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3454/3291400694_c56c26b914_o.jpg

Det ble ikke bilder av avgangen for min del da batteriene sa takk for seg der og da.
Men det var nå en ekstra fjær i hatten for oss å få den forbi oss i avgang, etter landingen av en ny 739 til Dag og CO, som punktum etter en fantastisk dag på Paine Field.

Så bar det innover mot byen, etter at vi hadde sjekket sjappa. Det var bare den lille detaljen, at noen hadde det så travelt med å komme seg innover mot byen, at vi var en mer enn det egentilg var plass til i den siste bilen som var igjen.
DC-8-63 tok støyten (Takk skal du ha!!!), og vi "delte" sete 1B, om vi kan si det slik.
gankse stiv etter en times kjøring.


Så var det julebord på kvelden, og det var kjempehyggelig, med utdeling av gaver og det hele.
Alt i alt en fantastisk dag.

DonRuud
27-02-2009, 17:52
Denne her hadde jeg faktisk oversett,. Men en fantastisk god oppsummering av en fin tur Ole Johan! Mange gode minner som kommer frem igjen!:)

Fellowship
01-03-2009, 11:54
Denne her hadde jeg faktisk oversett,. Men en fantastisk god oppsummering av en fin tur Ole Johan! Mange gode minner som kommer frem igjen!:)
Takk! Ja det var en flott tur, og nå er det på høy tid at jeg avslutter denne rapportenm. Kommer i løpet av dagen.

Fellowship
01-03-2009, 12:31
Dag 4, hjemreisedagen (del 1)

Vi hadde mange ulike avganger den dagen, og selv var jeg blant de som skulle tilbake med SK 938 på kvelden lokal tid. Det ga muligheter for Boeing Field og Museum of Flight. Og det var jo kaldt den dagen, kald vind, og som en slags forsmak på at vi skulle hjem, så var lufta etter hvert gavmild på snø også...

Når et museum ligger rett ved rullebanen og også har utkikkstårn innebygget med høyttaler som overfører sambandet mellom tårnet og flyene, så forstår vi at NSFF ikke trengs akkurat her i hvertfall.

Martin, DonRuud, Speedbird, MountainDew og jeg var booka med SK 938, og LN-MOW og BSSW fulgte oss helt til døra :)

Noen glimt fra den formiddagen følger her:

Vi stoppa først ved gjerdet og der var det også trafikk ut og inn fra/til Seatac
http://farm4.static.flickr.com/3453/3317635140_d2f754228e.jpg http://farm4.static.flickr.com/3476/3316846469_c9dd1c1486.jpg http://farm4.static.flickr.com/3412/3316846491_43a1249546.jpg

På tide å vende blikket ned på bakken, og en hyggelig gammel sliter:
http://farm4.static.flickr.com/3511/3316846277_bfcbc4bd2d.jpg

Så en ny en som tar av og en som kommer..
http://farm4.static.flickr.com/3547/3317671452_0e19b4f147_o.jpg
N518AS drar av med en tidlig avgang
http://farm4.static.flickr.com/3515/3316846569_1841e521f2_o.jpg
Og her lander EI-EBG som vi så på Renton fredag

Så til museet:
http://farm4.static.flickr.com/3497/3317671692_c3bdf17bac_o.jpg
DC-2 er mer enn godt nok :)

http://farm4.static.flickr.com/3266/3316846675_764efa1fd0_o.jpg
Denne har en gang i tiden vært en av de som holdt avskrekkingen ved like...

Nå var det mer en kaldt nok til å gå innendørs, og det var jo litt av hvert å se på der også

http://farm4.static.flickr.com/3553/3316846757_3013f11207_o.jpg
Ved denne sto det en sammenlikning av reisetiden på tvers av kontinentet i forhold til tog, og til hest og vogn.... Det var en større revolusjon enn overgangen fra propell til jetfly. Bak ses deler av den opprinnelige, røde Boeing-bygningen

http://farm4.static.flickr.com/3656/3316846843_917b6bb73c_o.jpg
Ikke stikk! SR-71, tenkte jeg men det sto M-21 på skiltet
http://farm4.static.flickr.com/3602/3316847143_d21d99ef51_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3393/3317672118_54a75e29f2_o.jpg
ikke rart det går fort...

Et overblikk fra tre sider:
http://farm4.static.flickr.com/3401/3317672038_fbabdd002b_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3310/3317672704_beb8db0e0b_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3326/3316847949_103c76ff5b_o.jpg

Her var det noe for hver smak:
http://farm4.static.flickr.com/3366/3316847239_5d0874a5a5.jpg http://farm4.static.flickr.com/3372/3317672874_e1d03c30ac.jpg http://farm4.static.flickr.com/3463/3316848023_71edc92f63.jpg

Veldig velholdt og fin utstilling med og informasjon, og ikke minst en fin bildevegg med bildedokumentasjon fra den enorme luftinnsatsen under Berlin-blokaden.

Nå var det snart tid for en pause..

Fellowship
01-03-2009, 12:45
Ofte lurt å finne ut hva disse karene venter på :)
http://farm4.static.flickr.com/3309/3317672602_d90cfa2430.jpg
LN-MOW og BSSW
http://farm4.static.flickr.com/3493/3318276005_979854ecf0.jpg
Helt nye OO-JAQ ut for en testflight

Flott utsikt:
http://farm4.static.flickr.com/3428/3317672466_aac032fdf3_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3502/3316847785_9a33e2a076_o.jpg
Inngangen på museet, bak flaggrekken

Etter en enkel lunsj i kafféen nede, dro Speedbird, DonRuud og jeg for å sjekke de store flyene som står på den andres siden av veien.

http://farm4.static.flickr.com/3447/3317673128_123fd71c5e_o.jpg
G-BOAG står stille nå...., veldig stille !
http://farm4.static.flickr.com/3619/3319102242_c39951164b_o.jpg
t.o.m. denne er stille....

http://farm4.static.flickr.com/3463/3317673184_ab4122e46d.jpg
Dobbel Speedbird :) Veldig hyggelig bekjentskap!

http://farm4.static.flickr.com/3433/3316848255_e473d4444e.jpg
Også veldig hyggelig reisefølge: DonRuud foran presidentflyet :)

http://farm4.static.flickr.com/3470/3316848417_5cf6e7d071_o.jpg
Nærmere kom vi ikke, men litt av arbeidsplassen foran i Concorde

http://farm4.static.flickr.com/3358/3318275817_3fbd72ec76_o.jpg
Foran i den gamle "AF 1" som står der, blant annet med pipestativet til president Kennedy..

De sto på rekke og rad, 737-100, "707", 727-200 og 747-100
http://farm4.static.flickr.com/3324/3318275625_5451d6a01d_o.jpg
Dette er vel den aller første 737..., her som representant for alle de andre

http://farm4.static.flickr.com/3342/3318275549_8ba8ddf5cc_o.jpg
Blankpussa motor :) Her kan skimtes et par fotografer...

Fellowship
01-03-2009, 13:12
Så inn og varme seg igjen....

Og da ser vi en annen som trosser været:
http://farm4.static.flickr.com/3347/3316848551_a40b4ce139.jpg
Dette har MOW gjort før ;) og reslutatet ser du bl.a her (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41377)

Så gikk noen inn i sjappa, mens jeg tok en liten runde i ww2-avdelingen...
http://farm4.static.flickr.com/3492/3319102620_7c1bc19716_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3483/3319102684_0dd76247dc_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3357/3318275961_dfc408df5d_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3362/3318275877_2b26411025_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3641/3316848581_d008606c8a.jpg http://farm4.static.flickr.com/3393/3316848747_d18ef26fd0_o.jpg

Det nærmet seg avtreisetid, og vi gikk mot bilen...
http://farm4.static.flickr.com/3436/3318276053_caa9c44693_o.jpg
det snør, det snør..., men likevel tror jeg ikke det er bedre oppi en av de setene der...

http://farm4.static.flickr.com/3374/3319102842_db0784caf0.jpg
Det siste bildet fra BFI i denne omgang...

Med dette ønsker jeg å si tusen takk til alle dere som organiserte denn turen for oss.
http://farm4.static.flickr.com/3659/3318318637_290bf190ab_o.jpg
Jeg er godt fornøyd!!! :)

Discus
01-03-2009, 13:54
Takk for mange flotte bilder og minner Hr Fellow Ship. Burde hatt en mimrestund over et glass vin eller tre en gang i løpet av våren.

Fellowship
03-03-2009, 22:33
Takk for mange flotte bilder og minner Hr Fellow Ship. Burde hatt en mimrestund over et glass vin eller tre en gang i løpet av våren.
Ja, det skulle ikke være umulig å få til for oss lokale her i hvert fall.

Da gjenstår bare fortellingen om "The long way home"

Det ble en hjemreise med litt ulike opplevelser, klart jeg var sikkert sliten i kroppen etter disse hektiske dagene, men jeg var glad til sinns.

Vi ble kjørt til døra der SAS skranken er rett innafor.
Jeg hadde sjekket inn på en automat i resepsjonen på hotellet samme morgen, og fått meg sete 42H over Atlanteren... Det var et ledig vindussete som samtidig var på en ledig 2-seter. Og denne gang fikk jeg også sjekket inn helt til OSL, og fant meg fornøyd et sete 10A på en 737....

Innsjekk og security gikk helt greit og vi var raskt innefor der man kan velge i butikker og spisesteder. Litt titt ut av vinduene hører med, men det ble fort for mørkt til god fotografering.
Et par kommer her:
http://farm4.static.flickr.com/3626/3323736738_0fe5daf6b6.jpg http://farm4.static.flickr.com/3601/3323736786_92074d2696.jpg
Jeg har sans for skjemaet til US, og halen her minnet meg om ferienj sist sommer. Så BA´s 777 G-VIIW som skulle ta med seg både VC-10 og DYFlyer, og kanskje fler...
http://farm4.static.flickr.com/3549/3322900301_c3ee06992d_o.jpg
Horizon hadde mange fly rett utenfor det store vinduet sentralt i hallen, og her kom CRJ700 N603QX inn rett foran meg

http://farm4.static.flickr.com/3638/3323737198_06789b90ac.jpg http://farm4.static.flickr.com/3556/3323736620_214c6bdf20.jpg
En særegen logo som gjør seg bra. Så kom Astrid Viking tilbake for å hente oss hjem

Et lite tog ut til S-piren der vi hadde gate, og det var god tid før avgang.
http://farm4.static.flickr.com/3592/3323737308_9425afee64_o.jpg
Prøver alltid å få med meg et bilde av flyet ved gate, litt morsomt også nå denne kvelden før en så lang tur.

Boarding gikk fort og vi ble da ønsket hyggelig velkommen ombord. Det kan umulig ha vært mer enn 50% belegg i den bakerste kabinen der jeg satt. Veldig mange ledige seter særlig i midtseksjonen. 4 ulike familier med spedbarn ga jo en viss underholdning underveis, men det var helt ok.

Jeg hadde altså sete 42G og H for meg selv, og det var bra! Da hadde jeg også 2 puter og 2 tepper som jeg fikk god bruk for underveis. Ved å ha en av putene bak korsryggen fant jeg ganske fort ut en bra måte å benytte setet på, slik at det ga god hvile under den lange turen. På reisen vestover må jeg innrømme at de siste 2 timene, var setet veldig hardt.

Akkurat dette gikk bedre på returen, jeg har slitt noe med ryggplager, så dette er viktig på en slik lang reise.
De andre som var framme i kabinen har fortalt mye om både god mat og god service underveis. Det er bra. Selv hadde jeg økonomiklassebillett, og var helt innstilt på det. Det var bra service på veien vestover.
Men på dette punktet ble jeg veldig skuffet denne natta på SK938.
Det var akkurat som om sete 42H var for langt bak og for nært kjøkkenet til at crewet hadde noe mer å bidra med før de var ferdige med serveringen..
Første gang det skjedde, var nok en misforståelse mellom den som dro vogna og den som sto bak den. Men ingen av dem serverte meg, så jeg måtte gå bak og spørre om det kom noe...
At en annen morgenen etter ikke hadde tid til å la meg velge hvilket rundstykke jeg ville ha som nr 2 til frokost, synes jeg var lavmål av servicevennlighet. Nå så det rett nok ut som det var de samme halvtørre rundstykkene vi hadde fått kvelden før, men det får da være måte på travelhet i halvfull kabin. Jeg kaster ikke terning, selv en 1´er er for mye....

Middagen et par timer etter avgang, var ikke spesielt god. Jeg valgte bevisst å vente med rødvinen til etter at både middag og dessert var borte, da gikk det an å hygge seg litt...

De som satt på 41G og H foran meg flyttet seg bakover til en ledig midtseksjon, og dataskjermen til sete 41G hadde "hengt seg" slik at den viste flightinfo hele tiden.. Helt greit for min del som da kunne slå av skjermene hos meg, og se på skrå på den ved 41G på det jeg hadde lyst til å se av hvor vi var, kursen og farten og høyden osv..
Jeg satt en stund og kikket på det lille vi så av lys mens vi enda var over kanadisk land.
Men så kom en av vertinnene og skulle ta ned alle vindusklaffene i hele kabinen. Kokka var ca 21:30+ lokal Seattle-tid, dvs. vi hadde fløyet i 2-3 timer og serveringen var tydeligvis over her bak.
Jeg tenkte at det gikk vel an å få se litt mer ut av vinduet, det var mørkt men likevel morsomt å kikke litt... Så jeg tok det opp igjen for å se ut av vinduet, men da damen hadde gått hele runden var hun så elskverdig å komme rett bort til meg og ta det ned igjen, uten et ord..

Jeg så meg rundt, kabinen var ikke akkurat full av folk som hadde satt seg til å sove, de så vel heller på hver sin film.. Det var lysglimt nok rundt omkring for å si det slik. Men valgfriheten på sete 42H var ikke større enn at dataskjerm var bra, vindu var ikke bra. :o
Jeg har enda ikke forstått hvorfor dette var så viktig! Var det fordi hun mente jeg ville sovne fra et vindu som så ville slippe inn alt dagslyset som kommer så altfor tidlig i forhold til når vi var fremme i CPH?

Det var ikke mulig å sove sammenhengende så lenge i den kabinen der. Jeg tror jeg sov en halvtime etter at jeg var ferdig med rødvinen og irritasjonen over nevnte flyvertinne... Og så sov jeg en halvtime igjen en eller annen gang på morgenen, før det lysnet ute...

En familie i midtseksjonen et par rader foran meg, hadde en liten som ikke hadde så lett for å sove underveis. Det er slitsomt, det forstår jeg. Så mor og barn endte opp i sete 41G med filmen "Shrek", slik at far kunne få sove litt i midtseksjonen.. Så da fikk jeg sett "Shrek" jeg også:cool:

Når dagslyset kommer forstår jeg jo at mange gjerne vil ha disse fortrekkene nede, og jeg satt lenge og ventet på at det skulle være ok å ta det opp. Gløttet litt av og til for å se om jeg kunne se noe, men det var skylag denne veien også.
Frokosten ble som tidligere antydet, ikke noen suksess, og det var ikke tid til å komme og skjenke te mer enn en gang... Tror de herrer der fremme må ha krevd voldsomt mye av personalet.. :D

Men Martin og Speedbird kom bakover og gledet en sliten oldis med sitt blide åsyn, og det var riktig hyggelig.

10 timer i fly i turistklasse er lenge. Og når man både er litt trett og litt sulten, og har opplevd at en bare var i veien for det personalet som skulle gjøre jobben sin, så må jeg si at jeg skal tenke meg godt om før jeg velger SAS IC og turistklasse om igjen. Det skal da være mulig å få samme service om en sitter på 25H eller 42H !?!
Beklager, men dette var bånn i bøtta! Det kunne og burde ha vært en helt alminnelig flytur med ok service, men dessverre det var det ikke.

Her kommer et bilde som beskriver opplevelsen det var å få slippe litt lys inn i kabinen igjen :)
http://farm4.static.flickr.com/3183/3322900513_398a903921_o.jpg
Vi er godt i gang med descend ned mot CPH

http://farm4.static.flickr.com/3648/3322900573_42ee47a8b8_o.jpg
Alltid hyggelig å ligge på final approach

http://farm4.static.flickr.com/3606/3322900637_d87752be10_o.jpg
Nede på kjent grunn med kjente bygninger og europeiske fly

http://farm4.static.flickr.com/3569/3322900679_ff7f2164cd_o.jpg
Antakelig nærmere SE-REE nå enn da den passerte i nærheten før landing, slik Martin har skrevet om

http://farm4.static.flickr.com/3596/3323737558_4383513a13_o.jpg
Et lite winglet-studie

Liten kø for sikkerhetskontroll etter landing, men det var godt å være nede. Vi tok farvel med Speedbird, MountainDew og DonRuud som alle kunne løpe til første fly mot OSL.

Jeg var sulten og satt meg foran det store vinduet på CPH og spiste Lasagne med Tuborg øl til :)

Fellowship
03-03-2009, 22:59
Det var jo nå alt langt på dag, mandag 26.januar.

http://farm4.static.flickr.com/3095/3322900821_c35f5fd3a6_o.jpg
Takk for turen Astrid Viking, begge veier!!

http://farm4.static.flickr.com/3599/3323737750_88bc45821e_o.jpg
Flyet de andre dro hjem med, mens de laster alle bagasjen de hadde med seg :)

http://farm4.static.flickr.com/3600/3322900973_94e1c2fb92_o.jpg
SAS Norge, med LN-RRU som skulle få Martin og meg hjem

http://farm4.static.flickr.com/3556/3322901061_e2d560e665_o.jpg
Også LN-RMD som for 10 år siden var så frisk og fin.. Nå finnes alt den har av merking bak som vi ser på dette bildet... og skroget er "skitten-hvitt"...

Jeg tuslet via noen flere vinduer bort til gate B7 der Martin alt satt og ventet. Boarding foregår ved døra inn til venterommet, i stedet for ved inngangen til flybroa, og det var helt ok.

Jeg gikk tidlig inn og fant mitt sete 10A... Det eneste setet som ikke har vindu....:cry:
Og ingen av de ID-reisende hadde kunnet minne meg på dette.. (Er det felles for alle 738 ? )

Nok om det, flyet må ha vært temmelig fullt, det så slik ut.
På 10B og 10C satt det seg to damer som tydelig hadde behov for å skjule ølboksene de hadde med ombord...

Jeg tenkte: nå er det nok!, - og dro ned gardina og lot som jeg sov hele veien.

Egentlig litt ok å lene seg mot flyveggen med lukkede øyne og føle med kroppen hvor i reisen vi var, jeg var like forberedt på landinga som ellers, egentlig :)

Helt ok tur, og på rute inn til OSL.

Så var det takk for nå til Martin, vi hadde hatt samme reise hele veien (bare med et lite unntak av klasseforskjellen….),
og jeg fant flybussen til Grorud.
Så snøen som var kommet, og valgte å ta bussen 2 holdeplasser videre (samme pris), til Flaen. Der kan man nemlig rulle kofferten rett fra bussen og 200meter til t-baneperrongen. Slik kom jeg enkelt og greit hjem.

Rik på opplevelser, og jeg hatt det ganske morsomt med alle de som har sett litt rart på meg når jeg har fortalt at jeg var på julebord en helg i Seattle :)

Det var alt herfra, i denne anledning… Takk for titten, dere som har orket å dra gjennom det hele !

BSSW
03-03-2009, 23:20
Takk for rapporten og en hyggelig sammenkomst i SEA.

Det var synd du hadde en slik opplevelse på returen da.