View Full Version : Prosjekt: USA 2009
Er såvidt kommet i gang med planleggingstadie for årets sommerferie og akurat nå er en 2 ukers tur i månedsskiftet mai/juni til USA, sammen med en kamerat som den sterkeste kandidaten. Slik det ser ut nå er det Chicago, Vegas og California som den sannsynlige reiseruten virker å bli.:USA
Ingenting er som sagt spikret ennå, men slik vi ser det for oss er først 3 netter i Chicago, så fly til Vegas og tilbringe to netter der, deretter flyr vi til SFO (med Virgin America siden jeg ønsker å få prøvd dem) Da har vi +-9 dager til rådighet i California og skal leie bil der. Tenkte først å ta noen dager i SF/Bay Area for så å ta kystveien nedover mot LA også være i området der noen dager før kursen settes hjemover. Muligens det hadde vært enklere å dra til LA etter Vgeas først også avslutte i San Francisco, men er man nerd så er man nerd og jeg ønsker å prøve ut VX
Høres 3 netter i Chicago, 2 i Vegas og 9 i California som en fornuftig oppdeling av tiden? Itillegg ønsker tips på hva man bør få med seg i Chicago, Vegas og California fra SF og til LA.
Har vært i SF før, men det er 12 år siden og med familien, men alle de andre stedene vil være nye for meg.
Tips og innspill mottas med takk:)
På vej fra SF til LA skal du gøre dig selv den tjenste at køre igennem Paso Robles vin distriktet....Smag på de gode vine, nyd det smukke landskab...Kør så ud til kysten og overnat i Morro Bay og smag på den dejlige fisk
Hilsen
ole
Skal etterhvert komme med små tillegg. Er ofte i Vegas og du burde ha minst tre netter der. Sørg for å ha disse man-fredag, da sparer du mye på hotell.
Har selv kjørt mye bil rundt der borte. Har selv kjørt Highway 1 fra LA til San Fransisco ( inkl Sonoma-Napa ). Men det anbefales andre veien grunnet utsikten over havet !
Unngå å ha bilen i SF, grunnet parkering etc. Så plukk opp bilen siste dag og lever den på LAX ved hjemreise på ukesleie.
Bare legg inn minst tre netter i SF før bilturen starter. Kan senere gi tips om "must" på bilturen..
Har selv kjørt mye bil rundt der borte. Har selv kjørt Highway 1 fra LA til San Fransisco ( inkl Sonoma-Napa ). Men det anbefales andre veien grunnet utsikten over havet !
Takk for det tipset og er definitivt noe jeg tar med meg.
På bagrunn av det, samt et par andre råd her på forumet of fra kollegaer har jeg nå foreslått for kameraten min en liten omgjøring av planen. Ideen er da som følger
Fly: OSL-ORD
3 netter i Chicago
Fly: ORD-LAX(eller en annen passende LA flyplass, ser det er endel alternativer til Orange County. Hvorden er beliggenheten til den?)
Leie bil i 7 dager og begynne i LA og avslutte i SF
2 netter i SF
Fy: SFO-LAS (med VX)
3 netter i LAS
Fly: LAS-hjem
Bizflyer
30-01-2009, 17:38
Ta en stopp i Santa Barbara på veien mellom SFO og LAX. Det er en koselig liten by med mange gode restauranter. Besøk også noen av de små vingårdene som ligger i området. Der har de gjerne tasting room som man får en liten penge kan prøvesmake de vinene gården lager.
Skal du til SFO må du huske å ta med solo super! ;)
BF:cool2
Siden BF tar og nevner et av hotspotsene, vil jeg også gjøre det i rekkefølge fra SF.:rolleyes:
Først Monterey, så Carmel, Big Sur, San Luis Obispo ( overnatting ? ), Hearst Castle ( must !!!!! ), Solvang og som BF sier Santa Barbara...
Må også legge til, i min alder, elsker første klassiske Disneyland !! Fortsatt..:drunk:
Tommy777
30-01-2009, 21:45
For det foerste -- gjesterommet staar klart til laans i Chicago.
Du trenger ikke 3 dager i Vegas. Reidar reiser dit med kjerringa si og dersom du har tenkt aa gaa paa akvarium og kjoere berg og dalbane, trenger du selvsagt mer tid. Kjenner jo deg ganske godt, saa jeg tror etter 48 timer at du er rimelig paa felgen..
Dersom du tar weekend i Vegas, blir jeg gjerne med over (er der minst 3 ganger i aaret), det er saapass billig aa bo der borte uansett, har flere gode hoteller aa velge mellom.
Dersom du planlegger aa fly med Star, hadde jeg ikke tatt Vegas til slutt, du maa derfra connecte foer du kommer deg til Europa, mens baade LH og UA flyr non stop fra LAX og SFO, samt ANZ fra LAX.
Hadde nok tatt CPH/ARN-ORD-LAS-SFO // LAX-FRA dersom jeg var deg
Når det kommer til reisetidspunkt så er det noen begrensninger der. Kameraten min tilbringer store deler av tiden i Nordsjøen og med amerikansk arbeidsavtale (han er en Yankee som jobber for et amerikansk firma) så er det ikke noe snakk om 2 uker på og 4 uker av. Kombinert med min jobb, betyr det at vi enten må dra 27 eller 28 mai. Mest sannsynlig faller valget på 28 da min kamerat har en tendens til å bli stuck i Nordsjøen, og komme 1 dag forsent på ferie, noe som har skjedd de to siste årene. Så trenger en liten buffer.
Planen er å begynne med Chicago og ta tre netter der. Resten av turen er litt mer flytende foreløpig, men det er California og Vegas som står på programmet. Muligens vi da kutter ned til 2 netter i Vegas og heller øker med en dag i California. Med det programmet vi har lagt opp nå så vil jeg da dra tilbake til Europa torsdag 11/6, men jeg kan også ta 2 ekstra dager i USA. Familien hans bor i Colorado Spring så er en mulighet at vi tar de to siste dagene der.
Planen er å fly Star (+Virgin Atlantic) og har lekt meg litt på WIAS som har kommet opp med svært gunstige priser med US(+UA)
OSL-PHL-ORD//ORD-LAX//LAS-PHL-OSL får man for 5500kr, og selv om jeg ikke er stor fan av å fly 757 over dammen, så til den prisen så funker det. Har også lekt meg litt med endel andre routinger og destinasjoner og US kommer ut som klart billigste og enkleste alternativ hver gang
Men er ennå i planlegnings stadia så ser frem til flere innspill
Tommy vi snakkes på msn til uken
Skal du til SFO må du huske å ta med solo super! ;)
Hvorfor det?
Blir det Colorado Springs så er jo retur med LH fra DEN et alternativ.
Blir det Colorado Springs så er jo retur med LH fra DEN et alternativ.
Nå vet jeg ikke engang om det blir Colorado Springs, men hvis, hvorfor gå over bekken ette vann? Det er flyplass der også:p
Har forresten sjekket ut hva LH koster OSL-ORD og DEN-OSL.....de skal ha 3500kr mer enn US og det er det ikke verdt
Husk for all del å booke US Air i W eller L, ikke S, slik at du får 100 % i EuroBonus. Skulle gi ca. 12000 poeng, priser ut følgende til 6786:
Oslo, Norway to Chicago, IL: 4437 miles 13 hrs 25 min
US Airways Flight US789 on a Boeing 757 (jet) in coach class
(lunch, snack)
Departs Oslo, Norway (OSL) Thur, May 28 1:00p 8 hrs 45 min
Arrives Philadelphia, PA (PHL) 3:45p
1 adult in booking code L, covered by fare (A1) below
Layover in Philadelphia 2 hrs 10 min
US Airways Flight US701 on an Airbus A319 (jet) in coach class
Departs Philadelphia, PA (PHL) Thur, May 28 5:55p 2 hrs 30 min
Arrives Chicago, IL (ORD) 7:25p
1 adult in booking code L, covered by fare (A1) below
Chicago, IL to Los Angeles, CA: 1805 miles 6 hrs 0 min
US Airways Flight US2 on an Airbus A320 (jet) in coach class
(food for purchase)
Departs Chicago, IL (ORD) Sun, May 31 5:00a 3 hrs 46 min
Arrives Phoenix, AZ (PHX) 6:46a
1 adult in booking code L, covered by fare (B1) below
Layover in Phoenix 44 min
US Airways Flight US24 on an Airbus A319 (jet) in coach class
Departs Phoenix, AZ (PHX) Sun, May 31 7:30a 1 hr 30 min
Arrives Los Angeles, CA (LAX) 9:00a
1 adult in booking code L, covered by fare (B1) below
Note: The flight from Chicago (ORD) to Phoenix (PHX) leaves early in the morning.
Las Vegas, NV to Oslo, Norway: 5933 miles 13 hrs 40 min
US Airways Flight US820 on a Boeing 757 (jet) in coach class
(food for purchase)
Departs Las Vegas, NV (LAS) Thur, June 11 11:55a 4 hrs 36 min
Arrives Philadelphia, PA (PHL) 7:31p
1 adult in booking code W, covered by fare (A2) below
Layover in Philadelphia 1 hr 4 min
US Airways Flight US788 on a Boeing 757 (jet) in coach class
(dinner, snack)
Departs Philadelphia, PA (PHL) Thur, June 11 8:35p 8 hrs 0 min
Arrives Oslo, Norway (OSL) Fri, June 12 10:35a
1 adult in booking code W, covered by fare (A2) below
OSL US X/PHL Q115.13 US CHI 164.13LKE7SY US X/PHX US LAX 243.72LXA7NJ2Y /-LAS US X/PHL US OSL Q115.13 235.68WKE7SY NUC 873.79 END ROE 7.12825 FARE NOK 6230 XT 119ZN 38YC 48XY 34XA 218US 68AY 31XF PHL4.50
Hvis du har planer om LV, LA og SF, og i tillegg skal kjøre Highway 1, så hadde jeg flydd til LAS og leid bil der. Det tar tross alt ikke lenger tid å kjøre fra LV til LA enn det gjør å fly, når en tar innsjekking, sikkerhetskontroll og til/fra flyplasser med i beregningen. Da står dere igjen med SF-LV. Det er en tur som går gjennom flere nasjonalparker, og er absolutt en biltur som er verdt å ta med seg. Da ryker jo VX, men det er ganske stor prisforskjell på det å levere inn bil i en annen by enn den ble leid, kontra på samme plassen. Bare noen tanker fra solkysten på morgenkvisten.
Har selv ikke betalt for one-way leie i California....... Skal heller ikke i Florida
i slutten av måneden.
Husker at i California leide jeg i Ontario og leverte i SF downtown. Bilen var reg. i Oregon så de fikk sendt den i rett retning..
Takk for nyttige innspill
Slik det ser ut nå er planen noe slikt som dette
*Avreise OSL 28/5
*28-31/5 Chicago
*31/5 Fly ORD-LAX
*31/5-9/6 California (Har foreløpig ikke lagt opp noen spesiell plan her, untatt at vi skal kjøre LA-SF)
*9/6 Fly SFO-LAS
*9-11/6 Leie bil i Vegas og utforske områdene rundt omkring der
*11-13/6 Gjøre Vegas
*13/6 Fly LAS-OSL og komme hjem søndag 14
jcnorway
01-02-2009, 14:39
Takk for nyttige innspill
Slik det ser ut nå er planen noe slikt som dette
*Avreise OSL 28/5 (Himmelspretten)
*28-31/5 Chicago
*31/5 Fly ORD-LAX
*31/5-9/6 California (Har foreløpig ikke algt opp noen spesiell plan her, untatt at vi skal kjøre LA-SF)
*9/6 Fly SFO-LAS
*9-11/6 Leie bil i Vegas og utforske områdene rundt omkring der
*11-13/6 Gjøre Vegas
*13/6 Fly LAS-OSL og komme hjem søndag 14
Himmelspretten er etter min kalender på 21.mai i år :)
Spennende rute du har der!
Himmelspretten er etter min kalender på 21.mai i år :)
Spennende rute du har der!
Hmm ser det nå. (Hadde det mye greie om den kom på en fast dag istedet for å hoppe rundt omkring. Samme med påsken, som jo styrer hvilken dag Spretten faller på) Uansett er 28/5 den mest sannsynlige avreise dagen.
Eneste forskjellen blir da at jeg må ta meg 1 ekstra dag fri jobben, dvs ingen big deal
Bil i Vegas.. OK, rett til Hoover Dam :exclaimation Den har alltid vært en flaskehals for biltrafikken fra Arizona, MEN legg merke til veiprosjektet hvor de
bygger en vei høyt over dammen for de som vil komme seg rask til/fra Vegas..
Grand Canyon West Rim med det nye Skywalk platået må jo være et svært godt forslag når det gjelder steder å kjøre til. Ca.3 timers kjøring hver vei, mot nærmere 6 til South Rim.
http://www.destinationgrandcanyon.com/indexe.html
Noen innspill fra meg:
1. Jeg er ikke noen stor av San Francisco, men det er jo greit å ha vært der og sett cable cars, Alcatraz etc. Det går helt fint å ha bil også her, men vær obs på at alle sentrale hoteller tar blodpenger for parkering (tror jeg betalte 50 dollar dagen). Bodde på det nye Intercontinental SF i fjor, et hotell jeg trygt kan anbefale. Vær obs på at det er meget gufsent og kjølig i SF i juni!
2. Veien mellom LA og SF har jeg også kjørt, jeg synes det holder med én, toppen to overnattinger her, men så er jo jeg også et bymenneske og ikke typen som har alt for stor sans for småplasser som Monterey, Santa Barbara, Morro Bay etc. YMMW. Vær obs på at skogbranner kan gi stengt vei!
3. Er derimot ganske glad i LA, en by jeg aldri sier nei takk til å dra tilbake til. Den er gigantisk og bilvennlig.
4. Hva gjelder Vegas synes jeg 3 overnattinger høres bra ut, men husk at tiden går veldig fort bort til festing, gambling og laaaaange gåturer. Kan ikke se for meg at du rekker å utforske så mye av omgivelsene på den tiden du har satt av. Det er for øvrig helt prima å ha bil i Vegas, veldig greie parkeringsforhold over alt, og avstandene er store.
5. Grand Canyon, vel, ikke det største jeg har opplevd, men greit å ha sett.
Brukte Papillon fra South Rim i fjor, men det er langt fra Vegas. Se litt på muligheten fra West Rim ev andre steder!
http://www.papillon.com/
Papillon er uansett best bet....
VoiceCom
01-02-2009, 20:05
Kan anbefale å gå i Grand Canyon. Gikk fra toppen og ned, tok et bad i elva og gikk opp igjen på en dag (soloppgang til solnedgang) for en del år siden. Husker ikke hvor vi startet men det var en fantastisk opplevelse. Det var nok litt på kanten å gjøre dette på en dag (de vi traff mente vi var gale som prøvde på det) men det var helt utrolig å gå nedover i soloppgangen. Var ganske støl da vi kom opp igjen...
Husker ett skilt vi traff på: "Remember to bring plenty of water. Emergency mule service is very expensive and not always available." :)
Fantastic VoiceCom :73:... :72:Jeg kan ikke tenke tanken, men Someone er jo ung ?
VoiceCom
01-02-2009, 21:28
Hehe.
Jeg var også ung den gangen - ca 22 tenker jeg.
Hvordan er det forresten med leiebil og alder i USA? Jeg er 25 og har derfor skal ha passert grensen for å slippe tilleggsbetaling (ihvertfall i Europa). Kameraten min er derimot 24, men til gjenngjeld så har han amerikansk sertifikat. Vil det lønne seg at det er han eller jeg som leier? Begge vil uansett være sjåfører siden det blir endel kjøring.
Dessuten, noen råd om hvilke utleier det lønner seg å bruke?
Hvordan er det forresten med leiebil og alder i USA? Jeg er 25 og har derfor skal ha passert grensen for å slippe tilleggsbetaling (ihvertfall i Europa). Kameraten min er derimot 24, men til gjenngjeld så har han amerikansk sertifikat. Vil det lønne seg at det er han eller jeg som leier? Begge vil uansett være sjåfører siden det blir endel kjøring.
Dessuten, noen råd om hvilke utleier det lønner seg å bruke?
Om kameraten din skal kjøre bilen må dere belage dere på i utgangspunktet betale underage driver fee såfremt du ikke har f.eks. kupong(er) eller firma-/organisasjonstilknytning som gjør at dere slipper denne.
Leier alltid via AVIS, og kan trygt anbefale de.
Dette er sikkert Tommy777 territorium ...:9:
Om kameraten din har et amerikansk kredittkort med leiebilforsikring inkludert vil det kunne komme gunstigere ut.
Ser jo ut som Virgin er bankers, kan allikevel nevne at SFO-LAS via Yosemite og Death Valley kan være en opplevelse. Tror du er oppe i rundt 3000moh (så vidt jeg husker) i Yosemite, og under havoverflaten i Death V. Store variasjoner i landskap, temperatur m.v. dersom man har sans for litt raod-trip-aktig. Tok turen i en Convertible med god utsikt og føling med temperaturen for en god del år siden. Overnattet på motell i Bishop.
Støtter de andre her med å unngå å ha bil i SF, meget dyrt med parkering.
Ta turen på på Twin Peaks dersom været er fint, god utsikt over byen og SF Bay. Finnes også et hangarskip-museum i Oakland. Er der litt lei SF er det også mulighet for å ta BARTen over til Berkeley og kikke på campus og byen. Hender også Berkeley bader seg i sol mens tåka ligger tykk i SF.
Har bodd på Chancellor Hotel mange ganger, greit hotell som har hatt gunstige tilbudspriser/konferansepriser når jeg har vært der: http://www.chancellorhotel.com/
Alle leiebilselskapene har utleiestasjon "rett rundt hjørnet" for hotellet så det er ganske greit ifht ankomst/avgang. Også bare et par kvartaler fra BARTen som går til/fra flyplassen.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202008/DSC_0198.jpg
Chancellor Hotel..
Har bodd der selv, og det kan absolutt anbefales. Billig var det og, rett ved Union Sqaure..
Kan anbefale å gå i Grand Canyon. Gikk fra toppen og ned, tok et bad i elva og gikk opp igjen på en dag (soloppgang til solnedgang) for en del år siden. Husker ikke hvor vi startet men det var en fantastisk opplevelse. Det var nok litt på kanten å gjøre dette på en dag (de vi traff mente vi var gale som prøvde på det) men det var helt utrolig å gå nedover i soloppgangen. Var ganske støl da vi kom opp igjen...
Husker ett skilt vi traff på: "Remember to bring plenty of water. Emergency mule service is very expensive and not always available." :)
Distansene ser mye kortere ut enn de er. I _MAI_ i Az og Grand Canyon er det ganske så varmt, så hvis Someone ikke har lyst til å starte spaserturen klokken 5 om morgenen senest, tror jeg kanskje ikke dette er helt tingen. Interessert i å vite hvilken årstid VoiceCom gikk! Har selv kun vært ved Grand Canyon én gang - en kald nov/dec-dag, og gikk en times tur. Holder fint tror jeg, så kan man heller svi av noen penger på en liten flytur om man har tid og lyst. :)
Jeg har gaatt ned i Grand Canyon 3 ganger...alltid i maanedskiftet April Mai som er en utmerket tid....det er alltid en stor opplevelse aa komme ned til Colorado River...men er enig med JoeW at i slutten av Mai maaned blir det veldig varmt nede....
Det er ikke alltid varmt i slutten av mai. Jeg dro til LV i fjor rundt 21.mai, og da var det bikkjekaldt hele første uken. Under 10 grader C, og det var meldt snø rundt Grand Canyon. Det begynte ikke å varme opp ordentlig før ut i juni måned. Den samme tiden var det 30 grader i Oslo! :)
Naar vi snakker om temperaturene i Grand Canyon saa er det nede ved elven....vi hadde minus grader og sne paa toppen den ene gangen..naar vi kom ned var det 32 grader ....
Joda, skjønner det, men det var det garantert ikke den uken. Da var det kaldt og guffent over alt.
Gjennomsnitt i dalen:
http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=533420&refer=
Ja, ikke helt PHX-temperaturer tydeligvis, men nøkkelen til en lengre hike i mai tror jeg er start kl 0500AM. Jeg har tydeligvis ikke vært der nok til å kunne forutsi noe som helst - men JA, det er fantastisk hiking-terreng hvis man har tid, orker, og været er med på laget.
(De sier at "man vet man er fra Az når man aldri har vært i Grand Canyon"...)
Da var billettene bestilt. 5565kr skulle Farmer og co har for OSL-PHL-ORD, ORD-LAX og LAS-PHL-OSL, hvilket jeg kaller en bra pris. Konkurentene skulle ha vesentlig mer, så da var velget enkelt. Itillegg ble det noen dollar til den amerikanske jomfruen også. :D
Det var jo en svært så hyggelig pris!
Bra pris dette ja.
Men hva hadde prisen blitt hvis du hadde bestillt dette direkte hos US og Virgin America?
Dere får nok en kjempefin tur :-)
He he, da kom emailen fra Wias. Det blir papirbilletter:lol:
Bra pris dette ja.
Men hva hadde prisen blitt hvis du hadde bestillt dette direkte hos US og Virgin America?
VX-flighten er bestilt direkte fra deres hjemmeside. OSL-PHL-ORD, ORD-LAX og LAS-PHL-OSL er med dagens dollarkurs (tok 6,9) 300kr dyrere på US sine egne sider enn hos Wias
Go Wias:nor:up:
Tommy777
05-02-2009, 17:24
Du skal bli bra flat i raevva med US Scareways. Husk aa ta med cash ombord. Alt koster penger innenlands USA og alkohol koster bob over dammen.
Fordelen er jo at BMI gir 100% poeng i alle klasser hos USAir, saa ingen grunn til aa bekymre seg over det.
Vi faar snakkes paa MSN om hoteller, leiebiler etc
Someone, har du fått seter på US over dammen ? Ser at de har flere varianter av 752..
Greit med å sitte godt ...
Someone, har du fått seter på US over dammen ? Ser at de har flere varianter av 752..
Nåja...selv om få seter var tatt så var det ikke noen god'seter igjen. Så her handler det mest om å begrense skaden:p
...men siden jeg sparte 3000kr på å velge US, så kan jeg drikke mye brennvin for å døyve smertene:colgate:
Tommy777
06-02-2009, 02:28
Det er denne versjonen som brukes paa intercont: http://www.seatguru.com/airlines/US_Airways/US_Airways_Boeing_757-200_B.php
Merk at US ikke har noedutganger over vingen slik UA og CO har. Merk ogsaa at det ikke er dass foran doer 2L, saa jeg ville tatt rad 7 dersom jeg var dere (evt. 2 seteren paa rad 6, dog ingen vindu). Er blokkert naa, men kan kjoepes slik dersom ingen hos handlingagentene paa OSL vil hjelpe ;):
http://www.usairways.com/awa/content/traveltools/intheair/choiceseats.aspx
VoiceCom
06-02-2009, 15:55
Distansene ser mye kortere ut enn de er. I _MAI_ i Az og Grand Canyon er det ganske så varmt, så hvis Someone ikke har lyst til å starte spaserturen klokken 5 om morgenen senest, tror jeg kanskje ikke dette er helt tingen. Interessert i å vite hvilken årstid VoiceCom gikk! Har selv kun vært ved Grand Canyon én gang - en kald nov/dec-dag, og gikk en times tur. Holder fint tror jeg, så kan man heller svi av noen penger på en liten flytur om man har tid og lyst. :)
Husker ikke akkurat når på året det var, men det var ganske kaldt om morgenen da vi startet. Det var frost på bakken. Mener å huske at vi startet ca 0630 rett før solen kom opp. Det sier kanskje noe om tid på året? :)
Da har papirbilletter kommer i posten fra Mosjøen, og den første itinary changed er allerede kommet på mail, uten at jeg har klart å se noe forskjell på den i forhold til den orginale.
Itillegg må nok Odd bytte printerpatron når han kommer tilbake fra Thailand.........:p
FlightDeck
10-02-2009, 00:07
Jeg som trodde det var "forbudt" med papirbilletter nå?!
jcnorway
10-02-2009, 12:19
Fikk også papirbilletter fra Odd da jeg bestilte i november. Papirbilletter ble utstedt for strekningen HKG-BKK-KBV-HKG med Emirates og Bangkok Airways (operated by Thai). Den gang var det fortsatt bra med blekk i printeren :p
E-billettene når vel Nord-Norge etter hvert også.
Og der kom den 3. "YOUR ITINERARY HAS BEEN CHANGED" mailen siden jeg bestilte billettene....denne gangen er det LAS-PHL som har fått en litt senere avgang
Jeg som trodde det var "forbudt" med papirbilletter nå?!
Litt sent, men flyselskap har lov til å utstede, reisebyråer har ikke.. Såvidt jeg har forstått!
The Ticketor
09-03-2009, 12:34
Det stemmer det.
Siden vi egentlig ikke tenker å legge opp en fixed schedule for California oppholdet, bortsett fra et de to siste nettene skal tilbringes i San Francisco, så tror jeg ikke vi legger opp til å forhåndsbestille så mye av hotell. Men de to nettene i SF er bankers, så der er det like så greit å bestille på forhånd (skal se om jeg får sjekket ut tipset til Martin så snart jeg får tid) så der hadde det vært greit med noen anbefalinger. Kanskje ikke dumt om det er sentralt og i nærheten av en BART-stasjon
Itillegg siden vi lander i LA og begynner der så kan man like gjerne bestille hotell der også. LA er jeg relativt blank på så itillegg til konkrete hoteller, så lurer jeg også på hvilket område av byen folk her anbefaler å bo?
Chancellor Hotel er som sagt helt greit. Ikke noe fancy, men en grei seng å sove i, til en veldig grei pris. Husker jeg først bestilte til USD 200 per natt, før prisen sank til nesten det halve, og det var midt i Juli. Det ligger også veldig sentralt, og kabeltrikken går rett utenfor. Kan også anbefale Sears Fine Foods som ligger vegg-i-vegg. Spiste frokost der begge dagene, samt en middag..
I LAX har jeg bodd på Hilton Universal City. Også helt greit, etter hva jeg kan huske, og om en skal til f.eks. Universal Studios, så ligger det i gangavstand (i tillegg til at det går en shuttle, selvfølgelig :rolleyes:) (også lå HRC rett ved og ;)) Los Angeles er ellers utrolig stort, og det sies at en ikke klarer seg uten leiebil. Vi var såpass heldige at vi hadde en nordlending som privatsjåfør ;).
Los Angeles er ellers utrolig stort, og det sies at en ikke klarer seg uten leiebil. Vi var såpass heldige at vi hadde en nordlending som privatsjåfør ;).
Leiebil skal vi selvsagt ha, vanskelig å gjøre en road-trip i California uten;)
Overnatting i såvel LA som SF er og blir et luksusproblem; her bugner det av gode tilbud på mer eller mindre gode hoteller.
Anbefaler deg å følge med på travelzoo.com, de har ofte gode tilbud i disse byene. Du kan også gjøre god-kjøp på Hotwire og Priceline (se da på betterbidding.com for å ha en idé om hva du kommer til å få i så fall).
I SF er det ikke så farlig hvor du bor etter mitt skjønn, byen er relativt kompakt.
I LA vil jeg anbefale West Hollywood, evt. Beverly Hills eller Santa Monica. Tenk dog på at de fleste high-end-hoteller i disse delene av LA oftest tar betalt for parkering.
Tenkte jeg skulle foreslå Andaz West Hollywood i Los Angeles:
http://westhollywood.hyatt.com/
Er en del av Hyatt-kjeden med mer ungdommelig profil, fått gode kritikker på både Tripadvisor og FlyerTalk.
Bruk "Special offer code" ENJOY for å få 1 natt gratis hvis du booker 2 netter der akkurat nå.
Tommy777
01-04-2009, 16:37
Spennende forslag, ex_trd.
Har fulgt med denne eiendommen en stund og kommer til å teste den senere i år. Peter (Hyatt moderator på FT) arrangerer et åpningsparty sammen med Hyatt Gold Passport 30 April, dessverre er jeg opptatt den dagen.
Her er tråden om Hyatt's første Andaz:
http://www.flyertalk.com/forum/hyatt-gold-passport/887449-andaz-west-hollywood-now-accepting-reservations.html
http://www.flyertalk.com/forum/hyatt-gold-passport/914886-hyatt-andaz-west-hollywood-review-master-thread.html
Har Sebring eller Mustang aux-inngang eller en eller annen mulighet for å koble til iPod?
ETD 16 dager :)
Tommy: Hva er status på hotell i Vegas?
Mustangen har minijack inngang for tilkobling av eksterne spillere.
Ser forøvrig ut som du har en artig tur foran deg.
Var over dammen med tre venner og kjørte i fem uker for et par måneder siden selv.
Fly først BA OSL - LHR - JFK.
Kjørte derfra til Washington DC, så gjennom landet: Nashville, Memphis, Oklahoma City, Amarillo, Flagstaff, Las Vegas, Los Angeles, San Francisco for å nevne noen steder..
Fløy så VX SFO - JFK, for å senere returnere med BA JFK - LHR - OSL.
VX var helt supert som alltid! ;)
Skal du innom Grand Canyon anbefaler jeg å ta Flagstaff som utgangspunkt. Gode utsiktspunkter og nærme Grand Canyon Airport.. Leide en C206T der noe over en time.. fantastisk:)
I Las Vegas liker jeg Venetian og Wynn best. TAO Night Club på Venetian er virkelig verdt et besøk. Bestill dog bord på forhånd; en ekstrem kø der du ikke har lyst til å stå i.
Sjekk ut The Standard Downtown i LA om du har mulighet.
Et "annerledes" hotel, som virkelig er verdt et besøk.. Bor du der gir det deg også adgang til deres nokså freshe fester på taket av skyskraperen ;)
http://www.standardhotels.com/los-angeles/
My two cents..
Tommy777
12-05-2009, 16:24
Har Sebring eller Mustang aux-inngang eller en eller annen mulighet for å koble til iPod?
ETD 16 dager :)
Tommy: Hva er status på hotell i Vegas?
Nå leier ikke jeg Mustang alt for ofte, men når det gjelder amerikanske biler og aux jack begynner flere og flere å få dette. At den garantert har aux utgang tør jeg ikke påstå (det er flere leiebiler som ikke har aux enn de som har det, jeg leier bil rundt 50 ganger i året og har alltid med ipod), jeg ville spurt om de har en cab med aux hos Hertz. De har jo tusenvis av biler stående på LAX
Vegas hotell: Har Embassy til 109 reservert, men kikker hele tiden om det kommer noen bedre tilbud ;) Sender e-post dersom det popper opp noe
Vegas hotell: Har Embassy til 109 reservert, men kikker hele tiden om det kommer noen bedre tilbud ;) Sender e-post dersom det popper opp noe
Er det Manager's Reception som frister? :-)
Tommy777
12-05-2009, 17:32
Er det Manager's Reception som frister? :-)
3 timer gratis brennevin, gratis full frokost, gratis internet og at siden man er to har man ett rom hver for ca. 100USD pr. natt
I tillegg ligger det ene Embassy Suites meget godt til og har gratis shuttle til hvor som helst i Vegas
Så to Mustang Shelby GT 2008 mod. i CA som var Hertz utleie. Det er helt riktig Mustang å leie!
På turen som beskrevet i et par poster over hadde vi litt forskjellige biler. Da jeg er nokså kresen på bil er det som oftest greit å ringe over til det lokale kontoret i USA for å legge litt press på at man får den bilen man ønsker i den bestilte klassen.
Hertz har for eksempel forskjellige Mustang varianter; V6, V8 og ShelbyGT. Ingen prisforskjell på V6 og V8, men litt av en opplevelsesforskjell...
Benytter du deg av noen rabattordninger / koder hos leiebilselskapet?
Og da fikk man registrert seg hos ESTA og fikk Authorization Approved:)
Authorization Approved:)
Overrasket?
Og da er man på vei....på Flytoget i Romeriksporten akurat nå:USA
jcnorway
28-05-2009, 10:02
God tur! :USA
Vil anta 60% belegg idag God tur Someone. Vi ser frem til en heidundranses trip report fra USAturen din. :D
God tur Someone. Vi ser frem til en heidundranses trip report fra USAturen din. :D
God tur, ja, og ta notater FØR du kommer til ORD, for da går vel ting i glemmeboken :cheers: :USA
Tommy777
29-05-2009, 02:40
God tur Someone. Vi ser frem til en heidundranses trip report fra USAturen din. :D
Skal tro om noen velsignet vaar unge lovende venn med Envoy paa OSL i dag?? Ellers er han nok ganske saa lang i trynet, tom for batteri og flat i raevva naar flyet hans lander paa ORD nesten tre kvarter sen om en halvtime
Bizflyer
29-05-2009, 09:30
Jeg trodde han trivdes best bak på Reidar-klasse? ;)
Har leid bil hos Avis tidligere, men da jeg skulle booke i år kom Alamo vesentlig bedre ut for samme biltype (Pontiac G6). Ettersom vi var to som skulle kjøre bilen bestilte jeg Alamo Gold gjennom de norske hjemmesidene, ettersom denne pakken inkluderer tre sjåfører, en tank bensin pluss noe ekstra forsikring, kom da ca. like bra ut som gjennom de amerikanske sidene. Var veldig fornøyd med Alamo, men på mange flyplasser må man visst ta shuttle ut til leiebilstasjonen. På Humphrey-terminalen i MSP var den imdlertid i parkeringshuset tvers over veien for terminalen. Jeg tror for øvrig de aller fleste store leiebilselskapene ikke opererer med enveisgebyr på hele vestkysten, ikke bare CA.
Kjøring i SF er ikke på langt nær så vanskelig eller skremmende som mange vil ha det til, tvert imot syntes jeg SF var lettere å navigere i enn mange andre byer fordi kryssende gater og avenyer varsles god tid i forveien slik at du rekker å skifte fil før du kommer frem til krysset. Parkering kan sikker være problematisk og dyrt mange steder (måtte selv ut med $ 82 for valet parking i to netter i Chicago nylig), men hvis man er på et stramt budsjett eller ikke er for kresen på standarden kan jeg anbefale Travelodge like ved Market street/Castro, gratis (ihvertfall bortimot...) parkeringsplasser rett utenfor motellet og nokså sentralt, Market St. og Castro er rett rundt hjørnet. Utsikt eller concierge kan man imidlertid glemme.