PDA

View Full Version : SAS Styremøte 3feb. 2009

apron
30-01-2009, 08:22
Det ryktes om at det som vanlig er viktige beslutninger som skal fattes.

Noen som kjenner deler av agendaen og eventuelle følger beslutningene kan få?

TCAS
30-01-2009, 10:38
Vil anta at pkt 1 på agenda er "Velkommen" :)
Det er ellers innkalt til stormøte for alle selskaper (ledere etc) i SAS-Gruppen dagen etter.

OJB
30-01-2009, 10:46
Vil anta at pkt 1 på agenda er "Velkommen" :)
Det er ellers innkalt til stormøte for alle selskaper (ledere etc) i SAS-Gruppen dagen etter.

Ja , og pkt 2 er ; sitt ned.

Bizflyer
30-01-2009, 12:54
Uansett hva de skal beslutte, er det sikkert ikke positivt! :old

BF:cool2

RIBRO
30-01-2009, 13:16
Tror det er bra at det (endelig) kommer en avklaring om fremtiden.

Molinari
30-01-2009, 13:24
Tror det er bra at det (endelig) kommer en avklaring om fremtiden.

Mmmmmm - tror du det er det som kommer ut av møtet?
Tenker de vedtar å legge ned EB ;-)

sk931
30-01-2009, 13:37
Det tvivler jeg på...
Håber at der kommer en beslutning om at igen indlemme SGS i SAS
Hilsen'
Ole

RIBRO
30-01-2009, 14:07

Og så implementerer de et fordelskort basert på en suksesshistorie fra den største hotellkjeden i Norge. :-)

Molinari
30-01-2009, 14:12
Og så implementerer de et fordelskort basert på en suksesshistorie fra den største hotellkjeden i Norge. :-)

Du tenker selvfølgelig på Radisson??

Speedbird
30-01-2009, 14:18
Var på allmøte i hangaren i dag, og det snakkes mye om dystre tall og nye tiltak.

Bizflyer
30-01-2009, 14:56
At det er dystre tall i kan vel umulig være særlig konfidensielt. Måtte i tilfelle være graden av dysterhet over dem.

Tenk om heller SAS kunne prøve å snu trenden med noe positivt enn å fortsette nedturen? Gratis servering i eco, 100% opptjening kunne være noen friske tiltak for å få folk til å strømme til SAS igjen. Og da kunne man snu rød tall til blå igjen!!

Molinari
30-01-2009, 14:59
At det er dystre tall i kan vel umulig være særlig konfidensielt. Måtte i tilfelle være graden av dysterhet over dem.

Tenk om heller SAS kunne prøve å snu trenden med noe positivt enn å fortsette nedturen? Gratis servering i eco, 100% opptjening kunne være noen friske tiltak for å få folk til å strømme til SAS igjen.

*snur meg ut for å se om det regner griser*

STUER75
30-01-2009, 17:43
Regner med SGS og STS blir tatt inn i SAS igjen

storg
30-01-2009, 18:09
Hvorfor tror dere at SGS og STS skal inn igjen? Går det rykter om det?
Hva har SAS å tjene på dette? Problemet med SGS og STS er at de ikke er effektive nok. Det vil jo ikke bli noen endring på det om de blir flyttet inn i SAS. Skal SGS og STS levere som ønsket må man kutte hoder, mange hoder. Vil det gjøre noe mindre vondt hvis man er tettere inn i SAS?

EB
30-01-2009, 18:16
Skjer det så mye med EuroBonus før Miles&More overtar?

Ellers kan vel vi se til skipsfarten i Skandinavia - ikke særlig mye positivt i den bransjen heller - kutt, kutt og atter kutt er noe alle opplever i 2009

LeftSaidFred
30-01-2009, 18:17
Hva har SAS å tjene på dette? Problemet med SGS og STS er at de ikke er effektive nok. Det vil jo ikke bli noen endring på det om de blir flyttet inn i SAS. Skal SGS og STS levere som ønsket må man kutte hoder, mange hoder. Vil det gjøre noe mindre vondt hvis man er tettere inn i SAS?

Ja, administrasjonen må kuttes betydelig i STS. Har ikke noe grunnlag for å si noe om SGS.

LN-TUA
30-01-2009, 20:17
De er nok effektive nok! Problemet er prisen i forhold til konkurentene, som forøvrig i alle andre avdelinger. Og ja, flesket/admin må bort! Keep it simple, stupid!

Boeing
30-01-2009, 20:33

SGS Norge går i pluss og har vist at de kan levere varene utifra de forutsetninger flyselskapene gir dem.:nor

Tertit54
30-01-2009, 20:40
Regner med SGS og STS blir tatt inn i SAS igjen

Da kan de jo ta med seg Sas Cargo og Spirit Aircargo Handling også i samme slengen:)

storg
30-01-2009, 21:25
De er nok effektive nok! Problemet er prisen i forhold til konkurentene, som forøvrig i alle andre avdelinger. Og ja, flesket/admin må bort! Keep it simple, stupid!

Så lenge de ikke tjener penger er de ikke effektive nok. Grunnen til at de er dyrere enn konkurentene er at de ikke er effektive nok. Og ja admin er også endel av bildet. Men kuttes må det nok, hvor det får noen andre bestemme.

Vaskeball
30-01-2009, 21:29

Det har jo blitt flere "sjefer" i SGS etter at de slo sammen Widerøe og SGS uten at det hadde vært nødvendig å få fler "ledere", og de skal omrokkere på flere stillinger blant stuerne, sender visst stuere med meget høy kompetanse på rampsiden inn i bagasjesorteringsanlegget, hvor logikken ligger hen, vet ikke jeg.

Lamox
30-01-2009, 22:10
Nyhetene er HELT SIKKERT nye reduksjoner i trafikkprogrammet, HELT SIKKERT nye oppsigeler, og KANSKJE en reversering av oppsplittingen i flere selskap.

SAS har allerede reversert oppsplittingen i 3-4 AOC, og jeg ser dette som et tegn på at de kanskje ser at en fokusering på kjernevirksomheten må ha som basis en samling i ETT selskap som inkluderer operations, ground handling, cargo og teknisk. Kanskje det beste rett og slett er ETT gammeldag flyselskap, og ikke 4 små med 4-5 underliggende service selskap...?

Hvor grensen skal gå må gudene vite - jeg tror ikke catering, flybuss, hotell, flykart, flyskoler etc etc noensinne kommer tilbake, men hvis SAS skal ha kontroll på kostnadene så må de ha kontroll på kjernevirksomheten; Alt som direkte har med flyging fra A til B fra en pax sjekker inn til han forlater sin ankomsflyplass. Glad og lykkelig....!

Det jeg kanskje er mest usikker på er hvordan SAS vil organisere flyselskapene utenfor konsortiet (dvs SAS DK.NO,SV og IC). Hva skjer i baltikum, og hva er planen med WF, Blue1, Estonian etc etc...?

Den som har lever får se...

STUER75
30-01-2009, 22:11
Tror nok vi får se en opprenskning i adm i SAS og dets datterselskaper i nær fremtid.
Effektive er vi og dyre kan vi vel ikke være når flere selskaper foretrekker SGS foran andre handling agenter..
Om noen vet hva en turnaround koster SAS jamfør Norwegian og hvilken service som er inkludert eller blir tilleggsfakturert hadde det vært int. og se.
Vet SGS utfører flere tjenester uten å få betalt for det.
Er vel dette som er fordelen med å ha eget handlingselskap.

DY Tech
30-01-2009, 22:20
Ja, administrasjonen må kuttes betydelig i STS. Har ikke noe grunnlag for å si noe om SGS.

Ja, i STS er det en lang tradisjon at personer som er ubrukelige i produksjonen havner i administrativt istedet. Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.
Utrolig men sant, dette pågår fortsatt i disse sparetider. Også mye overadministrert ellers, mye dobbeltfunksjoner osv.

Martin
30-01-2009, 22:21
Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.

Kjenner en som jobber som "prosjektleder" i merking av verktøy der nede.. :p

LN-MOW
30-01-2009, 22:34
Ja, i STS er det en lang tradisjon at personer som er ubrukelige i produksjonen havner i administrativt istedet. Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.

Det gjelder ikke bare STS, gitt .......

DY Tech
30-01-2009, 22:39
Det er desverre slik i hele konsernet ja...

Og Kjos ler hele veien til banken!

kops
30-01-2009, 22:48
SGS Norge går i pluss og har vist at de kan levere varene utifra de forutsetninger flyselskapene gir dem.:nor

Kanskje fordi moderselskapet betaler handlingprisen SGS forlanger.... er vel ikke akkurat reell konkurranse om SAS handling i Norge......................

Tommy777
31-01-2009, 00:30
Skjer det så mye med EuroBonus før Miles&More overtar?

Ellers kan vel vi se til skipsfarten i Skandinavia - ikke særlig mye positivt i den bransjen heller - kutt, kutt og atter kutt er noe alle opplever i 2009

Tror du skal legge disse LH planene dine paa hylla inntill videre. LH har sine egne utfordringer og har parkert mange fly.

I tillegg er det nok tvilsomt at LH faar lov til aa kjoepe SK av konkurranse hensyn.

I tillegg skal de bli enige med danske myndigheter, som aldri kommer til aa gi opp SAS fordi de vet at CPH er verdiloes som base etter at LH tar over

EB
31-01-2009, 06:30
Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

Når KLM kunne bli kjøpt av Air France kan nok Lufthansa kjøpe SAS også. At Lufthansa parkerer fly stopper neppe oppkjøpslysten. Senest for 2 dager siden bekreftet toppsjefen i Lufthansa at SAS passer godt inn i LH-familien.

BU662
31-01-2009, 12:05
Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

...

Austrian har skjaert ned betydelig i sitt langrute nettverk, för og etter LH annonserte planer a ta over. Det du skriver er rett og slett falsk.

EB
31-01-2009, 16:22
Tja! Er det Lufthansa som har kuttet hos Austrian???

ENGM 911
31-01-2009, 16:30
Da kan de jo ta med seg Sas Cargo og Spirit Aircargo Handling også i samme slengen:)

Er det noen som vil kjøpe Cargo?

LN-MOW
31-01-2009, 17:12
Austrian har skjaert ned betydelig i sitt langrute nettverk, för og etter LH annonserte planer a ta over. Det du skriver er rett og slett falsk.

Njaaa ... ikke helt .. da jeg jobbet for dem i ATL og inntil de overtok Lauda, opererte de 3 A330 og 4 A340. Nå har de 10 maskiner - 4 777 og 6 767. Selvfølgelig er noe av dette ren charter, men vi skal heller ikke glemme at OS overhode ikke fløy intercont før sent på åttitallet da de fikk sine A310 (2 i 88, 2 i 91).

tackle55
31-01-2009, 23:00

Når KLM kunne bli kjøpt av Air France kan nok Lufthansa kjøpe SAS også. At Lufthansa parkerer fly stopper neppe oppkjøpslysten. Senest for 2 dager siden bekreftet toppsjefen i Lufthansa at SAS passer godt inn i LH-familien.

Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?

tackle55
31-01-2009, 23:08
Kanskje fordi moderselskapet betaler handlingprisen SGS forlanger.... er vel ikke akkurat reell konkurranse om SAS handling i Norge......................

SAS betaler IKKE det SGS forlanger. Vet det er harde forhandlinger om prisen, grunnen til høy pris er heller at det er mye av det noen vil kalle ekstraservice innbakt i en totalpris. En annen grunn til at SGS er dyrere enn de andre er ansiniteten på de ansatte, men denne erfaringen gir utslag i kvaliteten på leveransene. Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!

LN-RRA
01-02-2009, 00:22
Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!

Off topic fra meg, men du husker riktig:

"Emirates is delighted to announce our partnership with SAS Ground Services at London Heathrow," says Vic Sheppard, Emirates Vice President UK and Ireland. "They won the bid based on the high quality of their product."

http://www.sasground.com/sa/node.asp?node=287

kops
01-02-2009, 00:45
SAS betaler IKKE det SGS forlanger. Vet det er harde forhandlinger om prisen, grunnen til høy pris er heller at det er mye av det noen vil kalle ekstraservice innbakt i en totalpris. En annen grunn til at SGS er dyrere enn de andre er ansiniteten på de ansatte, men denne erfaringen gir utslag i kvaliteten på leveransene. Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!

Hva de gjør på LHR er vel uinteressant, dessuten har jeg aldri sagt at kvaliteten hos SGS er dårlig heller, men når det gjelder handling i Norge har det hittil vært uaktuelt å bruke annt enn SGS for SAS og da kan vel forhandlingene være hva de vil. I en reell anbudsrunde i dag er det ingen som teller ansiennitet på arbeidstakerne, oppdragsgiver setter vilkårene, klarer man ikke dem er det "takk og god natt" ganske raskt..........

Blackhawk
01-02-2009, 01:09
Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?

Njaa, riktignok ble det en såkalt "fusjon" mellom Air France
og KLM i 2004. Men rettere sagt var det Air France som
slukte KLM med hud og hår, enkelt og greit...

EB
01-02-2009, 07:55
KLM var så godt som konkurs...

apron
01-02-2009, 15:49
Det har jo blitt flere "sjefer" i SGS etter at de slo sammen Widerøe og SGS uten at det hadde vært nødvendig å få fler "ledere", og de skal omrokkere på flere stillinger blant stuerne, sender visst stuere med meget høy kompetanse på rampsiden inn i bagasjesorteringsanlegget, hvor logikken ligger hen, vet ikke jeg.

Det er vel dessverre her kjernen ligger. SGS på linjestasjoner er rimelig effektive men lider av en tung administrasjon sentralt. For SGSOSL sin del, som tilsvarer nær 50% av SGSNO, er denne for topptung med en drøss av årsverk som kun administrerer og ikke produserer. Dette er nok hovedårsaken til at SGS er 30-40% fra å være reelt konkurransekraftig.

Btw - om "gratistjenester" mellom SGS og SAS skulle prissettes ville SGS kommet i et enda dårligere lys. Når det er sagt er det vel mange av disse tjenestene flyselskapet selv kunne utført/bidratt til men kabin/pilotforeningene makter helt på egenhånd å sette stopper for fornuftige og effektive prosesser.

- Å trekke inn SGS international og kvalitet vil være det samme som at f.eks Menzies ville vært en kvalitetsleverandør og de hadde kjøpt SGSOSL. Med det mener jeg at SGS international og Menzies har samme filosofi, nemlig å kjøpe opp eksisterende organisasjoner...

Avslutningsvis er det en genistrek som er gjort av SGSNO det seneste året. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at SAS i det hele tatt tenker på å kvitte seg med en leverandør som til de grader leverer varene. Prisen blir mindre viktig i og med at kvaliteten er god. Når det gjelder SGSDK er jeg langt mer usikker.. Gudene vet hvordan kvaliteten der blir med 200 årsverk mindre, men jeg har noen antakelser :)

DY Tech
01-02-2009, 19:37
Det er vel mange som driver med "prosjekt" i SGSOSL også vil jeg anta?

Nick Figaretto
01-02-2009, 20:46
Når det er sagt er det vel mange av disse tjenestene flyselskapet selv kunne utført/bidratt til men kabin/pilotforeningene makter helt på egenhånd å sette stopper for fornuftige og effektive prosesser. Kan du gi noen eksempler på dette?

apron
01-02-2009, 21:39
Kan du gi noen eksempler på dette?

Eksemplene er nok mange, her er et fåtall;

Tildels doble prosesser ved T/A checks - bør ligge hos flight deck alene.

Avlesing av remaining fuel - bare tullball at SGS skal lese av.

T/A cleaning - for liten grad utført av kabin.

Kabin mere delaktige i boarding/deboarding

..er rimelig sikker på at mange kan bygge på listen..(selv om det sikkert er diskusjoner som dukker opp rundt punkter..)

Nick Figaretto
01-02-2009, 21:52
Jeg er bare interessert i å få laget den listen så lang som overhodet mulig, så lenge den beskriver reelle forhold. Selv om mange punkter helt sikkert kan diskuteres. Jeg vet for eksempel at kabinen i langt større grad nå enn før er delaktige i cleaning og at mange er veldig flinke til å delta aktivt i å få boarding/deaboarding til å gå raskt og effektivt, særlig gjennom TAC.

Om det finnes mange ting som blir gjort dobbelt eller som flight deck/kabin kunne ha gjort selv som man betaler SGS for å gjøre, og allikevel oppnå samme resultat i form av turn aroundtid etc., sier det seg selv at det er helt unødvendig.

Om det er flere SGS'ere som har inputs, er det bare å fôre på i denne tråden, så skal det bringes videre.

gustavf
01-02-2009, 21:53

For å si det med George Orwell: "All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Selvfølgelig var det en fusjon mellom to likeverdige parter. Minst like selvfølgelig, så var det alt annet enn det.

CK
02-02-2009, 06:55
Det blir spennende å høre hva som skjer. For én gangs skyld i SAS er det svært få som vet hva som vil bli presentert, først til de 100+ øverste lederne i konsernet på tirsdag kveld og så til pressen og oss vanlige dødlige på onsdag morgen kl.09:00 (da er jeg på vei inn mot LCY så det blir vel å slå på iPhone så raskt som over hodet mulig etter landing...). De få som vet holder helt kjeft og media har for en gangs skyld ikke fått snusen i hva som er på gang. Mange har sine teorier (jeg også, men de holder jeg for meg selv), men jeg er av den oppfatningen - iallefall blant de jeg snakker med - at folk flest bare venter. Å holde på å spekulere og lure og undre tjener ikke til noe, så jeg føler at det er business as usuall, med oppbrettede ermer og stå-på-vilje. Vi må snu skuta! Det er imidlertid en gjengs oppfatning at NÅ MÅ noe skje! Vi hadde forventninger rundt styremøtet før jul, så var det styremøtet i januar og nå er 03FEB D-dagen. Om det ikke kommer noe med substans nå heller, kan det tenkes at håpløsheten slår ut en del.

Bizflyer
02-02-2009, 12:11
På Takeoff.dk spekuleres det:

Store ændringer på vej i SAS
Ledelsen koncentreres i Stockholm, og de enkelte lande mister som følge heraf selvstændighed. - 89 procent af læserne tror også på denne ændring på styremødet i dag

Hele linken: http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=19831

tackle55
02-02-2009, 13:23

..er rimelig sikker på at mange kan bygge på listen..(selv om det sikkert er diskusjoner som dukker opp rundt punkter..)

T/A check bør vel utføres av de/den som har muligheten til en runde rund flyet etter at alle prosseser er ferdige, og alt utstyr kjørt bort, kan tross alt ha oppstått en flyskade etter at flight deck har hatt sin runde.

Remaining fuel er borte for lenge siden, om det da ikke er trafikk som gjør det. Men mener at det kunn er aktuell fuel som blir lest av.

Har selv opplevd at kabin står i gaten ved boarding, hva mer mener du de skal gjøre, noen må tross alt være i flyet også.

Blackhawk
02-02-2009, 15:01
Ryktene har nå også nådd Boarding:

Foran styremøtet 3. februar:

SAS-ansatte vil slå sammen selskapene

Talsmenn for fagforeningene i SAS-konsernet ønsker å slå de nasjonale flyselskapene i Danmark, Sverige og Norge sammen til ett stort skandinavisk flyselskap.

Les hele saken her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=35037

MD11
02-02-2009, 15:17

Hvordan skal kabin delta mer i boarding/deboarding?

LN-MOW
02-02-2009, 15:18
Blir litt matt over slik tankegang:

Han får støtte av senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, som heller ikke synes det er noen god ide å "skru klokken tilbake".

Er det ikke lov å gå tilbake til noe som faktisk funket?

LN-MOW
02-02-2009, 15:21
Hvordan skal kabin delta mer i boarding/deboarding?

Med minimum crew i kabinen, er det vanskelig for crew å hjelpe i gaten. Tidligere var det alltid flere ombord, og da hadde de ressurser å avse. Ved bruk av begge dører hadde de også en under vingen.

storg
02-02-2009, 15:26
Blir litt matt over slik tankegang:

Er det ikke lov å gå tilbake til noe som faktisk funket?

Hvordan kan du påstå at det ikke funket. Endringen ble jo gjort for å synliggjøre kostnader. Og fordi man ikke tjente penger. Da som nå. Men det har vel ikke gitt den effekt man håpet på.

Når man kommer med argumentet om å slå sammen de forskjellige enhetene for å få mindre overhead så er det ikke slik at man ikke kan løse dette uten fusjon. Man har lov til å samordne funksjoner osv. HR for hele SAS Scandinavia osv. Noe dobbelt blir man nødt til å ha uansett. Man opperere tross alt i tre land med forskjellig lovgivning.

LN-MOW
02-02-2009, 15:31
Endringen ble jo gjort for å synliggjøre kostnader. Og fordi man ikke tjente penger. Da som nå. Men det har vel ikke gitt den effekt man håpet på.

Var det nødvendig å gå til slike ekstremiteter for å synliggjøre kostnadene da? Og hvordan er kostnader mer synlige i en organisasjon som blir splittet i fire enn i en? Selv en sofaøkonom som meg ser jo at dette bare gir høyere kostnader, mer byråkrati og lavere produktivitet!

Hvordan kan du påstå at det ikke funket. --- Men det har vel ikke gitt den effekt man håpet på.

Det tar jeg som et bevis på at du er enig med meg i at det ikke funket .. ;)

storg
02-02-2009, 16:27
Var det nødvendig å gå til slike ekstremiteter for å synliggjøre kostnadene da? Og hvordan er kostnader mer synlige i en organisasjon som blir splittet i fire enn i en? Selv en sofaøkonom som meg ser jo at dette bare gir høyere kostnader, mer byråkrati og lavere produktivitet!

Det behøver ikke å gi høyere kostander. Ofte er det lettere å stille ledere og deler av organisajsone til ansvar for sine egne tall, når det blir gjort tydelig hva som hører til hvor. Og av diverse indre politiske årsaker, kan det være ok å splitte opp selskapene. Og man vil ha like store kordineringsutfordringer i et stort SAS.

Det tar jeg som et bevis på at du er enig med meg i at det ikke funket .. ;)

Jeg er enig i at man ikke har spart nok penger. Men at det er selskapsstrukturen som er feil, det er jeg ikke sikker på. Jeg vet ikke hvor stor SAS administrasjonen er, men hvis den bare er små feit så vil ikke en effektivisering her alene redde SAS. Da må det hardere lut til.

MD11
02-02-2009, 16:38
Med minimum crew i kabinen, er det vanskelig for crew å hjelpe i gaten. Tidligere var det alltid flere ombord, og da hadde de ressurser å avse. Ved bruk av begge dører hadde de også en under vingen.

Det er det jeg også mener, derfor kan ikke cabin crew i dag brukes på oppgaver utenfor kabinen. Så hvor skal de delta apron?

Bizflyer
02-02-2009, 16:40
La merke til at Styreformann Schur ikke hadde tenkt å høre på pilotenes råd i saken. Han konstaterte bare at han synes at pilotene skulle konsentrere seg om å fly så skulle ledelsen drive virksomheten.

Det lyder en smule arrogant i mine ører!!

GFL
02-02-2009, 16:41
Det vil si at flygerne gjør en veldig bra jobb, og ledelsen en særdeles dårlig jobb. Glad jeg ikke har kjøpt noen aksjer i SAS, for hvis man følger den har ledelsen/styret gjort en dårlig jobb de siste årene.

LTH
02-02-2009, 16:52
Har ikke dette noe med Lufthansa å gjøre da? Jeg har ingen anelse altså, men tippe kan man jo gjøre;)

EB
02-02-2009, 21:03
Nå er det nødvendigvis ikke så dumt at "skomaker`n blir ved sin lest" også om det er snakk om piloter og ledelse...Det er vel en grunn til at man valgte det ene fremfor det andre - eller?

Flyer
02-02-2009, 22:38
Glad jeg ikke har kjøpt noen aksjer i SAS, for hvis man følger den har ledelsen/styret gjort en dårlig jobb de siste årene.

..og da har i så fall ledelsen i Norwegian gjort en enda dårligere jobb, siden den aksjen har falt langt mer enn SAS? Bjørn Kjos har gjort en kanon jobb med Norwegian, selv om aksjekursen er torpedert det siste året. Kursen er altså ikke en veldig god målestokk i disse dager for dyktig lederskap.

GFL
02-02-2009, 23:41
..og da har i så fall ledelsen i Norwegian gjort en enda dårligere jobb, siden den aksjen har falt langt mer enn SAS? Bjørn Kjos har gjort en kanon jobb med Norwegian, selv om aksjekursen er torpedert det siste året. Kursen er altså ikke en veldig god målestokk i disse dager for dyktig lederskap.

Det er sant, men nå er ikke Norwegian så langt fra utgangspunktet far den prisen de ble notert på børs med. NAS har har sitt laveste punkt på drøyt 7 kr, og har vel vært oppe på 170 kr. Med en 70% nedgang det siste året.

Men siden det her gjelder SAS, så er det påtide med en oppryddning og tiltak fra ledelsen. Fjerne denne konkurstrusselen som har hengt over de i en lang periode....De har jo latt NAS fått slippe til altfor lett de siste årene...

apron
02-02-2009, 23:55
Det er det jeg også mener, derfor kan ikke cabin crew i dag brukes på oppgaver utenfor kabinen. Så hvor skal de delta apron?

Skal ikke lage noen langdryg diskusjon ut av uttalelsen om at kabin kan delta mere under bakkestopp, men definisjonen av minimum crew er ikke den samme i luften som på parkstand, er den vel?

EB
03-02-2009, 06:43
Hørte på NRK P1 06:30 at nå støtter den norske fagforeningen til pilotene en resentralisering til Stockholm.

haavig
03-02-2009, 07:41
Og underskuddet er i følge kommunikasjonsdirektøren 6 milliarder kroner, hvorav 5 av disse 'skyldes' Spanair.

EB
03-02-2009, 07:57
....og 3000 må gå. Nå skal det være "Core SAS".

MD11
03-02-2009, 09:03
Skal ikke lage noen langdryg diskusjon ut av uttalelsen om at kabin kan delta mere under bakkestopp, men definisjonen av minimum crew er ikke den samme i luften som på parkstand, er den vel?

Det er den absolutt. Det er ikke anledning til og forlate flyet under bakkestopp så lenge det er deboarding eller boarding på gang. Derfor kan ikke kabinpersonalet delta i andre oppgaver så lenge det er minimum crew ombord.

apron
03-02-2009, 09:31
Det er den absolutt. Det er ikke anledning til og forlate flyet under bakkestopp så lenge det er deboarding eller boarding på gang. Derfor kan ikke kabinpersonalet delta i andre oppgaver så lenge det er minimum crew ombord.

Huffamei - det var ikke hit jeg ville..når du sier absolutt;
..frykter nok isåfall er det definisjonen fra SAS du sikter til og ikke EU OPS regelverket. Unntaket er vel om det foregår fuelling m/pax ombord, ellers vil ett crewmember pr. 50 (or fraction of) være tilstrekkelig, som igjen fristiller f.eks 1 av 3 kabincrew med under 100 i kabinen. Med en kabinfaktor på for tiden 56% kan dette være relevant.

Blackhawk
03-02-2009, 13:12
Spiller ingen rolle om maskinen er 90%, 56%, eller 20% full. I følge myndighets-
pålagte krav; må det være ÉN stk. CC pr. (inntil) 50 seter, er lenge siden
regelen var pr. 50 pax.

scandi
03-02-2009, 13:31

For å (prøve å:drunk:) klare opp litt:

Mange år siden det var 1 cc pr 50 pax, ikke innstallerte seter.

Inntil ifjor, var det forskjell på boarding crew og flight crew, og det var da ihht innstallerte seter.
1 cc for første 100 pax, deretter 1 cc pr 50 pax for boarding.
1 cc pr 50 pax ved flight.
Dette gjorde at det var mulig å ha 2 crew under boarding, og feks 1 under vinge ved deboarding/boarding, mens 3 cc under flight (eks med 150 seter).

Nå er det JAROPS som tilsier at det IKKE er forskjell. Flight og boardingcrew er det samme. 1 cc pr 50 pax, og cc i henhold til antall seter ombord, ikke antall pax ombord.

apron
03-02-2009, 15:39
For å (prøve å:drunk:) klare opp litt:

Mange år siden det var 1 cc pr 50 pax, ikke innstallerte seter.

Inntil ifjor, var det forskjell på boarding crew og flight crew, og det var da ihht innstallerte seter.
1 cc for første 100 pax, deretter 1 cc pr 50 pax for boarding.
1 cc pr 50 pax ved flight.
Dette gjorde at det var mulig å ha 2 crew under boarding, og feks 1 under vinge ved deboarding/boarding, mens 3 cc under flight (eks med 150 seter).

Nå er det JAROPS som tilsier at det IKKE er forskjell. Flight og boardingcrew er det samme. 1 cc pr 50 pax, og cc i henhold til antall seter ombord, ikke antall pax ombord.

...JAR OPS har byttet navnt til EU OPS - innholdet er vel rimelig likt. Likefullt fra revisjonen 20aug.2008 står det som beskrevet over (OPS 1.990) om minimum crew hvor det refereres til installerte seter. Dette gjelder ikke på bakken.
OPS 1.311 omhandler minimum crew ved bakkestopp og overstyrer OPS 1.990 såfremt det ikke fuelles med pax ombord.

I all hovedsak er kravet at det skal være et crewmedlem ved hvert par av dører (1xFWD + 1xAFT=2), så fremt det er under 100 pax ombord. Dette betyr igjen at minimum crew under groundstop er styrt av passasjerer ombord og ikke seter...

Discus
03-02-2009, 16:03
Så kan vi holde oss til saken her. Hvis noen vil diskutere crew-regler så lag en egen tråd :exclaimation

apron
03-02-2009, 16:20
...fullstendig enig - dog var avsporingen (e) kun et tilsvar til påstanden om at crew ikke kan bidra til mere (kostnads)effektive prosesser på bakken. Ergo derier det seg ikke om crewregler - kun tolkningene

sail4fun
08-02-2009, 15:22
SAS Core på DR P1
Det engang så stolte skandinaviske luftfartsselskab SAS kom ud af 2008 med et katastrofalt underskud på over 4,4 milliarder kroner - til sammenligning havde SAS et overskud på 443 millioner kroner i 2007.

- Vi har afleveret et rædselsfuldt regnskab, det kan ikke bortforklares og skal ikke bortforklares, siger bestyrelsesformand i SAS Fritz Schur til P1 Business.

http://www.dr.dk/P1/P1Business/Udsendelser/2009/02/05151040.htm

sail4fun
08-02-2009, 17:45
- SAS trenger en ny Jan Carlzon
Det nye SAS trenger en person som står frem og fronter selskapet, mener kommunikasjonsrådgiver

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1603352.ece?jgo=dne

sk931
10-02-2009, 16:27
SK937 CPH-SEA-CPH lukkes...Det sker til november....
Jeg har oplysningen fra en kilde i LAX, som har den fra en os SAS i SEA
Hilsen
ole

Tommy777
10-02-2009, 16:29
SK937 CPH-SEA-CPH lukkes...Det sker til november....
Jeg har oplysningen fra en kilde i LAX, som har den fra en os SAS i SEA
Hilsen
ole

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41927