Someone
29-01-2009, 23:47
Da var det omsider tid for å få prøvet ut Swiss sitt intra-europeiske business class produkt og denne gangen skulle turen gå via Zurich til München. Siden Swiss dessverre ikke flyr til OSL betydde det at man måtte komme seg til en annen flyplass og da passet det best med CPH denne gangen.
Siden jeg hadde billetter med 09:35 avgangen til LX fra CPH valgte jeg å ta første SAS flyet OSL-CPH for å ha litt å gå på siden jeg reiste på separate billetter. Det betydde avgang fra OSL 06:15 og det gjorde vondt da klokka ringte 04:45 om morgenen. Hadde bestilt en taxi som tok meg til Oslo S og som så vanlig var det å ta Flytoget opp til Oslo S.
Hadde sjekket inn på nettet dagen før og valgt meg sete 7F på 737-800en som skulle ta meg på CPH. Fikk printet ut boarding card og med nærmest null kø gjennom security tok det ikke lange tiden før jeg var på vei mot gaten, og takket være god timing var det ikke lenge å vente før det ble bording. Flyet var vel kanskje 60% fullt og ikke overaskende på en inneklemt fredag som dette var så var det stort sett fritidsreisende ombord. Push-back på tid, om ikke før og etter en kort de-icing var LN-RPL på vei mot Kongens by
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1041.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1042.jpg
Da jeg ikke hadde spist noe frokost og er av typen som liker å starte dagen med en matbit ble det å kjøpe seg litt frokost ombord
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1043.jpg
Hyggelig crew ombord og de var langt mer morgenfriske enn undertegnede og som i de fleste av mine siste SAS flighter landet vi også denne gang før rutetiden. Siden jeg ikke hadde tilgang til printer da jeg sjekket inn måtte jeg ta en tur via transfer skiltet for å få skrevet ut dette. Null kø i Novia skranken og to Swiss boarding card med henholdvis 1A og 1F var i min besittelse. Siden jeg da hadde en liten stund før flyet skulle gå ble det da å gå innom SAS Business Lounge for å få seg litt mat og drikke.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1044.jpg
Relativt folketomt, men det var fyr på peisen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1045.jpg
Siden Sveits ennå ikke har blitt integrert i Schengen var det så å bevege seg ut til C-piren da boarding begynte for å gå ombord i en av Swiss sine Airbus 320 som nettopp hadde kommet fra ZRH. SAS og LX samerbeider på CPH-ZRH og har delt markedet mellom seg med 3 daglige avganger hver. 3 rader biz hvor vi i starten var 5 stykker, men like før pushback kom det 3 stykker til som av en eller annen grunn valgte eller ble satt på samme 3 seteren (Swiss har som de fleste andre blokkert midtsetet i business). Bak i kabinen mener jeg det var ca 70% belegg litt fritt etter hukommelsen. Avgang på rute og benplassen på bulk-head var godkjent og etter å fått de nødvendige beskjede på x-antall språk var vi i luften. (Jeg valgte rad 1 på utreisen og rad 2/3 på hjemreisen nettopp for å kunne sammenligne bulk-head vs vanlig rader ombord hos Swiss)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1046.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1051.jpg
Swiss har både ombord og på bakken et stilfullt og rent interiør hvor fargene brunt, oker og hvitt dominerer. Selv om dette flyet var levert til Swissair for over 12 år siden var det tydeligvis pusset opp siden det og fremstod som nytt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1050.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1050.jpg
Opp i luften var det tid for frokost og med såpass få passasjerer foran ble vognen droppet og mat og drikke båret ut fra galley. Frokosten bestod av frukt og en slags kald muesli grøt og man fikk kaffe/te av skikkelige kopper
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1048.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1049.jpg
Ved ankomst på ZRH parkerte vi relativt langt utpå A-piren som LX bruker til sine intra-Europeiske flygninger. Hadde ikke allverdens tid i ZRH men rakk en rask tur innen Swiss Lounge hvor de reklamerer med at de har verdens lengste bar, uten at jeg er helt sikker på om det stemmer, men jeg fikk uansett tatt meg en øl der. (Vil komme med mer detaljert lounge beskrivelse i retur rapporten)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1052.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1053.jpg
Så var det tid for flighten videre til München. Mellom ZRH og MUC har jeg inntrykk av at de fleste av LX sine flygninger er med Avro 100 og det var det også denne gangen. For å komme ut til gateområdet igjen måtte jeg gjennom security igjen og på tross av Fast Track så var det en 5 minutter å vente. Så bare det ned i kjelleren til bussgatene og etter å ha kjørt litt sikksakk mellem diverse Avroer fant vi riktige og jeg kunne gå ombord og sette meg i sete 1F. Drikkeflasken med vann man ser i bladlommen er standard på business på intra-europeisk hos Swiss og på samtlige av mine flygninger så fikk man en før avgang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1054-1.jpg
Var relativt trøtt og sovnet derfor like etter avgang og våknet ikke før maten var delt ut. Men det gjorde ingen ting og CAen spurte om jeg var sulten da han så jeg var våken og kom straks med mat til meg og. Maten på denne flighten bestod vel egentlig av "alt" mulig. Alt fra frukt til sushi
Alpene l lå badet i sol, mens lavlandet lå innhyldet i skyer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1056-1.jpg
2 av 5 APUer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1057-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1055-1.jpg
Landet på tid og ble parkert på en bussgate bak terminalen og kjørt så hele veien rundt til en inngang med passkontroll. Så var det rett til stasjonen og toget inn til byen. Det var forresten en ombord som trolig skulle videre med LH på 1.klasse for han slapp å ta bussen og ble istedet hentet av en Mercedes S-klasse om LH bruker for å kjøre 1.klasse passasjerene sine med
Siden jeg hadde billetter med 09:35 avgangen til LX fra CPH valgte jeg å ta første SAS flyet OSL-CPH for å ha litt å gå på siden jeg reiste på separate billetter. Det betydde avgang fra OSL 06:15 og det gjorde vondt da klokka ringte 04:45 om morgenen. Hadde bestilt en taxi som tok meg til Oslo S og som så vanlig var det å ta Flytoget opp til Oslo S.
Hadde sjekket inn på nettet dagen før og valgt meg sete 7F på 737-800en som skulle ta meg på CPH. Fikk printet ut boarding card og med nærmest null kø gjennom security tok det ikke lange tiden før jeg var på vei mot gaten, og takket være god timing var det ikke lenge å vente før det ble bording. Flyet var vel kanskje 60% fullt og ikke overaskende på en inneklemt fredag som dette var så var det stort sett fritidsreisende ombord. Push-back på tid, om ikke før og etter en kort de-icing var LN-RPL på vei mot Kongens by
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1041.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1042.jpg
Da jeg ikke hadde spist noe frokost og er av typen som liker å starte dagen med en matbit ble det å kjøpe seg litt frokost ombord
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1043.jpg
Hyggelig crew ombord og de var langt mer morgenfriske enn undertegnede og som i de fleste av mine siste SAS flighter landet vi også denne gang før rutetiden. Siden jeg ikke hadde tilgang til printer da jeg sjekket inn måtte jeg ta en tur via transfer skiltet for å få skrevet ut dette. Null kø i Novia skranken og to Swiss boarding card med henholdvis 1A og 1F var i min besittelse. Siden jeg da hadde en liten stund før flyet skulle gå ble det da å gå innom SAS Business Lounge for å få seg litt mat og drikke.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1044.jpg
Relativt folketomt, men det var fyr på peisen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1045.jpg
Siden Sveits ennå ikke har blitt integrert i Schengen var det så å bevege seg ut til C-piren da boarding begynte for å gå ombord i en av Swiss sine Airbus 320 som nettopp hadde kommet fra ZRH. SAS og LX samerbeider på CPH-ZRH og har delt markedet mellom seg med 3 daglige avganger hver. 3 rader biz hvor vi i starten var 5 stykker, men like før pushback kom det 3 stykker til som av en eller annen grunn valgte eller ble satt på samme 3 seteren (Swiss har som de fleste andre blokkert midtsetet i business). Bak i kabinen mener jeg det var ca 70% belegg litt fritt etter hukommelsen. Avgang på rute og benplassen på bulk-head var godkjent og etter å fått de nødvendige beskjede på x-antall språk var vi i luften. (Jeg valgte rad 1 på utreisen og rad 2/3 på hjemreisen nettopp for å kunne sammenligne bulk-head vs vanlig rader ombord hos Swiss)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1046.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1051.jpg
Swiss har både ombord og på bakken et stilfullt og rent interiør hvor fargene brunt, oker og hvitt dominerer. Selv om dette flyet var levert til Swissair for over 12 år siden var det tydeligvis pusset opp siden det og fremstod som nytt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1050.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1050.jpg
Opp i luften var det tid for frokost og med såpass få passasjerer foran ble vognen droppet og mat og drikke båret ut fra galley. Frokosten bestod av frukt og en slags kald muesli grøt og man fikk kaffe/te av skikkelige kopper
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1048.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1049.jpg
Ved ankomst på ZRH parkerte vi relativt langt utpå A-piren som LX bruker til sine intra-Europeiske flygninger. Hadde ikke allverdens tid i ZRH men rakk en rask tur innen Swiss Lounge hvor de reklamerer med at de har verdens lengste bar, uten at jeg er helt sikker på om det stemmer, men jeg fikk uansett tatt meg en øl der. (Vil komme med mer detaljert lounge beskrivelse i retur rapporten)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1052.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1053.jpg
Så var det tid for flighten videre til München. Mellom ZRH og MUC har jeg inntrykk av at de fleste av LX sine flygninger er med Avro 100 og det var det også denne gangen. For å komme ut til gateområdet igjen måtte jeg gjennom security igjen og på tross av Fast Track så var det en 5 minutter å vente. Så bare det ned i kjelleren til bussgatene og etter å ha kjørt litt sikksakk mellem diverse Avroer fant vi riktige og jeg kunne gå ombord og sette meg i sete 1F. Drikkeflasken med vann man ser i bladlommen er standard på business på intra-europeisk hos Swiss og på samtlige av mine flygninger så fikk man en før avgang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1054-1.jpg
Var relativt trøtt og sovnet derfor like etter avgang og våknet ikke før maten var delt ut. Men det gjorde ingen ting og CAen spurte om jeg var sulten da han så jeg var våken og kom straks med mat til meg og. Maten på denne flighten bestod vel egentlig av "alt" mulig. Alt fra frukt til sushi
Alpene l lå badet i sol, mens lavlandet lå innhyldet i skyer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1056-1.jpg
2 av 5 APUer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1057-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1055-1.jpg
Landet på tid og ble parkert på en bussgate bak terminalen og kjørt så hele veien rundt til en inngang med passkontroll. Så var det rett til stasjonen og toget inn til byen. Det var forresten en ombord som trolig skulle videre med LH på 1.klasse for han slapp å ta bussen og ble istedet hentet av en Mercedes S-klasse om LH bruker for å kjøre 1.klasse passasjerene sine med