PDA

View Full Version : Med Swiss i C til MUC


Someone
29-01-2009, 23:47
Da var det omsider tid for å få prøvet ut Swiss sitt intra-europeiske business class produkt og denne gangen skulle turen gå via Zurich til München. Siden Swiss dessverre ikke flyr til OSL betydde det at man måtte komme seg til en annen flyplass og da passet det best med CPH denne gangen.

Siden jeg hadde billetter med 09:35 avgangen til LX fra CPH valgte jeg å ta første SAS flyet OSL-CPH for å ha litt å gå på siden jeg reiste på separate billetter. Det betydde avgang fra OSL 06:15 og det gjorde vondt da klokka ringte 04:45 om morgenen. Hadde bestilt en taxi som tok meg til Oslo S og som så vanlig var det å ta Flytoget opp til Oslo S.

Hadde sjekket inn på nettet dagen før og valgt meg sete 7F på 737-800en som skulle ta meg på CPH. Fikk printet ut boarding card og med nærmest null kø gjennom security tok det ikke lange tiden før jeg var på vei mot gaten, og takket være god timing var det ikke lenge å vente før det ble bording. Flyet var vel kanskje 60% fullt og ikke overaskende på en inneklemt fredag som dette var så var det stort sett fritidsreisende ombord. Push-back på tid, om ikke før og etter en kort de-icing var LN-RPL på vei mot Kongens by

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1041.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1042.jpg

Da jeg ikke hadde spist noe frokost og er av typen som liker å starte dagen med en matbit ble det å kjøpe seg litt frokost ombord
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1043.jpg

Hyggelig crew ombord og de var langt mer morgenfriske enn undertegnede og som i de fleste av mine siste SAS flighter landet vi også denne gang før rutetiden. Siden jeg ikke hadde tilgang til printer da jeg sjekket inn måtte jeg ta en tur via transfer skiltet for å få skrevet ut dette. Null kø i Novia skranken og to Swiss boarding card med henholdvis 1A og 1F var i min besittelse. Siden jeg da hadde en liten stund før flyet skulle gå ble det da å gå innom SAS Business Lounge for å få seg litt mat og drikke.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1044.jpg

Relativt folketomt, men det var fyr på peisen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1045.jpg

Siden Sveits ennå ikke har blitt integrert i Schengen var det så å bevege seg ut til C-piren da boarding begynte for å gå ombord i en av Swiss sine Airbus 320 som nettopp hadde kommet fra ZRH. SAS og LX samerbeider på CPH-ZRH og har delt markedet mellom seg med 3 daglige avganger hver. 3 rader biz hvor vi i starten var 5 stykker, men like før pushback kom det 3 stykker til som av en eller annen grunn valgte eller ble satt på samme 3 seteren (Swiss har som de fleste andre blokkert midtsetet i business). Bak i kabinen mener jeg det var ca 70% belegg litt fritt etter hukommelsen. Avgang på rute og benplassen på bulk-head var godkjent og etter å fått de nødvendige beskjede på x-antall språk var vi i luften. (Jeg valgte rad 1 på utreisen og rad 2/3 på hjemreisen nettopp for å kunne sammenligne bulk-head vs vanlig rader ombord hos Swiss)

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1046.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1051.jpg

Swiss har både ombord og på bakken et stilfullt og rent interiør hvor fargene brunt, oker og hvitt dominerer. Selv om dette flyet var levert til Swissair for over 12 år siden var det tydeligvis pusset opp siden det og fremstod som nytt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1050.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1050.jpg

Opp i luften var det tid for frokost og med såpass få passasjerer foran ble vognen droppet og mat og drikke båret ut fra galley. Frokosten bestod av frukt og en slags kald muesli grøt og man fikk kaffe/te av skikkelige kopper
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1048.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1049.jpg

Ved ankomst på ZRH parkerte vi relativt langt utpå A-piren som LX bruker til sine intra-Europeiske flygninger. Hadde ikke allverdens tid i ZRH men rakk en rask tur innen Swiss Lounge hvor de reklamerer med at de har verdens lengste bar, uten at jeg er helt sikker på om det stemmer, men jeg fikk uansett tatt meg en øl der. (Vil komme med mer detaljert lounge beskrivelse i retur rapporten)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1052.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1053.jpg

Så var det tid for flighten videre til München. Mellom ZRH og MUC har jeg inntrykk av at de fleste av LX sine flygninger er med Avro 100 og det var det også denne gangen. For å komme ut til gateområdet igjen måtte jeg gjennom security igjen og på tross av Fast Track så var det en 5 minutter å vente. Så bare det ned i kjelleren til bussgatene og etter å ha kjørt litt sikksakk mellem diverse Avroer fant vi riktige og jeg kunne gå ombord og sette meg i sete 1F. Drikkeflasken med vann man ser i bladlommen er standard på business på intra-europeisk hos Swiss og på samtlige av mine flygninger så fikk man en før avgang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1054-1.jpg

Var relativt trøtt og sovnet derfor like etter avgang og våknet ikke før maten var delt ut. Men det gjorde ingen ting og CAen spurte om jeg var sulten da han så jeg var våken og kom straks med mat til meg og. Maten på denne flighten bestod vel egentlig av "alt" mulig. Alt fra frukt til sushi

Alpene l lå badet i sol, mens lavlandet lå innhyldet i skyer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1056-1.jpg

2 av 5 APUer
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1057-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1055-1.jpg

Landet på tid og ble parkert på en bussgate bak terminalen og kjørt så hele veien rundt til en inngang med passkontroll. Så var det rett til stasjonen og toget inn til byen. Det var forresten en ombord som trolig skulle videre med LH på 1.klasse for han slapp å ta bussen og ble istedet hentet av en Mercedes S-klasse om LH bruker for å kjøre 1.klasse passasjerene sine med

Someone
29-01-2009, 23:48
München var en by som absolutt var verdt et besøk som både Deutches Museum, BMW Velt og BMW Museet ble besøkt

Hadde ikke hatt noe imot å hatt denne under panseret...507hk er akurat passe (sitter i M5 og M6)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1060-1.jpg

BMWSauber F1
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1062-1.jpg

Vil ha!!!
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1065-1.jpg

Denne også
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1066-1.jpg

BMW var opprinnelig en flymotor produsent
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1069-1.jpg

Fra gammelt til eldgammelt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1068-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1070-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1071.jpg

Klassikere
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1073.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1079.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1080.jpg

Samling 7-serier
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1077.jpg

Someone
29-01-2009, 23:48
Så var det tid for hjemturen. Tok en taxi til Hauptbahnhof for å ta toget til MUC, på samme måte som på veien til. Vurderte å gå innom spotterplassen på stoppet før MUC, men siden det var surt og kaldt så droppet jeg det og gikk istedet rett til innsjekk. Puttet inn bonuskortet i automaten og den spyttet ut 2 stykk boarding card, men uten at jeg kunne velge sete, hvilket betydde jeg måtte innom innsjekkingskranken for å få de setet jeg ville ha. Uansett så var det ingen kø på LHs business check in så det var fort gjort

Null kø hverken gjennom vanlig security eller fast track, men siden det lå rød løper gjennom fast track så fallt valget på det:p Gikk så å satte meg i LHs Business Loung og tok meg litt mat å drikke. Bortsett fra at det har det meste av drikke, inkludert sprit, så er jeg ikke så begeistret for denne. Utvalget av mat og snack er dårlig og den er relativt kald og steril
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1082.jpg

Boarding skjedde gjennom en av de få non-Schengen gatene i G-etasjen og denne gangen var flyet bortimot fullt. LX har 2-3 konfigurasjon i deres Avroer så både ben og skulder plass er god. Itillegger setet trukket litt ut fra veggen, slik at man får plass på skulderen også ved vindusete. Avroene operers av Swiss European, (imotsetning til Swiss International som tar seg av Airbusene) som er LX sitt regionale selskap. Største forskjellen mellom disse to er itillegg til flytypen and man ikke har blokkert midtsete ombord i Avroene. 3 rader business og fullt både foran og bak

Knyttnevetesten bestått
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1083.jpg

UA på gaten ved siden av
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1084.jpg

Flytiden mellom MUC og ZRH er på 35 minutter, men imotsetning til hva enkelte mener så er det fullt mulig å servere passasjerene ombord for det. I likhet med på Airbussene pleier også Swiss å servere drikke fra store flasker, inkludert Champagne. Swiss bruker forresten Jaquart Brut som sin primære Champagne, selv om man til enkelte sørlendinger serverer Heidsieck Monopole på småflasker:lol:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1085.jpg

Hadde litt over 2 timer i ZRH og bestemte meg for å ta meg en rask titt på flyplassen før jeg gikk i loungen. Og mens jeg gikk rundt der så jeg plutselig et skilt hvor det stod Star Alliance Lounge og det pekte ikke mot Swiss Lounge eller Swiss First Lounge så tenkte at dette var noe jeg fikk se hva er. Det visste seg nemlig at på tross av at LH eier LX så har Lufthansa sin egen lille lounge der, langt bortenfor B-piren

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1086.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1087.jpg

Pølser og musserende er forresten ikke er dårlig kombinasjon
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1088.jpg

Etter en stund i LH sin lounge, var det tide for å utforske Swiss Loung litt nærmere så begikk meg så ditt. I tillegg til den lange baren, som er betjent, som jeg var i på utreisen så er resten av loungen som en vanlig lounge med selvbetjening og utvalget er vel ganske så likt SAS sin business lounger, bortsett fra at man før sprit der
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1090.jpg

En GT funker alltid
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1089.jpg

Avgang fra ZRH var beregnet til 17:25 og 20 minutter før begynte jeg å gå mot gaten. På tross av at terminalen var relativt folksom på dette tidspunktet gikk det raskt gjennom security og innen jeg var fremme ved gaten hadde boarding allerede begynt. 3 rader business på denne 320en og flyet var såvidt jeg kunne se bortimot fullt. Som på alle de andre Swiss flightene var det også her et hyggelig crew og i marsjhøyde var det tid for servering som bestod av laks og advokadomos. Smakte godt, selv om mengden var litt lite. Ble også et glass Champagne til
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1091.jpg

Etter maten var det tid for utdeling av sjokolade. Denne får samtlige passasjerer ombord, ikke bare de foran. Ba også om et glass til, som ble sjenket helt opp
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/DSCN1093.jpg

Ankom CPH i henhold til rute og hadde hele 3,5 time før neste fly gikk. Dessverre hadde SAS juleferiekansellert endel avganger så det var heller ingen tidligere flighter å eventuelt bytte til. Dette betydde at jeg måtte vente på oppsamlingsgrisen som har avgang fra CPH 22:45. Av flere grunner er det en flight jeg ikke liker å ta, men som man iblant havner på. En ting er at man lander sent, men jeg tipper det også er en av SAS Norge sine få avganger som er bortimot kronisk forsinket. For ikke overaskende ble vi også denne gangen sitte å vente i 15-20 minutter på at connection passengers skulle ankomme, men da de tilslutt kom løpene og SGS folkene fikk løs sekken som ramp snaken hadde førsøkt å spise var det tid for avreise. Denne gangen var det LN-RRG som skulle ta meg til OSL. Var første gang jeg har fløyet med disse spanske stebarna og ikke frister det til gjenntagelse. Disse har ca like mange seter som de fleste andre 800 til SAS, og når de da er av den gamle typen tjukke seter så går det utover benplassen. Men slimline seter går det greit, men disse gjør det rett og slett ubehaglig. Stygge farger har de også. Hendelsesløs flytur og tilnærmet full flight. -17 grader stod termometeret på da vi ankom OSL litt over 12 og det var iskaldt på Flytogperrongen og stekeplatene i vinduene på Flytoget kunne ikke bli varme nok.


Konklusjon: Swiss er bra og leverer varene så definitivt. Eneste ankepunktet er at jeg mener CPH-ZRH burde kvallifisert til varm mat, men eller er det absolutt vært å prøve og gjenntakelse frister og jeg håper nå ennå sterkere at LX en gang skal kunne returnere til OSL

Tommy777
29-01-2009, 23:55
Very najs.. Ser ut som at Swiss leverer et stabilt meget godt produkt!

FlightDeck
30-01-2009, 00:20
Takk for nok en flott rapport. Hadde selv fire turer med SWISS Business Class denne måneden, to av dem med servering av varmmat, og synes totalt sett at de hadde et greit produkt. Men så veldig imponert ble jeg vel egentlig ikke.

EB
30-01-2009, 06:32
Nok en knallrappoort - morsomt med en del om biler også. Fly, mat, vin og biler i en og samme rapport er som julaften!!!

pgaa
30-01-2009, 07:37
Outstanding ! Kjempeflott rapport dette :up: :up:

3tflyer
30-01-2009, 08:07
Flott rapport. Gleder meg til TRD-CPH-ZHR-BCN i kveld/morgen tidlig med SAS og Swiss i C!

AirbusTrond
30-01-2009, 08:44
Kjempeflott raport, skal lese den detaljert etter jobb! Godt å se at noen fortsatt har vett til å velge ekte og godt smør på rundstykker! :-)

Savipix
30-01-2009, 09:56
Trevligt att se att LX fortfarande levererar en bra produkt fram!

Bizflyer
30-01-2009, 17:34
Fin rapport det!

selv om man til enkelte sørlendinger serverer Heidsieck Monopole på småflasker
Moroklumpen!!!;)

Det meste var jo slik jeg opplevde det. Men du skal ha takk for at du brakte oss et lite innblikk i livet i businessloungene. Der har jeg ikke vært på aldri så lenge, da jeg er en av dem som kan gå i Scandinavian-/Senator loungen. Der får ikke de uvaskede massene fra Oslo Øst tilgang, tydeligvis!:colgate:

Forøvrig hvis noen lurer på hva BMW egentlig står for er det
BMW= Bring Mir Werkstadt!

Takk for rapporten! Vi har dog ventet litt i overkant lenge på den, synes jeg!:cool:

BF:cool2

MountainDew
31-01-2009, 02:14
Ser at motorene til B717 har BMW logo så undrer på om de fortsatt prod flymotorer?

Frokosten så litt for fruktaktig ut etter min smak. På de andre måltidene ser det ut som at design har fått førsteprioritet. Hvordan smakte det?

Takk for en flott og detaljert rapport :)

Chye
11-02-2009, 01:27
Oi!!! De serverte med plastikk på grøten og frukt/ost ??

Someone
11-02-2009, 07:18
Oi!!! De serverte med plastikk på grøten og frukt/ost ??

Men ikke på hovedretten!;)

Speedbird
11-02-2009, 11:45
Flott rapport Someone!
Likte innspillet fra BMW-museet, ingen tvil om at BMW kan lage Biler!