PDA

View Full Version : Endelig ... Nytt ID-kort erstatter passet

FlightDeck
27-01-2009, 18:43
Klart for nye ID-kort

Så er det klart - neste år innføres en ordning med nasjonalt ID-kort for alle norske statsborgere. Med kortet på innerlommen kan nordmenn legge fra seg passet hjemme, så lenge man reiser innenfor Schengen.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2889194.ece

Blackhawk
28-01-2009, 01:55
Utrolig, det tok jo ikke mange årene allikevel dette nei (ironi). Men godt
at man endelig har klart å få ut fingeren, kryss i taket - og tenna i tapeten;
nå tenker jeg at Ola Dunk på tur i allefall skal klare å ha dette kortet
permanent i lommeboka (så blir det i allefalle færre nødpass å utstede).

Bizflyer
28-01-2009, 09:35
Er det ikke litt bakvendt å måtte ha 2 offisielle idenititetspapirer? Kan jo like gjerne slepe med seg passet da?

BF:cool2

Discus
28-01-2009, 09:41
ID-kortet passer vel i lommeboka, så da er det enklere å ikke glemme det så lenge man holder seg i Schengenområdet. Noen land har jo også ID-plikt "på gata", greiere å dra på en sak i kredittkortstørrelse.

Om folk gidder å ha begge deler når ID-kortet får 5 års gyldighet og koster kr 340, tja si det.

learjet
28-01-2009, 16:52
Veldig bra at dette kommer. Så slipper man å dra med passet hele tiden.

Det morsomme blir å se hvordan de glade nordmenn takler 2 dokumenter....
Vedder en hundrings på at jeg innen 6mnd fra disse kortene er i omløp har en hissig kar som prøver seg til USA eller fjerne østen....

S

BSSW
28-01-2009, 19:00
Er delvis enig med BF, synes det er bakvendt å ha 2 id-måter i utlandet. Man kan bare ta med seg passet...

MEN, passet er jo en del større, og tar mere plass. Hvis man kun har shorts og t-skjorte så er det lettere med id-kort. Som igjen er lettere å miste...

Skulle hatt passet i det formatet, eneste dumme da er at man ikke har noen plass å få stempel eller å stifte/lime inn visum eller andre ting som man nå får i passets nåværende form.

Fordeler og ulemper med alt....

Learjet: Jeg vedder ikke imot....:D

JoeW
28-01-2009, 19:54
Vedder en hundrings på at jeg innen 6mnd fra disse kortene er i omløp har en hissig kar som prøver seg til USA eller fjerne østen....

SDu kom meg i forkjøpet....

gustavf
28-01-2009, 21:24
Om folk gidder å ha begge deler når ID-kortet får 5 års gyldighet og koster kr 340, tja si det.

Jeg reagerte på det samme, og kan heller ikke helt forstå at dette skal tilsvare produksjonskostnaden, selv med prestisjetung eID på kortet.

Hvorfor ikke samme gyldighetstid som pass?
Hvorfor ikke inkludere dette kortet til alle som får pass, da burde mye av kostnaden reduseres?
Ettersom kostnaden er såpass høy, er det noen som ønsker at elektronisk ID skal feile?

TG923
07-05-2018, 10:44
Etter flere år med forsinkelser, antyder Justisdepartementet nå at de muligens er på plass i 2020. Men ingen vil garantere noe som helst.

https://www.nrk.no/norge/tidspunkt-for-nye-pass-og-id-kort-er-helt-i-det-bla-1.14038161

kekker
07-05-2018, 11:49
Burde jo være et safe bet, men jeg tør ikke sette penger på at jeg har et nasjonalt ID kort i lomma, før jeg kan fly til nye BER...

WF789
20-03-2019, 07:05
Tråden har fylt 10 år og ID-kortet er vel minst like langt unna som man håpet da den ble startet.

Hvorfor ikke samme gyldighetstid som pass?

Det er godt mulig du får viljen din...

https://www.menon.no/menon-vurdert-konsekvensene-a-redusere-gyldighetstiden-pa-pass-10-5-ar/

Cecilie
20-03-2019, 09:03
Dette er vel det nærmeste Norge kommer "Brandenburg-gate"?

RescueMe
20-03-2019, 10:07
Man burde overlatt dette til private, på samme måte som man har gjort med digital ID (ref BankID). Det offentlige byråkratiet eksisterer primært for å skape mer arbeid for seg selv, da er utsettelser og trenering prima vare! :D

darkcho
20-03-2019, 10:07
Vi har andre gode kandidater med Nødnettet, skipstunnel på sunnmørekysten som er utredet 20 ganger, anskaffelse av nye helikoptre etc etc.

robertaas
20-03-2019, 17:39
Vi har andre gode kandidater med Nødnettet, skipstunnel på sunnmørekysten som er utredet 20 ganger, anskaffelse av nye helikoptre etc etc.
Det er ingenting:
-E18 Lysaker-Sandvika. Det skal være noen som nylig gikk av med pensjon som i hele sitt yrkesaktive liv har jobbet med planer for det prosjektet.

-i september i år feirer de første planene for Fornebubanen 100 år.

Gunnar
15-08-2019, 07:22
https://e24.no/privat/reiseliv/nye-pass-og-id-kort-ytterligere-forsinket/24676616
12 år etter at daværende justisminister Knut Storberget (Ap) lanserte nye ID-kort og pass, er prosjektet igjen rammet av forsinkelser.
Og ettersom forsinkelser og statlige prosjekter nærmest er som synonymer å regne, så blir jeg ikke overrasket dersom det kommer flere forsinkelser. Mye kan skje på et halvt år... :stir

kekker
15-08-2019, 08:16
Burde jo være et safe bet, men jeg tør ikke sette penger på at jeg har et nasjonalt ID kort i lomma, før jeg kan fly til nye BER...

Still walid...

Selv om jeg holder en knapp på nasjonalt ID-kort, så er det godt mulig at BER faktisk, så smått, kommer igang, før dette er på plass.

Må være ulidelig flaut for sittende minister, hvor vanskelig kan det være liksom..

Henshaw
15-08-2019, 09:01
Det skriver Aftenposten som har fått innsyn i en ny statusrapport som viser at kun 49 prosent av prosjektet er ferdig, og at de nye passene og ID-kortene tidligst vil være klar i januar 2020.
Så de har gjort halve prosjektet på ti år og skal gjøre siste halvparten på fem måneder?

robertaas
15-08-2019, 09:16
Så de har gjort halve prosjektet på ti år og skal gjøre siste halvparten på fem måneder?
Det er alltid de siste 5% av et prosjekt som tar mest tid. Hadde de sagt at de var 95% ferdig nå så hadde jeg gitt dem 50/50 sjangse til å komme i mål i 2020.

Når de knappt er kommet halvveis etter så lang tid kan man regne med at:
-det er flere store utfordringer som de enda ikke har forstått.
-mye av arbeidet som allerede er gjort må gjøres om igjen pga endrede rammebetingelser og nye ressurser i prosjektet som ser at løsningene som allerede er ferdige ikke holder mål.

view
15-08-2019, 11:02
Jeg elsker tittel på denne tråden. Sjekker inn igjen om ca. 10 år, blir spennende å se hvor mye som gjenstår på prosjektet da

LN-MOW
15-08-2019, 12:56
Innen den tid har nok dette fått så stor utbredelse at det er overflødig .... ;)

https://beta.canada.com/travel/pilot-program-allows-passport-free-travel-between-canada-and-holland/wcm/d25924c9-8501-4183-bb42-6d474c465d96/amp/

Imagine a world where you could show up at the airport and board an international flight without your passport. For Canadians, that sounds like a pipe dream. It’s simply too good to be true, but a new pilot program between Canada and the Netherlands aims to make just that a reality for some passengers.

Staralliance
15-08-2019, 13:29
Skulle gjerne sett at dette prosjektet snart ble ferdig, slik at jeg kan ta med meg nasjonalt ID-kort når jeg skal på reise innen Schengen.
Hvis man skal vente og vente siden det hele tiden kommer nye krav til ID-kortene, så vil man vel nesten ikke komme i mål. Burde man ikke tatt seg en kort flytur til f.eks Finland, som har klart å få til dette.

LN-MOW
15-08-2019, 13:52
Skulle gjerne sett at dette prosjektet snart ble ferdig, slik at jeg kan ta med meg nasjonalt ID-kort når jeg skal på reise innen Schengen.

Blir nok dyrere enn flybilletten ... (også fra Aftenposten)

Sluttregningen vil uansett forbrukerne måtte regne med å dekke deler av. Kostnadene skal brukes som grunnlag for å bestemme størrelsen på gebyret for å få nytt pass og ID-kort.

WF789
15-08-2019, 13:54
Hvis man skal vente og vente siden det hele tiden kommer nye krav til ID-kortene, så vil man vel nesten ikke komme i mål. Burde man ikke tatt seg en kort flytur til f.eks Finland, som har klart å få til dette.

Ikke klag, jeg må ha pass med på Polet.

Erlingni
16-08-2019, 15:20
Nye pass og ID-kort er forsinket igjen. For syvende gang.

https://www.aftenposten.no/norge/i/70yxw9/Denne-tabellen-illustrerer-det-mange-mener-er-blitt-en-komplett-skandale-Nye-pass-og-ID-kort-er-forsinket-igjen-For-syvende-gang

robertaas
16-08-2019, 15:42
Nye pass og ID-kort er forsinket igjen. For syvende gang.

https://www.aftenposten.no/norge/i/70yxw9/Denne-tabellen-illustrerer-det-mange-mener-er-blitt-en-komplett-skandale-Nye-pass-og-ID-kort-er-forsinket-igjen-For-syvende-gang
"Det siste året er 64 delprosjekter blitt forsinket."
64? :skep

LN-MOW
16-08-2019, 16:20
"Det siste året er 64 delprosjekter blitt forsinket."
64? :skep

Prosjektlederne skal også ha lønn. Spesielt når det ikke er håp om å få prestasjonsbonus.

Har du ikke lagt merke til at ting blir mye fortere gjort når man ikke har sertifisert prosjektleder i teamet? :stir

Cecilie
06-03-2020, 09:27
Siste oppdatering er at disse nå skal komme «høsten 2020» og at mer info vil komme i løpet av sommeren :rolleyes:

https://www.nrk.no/nyheter/id-kortene-kommer-til-hosten-1.14931267

Jeg tror det ikke før jeg ser det :D

Cecilie
06-03-2020, 09:32
Det er nå 11 år siden denne tråden ble opprettet :nor

Henshaw
06-03-2020, 12:35
Høy optimisme for 2020 ser jeg, vi skal få nye ID-kort og pass, BER skal åpne og bygging av Fornebubanen skal starte. Hva blir det neste? Man setter i gang Ringeriksbanen?

jb1
06-03-2020, 17:13
Halleluja!

Et spm. Mulig det står høyere opp, men hvor lenge er kortene gyldige?

Sent from my iPhone using Tapatalk

WF789
06-03-2020, 17:17
5 år, i likhet med det nye passet.

Fnate
07-03-2020, 06:05
Er ikke passet et nasjonalt ID Kort?

Henshaw
07-03-2020, 08:44
5 år, i likhet med det nye passet.Bra politiet ikke har noe særlig kapasitetsproblemer i dag hvor det kun er et pass som skal fornyes hvert 10. år

robertaas
07-03-2020, 08:47
Er ikke passet et nasjonalt ID Kort?
Pass regnes som en bok og ikke som et kort.

Og å måtte søke nytt visum til USA hvert 5. år med de nye passene blir jo mere styr.

Henshaw
07-03-2020, 09:25
Man kan reise på visum i gammelt pass så lenge de ikke lager hull i akkurat den siden visumet er på

Cecilie
19-10-2020, 15:50
De nye passene er nå kommet, men spørsmålet mitt er vel hva jeg egentlig trenger pass til nå i 2020? :(:drunk:

ID-kortene forventes i løpet av november.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/10/16/na-er-ny-versjon-av-passet-her/

Henshaw
19-10-2020, 17:59
Altså, jeg blir fortsatt litt overrasket om ID-kortene kommer i november. De nye passene skulle være klare til jeg måtte fornye mitt, det er det snart to år siden jeg gjorde

Polaris
19-10-2020, 19:03
Gledelig at jeg må ha nytt pass pga giftermål, da får man altså nordlyspassene? :) Også får vel lillemor også det da?

Får man ID-kort om man bor i utlandet? Jeg får jo ikke ID-kort her så lenge jeg er norsk statsborger...

Henshaw
20-10-2020, 08:22
Man burde jo få det om man bor i utlandet, halve formålet med det er at man skal slippe å drasse med seg passet overalt i EU

SBT
02-11-2020, 14:33
Fint de fikk plass til Nord Samisk da, sammen med engelsk, norsk-nynorsk og bokmål, men synd for de som kun snakker Syd Samisk. Jeg mener det hadde vært nok med 2 språk, ikke 4.

gustavf
03-11-2020, 10:37
Fint de fikk plass til Nord Samisk da, sammen med engelsk, norsk-nynorsk og bokmål, men synd for de som kun snakker Syd Samisk. Jeg mener det hadde vært nok med 2 språk, ikke 4.

Tja... Jeg synes det blir litt snaut å ha et pass uten engelsk tekst, og skal man ha med norsk så må begge målformer med.

Henshaw
30-11-2020, 13:39
Da er det faktisk mulig å bestille time hos politiet for ID-kort. Mulig med time på dagen i Sandvika i det minste så virker å være god kapasitet.
Det gis rabatt om man bestiller pass og ID-kort samtidig.

view
30-11-2020, 18:26
Hva skal jeg egentlig med dette lurer jeg på? Må likevel ha pass til reiser utenfor EØS (England også da muligens) og når ID kort og passet koster det samme blir det pass for meg.

flytoget
30-11-2020, 18:44
Hva skal jeg egentlig med dette lurer jeg på? Må likevel ha pass til reiser utenfor EØS (England også da muligens) og når ID kort og passet koster det samme blir det pass for meg.

Hvordan legitimerer du deg i hverdagen? Der har du svaret.

Bankkort med bilde og førerkort er ikke offentlig legitimasjon, selv om det de facto har blitt det pga. mangel på offentlig ID.

Bankkort med bilde har allerede blitt borte i mange banker, og forsvinner helt nå.
Førerkort kommer ikke lengre til å ha samme status som før....basert på erfaringer fra andre land.

Vil tippe at banker, utesteder, offentlige institusjoner etc. vil fremover kun akseptere ID-kort (eller pass) og ikke noe annet....da det offentlige ID-kortet er eneste ID-en som myndighetene garanterer for.

Polaris
30-11-2020, 20:06

Prøv å bo i utlandet. Selv i Sverige må de ha pass for å gi ut pakker på posten, da vi duster ikke har noen andre offisielle identifikasjonsmåter enn pass. I Tyskland må man teoretisk ALLTID ha passet med seg pga id-plikt, noe som er stress. Gleder meg veldig til å få ID-kort.

Henshaw
30-11-2020, 21:07
En annen fordel med ID-kortet er jo at det passer i lommeboka, som jo er en fordel. Det vil også være ID for alle de som av diverse grunner ikke har førerkort.

Barskog
01-12-2020, 01:54
Har en polsk svigerdatter. Hun har reist rundt med dette ID-kortet siden 2001. Så ja,det var endelig på tide vi også får ordentlige ID-papirer

LN-RTP
01-12-2020, 23:05
. Det gis rabatt om man bestiller pass og ID-kort samtidig.

Hva er prisen, må ha begge deler ved neste Norges besøk.

Martin
01-12-2020, 23:14

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/pris-og-betaling/

LN-MOW
01-12-2020, 23:37

Kan vel ikke brukes hos oss eller for kolonireiser, så spar penga. Førerkortet vårt fungerer like fint hvis du ikke har passet på deg.

LN-RTP
02-12-2020, 00:34
Kan vel ikke brukes hos oss eller for kolonireiser, så spar penga. Førerkortet vårt fungerer like fint hvis du ikke har passet på deg.

Sikkert praktisk å ha, planlegger å feriere mye i Norge, ser ikke noen bakdeler med å ha ID kortet.:old

view
03-12-2020, 21:38
Hvordan legitimerer du deg i hverdagen? Der har du svaret.

Bankkort med bilde og førerkort er ikke offentlig legitimasjon, selv om det de facto har blitt det pga. mangel på offentlig ID.

Bankkort med bilde har allerede blitt borte i mange banker, og forsvinner helt nå.
Førerkort kommer ikke lengre til å ha samme status som før....basert på erfaringer fra andre land.

Vil tippe at banker, utesteder, offentlige institusjoner etc. vil fremover kun akseptere ID-kort (eller pass) og ikke noe annet....da det offentlige ID-kortet er eneste ID-en som myndighetene garanterer for.

Som sagt fungerer pass helt utmerket, så dette ID kortet kommer jeg ikke til å kaste bort penger på. Men sikkert noen som ser behovet her..

Henshaw
03-12-2020, 22:01
Passet passer ikke i lommeboka og blir dermed noe man aktivt må ta med for veldig mange.

Polaris
03-12-2020, 23:42
I følge facebook-gruppa «nordmenn i tyskland» så vil man ikke kunne bestille ID-kort på ambassader i utlandet. Kun hos polisen i Norge. Så de har jo gjort det helt utmerket med at de som trenger det mest, ikke kan få det (med mindre man drar til Norge da).

Henshaw
04-12-2020, 09:12
Håper, og regner egentlig med det, at det blir å komme på plass på ambassader etterhvert også. Ikke så veldig mye av denne prosessen bærer tegn på at ting går kjapt og smidig.

Yankee
05-01-2021, 05:29

Jeg fikk bankkort med bilde når jeg fornyet det i november, fikk faktisk valg om jeg ville ha med eller uten bilde, så tror nok SR-Bank beholder bankkort med bilde en stund til.