View Full Version : Seattle 09 - The MOW Thread
Another Jul - another Scanair julebord. Jeg har ikke fått bildene ut av hovedkameraet mitt, så de bildene får komme senere, men her er det jeg har tatt med 'festkameraet' ..
Den 22. januar var dettid for Seattle-tur igjen! Etter mye om og men fra Boeing, klarte Dag J til slutt å få sydd sammen et opplegg over to dager som innebar en del kjøring,men som vil gi mange spennende opplevelser.
Dag 1 - 22. januar 2009
Eter en litt urolig natt (man er jo redd for å forsove seg, må vite), ble jeg kalt til live av David Gilmours gitar klokken 0520. Kaffen ble satt på, og de siste forberedelser ble gjort før jeg satte meg i bilen litt over klokken 6. Kald morgen i Atlanta - måleren i bilen var såvidt på nordsiden av 20F da jeg kjørte nedover. Siden jeg var akkurat i forkant av morrarushet, gikk trafikken greit og jeg svingte inn på Preflight Parking akkurat klokken syv.
En kjapp shuttletur senere, var det inn i terminalen og siden jeg hadde sjekket inn på forhånd, var det bare å gå gjennom security, hvor det var travelt, men ingen nevneverdig kø.
Deretter var det rett på toget ut til concourse B og gate B28 hvor en strategisk plassert Starbucks sørget for en grande latte å korte ventetiden med. Jeg hadde planlagt å gå til anskaffelse av John Grishams nye bok, men den er ennå ikke ute her i USA. Solen var nå kommet opp, og det ser ut til å bli en strålende dag i Atlanta!
Men jeg skal til Seattle, og jeg tuslet ombord som en av de siste og tok plass i mitt vindussete på First Class. Siden jeg hadde min latte, var jeg ikke interessert i noen preflight drink, så jegt la den tildelte vannflasken i setelommen og pakket ut min mp3-spiller og hodetelelefoner.
Det var to godt voksne herrer som sto for serveringen for oss 26 foran, og de gjorde jobben med godt humør og innsatsvilje.
Pushback på skarp rute, og med bare to foran oss for takeoff, kom vi oss kjapt avgårde. Flytid på 4.57 skulle gi ankomst rundt kvarteret før rute. Som sagt, nydelig flyvær og vår smekkfulle 757 dro avgårde med sedvanlig kort takeofftoll og vi steg til værs som en rakett.
Da vi passerte 10.000 fot var det på med Herreavdelingen podcast og crewet sprang til liv. Tittet på underholdningssystemet som inneholdt et stort antall filmer og musikk, men desverre var det ikke noen tv-signaler. Drikke kom fort, og jeg fikk meg en kopp kaffe og en appelsinjuice i stort glass. Så var det tid for frokost, og jeg var glad for at jeg svei av de ekstra milene for et F-sete.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/01.jpg
Frokost
F-frokosten er riktig så god og kommer til og med uten lokk. Omeletten var skikkelig digg og tilbehøret var heller ikke verst, så jeg sendte en vennlig tanke til de som vel satt og tygde drøv, eller hva de nå fikk bak der ... ;)
Etter frokosten ble det å plugge inn laptop'en og begynne på tripreporten og se Lange Flate Ballær 2.
Ned mot SEA etter rute .. som dere ser av bildene ligger skyene lavt, og jeg ante at det kanskje kunne gi problemer, siden SEA ligger på en bakketopp. Innflyvning fra nord, og ingen utsikt ned til BFI denne gangen. Fikk bakken i syne rimelig sent, og siden det er oppoverbakke mot flyplassen, tror jeg ikke det var så mye å gå på. Under ser dere deler Mt. Rainer mellom to skylag.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/02.jpg
Mount Rainer mellom to skylag
Men ned kom vi, og ved Alaska-gatene sto både Salmon-thirty-seven, 'Dreamliner 738'en' og en av Disney-maskinene. På frakt sto en 737-200 fra Northern Air Cargo, som antagelig kom fra eller skulle til et sted i Alaska.
Vel -- ned og hente leiebilen, og deretter ble det flere turer frem og tilbake til SeaTac med diverse deltakere.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/03.jpg
Denne storfisken sto fristende parkert på BFI.
Etter å hentet Fellowship, Martin og DonRuud som kom med SK937, ble det satt strek og vi satte kursen mot fergekaia og 1920-ferja for å spise middag på Bainbridge Island. Resten av gjengen hadde reist over en ferge før oss, og da vi kom frem var både bord og øl klare.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/06.jpg
LN-MOW og Fellowship korter ventetiden på fergekaia.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/04.jpg
Discus, AA-skipper og Hickock i passiar på Harbor Pub.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/05.jpg
Tommy diskuterer med Speedbird. Capt. Flanegan, Dag J og Fellowship i bakgrunnen
Stay tuned.
Dag to - fredag 23 januar
Neste morgen stilte alle friske og raske klare for første tur til Everett. Boeing hadde tatt en spansk en med oss dagen før, og byttet tider for omvisningen, så da ble det først et besøk på Me-262 Project. Vi hadde nå fire biler og etter at de som ikke var lokalkjente hadde fått programert GPS'er, bar det oppover. Jeg kjørte 'storbilen' - en åtteseters Toyota Siena, som faktisk er veldig behagelig å kjøre. Med unntak av at Tommy nesten ble stoppet av Onkel, gikk det greit opp, og vi ble ønsket velkommen av en veldig entusiastisk dame med masse teknisk kunnskap. For de som ikke er kjent med prosjektet, så er Me-262 verdens første jetjager og senteret på Everett lager kopier som de selger til museer eller andre som er villige til å diske opp med de to og en halv millionene den koster. Her er prosjektets webside.
http://www.stormbirds.com/project/index.html
De er også rammet av de dårligere tidene, og har måttet redusere fra 15 til tre medarbeidere, men entusiasmen var stor hos de som var igjen.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/07.jpg
Gjengen på Me-262 Project
Etter at vi var ferdige der, bar det nedover I-405 til Renton. På veien passerte vi gjennom Bellevue hvor SAS-crewet holder til og der er det en like stor byggeplass som det var før jeg flyttet og det var fortsatt high-speed slalåm mellon oransje cones og andre hindre ..
På alle Boeings fabrikker er fotoforbudet totalt, og alle måtte legge igjen kameraer og telefoner i bilene. Etter at vi hadde fått våre todagers-adgangskort, var omvisningen omtrent identisk med fjorårets. Vi gikk oppe på galleriet over de to fabrikkhallene og så alt derfra. Mye Ryanair - jeg tror de har 10 eller 11 maskiner totalt spredd på RNT og BFI. Ingen -600'er, en '900 (CO) og litt forskjellig annet. Ingenting av spesiell interesse for oss skandinaver. Det var et hull i linja der den første 'ubåtjegeren' skulle vært. Den var flyttet til en tredje og 'sikker' produksjonshall og ble ferdigstilt der. Så den fikk vi ikke se.
Turen til vel en drøy time, og etter at vi kom tilbake til bilene, tok gjengen min en liten avstikker, og etter å ha inntatt litt Taco Bell eller KFC, sto vi ved gjerdet på BFI.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/08.jpg
Gjerdespotting på BFI
Vi fikk to se to grønne 737'er ankomme, og til vår glede tok begge bremsetest med dertil tilhørende røyksky og lukt av svidd gummi.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/8b.jpg
Egypt Air med bremsetest.
Da det begynte å mørkne, dro vi tilbake til hotellet for å gjøre oss klare til aftenens sosiale samvær. Det ble først Von's, som vi satte på hodet i fjor, og middagen ble fortært på Wild Ginger.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/10.jpg
Vi sjekket at 747'en fortsatt sto på plass på Von's. Visstnok 'donert' av en SAS-selger som ikke kunne betale regningen.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/09.jpg
Dag og Tommy
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/11.jpg
Langbordet på Von's. De nederste er ikke våre ...
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/12.jpg
Vår charmante servitrise Sonja, som godt husket oss fra i fjor. Merkelig nok ble vi ønsket hjertelig velkomne!
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/13.jpg
Fra Wild Ginger. De fire mest synlige er Speedbird, Martin, Dy-Flyer og Hickok.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/14.jpg
Tommy og Fellowship ber bordbønnen.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/15.jpg
Så kunne vi spise. ;)
Dag 3 - Lørdag 24. januar
Utrolig nok klarte alle å stille presis neste morgen, og klokken 0745 dro vi fire biler oppover I-5 mot Everett igjen. Vi ble møtt av Rocke, en god venn av Dag, som hadde tatt på seg oppdraget på sin fritid. Han viste seg å være en knallfyr, og ga oss en omvisning jeg tror ingen av oss kommer til glemme på en stund. Vi var over, under og inni vingetanker, hjulbrønner og alle andre steder vi kunne nå fra bakkenivå eller tilgjengelige plattformer, og alt ble forklart av vår kunnskapsrike guide. Vi ble tatt langs 777-linja, hvor spesielt en ny BA-maskin fkk gjennomgå, og vi fikk også se 747-400-linja. Den første Section 41 (fronten) til den første 747-8 var akkurat plassert på linja, men vi kom desverre ikke langt nok bak til å få se den. Vi hadde denne gangen ingen golfcarts, så vi var begrenset til det vi kunne dekke til fots. Som heller ikke var snaut!
Det store høydepunktet var selvfølgelig Dreamlineren, og vi fikk lov til å gå helt inntil. Noen av oss snek oss også til å klappe den, og dermed kom vi endelig i mål med 'Klapp en Dreamliner'-mottoet vi startet i fjor! :cool:
Den bar stort preg av alt arbeidet og modifiseringene som var gjort siden fremvisningen, og Rocke sa at den derfor måtte males på nytt når de var ferdige.
Etter å ha sagt farvel og overrakt en flaske Linje som takk for at han kom ut på fritiden, dro vi over til Paul Allen's samling Flying Heritage Collection som ligger rett ved siden av Goodrich-hangaren.
http://www.flyingheritage.com/
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/16.jpg
Gutta ved siden av en Hurricane
Noen av oss var imidlertid mer interessert i det som foregikk utenfor, så undertegnede, Fellowship og VC-10 trosset kulda og stilte oss på haugen på sørenden av banen.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/17b.jpg
Alaska ETOPS 737-800 - gjenkjennelig på blomsterkransen.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/17.jpg
En 767-400 som skal bli VIP-maskin.
Dagen ble avsluttet på taket av Boeings Future of Flight-senter, hvor vi etter å ha frosset litt, bl.a. fikk med oss avgang på en Dreamlifter! Megacool! Den hadde tydeligvis stått parkert en stund, for det ble en røykfull oppstart. I tillegg var tydeligvis APU'en i ustand, for den måtte ha trykkluft for å komme igang.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/18.jpg
Røykfull oppstart på Dreamlifteren.
'Julemiddagen' ble inntatt på Taphouse Brewery - et etablissament med 160 ølsorter på fat.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/19.jpg
DonRuud, DY-Flyer, BSSW og MountainDew.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/20.jpg
VC-10, Fellowship,Martin.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/21.jpg
DagJ, DC-8-63, LN-MOW og VC-10.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/22.jpg
Ungdommen gikk under bordet først. Don Ruud fant det som letteste måtr å komme op toalettet på .. ^_^
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/23.jpg
Speedy og DonRuud beunderer bildene av hverandre.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/24.jpg
Onkel Dag prøver å få regnskapet til å stemme.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/25.jpg
Martin med dagens fineste julepresang! ;)
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/26.jpg
Tommy prøver å sette verdensrekord - Mountain Dew gjør sitt beste for ikke å se bekymret ut.
Og alle var enige om at det hadde vært en vellykket dag!! :up:
jcnorway
25-01-2009, 19:39
Ikke umulig at jeg blir med neste gang :) Takk for en finfin rapport med flotte bilder ;)
Så ut som en hyggelig tur ja :)
Åssen gjekk det med verdensrekorden??
AirbusTrond
25-01-2009, 21:14
Ser ut til at det mangler øl på et par av bildene. Regner med at det er en feilposting. Ellers herlig! :lol:
Concorde
25-01-2009, 21:33
Morsom sveis på siste bildet av Tommy:)
Tommy777
26-01-2009, 16:48
Kjempebra rekapitulering av en fantastisk helg!
Dag 4 - søndag 25. januar pluss diverse
Søndag ble det Museum Of Flight. Været var type sen norsk høstdag med sne i luften og inspirerte ikke til utendørsaktiviteter. Og siden flere av de gjenværende ennå ikke hadde vært der, passet det bra.
Hickok skulle hjemover med NW, så han ble skysset opp til SeaTac før de andre, som skulle med SK938. På veien opp var han så grei og overførte litt bilder for meg fra mitt 4gb SD-kort til en stick, som kortleseren min hadde litt problemer med .. så noen bilder fra 'storkameraet' mitt kommer også her sånn litt hulter til bulter. ;)
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b01.jpg
Museum of Flight
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b02.jpg
I 'kontrolltårnet' på MoF .. Fellowship, Speedy, DonRuud og BSSW.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b03.jpg
Speedbird fant en fin bok om flyverinner i museumssjappa.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b04.jpg
DY-flyer, Dag og Martin utenfor Me-262 Project fredag.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b05.jpg
Me-262.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b06.jpg
Lydhør gjeng hørte på mens Maureen tegnet og forklarte.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b07.jpg
Ryanair på Renton fredag. Vi så vel 11 eller 12 av deres maskiner på RNT og BFI i forskjellig fase av ferdigstilling ...
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b08.jpg
Fellowship, VC-10 og DY-Flyer på 'spotterhaugen' på RNT.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/b09.jpg
Gutta ved Mustangen på Paul Allens krigsflymuseum på Everett.
Dett var dett fra meg i denne omgang .. kommer nok en liten rapport fra flyturen hjem, og det vil også komme en 'Flyspotter-rapport' i bildeforumet litt mer konsentrert om rene flybilder.
Speedbird
26-01-2009, 22:44
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/19.jpg
DonRuud, DY-Flyer, BSSW og MountainDew.
Har du ikke autofokus??
Ellers takker jeg for en herlig helg!
Har du ikke autofokus??
Ellers takker jeg for en herlig helg!
Jo, du ser jo det.
Damer og øl er jo det man skal fokusere på her i livet:colgate:
Vel og merke, så var kvaliteten på ølet bedre enn på damene til tider, i fokus eller ikke;)
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/17.jpg
En 767-400 som skal bli VIP-maskin.
Pressen ligger noen dager etter MOW:
The government of Bahrain has acquired the Boeing 767-400ER that was to be used as the testbed for the airframer's E-10 multi-mission command and control platform..
.. The 767-400ER, pictured at nearby Boeing Field international airport, has since been re-registered A9C-HMH and will replace Bahrain's VIP Boeing 747SP in service.
http://www.flightglobal.com/articles/2009/01/27/321681/bahrain-acquires-767-400er-testbed-for-vip-use.html
Så var det mandag og desverre tid for hjemreise. Siden jeg ikke skulle hjem før klokken ett, svingte jeg nedom BFI for å se om det var noe action på morrakvisten. Bevæpnet med en stor trippel latte og noe å bite i, satte jeg meg håpefullt i solskinnet ved FAA-bygget, men denne gangen skulle jeg bli skuffet.
Etterhvert fant jeg ut at det kunne være nok, leverte leiebilen og plasserte meg heller ved gate'n i håp om noe mer action der. Som sett på bildeforumet ble det en brukbar fangst på den tiden jeg satt der.
Ferden hjem skulle gå med B757 N647DL, som ankom kvarteret før oppsatt rutetid. Siden DL ikke er noen kløppere til å snu fly på 15 minutter, ble det en halvtimes forsinkelse, men jeg hadde god til og led ingen nød der jeg satt med kamera og kaffe.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/647.jpg
Vi ble til slutt sluppet ombord, og etter å ha sagt hei til den meget glade, søte og forfjamsede koreanske jenta som samlet inn boardingkort (hun var tidligere agent for Swissport/ATA), fant jeg meg til rette i sete 6A. Dessverre satt jeg på feil side til å få full glede av den flotte utsikten ved avgang, men fikk ihvertfall nyte synet av både Bainbridge Island og fabrikken på Everett.
Siden det var over lunchtid, unnet jeg meg en GT, og den kom sporenstreks da vi hadde passert 10.000 fot. Samtidig ble entertainmentsystemet skrudd på, og denne gangen virket TV'n. Rart det der, at det skal være så spennende å gjøre noe i 37000 for som man ser på som en selvfølge hjemme.
Det var Bestemor og tanta hennes som sto for serveringen hos oss 26 foran, så som dere skjønner var snittalderen høy. men de sto på de, og alle som ville ha fikk, og det gjorde de når de ville. Maten var også grei, jeg valgte en svært velsmakende pasta, og alternativet kylling så heller ikke avskrekkende ut.
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/meal.jpg
Flytiden var ganske nøyaktig fire timer og en drøy time før ankomst fikk vi også tilbud om snacks fra kurven som rommet hovedmåltidet for de bak. Rettere sagt - som VAR hovedmåltidet til de bak. ;) Turen gikk radig takket være tv og medbragt Pondus og mp3-spiller, og da vi litt før klokken ni tok bakken, synes jeg nesten at det hadde gått for fort. Nesten. ;)
Ingen forsinkelse inn til gate A28, og etter en togtur, spasertur og shuttletur, kunne jeg klatre inn i BBJ'en min for den siste etappen hjem til Alpharetta.
Tusen takk til dere alle som kom - det var en minneverdig tur, med god mat og drikke og mange fine opplevelser, og jeg håper dere alle hygget dere like mye som meg!!
litt-amatør
28-01-2009, 20:37
Rett og slett en glimrende rapport og flott å se hvordan dere hadde det i Seattle. Så veldig bra ut!
MountainDew
29-01-2009, 02:34
Takker for turen! Flotte bilder fra SEA :up:
Og i dag ristet det litt .. 4.5 paa Richter .. 0525 LT .. like ved kingston - som ikke er langt fra Bainbridge. Våknet du, Finn-Erik?
http://seattlepi.nwsource.com/local/398116_quake31.html
By mid-morning, neither Washington State nor Seattle city transportation crews had found any damage to area roadways after a 4.5 magnitude earthquake rattled the Puget Sound area early Friday.
Våknet du, Finn-Erik?
http://seattlepi.nwsource.com/local/398116_quake31.html
Ikke nødvendigvis:
"My brother called me all the way from California and asked about the earthquake and I said, 'What earthquake?'" said Cheryl Lannoie, 61, of Indianola, about 2 miles south of Kingston,
Fellowship
31-01-2009, 01:57
Tusen takk for flott referat og herlige bilder, Andreas.
kommer "snart" opp med noe mer herfra, men nå er det tid for å køye her i øst....
[B]
http://www.enfb.net/Flybilder/SEA09/8b.jpg
Egypt Air med bremsetest.
Og da var denne malt - og den ble riktig så pen!
http://www.flickr.com/photos/65483667@N00/3242034777/
Noen av oss la merke til nedenstående winglets hensatt i et hjørne på fabrikken på Renton, men kunne ikke komme på hvem de tilhørte ....
Men nå er mysteriet løst.
http://paineairport.com/kpae1708.htm