View Full Version : Brannalarmen går på OSL
visstnok en øvelse. alle evakueres
Ved en evt brann vil jeg anta at man har en plan for å fjerne fly fra oppstillingsplassene ved terminalen. De inneholder jo store mengder høyeksplosiv drivstoff. Ved slike brannøvelser virker det kun som det er hvordan man får menneskemengder ut av terminalen det blir øvet på. Øver en kun på tømming av personer i terminalen....i tillegg til brannvesenets øving på flybranner?
Har lest et par artikler ang brannsikkerhet som viser til at Gardermoen ikke hadde blitt godkjent om det hadde vært bygget idag pga sine "glass" broer ut til flyene. Dette skal visstnok være et sikkerhetsproblem bla ved brann.
Originally posted by DY
Ved en evt brann vil jeg anta at man har en plan for å fjerne fly fra oppstillingsplassene ved terminalen.
Tror egentlig ikke det finnes noen plan for det. I såfall er den ikke særlig godt publisert... Skulle tro at handlingselskapene da ville måtte være behjelpelige med utstyr (pushback) og personell, men noe slikt ble overhodet ikke nevnt da jeg fikk utsjekk på pushback i alle fall.... Om det BURDE finnes slike planer derimot, er en annen sak...
Originally posted by TUC
Originally posted by DY
Ved en evt brann vil jeg anta at man har en plan for å fjerne fly fra oppstillingsplassene ved terminalen.
Tror egentlig ikke det finnes noen plan for det. I såfall er den ikke særlig godt publisert... Skulle tro at handlingselskapene da ville måtte være behjelpelige med utstyr (pushback) og personell, men noe slikt ble overhodet ikke nevnt da jeg fikk utsjekk på pushback i alle fall.... Om det BURDE finnes slike planer derimot, er en annen sak...
Som utenforstående ville jeg anta at dette vil være noe av det viktigste ved en brann....etter først å ha fått evakuert folk bort. Utrolig om man ikke har tenkt på dette...og OM man har tenkt på dette virker det helt utrolig at du ikke har hørt noe om dette. Men for å si det sånn......slikt skjer jo ikke i Norge så det er sikkert ikke så farlig - Jeg er ikke overrasket. HEIA NORGE!
Det er ikke alltid at en brann medfører evakuering. Jeg opplevde den 3. februar en utrykking av 14 til terminalen rett før jeg skulle til TRD. Årsaken var at det tok fyr i parketten etter sveising i forbindelse med at de satte sammen de nye forretningsavlukkene rett nord for vestre blokk (rett etter sikkerhetskontrollen).
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/OSL-TRD-OSL/Ambulance_and_firetruck.jpg
Etter jeg gikk gjennom kontrollen så jeg at gulvet var dekket av fuktige filler rett under der de fortsatte å sveise. Det var merkelig at disse ikke fikk det med seg.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/OSL-TRD-OSL/NRK.jpg
Men de var vel mer opptatt med første avgang til Phuket med denne.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/OSL-TRD-OSL/G-MLJL.jpg
Var själv med om en brandövning på Gardermoen för några år sedan. Hade landat och parkerat längst ut på inrikesdelen och skulle fortsätta i stort sett längst ut på utrikessidan. Brandlarmet gick och samtliga passagerare skulle ut på plattan via en gate, branddörrar gjorde det omöjligt att förflytta sig genom terminalen. Först efter en stund upplystes det via högtalarsystemet om att det var en brandövning. Tyckte det var mycket märkligt att man hade en brandövning mitt under "peak-traffic", många passagerare missade anslutningar och förseningar uppstod. Vi missade vår flight med omdisponeringar som följd. Brandbefäl stod vid utrymningsgaten och tog tid och på min förfrågan om det gått bra blev svaret "nej, det här måste vi göra om vid annat tillfälle".