PDA

View Full Version : Ny bagasjepriser hos Norwegian


Someone
22-01-2009, 09:20
Ser ut som om de "glemte" å sende ut en pressemelding angående dette....fort gjort når prisene økes:rolleyes:

Nytt er også at de nå har delt inn utlandet i soner (Storby, Sør Europa og Afrika)

Nye priser er:
(Nettgebyr/Stasjonsgenbyr)
Norge: 40/80
Storby: 55/120
Sør Europa: 60/120
Afrika: 60/120

Ser forresten at Dubai nå ligger i Afrika og Roma og Barcelona ikke lenger er storbyer:p

RIBRO
22-01-2009, 09:34
Ha ha... ja, det er som vanlig med DY.

LTH
22-01-2009, 10:02
Ha ha... ja, det er som vanlig med DY.

...og de fleste andre vil jeg tro. Det er vel ingen som reklamerer med at betingelsene nå blir dårligere en tidligere?

EB
22-01-2009, 10:16
Men dette er jo ønsket av mange så da er det ikke et problem. Husk det er veldig veldig mange som ikke reiser med bagasje.

FlightDeck
22-01-2009, 10:19
Synes kanskje at disse prisene begynner å bli litt drøye. Da pay per piece ble introdusert med priser til 25 kr. for utland og 27 kr. for innland, sa Norwegian at dette representerte de reelle kostnadene deres i forbindelse med handlingen. Uansett om det er sant eller ikke, er det i alle fall åpenbart at selskapet blir mer og mer avhengig av inntekter utover billettprisen. Nå ligger prisene på Ryanair-nivå. Det selskapet uanset burde fått til, var mulighet til å oppdatere bookingen med etterbestilling av kolli - de som ellers er så flinke på nettløsninger. Men for dem er det kanskje et poeng at det skal koste det dobbelte på flyplassen og at man bare kan bestille når man booker billetten. Med skremselsgebyrer på 120 kr. for en koffert, bestiller vel gjerne folk et kolli ekstra enn ingen i det hele tatt.

imm
22-01-2009, 10:22
Men dette er jo ønsket av mange så da er det ikke et problem. Husk det er veldig veldig mange som ikke reiser med bagasje.

Ja, det er mange som ikke reiser med bagasje når man må betale for å sende den. Vet ikke hvordan situasjonen er for Norwegian, men Ryanair er nok nede i godt under 0,5 stk. bagasje pr. passasjer. Det sparer selskapet for handlingutgifter, drivstoffutgifter. I tillegg gjør det at de uten bagasje ikke subsidierer de som reiser med.... enkelt og greit. Regner med at det funker like effektivt på Norwegian.

Hvordan er forholdet mellom antall passasjerer og antall bagasjer på andre selskap på ruter nedover Europa? Skulle vært artig å visst.

Chye
22-01-2009, 10:45
Mengde håndbagasje øker i takt da?

O_K_
22-01-2009, 11:35
Håndbagasje må jo være ett problem i lengden det også? Om alle har med seg maks inn i kabinen, og de på rad 1 står en halvtime og stapper på plass i hylllene så går boarding ganske sent. Utrolig hvor stor forskjell i tid det er på å boarde en 737 full av feriepensionister sammenliknet med en fyllt med foretningsfolk med hver sin lille laptop sekk.

Det er mange som har med seg akkurat like mye bagasje i håndbagasjen, så den store vektbesparelsen har jeg ikke tro på. Jeg har samme trillekoffert på kortere turer uansett, SAS får lov å ta den for meg, men jeg gidder ikke la norwegian gjøre det. Reultatet er samme vekt på flyet, men at jeg antagelig er mindre effektiv til å finne plass til den enn de som jobber på flyplassen. + Selvfølgelig mer som tar tid i security, pakke ut posen, laptop, kjøre trillekoffert igjennom, samle sammen alt igjen. Tror det er mange "skjulte" kostnader ved at folk tar med mye håndbagasje også.

JoeW
22-01-2009, 11:40
Om alle reiser med håndbaggasje only kan check-inpersonalet fjernes. Jeg vil tro det representerer mer enn 25 kr per passasjer.

Someone
22-01-2009, 11:42
Om alle reiser med håndbaggasje only kan check-inpersonalet fjernes. Jeg vil tro det representerer mer enn 25 kr per passasjer.

Men nå vil ikke alle kun reise med håndbagasje, og det er heller ikke alltid automatene funker/kan brukes

JoeW
22-01-2009, 11:46
Men nå vil ikke alle kun reise med håndbagasje, og det er heller ikke alltid automatene funker/kan brukes

Det er jo likefult målet, og med Norwegians concept trenger man egentlig ikke checkes inn om man reiser med håndbaggasje, da kan du i utgangspunktet gi folk beskjed om å gå til gaten og "boarde og sjekke inn" i en operasjon, er det krise med automatene.

TOpp kundeservice? Neppe. Penger spart? Antagelig.

imm
22-01-2009, 11:48
Håndbagasje må jo være ett problem i lengden det også? Om alle har med seg maks inn i kabinen, og de på rad 1 står en halvtime og stapper på plass i hylllene så går boarding ganske sent.


Vel, for å si det enkelt: Slik er det ikke i praksis.
Ryanair har i snitt omtrent 170 passasjerer inn og 170 passasjerer ut på samme maskin. Den snus på 25 minutter uten problem. Så at folk står i midtgangen en halvtime er å overdrive kraftig.

Stian
22-01-2009, 12:03
Ryanair har jeg ikke reist med, men Easyjet har jeg prøvd, og der står iallefall ingen å surrer med håndbaggasjen mer enn et halvt minutt. Kabinpersonalet har ingen tålmodighet med slikt, og de som ikke er raske nok blir pushet kraftig av personalet. Regner ikke med at det er annerledes hos Ryanair.

AirbusTrond
22-01-2009, 12:31
Personlig synes jeg dette begynner å bli så mye at det blir en "tilleggspris" til billetten, ikke bare et "gebyr". Av og til kan det være vanskelig å avgjøre om man vil ha med bagasje når man bestiller billetten i god tid. Jeg synes dette er en klart negativ utvikling.

CK
22-01-2009, 14:40
sakset fra siste nyhetsbrev fra sas.no "Bagasjen er selvfølgelig inkludert i prisen" hehe

imm
22-01-2009, 15:08
sakset fra siste nyhetsbrev fra sas.no "Bagasjen er selvfølgelig inkludert i prisen" hehe


Bagasjen er inkludert i prisen, men ikke drivstoff. Det må du betale ekstra for :p

Wig-wag
22-01-2009, 15:13
Det er en motivasjon til for dette hos lavprisselskapene. De vil ha kort turn-around, og det tar veldig lang tid å snu et fly der alle har bagasje.

Forskjellen på innenlandsflyginger og ruter der mange er businessreisende, og typiske feriedestinasjoner er ganske stor på turnaround-tiden.

slankebrusmannen
22-01-2009, 15:24
sakset fra siste nyhetsbrev fra sas.no "Bagasjen er selvfølgelig inkludert i prisen" hehe

Tja. Pris for 50 kg bagasje Bergen-Oslo på billigste billett:

Norwegian: 80 kr (eller i verste fall 160 kr).
SAS: 1100 kr.

Bergen - London
Norwegian: 110 kr (220 kr)
SAS: 1980 kr.

Someone
22-01-2009, 16:07
Bagasjen er inkludert i prisen, men ikke drivstoff. Det må du betale ekstra for :p

Alle prisene som SAS markedsfører er INKLUDERT drivstoff. Bortsett bestillingsgebyr så kommer det ikke andre kostnader etter på når man bestiller hos SAS eller andre seriøse flyselskaper!

CK
22-01-2009, 16:14
..ikke bestilingsgebyret heller, Espen, det er alltid inkludert i den prisen du vises (og den prisen som annonseres).

imm
22-01-2009, 16:21
Alle prisene som SAS markedsfører er INKLUDERT drivstoff. Bortsett bestillingsgebyr så kommer det ikke andre kostnader etter på når man bestiller hos SAS eller andre seriøse flyselskaper!

Jeg vet, og det var derfor jeg satte en smily til slutt.
Men, det er jo interessant at mange flyselskap opererer med "drivstofftillegg" selv i disse dager.

Men tilbake til bagasjepriser hos Norwegian: Norwegian er jo faktisk veldig bra å reise med når man har mye bagasje. Til tross for at man må betale, så blir sluttprisen svært lav sammenlignet med andre selskap, forutsatt at man reiser med mye bagasje selvfølgelig.
Vi er 6 personer som skal til Sierra Leone i mars/april, og ønsker å ha med en del bagasje ned. Velger vi et annet selskap enn Norwegian, må vi la mye stå igjen hjemme.

IMM

Flyer
22-01-2009, 17:06
Tja. Pris for 50 kg bagasje Bergen-Oslo på billigste billett:

Norwegian: 80 kr (eller i verste fall 160 kr).
SAS: 1100 kr.

Bergen - London
Norwegian: 110 kr (220 kr)
SAS: 1980 kr.

Det står "bagasje" inkludert, ikke "flyttelass" :) Jeg har også sett DY bruke denne argumentasjonen om at det lønner seg å fly med dem om man har mye bagasje. Når reiste jeg sist med 50 kilo? Skal vi se... Aldri!

Tror målgruppen som sjekker inn 50-100 kilo bag er ganske smal. For alle oss andre er det behagelig å slippe å tenke på om man skal sjekke inn en bag eller ikke når man bestiller billetten.

CK
22-01-2009, 17:22
Vi er 6 personer som skal til Sierra Leone i mars/april, og ønsker å ha med en del bagasje ned. Velger vi et annet selskap enn Norwegian, må vi la mye stå igjen hjemme.

IMM

ny rute? Oslo-Freetown??? :lol:

slankebrusmannen
22-01-2009, 17:25
Det står "bagasje" inkludert, ikke "flyttelass" :)

20 kilo er tydeligvis mindre enn du tror, og Norwegian er billigere idet du passerer 29 kilo bagasje, håndbagasje inkludert.

Isbamse
22-01-2009, 18:02
Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot at man betaler ekstra for ting man trenger - de som trenger mat ombord og ekstra bagasje med kan betale for det. Men det må kommuniseres slik at det ikke blir en ubehagelig overraskelse, og gebyret må ikke være så høyt at det oppleves som et skjult tillegg i billettprisen. Setevalg synes jeg burde være gratis, fordi det ikke koster selskapet noen særlig å la datasystemet holde orden på det. Man må trekke grensen mellom rimelig betaling for det som faktisk er ekstra, og ublu melking for ting som egentlig er helt normale deler av en reise, slik som FlyHi refererte til om FRs bagasjegebyrer i denne tråden:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41180

DY bør passe seg for ikke å krysse Ryanairgrensen - de er litt for nær...

Flyer
22-01-2009, 21:05
20 kilo er tydeligvis mindre enn du tror, og Norwegian er billigere idet du passerer 29 kilo bagasje, håndbagasje inkludert.

Det stemmer sikkert det, altså. Poenget er bare at det er forsvinnende få som reiser med mye mer enn 20 kilo bagasje, så at det er billigere å sjekke inn 50 kilo hos Norwegian enn hos andre vil være interessant for veldig få.

Forøvrig enig med Hr. Isbamse, det går en smerteterskel et sted. Når man skal ut med 120 kroner for bagen man kom på at man måtte ha med, så vil en del oppleve det som mye. Det er også vanskelig å forstå argumentet om at dette skal dekke utgiftene til bagasjehåndteringen når gebyret har økt med over 100% siden det kom.

slankebrusmannen
22-01-2009, 23:33
Det stemmer sikkert det, altså. Poenget er bare at det er forsvinnende få som reiser med mye mer enn 20 kilo bagasje, så at det er billigere å sjekke inn 50 kilo hos Norwegian enn hos andre vil være interessant for veldig få.

Gå ned til 29, da (eller 21 uten håndbagasje). Norwegian er faktisk billigere fra det sekundet du får overvekt. Av og til er det ganske greit å slippe å tenke på hvor tung bagasjen din er, og akkurat det er fort verd en hundrelapp.

Men, ja. Det bør nok ikke bli veldig mye dyrere med det første.

MartinL
24-01-2009, 10:16
Reis som "lett" som Berra Ohlsson, så ordner det seg!
Tannbørste og badesalt..... you do not need more!

http://www.youtube.com/watch?v=xZ1j-Jzl2CI

Balle Chlorin
24-01-2009, 12:21
Bagasjen er inkludert i prisen, men ikke drivstoff. Det må du betale ekstra for :p


Også må man heller ikke glemme 50-lappen du må betale for å bestille billettene dine selv på nett..... :angry:

olems
24-01-2009, 14:27
Men såvidt jeg vet, så kan et kolli max veie 20 kilo, er det over må du betale overvekt. jeg har sett uendelig mange folk som har måtte pakke over fra koffert til plastpose for å spare noen kroner ved å registrere et kolli til i stedet for å betale overvekten..

Er dette noen ideel situasjon? jeg syns det er litt småtragisk av DY

slankebrusmannen
24-01-2009, 23:34
Men såvidt jeg vet, så kan et kolli max veie 20 kilo, er det over må du betale overvekt. jeg har sett uendelig mange folk som har måtte pakke over fra koffert til plastpose for å spare noen kroner ved å registrere et kolli til i stedet for å betale overvekten..

Er dette noen ideel situasjon? jeg syns det er litt småtragisk av DY

Mer enn 20 kilo i et kolli gir overvekt også hos SAS. Forskjellen er at der hjelper det ikke å pakke det over i en plastpose. I tillegg har du sannsynligvis betalt mer for billetten. Så kan du jo selv vurdere hva som er mest tragisk.

SAS hadde vært mer troverdig som fullserviceselskap om de hadde innført samme bagasjeregler som Norwegian, men uten å ta "ekstra" betalt.

LN-KGL
25-01-2009, 01:42
Det er tydeligvis to leirer her - de som er blinded by the (SAS) light og de som har sunne åpne øyne. Jeg vil karakterisere meg selv som snøblind en tid, men heldigvis ser jeg nå hva som kommer ut på bunnlinjen av pris og hva en får av goder. Siden 1. januar 2006 har 35 av mine 65 flyreiser vært med SAS eller deres datterselskaper, men for første gang ble ikke SAS eller deres undersåtter inkludert i våre flyinteressetur nå i januar. Jeg har ingen problemer å si at det var Ryanair og Norwegian som stod for å fly oss mellom Norge og øyriket på andre siden av Nordsjøen. I tillegg til dette var det fire andre flyturer som ble foretatt, så totalt ble det seks flyturer. På bunnlinjen ble for alle seks flyturer samlet rundt kr 500 lavere enn hva for eksempel en flytur på sist tirsdag hadde kostet med SAS Norge mellom Manchester og Oslo. Interessant nok, så var vår flytur mellom Edinburgh og Oslo samme dag bare den tredje dyreste av de seks flyturene vi hadde - og da var både 20 kg bagasje bestilt og fast sete (vindu på bakre nødutgangsrekke) inkludert. På direkteflyturer mellom Norge og utlandet er det ikke noen forskjell på service mellom SAS og Norwegian siden kaffe serveres bare gratis innenlands på SAS. Prisene på det som selges luftbutikken er omtrent det samme hos begge, og jeg satt mye bedre i LN-KKA enn jeg gjorde på 8C i seks måneder nyere LN-BRO rett før jul. Det er helt sikkert at kvaliteten til det SAS leverer ikke rettferdiggjør at en nesten betaler tre laken mer for et tilsvarende langt segment. Og som en liten tilleggsopplysning, min koffert var på båndet når jeg kom til bagasjebåndet - noe som jeg aldri har opplevd med på utenlandstur tilbake til OSL med SAS.

Nå vil noen av dere kanskje synes jeg er vel hard mot SAS og for mye pro Norwegian, men sorry slik er det og sannheten svir. Men kjenner jeg unge herr Larsen rett blir det vel flytur til HAU i påsken med SAS for besøke min gamle mor, selv om det frister å reise via STN en vei for samme pris som direkte og da kan man få lurt med seg en flaske med noe godt i til gave.

B777ER
25-01-2009, 04:54
Også må man heller ikke glemme 50-lappen du må betale for å bestille billettene dine selv på nett..... :angry:

Del det på 2 er du snill

EB
25-01-2009, 07:43
KGL! Hvorfor er man "blinded" om man ikke deler dine sunne øyne?

Bagasjereglene til Norwegian sier også. Har du et kolli som veier mer enn 32 kilo - så ta SAS eller NSB. Man kan altså ikke kjøpe seg "fri" for alt hos DY. Det kan manpå NSB og SAS - eller man kan slippe å betale noe ekstra i det hele tatt hos SAS.

imm
25-01-2009, 08:50
KGL! Hvorfor er man "blinded" om man ikke deler dine sunne øyne?

Bagasjereglene til Norwegian sier også. Har du et kolli som veier mer enn 32 kilo - så ta SAS eller NSB. Man kan altså ikke kjøpe seg "fri" for alt hos DY. Det kan manpå NSB og SAS - eller man kan slippe å betale noe ekstra i det hele tatt hos SAS.

Du kan ikke reise med kolli som veier mer enn 32 kilo på verken på SAS eller DY.

EB
25-01-2009, 09:14
Gikk veldig fint på SAS...uten at de engang tok overvekt!

learjet
25-01-2009, 09:38
Gikk veldig fint på SAS...uten at de engang tok overvekt!

Og da har ikke personen du sjekket inn hos ikke helt oversikten....
Ingen flyselskaper som aksepterer bag over 32 kg (kan godt være noen, men ingen som jeg kjenner til, så pls correct me..)

Etter hva jeg har fostått så er dette et av problemene til SAS/SGS, de er vanvittig dårlig til å ta inn overvekt. Noe som gjør at de taper uhorvelig mye penger.
De aller fleste selskaper har interne målsetinger på inntekter basert på overvekt. Det er ikke store summen i snitt pr pax, men når man ganger litt og ser på totalen pr år så blir summene store.

S

EB
25-01-2009, 09:41
Men SGS sørger for at mange selgere som reiser rundt med "stands" i store kofferter velger SAS...ikke så dumt for kassabeholdningen det heller.

imm
25-01-2009, 10:37
Og da har ikke personen du sjekket inn hos ikke helt oversikten....
Ingen flyselskaper som aksepterer bag over 32 kg (kan godt være noen, men ingen som jeg kjenner til, så pls correct me..)

S

Det er helt rett som du sier. Det har blitt en internasjonal HMS-standard på max 32 kg pr kolli. Så om noen har fått sjekket inn tyngre kolli, betyr det at personalet på innsjekk ikke kjenner regelverket godt nok.

IMM

learjet
25-01-2009, 11:18
Men SGS sørger for at mange selgere som reiser rundt med "stands" i store kofferter velger SAS...ikke så dumt for kassabeholdningen det heller.

Helt enig EB. Det er med å legge penger i kassa. Men det blir litt som å pisse i buksa. Godt og varmt i dag, men skikkelig kaldt i morgen.

Når selgeren kommere med familien og skal til ALC og har overvekt. C/I vil ta inn overvekt, men det har han da aldri opplevd før... Så blir det krangel.

Dette er en ond sirkel som er vanskelig å komme ut i fra. Jeg skjønner godt at mange føler det som god service å få ha med litt ekstra. Men det generer vekter og kostnader. Og det er ikke bra for selskapet at ikke alle ansatte følger en felles linje. De fleste selskaper gir den ansatte en grad av fleksibilitet man kan benytte seg av. F.eks er det en koffert på 22 kg så kan man velge å la det passere, mens alt over 23 skal det betales for. Bare et eksempel.

Et par kilo ekstra pr koffert.. Det blir mange kilo i løpet av et år, og mange fuelkroner. Og et par kroner pr pax blir tilsvarende større intekter pr år.

Og med hjelp av FF programmene så får man ekstra kilo f.eks FB Gold gi 10 kg ekstra mens platinum gir 20 kg ekstra.. (sølv +5)
Og da gir man rikelig tilbake til sine beste kunder.
(OK, en som bare reiser innelands får ikke så mye ut av Eurononus men det får vi diskutere et annet sted...)

S

LN-KGL
25-01-2009, 11:26
Dette forteller vel hvor mye en kan stole på selgere og hvor hensynsfulle de er :cry:

Isbamse
25-01-2009, 13:04
Etter hva jeg har fostått så er dette et av problemene til SAS/SGS, de er vanvittig dårlig til å ta inn overvekt. Noe som gjør at de taper uhorvelig mye penger. S

Og som jeg selvsagt utnytter. Jeg har bare betalt overvekt med SAS en gang i mitt liv.

Isbamse
25-01-2009, 13:08
På bunnlinjen ble for alle seks flyturer samlet rundt kr 500 lavere enn hva for eksempel en flytur på sist tirsdag hadde kostet med SAS Norge mellom Manchester og Oslo. ....Det er helt sikkert at kvaliteten til det SAS leverer ikke rettferdiggjør at en nesten betaler tre laken mer for et tilsvarende langt segment. ....Og som en liten tilleggsopplysning, min koffert var på båndet når jeg kom til bagasjebåndet - noe som jeg aldri har opplevd med på utenlandstur tilbake til OSL med SAS.

Nå vil noen av dere kanskje synes jeg er vel hard mot SAS og for mye pro Norwegian, men sorry slik er det og sannheten svir. Men kjenner jeg unge herr Larsen rett blir det vel flytur til HAU i påsken med SAS for besøke min gamle mor, selv om det frister å reise via STN en vei for samme pris som direkte og da kan man få lurt med seg en flaske med noe godt i til gave.

Det kan jo være at du rett og slett har hatt uflaks denne gangen?

MIn erfaring er at SAS i en del tilfeller er billigere enn DY, sjekker alltid begge. Når jeg flyr i jobben og ikke er så prissensitiv (oftest EVE/TOS-OSL-SVG) velger jeg oftest SAS pga flere avganger og bedre benplass.

At det fremstår som litt gjerrig av SAS å ikke spandere en kaffekopp på utenlands, og skaper forvirring mht produktet deres - det er en annen sak.

Og bagasjelevringa på OSL er etter min erfaring i snitt like fordømt treg for begge selskaper.

LN-KGL
25-01-2009, 14:17
Det var dette med billige priser og SAS da, jeg tok deg på ordet Isbamse og testet to routinger til HAU fra OSL tirsdag 7. april og det gir en liten illustrasjon:

OSL-HAU med SAS: kr 580

OSL-STN med DY: kr 494 (inkl. 1 kolli bagasje og setereservasjon)
STN-HAU med FR: kr 467 (inkl. 1 kolli bagasje og priority boarding)
Totalt: kr 921

Spørs om ikke det i så tilfelle blir en dag tidligere avgårde og betale kr 1200 ekstra for overnatting på Travelodge Great Dunmow og en Astra leiebil slik at jeg kan ta en hel dag på Duxford på mandag 6. april ;)

EB
25-01-2009, 14:36
...NOK 580;- er da råbillig for å fly Oslo-Haugesund.

JoeW
25-01-2009, 14:43
Synes ikke SAS-prisen var noe og si på jeg...

LN-KGL
25-01-2009, 15:09
Hvis vi gjør en liten vri på det, så vil prisene kunne sees i et annet lys
OSL-HAU: kr 1,68/km
OSL-STN: kr 0,43/km
STN-HAU: kr 0,53/km

Og hvis en ser på tidtabelltider
OSL-HAU: kr 633/h
OSL-STN: kr 224/h
STN-HAU: kr 267/h

EB
25-01-2009, 15:14
Nå bare krangler du... NOK 580 er IKKE dyrt for å fly mellom Oslo og Haugesund. Er du en tallknuser kan du jo forresten regne hva tidstapet koster en selger, lege, konsulent, advokat og/eller et styremedlem via London.

LN-KGL
25-01-2009, 15:30
Vi snakker IKKE i denne sammenhengen om forretningsreisende, men reisen er tiltenkt midt i påskeuken hvis du hadde sjekket kalenderen EB - altså en typisk (kanskje også atypisk) reisende av kategorien turist. Det er ikke alle som kan fly rundt med gullkort ;)

Blubird
25-01-2009, 15:34
Det var dette med billige priser og SAS da, jeg tok deg på ordet Isbamse og testet to routinger til HAU fra OSL tirsdag 7. april og det gir en liten illustrasjon:

OSL-HAU med SAS: kr 580

OSL-STN med DY: kr 494 (inkl. 1 kolli bagasje og setereservasjon)
STN-HAU med FR: kr 467 (inkl. 1 kolli bagasje og priority boarding)
Totalt: kr 921

Spørs om ikke det i så tilfelle blir en dag tidligere avgårde og betale kr 1200 ekstra for overnatting på Travelodge Great Dunmow og en Astra leiebil slik at jeg kan ta en hel dag på Duxford på mandag 6. april ;)

Så konklusjonen er at du synes det er dyrt å fly med SAS for kr. 580,- samtidig som du gledelig betaler nesten det dobbelte -pluss ekstrautgifter - for å komme til samme destinasjon? Hvor er logikken?

sail4fun
25-01-2009, 15:35
580,- og 1 time
Eller
580kr i bensin diesel og 7-8 timer ?

Nei, nå blir det vel mye SAS tyting...

slankebrusmannen
25-01-2009, 16:18
Bagasjereglene til Norwegian sier også. Har du et kolli som veier mer enn 32 kilo - så ta SAS eller NSB.

Og SAS sine bagasjeregler sier: Har du et kolli som veier mer enn 32 kilo - finn en annen måte å frakte det på.

LN-KGL
25-01-2009, 16:18
Hva er devisen her? Jo, kan man være fleksibel og planlegge lang tid på forhånd så kan man få billige reiser hos SAS også.

Er man derimot ikke fleksibel blir det dyrt - første avgang til HAU fra OSL tirsdag førstkommende er kr 1941. Hos DY kan man på første avgang til Stansted på samme dag fremdeles få for kr 494 og FR vil har rundt kr 750 samme dag fra STN til HAU.

Til SVG viser det seg at DY er billigere enn SK på første avgang fra OSL kommende tirsdag - kr 1551 mot kr 1833, og da er DY full flex mens SK er bare flex-billett.

Og SAS og deres sympatisører må tåle denne tytingen :)

sail4fun
25-01-2009, 16:20
OSL-HAU med SAS: kr 580

OSL-STN med DY: kr 494 (inkl. 1 kolli bagasje og setereservasjon)
STN-HAU med FR: kr 467 (inkl. 1 kolli bagasje og priority boarding)
Totalt: kr 921

Det var denne jeg tenkte på.
Ja for en fly-fantast så kan man legge opp slik routing , men er nå 580,- så ille OSL-HAU ?

EB
25-01-2009, 16:25
Hvem har gull KGL? Jeg har et blått kort - du?

peace
25-01-2009, 16:25
Man kan jo ikke hele tiden sammenligne SAS og Norwegian da de har to vidt forskjellige produkter de retter seg i mot. Det er stor forskjell på et flyselskap som retter sin fokus mot lave priser på flybillettene enn de som er "standard" flyselskaper.
Norwegian og SAS har helt forskjellige kostnader, og det må vi finne oss i.
Man må jo tenke på at det faktisk koster noe å holde et flyselskap i drift, Norwegian tjener penger på andre måter enn SAS. Om SAS skal komme seg ut av den krisen de befinner seg i nå for tiden må de også kanskje tenke på andre måter å tjene penger på?
Jeg velger alltid Norwegian til tross for at jeg må betale ekstra for min bagasje, og de ekstra kronene det er snakk om har jeg faktisk råd til.

Jeg synes vi nordmenn har blitt bortskjemte når det gjelder flypriser. Før kunne man ikke fly, spesielt i fra Nord Norge for under 1000-lappen. Jeg må gjennta meg selv, det koser faktisk å holde et selskap i luften, og Norwegian har sin måte å tjene penger på, og SAS har sin. Vi ser jo klart hva folket foretrekker først! Tror ikke så mange syter over bagasje tillegget. Som sagt, det er stor forskjell på et lavprisselskap enn som for eksempel SAS. Vi kan ikke forvente det samme når vi betaler 600 kr for en billett enn når vi betaler 1000 kr.
Jeg personlig merker ikke noe forskjell på selve servicen hos Norwegian kontra SAS, men har forstått at mange gjør det, og om man opplever at man må betale ekstra for ting i DY, så må man tenke på at dette er et flyselskap som tidligere nevnt, med fokus på lave flypriser.

LN-KGL
25-01-2009, 16:26
Når et alternativ er kr 1941 for samme flytur, er kr 580 ikke så ille

LN-KGL
25-01-2009, 16:29
Hvem har gull KGL? Jeg har et blått kort - du?

Vi snakker ikke EB-kort, men de kortene du representerer :D

sail4fun
25-01-2009, 16:32
Man kan jo ikke hele tiden sammenligne SAS og Norwegian da de har to vidt forskjellige produkter de retter seg i mot. Det er stor forskjell på et flyselskap som retter sin fokus mot lave priser på flybillettene enn de som er "standard" flyselskaper.
Norwegian og SAS har helt forskjellige kostnader, og det må vi finne oss i.
Man må jo tenke på at det faktisk koster noe å holde et flyselskap i drift, Norwegian tjener penger på andre måter enn SAS. Om SAS skal komme seg ut av den krisen de befinner seg i nå for tiden må de også kanskje tenke på andre måter å tjene penger på?
Jeg velger alltid Norwegian til tross for at jeg må betale ekstra for min bagasje, og de ekstra kronene det er snakk om har jeg faktisk råd til.

Jeg synes vi nordmenn har blitt bortskjemte når det gjelder flypriser. Før kunne man ikke fly, spesielt i fra Nord Norge for under 1000-lappen. Jeg må gjennta meg selv, det koser faktisk å holde et selskap i luften, og Norwegian har sin måte å tjene penger på, og SAS har sin. Vi ser jo klart hva folket foretrekker først! Tror ikke så mange syter over bagasje tillegget. Som sagt, det er stor forskjell på et lavprisselskap enn som for eksempel SAS. Vi kan ikke forvente det samme når vi betaler 600 kr for en billett enn når vi betaler 1000 kr.
Jeg personlig merker ikke noe forskjell på selve servicen hos Norwegian kontra SAS, men har forstått at mange gjør det, og om man opplever at man må betale ekstra for ting i DY, så må man tenke på at dette er et flyselskap som tidligere nevnt, med fokus på lave flypriser.



Jeg velger alltid Norwegian til tross for at jeg må betale ekstra for min bagasje, og de ekstra kronene det er snakk om har jeg faktisk råd til.


Jeg personlig merker ikke noe forskjell på selve servicen hos Norwegian kontra SAS,

Hm, så sammenligningsgrunnlaget er god dokumentert ?


Men det er noen poeng her, hvor billig krever vi at en flytur skal være, ønsker vi at det er Norske arbeidstakere i yrker man skal kunne ha i hele sitt yrkesaktive liv som leverer tjenesten til oss , eller har vi blitt så rike og egoistiske at vi ikke har råd til å kjøpe våre egne tjenester ?

KennethGS
25-01-2009, 16:33
Og SAS og deres sympatisører må tåle denne tytingen :)

Behøver ikke være sympatisør engang for å synes det blir for dumt å syte over 580,- direkte (!) OSL-HAU... :rolleyes:

At det er dyrere å reise på kortere distanser burde vel ikke overaske noen. Mye av utgiftene i hver ende av turen er jo faste, så en kortere tur vil koste mer pr. km. eller time.

Man er bra gnukk om man velger en lengre, dyrere, og mer komplisert reiserute, bare fordi den koster mindre pr. km... ^_^

olems
25-01-2009, 16:34
Du kan ikke reise med kolli som veier mer enn 32 kilo på verken på SAS eller DY.

You are wrong. finnes unntak. som for eksempel sportsutstyr, musikkinstrumenter og Avi. ser for meg at det blir litt vanskelig og dele hunder og Kontrabasser i flere kollier.

JoeW
25-01-2009, 16:35
You are wrong. finnes unntak. som for eksempel sportsutstyr, musikkinstrumenter og Avi. ser for meg at det blir litt vanskelig og dele hunder og Kontrabasser i flere kollier.

Stikkord: Cargo - avtalt på forhånd.

LN-KGL
25-01-2009, 16:37
Det er da fint at de forretningsreisende med bare håndbagasje subsiderer billettene til turister med bagasje på SAS, noe de ikke gjør hos DY :)

peace
25-01-2009, 16:41
[QUOTE=P.A. VIKING;343046]Hm, så sammenligningsgrunnlaget er god dokumentert ?


Jeg velger Norwegian rett og slett fordi jeg er student og deres priser ofte er de rimeligste i forhold til deres konkurrent. Jeg synes også servicen i Norwegian er kjempe god, og ser derfor ingen grunn til å velger SAS.

sail4fun
25-01-2009, 16:45
Det er da fint at de forretningsreisende med bare håndbagasje subsiderer billettene til turister med bagasje på SAS, noe de ikke gjør hos DY :)

?!, Men BIZ dama har kansje betalt 3000,- for ikke å ta med håndbagasje, og
Ola på ferie har betalt 780,- ... ? Hvem subsidierer hvem her ?

[QUOTE=P.A. VIKING;343046]Hm, så sammenligningsgrunnlaget er god dokumentert ?


Jeg velger Norwegian rett og slett fordi jeg er student og deres priser ofte er de rimeligste i forhold til deres konkurrent. Jeg synes også servicen i Norwegian er kjempe god, og ser derfor ingen grunn til å velger SAS.


Den tok jeg ikke, som oftets billigst, og SAS ikke prøvd, men DY er best.

Helt klart at jernvaskingen fra Kjos virker big time her.

LN-KGL
25-01-2009, 16:51
?!, Men BIZ dama har kansje betalt 3000,- for ikke å ta med håndbagasje, og
Ola på ferie har betalt 780,- ... ? Hvem subsidierer hvem her ?

Det var å snu litt på flisa for SAS-reklamen om gratis bagasje. Hvis begge har like typer billetter så kommer de forretningsreisende billigere ut hos DY enn hos SAS (fordi de ikke betaler for baggasjen), men det oppveier trolig en gratis kaffe hos SAS :lol:

JoeW
25-01-2009, 17:00
...og der hoppet du pent over fleksibiliteten du får med SAS som til tider er fraværende med en fleksibel tkt hos DY.

peace
25-01-2009, 17:02
Jeg har selvfølgelig prøvd SAS også. Før, så fløy jeg kun SK da jeg bodde i Tromsø. Men etter å ha flyttet til Trondheim så ble DY prøvd ut, og i dag flyr jeg kun med dem. Har da ingen ting med Kjos å gjøre, men deres lave priser.
SAS er langt i fra et dårlig flyselskap, men når det gjelder priser har det lønt seg for meg det siste året å fly med DY, og jeg synes det fungerer helt perfekt.
Som sagt, jeg har ingen ting i mot SK, men i mitt tilfelle lønner det seg som regel å fly med DY.

LN-KGL
25-01-2009, 17:11
...og der hoppet du pent over fleksibiliteten du får med SAS som til tider er fraværende med en fleksibel tkt hos DY.

Det er sant det JoeW, men så kommer det et riktig men - med SAS må du betale et mellomlegg opp til full flex for komme med en rekke av deres flighter kommende tirsdag hvilket ikke er tilfelle med DY, der det er ledige seter på alle deres sju flighter den dagen :cool:

JoeW
25-01-2009, 17:13
Jeg trodde vi her nettopp snakket om at "biz-dama" har en full flex-billett hos SK? Hun må da vel ikke betale noe mellomlegg i så tilfelle??

LN-KGL
25-01-2009, 17:21
Jeg trodde vi her nettopp snakket om at "biz-dama" har en full flex-billett hos SK? Hun må da vel ikke betale noe mellomlegg i så tilfelle??

Det er ulempen ved ikke å benytte deg av Quote, kommentarene dine kan misforstås

JoeW
25-01-2009, 17:23
Jeg synes quote er unødvendig hvis mitt innlegg havner rett etter det innlegget jeg kommenterer, men det er i og for seg en annen sak og kan sikkert diskuteres et annet sted.

EDIT: I et forsøk på å ikke la diskusjonen om qouting stjele tråden:

Men her skjer ting så fort at både to og tre kan komme mellomNå gjorde det jo i praksis ikke det ved mine kommentarer, så jeg har vanskelig for å se hvordan de skulle kunne misforståes. La oss sette strek nå for diskusjon om qoutes.

-----------------

LN-KGL
25-01-2009, 17:26
Jeg synes quote er unødvendig hvis mitt innlegg havner rett etter det innlegget jeg kommenterer

Men her skjer ting så fort at både to og tre kan komme mellom :rolleyes:

sail4fun
25-01-2009, 17:27
Jeg har selvfølgelig prøvd SAS også. Før, så fløy jeg kun SK da jeg bodde i Tromsø. Men etter å ha flyttet til Trondheim så ble DY prøvd ut, og i dag flyr jeg kun med dem. Har da ingen ting med Kjos å gjøre, men deres lave priser.
SAS er langt i fra et dårlig flyselskap, men når det gjelder priser har det lønt seg for meg det siste året å fly med DY, og jeg synes det fungerer helt perfekt.
Som sagt, jeg har ingen ting i mot SK, men i mitt tilfelle lønner det seg som regel å fly med DY.

Men det vil vel alltid lønne seg å sjekke hver gang vil jeg tro....

olems
25-01-2009, 17:52
Men det vil vel alltid lønne seg å sjekke hver gang vil jeg tro....


Tror Bjørn kjos sitt brede glis til tider blender Norge. Dy er ikke alltid billigst, den ene gangen jeg sjekka pris for ei venninde fant jeg at sas var billigst OSL-TRD den dagen;) å hjem på den andre aktuelle.

LN-KOG
25-01-2009, 21:32
Tror Bjørn kjos sitt brede glis til tider blender Norge. Dy er ikke alltid billigst, den ene gangen jeg sjekka pris for ei venninde fant jeg at sas var billigst OSL-TRD den dagen;) å hjem på den andre aktuelle.

Enig. TRD-OSL-TRD opplever jeg at SAS oftest er billigst. Holder på å booke en UM til TRD nå og da ligger jeg langt unna Norwegian. Mest pga holdningene til DY-crew uttrykt på forumet her, men senere slettet. Selv har jeg ingen problemer med Norwegian og har 23 flighter med dem de siste par årene (15 i 2008 alene). De er greie nok. Gjennom årenes løp har jeg nesten 250 SAS-flighter og vel, "alt var så meget bedre før" - og da tenker jeg mest på stemingen ombord.

Det kan jo være at du rett og slett har hatt uflaks denne gangen?


Nå er det stort sett jeg som har stått for bestillingen av disse turene - og nei, Isbamse, det er ikke uflaks. Det er snarere en trend at SAS er blitt dyrere på Manchester. Vi har hatt turer ned til kr 625 én vei. Men nå er tilbudet på direkteflighter blitt tilpasset fotballturer og prisene økt tilsvarende. Tidligere gikk det daglig 737 og ERJ, nå flyr SAS 4 eller 5 dager uka.

En annen sak er at halve poenget er å prøve noe nytt. Man kan si hva man vil om Ryanair, men produktet deres er forutsigbart og det har en verdi i seg selv.

TOS
25-01-2009, 21:41
Holder på å booke en UM til TRD nå og da ligger jeg langt unna Norwegian. Mest pga holdningene til DY-crew uttrykt på forumet her, men senere slettet.

Men -KOG, tror du ikke det finnes minst ett individ som jobber som SAS-kabincrew som har nøyaktig samme holdninger som det enkeltindividet her inne som jobber som DY-crew (for det var vel kun en person som uttrykte disse holdningene)?

LN-KOG
25-01-2009, 22:42
Nei, det var flere. Dessuten er det billigere med SAS. Har sjekket prisene i kveld og booket SAS.

Isbamse
25-01-2009, 23:03
Nå bare krangler du... NOK 580 er IKKE dyrt for å fly mellom Oslo og Haugesund. Er du en tallknuser kan du jo forresten regne hva tidstapet koster en selger, lege, konsulent, advokat og/eller et styremedlem via London.

Også som privatperson betaler jeg gjerne litt ekstra for å slippe å fly flere timer ekstra, via et annet land :)

Isbamse
25-01-2009, 23:06
Hva er devisen her? Jo, kan man være fleksibel og planlegge lang tid på forhånd så kan man få billige reiser hos SAS også.

Er man derimot ikke fleksibel blir det dyrt - første avgang til HAU fra OSL tirsdag førstkommende er kr 1941.

Det gjelder alle selskaper, DY er også ofte dyre på kort varsel.

HVis du først vil bruke masse ekstra tid fra OSL til HAU, kan du jo like gjerne ta Nor-Way buss...

LN-KOG
25-01-2009, 23:13
HVis du først vil bruke masse ekstra tid fra OSL til HAU, kan du jo like gjerne ta Nor-Way buss...

Det gjorde han i 2007 (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25954)- takket være at SAS ikke klarte å komme i lufta.

MartinL
26-01-2009, 00:51
Dessuten er det billigere med SAS. Har sjekket prisene i kveld og booket SAS.


Men for oss andre som skal booke samme kveld, ser bilde slik ut.
Finn EN avgang fullflex som lavpris/happy hvor SAS er billigere en Norwegian fra TRD til OSL i morgen;)

Det ser ikke mye anderledes ut gjennom hele uke. Ikke for neste måned heller.
Klart Norwegian ikke er billigst på alle avganger til alle destinasjoner, men for de fleste som reiser, viser Norwegian seg svært ofte som det billigste alternativet.

JoeW
26-01-2009, 00:52
Bare slo meg at det i grunnen er fantastisk at jeg kan bestemme meg for å reise til Trondhjem nå for kun 5-600 kroner!

litt-amatør
26-01-2009, 01:14
Det lureste er vel uansett å sjekke prisen hos begge selskaper og så vurdere hvem man vil velge. Jeg tror utvilsomt at DY har klart å skaffe seg et fantastisk image som gjør at mange ikke en gang går inn på andre selskaper når de skal bestille, hos dem ligger det underforstått at DY er billigst og at Kjos sitter og passer på at DY har best pris.;) Jeg tror et gullkantet image for DY.

Når det er sagt har jeg bestilt et par reiser for andre nylig, hhv. til BGO og CPH fra OSL og jeg er ganske sjokkert over hvor mye det var å spare på å velge Norwegian. For eksempel skal faren min til CPH imorgen og han foretrakk helt klart SAS. Men fire dager før avreise var prisforskjellen så voldsom at det ikke lot seg forsvare å velge SAS. DY skulle ha ca 1400 kr, mens SAS skulle ha 3900 kr. Mitt inntrykk er at om man skal ha billig billett og bestiller tett opp til avreise til destinasjoner innelands og innen Sakndinavia, er DY ofte klart billigst. Om man bestiller en stund på forhånd og til Europa for øvrig særlig, er bildet langt mer uklart.

MartinL
26-01-2009, 01:26
Det lureste er vel uansett å sjekke prisen hos begge selskaper og så vurdere hvem man vil velge. Jeg tror utvilsomt at DY har klart å skaffe seg et fantastisk image som gjør at mange ikke en gang går inn på andre selskaper når de skal bestille, hos dem ligger det underforstått at DY er billigst og at Kjos sitter og passer på at DY har best pris.;) Jeg tror et gullkantet image for DY.

Når det er sagt har jeg bestilt et par reiser for andre nylig, hhv. til BGO og CPH fra OSL og jeg er ganske sjokkert over hvor mye det var å spare på å velge Norwegian. For eksempel skal faren min til CPH imorgen og han foretrakk helt klart SAS. Men fire dager før avreise var prisforskjellen så voldsom at det ikke lot seg forsvare å velge SAS. DY skulle ha ca 1400 kr, mens SAS skulle ha 3900 kr. Mitt inntrykk er at om man skal ha billig billett og bestiller tett opp til avreise til destinasjoner innelands og innen Sakndinavia, er DY ofte klart billigst. Om man bestiller en stund på forhånd og til Europa for øvrig særlig, er bildet langt mer uklart.


Jeg deler helt klart dine inntrykk!

MartinL
26-01-2009, 01:37
Samtlige priser som kommer i tillegg til billetten hos Norwegian er spesifiserte og valgfrie.

Hva med alle de millionene SAS hover inn på et helt lattelig uspesifisert gebyr på kr 25 pr billett?

EB
26-01-2009, 08:01
Men for de som reiser med billetter som kan endres så er prisforskjellen latterlig liten...og det er i dette markedet man tjener penger.

imm
26-01-2009, 09:23
Men for de som reiser med billetter som kan endres så er prisforskjellen latterlig liten...og det er i dette markedet man tjener penger.

Med underskudd år etter år, er det tydelig at man ikke tjener nok.

Jarlabanke Vking
26-01-2009, 10:32
Men det vil vel alltid lønne seg å sjekke hver gang vil jeg tro....

Jeg har en del bekjente som liksom elsker å kline det opp i ansiktet på meg at de KUN bestiller billetter med "Nårvidjen" fordi de har fått for seg at SAS er rota til alt ondt på kloden, at SAS uansett er dyrest (uten å sjekke), de selv har søkt jobb der og ikke fått eller noe. Noen (les Kjos og den 4. statsmakt) har vært meget gode imageskapere og får i mange tilfeller rått parti og svært mye gratisreklame i media, men det blir en annen sak.

Jeg synes noen ganger at det er veldig hendig å kunne sjekke inn bagasjen på OSL og at den går gjennomgående fram til Singapore, Japan, Australia, USA eller hvor man skal uten at det skal være noe viss-vass. For jeg reiser faktisk ikke til andre siden av kloden med kun håndbagasje og det tror jeg svært få andre gjør.

Men nordmenn synes det er toppen og en menneskerett med 698 europaruter og en 737 i garasjen.

... men helt klart at noen gjør en lobbyvirksomhet noen andre ikke klarer!

MartinL
26-01-2009, 10:37
Nå synes jeg kanskje moderator burde vise seg!

Dette er ikke lenger en konstruktiv diskusjon.

Jarlabanke Vking
26-01-2009, 10:42
Nå synes jeg kanskje moderator burde vise seg!

Dette er ikke lenger en konstruktiv diskusjon.

fordi jeg belyser at et flyselskap driver networking over hele kloden og at mennesker må ha med seg bagasje om selskapet vil eller ikke i de fleste tilfeller?

TOS
26-01-2009, 10:59
fordi jeg belyser at et flyselskap driver networking over hele kloden og at mennesker må ha med seg bagasje om selskapet vil eller ikke i de fleste tilfeller?

Som du sikkert vet, og som alle vi her vet, så opererer DY kun i nære "farvann" som er dit nordmenn flest reiser. At det er kjekt å kunne sjekke inn baggasjen hele veien når man skal til andre siden av jordkloden er helt klart fint, men jeg vil vel tro at det ikke er så mange som starter en slik reise med DY. Her var det vel snakk om baggasjegebyret til DY. Når man jobber i SAS så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at man ikke er glad i den kanskje argeste konkurrenten, men kritikken bør være relativt berettiget for at man skal ta den alvorlig.

Hvilken lobbyvirksomhet er det forresten snakk om?

imm
26-01-2009, 11:07
Jeg tror de færreste velger verken Norwegian eller andre LCC selskap dersom de skal ut i den store verden. Man velger først og fremst disse selskapene dersom de flyr til en destinasjon man skal til.
Når man skal til Singapore, Sydney eller andre steder, velger man tradisjonelle selskaper hvor man kan sjekke inn gjennomgående.

Bagasjeprisene til Norwegian synes jeg er svært gode. Jeg synes det er naturlig at de som benytter seg av å sende bagasje, også skal betale for dette.

Norwegian har imponert stort i de få årene de har holdt på. Jeg er rimelig sikker på at andre selskaper i mange tilfeller vil følge i deres fotspor, selv om det vil ta litt tid.

IMM

Isbamse
26-01-2009, 15:39
Nå er det stort sett jeg som har stått for bestillingen av disse turene - og nei, Isbamse, det er ikke uflaks. Det er snarere en trend at SAS er blitt dyrere på Manchester. Vi har hatt turer ned til kr 625 én vei. Men nå er tilbudet på direkteflighter blitt tilpasset fotballturer og prisene økt tilsvarende.

OK, men det er jo ikke noe annet enn god gammeldags revenue management.

Isbamse
26-01-2009, 15:40
Det gjorde han i 2007 (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25954)- takket være at SAS ikke klarte å komme i lufta.

Poenget mitt var bare, litt ironisk, at hvis man er villig til å betale masse ekstra penger og reise mye lenger for å spare kostnader pr km - ja da aksepterer man også timekostnadene ved en lengre reise.

gustavf
26-01-2009, 16:38
Nå er det på tide at flere her inne trekker pusten dypt, og vurderer om de bidrar med noe konstruktivt rundt en diskusjon Norwegian sine bagasjepriser eller om de bare kommer med oppgulp av gamle argumenter fra hver eneste DY/SK-debatt de siste 3 årene. Eventuelt får vi stenge tråden.

Hint: De fleste kommer i sistnevnte kategori.

LN-KOG
26-01-2009, 17:18
OK, men det er jo ikke noe annet enn god gammeldags revenue management.

Det kan du kalle det, eventuelt utnytte en monopolsituasjon (så lenge du ikke definerer Ryanairs rute Torp - Liverpool som samme strekning - noe det etter mitt syn ikke er). De har ikke konkurranse på direkterutene og melker dem for hva det er verd. Noe som er en del av kapitalismen. Det er også samme bildet vi ser i andre sammenhenger.

Jeg fløy en interessant ruting med SAS i august. Jeg skulle tilbringe en dag i Bergen for så fly til Brussel. Jeg valgte rutingen OSL-BGO-CPH-BRU fordi det passet meg best, men fordi jeg fikk BGO-CPH som en del av likningen, ble det dyrere enn via OSL. Det er bare SAS DK som flyr der. Men jeg fikk OY-KBR og Atlantic Airways videre fra CPH.

Men når det er sagt - jeg har ingenting i mot at SAS eller noen andre tjener penger. Det er faktisk en stor fordel at de gjør det, men jeg tror vel kanskje at de som andre gamle organisasjoner har bygd seg opp et stort administrativt apparat og det at man opererer i tre land er vel heller ikke med å på gjøre den "lean & mean".

FlightDeck
26-01-2009, 17:46
Når det er sagt har jeg bestilt et par reiser for andre nylig, hhv. til BGO og CPH fra OSL og jeg er ganske sjokkert over hvor mye det var å spare på å velge Norwegian. For eksempel skal faren min til CPH imorgen og han foretrakk helt klart SAS. Men fire dager før avreise var prisforskjellen så voldsom at det ikke lot seg forsvare å velge SAS. DY skulle ha ca 1400 kr, mens SAS skulle ha 3900 kr. Mitt inntrykk er at om man skal ha billig billett og bestiller tett opp til avreise til destinasjoner innelands og innen Sakndinavia, er DY ofte klart billigst. Om man bestiller en stund på forhånd og til Europa for øvrig særlig, er bildet langt mer uklart.

SAS og Norwegian operer åpenbart med ulike prisstrategier. Mens SAS låser salget av lavprisbilletter et visst tidspunkt før avreise, nesten uavhengig av hvor mange billetter som er solgt, holder Norwegian lavprisbillettene åpne mye lenger frem mot avgang.