PDA

View Full Version : …All The way to Tacoma – The Julebord 2009..

Martin
21-01-2009, 22:45
All right! Nok en gang reiser Martin til USA. Det blir hans femte tur til landet, og hans andre besøk i Seattle. Anledningen, er Scanair’s andre årlige julebord, (i hvertfall det andre med såpass stor oppslutning fra utenfor USA..)

(Om noen nå skulle lure på tittelen på denne tråden: Jeg har i de siste trip-reportene mine, hentet tittelen fra en eller annen sang (tilfeldigvis). Måtte jo følge tradisjonen, og denne tittelen er fra Steve Millers låt, ”Rock ’n’ me”, som jeg for øvrig stiftet bekjentskap med i Status Quo’s versjon fra albumet ”Famous in the last Century”, fra 2000. Og siden flyplassen jeg skal fly til heter Seattle-Tacoma, så.. Ja, you know..)

Nok om det..

Etter fjorårets julebord, var jeg fort klar over at Seattle var en by jeg absolutt ville tilbake til. Da det ble snakket om nytt julebord, var jeg heller ikke treig om å sette av den aktuelle helgen, og begynne å leite etter flypriser.. ”As usual”, sjekket jeg vel ut alle alternativer som finnes, i håp om å finne noe spennende, rent flytypemessig.

Endte til slutt opp med SAS og BA som de to mest aktuelle alternativene, og siden SAS var mer fleksible på avganger fra OSL til flyplassen jeg skulle bytte fly på, ble det allikevel SAS som skulle få æren av å tjene noen penger på min ”business”. Min dog hittil eneste erfaring med de på IC, var på samme rute for ca. et år siden.

Prismessig, lå vel begge på en rundt 5-6000, og det var uansett ikke stor forskjell nok til at nettopp prisen skulle bli det avgjørende. Så kikket jeg litt hos SAS, og fant ut at det kostet ikke så mye ekstra og fly hakket bedre enn i den såkalte Reidar-klassen. Jeg må dog få si: Av de selskapene jeg har flydd på langdistanse i economy, er SAS det selskapet jeg har trivdes best om bord hos, så jeg har strengt tatt ingen betenkeligheter med å fly de i Reidar-klasse heller. Bestemte meg allikevel for å ”skeie ut” litt, og bestemte meg for å punge ut nærmere 13.000 norske kroner, for en billett tur/retur OSL-SEA.

Bestillingen var en annen historie: Hva er vel mer naturlig, om en skal fly med SAS, å bestille billetten på www.sas.no? Klikket meg inn, valgte avreise- og ankomstby, og klikket på datoene, og så på ”søk”. Flighter fantes, og prisen var grei. Men hvor skulle jeg fly fra? Oslo takk. Oslo er selvsagt mer enn den forholdsvis store flyplassen som ligger en 15minutters/15 kilometers kjøring fra der jeg bor: Det er også to flyplasser i henholdsvis Østfold og Vestfold, og sas.no, var mest interessert i at jeg skulle fly fra den i Vestfold, men med et annet selskap, som SAS for øvrig eier. Holdt øye med siden noen dager, men gav opp.

Sjekket så ut hjemmesidene til dette selskapet som SAS eier, en nettside som for øvrig drives av en jeg traff forrige gang jeg var i Seattle. Søkte, og der kunne jeg velge og vrake i avganger fra ”Oslo” til København, både med selskapet som eide hjemmesiden men igjen var eid av SAS, og med de som eide selskapet som hadde hjemmesiden. Flott!

Hvilken klasse ville jeg fly? Economy Extra, takk. Det er det igjen litt plunder med på akkurat denne hjemmesiden. De har for øvrig en chat-funksjon, som for øvrig var nede, så jeg sendte en ”god gammeldags” e-post, hvor jeg først var interessert i å få vite hva prisen ville bli, før jeg bestemte meg. Han som svarte meg på den først mailen, slet visst litt med å forstå hva jeg mente, for jeg ble oppfordret til å søke selv (enda jeg spesifikt nevnte at jeg ville reise i en klasse som det ikke kunne søkes på). Svarte på mailen, og forklarte meg enda tydeligere, og da var det plutselig en dame som svarte. Joda, jeg kunne få vite priser: De så for øvrig sånn ut: YNOXTRA kr 26002,-. SNOXTRA kr 20957,-. ENOECO kr 19512,-. SAS ECONOMY EXTRA RESTRICTED FARES BNOXTRA kr 12717,-

Gjett hvem jeg valgte :D

Det ble så booket i vanlig Reidar-klasse, og ny e-post ble sendt, med bekreftelse på at jeg ville ha den som het BNOEXTRA, til 12717.. Selvsagt skulle denne bonden som driver denne hjemmesiden ha et eller annet gebyr, så det ble 12767..

Våknet neste dag, sjekket e-posten, og kvittering hadde landet i innboksen – i Reidar-klasse (til Reidar-pris, selvsagt..). Sendte et nytt elektronisk brev, og lurte på hvorfor, og de hadde tydeligvis hatt problemer med internetten sin, men hun som nå svarte, hadde makulert billetten min (hvordan makulerer man en e-ticket?), og utstedt den på ny, i Reidar-pluss, til avtalt pris. All honnør går til bondens undersåtter!

(For øvrig , så mener jeg å huske at noen begynte å bråke nede i Thailand, den dagen jeg bestilte, så jeg er litt usikker på om det var syk internett, eller noe annet som kan ha vært årsaken – men samme det..)

Da var en altså booket på følgende:
OSL-CPH SK457, 22 Januar, 12:15-13:25, MD-80
CPH-SEA SK937, 22 Januar, 15:45-16:45, A340-300
SEA-CPH SK938, 25 Januar, 18:45-13:25 + 1 day, A340-300
CPH-OSL SK1458, 26 januar, 15:20-16:30, B737

Jeg må innrømme at jeg er spent på å prøve SAS sitt Economy Extra-produkt. Har prøvde den en gang, på LIS-OSL (Etter en liten omvei fordi CO ikke gadd å vente på et av deres egne fly som var forsinket.), med det var på en Europarute.

Har også for øvrig flydd andre ting enn Reidar-klasse på langdistanse, men det er en annen historie..

Dette blir altså første gang Martin ”betaler-for-noe-bedre-enn-Reidar-klasse-på-en flytur-som-varer-lengre-enn-to-og-en-halv-time”.

Håper jeg blir fornøyd, men med tanke på at jeg var mer enn fornøyd den gangen jeg satt lenger bak, bør jeg bli det nå også.. Vi får bare håpe dette crewet gjør jobben sin ordentlig (det har visst vært en del variabel service hos SAS i det siste..). En ulempe jeg dog ser med å fly Economy Extra, er størrelsen på kabinen. I Economy, er det en viss sjanse for å få minst to ledige seter mellom deg og en evt. Sidemann, mens i Extra fylles kabinen mye fortere.. (Og er den ikke full før flyet drar, så er det vel en del EB-poeng som blir ofret ved gaten for en upgrade fra Reidar til Reidar-pluss?).

EB-poeng, ja.. Opptjeningen min i fjor, var på 6450 poeng. Normal opptjening på ruten, i billig-Reidar, er 2750, men fordi jeg først hadde ”driti litt på draget”, og noen var så snille at de hjalp meg, så endte jeg allikevel opp med litt mer poeng enn jeg egentlig skulle.. Normal opptjening i Extra, er 16500 poeng. Så får man plutselig en mail fra SAS, om at de vil gi meg dobbelt så mange ekstrapoeng på alle flighter jeg flyr med dem i Tommy-klasse eller Reidar-Pluss innen slutten av februar. Jo takk skal du ha, SAS (:)). Skulle bli en ca. 33.000 poeng, det.. For 20.000 av de, kan jeg jo f.eks. ta meg en tur-retur OSL-CPH i Business, som egentlig koster 5599, og da hadde jeg nesten spart inn de pengene :D

Har nå vært inne på sas.no og valgt meg sete 5A på SK457, som flys av en MD-87, og takket være et av distriktskontorene til hjemmesiden til selskapet som SAS eier, er 16A sikret på turene over dammen. Kofferten er pakket, og en holder nå på med å fylle opp iPoden med litt mer musikk.. Avreise Maura med 09:noen-og-femti-bussen til OSL i morgen

Tråden oppdateres plutselig...

(Jeg ante ikke at en kunne skrive så mye om bestillingsprosessen.. sorry hvis noen syntes den ble for lang :drunk:)

Tertit54
21-01-2009, 23:29
Og jeg kan bra "gremmes" over at jeg ikke fikk til å bli med i år heller,men jul er det jo hvert år mens nytt år er det bare en gang i året, så jeg tar sjansen på at det også bli julebord til neste år også.
Venter i spenning på mere rapport fra deg...

BSSW
22-01-2009, 02:10
Meget god start Martin

Gleder meg til fortsettelsen :)

Eirik
22-01-2009, 04:13
Gøy og informativ start :-)
`Måtte´avbestille min Sas Y+ t/r Bangkok her forleden, men Thai business/ first var ingen dårlig erstatning, selv om Sas billetten inkl. gullbonus ville ha gitt flere poeng !

jcnorway
22-01-2009, 08:05
Fin start :) Gleder meg til fortsettelsen!

Martin
23-01-2009, 18:01
Kom meg avgårde med bussen, som dro av gårde på rute, med en ca. 50% belegg i snitt..

Fremme på OSL kanskje en fem minutter etter tabellen, men det gjorde egentlig ikke så mye.. Fikk kontakt med Fellowship, som nå hadde kommet seg gjennom Security, og vi ble enige om at han skulle vente på meg der.

Tuslet så i retning innsjekk, og siktet på biz-skranken (som man kan bruke, om man flyr Economy Extra), og her var det null kø. Jeg ble kanskje ikke direkte imponert over damen som satt der (ikke på den måten heller, for så vidt). La pass og utskrift fra Checkmytrip.com, og fikk spørsmålet: ”Hvor skal du, da?”, nesten på en måte som sa ”Æsj, enda en kunde..” Svarte Seattle, og hun spurte igjen: ”Via København??” Nei, jeg skal med BA via London. :rolleyes:

Så begynte hun å spørre om jeg hadde registrert passet mitt på ”internett”. Internett er stort, men siden hun jobbet i SAS; og forøkte å sjekke meg inn på en SAS-flyvning, trodde jeg hun mente et eller annet i forbindelse med en online innjekkingsprosess (der hadde jeg egentlig bare valgt seter, og ikke gjort noe annet. Det hadde jeg jo ikke gjort, så jeg svarte nei.. Hun virket nå enda mer forskrekket, og spurte meg på nytt tra ganger, med fortsatt samme svar fra meg.. Her var det nok jeg som var litt treg, og skjønte at hun mente ESTA.. Det hadde jeg selvsagt gjort, og rettet opp i misforståelsen. Tar den på min kappe, men hun burde også ha visst hva ESTA het, og ikke bare kalt det ”internett”.

Hun fikk så oppgitt adressen jeg skulle bo på, og kofferten min fikk både baggasjetag, og Priority-tag (mer om den senere), og jeg fikk et (ett, ja) boardingpass, som hadde innfor for begge flighter på seg. Stilig 
Tuslet etter hvert mot security, og så en kar komme gående mot meg, mens ha pekte på meg.. Lignet dog veldig på han som kaller seg Learjet, og det var det. Hyggelig å hilse på han og :)

Skulle så bruke Fast Track, men den klarte jeg å bomme på! Trodde hele det lille området der var Fast-Track, men det var visst bare den ene slusa.. Var allikevel gjennom på no-time, og fikk samlet sakene mine, og fant igjen Fellowship, og etter en runde innom Tax-Free og kiosken, fant vi fort Aquavit Bar, hvor det ble et par øl, med orkesterplass til oppstillingsplassen som het gate 42, hvor vår flight skulle gå fra.

Etter hvert kom LN-RMP, dom er en MD-87, taxende, og etter enda litt tuslet vi mot gaten, og gikk om bord.. Jeg hadde 5A som var bakerst i Extra, mens Fellowship satt rett bak meg.. Belegget foran var på ingen måte dårlig.. Mener det satt omtrent to passasjerer på hver to- og tre-seter… Lenger bak vet jeg ikke.

Taxet retning 19L omtrent på tid, og innom de-ice.. Ble ferdig med det, og taxet retning banen, hvor vi ble stående en stund.. Etter historier om andre forummedlemmer som ble sittende fast her og der, var det ikke akkurat drømmemeldingen som kom over PA: De hadde visst sett et lys i cockpit som de ikke burde være der, og måtte spørre kollegaene til Speedbird om hjelp. De fant heldigvis ut at det ikke var farlig, og vi fikk taxe ut på banen, og dro av gårde i retning CPH.

Siden jeg satt foran, fikk jeg en liten boks, som inneholdt verden minste brødskive, som de allikevel hadde klart å presse nedpå to typer pålegg; Roastbeef på en side, og egg på de andre, i tillegg til en liten ”Crunchy Strawberry Yoghurt.,. Smakte greit, og valgte en cola til, og en kopp te etterpå.. Grei mat, men ikke noe jeg gidder å kjøpe en Economy Extra-billett for, om det var bare CPH jeg skulle til.. Satt forøvrig ved siden av en SAS-kaptein, og merket fort at crewet var litt mer hyggelige mot han enn mot meg, men kanskje ikke mer enn det er naturlig å være mot sine egne kolleger.. Tar det som et tegn på at de var gode kolleger, og jeg klager heller ikke på servicen jeg fikk.

Flighten ellers forløp uten store hendelser, og vi landet, om mulig litt etter skjema, på CPH, og takset inn til en gate på Pir B.. Vi kom oss av, og vi tuslet i retning Transfer-senteret, hvor Fellowship måtte skaffe seg et sete for flighten videre, noe han ikke hadde fått gjort på nettet... Det gikk fint, og han fikk seg den vindussplassen han hadde håpet på.. Var så innom Tax-Free’n for handling av litt norske potetprodukter som skulle fungere som gave til gutta hos Boeing

Deretter traff vi på DonRuud, før vi igjen gikk hver for oss: DonRuud til Tax-Free’n, og jeg og Fellowship i retning øl.. Siden jeg spanderte på OSL, ville Fellowship spandere nå, og det tjente jeg visst på, for de har større øl i Danmak  (Selv om den sikkert var billigere..) Don kom tilbake, og etter hvert stakk også Someone innom, på sin vei til Tokyo.. Etter en øl, bar det i retning C-piren, hvor passkontrollkøen var fraværende.. Slapp ut av Schengen, sa ha det til Someone, som fant flyet sitt ved en av de første gatene, mens resten tuslet i retning gate C39, ytterst på piren.

Noen kan kanskje huske at jeg dreit på draget her i fjor, da jeg løp rett fra en oppgradering, som Tommy hadde ordnet via et bekjentskap han har i SAS.. Det hadde han også ordnet i år, men ingen hadde noen gang fått noen tilbakemelding fra bekjentskapet.. Jeg skulle hvertfall ikke ha på meg at jeg ikke spurte i skraken, så vi tuslet bort til en dame som satt der, og fortalte at vi hadde hørt av ”noen” at det kanskje lå en upgrade request inne på oss.. ”Nei, sånt driver vi ikke med”, var omtrent det svaret vi fikk.. Hun sjekket allikevel, og ingenting lå inne.. Men, vi prøvde hvertfall..
DonRudd fikk også plass, og fikk site foran: 4H.. Jeg fant mitt 16A, og Fellowship tuslet bakover mot 41A.: Tre forummedlemmer var altså med flighten, en i hver klasse.

Så var det dags for å teste ut Eco Extra på langdistanse:

Setet: Jeg skal innrømme at jeg tar ”litt extra” plass, og at jeg er det man kan kalle feit.. Er derfor egentlig glad i å ha et ledig sete ved siden av meg.. Her var det midlertid ikke noe problem, for dette setet likte jeg  Benplassen var absolutt godkjent, og i bredden var også litt å gå på. Side”mannen” (eller, damen..) så hvertfall ikke ut som hun satt noe ubehagelig ved siden av meg, Så dette var et sete jeg absolutt kunne like . Sidekvinnen var for øvrig fra SEA-området, og var et par-og-førti år (Smekk på lanken for å kikke når hun fyller ut tollskjemat sitt!!), og var faktisk ganske hyggelig. Forstod det sånn at hun hadde vært å ferie i Europa, sammen med en venninne, som satt på raden bak.

Pre-Departure-drink ble delt ut: En slags juice laget av eple, appelsin, sitron og gulrot.. Kanskje ikke hva jeg hadde håpet på, men den smakte nå greit.. Kom i papp-boks ala Fanta, med sånn type sugerør som man stikker nedi.. Var det ikke Minute-Maid de hadde før? Ville heller hatt en flaske med det, enn en liten pappkartong.

Takset til 22R, og kapteinen (en nordlending) dro i gang hårfønerne, og i følge skjermen fremst i kabinen, var det fortsatt noen meter igjen når vi roterte..

Servicen: Veldig bra!
Forholdsvis fort, kom drikketralla, og det ble en GT. Her var prinsippet ”bland sjøl”, og jeg fikk et glass med is, sitron og en rørepinne, en boks Schweppes Tonic Water, og en liten flakse med Gin, av et merke som het Greenalls. Blandingsforholdet ble enkelt: Hele flaska med Gin, og fyll opp med Tonic, og der og da, kjentes det ut som den beste GT-en jeg har smakt 

Maten var ”Chicken og Beef”, og jeg valgte chicken. Dette var for øvrig det samme som Fellowship hadde fått, mens Beef’en da var forbeholdt oss semi-vaskede ;) Kyllingen var dog plassert på et litt mer fancy brett enn lenger bak, bl.a. med noen smp hendige salt-og pepperbøsser, og jaggumeg var ikke den lille røde klypa med og ;). Det smakte greit, og sammen med et par kullingbiter, lå det litt saus som jeg tror var tomat, samt ris og erter.. Ved siden av, var det bl.a. en skalldyrsalat, kjeks og camembert, og en kakebit, som jeg tror var gulrotkake.. For en gangs skyld valgte Martin vin til maten, type rød, og det smakte slettes ikke feil..

Sidekvinnen var forøvrig vegaterianer, men bestillingen av vegetarmat, hadde tydeligvis ikke nådd helt fram fra reisebyrået hennes, til han som serverte.

hun ba så om "Whatever you got", og fikk kylling.. Siden hun allikevel ikke ville spise kyllingen, lurte hun på om jeg ville ha mer? Jo takk :) Første gang jeg har følt meg stappmett ombord i et fly, og fortsatt sitter og spiser når de kommer med kaffe og te.. Må innrømme at jeg følte litt synd på henne som satt der i ti timer uten noe å spise, med det var visst ikke noe problem..

Ble en kopp te, og etterpå fikk vi utdelt vannflasker.. Ellers underveis, var det hele tiden servering av bl.a. is, polarbrød, sjokolade, vann og annen drikke.. De kom faktisk av og til gjennom kabinen, med et brett med div drikke på, som juice og brus av forskjellige slag.. Ble et par cola, og ellers en del vann underveis.

Ny servering førlanding, først kom de rundt med appelsinjuice, så kom maten, og så kom tralle med drikke til maten.. Her gikk jeg for mer juice..

Crewet var hele tiden positive, og ingen så ut til å mistrives. lett blanding av alle nasjonaliteter (eller: de tre skandinaviske), og sjefen, var en norsk dame.. Thumbs up til SK :)

Vel fremme, var det immigration, med nesten ingen kø.. Fikk spørsmål om hva jeg skulle, og det var "short vacation". Damen i skranken syntes det hørtes litt kort ut med en så short vacation, men jeg tror det var som privatperson, og ikke som immigration-ansatt hun syntes det.. Så et spørsmål om hvor mye penger jeg hadde med, fingeravtrykk (bare de fire fingrene på ene hånden av en eller annen grunn), og smile pent, stempel, og velkommen til USA :)

Nede ved båndet var kofferten min allerede kommet (og jeg hadde ikke mer enn gått rett fra flyet til båndet). Riktignok var Fellowship sin der og, ute tag, så jeg vet ikke hvor godt den virket..

Martin
23-01-2009, 18:02
Tollen gikk greit, man møtte Tommmy og Dag, som hadde kommet seg med en tidligere flight, og man ble hentet av LN-MOW, kjørt til hotellet, sjekket inn, før man dro ut på Bainbridge Island for øl og mat.

Martin
23-01-2009, 18:08
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0094.jpg

Bussholdeplassen

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0095.jpg

Jeg bor i enden av veien der.. Sååå langt var det å gå..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0096.jpg

Knyttnevetesten

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0099.jpg

Fly-og øl

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0101.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0102.jpg

Benplass på 16A

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0104.jpg

Cabinshot

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0105.jpg

:)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0106.jpg

Likte IFE-opplegget :)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0107.jpg

Maten

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0108.jpg

..og vinen

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0109.jpg

Litt uklart bilde, men dette er et pedometer, som SAS selger ombord.. Lurerpå hva det er..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0113.jpg

Mer mat..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0118.jpg

Ombord i ferga til øya..

Bizflyer
23-01-2009, 18:32
Pedometer? Det er vel sånn man bruker til å telle pedofile med??? :colgate:

Forøvrig fin rapport så langt! Hadde forventet at maten var bedre enn det på Eco Extra langtur. Også kjipt med plastglass til GT'en. Synd du ikke fikk oppgradert!

BF:cool2

AirbusTrond
23-01-2009, 19:57
Pedometer er en skritteller. Noe kjekke unge menn har bruk for når de skeier ut i utlandet... (?). Beklager fredagshumor.

Flott rapport! Her gleder jeg meg til å lese mer!!

Spørsmål: Hvordan er det med alkoholservering på Extra, like kjip som på kjip-kjip?

Concorde
23-01-2009, 21:35
Dette har jeg gledet meg i et par dager med, og endelig fredag!

Martin
24-01-2009, 16:06
Forøvrig fin rapport så langt! Hadde forventet at maten var bedre enn det på Eco Extra langtur. Også kjipt med plastglass til GT'en. Synd du ikke fikk oppgradert!

Maten skal jo være det samme som på Economy, pluss et valg til.. Forskjellen er at de har "pyntet" brettet litt mer.. Jeg synes uansett at flymat smaker ok, og det gjorde denne og.. Pløastglass til alt (untatt det juiven vi fikk før siste måltidet.. Kjentes hvertfall hardere ut..). Ellers følte jeg at jeg fikk det jeg betalte for, og synes art Eco Extra er et bra alternativ, om en ønsker å bruke "litt" ekstra penger, men ikke så mye som det koster lenger fram.. Jeg trivdes veldig godt, og det var ingen big deal, egentlig.. Nå har jeg midlertid fått så mange EB-poeng, at jeg kan oppgradere meg på returen.. Spørsmålet er om jeg gidder å blåse av nesten hele kontoen nå, eller om jeg skal spare poengene til noe annet..

Spørsmål: Hvordan er det med alkoholservering på Extra, like kjip som på kjip-kjip?

På Extra er all alkohol gratis, så mye man måtte ønske..

Bizflyer
24-01-2009, 18:01
Maten skal jo være det samme som på Economy, pluss et valg til.. Forskjellen er at de har "pyntet" brettet litt mer.. Jeg synes uansett at flymat smaker ok, og det gjorde denne og.. Pløastglass til alt (untatt det juiven vi fikk før siste måltidet.. Kjentes hvertfall hardere ut..). Ellers følte jeg at jeg fikk det jeg betalte for, og synes art Eco Extra er et bra alternativ, om en ønsker å bruke "litt" ekstra penger, men ikke så mye som det koster lenger fram.. Jeg trivdes veldig godt, og det var ingen big deal, egentlig.. Nå har jeg midlertid fått så mange EB-poeng, at jeg kan oppgradere meg på returen.. Spørsmålet er om jeg gidder å blåse av nesten hele kontoen nå, eller om jeg skal spare poengene til noe annet..

Jeg trodde at mattilbudet var bedre på Eco Extra. Men da tok jeg vel feil. Eneste forskjell i serveringen da mellom Eco og Extra er at du ikke behøver å betale for drinkene i extra. Setet er jo selvfølgelig noe bedre.

Etter å ha lest din rapport, går det opp for meg at Premium Economy til Thai er milevis over nivået til Eco Extra hos SAS.

Hvis du ikke har prøvd international Biz class før, så synes jeg du skulle unne deg å bruke de 20' poengene på en oppgradering på returen. Det er opplevelsen verdt. Og for 20' poeng får du jo ikke en tur ut av scandinavia engang?

Martin
25-01-2009, 02:44
Rettelse: Vinglasset var også ordentlig glass (se det som ligger på brettet).

Vurderer sterkt å svi av noen poeng i morgen.. Har ikke mer enn de ca. 20K nå, men jeg vil midlertid ligge på ca 40K tilsammen når jeg kommer hjem, og det kan sikkert brukes til noe morsomt.. Me får sjå..

Martin
25-01-2009, 18:42
Tar en kjapp oppsummering av helga:

Siden sist, ble det tur til Bainbridge Island, og det ble spist mat (Buffaloburger), og drikket øl, før turen gikk tilbake til hotellet for å ta kvelden..

Fredagen: Startet dagen med frokost i loungen på hotellet, før man dro i retnign Everett, til et sted hvor man bygger replikaer av Messerschmitt ME-262.. Ikke helt min store interesse, men interresant allikevel. Turen gikk så til Renton, som er der Boeing bygger sine 737'ere, etter et samlebåndsprinsipp.. Det ruller ut ca. en ny 737 om dagen. Imponerende...

Deretter dro noen av oss (les: den bilen jeg satt på med) til lunsj, på en slags kombinert Tace Bell\KFC.. Spiste en slag Burrito, som var helt ok.. Havnet så på Boeing Field, hvor man fikk se hele to splitter nye 737'ere, gjøre sin andre landing, med påfølgende bremsetest..

Etter det, dro man tilbake, noen øl i baren, etterfulgt av middag, på et orientalsk sted kalt Wild Ginger. Ganske så god mat..

Lørdagen:

Dro igjen til Everett, hvor man skulle vises rundt på fabrikken. Dette er altså der hvor Boeing bygger alt utenom 737. På fjorårets tur, kjørte vi rundt i noen golfbiler, og så det meste på avstand.. I år, gikk man rundt på "gulvet", og bl.a. stikekt hoder oppi Fuel-tanke og hjulbrønner, og fått set alt på skikkelig nært hold.. Har også fått tatt på Dreamlineren, og ellers hatt nærkontakt med både 777 og 747.. Stor takk til de som gjorde denne omvisningen mulig. Det toppet helt klart fjorårets arrangement.

Dro deretter for å finne oss lunsj, noe vi gjorde på et sted like i nærheten (Jeg husker selvsagt ikke navnet på stedet, eller hvor det lå). De hadde et arting mat konsept: Jeg bestilte en slags kyllingsandwich, og da fikk jeg servert et glovarm stein, med kyllingen på, som da fortsatt var rå. Så stekte man maten selv, la den i brødet, og koste seg ellers med maten..

Var så innom et museum med gamle Warbirds.. Heller ikke min største interesse..

selve julebordet, ble tilbragt på Tap House Grill, som skryter av 160 forskjellige ølsorter på kran, og de hadde en ganske så imponerende vegg med tappekraner bak bardisken. Her tør jeg på at jeg spiist den beste kyllingen jeg har smakt!

(Ble litt kort fra selve oppholdet. Ser bl.a. at LN-MOW er i gang med mer om hva som skjedde, og det blir sikkert ikke den eneste rapporten..)

Nå har man tilbragt siste natten i Seattle, og planene for dagen er visstnok Museum of Flight.. Har fått valgt meg seter på flightene, og har forøvrig hoppet fra 16A, over til 16H, som var den eneste ledige to-seteren i kabinen.. Får dog se om man ikke kan få flyttet seg litt lenger fra, foran rad 14 et sted.. 3A på grisen på siste legget. Det er forøvrig også blitt gjort obbervasjoner om at vi får samme maskin tilbake, så kanskje Felloswhip finner igjen flaska han glemte? ;)

Igjen, en STOR takk til de som har gjort dette mulig. Spesielt turen på Everett, var over all mulig forventning.

Vi snakkes ;)

Eriksan
25-01-2009, 21:50
Jeg får benytte anledningen til å takke for bildene. ;)
Måltid nr. 2 på Extra er et hakk eller to bedre enn det man får bakerst i bussen.

Discus
25-01-2009, 22:22
Bra oppsummering, Martin. Når det gjelder kommentarer fra diverse om Eco+ her så kan hvertfall jeg si at for mitt vedkommende er setene det beste argumentet for å velge denne klassen. Bedre plass sideveis og lengdeveis, bedre recline og ikke minst skikkelig integrert fotstøtte. Jeg sover hvertfall som en stein der ifht. bakerst i bussen. (Så er det AVOD og ikke IFE på Eco+ så vidt jeg husker)

Someone
26-01-2009, 08:56
FDlott rapport. Angående pre-departure drink så fikk jeg ihvertfall Minute Maid fra NRT igår på Eco Extra

Jeg trodde at mattilbudet var bedre på Eco Extra. Men da tok jeg vel feil. Eneste forskjell i serveringen da mellom Eco og Extra er at du ikke behøver å betale for drinkene i extra. Setet er jo selvfølgelig noe bedre.

Mattilbudet er bedre. Man får større posjoner og en litt annen variant av kyllingretting (itillegg til et valg til, enten fisk eller biff). Itillegg er det større dessert og forrett, skikkelige bestikk (Georg Jensen....blir lett av man glemmer å levere fra seg alt ) og man får skikkelig glass til maten.

Itillegg til gratis Champagne selvsagt, og at det er AVOD i Extra:D

Martin
26-01-2009, 13:38
Da var en fremme på CPH etter en natt i 6A. Mer kommer når jeg kommer hjem i kveld en gang..

Martin
26-01-2009, 20:03
All right!

Det var siste dag, og man var våken ganske tidlig. Oppe sånn litt før åtte, litt forum og surfing, før en tok turen ned i loungen for frokost, hvor jeg fikk selskap av Fellowship. Tilbake til rommet, pakking, og utsjekk klokken 10:30.. Da dro jeg, Speedy, Fjelldu, BSSW, DonRuud, Hickok, Fellowship og MOW, via en bensinstasjon, ned til Boeing Field, for en titt på Museum of Flight. Har vært der før, så det ble en kjapp titt, bl.a. oppe i et tårn jeg ikke hadde sett før. Ble også en kjapp lunsj. MOW kjørte etter hvert Hickok til Seatac, for å rekke LH-flighten (tror jeg?). Sånn etter hvert fro også vi andre ned til SeaTac, og var klare for hjemreise.

Gikk i businesskøen (som man kan med billett i Economy Extra), og var ellers fornøyd med at hun pene stod i den skranken. Dessverre fant hun ikke-pene i den vanlige Economy-skranken at hun ville vinke meg fram.. Fikk hvertfall tagget kofferten, og spørsmål om det var greit at jeg satt ved vinduet – på den plassen jeg selv hadde valgt på nettet (Hadde fått ordnet 16A ved hjelp av LN-MOW en uke før avreise, men flyttet meg på andre siden, siden det var den eneste ledige to-seteren i Extra.. Det skulle dog vise seg å ikke bety så mye.. )

Etter innsjekk, turet man gjennom Security, som gikk veldig greit. Speedbird fikk dog et lite forklaringsproblem med sveisen på passbildet sitt, men han slapp allikevel forbi TSA-agenten. Vi fant deretter et lite spisested, og tok noen øl, nachos og burgere.. Fellowship, som var mest opptatt av de store vinduene, kom også etterhvert, og tok en burger og en øl han også.

Tuslet så, via det lille toget, ned til SOuth Sattelite, og fant gaten, der OY-KBM stod klar til å frakte oss tilbake til CPH. Jeg og Speedbird har en teori om akkurat det der: Hvorfor jeg (og forsåvidt han og) alltid får samme fly på retur, som på utreise (som også skjedde med LH's D-AIKE på floridaturen i April): Finner de ut at det flyet tåler vekten, så tar de ingen sjanser på å sende et annet :D

Fremme ved gate, var det klart for et lite eksperiment: Å bli kvitt noen EB-poeng. Pga. en liten "personlig" kampanje, hadde jeg nemlig fått dobbelt opp med poeng på utreisen, og hadde nå 23.000 poeng på kontoen.

Henvendte meg til en dame i skranken, og lurte på om det ikke var mulig å oppgradere seg til Biz for poeng? Joda, det var det, og jeg gav henne boardingpasset, og EB-kortet. Hun sjekket, men dessverre, så hadde jeg ikke nok poeng. ”Ja men, jeg skal da ha 23.000 poeng?” Hun mente at man trengte 30.000. Jeg spurte om det ikke var sånn at man trengte 20.000 for oppgradering fra Y til C? Jo, så klart.. hun hadde bare ikke fått med seg at jeg satt i Y… Fikk spørsmål om vindu eller midtgang, og valgte vindu. Signerte på at jeg godkjente at de trakk poengene, og fikk nytt BP med setenummer 6A på. Nå var Martin fornøyd :)

Etter en liten halvtime, startet boarding, sånn ca. 30-35 minutter før avgang. Først de som trengte assistanse, og ellers hadde behoc for å slippe først ombord, deretter vi i Biz og Eco Extra. Et eldre ektepar, tilhørte den første gruppen, og jeg fikk noen referanser til en viss Mr. Bean sketsj, der de tuslet av gårde, i et ellers bedagelig tempo, og ble tatt igjen av meg, og de andre biz-paxen.. (Den hvor han gåri trappene på det hotellet, og den eldgamle dame går foran).

Man kom seg ombord, og for en gangs skyld, var det moro å kunne ta til venstre ved innganen. Setet mitt fant jeg med en gang, bakerst i kabinen, ved vinduet på venstre side. En hyggelig dame tok jakken min, og jeg satte meg til rette.. Etter hvert kom de også med drikke, et brett med appelsinjuice, vann, og (halvfulle) glass med champagne, som skal ha vært en 2000 Henriot. Mulig jeg rett og slett ikke liker Champagne, men jeg syntes ikke den var noe spesielt god, men det er sikkert en smakssak. For meg var uansett halvfullt glass akkurat passe..

Vik kom oss av gårde fra 34C, og klatret oppover.. Lysene gikk av, og drikketralla kom. Ble en GT, den lille posen med det små, kjekslignende sakene, og noe som i følge menyen skulle ha vært Japanske auberginer, squash og Mozarella, men jeg mistenker at det heller var tørket aprikos, og noe jeg tror var kylling..

Så var det middagen:

Green Leaf Salad with dressing of the day

Men med dressing på pose??

Grilled Marinated Prawns with mango Salsa
– Skal grillede reker være kalde?? Var uansett godt. Godt pakket inn i plast.

Lamb Loin with a Dijon Mustard crust, with Red Bliss Potatoes, sautéed mixed mushrooms, carrots and mustard sauce.

Syntes kjøttet var litt vrient å skjære I, men ellers smakte det riktig så godt.
Igjen minus pga. plasten.

Ble en Tim Adams Shiraz 2005 til. Skulle i følge menyen passe til kjøttretter. Skulle også være kraftig, og jeg tror jeg har lært litt om vin, ved å forstå hva det betydde.. Stod forøvrig og at den skulle smake sjokolade, men det kjente jeg ikke noe til.. Var ellers god.

Alternativene til hovedrett, var forøvrig:

Seared Atlantic Salmon Fillet, with mixed peppers and celery stuffing, sauteéd spinach and fish velouteé

Cheese Tortellini with vodka tomato sauce and fresh basil (vegetarian)

Brie with Dried Mango
Her trodde jeg det skulle kommet noe kjeks, men siden jeg aldri så en kjeks, ble det ikke ost på meg..

Petit Fours

Spør meg ikke hva det er, men det var godt.. Ble en kopp te til dette..
Hadde fått koppen, og en FA spør: ”Kaffe? Jeg svarer ”Te!”, og hun bøyer seg over for å skjenke.. Kollegaen gjentar ”Te!”, og da skjønte vi begge at jeg holdt på og få feil, også lo vi litt alle tre..

Generelt fornøyd med måltidet, men som mange har påpekt før: Få av plasten, SAS!!

Ellers veldig fornøyd med crewet. Spesielt en svensk dame, som smilte og lo ontrent hele tiden. Sånt blir man i godt humør av :) De var også flinke på denne "synkrondansen", som man har hørt om her: Så en gang en av vertinnene, stod og ventet på at hun i andre midtgangen skulle dukke opp, sånn at de kunne dra hver sin tralle fram til rad 1, og begynne serveringen der..

Både nabosetet, og setet foran var ledige, og også minst et par lenger fram..
I den bakerste biz-kabinen, var det ca. halvt belegg..

Etter maten, var det bak å hilse på Speedy & co (i den bakerste biz-kabinen), som satt i den bakerst delen, og Speedy ble meg fram og tok en øl.. Ble så litt trip-report-kladding, før en gjorde noen forsøk på og sovne.

Så rent bortsett fra plasten på maten, og dressing på pose, var jeg så langt veldig fornøyd:) (Og det er jo egentlig bagateller. Maten smaker jo det samme..)

Martin
26-01-2009, 20:17
La setet halvveis bakover (klarte ikke å venne meg til å legge det helt ned), og forsøkte å få litt søvn.. Tror det funket, for bl.a. var et juiceglass jeg hadde tømt, "plutselig" blitt borte.. Duppet ellers av opptil flere ganger, til jeg innbilte meg det begynte å nærme seg frokost, og enda et par ganger fram til det faktisk var frokost. Våknet til slutt av en svensk damehånd på skulderen, og "time to wake up".. Ganske behagelig måte å våkne på ;)

Da var de allerede i gang med juice-servering. Liker det at de går en runde med juice, før selve frokosten. Så, skjedde enda en ting jeg irriterte meg littegrann over: de begynte å samle inn de varme håndklærne. Hvorfor kunne hun ikke ha vekket meg før de delte ut varme håndklær?

Frokosten var litt diov pålegg, (ost, skinke, egg, jordbærsyltetøy), en bolle yoghur og en skål med Müsli. Alt i alt, en god frokost. Her kom igjen kaffekannedama, og dene gangen begynte hun å helle uten å spørre først! Lettere trøtt som jeg var, rakk jeg allikevel ikke å reagere før koppen var helt full.. Tok så og smakte på greien, og nå tror jeg at jeg kanskje er på vei til å like kaffe! Klarte hvertfall å drikke opp koppen..

Frokosten ble spist, og brettene samlet inn, og etterhvert begynte man på en temmelig bratt descent.. Var fortsatt oppe i 39.000 for langt innover Danmark, og "plutselig" lå vi nede på ca. 5000, og snart på Final Approach, ned mot bane 04L. Landet, og taxet til gate C28, hvor Martin var nummer fire av flyet..

Gjennom Security og passkontroll, og stort sett ikke annet enn å vente på SK1458..

Martin
26-01-2009, 20:31
Etter pass- og sikkerhetskontroll, tuslet man i retning B-piren. Siden jeg hadde mistet synet av de andre, stakk jeg gjennom transfersenteret, hvor jeg faktisk fant fartsfuglen og Fjelldu, som hadde fått seg plass på flighten som gikk en time før min.. Vi tok følge til gaten til flighten deres (hvor DonRuuud og skulle være med), og jeg sa ha det til de, før jeg tuslet over til nabogaten, hvor jeg og Fellowship skulle fly fra en time etterpå.

LN-RRU (en 738), kom etterhvert inn til gaten, og jeg tror den nesten hadde en times turnaround! Alle var ombord i god tid, men vi ble allikevel stående en 5-10 minutter ekstra, for å vente på noe bagasje..

Kom oss etterhvert opp i lufta, og det ble servert en liten pastasalat med pepperonipølse på, og nå ble det en cola til.. Ellers en begivenhetsløs flight, og man landet fort på 01R, og taxet til den ytterste gaten som fortsatt er på Schengen. Kom meg til båndet hvor min bagasje skulle komme, men ikke hadde kommet enda. Siden det var kort lø, stakk jeg innom tax-free'n først, for litt sjokolade. Tilbake til båndet, var fortsatt ikke kofferten min kommet.. Kan jeg forresten bare få lov til å irritere meg litt over de som ikke ser den streken på gulvet? Takker..

Kom do etterhvert, forholdsvis fort, og uten pri-tag. Noen som vet når man skal få det? Fikk det ene veien, men ikke på returen.

Tuslet ut, og fant Speedy som hadde vært så snill og vente på meg, heiv meg i Passaten, og han kjørte meg hjem..

Vel hjemme, etter en flott tur, takket være både avdeling vest, og SAS.. Det som dog er litt farløig å fly Biz, er at man kan venne seg til det ;)

pgaa
26-01-2009, 20:38
Flott oppsummering av en flot tur dette... :)

Martin
26-01-2009, 21:03
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0124.jpg
God, amerikansk lunsj

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0125.jpg
MOW, VC-10 og Discus.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0126.jpg
DC 8-63 og Tommy

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0127.jpg

Hickok og DyFlyer

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0132.jpg
Fjelldu og Finn Erik under lunsjen lørdag - der vi måtte lage maten selv

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0133.jpg
Fellowship, VC-10 og LN-MOW i bakgrunne, Speedy bakfra, og BSSW i nedre høyre hjørne

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0135.jpg
Er det sånn man lager smågriser??

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0138.jpg

Leit hvordan man plutselig hiver telefonen i vært, og knipser i vei.. uttrykk som "freakin' iPhone" ble hørt fra nabobordet..

mikro
26-01-2009, 21:21
Fin detaljrik rapport :up: Godt å høre at SAS gjorde det bra på turen :) Skal selv fly SAS IC om noen uker på Eco+.

jcnorway
26-01-2009, 21:24
Den dessert-tingen heter Macaron, finnes med mange ulike smaker og fyll. Spiste en del av disse i Paris :)

Selges bl.a. på Pascal (http://pascal.no/produkter/smatt-og-godt/)

AirbusTrond
26-01-2009, 21:42
Herlig, flott rapport!! Petit four = små kaker/konfektbiter servert etter dessert, gjerne til kaffen. Kommer på bordet (gratis) på de beste restauranter som f.eks. Statholderaarden.

DonRuud
26-01-2009, 21:56
Petit four står det i menyen.... Altfor søtt etter min smak.. Bra rapport Martin! Godt oppsummert:)

Martin
27-01-2009, 10:43
Oppdaget at det manglet et bilde i forrige posten min, og at jeg allerede lå på maks antall bilder i en post. Derfor ble den delt i to:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0139.jpg
Benplassen på 6A på OY-KBM

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0141.jpg
Drink med tilhørende snacks

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0142.jpg
Middagen. Legg merke til dressingposen, og plasten over rekene., Plastlokk over salaten, og..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0143.jpg
Den gode desserten jeg ikke visste hva var.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0144.jpg
Noe jeg fant i sete 7H :D

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0145.jpg
Undertegnede prøver flatsenga

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0147.jpg
Frokosten

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0148.jpg
Vi stakk også bakover en tur og hilste på Fellowship

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0149.jpg
Denne så vi på CPH.. Forøvrig, hørte vi Cimber Sterling over Pa'en flere ganger på div. announcements

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0150.jpg
Denne ba Speedy meg ta bilde av.. "Noen" hadde en "liten" forsinkelse..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0151.jpg

LN-RRU skal fly meg og Fellowship hjem..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0152.jpg
..mens denne drar avgårde med Speedy, Fjelldu og DonRuud.

Håper noen hadde noen glede av denne rapporten.. Ny coming up om et par uker..

Discus
27-01-2009, 12:09
Som alltid fra Mauras store forfatter - artig å lese!

Speedbird
27-01-2009, 18:03
Tuslet ut, og fant Speedy som hadde vært så snill og vente på meg, heiv meg i Passaten, og han kjørte meg hjem..

Bare hyggelig..! :)
Derfor man har venner!

og nå tror jeg at jeg kanskje er på vei til å like kaffe!

Ja, jeg så jo griser fly i helgen også! :drunk:

Martin
27-01-2009, 18:06
Bare hyggelig..! :)
Derfor man har venner!

Så snakker vi ikke noe om hva du truet med hvis jeg ikke fikk hentet deg i kveld? ;)

Ja, jeg så jo griser fly i helgen også! :drunk:

Der skjønte jeg ikke hva du mente.. Hva har det med min kaffedrikking å gjøre?

Speedbird
27-01-2009, 18:09
Så snakker vi ikke noe om hva du truet med hvis jeg ikke fikk hentet deg i kveld? ;)

Njet! ;)

Der skjønte jeg ikke hva du mente.. Hva har det med min kaffedrikking å gjøre?

At DU skulle begynne å like kaffe, akkurat som om Fjelldu skulle drikke øl!

Martin
27-01-2009, 18:16
Tja.. Latte har jeg da drukkket før, også i tidligere trip-rapporter.. Og jeg var fullstendig klar over at det var kaffe i Latte'n ;)

Speedbird
27-01-2009, 18:39
Kan ikke jeg huske..
..men da kan jeg begynne å fyre opp expressomaskinen når du er på besøk da?
(har kommet i gang med Fjelldu og jeg sin trip-report nå!)

Martin
27-01-2009, 18:44
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=305659&postcount=51

Og ikke hvorsomhelst heller ;)

litt-amatør
28-01-2009, 20:38
Takk for glimrende rapport, spennende lesning!

BSSW
29-01-2009, 02:48
En fin rapport Martin. Sitter her og strever med min egen....

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/SEA/IMG_0148.jpg
Vi stakk også bakover en tur og hilste på Fellowship

Her minnet Fellowship meg om en kjent og glisende DY sjef...

MountainDew
29-01-2009, 03:01
Super live rapport!! Takker så mye for samholdet. Du var heldig som fikk besøke KFC

Airbus 330
29-01-2009, 19:36
Glimmrende rapport Martin, her skulle man ha vøri med ja.
Ser ut som du/dere hadde en flott tur.:)

Tommy777
30-01-2009, 22:04
Ser ut som at det var Taco Bell, ikke KFC Martin hadde til lunch.

Kanongodt skrevet!

Meget god underholdning, men aifonen sitt kamera skuffer litt

Martin
30-01-2009, 22:12
Ser ut som at det var Taco Bell, ikke KFC Martin hadde til lunch.

Kanongodt skrevet!

Meget god underholdning, men aifonen sitt kamera skuffer litt

Var en kombinert KFC\Taco Bell.. Jeg spiste av Taco Bell-delen..

Har kanskje ikke verdens beste kamera på den telefonen, men det er så sinnsykt mye enklere enn å dra fram speilrefleksen i tide og utide..

Martin
30-01-2009, 22:13
Og forresten, takk for alle hyggelige kommentarer. Artig at noen setter pris på det en skriver :)

Fellowship
30-01-2009, 22:49
Og forresten, takk for alle hyggelige kommentarer. Artig at noen setter pris på det en skriver :)

Visst gjør vi det! jeg er bare litt treig om dagen... Men nå er jeg begynt å forfatte min egen fortelling.
Men tusen takk for veldig hyggelig reisefølge hele veien! :nor:USA

BSSW
09-02-2009, 00:37
Sidekvinnen var forøvrig vegaterianer, men bestillingen av vegetarmat, hadde tydeligvis ikke nådd helt fram fra reisebyrået hennes, til han som serverte.

hun ba så om "Whatever you got", og fikk kylling.. Siden hun allikevel ikke ville spise kyllingen, lurte hun på om jeg ville ha mer? Jo takk :) Første gang jeg har følt meg stappmett ombord i et fly, og fortsatt sitter og spiser når de kommer med kaffe og te.. Må innrømme at jeg følte litt synd på henne som satt der i ti timer uten noe å spise, med det var visst ikke noe problem..
Sitter her og leser igjennom rapporten igjen, og kom på en ting som kunne hjulpet i denne situasjonen. Kanskje noe folk kan huske på hvis det skulle skje igjen en gang. Tanken er utarbeidet utifra tankegangen til Capt. Flanagan.

For å gjøre fly turen hennes til en god, eller i det minste bedre, opplevelse så kunne du ha tatt og snakket med cabincrewet som serverte i E+ og spurt om de hadde noe annet som hun kunne spist slik at hun ikke forble sulten gjennom hele flighten. De kunne gjerne kommet med en kommentar om at "de beklager at det ikke var noe vegitarmat til henne, men for at hun ikke skulle forbli sulten så har de "dette" (hva nå enn "dette" er) som en mulig erstatning".

Det vil uansett gjøre turen hennes bedre, selv om hun kanskje ikke tar imot det de skulle ha, og vil kanskje gjøre at hun velger Sas igjen neste gang.

Bare en tanke, men hadde det vært meg så hadde det gitt meg en god opplevelse, uansett hvem sin feil det var.

Martin
09-02-2009, 00:47
Crewet hadde allerede beklaget at de ikke hadde noe annet. Hun forsynte seg dog minst et par ganger med rundstykker. Spurte henne også, om hun ikke ble sulten av å sitte der 10 timer uten mat, men det var visstnok ikke noe problem. Syntes faktisk litt synd på henne, kanskje mest fordi jeg selv hadde blitt irritert hvis jeg ikke hadde fått noe mat, men det var liksom ikke så mye en fikk gjort. Hun var uansett i godt humør hele turen hun..

Forrresten: På returen, satt jeg i biz, og der var et av valgene en vegetarrett. Så da fantes det vel kanskje vegetarmat ombord?

Speedbird
09-02-2009, 11:01
Syntes faktisk litt synd på henne,
Trøstet du henne da?