PDA

View Full Version : SAS gjenninnfører gjennomsjekking av bagasje for separate billetter


Someone
21-01-2009, 10:47
SAS har tatt til fornuften og vil igjen begynne å tillate og sjekke inn bagasje hele veien selv om man har separate billetter eller reiser med andre flyselskaper. Kravene er at SAS har interlining med det andre selskapet og at man følger minimum connection time reglene

Fra SAS

Through check-in of passenger and baggage
With immediate effect the following applies for through check-in of passengers and baggage holding separate tickets.

Through check-in of passenger and baggage worldwide
Passenger and baggage worldwide may be through checked to the final destination, regardless if holding separate tickets or not, provided there exists an interline agreement between SAS (SK and KF) and the next carrier(s) and the minimum connecting time is correct.

Examples when interline agreement exist
STO SK LHR UA NYC, baggage to NYC
AAL SK CPH SK PEK CA SHA, baggage to SHA

Examples when interline agreement does not exist
LLA SK STO SK TG BKK AK KUL, baggage to BKK
BGO SK OSL DY TRD, baggage to OSL

Travel Pass Individual, Travel Pass Multiple and Travel Pass Corporate
Passengers travelling on TPI, TPM and TPC card may check-in with their luggage to their final destination. This applies to all journeys: SK - SK, SK – OAL where interline agreement exist.

This is applicable for passengers holding:

TPI/TPM/TPC on all flights in a routing
a mix of tickets TPI/TPM/TPC + ETKT and vice versa
a mix of tickets TPI/TPM/TPC + paper ticket and vice versa

Savipix
21-01-2009, 10:50
Rätta mig kollegor men detta har vi väl gjort minst sedan jag började på SGS?

Superhai
21-01-2009, 10:52
Det er ikke nytt. Det har vært prosedyre hele tiden. Mulig det har vært publisert av SAS annerledes utad.

Bizflyer
21-01-2009, 10:53
Denne servicen har jeg fått flere ganger tidligere. Så er dette egentlig noe nytt?

BF:cool2

Joker7913
21-01-2009, 11:02
Kravene er at SAS har interlining med det andre selskapet og at man følger minimum connection time reglene

Fra SAS

Ganske fornuftigt og glimrende kundeservice.
Det vil så være perfect hvis på SAS hjemmesiden kunne se hvem SAS har interline agreement med.
Nørder ved måske at der ikke er en SK/DY agreement, men det ved fru hansen ikke!

Someone
21-01-2009, 11:06
Rätta mig kollegor men detta har vi väl gjort minst sedan jag började på SGS?

Slik jeg har skjønt det har det vært litt forskjell på teori og praksis her det siste året.

Dvs man har gjort det, selv om man ikke har skullet:p

JoeW
21-01-2009, 11:14
Tror det har variert fra person til person. Jeg ville gjort det uten å blunke - typen som sist sjekket inn min søster til USA med en separat tkt på siste leg i USA, ville ikke.

Egil
21-01-2009, 12:26
Dette står fremdeles på sas.no sine sider da...


1. Gjennomgående bestilling
Billetter og bestilling
Innlandsreiser med flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen strekning for strekning. Vær oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser.

Gjennomgående bestilling:
Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS Scandinavian Airlines Norge AS ("SAS Norge") ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS Norge vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass. Dersom ventetiden blir lang vil SAS Norge ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS Norge ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere på grunn av dårlig vær. Klikk her for SAS Scandinavian Airlines Norge sine befordringsvikår (http://www.sas.no/SAS_Templates/HelpPage.aspx?id=4761&epslanguage=NO).


http://www.sas.no/images/transparent.gif
2. Oppdelte bestillinger
Oppdelte bestillinger:
Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer samt sikkerhetssjekk innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise.
Dersom du har kjøpt en separat flybillett med SAS Norge og skal videre med et annet flyselskap enn et SAS selskap, må du på norske flyplasser beregne deg minimum tre timer mellom ankomst i henhold til ruteplan og din neste flyavgang (gjelder ikke mellom Widerøe og SAS Norge). Minimumstiden må overholdes før SAS Norge vil vurdere eventuelle erstatningsansvar om du mister din videre forbindelse. Eventuelt erstatningsansvar gjelder kun i de tilfeller hvor SAS Norge kunne unngått forsinkelsen i henhold til norsk luftfartslov og konvensjon.
Vi gjør imidlertid oppmerksom på at forsinkelser og kanselleringer i all hovedsak har sin årsak i hendelser som SAS Norge ikke kunne unngå, og at du som oftest derfor ikke har de samme rettighetene som passasjerer med gjennomgående bestillinger har. Siden flyselskapenes ansvar i slike tilfeller er begrenset i forhold til de økonomiske tap man eventuelt blir påført, finner mange det formålstjenlig å tegne reiseforsikring med vilkår som dekker bl.a. innhenting av reiserute.



http://www.sas.no/no/Misc/Hjelp-kontakt/Gjennomgaendeoppdelte-bestillinger-/

E!

Martin
21-01-2009, 12:29
Dette står fremdeles på sas.no sine sider da...


E!

Ja, men enkelte steder på de sidene står det vel også SAS Brathens?? Må gi de litt tid til å oppdatere hjemmesidene sine ;)

EAGLE
21-01-2009, 13:00
Gammelt nytt :)
Så lenge interlining og minimum connection tid ok er det ikke noe problem.
.....her har SAS vært "fornuftige" i mange år allerede :lol:

TG923
21-01-2009, 15:51
Ser ikke noe problem med det som står på hjemmesidene, det omtaler jo bare hva kunden må ta høyde for ved forsinkelser og hvilket ansvar SAS har. Står da ikke noe der om at bag ikke på noen måte kan sjekkes gjennomgående.

EB
21-01-2009, 19:49
Bra at de informerer om dette - og at de heller ikke tar betalt for denne servicen selv om ikke alle bruker`n.

FlightDeck
22-01-2009, 10:22
Bra!

SAS må fokusere på styrkene sine - i stedet for å tilpasse seg etter lavprisselskapene... Alle er tjent med alternativer.

O_K_
17-07-2009, 12:39
Er det noen som vet hvem SAS har interline avtale med? Er det de samme som widerøe, eller har SAS en mer begrenset avtale? Jeg mener å huske at Widerøe hadde avtale med nesten "alle". Selv skal jeg fly med SAS/Finnair kombo nå, og har vel ikke de helt store forhåpningene, men med 3 timer i OSL så går det nok greit.

LN-FOC
17-07-2009, 13:13
Hvordon tolkes "en forsinkelse flyselskapet ikke kunne unngå"? Når har jeg krav på å bli booket om selv om jeg reiser på to separate bestillinger?

JoeW
17-07-2009, 13:26
Er det noen som vet hvem SAS har interline avtale med? Er det de samme som widerøe, eller har SAS en mer begrenset avtale? Jeg mener å huske at Widerøe hadde avtale med nesten "alle". Selv skal jeg fly med SAS/Finnair kombo nå, og har vel ikke de helt store forhåpningene, men med 3 timer i OSL så går det nok greit.

Synes det er rart om det ikke skulle la seg gå SK/Finnair, men jeg har inntrykk av at det varrierer mest på humøret og innstillingen på den som sitter bak skranken... Desverre..............

Utflyttet
17-07-2009, 13:45
Hvordon tolkes "en forsinkelse flyselskapet ikke kunne unngå"? Når har jeg krav på å bli booket om selv om jeg reiser på to separate bestillinger?

Alle slike regler tolkes i prinsippet etter tommelfingereregelen: du taper. :)

-A

Someone
17-07-2009, 14:05
Er det noen som vet hvem SAS har interline avtale med? Er det de samme som widerøe, eller har SAS en mer begrenset avtale? Jeg mener å huske at Widerøe hadde avtale med nesten "alle". Selv skal jeg fly med SAS/Finnair kombo nå, og har vel ikke de helt store forhåpningene, men med 3 timer i OSL så går det nok greit.

Såvidt jeg vet skal de gå bra. Mener modern har hatt noen AY-SK/KF komboer som har gått bra

The Ticketor
17-07-2009, 16:31
AY og SK har vel interlinet omtrent så lenge som interlining har eksistert.

LN-RRA
17-07-2009, 17:07
Er det noen som vet hvem SAS har interline avtale med? Er det de samme som widerøe, eller har SAS en mer begrenset avtale? Jeg mener å huske at Widerøe hadde avtale med nesten "alle". Selv skal jeg fly med SAS/Finnair kombo nå, og har vel ikke de helt store forhåpningene, men med 3 timer i OSL så går det nok greit.


SAS har på lik linje med Widerøe interlineavtaler med nesten "alle".
Avtalene dekker rundt 100 selskaper på verdensbasis, så en SK/AY kombo skal ikke være noe problem.

LN-MOW
17-07-2009, 18:48
Det er for det meste kun de 'nye' selskapene, som Ryanair, easyjet etc som ikke har interineavtaler med andre. Omtrent alle nettverksselskapene har avtale - derav navnet 'nettverksselskaper' ... ;)

Hickok
24-07-2009, 10:37
Er det noen innskjerpinger i disse rutinene nå? I dag ble jeg nektet å sjekke inn hele veien til LHR fra OSL via ARN ettersom det kun var 2 timer mellom landing og neste avgang. Etter en lengre tale om hvor dumt det var med separate billetter og bla bla bla, fikk jeg omsider i det minste sjekket bagasjen hele veien. Har SAS strammet inn eller var det bare jeg som var uheldig?

natureofnorway
22-03-2010, 22:30
Jeg flyr til LHR og skal videre til Singapore med SQ. Ankommer LHR 09.20 og SQ går 11.55. Har to separate billetter. Kan jeg forvente at SAS sjekker inn bagasjen hele veien til Singapore, eller risikerer jeg å måtte sjekke inn på ny i London? Noen med erfaringer?

JoeW
22-03-2010, 22:31
Du kan forvente å få bagasjen sjekket gjennom ved fremvisning av begge billetter.

sk931
22-03-2010, 23:08
Jeg flyr til LHR og skal videre til Singapore med SQ. Ankommer LHR 09.20 og SQ går 11.55. Har to separate billetter. Kan jeg forvente at SAS sjekker inn bagasjen hele veien til Singapore, eller risikerer jeg å måtte sjekke inn på ny i London? Noen med erfaringer?
Det er sådanne ting vi hjælper til med med stor glæde....Du flyver jo * !!!
Hilsen
Ole

natureofnorway
23-03-2010, 00:05
Hei!

Takk for svar! Virker som om dette ikke skal være noe problem.

Jeg forsøkte chatte-funksjonen på SAS sin nettside. Damen jeg pratet med der var ikke like positiv som dere. Hun mente at det var fullt mulig å gjøre dette, men jeg strengt tatt skal sjekke inn på ny i London.
Satser på at jeg ikke treffer på en morgengretten person OSL denne dagen.....

LN-MOW
23-03-2010, 00:11
De på reservasjon vet ofte ikke så mye om hva som foregår på en flyplass ...

Egil
23-03-2010, 00:23
MOW har litt rett, det er nok mange som ikke helt vet hva som foregår på flyplassen (men vi er da noen på support med erfaring så det holder). Og som sk931 sier så vil nok de aller fleste på flyplassen være serviceminded og hjelpe kundene sine.
Som "gammel" flyplassmann kan jeg love at så lenge minimum connectingtime var overholdt så ble både bagasje og passasjerer sjekket inn hele veien :)

E!